Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 94 reacties

De Australische vliegfanaat Matthew Sheil heeft voor zijn tot in detail nagebouwde Boeing 747-cockpit een vermelding in het Guinness World Records-boek gekregen. Hij zou de duurste homebrew vluchtsimulator ter wereld hebben gebouwd.

Sheil heeft in zijn eigen magazijn ruim tien jaar gebouwd aan zijn simulator, die vrijwel identiek is aan de cockpit van een Boeing 747-400. Als basis dient de simulatiesoftware van de firma Aerowinx, maar om het realisme verder te verhogen heeft de Australiër 45 aanvullende softwareprogramma's draaien op 14 computers. Hierdoor kan de piloot virtueel naar 27.000 luchthavens vliegen, waarbij de weersomstandigheden per land kunnen worden ingesteld, zo schrijft The Sydney Morning Herald. De simulator van Sheil zou zelfs de hydraulische eigenschappen van het onderstel kunnen simuleren, waardoor tijdens het taxiën op de startbaan scheurtjes in de asfaltlaag gevoeld kunnen worden en de touchdown tijdens het landen realistischer wordt.

Wanneer Sheil in zijn simulator plaatsneemt om een vlucht te maken, logt hij in op de servers van Vatpac. Deze vijfduizend leden tellende organisatie verbindt liefhebbers van vluchtsimulaties wereldwijd met elkaar. Zo is het mogelijk dat Sheil tijdens een vlucht in het Russische luchtruim wordt begroet door een virtuele luchtverkeersleider uit Rusland. Indien hij besluit te gaan landen, kan hij door de in de ramen geplaatste monitoren auto's zien rijden, terwijl in de terminal mensen hem zwaaiend opwachten.

In totaal heeft de simulator 300.000 Australische dollar gekost, omgerekend ongeveer 152.000 euro. Een professionele vluchtsimulator kost een slordige 25 tot 35 miljoen euro. Sheil, een voormalig piloot en eigenaar van een Beechcraft Baron propellorvliegtuig, zegt echter veel onderdelen gratis te hebben gekregen, mede omdat hij zijn vluchtsimulator verhuurt aan anderen. Het geld dat hij hier mee ophaalt, stort de Australiër weer op de rekening van de Royal Flying Doctor Service, ook bekend als de 'vliegende dokters'. De inspanningen van Sheil krijgen inmiddels erkenning; de Australiër heeft voor zijn simulator een vermelding gekregen in het nieuwe Guinness World Records-boek. De 747-cockpit is momenteel de duurste homebrew simulator ter wereld.

Matthew Sheil's 747 simulator Matthew Sheil's 747 simulator Matthew Sheil's 747 simulator
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (94)

Hij zou een concurrent kunnen worden voor de bedrijven die 25-35 miljoen vragen voor hun sims.
Rekening houdende met de gratis stuff die hij gekregen heeft en de uren die hij erin stak zal het wel "iets" meer kosten dan wat er in het bericht staat maar toch.

Dit type zou eigenlijk door vliegscholen gebruikt moeten worden om ervoor te zorgen dat de studenten hun college geld laag blijft en ze sneller afstuderen :)
Bwa, daarvoor heb je al het leger, lekker gratis en ik denk dat veel lijn maatschappijen ook gratis opleidingen voorzien als je al een vliegbrevet hebt voor een sport vliegtuigje, wat jammer genoeg nog makkelijk kan oplopen tot +10K Euro.
Reken daar maar niet op. Voor een CPL opleiding bij een lijnmaatschappij mag je rustig 100.000 Euro uittrekken. Vervolgens zal je ratings moeten halen op een aantal kisten, nog eens 30.000 Euro per stuk. Pas dan mag je vliegen, tegen een loontje waar je echt niet blij van wordt.

Kijk anders eens op het forum van www.airwork.nl, bijv:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=3972

En v.w.b een sportvliegtuigje, mag je wel wat meer voor uittrekken. Reken op 2000 Euro voor theorielessen, 500 Euro examens, nog eens 500 Euro radio theorie en praktijk, en dan het lessen zelf. Kist huren:125-200 Euro per uur (95 voor Microlight), instructeur 50 Euro per uur, landingsgeld 15 euro per landing. Reken op 50 uur les, dus 10KEuro. Stuk of 150 landingen (touch-and-go), 2250 Euro. Medische keuringen 300-500 euro.

Kortom, heel leuk om te doen, maar best wel een prijzige hobby..

[Reactie gewijzigd door scsirob op 14 maart 2009 17:30]

landingsgeld 15 euro per landing
Uw tegoed is op. u mag niet meer landen :+
het geld wordt toch vroeg of laat door iemand ergens betaald. of door de piloot in opleiding, of door de mensen die door die piloot ergens naartoe gevlogen worden, of door de belastingbetaler die het leger subsidieert. het moet hoe dan ook worden betaald. dus als deze man de simulator met een factor 10 goedkoper kan maken dan zal dat zeker mensen geld besparen.
Lekker fluffy bekleding op de stoelen. :9

Leuk projectje voor thuis 8-)

[Reactie gewijzigd door GreenPictures op 14 maart 2009 16:17]

Het zijn echte 747 piloten stoelen. Althans die hebben het zelfde bont op de stoel, want ja als er turbulentie is moeten de piloten soms wel tot 5 uur achter elkaar op hun stoel blijven zitten. Dan wil je dus wel een comfortabele stoel.
De hele neus is een oude 747 neus IIRC, die is daarna kaal gestript en opgeknapt, en uiteindelijk omgebouwd naar een 747-400 cockpit.

De grootste kosten in een professionele sim zitten hem trouwens in de certificering van het apparaat.
Je kan wel been ruimte krijgen hoor is helemaal geen probleem. Moet je busnissclass boeken. Als je niet wilt betalen voor beenruimte moet je ook niet klagen dat je geen beenruimte krijgt. Zo simpel is het!
Verder vind ik het prettiger om te weten dat de piloten lekker zitten als dan ik. Een pasagier kan veel vaker even lopen en is het minder erg dat hij wat kramp heeft als een piloot die moet zorgen dat het vliegtuig goed aan de grond komt.
Ik vind het knap als je voor 1,5 ton zo'n gevaar kan bouwen... Heeft hij al een baan gekregen bij een simulatorfabrikant :+
Die gast is eigenaar van een machinefabriek, dus geld heeft ie zat.

Nog even wat technische info van het apparaat:

Software is Aerowinx Precision Simulator, gekoppeld aan een hoop open-source add-ons geschreven door Jeroen Hoppenbrouwers. De visuals worden verzorgd door Microsoft Flight Simulator 2004 (geslaafd aan PS1) en het geheel staat op een 6-graden van vrijheid- motion platform van een Piper Seneca simulator.

Veel onderdelen zijn prototypes of zijn gesponsord, zo zijn zijn stuurtjes en gashendels uit een echte 747 gesloopt (een -200 als ik me niet vergis). De simulatie is 99% realistisch en omvat ook een instructor station waar de instructeur de piloten een beetje kan pesten ;)
eigenaar ~= geld zat, kan ook falliet hoor een bedrijf. bedrijven drukken het geld ook niet.

(sorry voor de offtopic reply, erger me daar altijd wat aan.)
Nee, want als je die 10 jaar omrekent in uren kom je daar wel op :)
10 jaar fulltime. of elke week 2 uurtjes...
Hmmm...
Als basis dient de simulatiesoftware van de firma Aerowinx, maar om het realisme verder te verhogen heeft de AustraliŽr 45 aanvullende softwareprogramma's draaien op 14 computers.
PC Requirements
- Intel Pentium PC or 486DX66 with VGA monitor and CDROM drive.
- MS-DOS 5.0 or higher, or Windows95, 98 or ME.
- 40 MB free hard disk space, and 535 kB free conventional memory.

Optional:
- Analog joystick, rudder, throttle with IBM compatible joystick adapter.
- Sound Blaster compatible sound card
Ach... De Space Shuttle draait ook op 386 chippies :P
Aerowinx is al sinds de jaren 90 in de running en is FAA gecertificeerd als Computer Training Device. Sinds begin 2000 is er een Nederlandse ontwikkelaar begonnen met PS1 aan een netwerk te knopen, en daarna hebben andere developers add-ons voor het pakket ontwikkeld.

Troost je niet, PS1 is nu inmiddels 'aangepast' zodat het prima onder Windows draait. Gek genoeg, alle communicatie in de hele sim vindt plaats in plain-text over TCP, tijdens World Flight wordt er bijvoorbeeld ook een poort naar buiten opengegooid en kun je met Matthew 'meerijden' als ie aan het vliegen is. Desalniettemin draait het geheel (nagenoeg) real-time.

FS2004 wordt gebruikt voor de visuals, daar is verder alles uitgesloopt en er wordt via FSUIPC een positie aan 'opgedrukt', zodat het beeld van FS netjes het vluchtpad van PS1 volgt.

Aerowinx is overigens van plan om een nieuwe versie van Precision Simulator uit te brengen, maar de verdere details weet ik nu ook niet uit mijn hoofd.
Nu nog aan de graphics werken ^^
Grafisch is deze veel beter dan een professionele, als je het hebt over wat je ziet op zijn schermen.

Ik heb in een professionele gezeten van boeing en grafisch is dat zowat niet om aan te zien, geen detail alles is vlak, tuurlijk heeft landbaan paar streepjes en lichtjes als je avond simuleert maar dat was het.

Wat je ziet op foto 2 is veel en veel mooier.
Dan heb je ongetwijfeld in een oud kreng gezeten, want ik moet twee keer per jaar dat ding in van mijn baas en die simulators van vandaag zijn echt heel realistisch (mag ook wel voor die prijs)
idd, mss eens de Tom Clancy's HAWX als flightsim programma nemen ;)
Er is weinig simulatie aan Tom Clancy's H.A.W.X. :P
Het is meer arcade, maar blijft een super game imo :D
Heb je met HAWX wel een dicht bij de grond gevlogen? Ziet er ook niet uit. Van afstand realistisch maar van dicht bij zo als elk andere flight simulator.
Wauw! Ik vraag me af in hoeverre dit nog achterblijft ten opzichte van de simulators die gebruikt worden bij de maatschappijen
Laten we voor de professionals hopen dat het heel ver achterblijft, anders hebben ze zometeen een nieuwe concurrent :+
Als hij z'n uren wel gaat tellen zal het vast een stuk duurder uitkomen. Neemt niet weg dat dit soort spul vast wel veel goedkoper kan, maar vliegmaatschappijen willen natuurlijk ook 24/7 support hebben, en als er een nieuw vliegtuigtype aangekocht wordt willen ze ook geen 10 jaar wachten totdat ze hun piloten ervoor kunnen trainen.
Inderdaad, als je 10 jaar uitrekend qua uren die besteed zijn en dat maal een tarief van 50 tot 100 euro? Dan komen we ook op een heel ander homebrew 747 simulator bedrag uit
Valt wel mee, denk ik eigenlijk. Laten we zeggen dat hij er 40 uur per week aan besteed, keer 50 weken, keer 10 jaar, keer 100 euro per uur. Dan zit je op pakweg twee ton per jaar aan manuren, of 2 miljoen voor 10 jaar. Reken er nog wat andere kosten bij, zoals die onderdelen die hij gratis kreeg, en misschien wat hogere uurkosten, maar 25 miljoen kom ik niet aan.
Afgezien daarvan lijkt het me HEEL sterk dat hij er elke week 40 uur aan besteed om het ding te bouwen..............
Hij ook niet: 152.000 euro.

Het zijn de pro simulatoren die miljoenen kosten. Dan krijg je geen onderdelen gratis, moet alles goed in elkaar zitten, moet je alles zelf ontwikkelen, moet je de fabriek bekostigen, en moet je garanties geven over de werking. Ohja, en nog winst maken.
Je hebt allerlei klasse vliegtuig simulators. In de duurste klasse kan je bij wijze van spreken een steentje op de landingsbaan voelen ;)

Een bedrijf in nederland wat deze dingen maakt is bv: http://www.sim-industries.com/

Ook nog een blauwe maandag iets voor gedaan :)
Niet veel meer te zeggen dan respect _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Exphy op 14 maart 2009 15:49]

En dan kom ik aan met m'n joystick van 35 euro.....
Het zijn op zo een momenten dat ik nog steeds niet snap dat Microsoft zijn flight simulator afdeling (voorlopig) heeft gesloten. Bij hem is het nu wel extreem maar er zijn veel mensen die naast FSX ook nog eens een hoop (betaalde) add-ons hebben. Er bestaan bedrijven die zich puur bezig houden met dit soort dingen.
Dat kwam door een reorganisatie. Zie hier.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op 15 maart 2009 13:34]

Echt heel erg stoer! Je moet er maar net de tijd, ruimte, geld en kennis voor hebben!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True