Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Submitter: EDIT

Dovetail Games, dat voornamelijk bekend is van zijn Train Simulator-games, heeft de licentie van Flight Simulator overgenomen van Microsoft. Dovetail onderzoekt momenteel nieuwe concepten binnen de serie en verwacht in 2015 met een nieuwe game te komen.

De deal houdt in dat Dovetail gebruik mag gaan maken van Microsofts Flight Simulator-technologie om nieuwe games te ontwikkelen en deze uit te geven. Daarnaast gaat het de Gold Edition van Flight Simulator X eind 2014 beschikbaar maken op Steam als Flight Simulator X: Steam Edition. Deze editie van de laatste Flight Simulator-game bevat de deluxe-editie en een uitbreidingspakket. Steve Bainbridge, operationeel topman van Dovetail Games, zegt enthousiast te zijn om in samenwerking met de fans van de Flight Simulator-serie nieuwe games op de markt te gaan brengen.

Microsoft sloot begin 2009 de studio die al zijn Flight Simulator-games ontwikkelde. ACES werd gesloten als gevolg van een grote reorganisatie die het hele bedrijf trof. Bij de ontwikkelstudio bleven zes fulltime-medewerkers achter die werkten aan Flight Simulator ESP, het ontwikkelplatform op basis van Flight Simulator X voor commerciële toepassingen. ESP werd onder andere gebruikt voor het geven van vlieglessen of het testen van een nieuw instrument voor in de cockpit.

Flight Simulator X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Als ik zo op Steam de reviews van Train Simulator 2014 lees, dan weet ik niet of men hier zo blij mee moet zijn.

- Veel problemen die niet worden opgelost
- Veel beloftes die niet worden ingelost
- Veel overpriced DLC, die kwalitatief slecht is

Het zijn ook nog eens de meningen van mensen die veel tijd in de sim gestoken hebben en dus al tijden tegen deze issues aanlopen.

Flight Simulator had toch een redelijk hoge standaard dacht ik altijd, ik hoop dat het zo blijft met DTG aan het roer.
Ja en nee.
Er zitten inderdaad wat bugs in sommige routes, maar dat zijn bij mij veelal de 3rd party routes.
DLC koop ik alleen maar als er een Sale is.
Maar aan de andere kant is er Steam Workshop integratie, er zijn al aardig wat leuke routes en activities daar te krijgen.

Daarnaast heb ik het 1x gekocht toen het nog Rail Simulator heette (de eerste versie zeg maar). En ze hebben het steeds geupgrade gratis, dus ik heb niet veel te klagen.

[Reactie gewijzigd door Meekoh op 10 juli 2014 11:58]

Niet helemaal correct. Sinds het Railworks noemt is elke upgrade gratis. Enkel voor de upgrade van RS naar RW moest betaald worden daar RS nog geen steam game was maar enkel te koop was op DVD.
Je hebt gelijk. Nu ik in mijn steam geschiedenis kijk zie ik dat ik RW via steam heb gekocht (39 euro). Heb RS hier ook nog in de kast staan trouwens :P
Inderdaad, niet elke DLC is even goed uitgewerkt, maar de meeste IMHO toch wel. Ik heb er in ieder geval vaak weer uren plezier van en sommige bugs weet je dan wel weer te ontwijken.

Druk bijvoorbeeld bij die nieuwe US treinen NIET op de tyfoon, want dan heb je de rest van je rit een overweg tingel geluidje... :o

Maar de basisgame wordt inderdaad steeds gratis geupdate en of je DLC koopt, daar ben je zelf bij. Als ze dit bij FSX ook doen wil ik het wel eens proberen als die op Steam staat.
Dat is de bel, die gaat vanzelf aan als je toetert. Druk op B om deze uit te zetten. ;)
Daar heb je een goed punt.
Heb zelf TS 2013/2014.

TS 2014 voelt als een DLC op 2013 en de basis game bevat maar een paar treinen.
Alle andere treinen moet je kopen en die zijn inderdaad niet goedkoop en vaak van slechte kwaliteit.

Ben een groot fan van FSX maar zal wel een paar keer goed nadenken voordat ik een vervolg koop die van deze studio afkomt.
Ik ga er al vanuit dat je straks een basis game krijgt met 3 of 4 vliegtuigen voor de volle prijs en dat je vervolgens voor 15/20§ per stuk slecht uitgewerkte DLC paketten kan kopen.
Volgens mij is 2014 een soort van gratis DLC bovenop 2013? Kan zijn dat ik in de war ben met Trainz, maar 1 van de 2 heeft al een tijdje de oude versies gratis geupgrade naar de nieuwe.
TS2014 krijg je als gratis upgrade voor 2013 dat weer beschikbaar was als gratis update voor TS2012 dat men gratis kon krijgen als upgrade voor RW2 die ook gratis beschikbaar was voor RailWorks. De personen die het originele Rail Simulator gekocht hadden konden voor de release RW kopen aan halve prijs.

Elke nieuwe versie brengt standaard beperkte nieuwe content mee, dus naast een steeds up to date versie krijg je ook elk jaar enkele nieuwe routes. Zo zou men vandaag dus al aan 19 routes moeten zitten wat meer dan een verdubbeling is van de originele 8.
Ho. Stop. Er komen inderdaad nieuwe routes uit, maar heb jij bijvoorbeeld Train Simulator 2013 gekocht, dan krijg je een gratis update naar Train Simulator 2014, maar zonder de routes. Die moet je apart kopen.

Verder ben ik het eens dat men de DLC wel wat goedkoper mag maken. Zelf koop ik nooit iets voor de volle prijs, altijd wachten totdat Steam het in de aanbieding heeft. :p
Verder ben ik het eens dat men de DLC wel wat goedkoper mag maken. Zelf koop ik nooit iets voor de volle prijs, altijd wachten totdat Steam het in de aanbieding heeft.
Yep hier nog 1. Tijdens de laatste Summer Sale paar weken terug toch weer voor 80 euro aan DLC gekocht. Stuk of 7 route add-ons. Komt dan gemiddeld uit op 12 euro per route. Normaal gesproken zijn de nieuwe route add-ons 30 euro volgens mij...

Oh crap, ik zie nu pas je naam. Er staan heel wat filmpjes van KoploperMau op Youtube, voor diegene die eens willen kijken wat TS2014 inhoud.

[Reactie gewijzigd door DeerDitch op 11 juli 2014 10:26]

Haha, ik ben bekend in de treinenwereld ja. :p
Dit nieuws maakt me blij op een sombere dag als deze!

Enkel hoop ik dat ze met een 64bit versie komen.. De 32bit versie van FSX heeft last van 'not enough memory available' als je iets te veel custom of gedetailleerde scenery inlaadt.
Ook Dovetail zal net als Lockheed Martin niet met een 64-bits versie komen. Want dat zou betekenen dat alle addon's voor FSX (welke allemaal 32-bit zijn) niet meer werken. Just de comptabiliteit van P3D (Prepar3d) met de oude FSX zorgt ervoor dat P3D momenteel zo betekend is..

Achter vrijwel alle ACES developers werken momenteel aan P3D. In P3D V2.0 komt je heel erg je best doen om de out of memory error te krijgen aangezien P3D nu scenery ook weer uit het geheugen haalt, want niet gebeurde in FSX/ESP.

Echter als Dovetail de entertainment licentie voor Flight Simulator heeft gekregen van Microsoft, zal dit best wel grote gevolgen hebben voor veel van de addons en scenery welke nu voor P3D wordt uitgegeven. Tot nu toe mist P3D de entertainment license en dat was voor PMDG de belangrijkste reden om de 777 *NIET* geschikt te maken voor P3D. Echter een paar weken stond er in een post op AVSIM dat PMDG in een vergevorderd stadium was met Lockheed Martin om P3D ook voor entertainment te gebruiken. PMDG heeft alleen een officiele Boeing licentie om deze voor entertainment doeleinden te gebruiken, echter P3D is officieel een trainings tool..

Echter LM werkt al ruim 4 jaar aan de oude ESP code met de hoofd developers welke de oorspronkelijk ACES code schreven. Ze hebben niet aangegeven hoeveel jaar ze al aan de FSX code hebben gewerkt en LM heeft 2 jaar aan de 1.x versies gewerkt en de belangrijkste issues verholpen en inmiddels werken ze ook al zo'n 2 jaar aan de 2.x serie.

X-plane krijgt nu steeds meer commerciele addon's en scenery en dat aanbod begint nu groot genoeg te worden dat het marktaandeel van X-Plane aan het groeien is. Echter als Dovetail met een simulator komt welke niet compatibel is met de oude FSX, dan zal het net zo hard floppen als MS Flight..
X-plane krijgt nu steeds meer commerciele addon's en scenery en dat aanbod begint nu groot genoeg te worden dat het marktaandeel van X-Plane aan het groeien is. Echter als Dovetail met een simulator komt welke niet compatibel is met de oude FSX, dan zal het net zo hard floppen als MS Flight..
Het gekke is trouwens, MS Flight is weer gebouwd op een uitgeklede versie van FSX, maar waarbij alle assets (vliegtuigen, scenery) zijn versleuteld zodat je er niet zomaar in kan knoeien.

Een open-source alternatief is FlightGear, die ook nog wel eens meer support zou kunnen krijgen als er geen commerciŽle sims meer zijn die de bestaande add-ons ondersteunen.
Euhm, waarom beveelt Lockhead voor Prepar3d dan een 64bit windows met +4GB RAM aan als ze het niet ondersteunen?
Er wordt hier niet over ondersteuning gepraat, maar over een werkelijke 64-bit applicatie.

Hoewel, als ik me niet vergis was Lockheed wel degelijk van plan om een 64-bit P3D te maken in versie 2, maar of ze dit plan nog steeds willen uitvoeren, heb ik geen flauw benul van!
Bij een 32-bits os kan Windows zelf maximaal 4GB adresseren. Zelfs als je 8GB in je machine plaatst, ziet windows maar 4GB en elke applicatie waarvan het geheugen gemanaged wordt door Windows kan daardoor maar 2GB toegewezen krijgen.

Bij een 64-bits OS kun je veel meer geheugen aanspreken. Maar 32-bits applicaties welke draaien onder een 64-bits OS kunnen dan wel 4GB aanspreken en dat is dubbel zoveel als onder een 32-bits os.

Open je task manager en ga naar de processes tab. Elk process dat een sterretje achter de naam heeft, is een 32-bits applicatie.

Echter een 64-bits applicatie kan ook alleen 64-bits addons inladen want ze komen in dezelfde application context te draaien. Technisch gezien is het niet heel erg lastig om P3D te porten naar 64 bits code. Echter legacy 32-bits addons werken dan niet meer, en juist de ongelooflijke hoeveelheid addons voor FSX/ESP is juist de kracht van P3D.

Ken je nog alle problemen met Vista en niet werkende drivers? Eigenlijk was dat hetzelfde probleem. Jaren long konden fabrikanten 32-bits drivers schrijven. Een driver geschreven voor Windows 2000 werkte ook nog wel in XP. Echter Vista eiste (terecht) ineens 64 bits drivers. En daarom werkte ineens veel hardware niet meer in Vista en in combinatie met een te strict afgestelde UAC zorgde dat uiteindelijk voor de slechte naam van Vista.

Je kunt nog zo'n mooi OS schrijven, maar zonder support van hardware fabrikanten kun je er verder weinig mee. Dus Dovetail kan wel FSX naar 64 bits code omzetten, maar da moeten ze wel de commerciele markt zien over te halen om de addons ook geschikt te maken voor hun FSX versie..
Dit nieuws maakt me blij op een sombere dag als deze!

Enkel hoop ik dat ze met een 64bit versie komen.. De 32bit versie van FSX heeft last van 'not enough memory available' als je iets te veel custom of gedetailleerde scenery inlaadt.
Dat is voor een groot deel opgelost in Lockheed Prepar3D, die eigenlijk een doorontwikkeling is van Microsoft ESP/FSX voor de professionele markt.

Veel FSX gebruikers zijn ook al naar P3D overgestapt omdat je nog altijd bestaande FSX add-ons kan gebruiken, en je wel profijt hebt van een 64-bit OS, multiprocessing, en DX11. P3D wordt ook nog actief doorontwikkeld, door de mensen van ACES die voor Lockheed zijn gaan werken.
Hoe 'mooi' is dit spel nu anno 2014? Kan het mee?
Dat is het gekke met FSX: die vraag is moeilijk te beantwoorden. Veel games tegenwoordig hebben DLC's, maar ook zonder die kun je al prima beoordelen hoe een spel bevalt.

Bij FSX heb je eigenlijk nog maar heel weinig als je het koopt. Ja, er zit een aantal toestellen in en het verzorgt een rudimentaire wereld. Maar eigenlijk is het dat. Wat FSX (en FS 2004/2000) goed maakt, is de third party producten.

Zo is de scenery van FSX bagger. De vliegvelden liggen wel (ongeveer) waar ze moeten liggen en meestal kloppen de banen ook wel aardig, maar dat is het dan ook. Echt herkenbaar, nee. Daarvoor heb je dus die add-ons, waarvan ťťn van de bekendere NL2000 is, met een goede scenery van Nederland. Maar daar ben je er dus nog niet mee: Duitsland en BelgiŽ zien er nog steeds vreselijk uit.

Daarvoor zijn weer andere add-ons, sommige richten zich op vliegvelden, andere juist op de omgeving er omheen. Dan heb je dus een leuk uiterlijk, maar dan begint het eigenlijk pas.

Wil je 'echt' gaan vliegen, dan zijn die standaard 737 of 747 van FSX niet echt realistisch. Dus koop je ťťn van de geweldige producten van bijvoorbeeld PMDG (747/737/777 bijvoorbeeld), Level-D (767, mijn favoriet), Flight One ATR72-500 of zelfs een Fokker 70/100. Daarmee kun je bijna alle knoppen bedienen (en gebeurt er ook wat ;) ), de computers instellen, etc.

Kijk, nu komen we ergens! Maar dan: de ingebouwde air traffic control is niet echt bijzonder. Sterker: het is amper nuttig. Onlogisch (als je op de rand van twee gebieden vliegt, roept hij elke minuut dat je naar een andere frequentie moet) en niet echt realistisch. Dus: op naar (bijvoorbeeld) IVAO of VATSIM, online simulatienetwerken, waar je met andere piloten en controllers bezig bent. Het is lang niet altijd druk en soms vlieg je ook compleet zonder ATC (ik een paar dagen geleden nog van Taipe naar Hong Kong), maar in ieder geval lijkt het er op.

Dit is het dichtst dat je bij de werkelijkheid kunt komen zonder tonnen uit te hoeven geven. Natuurlijk zijn er mensen die een complete cockpit nabouwen, maar dan heb je het toch wel over andere bedragen. Mijn opstelling (vooropgesteld dat ik de computer toch al heb): 60 euro voor FSX, $55 voor Level-D 767, paar tientjes uitgegeven voor scenery. Dan nog een joystick van 70 euro en dan kom je zo rond de 200 euro uit.

Benadert het de werkelijkheid? Nauwelijks: als ik naar rechts kijk zie ik nog steeds m'n balkon ;). Is het leuk? Voor mij wel! Kan het mee met 2014? Door de add-ons wel.
Mooie uitleg!

'als ik naar rechts kijk zie ik nog steeds m'n balkon' -> misschien is zo'n occulus (of hoe heet dat?) iets voor jou, of iets goedkoper, een trackIR :) (maar moest wel lachen om die zin ;))
Dank voor de uitleg :).
Sombere dag? Lars Boom heeft een etappe in 1 van de zwaarste ritten van de Tour gewonnen en dat na 9 jaar geen enkele overwinning. En de zon schijnt ook nog, waar heb je het over ;)

Goed nieuws dat FS opnieuw wordt uitgebracht, ik was er al jaren mee gestopt maar ga er zeker weer aan beginnen, hopelijk kan ik mijn PMDG toestellen nog gebruiken.
Je moet hier eens in BelgiŽ komen kijken naar het weer :p
Geweldig!! Dit was toch altijd de beste flight sim, zowel qua features als beschikbaarheid van plugins.

Alleen het flight model van andere sims is volgens mij wat beter, maar dat verschilde natuurlijk ook per vliegtuig en FSX had erg goede third-party opties.

Mij hebben ze in elk geval als klant! Mits de prijs redelijk is.

Edit: Prepar3D kende ik trouwens niet, is alleen wel erg duur zie ik (200 euro). Aan de andere kant, dat is maar ongeveer evenveel als 80 minuten instructie in een echte C172 :) Op het gebied van echte vliegtraining is het dus weer niet veel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 10 juli 2014 11:54]

Het flight model van FSX is inderdaad niet 100% realistisch, maar BattleField heeft ook geen 100% correct ballistisch model van munitie en wapens. Echter het Flight Model is realistisch genoeg dat de Amerikaanse defensie Prepar3d gebruikt voor het trainen van personeel. X-Plane houd zich ietsje beter aan de natuurwetten waarbij lift wordt berekend ipv 'gescript' is.

Prepar3d moet nu om een groot aantal 32-bits problemen heen werken. Voor Lockheed Martin zou het eenvoudiger zijn om de simulator te upgraden naar 64-bits. Maar dan is het niet meer compatibel met FSX en zijn dus de oude addons en scenery producten niet meer bruikbaar. X-Plane heeft met X-Plane 10 wel de stap naar 64-bits gemaakt, maar de hoeveelheid commerciele addons voor X-Plane 9 was relatief beperkt in vergelijking met FSX. Zou X-Plane 10 ook 32-bits zijn geweest, dan had het met de volgende versie tegen dezelfde problemen aangekeken als de FSX developers.

Door de FSX compabiliteit van P3D heeft Lockheed Martin natuurlijk wel veel meer verkocht van P3D waardoor development ervan rendabel blijft. Daarom is Lockheed ook in gesprek met PMDG en Boeing om ervoor te zorgen dat PMDG zijn addon's met behoud van de Boeing licentie. PMDG heeft officieel een entertainment licentie van Boeing, maar P3D is officieel geen entertainment (game), maar een training tool. En PMDG addon's zijn zo realistisch dat meer realworld maatschappijen FSX + PMDG inzetten voor training van het personeel. Dat personeel heeft dan minder tijd nodig in de dure full simulator. Maar als er minder full-size simulators worden verkocht, dan raakt dat natuurlijk ook Boeing, want zij krijgen dan minder kickbacks via hun licentie programma.

Van de PMDG forum post:
P3D Planning for the 777:
We have made some progress with regard to licensing that will allow us to release the PMDG 777-200LR/F product line for P3D. We do have some work to do, (and a pretty significant licensing bill to pay) in order to make this happen. Currently we do not have an ETA but I anticipate it will happen before the end of 2014. We are hoping to add the NGX to that same license agreement.

Anyone interested in P3D as their simming platform should understand that licensing for our products on P3D will be significantly different than it is for FSX- and this is just a fact of life. We will not be making a cross-platform license- you will have to purchase a license specific to P3D, and it will be more expensive than the entertainment license available on FSX.

We haven't set pricing yet (we are still negotiating our licensing costs on the back end...) but once we do- we will pass that information along.
PMDG is al bezig met de DC-6 voor X-Plane en ik verwacht niet dat PMDG snel een tweede variant zal ondersteunen van FSX, want dan moeten zij voor elk product 4 platformen gaan ondersteunen. Want zelfs na ruim 8 jaar is FSX nog steeds ruimschoots de meest gebruikte flight simulator.

De stap van Microsoft om te stoppen met Flight Simulator kon ik op zich wel begrijpen. Flight Simulator is natuurlijk ooit begonnen als een game (ook gereleased onder Microsoft Games, net als MS Train Simulator), maar is gaandeweg uitgegroeid tot een volwaardige simulator. Niet in de laatste plaats door de FSUIPC extentie waarmee je zeer eenvoudig uitlopende hardware (custom panels, etc) kon gebruiken in combinatie met Flight Simulator. Daarbij is eigenlijk zowel development van SquawkBox en FsInn/FsCoPilot beide eigenlijk min of meer gestopt. En vliegen op VatSim/IVAO is zeer populair waarbij je dan ook contact heb met ATC.

Overigens kun je P3D ook voor thuis gebruik aanschaffen op basis van de Academic license aangezien je technisch gezien 'leert' vliegen en de procedures daarom heen.

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 10 juli 2014 14:40]

Battlefield 3 wordt ook niet gebruikt voor trainingen. ArmA 3 wel.

Wat is nou eigenlijk momenteel de beste flightsim?
Prepar3D = 60 dollar, komt neer op 45 euro. (academic license)

Je moet je niet gek laten maken door mensen die graag 4x zoveel betalen omdat dat "officieler" aanvoelt.
Is flight simulator nou heel realistisch? Ik kende vroeger iemand die er mee bezig was en die zat echt met stapels vlieg boeken en flight plans etc. Maar als ik hem dan op de PC bezig zag kon ik de lol er niet echt van inzien. Het leek mij meer gewoon uren lang niets doen namelijk...
Van ver bekeken lijkt er niets aan te zijn: je stijgt op, vliegt altijd maar rechtdoor, en landt. Maar dit ogenschijnlijk eenvoudig proces is eigenlijk zeer complex, tenminste als je het op een realistische manier wil doen.

De voldoening zit hem in het feit dat je dat proces beheerst zoals het in het echt ook wordt gedaan. En het idee dat mocht je ooit in een situatie komen waar de piloot van een vliegtuig onwel wordt, je er - theoretisch - in zou kunnen slagen het veilig aan de grond te zetten.

En ja, deze sims zijn zeer realistisch. Piloten in opleiding gebruiken bijvoorbeeld X-Plane.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 10 juli 2014 11:09]

Wat gebeurd er dan allemaal onderweg in dat uren rechtdoor vliegen zeg maar dat het zo complex maakt?
Je kan FS van Microsoft spelen op easy en met eenvoudige toestellen vliegen. Je trekt je van het meeste niet aan en heb je een leuke sim/arcade.

Je kan echter FS gaan spelen zonder assist met een 4 motorig passagiersvliegtuig en wel volgens het boekje spelen. En dan liefst nog vanuit 3D cockpitview.

Dan zal je echt wel moeten weten waarvoor de belangrijkste knopjes en venstertjes voor dienen. Cockpit is 1 op 1 kopie. Om te beginnen zal je al naar de runway moeten taxiŽn waarvoor je al moet begrijpen & noteren welke baan de tower je geeft en welke taxi runway je toegewezen krijgt. Eenmaal op de runway moet je toch echt een flightcheck doen, zorgen dat de flaps juist staan, de autopiloot instellen zodat je dat niet meer moet doen als je opgestegen bent, taxi lichten uitzetten maar takeoff lichten aanzetten, etc.

Echter inderdaad eenmaal je opgestegen bent, je autopiloot staat aan, vliegtuig volgt het vooropgestelde vluchtplan en alles is ok dan zit je daar en kom je erachter dat lijnpiloot eigenlijk maar een saaie job is. 8 uur aan een stuk zit je daar tot de landing komt. Maar dat is in het echt niet anders. Piloten zitten vaak te kaarten, op hun gsm te spelen, te eten, te slapen (normaal om de beurt zoals het hoort en moet maar je moest is weten), aan het rampetampen met de stewardessen, wc etc. En dat gaat allemaal goed omdat op 99% van de vluchten er niets gebeurd.

Maar bij de landing, wat het moeilijkste van allemaal is zal je toch je vliegtuig vanuit de juiste hoek goed moeten oplijnen met de runway. Tijdens je daling zal je de snelheid, hoogte, hoogtesnelheid en de positie waar je zit goed moeten in de gaten houden en controleren. En ik kan je verzekeren, met een goede cross wind zeker recht op de tail is het alles behalve een walk in the park (wel 10 keer heb ik een bepaalde missie geprobeerd om hem van de eerste keer te landen maar telkens opnieuw besloot ik de landing "last minute" af te blazen waardoor ik een rondje om moest vliegen.)

Pas op, FS kunnen spelen wilt niet zeggen dat je echt kan vliegen. En Microsoft FS is zeker niet de beste realistische sim maar als leek ga je toch ferm mogen inwerken, bijleren en meer. Zo had ik af en toe nog een vraag waarvan ik het antwoord heb gevonden en toegepast rechtstreeks uit de manual van het vliegtuig zelf (dus hetzelfde boekje dat ze aan boord hebben al weet ik de laatste versie had).
En FS heeft veel trucjes om je te helpen zoals een GPS die je kan gebruiken & vluchtplan word automatisch voor je berekent inclusief hoeveel fuell je moet meenemen. (je kan het wel zelf ingeven maar veel is geautomatiseerd). Een meer echte uitdaging zou zijn volledig zelf je vluchtplan maken, checkpoints noteren en gewoon een spel opstarten zonder bestaand vluchtplan om dan zonder GPS maar gewoon met de onboard navigatie middelen je plan te trekken.

Uiteraard kan je ook met defects gaan werken wat op zich niet realistisch is. De kans dat je als lijnpiloot een echte noodlanding moet maken in je hele leven is nihil. Maar het is wel een volgend niveau als je het vliegen zelf al onder de knie hebt & het is gewoon leuk.

Maar heel het idee dat vliegen complex is, is eigenlijk niet waar. Vliegen is nauwelijks complexer dan met een auto rijden waarbij de auto vervangen word door een 1 motorig vliegtuigje. Het zijn de regels en vele eisen die het moeilijk maken in de praktijk + het feit dat weer een grotere rol speelt. Met een wagen kan je trager gaan rijden, desnoods 30/uur op een autostrade bij heel hevige sneeuwval maar bij een vliegtuig moet je door, je kan ook niet even stoppen en wachten. Maar de meeste mensen zijn in staat om een basisvliegbrevet te halen, een rondje te vliegen en terug te landen. Kost geld, tijd en moeite, dat wel.
Het lijkt mij juist ook dat in het echt vliegen juist zo simpel mogelijk gehouden moet worden. Immers hoe simpeler, hoe minder fouten.
Ik denk dat er in het geval van Flightsims ook een beetje bij komt kijken of je de droom hebt om piloot te zijn. Heb je die niet dan vind je er op voorhand waarschijnlijk al geen bal aan. Toch vind ik het altijd mooi om te zien hoe mensen zo op kunnen gaan in zoiets als dit. Ik probeer me dan altijd in te leven in het enthousiasme van de ander, maar in het geval van Flightsims zie ik het gewoon echt niet. Zou wel komen omdat ik ook helemaal 0,0 met vliegtuigen heb. Het zijn dingen waar ik het liefst zo snel mogelijk in en uit stap om op mijn bestemming te zijn, maar als het even kan pak ik liever de auto en rij lekker over het landschap heen.
vliegen aan de basis is ook simpel maar een vrachtwagen is nu eenmaal wat complexer dan een auto rijden.
Tevens is het iets wat je niet gewoon bent. Als je leert rijden met de auto heb je al ervaring met navigeren en het verkeer doordat je al deelneemt aan het verkeer als voetganger/fietser. Moet je eens inbeelden dat je leert rijden en niets kent, je weet niet waar de lichten voor dienen, de borden, dat er fietsers zijn, dat je rechts moet rijden, etc en je dan in een vrachtwagen gedropt word. Net hetzelfde met een groot passagiersvliegtuig, je hebt geen flauw idee hoe je het ding aan de praat krijgt en voor je het weet vallen er slachtoffers.

Nu Flight sim is inderdaad leuk als je erin opgaat en al die dingen wilt leren kennen. als je 0.0 aan vliegtuigen hebt is er niets aan, klopt.
Maar eenmaal je het echt onder de knie hebt is de kans groot dat het saai begint te worden, maar dat is voor echte lijnpiloten echt niet anders. Een verschil tussen het echte werk en het geromantiseerd beeld over vliegen.
Het weer speelt ook mee, hoewel dit ook instelbaar is.
Plannen, navigeren, brandstofverbruik bijhouden, systemen aan boord bedienen, checklists en procedures volgen.

Het is helemaal aan jezelf om te bepalen wat je er mee wil doen.
De beschikbare addons zijn heel uiteenlopend, van ouderwetse vliegtuigen waarmee je alleen op gegist bestek kunt vliegen tot de nieuwste vliegtuigen waarin ieder detail van de vluchtcomputer is gesimuleerd en vanalles er tussen in.
Als je wil is er dus heel veel te doen.

Net als in het echt is de kruisfase inderdaad x uur rechtuit vliegen.
Maar volgens 'echte' procedures en met 'echte' hulpmiddelen een nadering vliegen is best leuk als je je voorbereid en gemotiveerd bent om het echt correct te doen.

En dingen als stuntvliegen zijn ook weer wat anders, evenals militaire flightsims.

Maar je kunt evengoed een standaard vluchtplan van A naar B genereren en de automatische piloot alles laten doen. Dit kun je dan met versnelde tijd doen.
Of terwijl je slaapt, er zijn addons die de simulator pauzeren als je bijna binnen bent.

(MS) Flightsimulator trekt een heel gevarieerde groep aan.
Aan de ene kant heb je mensen die het geweldig vinden om heel diep de materie in te duiken en bepaalde uitdagingen aan te gaan.
Aan de andere kant zijn er volgens mij ook veel mensen die gewoon geen idee hebben wat ze met hun tijd moeten doen en daarom maar virtuele vlieguren gaan loggen.
Wakker blijven ;).
Flight Simulator is inderdaad extreem realistisch. En zoals met alle SIMS lijkt het voor een buitenstaander inderdaad misschien saai, maar voor een luchtvaartfanaat is het dat allerminst!
Een simulator systeem van 8 jaar oud, waarom wordt men hier nog steeds enthousiast over? X-Plane is meer dan een waardige vervanger en ook nog eens een stuk realistischer wat dynamics betreft. Het komt me voor als een moeder die maar voor haar dode kindje blijft zorgen.
X-Plane 10 is idd een goeie opvolger, simulatiegewijs. Alleen niet zo toegankelijk voor de beginnende simpiloot. Daar is FSX met z'n interactieve lessen veel beter. Je moet het bij X-Plane gaan halen van externe resources, wat de drempel een stuk hoger maakt.

[Reactie gewijzigd door TheBlackbird op 10 juli 2014 11:02]

Daar heeft X-Plane inderdaad nog iets in te halen, geef ik je gelijk in.
Goed nieuws voor de FS fans! Ik denk dat er nog genoeg 'markt' is voor de verkoop van deze simulatie games.
Simulators zijn helemaal hip op het moment :) Dus een klassieker in een nieuw jasje zal zelfs klanten trekken die normaal niet zouden kijken.
Ik bedoel... ik ben ook schuldig aan goat simulator :D
Is iedereen al weer vergeten waarom MS FS gestopt is met het spel? Uhh hoe was 't ook al weer? Iets met een Amerikaans alarmnummer.. uhh 911 oh ja nu weet ik het weer: 11 september? :+ Iemand een belletje?

En ja om te reageren op je opmerking... er is een hele markt die wel interesse heeft in een nieuwere realistischere versie van het spel, waarin ook de nieuwe veiligheidsmaatregelen zijn opgenomen }>

Hadden ze van de week niet een opgepakt in Portugal en laatst ook een paar in Nederland / BelgiŽ? Gelukkig zijn er nog genoeg over. /sarcasm mode off

Ik weet van vrienden dat die het een heel gaaf spel vonden, dus het is inderdaad inmiddels weer eens tijd voor nieuwere versie.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 11 juli 2014 10:43]

Eindelijk. Natuurlijk bestaan er andere vlieg-simulatoren (zelfs vrijwel professionele als Prepar3D) maar voor FS zijn nu eenmaal zoveel uitbreidingen te koop dat je het helemaal naar je hand kunt zetten. En dat vind ik toevallig gewoon leuk. :+
Flight Simulator X stamt alweer uit 2006 en die heeft nog een aardige fanbase. Zou de refresh ook voor PS4 & XB1 beschikbaar gemaakt gaan worden? Voor een steambox wordt het geen probleem iig.
Eindelijk komt er weer een nieuwe versie, hier heb ik al jaren op gewacht. Hopelijk ziet het er ook zo uit als de games van tegenwoordig ;)
Dit is geen goed nieuws als je op zoek bent naar een flight simulator, Dovetail Games staat berucht om zijn ''geld uit mensen hun portemonnee slaan'' beleid, en patchen niks (Train Simulator 2014 is daar een voorbeeld van). Ik denk niet dat we hier iets goeds uit kunnen verwachten. Jammer, FSX is een goed spel, maar Dovetail Games gaat hier niet veel aan toevoegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True