Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties

Fans van het werk van schrijfster Jane Jensen hebben via een Kickstarter-inzameling bepaald dat Moebius de eerste game wordt die Jensens bedrijf Pinkerton Road Studios gaat maken. Het spel zou in maart 2013 moeten verschijnen.

Jane Jensen, bekend van de Gabriel Knight adventuregames, kondigde eerder deze maand de start aan van de nieuwe ontwikkelstudio Pinkerton Road Studios, die ze samen met haar man begonnen is. Jensen wil met de studio een aantal nieuwe adventuregames maken en zamelt geld in via crowdfunding-website Kickstarter om de productie van de games te bekostigen. Wie geld doneerde, kon mede bepalen welke game Jensen als eerste gaat maken. Bij de inzameling bleek het concept van Moebius het populairst. Jensen hoopt dat de game in maart 2013 klaar is en omschrijft de game als 'een metafyische scifi-thriller over een man die een reeks wereldwijde gebeurtenissen onderzoekt'.

Jensen haalde via de inzameling tot nu toe ruim 180.000 dollar op van de 300.000 dollar die ze nodig denkt te hebben. Tot nu hebben ruim 2500 mensen gedoneerd. De inzameling loopt nog een maand.

Jensen werkt al decennia in de gamesindustrie. Ze begon haar loopbaan als schrijver bij Sierra Online, met Police Quest III: The Kindred. Ze zou later meewerken aan King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow, voordat ze haar eerste geheel eigen game mocht maken. Dat werd Gabriel Knight: Sins of the Fathers, dat in 1993 op de markt kwam. Ze zou nog twee vervolggames maken rond Knight. In de jaren daarna legde Jensen zich toe op het schrijven van boeken, om pas in 2010 weer een game af te leveren, in de vorm van Gray Matter. Robert Holmes, de man van Jensen, schreef de muziek voor de Gabriel Knight-games.

Jensen kwam in 2011 in het nieuws doordat ze meewerkt aan Cognition: An Erica Reed Thriller, een detectivegame van het Nederlandse Khaeon. Jensen schrijft het verhaal voor de game, waarvan sindsdien echter niets meer is vernomen. Ook Khaeon zocht geld voor de game via Kickstarter. De inzameling voor Cognition bleef steken op 34.000 dollar.

Schets Moebius

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Ik vraag me echt af of dit een blijvende trend is met games die via crowdfunding worden gefinanced of dat dit nu een tijdelijke hype zal zijn en over een paar jaar de paar studio's die er nu mee begonnen mss gewoon geestablished raken en geen redenen meer zullen zien om de risico's te nemen van crowdfunding of dat het steeds vanuit nieuwe hoeken zal blijven opduiken..? Hmm...
Het is een nieuw businessmodel wat voor diverse projecten al behoorlijk succesvol is geworden. Met de tijd zal het wel wat afnemen, zeker als er ook een negatieve smaak bij komt kijken (zwaar tegenvallend spel), andere kant is het wel een perfect opstapkrukje voor beginnende studio's die mogelijk iets moois neer kunnen zetten.
Wat ik alleen volgens mij mis bij de Kickstarter-projecten, is dat het niet echt een investering is die je als persoon kan doen. Het zou interessanter worden als de ontwikkelaar een bepaald percentage van de winst (desnoods max. bedrag, 100 euro per investeerder) zal uitkeren aan de donateurs.
Wat ik alleen volgens mij mis bij de Kickstarter-projecten, is dat het niet echt een investering is die je als persoon kan doen. Het zou interessanter worden als de ontwikkelaar een bepaald percentage van de winst (desnoods max. bedrag, 100 euro per investeerder) zal uitkeren aan de donateurs.
Er zijn andere crowdfunding platforms die wel zo werken, een Nederlands voorbeeld is bijvoorbeeld Symbid. Het 'probleem' met die constructie, is dat de projecten vaak een beetje saai zijn. Die saaie dingen zijn echter vaak lekker veilig, en de kans dat je je investering terugkrijgt is dan natuurlijk het grootst.

Als het geen investering is, maar een soort donatie waar een cadeautje tegenover staat (zoals bij Kickstarter veelal het geval is), dan is men veel minder snel geneigd om alleen geld te stoppen in de saaie, veilige, dingen. Wat je dan krijgt, is dat mensen juist geld gaan geven aan projecten omdat ze willen dat die slagen. Niet omdat ze dan geld krijgen, maar omdat dat zou betekenen dat ze toegang krijgen tot iets dat bijvoorbeeld heel innovatief is. Door er dus geen investering met een bepaald rendement van te maken, zorg je ervoor dat er veel leukere projecten gestart worden. Dßt is de kracht van Kickstarter.
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Veel al word sowieso al bij een vrij lage donatie het eind product terbeschikking gesteld en dat is wat mensen trekt.

Je "koopt" een product dat je wilt hebben, maar waar veel al grote bedrijven voor passeren omdat het riskant is. Plus er zit op deze projecten maar vrij weinig overhead omdat het geld naar de uitvoerder van de projecten.

Je hebt ook geen mensen die aandeel hebben in je bedrijf, alleen in je eindproduct waardoor je redelijk makkelijk overeind kunt blijven zolang je geld hebt om de boel te bekostigen. Je hoeft geen afbetalingen op leningen te doen en de kans dat investeerders zich terug trekken is ook klein (ik weet niet hoe het met kickstarter werkt, maar meestal worden investeringen in fases gedaan waardoor een investeerder de stekker eruit kan trekken).

Als backer ben je natuurlijk niet veilig, je weet immers nooit wat je uiteindelijk krijgt maar door crowdfunding word wel de telleurstelling gespreid en als je 10 euro geeft dan kun je wel wat lijden (er word ook soms veel geld gegeven natuurlijk, maar daar ben je dan wel zelf bij).

Het idee is goed, en als je het belonings systeem goed aanpakt zullen je klanten ook tevreden zijn (beta access en prototypes zijn vaak onderdeel).
Ik zou zeggen zoek eens op WMD Portal, dat is het funding project van Project CARS (race simulatie van Slightly Mad Studios) Die hebben een model opgezet waarbij je je investering terugkrijgt en nog een deel winst erbij. Natuurlijk is het de vraag hoe groot die winst gaat worden. Maar met veel mond tot mond reclame kom je een heel eind.

Bovendien heb je zo geen last van een grote publisher als EA, die bepaalde dingen aan het spel wil veranderen zodat het meer gericht is op de massa. Door de publishers buiten spel te zetten heb je meer kans op een innovatief nieuw spel. Aangezien de makers van een spel er meestal meer voor gaan dan de publishers.
Aan de andere kant zal een nieuwe studio niet de naamsbekendheid krijgen om mensen zover te krijgen dat ze gaan betalen… de meeste van deze mensen zijn bekend van projecten die ze voor de eeuwwisseling hebben gemaakt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van dit duo heb gehoord en ook nooit van de opgeleverde games. Goed het is ook niet echt mijn genre maar toch wel apart.

Ik hoop voor ze dat de rest van het geld ook snel binnenkomt, blijf het onwijs gaaf vinden al die projecten die gefinancierd worden middels kickstarter. Zitten soms best leuke projecten tussen!
Ik weet niet hoe oud je bent, maar dit Duo (Jane en Rober) in combinatie met Sierra Online Games..(van Roberta Williams) zijn toch wel iconen in het adventure genre, in de jaren 90 produceerde ze een hele stroom geweldige adventure games.

Ik hoop nog steeds op een lucasarts opleving in het adventure genre... ZakMcKracken and the Alien Mindbenders, Monkey Island etcetera...

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 17 april 2012 13:28]

monkey island, daar zijn de eerste twee delen toch van hermaakt. Erg de moeite waard als je het mij vraagt!
http://www.lucasarts.com/games/monkeyisland/
Dit is fantastisch nieuws, Gabriel Knight 3 is nog steeds een van mijn favoriete adventures (samen met Indiana Jones & The Fate of Atlantis en The Longest Journey)
Nou komt.. trek die portemonnee en join us op de kickstarter pagina!!! :-)
Kickstarter linkie zoals in vorig artikel al stond: http://www.kickstarter.co...kerton-road-2012-2013-csg

Misschien toch eens gaan doneren, vond de Gabriel Knight spellen (in het bijzonder deel 1) altijd geweldig :)
Uitgebreid topic over deze Kickstarter kun je vinden op Adventuregamers.com. Jane Jensen heeft zelf ook in dit topic gepost.
Ik denk dat we uit het kickstarter project wel kunnen opmaken dat er toch wel animo is voor adventure games.
Het is een nieuw platform waar beginnede studios in iedergeval een start kunnen maken met de hulp van de mensen die het uiteindlijk willen gaan spelen.
Natuurlik ook een manier om spellen op de markt te brengen waar om gevraagd word.

Ik kijk dan ook wel uit naar de adventure games die hier nu ook al op tweakers voorbij zijn gekomen. Naar het blijkt hebben die 'oude rotten' -want laten we eerlijk zijn Jensen, Lowe en dergelijke zijn toch van de oude games het bekenst- toch nog genoeg inspiratie om weer een game samen te stellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True