Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: EDIT

Microsoft heeft zijn gamesontwikkelstudio ACES opgedoekt. De studio was onder meer verantwoordelijk voor de langlopende Flight Simulator-serie, alsmede de Combat Flight Simulator-serie en werkte aan Train Simulator 2.

De sluiting van ACES is een gevolg van een bedrijfsbrede personeelsreductie bij Microsoft. Het bedrijf uit Redmond kondigde op 22 januari aan dat het binnen anderhalf jaar tijd 5000 banen gaat schrappen, waarvan 1400 werknemers direct al  hun biezen konden pakken, waaronder de ontwikkelaars bij ACES.

Volgens een blogposting van Phil Taylor, een voormalige lead designer bij ACES en momenteel Larrabee-teamlid bij Intel, is het grootste deel van de ACES-studio ontslagen, maar zijn zes fulltime-medewerkers aangehouden om de sluiting te begeleiden en bestaande contracten uit te dienen. Bij dat laatste wordt waarschijnlijk gerefereerd aan Flight Simulator ESP, het ontwikkelplatform op basis van Flight Simulator X voor commerciële toepassingen zoals het geven van vlieglessen of het testen van een nieuw cockpitinstrumentarium.

Het is niet bekend wat er met de Flight Simulator-serie gaat gebeuren. Microsoft zelf zegt er dit over: "We blijven doorgaan met het investeren in Live-producten op Windows, waaronder flightsims, maar we kunnen nu geen specifieke aankondigingen doen". De sluiting van ACES zou mogelijk een einde kunnen betekenen voor realistische vliegsimulaties van de hand van Microsoft. Ook bestaat de mogelijkheid dat een externe ontwikkelaar wordt ingehuurd om de franchise nieuw leven in te blazen.

De eerste Flight Simulator-versie stamt uit 1982 en bood ondersteuning voor cga-videokaarten. De eerste drie Flight Simulator-versies werden ontwikkeld door subLOGIC onder leiding van Bruce Artwick. Deze laatste richtte in 1988 BAO op en ontwikkelde de serie door tot 1996 toen Microsoft de rechten op de Flight Simulator-serie overnam. ACES nam toen het stokje over. De laatste volledige release is Flight Simulator X uit 2006. Deze titel heeft in 2007 nog een addon met de naam Acceleration gekregen. In 2003 werd Flight Simulator 2004 uitgebracht met een eeuw luchtvaart als thema.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik vind het niet zo verrassend dat deze tak als 1 van de eerste gesloten werd, om meerdere redenen:

- Flight simulator is een echte niche game, het is geen mega hit welk verkooprecords zal behalen of echt grote bedragen binnenkrijgt. Misschien draaide het zelfs wel verlies, het zou mij niet zozeer verbazen.

- De huidige flight simulator is al erg geavanceerd, en op een gegeven moment is er daardoor weinig om toe te voegen. Het maken van een nieuwe versie van flight simulator zou dan meer zijn om het een nieuwe look in termen van graphics te geven dan iets anders, maar voor een simulator als deze is dat nou niet echt iets wat een hoog vereiste is; dus uitstel van een volgende versie wordt wss goed mogelijk geacht.

- Het is zo'n losstaande tak op zich, Microsoft heeft binnen MGS door de jaren heen al vele van deze geschrapt.


Uiteindelijk zal er waarschijnlijk wel een nieuwe flight simulator opduiken, maar waarschijnlijk nemen ze er gewoon de tijd voor en brengen ze het pas uit zodra er weer echt nieuwe dingen zijn om toe te voegen e.d.
Bij simulatoren zit je niet gauw aan verbeteringen op grafisch vlak. Bij simulatoren speelt realisme een enorm grote rol. In de loop der tijd verbeteren dingen als bepaalde modellen en AI. Daardoor wordt een simulator dus eigenlijk steeds realistischer. Op dat vlak staat de ICT nog in de kinderschoenen dus daar is dan ook erg veel te verbeteren. Ik vind het dan ook uiterst naief om te stellen dat er weinig meer toe te voegen is, er zijn namelijk ontzettend veel verbeteringen te doen aan de flightmodels (met name in MS Flightsim, dit is namelijk hun grootste struikelpunt waardoor het vaak voor piloten in opleiding verboden wordt).
Daarom zeg ik ook "en brengen ze het pas uit zodra er weer echt nieuwe dingen zijn om toe te voegen". Natuurlijk veranderen bepaalde modellen en AI, maar zeg nou zelf. In de afgelopen 20 jaar wat is er bereikt wat betreft AI? We staan nog steeds in de kinderschoenen, dan heeft het weinig waarde om iedere 3 jaar een nieuwe versie van flight simulator uit te brengen wat die AI gaat echt niet noemenswaardig veranderen.

Ook bepaalde modellen, niet geheel duidelijk op wat voor modellen je hier precies richt; simulatie of daadwerkelijk de vliegtuig modellen zelf; maar die 2 zullen beide niet noemenswaardig veel veranderen op zo'n korte termijn.

Dus ik blijf er bij dat er op het moment gewoon weinig is om toe te voegen aan flightsim, zeker niet om een heel development team voor in de arm te houden. Over een jaar of 5, ja dan is het misschien weer waard om het op te pikken en nieuwe technieken toe te passen om het realisme naar een hoger niveau te brengen, maar iedere 3 jaar ofzo een release heeft naar mijn idee weinig zin.
Flight simulator is een echte niche game, het is geen mega hit welk verkooprecords zal behalen of echt grote bedragen binnenkrijgt. Misschien draaide het zelfs wel verlies, het zou mij niet zozeer verbazen.
Mijn ding is het niet, en het jouwe waarschijnlijk ook niet. Maar die niche bestaat toch nog wel uit een aanzienlijke hoeveelheid mensen. Waarbij Microsoft met z'n FSX die niche bijne volledig beheerst.

Ga maar eens op het web een beetje de extended FSX community doorneuzen. Je zult zien dat die eigenlijk nog best enorm groot is.

Daarbij, qua aanhang doet de flightsimulator franchise in het geheel niets onder voor andere franchises. Het is geen World of Warcraft, maar het komt qua aanhang wel in de buurt van bijvoorbeeld een Diablo.

Bovendien kun je de franchise moeillijk vergelijken met andere game franchises. Gamen is een hobby, en voor die hobby speel je gedurende de tijd zoveel mogelijk games die je aanstaan. Voor een franchise als Flightsimulator geldt dat het spelen van die ene game an sich al een complete hobby is, waarin die gamer zoveel mogelijk tijd en zoveel geld als nodig steekt in die ene game. De enige vergelijking die wat dat betreft opgaat met andere franchises is met een World of Warcraft.

Ik geloof niet zo hard dat Microsoft echt verlies maakte op de flightsimulator franchise. Net zoals ze ook niet echt verlies maakten op de andere franchises die ze afgestoten hebben. Je kan namelijk ook niet stellen dat ze verwachtten verlies te gaan leiden op Halo Wars, of dat ze verlies hebben geleden op Age of Empires, terwijl ze wel Ensemble Studio's opgedoekt hebben.

Ik denk eerder dat ze met het afstoten van game studio's bezig zijn te snijden in hun vaste kosten en een herstructurering van de posten op hun balans. Door een flightsimulator onder licentie te laten ontwikkelen door een 3rd party muteren ze de ontwikkelkosten meteen van een directe vaste kostenpost naar een lening/investering, wat een positieve uitwerking heeft op de balans en dus op het bedrijfsresultaat.
Eerst de sluiting van Ensemble Studios, nou de sluiting van ACES... het begint er bijna op te lijken of Microsoft van PC gaming af wil, en dat mensen naar de xbox toe stappen waar zij meer winst op maken.

Blijft toch wel jammer dat zo'n "one of a kind" game opzij word geschoven voor takken die winstgevender zijn.
Ik snap dat ook niet echt, ze hebben jarenlang de pc game markt verziekt door opengl weg te drukken ten faveure van hun eigen direct3d (niet portable naar andere platformen) en dan zouden ze dat nu gaan opgeven voor alleen consoles (wat toch nog steeds een zwakke afspiegeling is van wat de pc kan)

Ik snap dat console games meer opleveren omdat zelfs de grootste troep nog verkoopt op een console maar dat houd over een paar jaar ook op als de huidige console kids meer eisen gaan stellen aan games.

Daarnaast wordt een significant gedeelte van het windows marktaandeel bepaald door het feit dat mensen gedwongen worden om windows te draaien voor de meeste games, als dat niet meer het geval is dan lijkt me dat straks een flink gevaar voor microsfts windows marktaandeel op de operating system markt (en daarmee al hun producten - aangezien de meeste producten die ze maken een symbiotische relatie met windows hebben)
Too bad. :)
Heb zelf vele uren doorgemaakt in de FS, welke me goed bevielen. Had dat graag verder ontwikkeld willen zien worden!
Neem aan dat wannneer de "economie" weer een beetje bijtrekt ze de verdere ontwikkeling van FS gewoon weer oppakken, zou me niet al te druk maken hierover.
Het huidige economische klimaat heeft op zich weinig met de sluiting te maken. Aces maakte met de Flight SImulator-games altijd winst. MS ziet alleen weinig heil in het maken van PC-games, ze richten zich steeds meer op de Xbox 360. Ensemble Studios, de makers van de uitstekend verkopende Age of Empires-serie gaat ook dicht. Het maken van de 360-game Halo Wars veranderde daar niks aan.

Het aantal MS games-studio's is de laatste paar jaar snel geslonken, want daarvoor werd Bungie weer zelfstandig en werden Carbonated Games, Digital Anvil, FASA Interactive en Hired Gun gesloten.

Op dit moment heeft MS nog vijf studio's over: Rare, Lionhead, Turn 10 (Forza), Wingnut Interactive (toekomstige Halo-game van Peter Jackson) en Xbox Live Productions over.
MS ziet alleen weinig heil in het maken van PC-games, ze richten zich steeds meer op de Xbox 360. Ensemble Studios, de makers van de uitstekend verkopende Age of Empires-serie gaat ook dicht. Het maken van de 360-game Halo Wars veranderde daar niks aan.
Met de ene stelling ontkracht je meteen de tweede. Als Microsoft studio's sluit omdat ze geen heil zien in PC-games dan hadden ze Ensemble Studio's per definitie gewoon open moeten houden. Die RTS studio was immers druk bezig een waarschijnlijk succesvolle RTS fanchise op de 360 op te zetten.

Je deductie klopt dus niet.

Bovendien geeft Microsoft zelf aan met z'n games for windows live juist het PC platform voor zichzelf weer nieuw leven in te willen blazen. Microsoft beseft namelijk donders goed dat veel mensen Windows draaien omdat ze (ook) gamen op hun PC. Valt dat gamen weg, dan valt een van de hoofdredenen voor Windows te kiezen weg.

De waarheid ligt dus elders:

Microsoft is in deze tijd van laagconjunctuur aan het snijden gegaan in z'n vaste kosten. Wat als de economie minder draait een vaak gemaakte keuze is. Je maakt door je kosten te muteren in variabele kosten namelijk enkel kosten op producten die je daadwerkelijk verkoopt, waarbij die variabele kosten normaal gesproken een directe relatie krijgen met de behaalde omzet. Je haalt dus onzekerheid weg uit je bedrijfsresultaat, wat in een onzekere tijd een logische reflex is.

De Flight Simulator franchise wordt nu dus logischerwijs uitbesteed aan een 3rd party, net zoals de andere franchises waarvan ze de 1st party studio's hebben gesloten.

Microsoft heeft geen vaste kosten meer aan de ontwikkeling van een nieuwe flightsimulator, age of empires, halo wars, etc. Het geld wat ze alsnog in de ontwikkeling van die franchises moeten steken kunnen ze anders op hun balans plaatsen. Nu als lening/investering, wat positief werkt op de andere kant van de balans en wat dus een positief effect heeft op het bedrijfsresultaat.


Of het op de lange termijn een goede keuze is de kennis en kunde binnen die franchises af te laten vloeien naar 3rd parties mag je betwijfelen.
Of het op de lange termijn een goede keuze is de kennis en kunde binnen die franchises af te laten vloeien naar 3rd parties mag je betwijfelen.
Je hoeft het niet te betwijfelen... het is gewoon een (voor de xbox) slechte keuze
Hierdoor genereer je alleen maar meer cross platform games.
Dit zie je steeds vaker bij MS en Sony beide verliezen first party games waarna ze gewoon lekker cross platform gaan en dat is juist voor MS een slechte zaak want ze moeten nu juist de spelers bij de xbox houden al doen ze dit niet gaan er veel mensen langzamer hand over op de PS3 (ivm levensduur)...

Dit gaat ook op voor de PC games... Cross platform is tegenwoordig gewoon veel meer geld aan te verdienen (kijk naar call of duty 4 met 10m verkopen) alleen voor je console heel slecht... zeker voor de Xbox want hijs ouder en maakt meer lawaai als een PS3 nu mijn xbox overleden is zit ik er dus aan de denken om een ps3 te halen want zoveel extra exclusives heeft MS toch niet meer die ik speel (op de Fable en Halo reeksen na) bij de gewone xbox had ik er niet eens aan ged8 om een ps2 te kopen want toen vond ik hem gewoon veel beter bij mij passen maar nu heb ik zoiets van ga ik speciaal voor halo een nieuwe xbox kopen of speel ik gewoon een andere shooter op de ps3

(leuk om erbij te vermelden dat ik maar 1x per maand game ofzo)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 januari 2009 10:06]

Hierdoor genereer je alleen maar meer cross platform games.
Ik zie dat niet zo als een issue eigenlijk.

Misschien komt dat doordat ik totaal geen voorkeur heb voor welk merk of platform dan ook. Als ik al een voorkeur is dan is het voor de PC, wat als platform geen merk heeft.

Ik zie het juist als een voordeel voor de gamer dat bijna alle goede titels tegenwoordig cross platform zijn.

Je neemt een (of meer) platforms en kunt daarop alles spelen wat je wilt. En gamestudio's en uitgeveres verdienen meer aan die goede games, dus kunnen ze meer investeren in nieuwe games.. Exclusieve content voor een bepaalde console is goed voor een Microsoft of een Sony, niet voor gamers.
maar nu heb ik zoiets van ga ik speciaal voor halo een nieuwe xbox kopen of speel ik gewoon een andere shooter op de ps3
Zo zie je maar weer. Het feit dat Halo exclusief is doet jou een Xbox kopen. Had je die game op elk willekeurig platform kunnen spelen, dan had je dat achterwege kunnen laten.

Exclusiviteit is enkel goed voor de console bakkers en verstokte console fanboys. Als gamer wil je gewoon je games kunnen spelen ongeacht het platform.
Je hoeft het niet te betwijfelen... het is gewoon een slechte keuze
Dat is het zeker, voor Microsoft. De kwaliteit van de 1st party games die vanuit Microsoft komen zal er niet beter op worden. En concurrerende studio's en publishers gaan met goede mensen aan de haal zodat zij naar verhouding betere games kunnen maken.

Dan nog boeit het mij als gamer niet wie die goede games maakt. Een Microsoft, een Codemasters of wie dan ook. Als er maar goede games gemaakt worden. Dat microsoft z'n 1st party games tak ten gronde aan het richten is hoeft voor mij als gamer niet nadelig uit te pakken, enkel voor Microsoft.
Ik denk dat we zelfs niet zo lang moeten wachten. Zoals het artikel al aangeeft gebruikt men de technologie ook voor andere toepassingen. Nu lijkt het me vrij nutteloos om elk jaar een flight sim uit te brengen, maar zodra ze de technologie upgraden mag je zeker zijn dat men ook een versie voor particulieren uitbrengt. Het is dan ook eerder een kwestie van wanneer...
Tja... Flight Simulator is natuurlijk een icoon geworden.

Maar de vraag is natuurlijk of het ook past binnen MS's zijn doelstellingen, en of het winstgevend was. (Hoeveel van de FS fanaten hier, hebben het ook daadwerkelijk gekocht?)

Verder was FS vroeger (AT tijdperk) wel bijzonder, maar tegenwoordig stelt het natuurlijk niets meer voor om een goede flight-sim te bouwen. Je moet je zelfs afvragen in hoeverre FS eigenlijk wel zo goed was... Ik heb de laatste versies niet meer gespeeld, maar t/m FS-2003 was de simulatie alleen maar correct zolang je binnen de normale grenzen bleef. In een stall situatie, klopte er geen zak meer van. Laat staan dat het een spin kon simuleren.

Als ze later weer eens opnieuw willen beginnen, dan is er waarschijnlijk weinig relevante kennis weg. Qua grafische engine moet je toch vrijwel van voor af aan beginnen, simpelweg vanwege de enorme snelheid waarop GPU technologie zich ontwikkelt.
FSX is een beetje te goed, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is moelijk om er ECHT op te verbeteren zonder het gevoel te hebben dat het aalleen maar een expansion pack wordt.

Ik denk dat OMDAT FSX voor langere tijd de 'grote jongen' zal blijven er dus ook meer voor ontwikkeld zal worden. Daarnaast creert het gat dat nu valt wellicht ruimte voor andere developers om iets moois te maken, Jane's maakte lange tijd geleden fantastische sims en misschien is dit precies wat ze nodig hebben om weer wakker te worden.

Het ECHTE probleem is dat, gemiddeld, de average computeraar tegenwoordig steeds minder een echte nerd is, zoals vroeger. Je zult dus ook minder 'nerdie' games als simulations en soortgelijk krijgen.
Zonde, waren altijd mooie games om te spelen, de spellen kwamen ook vooral zeer realistisch (al heb ik geen vergelijking met de echte luchtvaart). Aangezien ze gebruikt worden bij vlieglessen neem ik aan dat dus toch erg kloppend zijn.

Ik snap echter niet waarom ze de studio sluiten? Zijn toch genoeg vliegtuigfanaten (zowat de hele vliegtuig-spotter community) die zelf ook wel eens achter de stuurknuppel wil kruipen. Vooral omdat het spel zo realistisch is.

Denk dat als ze een nieuwe release uitgebracht hadden met geupdate graphics en eventueel voor andere platforms (XBox bijv). Dat ze nog een killer game gehad hebben, want er zijn weinig/geen vergelijkbare FlightSim games.
Ik vraag me af of ze ook echt gebruikt werden in de praktijk. X-Plane is hiervoor veel beter geschikt en heeft, in tegenstelling tot FSX, de benodigde licenties om te worden gebruikt bij de opleiding van piloten.
Mijn neef heeft gestudeerd voor piloot (en is het nu) en mocht Flight simulator niet spelen omdat het niet realistisch genoeg is :)
Laat het hem nu eens spelen, dan heb je een antwoord uit eigen ervaring (van tweede hand).
Dat heeft niet zo zeer met FS te maken. In de cockpit leren ze je in eerste instantie naar buiten te kijken, aangezien daar het luchtruim is waarin gevlogen wordt. Typische flightsimmers zitten in een echt vliegtuig in het begin vooral op de meters te kijken, terwijl ze eerder oog moeten hebben voor wat er om hen heen gebeurd.

Professionele vliegopleiders willen ook niet dat je met je PPL brevet op clubkistjes gaat vliegen terwijl je middenin de opleiding zit. Ze hebben liever dat je in je opleidingsroutine blijft door je strikt aan de syllabus te houden.

FS is niet erg geschikt voor het leren van de dynamiek van het vliegen. Het is daarentegen wel geschikt om goedkoop het instrumentvliegen te beoefenen.
X-Plane is hiervoor veel beter geschikt en heeft, in tegenstelling tot FSX, de benodigde licenties om te worden gebruikt bij de opleiding van piloten.
Niet helemaal. Er is een speciale versie van x-plane. Alleen deze speciale versie is FAA gecertificeerd.
X-Plane is alleen FAA-approved als je deze gebruikt in combinatie met speciale hardware. Je krijgt dan ook een speciale versie van X-Plane. Deze verschilt in de basis niet van de commerciele variant, maar er zijn een aantal "speelgoed"-features uitgesloopt (zoals bijv. over Mars vliegen en bepaalde vliegtuigen). Bovendien zitten er een aantal extra checks/watchdogs in, die garanderen dat de software binnen een bepaalde tijd reageert.

Maar het X-Plane kamp zal nu wel zitten te juichen :) En het ging de laatste tijd al zo goed, door de exposure die de iPhone-versies van X-Plane genereerden.
voor training bij navigatie en bij het maken van vluchtplannen is het goede traing. Het aerodynamisch model laat heel wat te wensen over en ik zou vooral niet vertrouwen op landingen in flight simulator. in real-life kost je dat een prop of een landing gear. (of je leven)

ik zou iets willen zien met de engine van il2. maar dan met betere graphics ;)

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 25 januari 2009 13:22]

Wie weet, wie weet, gaan de erfgenamen van Looking Glass Studios brood zien in het uitbrengen van (modernisering of updates voor) de Flight Unlimited serie!
Misschien dat MS de volgen FS wel inhouse gaat ontwikkelen.
FS kon je geen game meer noemen, maar een ver doorgedreven simulator.
uit bovenstaande artikel kan ik niet teruglezen dat de FS serie is gestopt.. wel jammer.. paar klikjes verder kom ik het volgende tegen;

In addition, the company noted: "You should expect us to continue to invest in enabling great LIVE experiences on Windows, including flying games, but we have nothing specific to announce at this time."


dus we kunnen er wel vanuit gaan dat de komende tijd geen FS meer wordt gemaakt
Dat is niet de conclusie die je zou moeten trekken. Microsoft zegt dat je kunt verwachten dat ze blijven investeren in goede LIVE! ervaringen, inclusief vliegspellen. Ze hebben alleen op dit moment niets meer te zeggen over dit onderwerp.

Met andere woorden, er gaan nieuwe vliegspellen komen. Maar in welke hoedanigheid is onbekend. Dat kan een FS11 zijn, maar ook een geheel nieuwe titel.
Misschien een simpele flight sim ala google earth style.
Wie gaat nu Flight Simulators ontwikellen? Of is FS X de laatste die we nu krijgen van MS?
Ik denk niet, dat als ze de ontwikkelaar sluiten, er nog vervolgen verschijnen ervan. In ieder geval niet van MS, laat ik het zo zeggen.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om rechten te kopen, of op een andere manier op deze reeks verder te gaan door een andere ontwikkelaar.
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is om rechten te kopen, of op een andere manier op deze reeks verder te gaan door een andere ontwikkelaar.
Microsoft kan natuurlijk ook gewoon de rechten in eigen hand houden en de ontwikkeling onder licentie uitbesteden aan een 3rd party.

Dat is iets wat je best veel ziet. Grote publishers (en dergelijke) die rechten over een franchise in beheer hebben, en studio's onder licentie daarvoor titels laten ontwikkelen.
Dat je rechten neemt op Spiderman of Indiana Jones snap ik heel goed, maar waarom zou je in godsnaam een licentie nemen op Flight Simulator? Dat is toch helemaal geen sterk intellectueel eigendom?
Ik bedoel: dit IP staat nergens voor. Je mag ook semi-realistische vliegspellen maken zonder een $$$$$$-bedrag aan licentierechten te betalen (waar dit niet opgaat voor bijv. Indiana Jones). Je zou nu dus alleen betalen voor de naam 'Flight Simulator'. Ik geef toe dat ik niet zo goed op de hoogte ben van het effect van deze naam en van de licentiekosten, maar ik betwijfel of het de moeite waard is.

Een flight-sim heeft weinig concurrentie en moet het hebben van enthousiastelingen, die snel genoeg doorhebben wanneer er een nieuwe simulator op de markt komt die een beetje interessant is.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 25 januari 2009 23:45]

Niet helemaal.

Het enige wat een adventure als Indiana Jones uniek maakt is de titel "Indiana Jones". Hetzelfde geldt voor de titel "flight simulator".

Een grote titel trekt eerder een grote interesse dan een obscure titel.

Daarbij werkt het licensing model in dit geval iets anders. Je ziet vaak in de games wereld dat een rechthebbende zelf een 3rd party inhuurt om onder licentie een titel binnen een franchise te maken. De 3rd party draagt dan niet direct rechten af, maar een relatief deel van z'n inkomsten.

Het is in de regel niet zo dat een 3rd party vanuit zichzelf aanklopt om zich een licentie aan te schaffen voor een nieuwe game binnen een game franchise. Dat initiatief komt echt vanuit de licentiegever, die besteedt als het ware de ontwikkeling uit.

En ja, dat zie je tegenwoordig heel veel. Studio's die geen vaste eigen titels meer ontwikkelen maar studio's aan wie game voor game onder licentie de ontwikkeling uitbesteed wordt.

Bovendien. Een licentie op een Spiderman of een Indiana Jones titel wordt over het algemeen aangekocht door een publisher (Ubisoft, EA, etc), die besteedt het daarna vervolgens vaak uit aan een 3rd party studio.

[edit.]typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 26 januari 2009 10:48]

De kans bestaat natuurlijk nog altijd dat ze er mee voortdoen, het zou me wel verbazen maar bon.

Misschien maakt EA wel een leuke flight sim :+
Laat EA zich maar bezig houden met sports, anders krijg je dadelijk ook toestanden dat je je vliegtuigen kan 'customizen' met allerlei plastic spoilers/skirts en andere meuk. Hoop dat er een ontwikkelaar in dit gat in de markt stapt met een fatsoenlijk ontwikkelde game/simulator.
Ten eerste zeur niet zo als een klein kind je hoeft het niet te kopen, ten 2de als ze het zo maken als je zegt is het geen Flight Sim meer zo simpel is het :)

Owja Pieterdebie bedoelde het sarcastisch :) En ik ken geen sportspel waar je plastic spoilers/skirts kan upgraden, ken wel need for speed...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 januari 2009 13:45]

Blijkbaar of te jong of te kort van geheugen om je Jane's Combat Simulations te herinneren? Dat was ooit *DE* flightsim developer, met meerdere studios en EA als publisher. Hoogtepunten als F-A/18 , de Longbow series en F-15 kwamen daar vandaan.
*DE* combatflight sim developer.


MS was en is nog steeds de Civvi sim developer..
Erg jammer vond de flight simulators altijd erg tijd verdrijvend zoals waarschijnlijk velen.
Gelukkig zijn er genoeg add-ons om flight simulator X te upgraden maar niet veel evenaart de kwaliteit van de officiŽle flight sim.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True