Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Arthur Bruno en Eric Campanella, lead designer en art director van de succesvolle rpg Titan Quest, werken met een nieuw bedrijf aan een rpg die online gedistribueerd moet worden. Deze 'duistere' game wordt gemaakt met de Titan Quest-engine.

In een interview met Gamasutra vertellen Arthur Bruno en Eric Campanella, die na de sluiting van ontwikkelaar Iron Lore de nieuwe studio Crate Entertainment hebben opgericht, dat ze werken aan een pc-rpg die online gedistribueerd zal worden.

Crate maakt bij de ontwikkeling gebruik van de engine waar ook Titan Quest mee gemaakt is. De studio werkt met een klein team van vijf vaste krachten, een paar freelancers en een paar vrijwilligers aan het spel. Bruno wilde niet kwijt wanneer het spel wordt uitgebracht, maar hij zei wel dat de game 'aanzienlijk goedkoper dan de gemiddelde game' wordt.

Crate had eigenlijk een project van Titan Quest-ontwikkelaar Iron Lore willen voortzetten, vertelt Bruno. Die studio werkte aan de console-rpg Dark Legion, maar Bruno en Campanella konden als gevolg van de financiële crisis geen uitgever vinden. Bedrijven als THQ en Electronic Arts moesten flink saneren en wilden geen grootschalige project van een onbekende studio financieren. Daarom werkt Crate nu aan een project dat met een klein team gemaakt kan worden.

Artwork Ctare Entertainment
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

"Succesvolle RPG Titan Quest"?

Volgens mij zijn ze toch echt failliet gegaan door zwaar tegenvallende verkoop, wat volgens Iron Lore's Michael Fitch destijds vooral werd veroorzaakt door een pre launch leak die slecht gecracked was.

Hij heeft een hele mooie en goed uitgedachte forum post gemaakt toen die je hier: http://www.rpgwatch.com/forums/showthread.php?t=4031
nog even kan lezen.
tja ligt eraan hoe je er naar kijkt.
De verkopen waren ronduit dramatisch.

Erg raar ook als je ziet hoe goed het spel eigenlijk is.
Titan Quest was een Diablo rip-off, met een beetje geluk krijgen we nu wel iets fatsoenlijks, al lijkt me dat niet...

Aangezien met dezelfde Engine gaan werken, ik vrees het ergste :O

Edit : zo bedoelde ik het ook niet, maar het was een 1 op 1 overname met een nieuwe engine en een ander verhaal lijntje, de rest was PRECIES hetzelfde...
En zeg ik dan dat het een slechte game was? nee, ik zei alleen dat we nu misschien wel een game krijgen naar een compleet eigen idee...

[Reactie gewijzigd door lorddusk op 11 september 2009 11:25]

Titan Quest was echt geen slecht spel.
En die engine was niet slecht voor zijn tijd.
Mij lijkt het dat je gewoon zit te lullen.

[Reactie gewijzigd door SwornEnemy op 11 september 2009 11:05]

De engine was te zwaar voor zn tijd, het zag er leuk uit maar je kon het amper op max draaien. Nu geen probleem, maar toch denk ik een beetje slecht gecoded net als de engine van sacred 2, loopt ook te zwaar voor hoe het eruit ziet.
De engine was niet slecht per s, ze waren gewoon een van de eerste die support voor oude dx volledig lieten vallen en zich volledig op de laatste versies richten. Veel mensen die dan toch met een oude kaart probeerden te spelen kregen daardoor een slechte ervaring, ook al stond het gewoon in de sys req.
Nog erger waren al de mensen en reviewers die de illegale versie gebruikten welke na 5minuten begon te crashen. Zag je overal op internet slechte reacties en zelfs negatieve reviews terwijl ze gewoon de legale versie moesten spelen. "People = shit".
Je weet toch dat alles van Blizzard 'heilig' is verklaard, elke game die er maar iets op lijkt is een ripp-off van hun 'pareltje'.

Andere kant, downloadable games tegen een leuk prijsje, dit is wel interessant :)
Heb je beide spellen gespeeld? Dan zul je moeten toegeven dat er erg veel overeenkomsten zijn.
Ik zou ook kunnen beweren dat zodra er iets positiefs over Blizzard gezegd wordt er meteen mensen bovenop springen: Fanboy! maar dat zal ook wel weer als fanboy gedrag uitgelegd worden dus dat doen we maar niet.
Ik ben toevallig net weer een paar weken begonnen met TQ.

Toegegeven een jaar geleden vond ik het zonde van mijn centen.
Maar ik probeer het spel nu niet te spiegelen aan diablo2.
En dan is het spel toch vrij verrassend.

In ieder geval de beste diablo kloon die er ooit is uit gekomen.

Verder zitten er een heleboel unieke dingen in verwerkt.
Hopelijk hebben de makers van diablo3 hier ook naar gekeken.

Verder is de engine grafish wel ok, maar performance wise af en toe nog steeds een drama.
TQ was echt wel leuk om te doen.
De quests waren beter uitgewerkt dan D2 vond ik, en er zat warempel een verhaal achter.

Daarnaast waren er ook nieuwe dingen zoals portals, en beter uitgewerkte runes.


Ik heb TQ en de uitbreiding dan ook gekocht toen ik de gedownloade versie al had uitgespeeld. Helaas is het online gebeuren te beperkt, en niet echt hackproof...


Maar dit houdt wel in dat de makers van deze game wel degelijk iets in hun mars hebben.
Quests in TQ waren inderdaad een stuk beter, die van D2 voelen aan als bijzaak.
Ook ben ik het helemaal eens wat betreft online gebeuren maar daar konden ze niet alles aan doen want ze kregen maar zoveel financiering van THQ, zonde dus.

Overigens zaten er ook al portals in D2 en is de werking van de runes anders in beide games :)

Ik ben het alleen niet eens dat er geen verhaal achter D2 zat. Zoals ik al zei voelen de D2 quests aan als bijzaak maar het verhaal van de hele Diablo universum is zo ontzettend groot (en gaaf). Dit gaan ze ook aanpakken in Diablo 3 trouwens dus wordt je er weer meer bij betrokken zoals in Diablo (1).
Als je van de Diablo serie houdt en meer over het verhaal wilt weten raad ik je echt de boeken aan!
Waarom wordt een spel in het zelfde genre meteen gezien als een rip-off?
Hoeveel wolfenstein 3d rip-offs zijn er dan wel niet gemaakt... :?
Hetzelfde genre Ok, maar... heb je ze gespeeld? TQ was tof hoor, en z'n expansion was absoluut gaaf, maar natuurlijk was het een D2 kloon. Ipov Gems had je items van beestjes en goden, maar het zat er in. De portals, town portal scrolls, wapen types en klassen, zelfs de manier waarom mana werd gebruikt was hetzelfde als in D2.

Maar dat maakt TQ geen minder spel - in tegendeel: het was veel te lang geleden dat er D2 gespeeld werd en de fans waren wel toe aan een verzetje in afwachting van D3.

Het enige dat mij bang maakt is dat ze de TQ engine gebruiken willen. Dat ding zit z boordevol bugs dat ongeacht je PC er geen goeie, constante performance uit te persen is.
Nee, Diablo 2 was helemaal perfect toen het uitkwam. Daar zijn ze ook al zowat tien jaar aan het sleutelen, maar als je op de achtergrond nog een paar andere games hebt lopen (ik noem eens een (World of) Warcraft, Starcraft) dan kun je je dat veroorloven. Iron Lore was binnen no-time over de kop, die hebben nooit de kans gehad om, net als Blizzard, over de loop van jaren alle bugs eruit te halen.
Zeker wel dat ik ze gespeeld heb.
Klassen werken toch echt anders dan in diablo. De rest van je punten vind ik toch echt bij het genre horen. Wist je dat beide spellen ook met HP werken en als die op is ben je af... ongelooflijk wat een rip-off. Iedere RPG heeft dergelijke wapens en magie en portals. Zo werken zulke spellen nu eenmaal.

En zoals Seal64 al zegt, Iron Lore heeft niet lang kunnen patchen. Maar de engine ziet er erg mooi uit en lijkt me een goede basis om verder te knutselen.

Er is overigens nog een fan-patch waar nog redelijk wat dingen worden opgelost:
http://www.titanquest.net...-bugfix-patch-1-17-a.html

-EDIT-
Beetje laat misschien maar ik bedacht me ineens waar al dit soort spellen van daar komen. Het zijn allemaal spellen als Angband wat weer is gebaseerd op Rogue. En in die tijd was je zelf een @ en vocht je tegen het hele alfabet. Het zijn dus blijkbaar allemaal Rogue rip-offs: http://en.wikipedia.org/wiki/Roguelike

[Reactie gewijzigd door barco op 12 september 2009 21:19]

Dit is eenzelfde soort vergelijking als iedere MMORPG als WoW rip-off bestempelen.

ontopic: Heb zelf veel plezier en een hoop verspeelde uren aan Titan Quest beleefd. Dit wordt voor mij een game om in de gaten te houden
WoW was ook niet de eerste in zijn soort :P
Net zoals Diablo niet de eerste in z'n soort was, maar wel een van de leukere :)
Ik vond het ook een leuk spel, alleen hebben de ontwikkelaars wel de blunder gemaakt dat je het spel op easy moest beginnen, na het uitspelen mocht je het spel op normal doen en daarna op hard. Had je dus drie keer het spel gespeeld met dezelfde character. Als je eens een andere character nam mocht je het wr drie keer gaan doen. Ook ging het levellen rg sloom. Het spel was leuk om te doen maar om ver te komen werd het erg eentonig. Daardoor heb ik sommige classes uberhaupt nooit uitgeprobeerd, omdat je dan weer een jaar duurde om op een beetje hoog level te komen.

Maar zoals ik al zei was de gameplay goed. Als ze de irritante dingen eruit halen heeft dit spel dus potentie (net als bij assassins creed, die zat ook vol met irritatie.)
Ja maar wel de beste 'rip-off' die er tot heden gemaakt is als je het mij vraagt en die mening wordt door veel mensen gedeeld.

Feit was gewoon dat het een erg goede game was die alleen net het laatste stukje verslavingsfactor miste. Dat het een top action rpg was blijkt wel uit het feit dat het Diablo 3 team ook wat ideetjes van TQ heeft overgenomen.
Volgens jou is Command and Conquer 3 dan ook een goedkope rip-off van Dune 2 of Warcraft 1?

OK, Titan Quest behoort tot de Diablo familie, maar ik vond het persoonlijk een heel aangenaam spelende uitwerking van het concept (zeker na de uitbreiding), met aantrekkelijke graphics. Ook het toevoegen van de Epic difficulty verhoogde de herspeelbaarheid toch wel.

Als je bezorgd bent over ripoffs dan heb je wel een probleem hoor. Het aantal echt originele spelconcepten van de laatste vijf jaar is op een hand te tellen. Het gaat er nu eerder om hoe goed iets uitgewerkt wordt qua graphics en speelbaarheid plus hoeveel moeite er gestoken is in het voorzien van een leuke verhaallijn. Als 1 van deze drie dingen niet goed zitten is het meestal niet zo'n tof spel
Het gaat er nu eerder om hoe goed iets uitgewerkt wordt qua graphics en speelbaarheid plus hoeveel moeite er gestoken is in het voorzien van een leuke verhaallijn. Als 1 van deze drie dingen niet goed zitten is het meestal niet zo'n tof spel
Waarvan natuurlijk de graphics pas onderaan de lijst staan qua belangrijke punten. Een goede game wordt voornamelijk gemaakt door z'n gameplay, niet door z'n grafische engine. Helaas denken een hoop 16-jarige graphics geilers er anders over, waardoor tegenwoordig bij de meeste gamedevelopers een te groot deel van het spelbudget in het oppoetsen van de graphics gaat zitten en een te klein deel in het playtesten en de funfactor vergroten :(
Titan Quest was een Diablo rip-off, met een beetje geluk krijgen we nu wel iets fatsoenlijks, al lijkt me dat niet...

Aangezien met dezelfde Engine gaan werken, ik vrees het ergste :O

Edit : zo bedoelde ik het ook niet, maar het was een 1 op 1 overname met een nieuwe engine en een ander verhaal lijntje, de rest was PRECIES hetzelfde...
En zeg ik dan dat het een slechte game was? nee, ik zei alleen dat we nu misschien wel een game krijgen naar een compleet eigen idee...
Hoezo was het een 1 op 1 overname? Het spelconcept was hetzelfde, maar de setting was anders, de graphics waren anders, de omgevingen en de beestjes waren anders, de wapens waren anders, de hele sfeer was anders en ook de quests waren heel anders. Het enige wat "precies hetzelfde" was, was het 45-graden-schuin van boven perspectief en het concept van rondlopen en hakken.

Het speelde dus inderdaad wel vergelijkbaar met Diablo 2, maar goed daar is niks mis mee, en ik sluit me bij andere reacties aan: ik weet niet wat jij onder "naar een compleet eigen idee" verstaat, maar ik denk dat je daar lang op kan wachten.

Wel vond ik dat Titan Quest erg vaak vast liep, volgens mij was ik niet de enige die daar last van had. De uitbreiding heb ik eigenlijk nooit gespeeld.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 11 september 2009 11:55]

De illegale versie liep enorm vaak vast. De retail en uitbreiding nooit veel klachten over gezien behalve mensen die nog met oude graka's probeerden te spelen.
Aangezien met dezelfde Engine gaan werken, ik vrees het ergste :O
Wat heeft de engine er nou weer mee te maken? Jouw opmerking is ongeveer hetzelfde als "Unreal Tournament 3 was geflopt, dus iedere game met de Unreal Engine 3 wordt ook een flop".
Ik denk ook dat deze game niet zo goed word, ik heb zelf titan quest gespeeld, nou dat speel ik in ieder geval geen uur.
Het was langdradig, en de engine vond ik niet mooi. :O

En inderdaad het is een Diablo rip-off, Diablo vind ik zelf ook niet echt leuk.. :o
Het was helemaal geen Diablo rip-off. De settings was kompleet anders. Het hield veel meer in als dom hack&slash werk. De muziek was prima. En het spel zag er, zeker voor zijn tijd, erg goed uit. Ik ben benieuwd naar dit nieuwe spel!
Heb me ook heel waturen vermaakt met Titan Quest + expansion, enig minpunt was dat het 100% linear was. Voor de rest toppertje.
Samen met de erg slecht uitgewerkte multiplayer het grootste probleem van dit spel.

Snap verder niet goed waarom het over de kop is gegaan.
Speel het nu weer en het is eigenlijk best goed.

Gaat langer mee dan andere spellen die beter zijn verkocht.
Ik hoop wel dat ze dan de vele bugs er eerst uithalen, dat was gewoon het grote nadeel van TQ...
Patches uberhaupt geinstalleerd?
|:(
Ik heb meer patches geinstalleerd dan de developers uitgebracht hebben.
Titan Quest was de beste Diablo achtige hack&slash game. Ik heb geen enkele andere hack&slash game gespeeld die zo goed was als Diablo of Titan Quest.
Het wel een beetje langdradig en eentonig. De uitbreiding was stukken beter, veel meer afwisseling in the omgeving. De wereld was wel heel mooi gemaakt.
Het begon zo goed om te lezen dat de makers een nieuwe rpg brengen. Titan Quest was namelijk beter dan D2 en wat we van D3 weten zal het TQ nog steeds niet kloppen als aktie rpg. Maar dan zo'n kleine studio en klein projectje :'( Heb ik al gehad bij Tilted Mill die van verslavende A-titels naar verslavende C-titels moesten gaan.
Moest iedereen eens stoppen van elk stukje brol dat de grote publishers als EA/THQ/Blizzard/Activision/Ubisoft/... verkopen in huis te halen, hadden we geen markt waar de kleine creativiteit wordt verstikt.


edit: Komt in ieder geval op Steam
Hi Stijn,

Thanks for writing us, we greatly appreciate your support! You'll be pleased to know we are planning to release on Steam. I hope you'll enjoy this new project as much as Titan Quest.


Best,
Arthur

[Reactie gewijzigd door Rizon op 11 september 2009 18:50]

Iedereen die loopt te zeuren over bugs heeft waarschijnlijk lopen spelen met een illegale versie. Ik heb zelf niet of nauwelijks last gehad van vastlopers. In ieder geval zo weinig dat ik er geen erg in had. En ik weet nog dat toen het net uit was er veel mensen waren die het eerst wilden uitproberen (dmv een download) liepen te klagen over vastlopers.

Was gewoon een goed spel. Ben zeker benieuwd naar wat komen gaat.
Lees anders eerst eens in de changelogs van de patches hoeveel bugs die eruit halen. Lees daarna nog eens de changelogs van de fanmade patches, hoeveel bugs die eruit hebben gehaald. Kom dan nog eens terug hier.
Lees anders een de change log van eender welke grote game. Hoe langer de lijst hoe beter tbh, en non-critical bugs zijn al helemaal om van in slaap te vallen.

Heb nooit een probleem gehad met TQ, gelukkig had m'n pc wel een nieuwe graka en kocht ik de legale versie.
Um, hij heeft wel degelijk gelijk.
Ik heb het spel eerst ook illegaal geprobeerd en de hoeveelheid crashes was een veelvoud in vergelijking met de orignele versie.

Wel jammer dat er een fanpatch aan te pas moet komen om de grootste problemen op te lossen.
Ik heb TQ 2x gekocht.. net als de uitbreiding, het mocht helaas niet baten :(

Een meesterlijk en duister spel met een absoluut hoog kwalitatieve Voice Acting! Ik verwacht dus ook erg veel van de nieuwe online RPG die ik zeker aan ga schaffen.

Er lopen daar mensen rond met toffe gedachtes, dus, supporten die hap!
Titan Quest dubbel en dwars de moeite waard voor de action rpg liefhebber. Zit een beetje tussen dungeon siege1 en diablo 2 in zou ik zeggen. Lineair en simpel qua storyline en levels zoals dungeon siege, 1 lang recht pad, maar toch skilltree-wise en item-wise wel weer aardig complex en richting d2 (al was d2 veel strenger op beide).

Ben benieuwd. Goed nieuws. TQ was tof.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True