Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De geremasterde versie van Grim Fandango verschijnt niet alleen voor PlayStation 4 en PS Vita, maar ook voor Windows, OS X en Linux laat ontwikkelaar Double Fine weten. Wanneer de nieuwe versie van de game verschijnt is niet bekend.

Double Fine laat per tweet weten dat de opgepoetste versie van de klassieker ook voor Windows, OS X en Linux verschijnt. De aankondiging komt niet geheel als een verrassing. Sony kondigde tijdens zijn E3-persconferentie aan dat ontwikkelaar Double Fine Productions werkt aan een geremasterde versie van Grim Fandango die exclusief zou verschijnen voor PlayStation 4 en PS Vita, maar al snel werd duidelijk dat de consolebouwer daarmee enkel bedoelde dat de game niet voor consoles van concurrent Microsoft verschijnt. Vlak na de aankondiging liet de studio per tweet al weten dat het over andere platformen nadacht.

Grim Fandango is een adventuregame uit 1998 die gemaakt werd door LucasArts, dat in de vorige eeuw veel klassiek geworden adventuregames uitbracht. LucasArts werd ruim een jaar geleden door eigenaar Disney gesloten en kan dus geen nieuwe versie van de game meer maken. Tim Schäfer, die als producer bij LucasArts aan het hoofd van Grim Fandango-ontwikkelteam stond, richtte in 2000 echter Double Fine op, waarmee hij aan de opgepoetste versie van de adventuregame werkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Linux? Dat zie je ook niet vaak.
Bijna alle enigszinds moderne games van double fine zijn ook voor linux beschikbaar, zie ook steam, daar zijn ze oa. te koop. Sowieso zijn er steeds meer linux games makkelijk verkrijgbaar, ook op steam.

Edit: linkie!

[Reactie gewijzigd door Blaurens op 10 juli 2014 10:07]

Maar grote games blijven nogsteeds achter..
- Zowat alles van Valve
- Witcher 1-3
- Civ 5 (Civ 4 is ook in de maak)

Veel engines bieden tegenwoordig ook al ondersteuning voor linux:
- Unreal 4
- CryEngine
- Unity

Linux gaming is in de afgelopen 4 jaar meer gegroeid dan in de 10 jaar daarvoor.
- Zowat alles van Valve
Behalve Counter-Strike: Global Offensive :'(
vandaar ook 'zowat alles' en niet gewoon 'alles'

Kans lijkt mij redelijk groot dat die ook nog geconverteerd wordt.

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 12 juli 2014 13:39]

Klopt, GabeN heeft al aangegeven dat ze bezig zijn met port, maar de source engine die gebruikt word voor CSGO is nogal aangepast, dus is wat lastiger te porten blijkbaar.
Veel zijn het er nog niet, maar The witcher 3 is toch wel een vrij grote titel die wel komt.
Hoe kom je nou tot de conclusie dat de hele markt meer richting opensource gaat??
http://betanews.com/2014/...ernments-switch-to-linux/

Dat is 1, verder komen er dus ook al meer games uit voor linux, programma's als libra office zijn steeds meer gewaagd aan word, powerpoint etc.
Dat verhaal is al achterhaald... Persoonlijk maakt het mij niet uit waar ze een game op uit brengen, zolang er maar niet gigantisch veel bugs in zitten als bf4 en hardline
http://betanews.com/2014/...ernments-switch-to-linux/

Dat is 1, verder komen er dus ook al meer games uit voor linux, programma's als libra office zijn steeds meer gewaagd aan word, powerpoint etc.
Dus omdat een stad er tientallen miljoenen euro's mee bespaard leverd het problemen op? Financiëel gezien in ieder geval niet. Enige wat je er uit kan halen is dat Debian niet volledig aan de wensen voldeed, waar Ubuntu dat sinds 2009 klaarblijkelijk wél doet. Maar of dat dan iets negatiefs is...?

Je reactie haalt dus eerder jouw eerdere statement onderuit. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 10 juli 2014 11:49]

Het gaat straks niet meer om het OS. Straks zijn alle applicaties web based. Hierdoor pak je natuurlijk de goedkoopste OS erbij met browser. Linux.
Je bedoelt dat Microsoft daardoor problemen gaat krijgen?

Daar heb ik zeker geen problemen mee!
Nee niet zo zeer microsoft maar mocht linux de standaard worden krijg je het probleem dat er heeel veel verschillende distro's zijn waarvan de helf zo ver gesloopt is dat het halve linux principe er af is. Op deze manier wordt het voor ICT beheerders dus moeilijker om klanten te ondersteunen als dat er maar een paar os zijn op de markt (windows 7, windows 8 en heeel af en toe OSx)
Je moet je even in de Linux game wereld verdiepen. Momenteel worden de commerciële Linux spellen via steam gedistribueerd.

Steam ondersteund officieel alleen Ubuntu en hun eigen steamOS natuurlijk dat van Ubuntu afgeleid is.
What distributions are supported by Steam?

Currently, Steam for Linux is only supported on Ubuntu 12.04 LTS or 12.10 with the Unity, Gnome, or KDE desktop. Additional distributions will be examined for support as time permits. For more information on Steam for Linux, see https://wiki.ubuntu.com/Valve.

If you are running another distrubiton of Linux we will be unable to offer support as these are not officially supported. If you are having trouble running Steam for Linux on another distribution we recommend switching to Ubuntu 12.04 LTS or 12.10 with the Unity, Gnome, or KDE desktop.
Dus als je steam op een andere Linux distro installeert is dat eigen risico. Ik heb het zelf op openSUSE geďnstalleerd het werkt perfect, maar ik zal samen met de community de problemen zelf moeten oplossen of voor gaming op Ubuntu/steamOS of later de steambox overstappen.

Ik snap niet waarom mensen die geen/ zeer weinig kennis van Linux zoveel onwaarheden over Linux vertellen.
Dat zie ik helaas heel erg vaak op tweakers.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 10 juli 2014 11:00]

Ik wil voor de niet Linux gebruikers aanvullen dat een distributie (Ubuntu, Debian, Redhat, OpenSuse) niets meer is dan de linux kernel, aangevuld met install scripts, bepaalde pakketen (iedere distributie maakt weer andere keuzes), een grafische schil (ook zeer verschillend) en een pakket manager met de daarbijhorende community met services (forum, cloud).

Games (steam) zullen gewoon werken op iedere distributie, mits de vereisten geinstalleerd zijn. Voor Ubuntu kan dit vanuit de pakket-manager (in het geval van steam), maar voor andere distributies kan dit net zo goed gerealiseerd worden door bijvoorbeeld de community zelf.
En hoezo neem je aan dat ik geen ervaring heb met linux?
En hoezo neem je aan dat ik geen ervaring heb met linux?
Staat in je Tweaker-cv:
Tweaker-cv
Ervaring met besturingssystemen

Android
MacOS X
Windows 7

Windows 8
Windows Server 2008
Windows Vista

Windows XP

Ervaring met hardwareplatformen
En je opmerking in de post.
Dit begint offtopic te worden:

Android draait toch echt op een gnu/linux kernel.

Betreft de diversiteit en problemen daar mee tussen Linux distro's:


Van de site van de Linux Foundation:

About the LSB""
By licquia - March 7, 2011 - 2:48pm lsb
When targeting Linux as a platform, application developers want to have some assurance that the code they write on one Linux distribution will run on other Linux distributions without having to go through extra effort. This matches their experiences on other popular platforms, such as Windows or Mac OS X.

In addition, application developers want to ensure that the platform as a whole does not diverge. Even if an application works on today's distributions, will it work on tomorrow's?

The LSB workgroup has, as its core goal, to address these two concerns. We publish a standard that describes the minimum set of APIs a distribution must support, in consultation with the major distribution vendors. We also provide tests and tools which measure support for the standard, and enable application developers to target the common set. Finally, through our testing work, we seek to prevent unnecessary divergence between the distributions.""

Zie:
http://www.linuxfoundatio...rate/workgroups/lsb/about

Enige gote verschil is eigenlijk vooral dat Ubuntu werkt met Upstart en Redhat met System D voor het sneller booten.

Er zijn nog een paar andere verschillen, maar apt kun je tegenwoordig ook gewoon op Fedora draaien.

En de LSB werrkt nog niet goed maar gaat wel de goede kant uit (embedded systems voor een deel daargelaten zoals Android)

Detail: Ian (de oprichter van Debian) is/was leider van deze werkgroep! ;)

P.S.: ervaring heeft iedereen, kennis is relatief :p
De games van Steam voor SteamOS werken probleemloos met alle populaire Linux Debian distro's.
Onzin, als "Linux" de standaard word, dan is er gewoon een linux OS dat heel veel market share heeft, en de rest van de linux distro's word dan net zoals nu gewoon gebruikt door de liefhebbers. Waarom zo een markt van normale consumenten zomaar ineens zin gaan hebben om allerlei verschillende distro's te gaan gebruiken. Dat is veel te moeilijk.

Als linux mainstream "desktop" gaat worden, dan zal dat via iets als SteamOS gebeuren bijvoorbeeld. Dat is gewoon 1 "type" linux.
Waar baseer je dat op, Windows 8 is windows 8 osx is osx niks anders aan, linux heb je speciaal voor gaming, speciaal voor mindere specs, speciaal voor grafische werkzaamheden etc.. bij windows heb je hooguit een basic, home premium of pro versie...
Ik denk dat hij bedoelt dat er uiteindelijk 1 linux-distributie de grootste gaat worden, en dan min of meer een monopolie krijgt (net zoals dat met MS-DOS en Windows is gegaan).
Dus dan is het niet zozeer dat 'linux' de standaard is, maar bv Ubuntu (Dat is nu al min of meer zo, Ubuntu is verreweg het populairst, en de meeste software zorgt er in ieder geval voor dat het werkt op Ubuntu).
Klopt, sinds Steam gereleased is op Linux lijkt er wat meer hoop. Ik heb dan ook Steam als 'Big Picture'-mode draaiend thuis op mijn HTPC (Ubuntu) naast XBMC, ideaal :-).
Steam Big Picture + PS3 controller + Limbo/The Cave/Guacamelee = pure happiness
Echter heb ik deze via 360 controller, draadloos, ook awesome.
Klopt. Maar ik kan niet wachten. Voor mij mogen er meer games komen voor Linux. Daarbij is de nieuwe unreal engine ook voor linux + steambox. Dus er zullen tegenwoordig wel meer games uitkomen voor linux.
Linux is steeds populairder aan het worden nu het makkelijker wordt in installatie en gebruik en waarom zou je als je spelletjesontwikkelaar jezelf tekort doen om niet even die markt snel erbij te pakken?
Vaak is de geprogrammeerde code 1:1 te porten naar anderen OS'en en gezien de noodzaak om zoveel mogelijk inkomsten te pakken is Linux een goede markt aan het worden, zeker nu Valve met SteamOS komt en Indie ontwikkelaars die tevens voor Linux ontwikkelen.
Ik voorzie gouden tijden voor zowel Linux als OS-X, beiden worden goed ondersteund door Valve.
Zie je steeds vaker; game collectie bestaat uit meer dan 400 titels welke linux ondersteund worden.

Steam heeft iets meer dan 550 linux titels in assortiment
Is de point & click-mod geďntegreerd bij deze versie?
Dat is volgens mij nog niet bekend, maar Schafer heeft wel de bedoeling om de makers van de verschillende mods en onofficiële patches bij de ontwikkeling te betrekken:
In addition to his own developers, Schafer hopes to reach out to players who had created unofficial patches and graphical improvements on the original game, and gain their help to improve the game's assets for the remastered version.
Bron: Wikipedia
Geen idee, maar ze weten wel dat ie bestaat. Hij wordt genoemd in Grim Fandango Retrospective.
Dat is wel hun doel. nieuws: Grim Fandango verschijnt ook voor Windows, OS X en Linux

Hij geeft aan dat hij de dingen die de community heeft gedaan in de loop van tijd ook wil doorvoeren. En als het op de Vita komt dan zal het wel moeten.
Leuk en in die tijd was het zeker een mooi en leuk spel. Maar waarom zoveel remakes? Een deel 2 uitbrengen zou nog veel leuker zijn. Is de koek op bij ontwikkelaars?
Bij indie-ontwikkelaars als Double Fine is "de koek" niet snel op volgens mij; aan inspiratie en lef hebben zij over het algemeen geen gebrek (dit in tegenstelling tot de grote uitgevers die risico's vermijden en voor de grootst mogelijke doelgroep kiezen). De reden waarom er nu een remake komt heeft te maken met de voorwaarden van de sluiting van LucasArts in 2013:
The remastered version was predicated on the closure of the LucasArts development studio in 2013 shortly after its acquisition by Disney. Part of the closure included liquidation of its older intellectual properties, including Grim Fandango. Schafer was able to acquire the rights to the game with financial assistance from Sony, and started the process of building out the remaster within Double Fine Productions.
Bron: Wikipedia

Nu Double Fine de rechten heeft op de franchise, zou het wel kunnen dat er ooit een vervolg komt. Vooral als deze remake goed gaat verkopen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 10 juli 2014 10:44]

Anno 2014 leven adventure games niet meer zoals in de hoogtijdagen van Lucasarts. Dan is het uitbrengen van een remake een stukje veiliger (lees goedkoper) dan een hele nieuwe adventure game te produceren. Bovendien is Grim Fandango zo lang geleden uitgekomen dat een hele generatie gamers het nog nooit gespeeld heeft :)
Dit wordt voor mij een instant buy. Heb het origineel ook nog thuis liggen in kartonnen doos. Nooit uitgespeeld gekregen.

Ik hoop echt dat dit een opening is om voor meer van dit soort adventures
Waarom gebruik je geen walkthrough het is zonde om een game als dat niet af te sluiten. Ik ga hem ook zeker voor de 2e keer spelen. Geniale game.
omdat een walkthrough is als cheaten en dat moet je nou net niet doen.. En ja .. het is al best lang geleden dat ik voor het laatst de game uit de kast heb getrokken. Save games al lang kwijt etc dus overnieuw moeten beginnen.

Maar vandaar instant buy :P
Ik herinner me dat je echt 'out of the box' moest denken bij dit spel om verder te komen. Nu moest je dat sowieso bij LucasArts spellen (Monkey Island, Day of the Tentacle) uiteraard.

Verder zat er zoals we ook gewend zijn van LucasArts een heerlijke dosis (gitzwarte) humor in.

Reap you heart out, indeed!
Zeer tof nieuws! Hier ook nog het origineel in de kartonnen doos.

Grim Fandango wordt beschouwd als 1 van de beste adventures ooit. Ondanks het feit dat de 3d besturing/interactie destijds behoorlijk afweek van wat men gewend was in het adventure genre. Het verhaal, de sfeer en humor is simpelweg brilliant.

Ik had altijd al gehoopt op een Steam of Gog.com versie, maar een crossplatform remastered edition van DoubleFine overtreft deze verwachting behoorlijk!
LucasArts werd ruim een jaar geleden door eigenaar Disney gesloten en kan dus geen nieuwe versie van de game meer maken.
Kleine nuance: alleen de ontwikkel-tak van LucasArts werd gesloten. LucasArts bestaat nog steeds, maar enkel als uitgever van games. Er komen nog steeds games uit onder de LucasArts-vlag. (Helaas het merendeel F2P (dus P2W) mobiele Star Wars spelletjes.)

En ontopic... Ik ben groot liefhebber van adventures, met name die van LucasArts, maar toch verbaast deze remake me... Hoewel recenties en fans het erover eens zijn dat dit een meesterwerkje was, was het totaal geen commercieel succes, omdat in die tijd de markt veroverd werd door consoles met (voor die tijd) ongeevenaarde 3D graphics, en de actiegames daarvoor boden meer replay-waarde dan saaie, stoffige adventures. Ik heb niet de indruk dat die markt sterk veranderd is in de afgelopen 15 jaar.

Maar ik smul wel van de remakes, zoals Monkey Island 1 & 2... :)
Met een relatief kleine investering kunnen ze een game met cult-status opnieuw uitbrengen. Het risico is beperkt en wie weet hoeveel mensen deze game puur om de naam kopen.
Goed om te zien dat ook Linux ondersteund wordt! :*)
Sinds Valve actief bezig is voor en met Linux, is het aantal games explosief gestegen. Als er meer games er voor Linux worden ontwikkeld, komen er des te meer AAA games.

[Reactie gewijzigd door Markcortbass op 10 juli 2014 10:32]

'explosief', een rotje tijdens nieuwjaar is ook explosief, heeft alleen weinig effect op het geheel van vuurwerk.
Van bijna niks naar meerdere games per dag vind ik toch wel een grote stap. Voorheen was de Linux-community gewend aan een of twee commerciele games per maand. Nu verschijnen er meerdere per dag en ook steeds meer grote titels.
In de "Kickstart"-hoek is het tegenwoordig al standaard om Linux te ondersteunen.

Gisteren 6 releaseses, eergisteren 5 releases. Windows heeft er natuurlijk veel meer, maar het is genoeg om iedereen bezig te houden.
Het vuurwerk in Rotterdam is kleinschaliger dan het vuurwerk in China. Maar dat maakt het niet minder mooi of spectaculair :)

[Reactie gewijzigd door Markcortbass op 10 juli 2014 11:11]

Ik zet mijn zonnebril op: Deal with it.
Ik kan niet wachten! Heb het origineel meerdere keren uitgespeeld. Geniale puzzels, geweldige setting, een echt Lucasarts juweeltje.
YESSS! : D Hij komt naar PC, hopelijk snel! Ik heb er erg zin in, de oude vond ik al zeer geslaagd! Hopen dat ze dat zelfde gevoel behouden met alleen wat betere graphics !
Op dit bericht zat ik te wachten na die Playstation aankondiging. De oude is niet verkrijgbaar op GoG en heb ´m nooit kunnen spelen, maar een HD versie is beter!

[Reactie gewijzigd door Sméagol op 10 juli 2014 10:55]

Geweldig zeg! Weer lekker een sfeer game. En dan ook nog is voor Linux, het kan dus wel!