Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Mark Crowe en Scott Murphy, de makers van de adventuregames in de Space Quest-serie, willen een nieuwe game gaan maken. De twee willen een spaceventure maken en zijn op zoek naar geld om de ontwikkeling te bekostigen.

Crowe en Murphy gaan weer samenwerken en willen onder de noemer 'Guys from Andromeda' een nieuwe adventuregame maken. De twee zijn bekend als de bedenkers van de Space Quest-serie, adventuregames die tussen 1986 en 1995 verschenen bij Sierra Online. De twee zijn niet alleen op zoek naar personeel dat hen bij de ontwikkeling van de game wil helpen, maar ook naar geld om de game te bekostigen. Crowe en Murphy laten nog in het midden hoe het inzamelen van het benodigde geld zal plaatsvinden. Ze zijn nog geen inzameling begonnen via Kickstarter, zoals de laatste maanden in zwang is. Tim Schafer en Ron Gilbert, twee andere oudgedienden met ervaring in adventuregames, haalden in februari miljoenen op via de crowd-fundingsite.

Crowe en Murphy laten ook in het midden of hun spaceventure een vervolg zal zijn op hun eigen Space Quest-games en daarmee of conciërge Roger Wilco terugkeert. De rechten op de serie zijn in handen van uitgever Activision, die niet geïnteresseerd lijkt in een nieuwe versie. De uitgever vraagt in ieder geval een half miljoen dollar vooraf van de ontwikkelaar die een nieuwe versie wil maken en bovendien meer dan 50 procent van de opbrengst van de game, zo bleek eerder deze maand uit een interview met Paul Trowe, ook al zo'n veteraan die een adventureserie uit de vorige eeuw nieuw leven wil inblazen. Trowe is bekend van de King's Quest-games die hij samen met Al Lowe maakte.

Makers Space Quest beloven nieuwe game
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Heel opvallend dat Crowe en Murphy weer samen willen werken. Dat was vroeger wel eens anders geweest, getuige een interview met Scott Murphy uit 2006: http://www.adventureclass....php/site/interviews/234/

If the rights ever reverted back to you through some magical twist of fate, would you be interested in teaming back up with Mark Crowe and the gang for another go-around?

Would I want to work with Mark again? No, I don't think so. As I learned the hard way, Mark was not a very good partner in the long run. [...] I lost a lot of respect for him, and then lost more when I learned some other things about him a couple of years later from people I am not at liberty to name who made me understand that he had loyalty to only himself. I was really bummed to learn what he was really like, or what he'd become.
When we worked on the games together and did interviews I would compliment him to the media about how great he was at what he could do with a few pixels, that he was the best in the business, but never in my memory did ever say a single good thing about what I did, and I spent a hell of a lot more time on the games than he did, not to mention the VAST majority of the writing. I was very disillusioned with him for that.
Dat had ik inderdaad ook niet zien aankomen. Nu ja, als ze alles hebben bijgelegd, dan krijgen we hopelijk een leuke game voorgeschoteld. Nu maar hopen dat ze de SQ-rechten van Activision te pakken krijgen.
Beetje gaar van ze om niet eens te reageren op een voorstel dat wij hebben gestuurd ca 1 jaar geleden om spacequest voor de iPad te ontwikkelen.
Beetje gaar van ze om niet eens te reageren op een voorstel dat wij hebben gestuurd ca 1 jaar geleden om spacequest voor de iPad te ontwikkelen.
Je kan natuurlijk ook gewo on FreeSCI (nu ScummVM) op je iPad zetten en alle Space Quests met de originele game-bestanden spelen. ;)
Zij hebben die rechten ook niet, die mail had naar Activision moeten gaan.
Ik weet niet waar je werkt, maar zo'n cold call maakt weinig indruk tenzij je een hele bekende studio bent.
Toevallig zijn Al Lowe et al. bezig om via Kickstarter geld op te halen voor een remake van Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards. Retro games zijn weer helemaal terug :)
Die heb ik een tijdje geleden nog weer gespeeld, wat een nostalgie!

Het lijkt mij dat vooral voor de apps markt er ruimte is voor adventure games met de ouderwetse bediening (dus met sleutelwoorden), dit geeft toch wel een leuk element aan het spel,
Grappig, vooral omdat Leisure Suit Larry al een grafische remake was van Softporn Adventure. Dit wordt dus een remake van een remake. :)
Ik opteer voor het opnieuw oprichten van Sierra. Geweldige spellen waren dat!
De quest reeks met: Space Quest, kings questen police quest. Leisure Suit Larry, Gabriel Knight, etc.
Als die spellen opnieuw verschijnen en ze gelijk ook spellen meenemen als Day of the tentacle en sam and max. Urenlang humor, ik heb me er perfect mee vermaakt.
Hear Hear !! Sierra had destijds toch wel mijn favoriete games

- Space Quest
- Police Quest
- Larry Laffer
- Red Baron 1 & 2
- Phantasmagoria 1 & 2

Alleen al die intro's. Zie het nu nog voor me en hoor nog steeds het deuntje.

[Reactie gewijzigd door L1nt op 16 april 2012 11:01]

http://www.telltalegames.com/samandmax

Nieuwe games van Sam & Max.

Laatst back to the future gespeeld op de adventure stijl, was weer ouderwets gezellig
Ik vind die telltale versies dus echt helemaal niks he. Gewoon weer ouderwets handgetekend spreekt mij meer aan dan die 3d engines.
Ik snap niet, dat dat soort games helemaal verdwene zijn. Die deden het hartstikke goed in verkoop. Een heel groot publiek snakt ernaar maar na de overname van Sierra is dat helemaal stilgelegd.
Die deden het hartstikke goed in verkoop.
Is dat zo? Volgens mij deden adventure games het namelijk helemaal niet zo goed meer in de verkoop.

In het begin was het leuk, omdat het op elke 8088-pc draaide. Maar mede door de opkomst van gamesconsoles was men meer geinteresseerd in actie dan in verhaaltjes, en de replay-waarde van vele adventures is ook vrij klein. (Dat ik nou minimaal 1x per jaar nog eens Maniac Mansion uitspeel...)

Grim Fandango is wel een mooi voorbeeld... Qua adventure-game had dat spel zo ongeveer alles, maar commercieel niet echt een succes.
Ěk zou hem kopen. Puur voor het sentiment. Wat mis ik die oude Quest games.
Kings Quest, Space Quest. Larry en police quest. Daar heb ik menig uurtje achter de pc mee doorgebracht
Was geweldig. Moet nog steeds glimlachen om de "can dehydrated water".......
Moet met dezelfde gameplay op een mobieltje toch ook wel leuke uren opleveren.
Ach wat heb ik daar een hoop tijd in gestoken, heerlijke spellen om te doen. Het installeren was al een hele happening. De eerste Sierra series waren op een paar 51/4" discs en de latere series op wel 10 of meer 3.5" discs ofzo. Je kan je het bijna niet meer voorstellen. Mijn dochtertje heeft nog nooit een floppy gezien, maar ik heb ze nog allemaal! _/-\o_

Nu nog steeds vind ik games met een adventure invalshoek (verzamelen van items, uitpluizen van puzzels e.d.) de leukste om te doen, dat zoeken blijft erin zitten. Ik ben heel erg benieuwd waarmee ze gaan komen!
Het word wel een trend zeg, Chris Roberts met een nieuwe high-budget Wing Commander(en niet via kickstarter), Nou de "Two guys from Andromeda" met een nieuwe "space quest", ik vraag me toch af of ze zich nu meer op de nostalgische gamers van tussen 30 en 40 jaar oud. Straks een nieuwe Gremlins of Lost vikings?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True