Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Activision heeft tijdens het evenement The Game Awards nieuwe beelden getoond van King's Quest. Het is de tweede titel die Sierra voor het eerst in jaren uitbrengt nadat Activision de studio dit jaar nieuw leven in blies.

Het spel lijkt veel op het origineel, waarbij de personages en de omgeving in een modern jasje zijn gestoken. Meer details ontbreken voorlopig, hoewel Activision volgens The Verge wel bekendmaakte dat het spel naar verwachting in het najaar van volgend jaar verschijnt.

Overigens brengt Sierra King's Quest wel uit, maar wordt de nieuwe game ontwikkeld door de Californische ontwikkelstudio The Odd Gentlemen. Daarmee lijkt Sierra vooral te worden gebruikt als merknaam die op games wordt geplakt, en niet zozeer een bedrijfsonderdeel dat zelf games produceert.

Activision blies Sierra dit jaar na jaren afwezigheid nieuw leven in. Sierra is als ontwikkelaar vooral bekend van spellen als King's Quest, Police Quest en Leisure Suit Larry. Behalve King's Quest werkte Sierra onlangs ook aan een vervolg op Geometry Wars, dat pas verscheen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Heb King's Quest 1 t/m 8 nog steeds staan onder het mapje 'Klassiekers'... samen met uiteraard Space Quest, Commander Keen etc. Heerlijke games, en zoals hierboven al aangegeven zat je soms echt dagen/weken vast op een bepaald punt. Ik speelde die games altijd samen met m'n vader, vooral KQ5 en 6... ik overdag, hij 's avonds, als een soort tag-team. Elke dag even overleg of de ander nog verder was gekomen en hoe we er voor stonden :)

Laatst ook weer eens er bij gepakt, maar het kan me nu niet meer pakken zoals het toen deed. We zijn verwend met spellen die ons constant het idee geven dat we vooruit komen. Dat had je toen niet, je was in het begin alleen maar bezig met mensen aanspreken. Heb je een quest voor me? Of misschien een item wat ik voor een ander quest nodig heb? :P

Deze nieuwe versie lijkt ook elementen te bevatten die meer gericht zijn op snelheid en reactievermogen. Persoonlijk vind ik dat jammer. Er zijn al genoeg games waar je die elementen in terug kan vinden. KQ (en andere adventures van vroeger) zijn nou juist allemaal langzaam, je krijgt alle tijd om te denken wat je nu weer gaat doen. Maar goed, andere tijden, ander publiek...

[Reactie gewijzigd door Kaastosti op 6 december 2014 14:30]

Zeer herkenbaar. 's Avonds aan de eettafel werd mijn moeder helemaal krankjorem als wij doornamen waar we vastzaten en wat mogelijk de oplossing kon zijn. En inderdaad het vastzitten hoort er wel echt bij. Anders speel je zo'n game in een paar avonden uit, zonder dat iemand anders zijn input daar van belang bij is.

Inmiddels woon ik al 15 jaar niet meer bij mijn ouders, maar mijn vader en ik spelen nog steeds "samen" games. Het probleem is echter dat er maar weinig nieuwe goede adventure games uitkomen. Ze zijn er wel, maar het houdt niet over.

De laatste goede met een flinke production value was volgens mij The Longest Journey. Die is echter met deel 2 ook overgegaan op action adventure, alsof die er nog niet genoeg zijn. En deel 3 die binnenkort uitkomt is weer in de lijn van deel 2, ondanks dat alle critici het er volgens mij over eens zijn dat deel 1 superieur was. Maargoed het gaat om de verkoopcijfers...

Ik was aangenaam verrast toen ik hoorde dat er een nieuwe Kings Quest kwam (deel 3 is favoriet hier - daar is overigens een erg goede remake van gemaakt). Nu ik de trailer heb gezien heb ik alle interesse verloren.

[Reactie gewijzigd door Buntmans op 6 december 2014 21:04]

Mocht je Syberia nooit gespeeld hebben: doe eens een poging. Die zou je wel eens heel gaaf kunnen vinden.
Hey thanks, dat ziet er in iderdaad uit als iets wat we leuk gaan vinden :) even wat screenshots opgezocht, zitten mooie platen tussen.

En die remake van KQ3 lijkt me ook grappig, meteen gedownload. Zal ik alle Monkey Islands er ook maar weer bij pakken? :D
Ik heb Monkey Island 4 (https://www.youtube.com/watch?v=hlBWXf0f91Q) nog steeds op mijn PC staan; aanrader. Daarnaast is er genoeg materiaal te vinden wat enerzijds wat moderner oogt, maar anderzijds toch de ouderwetse sfeer van point en click probeert vast te houden, zoals Ankh, een serie waar voor zover mij bekend nu sowieso 3 games van zijn:
https://www.youtube.com/watch?v=p_CPXt-5hX0
https://www.youtube.com/watch?v=KTfjZ-N7Diw
https://www.youtube.com/watch?v=F5lkE6aQgTQ
http://store.steampowered.com/app/12440/
Daarnaast zijn er ook remakes van de Broken Sword games en is er een game serie genaamd Runaway:
https://www.youtube.com/watch?v=b9l1jZAs8S4
http://store.steampowered.com/app/7220/
Meer dan genoeg keus voor de point & click fan... ;)

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 8 december 2014 15:38]

Ik krijg eerder een Dragons Lair flashback dan een Kings Quest flashback ben ik bang.
Hoewel ik toch hele leuke herinneringen heb aan de oorspronkelijke serie ben ik bang dat het toch de charme ervan gaat missen.
Ik herinner me de originele serie als heel kleurrijk, waar deze trailer vooral donker laat zien. Daarnaast lijkt het er op dat er platform en timingelementen inzitten.

Ik zou zelf meer gecharmeerd zijn van remakes van de eerdere KQ's voor de huidige (mobiele) platforms.
Ze zijn nog perfect te spelen op Android met SCUMMVM (http://scummvm.org), maa Apple apparaten moeten volgens mij een jail break hebben. Daarnaast voor nog vele andere platformen beschikbaar.
Ben het met je eens, ik mis de oude click and point adventures echt.
Dit ziet er voor mij helaas al te veel als een 3d platform game uit.
Ik mis de oude typing parsers... Click and Point was veel te makkelijk. Hero's quest: Pick nose! als je te weinig lockpick skill had ging je dood! Oh de variatie hoe je dood ging met al deze spellen zoals larry, space quest, quest for glory waren hilarisch! Shit... F8/load
Waarom noemt iedereen het Click & Point? Het is toch echt Point & Click, want eerst klikken en dan pas naar de plek toe gaan waar je wil klikken is gek.
Ik zou zelf meer gecharmeerd zijn van remakes van de eerdere KQ's voor de huidige (mobiele) platforms.
Die zijn er: GOG.com
Voor mij is het nooit kleurrijk geweest. Mooi groen zwart met m'n herculeskaartje :P

Maar ik heb de originele games later nog een paar keer geprobeerd, maar op een of andere manier wil het niet meer lukken. Te verwend met de moderne snelle gameplay om de meest onzinnige termen in te moeten vullen "open cupboard, look cupboard, take bowl, etc...
Toch leuke herinneringen aan de oude Sierra games. Ik hoop dat het een leuke game gaat worden :)
Het zou heerlijk zijn om het oude "open door" en "take voorwerp" weer terug te zien (ondanks dat dat in deze tijd eigenlijk niet meer kan). Dit is geen vervolg. Dit is een compleet nieuw spel zonder de oude feeling.
Het grootste nadeel aan het spel is toch vaak de mensen die het spelen. Toen ik het destijds speelde (zowel king's quest, space quest, police quest) vond ik de sfeer geweldig. Laatst nog een paar keer gekeken, maar ik vind er helemaal niks meer aan.

Het simpelse voorbeeld, wat iedereen altijd herkend, zijn de graphics. Games 7 jaar geleden uitkwamen waren zo realistisch dat het zowat niet beter kon! Totdat er beter uitkwam.

Tijden veranderen en we worden ouder. We zijn opgegroeid met games en we hebben al wat gezien. Releasen ze dezelfde game als destijds dan zou een groot gedeelte (waaronder nieuwe spelers en bestaande) de game toch links laten liggen omdat het niet meer van deze tijd is. Ook internet heeft sommige dingen de das om gedaan. Waarbij ik vroeger soms uren/dagen vast zat; google je nu gewoon even drie steekwoorden plus het title van het spel en je ziet de oplossing.

Het is gewoon heel lastig om een oude title nieuw leven in te blazen. Ik zeg niet dat het niet lukt, want de point and click titels op de ipad (broken sword/ larry/etc) zijn prima gedaan.
Waarbij ik vroeger soms uren/dagen vast zat; google je nu gewoon even drie steekwoorden plus het title van het spel en je ziet de oplossing.
1. Dat heb je zelf in de hand. Sudoku's kun je ook voor je laten oplossen. Elke zichzelf respecterende puzzelaar ziet 'het blaadje omdraaien en de oplossing bekijken' als een faalactie.
2. Het vastzitten was juist het enige echt frustrerende aan point-and-click-adventures. KQ6 heb ik op een gegeven moment maanden niet gespeeld omdat ik de volgende stap echt niet kon vinden (iets met een witte bloem, IIRC); toen ik weer begon en het antwoord vond, was ik al helemaal uit het verhaal en de sfeer.
Tijden veranderen en we worden ouder. We zijn opgegroeid met games en we hebben al wat gezien. Releasen ze dezelfde game als destijds dan zou een groot gedeelte (waaronder nieuwe spelers en bestaande) de game toch links laten liggen omdat het niet meer van deze tijd is.
Onwaar. Ja, het gros van de mensen houdt van McDonalds en CoD en ander spul dat geengineered is om op onze primitieve voorkeuren in te spelen. Er zijn echter ook nog genoeg mensen die een met aandacht geschreven verhaal en regelmatige humor waarderen, dingen die helaas in veel spellen tegenwoordig ontbreken.

Helaas lijkt het er aan de hand van deze trailer dus op dat precies die dingen ontbreken in deze nieuwe KQ. Vervangen door goedkope, simpele, dertien-in-een-dozijn actie-elementen. Laten we hopen dat het uiteindelijk wel meevalt, maar ik hou m'n hart vast.
Alsof Kingsquest,Spacequest of Larry zulke hoogstaande games waren. Kom op nou man. Het waren gewoon vermakelijke games gemaakt in een tijd dat er gewoon niet meer mogelijk was vanwege technische beperkingen. Als je nu Larry 1 zou beginnen te spelen speel je die game in een uurtje uit.

Ik word eerder moe van dat hautaine gedoe van sommige gamers die nostalgie niet kunnen onderscheiden van zogenaamde kwaliteit. De techniek is gewoon vooruit gegaan en de games van nu zijn veel uitdagender en kwalitatief hoogstaander dan ze ooit zijn geweest.

En dat gebash op Cod begint ook een beetje vermoeiend te worden. Ik speel zelf geen Cod want ik houd niet zo van competetieve pvp shooters maar Cod met de Mc Donalds vergelijken is gewoon triest. Het zijn gewoon hele goede games die terecht jaarlijks tientallen miljoenen verkopen op leveren. En als je ziet hoe goed die spelers zijn dan kan je dat echt geen casual games noemen. Dat het jou smaakje niet is maakt het niet goedkoop.
Alsof Kingsquest,Spacequest of Larry zulke hoogstaande games waren.
In het geval van Larry was er niet echt een verhaal, maar in de andere quest games was dat juist waar het om draaide en dat was geweldig. Juist omdat er technische beperkingen waren, was het natuurlijk om aandacht te besteden aan het verhaal. En again: de humor overal was echt geweldig. De verwijzingen naar elementen uit andere spellen of andere momenten in het spel: met aandacht erin gestopt en simpelweg heerlijk.

Dit is nota bene een matig voorbeeld, maar bewijst erg duidelijk wat ik bedoel met humor overal:
https://www.youtube.com/watch?v=5UnRM8OvHhM
Het zijn gewoon hele goede games die terecht jaarlijks tientallen miljoenen verkopen op leveren
Dit noemen we een drogreden. Het is irrelevant voor de appreciatie van kwaliteit hoeveel een game verkoopt. Vandaar de vergelijking met McDonalds (verkoopt ook erg goed, maar is niet kwalitatief hoogwaardig).
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik nergens CoD of McDonalds slecht noem.

Mijn punt was en is dat markten gedomineerd worden door dingen die goed inspelen op onze meest primitieve driften (Farmville, WoW, CoD, McDonalds en in algemenere zin soap, porno, etc.). Hoe meer de tijd vordert, hoe dichter producenten bij de producten komen die dat het beste doen. Dat 'een groot gedeelte (waaronder nieuwe spelers en bestaande) de [remake van een adventure game] toch links [zou] laten liggen' komt imho dan ook niet 'omdat het niet meer van deze tijd is', maar omdat de markt voor games economisch gezien volwassen is geworden en de 'mensen die een met aandacht geschreven verhaal en regelmatige humor waarderen' het dus relatief gezien moeilijker krijgen (de verleiding om toch maar naar McDonalds te gaan is altijd groot).
Het grootste nadeel aan het spel is toch vaak de mensen die het spelen. Toen ik het destijds speelde (zowel king's quest, space quest, police quest) vond ik de sfeer geweldig. Laatst nog een paar keer gekeken, maar ik vind er helemaal niks meer aan.

Het simpelse voorbeeld, wat iedereen altijd herkend, zijn de graphics. Games 7 jaar geleden uitkwamen waren zo realistisch dat het zowat niet beter kon! Totdat er beter uitkwam.
Dat ligt natuurlijk ook aan het spel zelf. Ken je Baldur's Gate uit 1998 nog? Dat wordt nog steeds zeer veel gespeeld en gemod, 15 jaar na dato. (Ja, er is een enhanced versie, maar die is zo buggy dat de meeste mensen toch maar het origineel modden, en daarmee 90% van de mogelijkheden van de Enhanced versie evenaren.)

Zelf speel ik het spel ook nog (op het moment ben ik weer eens bezig met een 'run'), en hoewel het er niet je-van-het uitziet in 800x600 op mijn 1920x1200 monitor, kan het me niet veel schelen. Het schaalt mooi op naar 1600x1200, en het is speelbaar. Ik heb er nog net zoveel plezier in als 15 jaar geleden. Het verhaal, de muziek, zelfs de eindeloze wandelingen door de bossen waarin weinig of niks gebeurt...

(Die 800x600 is zelfs nog hoog: daar is de Widescreen mod voor nodig, want normaal draait Baldur's Gate 1 enkel in 640x480, maar dat ging zelfs mij wat te ver. Op mijn 19 inch monitor draaide ik het spel wel in 640x480, waar het opschaalt naar 1280x960.)
Waarbij ik vroeger soms uren/dagen vast zat; google je nu gewoon even drie steekwoorden plus het title van het spel en je ziet de oplossing.
Dat ligt natuurlijk aan jezelf. Je kunt 3 dagen na de release van een spel complete walkthroughs vinden, of zelfs een game guide kopen, maar dat hoef je natuurlijk niet te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 7 december 2014 02:40]

Helaas weer nauwelijks gameplay beelden lijkt het... Of is King's Quest ineens een actie spel geworden?
Het spel lijkt veel op het origineel, waarbij de personages en de omgeving in een modern jasje zijn gestoken.
Ehm nee??

In het origineel loop je rond met je character terwijl je alles bekijkt en onderzoekt. Je verzamelt spelvoorwerpen en lost puzzels op. Je praat met andere characters etc. Actie zat er nauwelijks in. Maar de puzzels en de humor waren geniaal goed.

In deze trailer zie ik mooie plaatjes, een rennend character die over dingen heen springt en een gigantische draak. Niet dat dit op de oude King's Quest lijkt? Wat nog niet wil zeggen dat dit geen leuk spel kan worden... Maar ik had graag wat meer gameplay gezien. Nu heb ik geen idee hoe het in de praktijk werkt...
De laatste episode van de originele serie was ook al een actie-adventure en niet meer de klassieke adventure game die jij beschrijft.
Er zitten wel duidelijk elementen in uit de eerste Kings Quest. In dat spel moest je drie verloren schatten verzamelen, te weten een magische spiegel, een magische geldkist en een magisch schild. De spiegel is in de trailer te zien en in het origineel moet je daar ook een draak voor verslaan. Ook had je in het originaal speciale knoppen om te springen, te zwemmen en te duiken, maar dat mocht je ook intikken. Het timen van je acties was soms best wel lastig en dat zijn ook aspecten waar ze in de latere spellen een beetje op teruggekomen zijn. Verder is het outfit van Graham natuurlijk onmiskenbaar en zou het me niks verbazen als dat gekke mannetje dat kort in beeld is de nieuwe versie is van het personage waar je in het origineel de naam van moet raden.

Wat ik me voor kan stellen is dat het spel voor de actiesegmenten een aanpak kiest die vergelijkbaar is met wat Telltale in hun recentere spellen doet, maar dat wel combineert met de open spelwereld van de originele Kings Quest. Ik heb geen idee of dat goed uitpakt, maar het zou best interessant kunnen zijn. Als je een spel wilt dat heel trouw is aan het origineel maar met verbeterde graphics is er natuurlijk de fan-made VGA remake: http://www.agdinteractive.com/games/kq1/about/about.html
Kings en Space Quest, helemaal grijs gespeeld, wat een genot toen. Ben benieuwd of de sfeer behouden kan blijven!
Hier ook King's Quest en Police Quest, wat een geweldige spellen! Niet alleen avontuurlijk wat goed past bij het brein van jonge kinderen, maar je leerde er ook nog eens op een speelse wijze Engels van :)

King's Quest I playthrough :D http://youtu.be/r0TLhR51uGY

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 6 december 2014 14:21]

Hopelijk bestaat het spel niet uit quicktime events, maar ik houd mijn hart vast als ik het filmpje zo zie.
Het is me niet helemaal duidelijk. Is dit een remake, een reboot of een vervolg?
Als dit maar niet zo een franchise vernietiger wordt zoals bij leisure suit Larry is gebeurd. Wat hebben ze mijn jeugd nostalgie regelrecht in de prullenbak gegooid hé..
Leuk te zien dat Sierra weer leeft!
Zelf was ik vooral een fan van Quest for Glory, hopelijk doen ze daar ook iets mee.
Nog nooit van gehoord, ziet er wel vet uit! Leuk weer eens een Sierra game te zien en een spel dat je echt de wereld inneemt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True