Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: CC1

Sierra, de ontwikkelaar die bekend was van spellen als King's Quest en de Crash Bandicoot-reeks, komt mogelijk terug. Dat valt op tekenen aan een nieuwe website die eigenaar Activision online heeft gezet.

Activision nam de rechten en bezittingen van Sierra over tijdens de overname van Vivendi in 2008. Tot dusver deed de ontwikkelaar er niets mee, maar daar lijkt nu verandering in te komen.

Op de Sierra-site die Activision nu online heeft gezet, staat een kort videofragment waarin het logo van de studio wederom wordt getoond. Daarnaast staat er de tekst bij dat er bij Gamescom in het Duitse Keulen meer bekend zal worden gemaakt. Die gamesbeurs vindt vanaf woensdag plaats.

Hoewel er tot Gamescom hoogstwaarschijnlijk niets bekend zal worden gemaakt over Sierra, bestaat de kans dat Activion met de studio misschien King's Quest en de Crash Bandicoot-reeks nieuw leven in wil blazen. Geruchten daarover zijn namelijk al langere tijd bekend. Eind vorig jaar werd nog gemeld dat Activision zou bekijken of zijn spelkraker Crash Bandicoot, lange tijd een mascotte voor de PlayStation, zou kunnen terugkeren.

Crash Bandicoot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

1 2 3 ... 6
Tja Acitvision kan de naam Sierra wel weer in gebruik nemen maar ik betwijfel of dat gaat resulteren in toppers zoals vroeger. Daar is gewoon een andere mentaliteit voor nodig.

Sierra bracht eigenlijke niche games uit die kwalitatief hoogwaardig waren. Activision doet het precies andersom, die gaat voor de massa en wil een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken. Sinds CoD 4 gaan ze ook niet meer voor verniewing (Cod 4 was destijds een onwijze sprong op gebied van graphics en gameplay). De kwaliteit is natuurlijk dramatisch zie o.a. de Black Ops Pc launch, eerste maand onspeelbaare multiplayer en twee maanden dual core bug in co-op zombie mode (maar er is een heel rijtje te plaatsen hier).

Dit zijn de games die ik destijds, en eigenlijk nu nog, zeer waardeerde:
Ceasar reeks
Empire Earth
Evil genius
FEAR
Homeworld
Homeworld 2
Swat 4

(Verder hebben ze nog wat bekende titels uitgegeven waaronder Half Life, Master of Olympus en Counterstrike. Zie http://en.wikipedia.org/w...Entertainment_video_games .)

Overeenkomst is dat ze allemaal eigenlijk best experimenteel waren. Empire earth was een soort age of empires in 3d die veel verder in de toekomst ging. Evil genius was een soort moderne dungeon keeper met een (humor) twist.

Fear was één van de eerste goede horror games die tevens als één van de eerste een volledig gratis speelbare multiplayer had. Swat 4 had een geniaal systeem van samenwerking waarbij men kon aangeven wanneer team blue/red moest starten. Daarnaast kreeg je meer punten als je de terroristen levend liet. De multiplayer had een geniale modus waarbij één speler de VIP was. Deze persoon moet door Swat worden bevrijd binnen de gestelde termijn. Daarna mag hij worden geëxecuteerd.

Ceasar is natuurlijk de bekende city builder in de romijnse sfeer en home world de space rts.

Ondanks dat waren de games wat mij betreft goed gepolished. Met de steamsale Payday 2 aangeschaft. Leuke game maar het blijft knagen dat Swat 4 uit 2005 gewoon beter is als co-op shooter.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 augustus 2014 15:34]

Ik mis Empire Earth en SWAT4. Heb deze nooit goed werkende gekregen op nieuwere hardware :c

Ik hoop gewoon dat dit betekent dat er een nieuwe SWAT zal aankomen. Ik heb echt veel tijd besteed aan die game :)
Ik had hetzelfde met de game conquest earth.. de beste RTS game ooit.
Ik heb bijna nu bijna alle games werkend via dosbox.. http://www.dosbox.com/

Het werkt heel erg eenvoudig, in feite mount je de game in een emulator waarbij je de snelheid van je processor e.d. kunt begrenzen. Echt helemal top!!!
Sierra bracht eigenlijke niche games uit die kwalitatief hoogwaardig waren. Activision doet het precies andersom, die gaat voor de massa en wil een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken.
Nu zijn een aantal van die genres, zoals adventures, een niche - maar toen was dat zeker niet het geval.
Geniaal experiment inderdaad, Evil Genius. Heb me er vroeger erg mee vermaakt. Eigenlijk nooit meer een vergelijkbare game zien verschijnen.
Sierra was vroeger een grote developer en ze gaan ver terug in de game geschiedenis (1980)! De Police Quest serie bijvoorbeeld komt ook bij hun vandaan, maar ook Frogger (1982), Leisure Suit Larry, The incredible Machine, Red Baron, Nascar Racing en noem maar op. Leuk als ze weer terug komen, al zijn het natuurlijk de mensen die een game maken en niet de naam van een developer.
frogger is van konami, waarbij sierra een licentie had voor disc/casette based media... en nascar was ook niet van het interne sierra team, maar van papyrus dat later was overgenomen door sierra.. En het is nu puur de naam die terug komt, niet de originele developers....
En swat? Is dat ook van Sierra?
Yep, de SWAT reeks is ook van Sierra.

Ik hoop echt dat dit betekent dat er een SWAT 5 zou aankomen. Ik heb veel te veel genoten van SWAT 4 :)
Als het dan maar wel de ouderwetsche gameplay word. Een COD of BF kloon zie ik niet zitten.
heb ook heel veel plesier van gehad :)
Wauw Papyrus ja! Dat is ook zo. Die hebben geloof ik met Sierra ook nog een off-road racer uitgebracht waarbij je zelf je banen kon ontwikkelen. Het had een vage grafische engine (geen voxel) en was moeilijk te besturen, maar ik heb het suf gespeeld. Ik ben alleen de naam volledig kwijt! 8)7
Volgens mij was dat SODA racer: https://www.youtube.com/watch?v=h1Paj2u6Hik c&
http://www.gamespot.com/soda-off-road-racing/ :) Frustrerend maar verslavend.. dat waren nog eens tijden :)

[Reactie gewijzigd door jvdworp op 11 augustus 2014 08:40]

Dat is em inderdaad! Nice :-) Wel grappig om te zien hoe het er in je gedachte een stuk beter uitzag haha.

[Reactie gewijzigd door Major_ton op 11 augustus 2014 18:58]

haha ja dat heb ik ook bij bijvoorbeeld half life 1. Baanbrekend in mijn hoofd.. maar als ik het nogmaals bekijk is het best crappy.. Wat zijn we toch ontzettend verwend aflgeopen jaren!
Red Baron was eigenlijk van Dynamix, firma die weer was overgenomen door Sierra en de stekker uit RB3d trok. Dus dat gehele Activision verhaal is dus niets nieuws.
Trouwens de oprichter van Dynamix probeert weer terug te komen met een nieuwe RedBaron http://www.redbarongame.com/
Enig idee wanneer der deze game kunnen kopen? Lijkt me erg mooi, vroeger veel plezier gehad met red baron.
Dat weet ik niet, was ook totaal misluk om geld op te halen via kickstarter. Persoonlijk vind ik de game "zo jaren 2000" uitzien, mijn voorstel was ook om er een tabletOS of Linux game van te maken.

Als je echt iets leuks wil hebben dan zou ik voor 777studio gaan:
http://riseofflight.com/en probeer de gratis download try.
http://ilyamuromets.net/ is nog in ontwikkeling maar met $20,- wel goedkoop.

Of deze van OBDsoftware, die wel mindere mooi eruit ziet:
http://wingsoverflandersfields.com/

Mocht je weer opnieuw willen combat flysimmen, ik heb nog een OFF3 DVD te koop, [=voorloper van WOFF].
pm me als je interesse hebt.
Crash Bandicoot is gewoon ontwikkeld/bedacht door Naughty Dog en de enige echte uitgever was Sony Computer Entertainment.

Enige link met Sierra is dat ze in 2005-2008 enkele 2de rangs Crash games uitgegeven hebben.

Lees er meer over: http://en.wikipedia.org/wiki/Crash_Bandicoot

[Reactie gewijzigd door -AzErTy- op 10 augustus 2014 08:54]

En Phanthasmagoria dan.
Mijn eerste point en klik adventure game.
Inderdaad 7 cd-roms! mijn wereld stond op zijn kop!
Sierra stond voor kwaliteit, innovatie, humor en goed vermaak.
Oh, de herinneringen. Grijs gespeeld.
grappige is dat de reviews indertijd niet heel positief waren. Slecht plot en te gewelddadig (iets met een verkrachtingsscene).
Super, ik heb vrijwel al hun games vroeger gespeeld... iig alle adventure games. Ik hoop dat ze wat toffe dingen gaan doen met een aantal IP's die onder Sierra vallen, ze hebben met Police, Kings en Space quest een aantal hele oude en wat mij betreft interessante namen. Ik zou wel een nieuwe game in de geest van Space Quest willen zien... een Roger Wilco rpg ofzo.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 augustus 2014 11:45]

Goh, de maker van Space Quest (Scott Murphy) is al een tijdje bezig aan de geestelijke opvolger van Space Quest, genaamd "SpaceVenture": https://www.kickstarter.c...the-creators-of-space-que

Hoewel ik een terugkeer van de 'Oude' Sierra alleen maar kan toejuichen, betwijfel ik of dit gaat gebeuren. De meeste van die developers werken er al lang niet meer, en zijn ofwel uit de game-industrie gestapt, of hebben hun eigen indie studio opgericht.
Jaaa! Ze hebben een heel aantal mooie games gemaakt! Speel er nog wel een aantal in een vm. Kan niet wachten op een paar remakes!
Betwijfel of we nu ook leuke en innovatieve games gaan zien...

Een oude naam in het leven roepen die ze eigenhandig de nek hebben omgedraaid gaat niet zomaar leuke games opleveren :/
Waren Leisure Suit Larry en Gabriel Knight ook niet van Sierra? Waren ook super!
Jazeker. Helaas zijn de Leisure Suit Larry games volledig verpest na LSL7. Ze zijn toen over gegaan op LSL Magna Cum Laude... Op Kickstarter is LSL1 een jaartje geleden wel weer (door de oorspronkelijke bedenker Al Lowe) nieuw leven ingeblazen.
Ik dacht dat crash bandicoot van naughty dogs was.
Had sierra ook niet de eerste half-life gereleased.
ik was inderdaad ook in de veronderstelling dat crash bandicoot van naughty dog was..net als jak & daxter.
Sterker nog, ze hebben beide Half-Lifes uitgegeven.
Afbeelding is een beetje misplaatst, de eerste 4 crash games waren gemaakt door Naughty Dog, uitgegeven door Universal Interactive. Pas sinds 2005 is het van Sierra.
Zou graag een nieuwe Caesar zien! Caesar III was mijn eerste echte PC game die ik veel speelde, want je kreeg hem gratis bij een PackardBell PC bij de Expert :D

Sierra's Caesar heeft mij toch wel gevormd als PC Gamer toen ik klein was, dus vind het erg leuk dit te lezen. :-)
Heb je Caesar IV al geprobeerd? Was bij release een beetje buggy, amar patches hebben een hoop opgelost.
Heb hem inderdaad geprobeerd, maar dat is alweer een flinke tijd terug. Rond 2007 ofzo?

Bedoelde meer een hedendaagse versie :-)
Ach, vergeleken met Caesar III is deeltje IV hedendaaags ;) :P

[Reactie gewijzigd door anandus op 9 augustus 2014 12:18]

Hier ook eentje en nog steeds moet ik Caesar III een keer uitspelen ...
Tja Activision komt langzaam tot het besef dat de consument hun huidige AAA titles op den duur zat worden. Op een gegeven moment komen ze op een punt waarop hun IP's de ijskast in moeten, omdat ze geen reet meer opleveren. De afgelopen 5 jaar zijn ze alleen maar bezig geweest met cashen.
Tja Activision komt langzaam tot het besef dat de consument hun huidige AAA titles op den duur zat worden. Op een gegeven moment komen ze op een punt waarop hun IP's de ijskast in moeten, omdat ze geen reet meer opleveren. De afgelopen 5 jaar zijn ze alleen maar bezig geweest met cashen.
Met een winst van ongeveer 0,75 miljard (750 miljoen euro) lijkt het me niet dat bepaalde franchises niets meer opleveren.
als je voor die winst ongeveer 100miljard euro hebt moeten investeren dan kun je rustig spreken van 'geen' winst meer maken, kortom enkel het winstcijfertje dat je hier noemt zegt niets. het gaat evenzeer om de gemaakte kosten, omzet en het genomen risico...

waaruit je uiteindelijk bepaald of iets nog de moeite waard is...
Winst is omzet - kosten. Dus als ze de afgelopen jaren altijd winst hebben gemaakt, dan zitten de investeringen en kosten daar al allemaal in verwerkt.nog steeds zou je dan praten over een lage ROI als ze voor die 750mln 100mld hebben moeten investeren. Maar het blijft nog steeds winst maken.
Was de wereld maar zo simpel. Omzet - kosten = winst. Dan hadden we die dure accountants niet nodig.

Winst en verlies zijn boekhoudkundige trukjes, die alleen belangrijk zijn voor de belastingdienst.

Je meer inkomsten hebben dan uitgaven en toch verlies draaien of vice versa
100 miljard???? heb je een bron? Ik zie alleen een half miljard, 500 miljoen, dan is 750 miljoen nog steeds een dikke winst, percentueel misschien niet, maar absoluut gezien wel.
Maar een teruglopende winst is toch iets om je zorgen over te maken. Nu hebben ze immers nog geld om iets te doen.
Volgens mij zouden ze al aardig wat succes kunnen hebben door hun eerdere adventures met opgepoetste graphics en voice-acting uit te brengen. Een beetje zoals Lucasarts heeft gedaan met Monkey Island. Een relatief kleine investering voor Activision, maar ik denk dat dat nog aardig aftrek zou hebben.
Ik zou graag op een tablet opgepoetste versies van kings quest 1 t/m 6 spelen! En ook Police Quest, Space Quest en Freddy Farkas Frontier Pharmacist (of hoe je dat ook schrijft).
QUEST FOR GLORY!!!

Die serie was Zooo supervet ;0
alleen deel 5 was een beetje minder.
Was half life of CS vroeger niet ook oorspronkelijk onder Sierra uitgebracht? De install directory van toen stond in de sierra map. Wat was sierra's relatie met HL/CS dan precies?

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 9 augustus 2014 15:19]

Dat was Half Life, het origineel. Ze gaven het uit, maar volgens mij samen met een ander bedrijf, en dat was ook het enige wat ze er mee te doen hadden. Toen half-life bijna klaar was, waren uitgevers niet echt enthousiast te krijgen voor een game nog gebaseerd op de Quake1-engine. SIN werd wel direct geport naar de Quake2 engine voor die uitkwam.

Toen de markt voor adventures inklapte moest Sierra toch wat.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 9 augustus 2014 15:33]

Dat was Half Life, het origineel. Ze gaven het uit, maar volgens mij samen met een ander bedrijf, en dat was ook het enige wat ze er mee te doen hadden. Toen half-life bijna klaar was, waren uitgevers niet echt enthousiast te krijgen voor een game nog gebaseerd op de Quake1-engine. SIN werd wel direct geport naar de Quake2 engine voor die uitkwam.

Toen de markt voor adventures inklapte moest Sierra toch wat.
Niet helemaal precies. Sierra deed ook nog mee met Half life 2. Maar het klopt wel dat Sierra de game uitgaf terwijl Valve hem had gebouwd. Half life 2 hebben ze in het begin nog uitgegeven. Maar later ging Valve het zelf uitgeven.

Valve en Sierra hadden meer conflicten. De HL port voor de Dreamcast en de playstation is ook 2 weken voor release stop gezet. Dit was eigenlijk ook het begin van de downfall van Sierra. Het laatste fatsoenlijke spel wat uitgegeven was door Sierra was TimeShift. (onder de vlag van Vivendi)

In 2004 werd Sierra gesloten door Vivendi (wat nog een rede was dat ze HL2 niet meer konden uitbrengen' maar in 2005 werd de Sierra naam weer opnieuw in gebruik genomen. Dus dat betekend dat ze nu voor de 2e keer terug komen.
Voor mij iig is het geen Sierra zonder Ken en Roberta. Vele uren/dagen met Graham in Daventry rond gelopen.
Eens, je kan het naampje wel uit de kast trekken, maar je krijgt nooit meer het oude gevoel terug.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True