Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Leisure Suit Larry-maker Al Lowe zet originele broncode games op eBay

Al Lowe, de geestelijke vader van de welbekende Leisure Suit Larry-games, verkoopt zijn back-ups van de broncode van die games op eBay. "Ik ben oud en mijn kinderen willen deze zooi niet!" vertelt de 72-jarige spellenmaker. Lowe werkte in de jaren '80 bij wat toen Sierra On-Line heette.

"Ik maakte overal back-ups van, omdat ik wist dat Sierra dat zelf niet deed", vertelt Lowe in een interview met YouTube-kanaal MetalJesusRocks. De mannen van MJR waren op bezoek bij Lowe om niet alleen een kijkje te nemen in zijn archief, maar om te schatten wat het interessantst zou zijn voor verzamelaars. De beste relikwieŽn zijn op eBay gezet.

Die items zijn kopieŽn van de broncode van Leisure Suit Larry 1 en 2, de Apple II-games Bop-A-Bet en Dragon's Keep, een kerstkaart van Sierra in floppyvorm en een floppy van een game genaamd Softporn, wat Lowe in de eerste plaats inspireerde om Leisure Suit Larry te maken. De items staan allemaal op oude 5,25"-floppy's, met extra back-ups op diskettes. De rechten op de games zijn niet inbegrepen.

In de rondleiding die Lowe geeft, vertelt hij ook over hoe het ontwikkelen van Sierra-games destijds te werk ging. Daarnaast passeren veel voorwerpen de revue die op het moment van schrijven niet op eBay staan. zoals hintboeken, prijzen en foto's. Lowe gaat naar verwachting nog meer op eBay zetten in de komende tijd. Op de items die nu al online staan, worden soms duizenden dollars geboden.

Sierra maakte naast Leisure Suit Larry ook games als King's Quest, Space Quest, Police Quest, Mystery House en The Dark Crystal.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

03-12-2018 • 10:38

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik heb moeite met achterhalen in welke taal de spellen zijn ontwikkeld (andere game-nieuws sites en wikipedia schieten me tekort).

Iemand die dat weet?

(inb4 "engels")

Na nader onderzoek blijkt er gebruik te worden gemaakt van een in Assembly geprogrammeerde Game Engine genaamd de "Adventure Game Interpreter" met een eigen programmeertaal genaamd "Game Adaption Language". Deze taal lijkt blijkbaar op C.

Bronnen: https://archive.org/strea...85_Feb#page/n137/mode/2up
http://www.adventureclass...ex.php/site/features/143/

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 3 december 2018 11:02]

Onderaan de eBay-pagina staat:
To clarify, this source code is for the game only, not the game engine. I've never seen the AGI or SCI codebase. And without that, you cannot recreate a working game.
En volgens Wikipedia is AGI:
The Adventure Game Interpreter (AGI) is a game engine developed by Sierra On-Line. The company originally developed the engine for King's Quest (1984), an adventure game which Sierra and IBM wished to market in order to attract consumers to IBM's lower-cost home computer, the PCjr.
Gelukkig is er ScummVM, een vrije implementatie van een aantal oude adventure-engines waaronder AGI en SCI. Zie https://www.scummvm.org/ .
ScummVM is a program which allows you to run certain classic graphical point-and-click adventure games, provided you already have their data files. The clever part about this: ScummVM just replaces the executables shipped with the games, allowing you to play them on systems for which they were never designed!

ScummVM supports many adventure games, including LucasArts SCUMM games (such as Monkey Island 1-3, Day of the Tentacle, Sam & Max, ...), many of Sierra's AGI and SCI games (such as King's Quest 1-7, Space Quest 1-6, ...), Discworld 1 and 2, Simon the Sorcerer 1 and 2, Beneath A Steel Sky, Lure of the Temptress, Broken Sword 1 and 2, Flight of the Amazon Queen, Gobliiins 1-3, The Legend of Kyrandia 1-3, many of Humongous Entertainment's children's SCUMM games (including Freddi Fish and Putt Putt games) and many more.
Waarschijnlijk assembly.
Dat valt mee reuze mee: Om spellen makkelijk op verschillende computers uit te brengen, had Sierra de scriptaal AGI ontwikkeld. Het spel werd in AGI ontworpen, zodat die code op de verschillende computers gebruikt kon worden. De AGI-interpreters zelf voor de verschillende computers zijn natuurlijk wel in handgeoptimaliseerde machinetaal geschreven.
Juist! Vond ik eigenlijk best vooruitstrevend voor die tijd!
In het youube filmpje wordt de compiler wel genoemd. Helaas zit ik nu op mijn werk en kan ik het er niet even bij zoeken.
De "taal" die de vroege Sierra-games praatten (King's Quest, Space Quest, LSL, Police Quest) is de Sierra Adventure Game Interpreter (AGI). Ontwikkeld door Ken en Roberta Williams.

Uiteindelijk is AGI doorontwikkeld in de Sierra Creative Engine (SCI) die in die periode een concurrent was voor SCUMM van LucasArts.

Een open-source project om AGI en SCI te emuleren, FreeSCI, is uiteindelijk gemerged met ScummVM, waardoor die laatste ook games van alle 3 de engines (en nog een aantal andere proprietary engines) kan spelen.
Zou dan nu deel 4 'the missing floppies' ook eindelijk terecht zijn?
Hadden ze op zijn minst wel even een referentie mogen maken idd.

Hopelijk gaat hij ooit nog eens samen werken met Ron Gilbert. Dat je de Sierra/Lucas Arts of old banter door een hele game ziet verwerkt.
De "Two Guys From Andromeda" (Scott Murphy en Mark Crowe) zijn ook weer aan een nieuwe game bezig: SpaceVenture.

Vergelijkbaar met Space Quest, maar ze mogen de naam (en Roger Wilco) niet gebruiken omdat de rechten daarvan nog altijd bij Sierra/Vivendi liggen.
Van de eBay-pagina:

The front of the package says that this game requires 48KB of RAM. If you have less than that, please don’t bid!

:D
Heerlijke game was dat, zeker de eerste paar delen waar Al Lowe nog bij betrokken was (eind jaren '80 + een wat seksueel getinte game, probeer dat maar tegen te houden als beginnend pubertje). De latere waren een stuk minder tot ronduit slecht. Overigens gaat het gerucht dat er destijds een illegale versie van LSL1 in omloop was, die wat deed als je de volledige 222 punten behaalde . . .
Kan me vooral herinneren hoe frustrerend het was dat ik geen idee had wat ik moest vragen om verder de komen in het spel. Het begon al met de leeftijdscheck om uberhaubt te kunnen starten.
Dat was geen leeftijdscheck. De antwoorden stonden namelijk in het boekje wat bij de game kwam. Het was dus een soort anti-piracy maatregel ;)
Ik had moeite met de "sizes" vraag: wat zijn de maten van een vrouw? Tja, als jonge puber en dan nog eens in het Engels en nog geen internet om alles op te kunnen zoeken...

...

Oeps, nu verraad ik waarschijnlijk ook dat wij met een "backup" werkten... ;)
Buiten dat waren die vragen nu ook weer niet zů moeilijk. Bijvoorbeeld, "waar is Muhammed Ali" nog meer om bekend?" (Antwoord: poŽzie). Ze waren natuurlijk wel wat op de Amerikaanse cultuur gebaseerd, en voor huidige spelers erg gedateerd. Je kon ze dacht ik overslaan met Alt-X.
Dan werkte die poging niet want die kon ik als 10-jarige al gewoon beantwoorden. :D Ik dacht dus ook dat dat een leeftijdscheck was.

Fantastisch spel. Commando: put condom on. En oh wee als je dat vergat. :P
Eerst kopen in de winkel, alwaar even door de hele zaak getoeterd werd dat iemand condooms kwam kopen :P haha.
CTRL+ALT+X.

Probleem opgelost.
De leeftijdscheck was voor mij als begin tiener altijd al de helft van het mysterie en de lol om het gestart te krijgen. Ik hield er een schrift op bij, waar naast de tellercode waar het spel stond op het cassettebandje (jup, uiteraard een illegaal kopie) ook goede antwoorden op de vragen stonden. Na veelvuldig aanklieren had ik genoeg correcte antwoorden weten verzamelen om 9/10 keer het spel prolbeemloos te kunnen starten.
ctrl+alt+x was de sneltoets om er voorbij te komen, good old times... :*)
Niet helemaal, maar dan hoefde je nog maar 1 vraag te beantwoorden ipv 5 ;-)
Ik weet nog dat ik na een tijdje helemaal vastzat omdat ik de gulp van Larry niet dicht kreeg en steeds werd opgepakt door de politie. Priceless
Slechts opgepakt ? You, Lucky bastard. Mijn kameraadje en ik gingen gewoon dood in de ondergelegen vuilniscontainer, omdat we het condoom vergeten waren.
Daar was alt-x dus voor. Alleen "tie rope around waist", "hang over rail" "smash window with hammer" en "take pills" was een behoorlijke uitdaging om te verzinnen zonder externe bronnen te raadplegen. :+

Awesome MJR video was dat. Al Lowe is een god.

[Reactie gewijzigd door blorf op 3 december 2018 12:02]

Herkenbaar! Heb thuis nog de map met walkthrough's staan waar alle antwoorden in staan :Y)
Ik vroeg het aan mijn vader en die wist meestal het antwoord wel. Ik moet hem toch eens vragen of hij wist waarom ik die vragen stelde. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij niks heeft geweten of vermoed, want welke puber komt er nu moet zo'n vragen... in het Engels. 8)7
Classic :)
Verrassend veel commando's zaten in dat spel. Weet nog dat ik vanalles probeerde en altijd moest lachen als het daadwerkelijk ook werkte :)
Classic :)
Verrassend veel commando's zaten in dat spel. Weet nog dat ik vanalles probeerde en altijd moest lachen als het daadwerkelijk ook werkte :)
haha idd dat was het leukste eraan! je had geen idee wat en of het commando wat deed en je gaat stuk als er wat gebeurde.

Ook als het je uiteindelijk lukt om sex te hebben met die meid, priceless :9
Somehow she gave you more then you asked for }>
"Scott me up, beamie!" :)
Larry was hilarisch toen het uitkwam, vernieuwend en ietwat nasty. We hebben er smakelijk om moeten lachen, hoe simpel en plat het ook allemaal was.
Wel leerzaam overigens. Ga zonder condoom met een prostituee naar bed en... game over.
Al smeerde je niet in met zonnebrand was het al game over.
Ja, rode oortjes, alhoewel Larry zonder enige schroom naar de dames van lichte zeden ging, dat is altijd voor mij persoonlijk een stap te ver geweest. Blij dat ze er zijn, ze dienen een doel, but not my cup of tea ...
…ťn van de leukste grappen uit dat spel was een flesje gedehidrateerd water.
of te wel van vocht ontdaan water 8)7
En zo zaten er nog veel meer van die grappen in het spel.

Helaas was de grap van de illegale versie niet zo leuk.
Speel het spel uit met een 100% score en je HDD werd netjes leeg gemaakt.
Ja, crap zeg, dat was ook zo .... Dat was een vuile streek van die 'crackers'. Dat weet ik nog. Tja, moest je maar kopen zeg ik dan(had zelf ook een gecrackte versie, maar die was clean, iedereen had copy's in die tijd)
Down Memory Lane... #OldSchool

Vraag me af hoe groot de kans is dat de data nog intact is.
Data die ik op oude 5.25" en 3.5" floppies had staan waren niet meer in de beste staat toen ze over gezet werden naar een nieuwe media drager :(
Was allemaal zeer net verpakt, dus dat moet wel goedgekomen.

Wat ik hoop is dat de gene die het koopt het vrij geeft (ook al bezit hij de rechten niet) om ervoor te zorgen dat het inderdaad niet verloren gaat.
Heeft niet alleen met goed verpakken te maken. Overal rondom ons is magnetische straling die ervoor kan zorgen dat de bits stillaan omkeren van 0 naar 1 of omgekeerd. Na 30 jaar durf ik zelf geen enkele garantie meer geven.
ik heb nog een doos met 5.25" van mijn commodore 64 op zolder, en die deden het deze lente nog gewoon allemaal.
Vette nostalgie, en er zullen wel investerende mafkezen bijzijn die deze floppies willen hebben! 8-)
Zelf ook jaren gebruikt als password. Je wist precies wie het wel kende en wie het niet kende . . . :P ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True