Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Ontwikkelaar Double Fine heeft in minder dan een dag meer dan 600.000 dollar opgehaald via een crowdsourcingwebsite. De developer wil het geld gebruiken voor een nieuw adventure game. De makers wilden 400.000 dollar ophalen.

De oldschool point-and-click adventuregame zal door een klein team onder begeleiding van ontwikkelaars Tim Schafer en Ron Gilbert worden gemaakt, zonder inmenging van een uitgever. Het spel zou binnen 6 à 8 maanden voor pc verschijnen via het downloadplatform Steam, staat te lezen op hun Kickstarterpagina. De bedoeling is dat steungevers via een forum inspraak krijgen wat betreft features, design en andere eigenschappen van het spel. Bij de steungevers horen grote namen als Minecraft-bedenker Markus Persson, 3D Realms-topman George Broussard en actrice Felicia Day.

Double Fine heeft de hulp ingeroepen van productiehuis '2 Player Productions' om een documentaire te maken over het ontwikkelproces. De documentaire wordt in maandelijkse afleveringen vrijgegeven aan de personen die het project steunen.

Kickstarter is een crowdsourceplatform dat iedereen toelaat om een project of idee uit te werken en 'door het volk' te laten sponsoren. Bij bepaalde bedragen geeft de eigenaar van het project een beloning, of 'pledge' aan de steuner. In het geval van Double Fine Adventure krijgt eenieder die vijftien of meer dollar stort, een kopie van het spel en vroege toegang tot de beta. Voor grotere beloningen moet er meer geld gestort worden. De volledige lijst van pledges is te vinden op de website van Double Fine.

Tim Schafer is een oude rot in de game-industrie. Hij werkte begin jaren negentig met Gilbert samen bij LucasArts en heeft spellen als Secret of Monkey Island, Full Throttle, Grim Fandango en Day of the Tentacle op zijn naam staan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Dit lijkt eerder op crowdfunding dan crowdsourcing. Crowdsourcing is puur kennis verzamelen zoals op www.innochallenge.nl bijvoorbeeld en de community hoeft er zelf geen geld in te steken. Bij crowdfunding steekt de community er juist wel geld in.

Just to make things clear :)
Beiden komen terug in bijvoorbeeld Project CARS van Slightly Mad Studios (bekend van Need for Speed: Shift), waarbij de 'crowd' zowel voor geld zorgt (funding), ideeën bedenkt/ze omhoog stemt (sourcing). Meer uitleg hier op de site van WMD.

Edit: nu ik er nog eens over nadenk, je zou crowdfunding als een soort crowdsourcing (crowd outsourcing) kunnen zien. Met een iets ander naampje kan je projecten als Wikipedia en de Linux kernel (crowdprogramming? :P) er ook wel onder scharen...

[Reactie gewijzigd door Rafe op 9 februari 2012 17:08]

Impressive, in ongeveer tien minuten is er al 12 duizend dollar bijgekomen. Op grote schaal is zoiets als dit nog nauwelijks voorgekomen (minecraft, dat net iets anders werkte, daargelaten). Hopelijk kan dit een trend creëren waardoor meer kleine studios zo hun fans blij kunnen maken en meer games kunnen produceren die voor grote uitgevers op een of andere manier niet meer interessant zijn/lijken.

Ook populaire modders zouden hier natuurlijk gebruik van kunnen maken. (Black Mesa Source, anyone?)
Impressive, in ongeveer tien minuten is er al 12 duizend dollar bijgekomen.
M'n bot laat inderdaad een snelle groei zien - kan maar zo de #1 van alles (snelste groei, hoogste bedrag, meest over-de-grens, hoogste percentage van grens) op KickStarter worden.


Laaste 2 updates van m'n bot (5 minuten interval) om 18.00u:
[updates: 0 | comments: 1,184 (+9) | backers: 16,381 (+120) | pledged: $666,789 (+$4,822) of $400,000 (166.7%) | +$21,839]
[rewards: 8,376 (+67) x15 | 5,867 (+40) x30 | 1,478 (+10) x100 | 438 (+2) x250 | 41 (+1) x1,000 | 7 x5,000 | 1 x10,000] ($644,950)

[updates: 0 | comments: 1,190 (+6) | backers: 16,499 (+118) | pledged: $672,330 (+$5,541) of $400,000 (168.1%) | +$21,900]
[rewards: 8,446 (+70) x15 | 5,903 (+36) x30 | 1,484 (+6) x100 | 441 (+3) x250 | 43 (+2) x1,000 | 7 x5,000 | 1 x10,000] ($650,430)

Edit: Ondertussen is het 20.00u en het gaat vrolijk verder:
[updates: 0 | comments: 1,492 (+13) | backers: 19,724 (+144) | pledged: $788,231 (+$4,877) of $400,000 (197.1%) | +$24,126]
[rewards: 10,179 (+74) x15 | 7,034 (+52) x30 | 1,734 (+13) x100 | 512 (+3) x250 | 49 x1,000 | 8 x5,000 | 1 x10,000] ($764,105)

Als ik dan toch bezig ben...
22.00u:
[updates: 0 | comments: 1,775 (+6) | backers: 22,440 (+96) | pledged: $876,675 (+$3,801) of $400,000 (219.2%) | +$26,785]
[rewards: 11,648 (+41) x15 | 8,014 (+41) x30 | 1,920 (+9) x100 | 555 x250 | 54 (+1) x1,000 | 8 x5,000 | 1 x10,000] ($849,890)

24.00u:
[updates: 0 | comments: 2,021 (+10) | backers: 25,084 (+102) | pledged: $964,389 (+$3,457) of $400,000 (241.1%) | +$30,899]
[rewards: 13,092 (+55) x15 | 8,967 (+43) x30 | 2,096 (+3) x100 | 590 x250 | 56 (+1) x1,000 | 9 x5,000 | 1 x10,000] ($933,490)

De $1,000,000 werd rond 0.45u op de 10e gehaald.
De $1,500,000 werd rond 5.00u op de 11e gehaald.

Overigens ook te vinden in #dfks op irc.tweakers.net - heb net de bot er even aan gelinkt.

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 11 februari 2012 05:45]

De vaart is er nu wel een beetje uit..
De $1,600,000* werd rond 3.30u op de 12e gehaald.
* 4x het doel

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 12 februari 2012 03:39]

De $1,750,000 werd rond 14.30u op de 14e gehaald.
Laatste update...
De $2,000,000 werd rond 11.00u op de 20e gehaald.
De teller is in de afgelopen 15 minuten al dik 10.000 dollar opgelopen. En ze zijn pas ongeveer 13-14 uur geleden begonnen met inzamelen.
Echt geweldig nieuws voor adventure fans (zoals ik :))

Tim Schafer heeft in het verleden al bewezen een creatief genie te zijn, dus ik ben echt super benieuwd wat hier uit komt rollen.

Van de website van Double Fine
Pledge $30,000 or more:
Picture of Ron Gilbert smiling.

Pledge $35,000 or more:
Undoctored picture of Ron Gilbert smiling.
Bwhahah, dat is al gelijk genieten :D

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 9 februari 2012 16:58]

:D als ik het had had ik het gegeven. Nieuwe auto be damned Ron Gilbert Smiling en back in action is het gewoon waard. Wat ik niet voor een DOTT remake\sequel over zou hebben

*edit*
Holy shit iemand heeft ook gewoon de 10K pledge opgepakt. Chapeau voor die persoon.

[Reactie gewijzigd door QQ2 op 9 februari 2012 17:36]

De teller is in de afgelopen 15 minuten al dik 10.000 dollar opgelopen
Heb je 24 uur de tijd? Ze zijn inmiddels over het miljoen heen! Lees voor de gein Kickstarter's blog ook even, klinkt of het gister best leuk was om daar te werken:
Thur, 6:42pm: DOUBLE FINE HITS $1,000,000 IN JUST 24 HOURS!!!! After not having a single million dollar project in Kickstarter's first two-plus years, there are suddenly two within four hours of each other.
Het eerste project dat door de grens van het miljoen heen ging was trouwens misschien ook wel interessant voor T.net-bezoekers, een iPhone dock (met nog 19 uur op de klok, dus als je dit 's ochtends leest... :p).

Sowieso gaat het recent best goed met Kickstarter, ze hebben op dit moment drie projecten openstaan die, zodra ze eindigen, de top-10 van hoogste opbrengst ooit in gaan. Net zoals Double Fine en die iPhone dock heeft ook de doelgroep van dat derde project trouwens wel enige overlap met de doelgroep van T.net: de webcomic The Order of the Stick stuurt de papieren versie weer naar de drukker.

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 11 februari 2012 01:44]

Echt een briljante strategie om op deze manier funding te zoeken voor je spel,
hopelijk brengt dit andere developers ook op ideeen.

Als ik het zo zie loopt de sponsoring nog meer dan 30 dagen dus ik denk niet dat ze zo'n overweldigend enthousiasme hadden verwacht (aangezien de gewenste opbrengst maar 400k was).
hopelijk brengt dit andere developers ook op ideeen.
Als je KickStarter bekijkt zal je zien dat er nog veel meer games worden ge-crowdfund/peerfund.

Maar net als met de 'Humble Bundle' initiatieven helpt het om het publiek al aan je kant te hebben. Double Fine is immers geen onbekende, krijgt veel aandacht van games sites, etc. Dan wil het met het via KickStarter en dergelijke sites wel lukken.
Ben je echter onbekend, of probeer je je indie game buiten de Humble Bundle aan de man te brengen, dan wordt het een stuk moeilijker.
En intussen alweer 700.000+

Wat is deze wereld toch geweldig :)
En intussen alweer 700.000+

Wat is deze wereld toch geweldig :)
Zeker. Een verre kennis heeft een project op GoFundMe om geld op te halen om onmiddelijke zaken te kunnen regelen na de dood van haar man (passagier in dronken bestuurder situatie) - die staat ook gewoon boven de $10,000.

Aan de andere kant zijn er ook best projecten op peerfunding websites die best de moeite waard zijn maar toch bijna niets ophalen... vaak een gebrek aan marketing, of te controversieel voor de markt, etc.

Maar het blijft bijzonder om te zien dat mensen geld over hebben voor andere mensen die ze helemaal niet kennen en mogelijkerwijs er ook helemaal niets voor terug zien.
Zojuist ook maar geld geïnvesteerd. Grim fandango Full throttle en Monkey Island waren DE games van mijn jeugd. Echt een super initiatief. :)
Full Throttle... That brings back memories! :) Ik heb nog wel eens (met Oud en Nieuw ofzo??) een hele avond besteed aan het oplossen van de laatste puzzel, voorkomen dat je vliegtuig die afgrond in rijdt. Uiteindelijk, de wanhoop nabij, alle opties van de boordcomputer één-voor-één afgegaan. De brute-force aanpak van adventuren zeg maar. Ik heb jaaaaren later (toen Wikipedia inmiddels wél bestond :p ) nog eens gekeken of er ooit een tweede Full Throttle gemaakt was. Twee seconde blij toen ik de pagina over Hell on Wheels vond..., totdat daar meteen stond dat het project gecanceld was. :(

Ik vind het al jaren zonde dat er nooit meer goede adventure games zijn gemaakt, dus ik ben heel benieuwd naar dit project, zeker ook omdat er een paar grote namen bij betrokken zijn, dat geeft toch wat extra vertrouwen.
En, voor wie niet kan wachten, een aantal oude adventures zijn tegenwoordig weer te koop: voor een paar euro zo (legaal!) te downloaden: GOG.com. Ik heb even gekeken, maar het lijkt erop dat LucasArts (nog??) niet in de catalogus zit; Full Throttle, Day of the Tentacle en Grim Fandango kan ik bijvoorbeeld niet vinden. Van de andere kant staan Myst en Riven, {Space|Police|King's} Quest, Syberia en The 7th Guest er dan wel weer bij.
Geweldig dit, hopelijk gaan er dan nog wat geweldige games in de maak net als Psychonauts.
Yep zeker tof :) Ik heb zelf ook wat geld gedoneerd :)
Geweldig! Doublefine is gewoon briljant met veel games. Zie de lijst in het artikel, maar Brütal Legend mag zeker niet ontbreken. Hoewel het RTS gedeelte zeer slecht was, was de rest van het spel wel echt leuk gedaan.
Ik kan niet wachten op deze game
Ha lachen!
Vanmorgen nog aan gedoneerd, mooi dat ze het nu al bij elkaar hebben.

Ben benieuwd naar het eindresultaat, als ze er wat moois van maken ben ik zeker bereid hier nog eens aan 'mee te helpen'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True