Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Grim Fandango, de klassieke point & click-adventuregame van Tim Schafer en Lucasarts, komt naar de PlayStation 4 en PS Vita. Tim Schafers ontwikkelstudio Double Fine knapt de graphics voor deze port op.

Het nieuws komt van de E3-persconferentie van Sony. De originele Grim Fandango kwam in oktober 1998 uit voor Windows en wordt vandaag de dag gezien als een klassieker. De speler neemt in Grim Fandango de rol aan van Manny Calavera, de reisagent die ervoor moet zorgen dat de zielen van overleden mensen de poorten van het hiernamaals kunnen bereiken. Tijdens zijn werk ontdekt Manny echter een zaak van misdaad en corruptie.

De game wordt opnieuw uitgebracht door Double Fine, de studio van Tim Schafer. Schafer was ook de regisseur van de oorspronkelijke Grim Fandango uit 1998. Hoewel bij de persconferentie gesproken werd van exclusiviteit voor de PlayStation 4 en Vita, Twittert Schafer erover dat er in de toekomst ook over andere platforms gepraat zal worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Point & click? Grim fandango was gewoon bestuurbaar, draaien met poppetje, vooruit/achteruit lopen etc. Dus geen point & click volgens mij.

Edit: pas sinds begin 2014 heeft iemand een mod gemaakt voor Grim Fandango om het point en click te maken. Het is dus zeker geen Point & Click.

[Reactie gewijzigd door woekele op 10 juni 2014 10:32]

Technisch gezien wellicht niet, maar het point&click adventure genre is feitelijk door evolutie ri. het Grim Fandango model gegaan. Ook Broken Sword ging na deel 1 en 2 die kant op, tot de laatste versie op de Vita weer terugging naar de roots.

Ontopic: geweldig spel, geweldig nieuws. Must buy! Nu Discworld nog :)
"Grim fandango was gewoon bestuurbaar, draaien met poppetje, vooruit/achteruit lopen etc. Dus geen point & click volgens mij."

Vond de besturing overigens het zwakste onderdeel in grim fandango. Was soms erg verwarrend en frustrerend.
Dat ze deze game ook voor de pc een reboot/revamp oid geven.
Zou voor mij een insta-buy zijn en de eerste game waar ik een pre-order voor zou plaatsen.

Kippenvel als ik eraan terug denk :)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 10 juni 2014 10:25]

Hij is speelbaar op de PC http://residualvm.org/.

@NotSoSteady, Ook Gabriel knight is draaiend te krijgen http://forums.scummvm.org...56b0dfba4f08f9b3fec4f3e50
Tim speelde Grim Fandango laatst zelf ook met ResidualVM:
https://www.youtube.com/watch?v=d3IidGmVLo4
Erg leuk spel. Veel plezier van gehad. En dit soort spellen mis ik echt tegenwoordig.
ben nu weer Syberia op Android aan het spelen.
Van mij mogen studios weer met een paar goede Point & Click Adventures komen.
Er is net een nieuwe Broken Sword uit. Geen idee of ie goed is, maar point and click is het wel.
De eerdere delen vond ik leuk (vooral de eerste trouwens), daar heb ik me best wel wat uurtjes mee vermaakt.

Ik verbaas me er wel eens over waarom je niet veel meer remakes ziet van dit soort spellen op de tablet. Die is daar immers zeer geschikt voor! Spellen zoals Sam & Max en Day of the Tentacles zouden niet misstaan op mijn iPad :9
Sowieso de eerste twee delen van Broken Sword zijn beschikbaar op iOS.
Dat weet ik, daar heb ik ze op. Maar wat mij betreft horen DoT en Grim Fandango daar ook bij :)
"Ik verbaas me er wel eens over waarom je niet veel meer remakes ziet van dit soort spellen op de tablet. Die is daar immers zeer geschikt voor! "

Ik weet niet of dat erg goed gaat werken in zn algemeenheid.
Veel oude spellen verwachten dat je je pointer pixel-nauwkeurig kunt plaatsen. Die zouden dan toch wel enigzins verbouwt moeten worden om zich goed te laten bedienen door worstige vingers. ;)
Yep, weer dezelfde tekenstijl, humor en stemmen als deel 1 en 2. Aanrader wat mij betreft. Op de Vita wel wat buggy bij vlagen..
Jammer genoeg is Telltale de enige developer die een beetje fatsoenlijke P&C's maakt.

Ik zou het ook bruut vinden als er meer devs waren die weer goede P&C's maken :P
Gedeeltelijk met je eens. Ik vind dat Sierra in die tijd ook echt heel erg goed hun best gedaan hebben.

Klinkt oud, maar het lijkt wel als of ze die P&C (adventures) niet meer zo kunnen maken. Natuurlijk je hebt tegenwoordig GTA en point en click is wellicht moeilijk met al dat console geweld. Maar goed, heel ander vermaak natuurlijk.
Het is niet dat het per se moeilijk is maar de vraag naar dat soort spellen is minder, of minder in verhouding tot de grote AAA titels van tegenwoordig. Hou dan rekening mee dat om mee te kunnen doen met het huidige grafische geweld de ontwikkelkosten ook omhoog gaan en het wordt al snel niet meer aantrekkelijk om een game te maken die 'minder' verkoopt.

Natuurlijk zijn dit allemaal hindernissen waar men omheen kan maar er zijn weinig studios die zulke risico's willen nemen. We moeten het met de indies doen.
"Jammer genoeg is Telltale de enige developer die een beetje fatsoenlijke P&C's maakt.
Ik zou het ook bruut vinden als er meer devs waren die weer goede P&C's maken :P"

Ik zou even een beetje rondkijken want er zijn de afgelopen paar jaar een aantal leuke p&c's uitgebracht.
Met name daedalic entertainment is goed bezig met o.a. Deponia
Maar had ook veel plezier van een paar wadjet eye games spellen.
PC versie nooit uitgespeeld. Zat ergens vast en de walkthrough kwam ik niet mee verder.
Deze keer toch echt zien uit te spelen :-)
Misschien zat je vast in de lift? Daar zat een bug in het spel, waardoor je op 'snelle' pc's niet genoeg tijd had om de acties te doen die je moest doen.
Dat is eind jaren 90 geweest, weet het niet meer.
Volgens mij ergens buiten bij een soort toren met tentakels?
Merk het wel als ik 'm speel op de PS4. Ooit. Als dat ding leverbaar word hier in NL.
Oh, die stroompalen ofzo :) Daar moest je een bepaald ritme regelen, zodat ze allemaal tegelijk gingen. Met je kruiwagen over de slangen rollen of zo. Weet niet meer precies. Good old times :)
Ja, dat stroompalen gebeuren klinkt bekend.

Old times is een understatement. Geheugen als een zeef.
Ik heb deze game - in tegenstelling tot Day of the Tentacle, Sam & Max en Leisure Suit Larry - nooit gespeeld. Waarom? Geen idee. Ik was dol op dit soort games.

Helaas ben ik niet in het bezit van een PS4 of Vita, maar als deze remake ook naar de PC komt zal ik het overwegen hem aan te schaffen :)

Of misschien kijken of ik de originele versie ergens voor de PC kan scoren.
Grim Fandango was de laatste AAA adventure game van Lucasarts en de reden waarom ze besloten er mee te stoppen wegens totaal gebrek aan belangstelling; wellicht dat je toendertijd net als vele andere mensen bezig was met Quake en/of C&C.
C&C was toen inderdaad wel een van de games waar heel veel tijd in ging zitten ja.

Maar ik hield dit soort games wel altijd in de gaten. Grim Fandango trok me eigenlijk simpelweg niet. Waarom? Geen idee.
Had er wel een demo van op zo'n cd die je bij pc boekjes kreeg. Maar die heb ik ook niet heel veel gespeeld.
Dit was één van mijn favoriete games in mijn jonge jaren. Jammer dat dit alleen voor nu alleen voor de PS4 en Vita uitkomt. Hopen dat hij ook nog uitkomt voor de PC.

En natuurlijk hopen dat er wel nieuwe content voor komt.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 10 juni 2014 10:29]

Het origineel is nog prima speelbaar op een PC. Geen idee of het onder Win8 ook goed draait maar anders kan je via ResidualVM (het zusterproject van ScummVM draaien).
Ik heb me goed vermaakt met de klassieke versie. Dit was overigens niet een echte point & click, aangezien je de personages rechtstreeks kon besturen. Wat wel nieuw was, was de introductie van 3D personages en voorwerpen in een 2D wereld (statisch gerenderde achtergronden).

Ik zie graag remakes van andere LucasArts P&C klassiekers, Day of the Tentacle, Indiana Jones, The Dig... En dan niet zoals die episodes van Sam & Max, maar een geintegreerde game die van voor tot achter speelbaar is :)
Als ze het dan doen, laten ze het dan doen zoals ze met Monkey Island hadden gedaan, daar kon je zelf kiezen of je oude of nieuwe versie wilden spelen en dat kon je ingame switchen... dat vond ik echt een briljante uitvoering..
Kijk dat vind ik nou leuk!
Maar zou hem graag ook op de Xbox of PC terug zien komen! Snap niet dat hiervan nooit een 2e deel is uitgekomen.
En het is trouwens "Manny Calavera"
Slechte verkopen daarnaast kwam het uit naast Starcraft en Half Life.
Heel vet dit, alleen had ik dit graag op m'n tablet gehad. Daarnaast hoop ik ook dat er ooit nog een remake van de monkey island serie komt :9
De eerste 2 delen hebben al een remake gehad. Ik heb een keer gelezen dat Tim Schafer in onderhandeling is met Disney over de rechten.
Dat zou voor een reden zijn een ps4 te kopen! Uber!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True