Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties

Dovetail Games heeft Microsoft Flight Simulator X: Steam Edition aangekondigd. Het simulatiespel wordt op 18 december uitgegeven voor Windows en een mogelijke verkoopprijs is door de ontwikkelaar nog niet genoemd.

De Steam Edition van het spel is gebaseerd op Flight Simulator X uit 2006. Dovetail Games schrijft dat de multiplayer-functionaliteit onder de loep is genomen en het spel zou daarnaast met Windows 8.1 overweg kunnen. Al bij al kunnen meer dan 24,000 vliegvelden worden bezocht en in de vliegsimulatiegame hebben spelers de keuze uit meer dan twintig toestellen. Zo kan worden gekozen voor een commercieel vliegtuig, een straaljager, maar ook voor een helikopter.

In totaal kunnen gamers meer dan tachtig missies spelen waarin zij op verschillende wijzes op de proef worden gesteld. Zo kan het doel zijn om slachtoffers te zoeken en te redden, testvluchten te maken of races te doen. In een later stadium zou nog nieuwe content voor het spel worden uitgebracht.

De ontwikkelaar is onder meer bekend van de Train Simulator-serie. Eerder dit jaar heeft Dovetail Games een overeenkomst met Microsoft gesloten, waarmee zij de licentie van de vliegsimulatiegame in handen hebben gekregen. Naast Microsoft Flight Simulator X: Steam Edition werkt Dovetail Games aan eigen titels die gebaseerd zijn op de vluchtsimulatietechnologie van Microsoft.

Microsoft sloot in 2009 de deuren van gameontwikkelstudio ACES. Dat was het gevolg van een personeelsreductie die in het hele bedrijf werd doorgevoerd. Slechts zes fulltime-medewerkers bleven in dienst en zij werkten aan Flight Simulator ESP, het ontwikkelplatform voor commerciële toepassingen op basis van Flight Simulator X.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

bijna 10 jaar oud, en nog steeds de standaard voor wat betreft Flightsims. met alle HD packs etc is het ook nog wel om aan te zien ook maar toch is het eigenlijk wel triest dat het zo lang duurt.
Mja het is ook niet echt een grote markt. Dan is er minder vernieuwing en minder budget voor verandering.

Edit: voor games als GTA en COD is een grotere doelgroep te bereiken. Sure, het zullen er niet heel weinig zijn, maar heel veel ook niet. Ik ken persoonlijk niemand (en heb ook niemand op de diverse gameplatforms) die zich met flightsimulatoren bezig houdt. Ik denk dat je de community een beetje overschat.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 10 december 2014 13:04]

Die markt is groter dan je denkt.
Flight Simulator was Microsofts grootste saleshit wanneer je kijkt naar de games die MS onder eigen beheer heeft uitgebracht.

Er is bovendien een behoorlijk grote community van huist-tuin-en-keuken cockpitbouwers die FS gebruiken in combinatie met allerlei add-ons.

Er zijn zelfs bedrijven die hele cockpitpanels en extra communicatiedevices maken. En zelfs bedrijven die vliegvelden tot in de kleinste details namaken. Allemaal voor die 'hele kleine' groep die dus veel groter is dan jij denkt!

[Reactie gewijzigd door p0pster op 10 december 2014 12:11]

sorry... ontzettend off topic maar ik moest echt drie keer lezen voordat ik zag dat je sales-hit bedoelde en geen sale-shit :-)
'Groter dan jij denkt', misschien.
Maar nog altijd kleiner dan ontwikkelaars zouden willen, dat is duidelijk.
denk dat je flight simulator ook niet moet vergelijken als een game, ken veel mensen uit de luchtvaart die het gebruiken als verkennings en oefen materiaal voor de vliegvelden die ze gaan bezoeken in het echt en de jaarlijkse updates van al die velden
Ik denk dat die markt gekrimpt is hoor.
Ik denk dat die markt gekrimpt is hoor.
Die markt is vooral gekrompen door het sluiten van ACES en daarna door het op de markt brengen van "Microsoft Flight", waar in verhouding totaal geen features in zaten en waar geen enkele add-on mee compatibel was.
Ik denk niet dat de markt gekrompen is, waarom zou dat zo zijn? De doelgroep voor serieuze flight simulators zijn mensen die van vliegtuigen en vliegen houden, en er het liefst zelf een zouden besturen. Een beetje hetzelfde idee als mensen die van treinbanen houden, of motorfietsen, of wat dan ook.

Dat de ontwikkeling van echte flightsims al zo lang stil ligt komt denk ik simpelweg doordat FS X als zo'n hoog niveau van realisme en technologische mogelijkheden voor modding en uitbreidingen had bereikt dat wel zo'n beetje aan alle wensen van flightsim fans is voldaan. Je kunt zo'n beetje elk bestaand vliegtuig realistisch simuleren, elk vliegveld is onderhand wel gemodelleerd, elk stuk scenery, enzovoorts, allemaal door middel van mods van gebruikers. Als je kijkt hoe ontzettend realistisch sommige FS X filmpjes op YouTube eruit zien op deze bijna 10 jaar oude engine dan snap je wel dat er simpelweg niet zoveel vraag is naar 'beter'.

Edit:
Even ter verduidelijking, met 'realistisch uitzien' doel ik niet op de graphics, die zijn redelijk gedateerd. Het gaat om hoe realistisch de simulatie is, en daarbij zijn de graphics niet zo heel erg belangrijk. Commerciele flight sims waar piloten mee getrained worden zien er vaak grafisch nog veel slechter uit... Je moet FS X ook niet als een 'spel' zien. Ondanks dat er door de jaren heen wel geprobeerd is om meer spelelementen toe te voegen, blijft het in de kern een redelijk hard-core simulatie, waar fans vaak nog met echte papieren kaarten en weet ik niet wat hele routes uitzetten om 'na te vliegen' etc.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 10 december 2014 13:48]

Ik hoop echt dat Dovetail aan een fatsoenlijle opvolger werkt. FSX kan absoluut niet meer. En om nu een Steam versie uit te brengen vind ik een beetje verspilde moeite. Ik denk niet dat heel veel mensen op een rebranded kopietje van een oud spel zitten te wachten. Het is gewoon inefficiënt, lelijk en traag.

Off-topic: In vergelijking is X-Plane 10 stukken beter. Zelfs met een niet al te vlotte pc kun je dat mooi en soepel laten lopen. Daarnaast vind ik het zelf realistischer aanvoelen. Nu is dat ook iets nieuwer. ;)

[Reactie gewijzigd door Liliuokalani op 10 december 2014 14:55]

X-plane vrijwel open source? Heb je daar een bron voor?

Ik heb de laatste jaren geen tijd meer gehad voor dit soort software, maar 1 van de grootste issues met X-plane waarom veel commerciele partijen er niets in zagen was dat Austin Meyer niet toeliet dat anderen aan de code werkten. Hij wou altijd alles zelf in de hand hebben, en durfde niets uit te besteden zelfs zijn personeel mocht niet aan de basis van de sim komen, alleen maar onderdelen (vliegtuig modellen maken en invoeren van data etc )was het enige dat hij aan zn personeel overliet.

Veel makers van commerciele uitbreidingspakketten die voor FSX en FS2k4 gemaakt werden voelden er niets voor om geld in X-plane te steken als wanner er iets met Austin zou gebeuren er helemaal geen zekerheid was dat X-plane zou kunnen blijven bestaan.

Dus ik ben heel benieuwd wat er veranderd is dat het nu in ene vrijwel opensource is. Even een snelle zoektocht online levert namelijk niets op wat daar op duid.
Sorry, verkeerde woord. |:( Heb het al verwijdert.
Niet echt... Prepar3d begint onderhand de standaard te worden.
En het is niet omdat FSX zo goed is dat het de standaard is, maar omdat er simpelweg nooit goede alternatieven waren.
Prepar3d is FSX met aanpassingen, het probleem is dat het officiëel niet onder consumenten verkocht mag worden en de mogelijke licenties heel duur zijn. Ook zijn bepaalde add-ons niet compatible.
Waar haal je die wijsheid vandaan dat het niet aan "consumenten" verkocht mag worden. Je kan Prepar3D gewoon kopen.
Alleen als student ja, maar als normale eindgebruiker mag je hem niet voor entertainment gebruiken. Dat is besloten in een deal tussen Lockheed Martin en Microsoft.
http://www.prepar3d.com/frequently-asked-questions/
Arcademic license is 60 dollar.. niet veel duurder dan andere games.
Ik heb Prepar3d niet hoor, maar zal nooit terug gaan naar FSX.. oneindig veel DLL errors, OOM's, bugs, popups, glitches, crashes..
Sinds een paar weken ben ik overgestapt naar P3D, en ik ben zeer tevreden. Tot nu heb ik nog nauwelijks add-ons gezien die niet werken.

Het grote verschil? Ik ben nu niet uren bezig met allerlei tweaks om _hopelijk_ een beetje stabiliteit te hebben. Ik hoef niet meer elke vlucht met samengeknepen billen te zitten of ik me wéér moet afmelden bij de VATSIM controller omdat mijn sim weer eens is gecrashed. Tel daar de mooieren graphics bij op, en we hebben een winnaar.

Als PMDG nu een beetje opschiet met hun producten, kan FSX van de SSD af, om er nooit meer op terug te komen. P3D is the future!
Nou ja, er is ook X-Plane.
Mwah Microsoft was met die serie gestopt. Hopelijk is het een succes en komt er een waardige opvolger
Gedurende die 10 ben ik bij vlagen vrij intensief met FSX bezig. Natuurlijk is het jammer dat de graphics achterblijven. Maar voor mij persoonlijk draait het bij simulaties toch voornamelijk om de "gameplay" en die is gewoon goed. Ik vind het zelf vooral intressant dat er verschillende situaties nagebootst kunnen worden. En daar lijkt nu wel in te worden geinvesteerd.
balen van de instabiele fps ivm geen ondersteuning van quad cores. :(
Dûh, zijn we de DOS versie vergeten: 20+ jaar oud dus....
FSX is ideaal voor het simuleren van commercieel vliegen, maar het flight model van de vliegtuigen is niet echt top notch, met name die van de helikopters. Probeer voor de gein eens Digital Combat Simulator (DCS), zitten ook twee gratis modules in. Het niveau van de flight models in die sim is uitmuntend, vele malen beter dan wat FSX te bieden heeft.

Tuurlijk heeft DCS ook z'n minpunten, de relatief kleine spelwereld bijvoorbeeld, maar IMHO is die simulator op alle vlakken vele malen realistischer dan welk ander programma dan ook. Ik ben dan ook van mening dat, als er een sim uitgeroepen moet worden tot 'de standaard', het Digital COmbat Simulator wel is.

Desondanks is het wel erg leuk dat FSX naar Steam komt! Hoe grotere community, hoe beter! Ben wel erg benieuwd wat de prijs gaat doen...
Ik ben toch over gegaan naar Prepar3D V2. Dat werkt samen met alle FSX mods en werkt ook met IVAC en VATSIM.
De vraag blijft: wanneer komen ze met een opvolger van FSX? (en dan niet de arcade game FLIGHT).
Wat mij tegenhoud om over te stappen op P3D is dat PMDG nog geen vliegtuigen heeft uitgebracht voor P3D, en het tegen hun license ingaat om dit wel te doen. Gelukkig hebben ze de Boeing 777 voor P3D aangekondigd, en hoop ik snel over te kunnen stappen.
Wat mij tegenhoudt is en blijft de license van P3D zelf. Ik ben niet bereid om geld te investeren in een product waarbij ik ben overgeleverd aan de grillen van Lockheed Martin en het risico loop dat Lockheed Martin op enig moment de license wel strikt gaat handhaven.
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar volgens mij staat het iedereen vrij om een student license te gebruiken. Mochten ze dit tegen willen houden, dan verliezen ze veel inkomsten aangezien heel veel mensen zijn overgestapt van FSX naar P3D. Youtube staat er vol mee en de community willen ze toch ook niet verliezen.
Ik vind het jammer dat je gemind wordt, want je bijdrage is groter dan die van degenen die niets van FS afweten, maar je daarom wel minnen.

Prepar3D is de route die veel simmers momenteel bewandelen.

Voor diegenen die IVAC en VATSIM niet kennen.
Dat is een community die tot in de details luchtverkeersleiding en simvliegers samenbrengt en zo samen er één groot mooi spel van maken dat een vrij goede weergave is van de echte luchtvaart. Daardoor wordt FlightSimmen tot een echte virtual reality ervaring.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 10 december 2014 12:16]

Oude wijn in een nieuwe zak. Er wordt helemaal niks verteld over echte vernieuwingen, op Windows 8.1 ondersteuning en multiplayer na... :X

[Reactie gewijzigd door Seginus op 10 december 2014 11:59]

Let er ook op dat niet alle dingen worden overgenomen. Microsoft heeft namelijk niet alle licenties vrijgegeven. Nieuwe en geüpdate graphix zijn dus niet beschikbaar.
Het was een eis van MS aan Dovetail om FSX op steam te zetten zonder enige aanpassing.

Want het was Dovetail ook helemaal niet te doen om de code van FSX maar uitsluitend om de sourcecode van MS-Flight, alleen heeft MS toen gezegd dat is prima maar dan moet je FSX erbij nemen.

Waarschijnlijk omdat veel code overeenkomt en ze FSX dan niet meer aan een andere partij kunnen slijten omdat Dovetail z`n aangekochte code dan virtueel op straat komt te liggen.

Dovetail wil MS Flight hebben omdat ze daar gemakkelijk DLC voor kunnen beginnen te maken, met hetzelfde model wat ze nu hebben voor trainsimulator.

[Reactie gewijzigd door enchion op 10 december 2014 15:16]

Zouden ze multi-core ondersteuning bieden? Dat wij bij het origineel nauwelijks het geval volgens mij...
Daar zou ik wel op rekenen, lijkt mij een vrij normale verwachting van een spel van dit formaat.
Voor zover ik me herinner has FSX dat al. In ieder geval was mijn i7 altijd aardig bezig tijdens die simulatie.

Aanpassing: Met SP2 of Acceleration gebruikte FSX alle mogelijke beschikbare kernen :)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 10 december 2014 13:17]

Gelukkig komt deze fantastische Flight simulator nu ook op steam! wat ik me wel afvraag is of ik mijn eigen cd kan gebruiken om deze te activeren op steam?

Maar dit is goed nieuws, in combinatie met de steam workshop zal het spel weer extraatjes krijgen en verder uitgebreid worden.

Kan niet wachten om een rondje te doen!
Ik denk niet dat dat kan, tot voor kort in ieder geval niet. Behalve het toevoegen van een shortcut in je bibliotheek. Begrijpelijk ook wel want als Steam dat doet en ondersteunt zou het aansprakelijk gesteld kunnen worden voor frauduleus ingevoerde keys/cd's/dvd's etc. terwijl ze dat risico niet lopen als ze het niet ondersteunen.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door wookiepanub op 10 december 2014 12:19]

Zat spellen waar dit wel kan hoor. Civ 4 heb ik bijvoorbeeld in een doos gekocht en toen met serial op Steam geactiveerd. Denk niet dat het hier gaat werken omdat Dovetail een andere uitgever is dan MS en dus niets aan de oude cd's heeft verdient maar het kan wel en wordt ook zeer zeker gedaan
Uiteraard kan dit wel voor spellen met Steam Support, die op deze lijst staan:

https://support.steampowe...le.php?ref=7480-wusf-3601

Maar niet voor spellen waar die afspraken niet zijn gemaakt waaronder FSX, daar zou Steam onnodig risico mee lopen.
Integratie met Steam Workshop zou geweldig zijn voor meer vliegtuigen of andere modificaties. De mod scene maakte het voor mij altijd veel leuker, vliegen in straaljagers of chinooks. Of vliegen met een KLM toestel :)
Gaat denk ik wel gebeuren. Dovetail Games heeft onder andere Train Simulator gemaakt en daar zit een goede integratie met Steam Workshop in.
Nou nog zo'n echte cockpit stoel die begint te trillen en te rammelen met een control (knopjes) board.
Onder het mom van: U VRAAGT, WIJ DRAAIEN.
Ik zag het bericht gisteren ook al op hun facebook pagina voorbij komen, en ben eerlijk gezegd wel heel benieuwd! Vond het ook erg jammer dat de multiplayer van FSX er een paar jaar geleden uitging.

Alleen ik blijf wel sceptisch over het werk van Dovetail, vooral aangezien ik zelf ook een bekende ben met de Railsilmulator reeks. En om daar nou over naar huis te kunnen schrijven, alleen al die oneindige DLC's... Persoonlijk vind ik dan een bedrijf zoals SCSsoftware een betere partij als het gaat om het ontwikkelen van simulators.

Maar het is wel een leuk verjaardscadeau :)
Dat ligt gewoon aan hun manier van geld verdienen. Om de zoveel tijd brengen ze een nieuwe Railsim. uit. Als je de vorige versie hebt, krijg je die dan gewoon gratis (veranderd in Steam). Het gevolg is wel dat ze op een andere manier geld moeten verdienen en dat doen ze via DLC. Die DLC kan je tijdens een goede Steam uitverkoop zo binnenslepen. Een Britse maat van me heeft zo in 1 dag voor ongeveer 1500 GBP aan DLC voor zo'n 130 GBP (zijn niet de exacte getallen maar het ligt in de buurt).
Unfortunately, the terms of the licensing deal with Microsoft do not allow the studio to implement any graphical updates, so the Steam release will obviously look like a game that's rapidly approaching its tenth birthday. It will offer numerous bug fixes, however, as well as content from the "Deluxe edition" of the original game and the Acceleration Expansion Pack. Dovetail also said it will launch "a range of add-ons" for the Steam Edition in 2015.
Beetje jammer, wat betere graphics waren wel gewenst, het spel is inmiddels bijna 10 jaar oud namelijk...
Ik denk dat de graphics het probleem niet echt zijn, die zijn opzich nog wel redelijk.

Het probleem in FSX is met name dat het de features mist die add-ons zoals VATSIM toevoegen. Spelen in een Multiplayer wereld met 1000+ andere piloten, echte air-traffic controllers, radar funcionaliteit etc.

De built-in vliegtuigen die FSX meelevert zijn verre van realistisch en ik denk dat het bij de hardcore FSX/FS9 speler daar nou juist om te doen is. FS9/FSX gebruikt de speler voor 99% als echte simulator, niet om zomaar wat rond te vliegen. Als men zomaar wat wil rondvliegen dan kan men netzogoed Microsoft Flight kopen.

Als men leven wil blazen in dit spel, dan denk ik dat ze dat moeten doen via de groep die (nog steeds) er heel begaand mee is. En dat betekend dus het Multiplayer gedeelte wat er nu in zit (brak) eruit halen, en vervangen door iets uit het jaar 2015.
Daarnaast zou het prettig zijn om de vliegtuigen die er nu inzitten te voorzien van een update zodat het veel meer begint te lijken op PMDG / Wilco achtige toestellen.

Het probleem voor de meeste FS fans is nu, dat veel mensen de bovenstaande addons hebben gekocht en obsolete worden zodra men moet gaan upgraden. Om die reden blijft men vaak de oude versies spelen. Een PMDG FS9 addon gaat niet werken op FSX, laat staan de Steam versie.

Ik moet nog maar zien of dit wat gaat worden. Ik denk dat het leuk is dat het nu werkt in het Win8.1 tijdperk, maar gezien ik weinig feature veranderingen zie (in detail) denk ik dat het vooralsnog een truuk is om nu snel even geld te winnen, om zo de development van FS11 te starten.

Ik denk dat veel fanatieke FS spelers voorlopig bij hun huidige setup blijven. Te complex / OS / versie afhankelijk.
"Het probleem in FSX is met name dat het de features mist die add-ons zoals VATSIM toevoegen. Spelen in een Multiplayer wereld met 1000+ andere piloten, echte air-traffic controllers, radar funcionaliteit etc."

Is de kracht van FS niet juist dat het een platform biedt voor al deze addons?
Zo kan iedereen toevoegen wat hij wil.
De een wil in supergedetailleerde 777 met een realistische verkeersleiding vliegen, de ander wil in een tweedekker over prachtig terrein vliegen.
Iemand kan alle vliegvelden van Europa willen hebben maar nooit in de VS komen.

FS biedt een basis die zelf niet heel veel voorstelt maar gemakkelijk kan worden uitgebreid met datgene waarin de gebruiker geinteresseerd is.
Als er vanaf het begin al én vliegtuigen van PMDG niveau én supergedetailleerd terrein én echt goede verkeersleiding in één pakket zaten dan zou zou het zeer duur zijn.

Dat addons obsolete worden met een nieuwe versie van FS is ook deels te wijten aan de ontwikkelaars van die addon.
Zij kiezen ervoor om de addon niet te updaten of de update alleen voor geld aan te bieden.
Waarom zou de orginele FSX niet werken onder Windows 8.1?
Zover ik nu zie hebben ze naast een aanpassing aan de multiplayer totaal niks veranderd aan FSX voor steam.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 10 december 2014 17:59]

Mooi, alleen is Dovetail Games niet echt enorm klant-gericht zacht uitgedrukt...