Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Ook Crate Entertainment, een studio opgericht door voormalig werknemers van Titan Quest-ontwikkelaar Iron Lore, probeert geld op te halen via Kickstarter. De studio wil actie-rpg Grim Dawn financieren en hoopt 280.000 dollar op te halen.

Crate Entertainment wil via crowdfunding-website Kickstarter 280.000 dollar ophalen voor de ontwikkeling van Grim Dawn, een actie-rpg in de stijl van Diablo. Er is al ruim 100.000 dollar binnen, gedoneerd door een kleine 2500 fans van de game. De donateurs zijn waarschijnlijk vooral fan van Titan Quest, een game die THQ in 2006 op de markt bracht.

Iron Lore Entertainment, de studio die verantwoordelijk is voor Titan Quest, moest in 2008 zijn deuren sluiten, omdat het niet genoeg geld had om games te kunnen blijven maken. Een klein deel van het team van Iron Lore ging door onder de nieuwe naam Crate Entertainment. De studio kreeg in 2009 opnieuw de rechten op de engine die het voor Titan Quest gemaakt had; die engine gebruikt het nu voor Grim Dawn. De nieuwe game is daarmee een soort spirituele opvolger van de game uit 2006.

Geld inzamelen via Kickstarter is populair, vooral nadat Tim Schafer en Ron Gilbert in korte tijd 3 miljoen dollar ophaalden voor de ontwikkeling van een oldschool point-and-click-adventuregame, in de stijl van hun eigen Monkey Island-games. Sindsdien zijn vergelijkbare inzamelingen gestart voor een nieuwe Leisure Suit Larry en een nieuwe versie van Wasteland. Ook schrijfster Jane Jensen, bekend van de Gabriel Knight-games, haalde via Kickstarter geld op voor de ontwikkeling van een game.

Occultist Class in een vroege versie van Grim Dawn
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Hoeveel creeps heb je na het uitspelen van dit spel en dergelijke spellen wel niet gedood :+ Het lijkt erg veel op Diablo en het heeft dezelfde gameplay. Ik moet eerlijk zeggen dat de setting van deze game me wel iets meer aanspreekt. Diablo III ziet er zo kaal uit soms.

Verder blijf ik het bijzonder vinden, net als Diablo III, het enige wat je eigenlijk doet is massa's creeps killen en spullen oppakken. Van A naar B om het zo te zeggen, ten minste... dat idee heb ik.

Met een beetje geluk halen ze wel die 280k binnen. Het is natuurlijk nog wel een hap geld, maar als er genoeg fans een duit in het zakje doen, moet je een heel eind komen.

Zijn er ook 'grote' investeerders op Kickstarter?

[Reactie gewijzigd door TheNephilim op 19 april 2012 11:40]

Het (dit soort games en met name mmo's) zijn skinner dozen (google b.f. skinner) die mede ontwikkeld worden door gedragspsychologen. Onderliggend principe is het beloningssysteem wat ervoor zorgt dat je inderdaad eindeloos van A naar B blijft rennen. Vanuit ontwikkelaars is het begrijpelijk: Mensen spelen toch wel en je hoeft veel minder te investeren in het maken van content. De reden dat deze games zo populair zijn is niet zozeer dat ze leuk zijn om te spelen maar omdat de techniek die wordt gebruikt wordt min of meer overeenkomt met de techniek gebruikt in gokautomaten.

Achtergrond info: http://www.cracked.com/ar...-to-get-you-addicted.html
paar dingetjes mis met wat je zecht:

1. cracked is net een roddelblad en moet het meestal met een paar zakken zout nemen
2. de enige mensen die hier echt aan werken zijn 2 gasten voor de laatste 2 jaar uit eigen zak bezig zijn, betwijfel of ze zo iemand kunnen betalen
3. dit spel is net zo linear als skyrim dus niet echt van a naar b lopen
4. dit is misschien een beetje kort door de bocht, maar vanuit het ontwikkelaars oogpunt, wat boeit hun het dat mensen er verslaaft aan raken?, als ze het maar kopen, dan is het geld binnen en hoeven ze er eigenlijk niet meer naar om te kijken

en je hebt het over "dit soort games" en legt gelijk de link met MMO, dit spel, diablo, titan quest, torchlight, zijn geen mmo's
nu ben je niet de enige die dit doet maar iedereen denkt dat hack n slash games gelijk MMO's zijn, dit is helemaal niet zo
Niet zozeer leuk om te spelen? Heb je uberhaupt wel eens een dergelijke hack & slash / ARPG game gespeeld? Er zit inderdaad een verslavingsfactor in maar ik speel een spel enkel omdat ik het leuk vind.
Titan quest was voor zijn tijd ontzettend mooi, grafisch en qua geluid was het echt uitstekend en zijn er zelfs nu nog nieuwe spellen die onderdoen voor de grafische pracht van TQ. TQ had alleen een paar kinderziektes die uiteindelijk wel met een uitbreiding werden opgelost.

Het spel was met uitbreiding uitstekend en ik heb mij er behoorlijk veel mee vermaakt, flink meer dan met diablo (I/II) en zeker in multiplayer was het een bijzonder goed spel!

De omgevingen en het beperkte verhaal in TQ, was ook bijzonder goed en gedetailleerd neergezet. Van het oude Griekenland (nu met geld) naar het oosten en Egypte, alles met ruim voldoende verhalen, items en een gigantische variatie aan vijandjes.

Als Grim Dawn ook maar een beetje in de buurt komt zal het een mooie topper in mijn collectie worden.
Het enige probleem met TQ was dat je zo makkelijk items kon dupliceren/cheaten.

Anders was het online ook een enorm leuk spel gebleven. Als je kan dupliceren etc, is de lol er snel af...

Wat supertof was boven Diablo uit, was de griekse mythiology, muziek en grafische zooi. Meebewegend gras/graan bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door maartenverbaan op 19 april 2012 12:27]

Het tweede nadeel was tevens het leukste aan het spel: Onbalans. Omdat je klasses kon combineren kon je uitkomen op combinaties die stukken sterker waren dan anderen. Ook in coop met vrienden kon dit best wel eens vervelend uitpakken omdat de ene alle kills pakt en de rest er een beetje bij hobbelt.

Echter heb ik me hier ook vele dagen mee vermaakt, heerlijke game!
Mhua ik noem dat niet echt een nadeel. Als alles te combineren was en sterk zou zijn dan zou de lol eraf zijn. De lol is juist om de juiste combinatie te vinden.
Nou, individueel wel denk ik. Bij Wasteland 2 waren er een stuk of 10 van boven de 10k. Verder heeft Brain Fargo (van Wasteland 2) een nieuw initiatief geintroduceerd waarbij 5% van het bedrag boven het doel teruggestort wordt in nieuwe Kickstarter projecten. Dat zou je als een grote investeerder kunnen zien. :)
Kleine correctie: 5 procent van de winst die het project maakt wanneer het op de markt komt wordt gebruikt voor andere projecten, al het geld wat met kickstarter wordt opgehaald gaat naar het project.
Vergeet niet dat Diablo III nog een beta was. Ze zullen voor de release nog wel het een en het ander dat de menigte heefd voorgesteld toepassen en wat aan het level design doen. Verder vind ik Diablo wel beter in elkaar zitten dan Titans quest. Maar dat komt misschien omdat Diablo juist wat commerciëler is. En Blizzard is altijd heel erg actief in het perfectioneren van hun games voor de release. Ik heb Titans quest niet uitgespeeld omdat ik na een tijd mijn interesse verloor, terwijl Diablo mij bezig hield.
geld voor een game met de engine uit 2005? (wat toen al niet meer echt de mooiste was)
maar goed ...alles kan. Aangezien ze ook geld ophaalden voor die ouderwetse point n click
:)
krijgen mensen die bv meer als 20 dollar doneren dan ook gratis de game als die af is?
dan zou ik het wel doen, maar geld doneren met de onzekerheid of die game wel af komt is me teveel risico
Als je even kijkt op kickstarter, dan zie je dat er beloningen zijn voor je donatie(s).

Als ik voor deze game kijk, dan krijg je het volgende als je 18 dollar of meer doneert:

Pledge $18 or more
Digital download of finished game for PC, DRM free at a low price for your early support. Can be downloaded directly from us or via Steam and other distribution sites + Exclusive "Service Medal" in-game accessory, available only on Kickstarter.


Dus ja, als je 20 euro doneert krijg je de game als hij uitkomt!

Ik vind alleen dat kickstarter op dit moment erg veel voorkomt. Kleine en grote bedrijven gebruiken het veelal met succes.

Een Leisure Suit Larry, Wastelands 2, Yogventures om een paar voorbeelden te noemen. En ik vind dit een prachtige ontwikkeling tegen al het negatieve omtrent gamen/piraterij. Immers, je zit dat mensen zeker bereidt zijn geld te besteden aan games!
Digital download of finished game for PC, DRM free at a low price for your early support.
Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij staat hier enkel dat je het voor een lage prijs kan krijgen (niet nader gespecificeerd), niet per se als gratis download?
Je leest het inderdaad verkeerd. Je krijgt het spel voor rond de 18USD, dat is wat ze noemen een low price, er van uitgaande dat dit spel rond de 30 tot 50 euro in de winkel zou gaan moeten kosten. Scheelt je toch een tientje minimaal.

Overigens is het spel zo goed als af, ze willen dit geld alleen gebruiken om het te perfectioneren. Als ik 't goed lees.
$18 is for the full game, downloadable after release. You don't have to pay anything extra. It was just poorly worded and KS doesn't let us edit the wording now. We are expecting to sell the game for around $20-$24 after release depending on the amount of content. So we're offering it now at a little lower price as a thank you to people pledging early.

http://www.kickstarter.co...teentertainment/grim-dawn

Helemaal onderaan in de FAQ
Per item op kickstarter (want het is veel meer dan enkel videogames), worden er verschillende mogelijkheden aangeboden afhankelijk van je bijdrage. Meestal is de minimumbijdrage voldoende om het spel te krijgen. Stort je meer dan krijg je ook extra voordelen.
De engine kon toen al graphics tevoorschijn toveren waar sommige spellen nu nog niet eens aan kunnen voldoen. Er zit volledige ondersteuning in voor alle nieuwe features van videokaartjes en met een klein beetje werk is 'ie weer helemaal up to date.
Titan Quest was grafisch juist sterk toen het uit kwam. Kan me nog goed herinneren dat er een hoop forumposts waren van mensen die het spel niet goed konden draaien. Daarnaast is art & art design veel belangrijker bij dit soort games dan een sterke grafische engine.
dat had ook wel met de optimalisaties (geen) van de engine te maken hoor, die was erg zwaar tov de grafische pracht die je ervoor terugkreeg... ook waren de physics niet al te best geoptimaliseerd...
Ja, ook vooral de schaduweffecten waren toentertijd erg zwaar voor je systeem. Als het nacht werd kroop je framerate echt naar een minimum:P Later hebben ze dit op een andere manier geïmplementeerd. Maar doordat het toen zo'n zwaar spel was is het nu nog om aan te zien.

Ik heb net het filmpje even bekeken en ik vind het knap wat ze nog uit die engine trekken. Haarscherpe textures en ook de effecten zien er prima uit. Het ziet er tien keer beter uit dan Diablo 3! Maarja, nu de gameplay nog afwachten
Yep, als je voor $18 of meer steunt krijg je een kopie van het spel als het uitkomt, DRM vrij.

Ik heb aan titan quest zo veel uren plezier gehad, meteen ingeschreven als backer. De ideeen klinken ook erg goed dus hopen dat er voldoende steun komt!

[Reactie gewijzigd door kthijske op 19 april 2012 12:08]

Dat de game er gaat komen is een feit, dat was een jaar geleden al zo maar gezien ze alles uit eigen zak doen (en het geld wat ze opgehaald hebben van de early adopters (waar ik en velen anderen er één van ben)) gaat de ontwikkeling tergend langzaam. Met het geld wat ze ophalen kunnen ze niet alleen de ontwikkeling flink opschroeven maar kunnen ze ook parttimers inhuren om het werk wat te verspreiden :)
Als nu maar niet iedereen die gedoneerd hebben ook de enigen zijn die het spel ooit willen, want dan draaien ze alsnog verlies.
Wauw en weer een mogelijk succesvolle funding op kickstarter!
2500 backers en al een 100.000 op de teller -> $ 40,- p.p. de rest zal dan ook wel snel binnen zijn gehaald gok ik zomaar. Ik heb overigens nog nooit gehoord van dit spel, nu moet ik eerlijk bekennen dat het ook niet echt mijn genre is.

Ben benieuwd wanneer we de eerste resultaten gaan zien van deze kickstarter gefinancierde projecten. :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 19 april 2012 11:53]

tjah, soort van retail prijs per persoon. als je dus al zou willen betalen voordat de productie begint.

zo word het wel een beetje omgekeerde wereld qua geld verdienen maar de mensen die niet hebben bijgedragen en wel een retail versie kopen dragen dan alsnog bij aan winst. (want de productie is er al uit)


Zeer goeie zaak. en een intressant model!
De meeste spellen kosten $15 en dan krijg je hem inderdaad, wanneer je meer doneert krijg je extra dingen zoals posters boeken je naam in het spel tot en met een diner met de makers ($10000 en sold out voor Tim Schafer).

Ik game al zo'n 30 jaar en graphics zijn voor mij minder belangerijk dan gameplay. Schafer en Wasteland 2 hebben dan ook mijn geld gehad. Deze wil ik eerst even zien. Titan quest was vermakelijk maar niets aparts imho.
Heb zelf ruim 2 jaar geleden Grim Dawn al gekocht.
De makers van Titan Quest die een nieuwe game maken, met eigen geld: sponsoren!
Het spel is al enkele jaren in ontwikkeling en ziet er beter en beter uit.

Ik vind het wel positief dat ze, voor het laatste stuk van de ontwikkeling, alsnog even geld willen ophalen zodat ze mensen full-time kunnen aannemen.

Hopelijk halen ze het benodigde geld (en meer) op, zodat ze de ontwikkeling kunnen beeindigen en wij (eindelijk) kunnen gaan spelen! :D

[Reactie gewijzigd door Renquin op 19 april 2012 11:59]

Gebacked, wel lekker dat je voor deze games maar vijftien dollar hoeft te betalen om de drm vrije versie te krijgen.
Ik sla Diablo 3 over en vind dit een mooi alternatief.
Goede zaak die Kickstarter, deze old-school gamer is er maar wat blij om. Er is niks mooiers om games te spelen die met vreugde en plezier gemaakt zijn door de makers.
Best jammer hoe de gamewereld er voor staat, prachtige games volledig gemaakt met community-input, Path of Exile en Grim Dawn, niks mis mee. Maar beide zullen de vergetelheid in duiken vanwege Diablo 3, die buiten nostalgische gevoelens onmogelijk Diablo 2 kan overtreffen, daar hebben ze al voor gezorgd.
Ik vond Titan Quest een fantastisch spel.

Voor mij loste het veel problemen waar Diablo mee kampte goed op en bracht het een leuke verandering: Dubbele masteries. Zo kon je bijvoorbeeld Defense combineren met Offense voor een allround warrior, maar Offense ook met Rogue (Poison) voor een sneaky backstabber en als je Rogue dan weer combineerde met de Archer kon je poisoned pijlen schieten. Erg leuk gedaan en met 9 masteries waren er dus maar liefst 45(!) combinaties mogelijk, waarbij sommige uiteraard wat logischer waren dan andere. Je kon er zelfs voor kiezen om gewoon dezelfde mastery 2x te kiezen. Binnen de masteries waren er dan ook weer vertakkingen zodat je erg veel keus had om je eigen character te finetunen. Geen dertien in dozijn hammerdins, MF-sorcs of UT-smiters.

Ook gaf TQ de mogelijkheid om eenmaal gespendeerde skill points terug te kopen tegen oplopende bedragen, zodat je altijd weer een andere richting uitkon als je niet tevreden was. Diablo II kreeg die mogelijkheid pas vele vele patches later. Dit leidde er in DII toe dat veel spelers zich lieten rushen en de skill points opspaarden voor latere skills die ze met hun lage level nog niet konden gebruiken.

En ook: De shared stash. TQ was heerlijk vooruitstrevend en zag al dat dit een handige functie zou zijn. Vond je een mooie boog voor je amazon met je barbarian? Geen probleem, stop hem in de shared stash en haal hem er met een andere character uit. Je hoeft geen mulegames meer op te zetten en te hopen dat die niet crashen zodat je je SoJs of weet ik het wat kwijtbent.

Het verhaal speelde ook heerlijk weg voor liefhebbers van de Griekse mythologie als ik. Natuurlijk komt elke Diablo-achtige RPG op hetzelfde neer: Ga daarheen, kill zoveel X, bescherm Y, haal Z, etc. Het sausje dat er overheen gegooid wordt vind ik in TQ echter erg smakelijk.

Ik sta dus 100% achter de makers van TQ en als mijn laptop het nog trekt, ga ik ze zeker backen.
Jammer dat ik geen creditcard heb en de site geen paypal ondersteunt. Anders had ik zeker voor 35 dollar meegedaan. Ik vond TQ echt een heel goed spel en deze ziet er zeer veelbelovend uit.
Inderdaad, Paypal is voor mij ook een dealbreaker :(
Nu bon, blijkbaar is Kickstarter sterk gelieerd aan Amazon en aangezien Paypal van Ebay is (en dus een concurrent), begrijp ik het ergens wel dat het moeilijk ligt.
(maar daar heb ik geen boodschap aan)
Schijnt wel mogelijk te zijn zonder creditcard of paypal, via Ukash of Visa Pre-paid CC:

http://www.kickstarter.co...2#HowDoIPledWithACredCard
Tijdje geleden al de legendary package genomen.

Dit is een prima project en de filmpjes/screenshots beloven veel. Kan eerlijk gezegd niet wachten op de alpha :)

Zoals Renquin al terecht zegt: sponsoren dit soort acties. (met Path of Exile ook al gedaan). Mensen overhalen te betalen in ruil voor leuke goodies/early access zal steeds meer en meer gebeuren lijkt me zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True