Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft brengt in 2020 nieuwe Flight Simulator-game uit

Microsoft heeft op de E3-gamebeurs in Los Angeles een nieuwe Flight Simulator-game onthuld. Het is voor het eerst in 13 jaar dat er een echt nieuwe Flight Simulator-game verschijnt. Het spel verschijnt voor het eerst ook op de Xbox One.

Afgezien van de releasedatum en de platformen geeft Microsoft op dit moment nog verder niets prijs. De game zal ook verkrijgbaar zijn als onderdeel van de Xbox Game Pass, een abonnementsdienst waarbij spelers voor een relatief lage, maar maandelijks terugkerende prijs een collectie aan games kunnen spelen zolang het abonnement actief is. Vergelijkbare diensten zijn Origin Access en PlayStation Now.

Flight Simulator staat erom bekend dat het hoog inzet op niet alleen een realistische vertolking van de wereld van vliegen, maar ook op een uitgebreide. Dat lijkt bij dit deel niet anders: er worden vliegtuigen groot en klein getoond, maar ook landschappen, steden en vliegvelden die over heel de wereld verspreid zijn.

Dovetail Games werkte ook aan een game onder de Flight Simulator-licentie, en deze kwam zelfs naar Steam Early Access, maar werkzaamheden aan deze game zijn in 2018 toch stopgezet.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-06-2019 • 23:05

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Jaaa, die herinnering heb ik ook! De eerste flight simulator op de Apple II. Maar die was van subLOGIC en werd later door Microsoft voortgezet. Het was me tot zojuist niet helemaal duidelijk hoe dat gelopen is, maar op deze pagina wordt het uitgelegd. Voor de begintijd van de microcomputers was dit al een fenomenale stap en heb ik er heel wat uurtjes mee doorgebracht. Zie hier een video.
Mooi. Dit was mijn eerste: https://www.youtube.com/watch?v=cvY4roVg7YQ Flight Simulator. Op een Sinclair ZX81.
Tjee, dat is pas echt spartaans! Ik ben begonnen met FS4, dat ziet er dan ineens heel mooi uit 😂 ( https://m.youtube.com/watch?v=CQcGnpYHhXY )

[Reactie gewijzigd door jemson op 10 juni 2019 10:33]

De auteur is Microsoft Flight (2012) vergeten, die helaas ook is geannuleerd na een tijd.

Ik vind het in elk geval een opmerkelijke keuze, MS Flight paste in 2012 al niet meer bij het business model van MS en vandaag is dat nog veel minder. Het zou mij niet verbazen mocht het zwaar op Azure leunen (models, terrain, weer, multiplayer,...) en dat MS dit eerder gebruikt om reclame te maken voor hun diensten.
En om eerlijk te zijn, is dat erg? Als je kijkt op youtube wat de 'diehards' doen, is dit sim-tower spelen, als ze dat met een flinke bak Azure prima kunnen maken, heb je een hele fanbase helemaal happy. Je moet niet altijd een game mainstream willen maken, maar soms juist voor een doelgroep. En FS-fans zijn niet de doorsnee 'vlieg er eens uit' mensen.

Als ze dan ook nog eens alle units kunnen laten werken op een console, heb je heel veel blije mensen te pakken. (dat is nu bv groot probleem bij de simracing, Forza ondersteun nu eindelijk wel een UDP stream, maar nog een groot deel van inputdevices).
Vanuit technisch oogpunt zou het gebruik van Azure zelf leuk zijn. Alleen vrees ik dat ze het dan eerder als een techdemo of een R&D product gaan beschouwen en nooit voldoende resources gaan voorzien. Iets wat je tegenwoordig wel hier en daar vaker ziet bij producten van MS.

FSX was als basis product gewoon af en leuk om te spelen. De add-ons maakte het gewoon beter. Echter was simulation toen echt ook nog een tak van MS en hadden ze niet alleen een dedicated studio voor simulatie, maar verkochten ze de technologie ook aan partners. In 2009 hebben ze dat allemaal afgestoten. Dus ja, ik ben enorm kritisch met deze aankondiging, al was het omdat het vandaag de dag een zeer atypisch product is voor MS.
MS Flight was meer een spelletje dan een flight simulator en was voor iedereen die serieus met simulatie bezig was een complete teleurstelling. Het was als simulator eigenlijk lachwekkend slecht.
Dit gaat fantastisch worden! Een nieuwe FS anno 2020. Mijn onderbuikgevoel zegt mij (en ikzelf hoop dat mn onderbuik gevoel hartstikke gelijk heeft) dat er goede VR support zal komen! Dit wordt een prachtig spel als je systeem het goed aankan. Ik ben benieuwd naar de mapping van de controls naar een XboX controller. Spellen als KSP en CitySkylines hebben natuurlijk al een Console versie uitgebracht, alleen gaf dat nooit dezelfde ervaring als op PC.
Yup. Hier wil ik wel een VR setup voor kopen, als dit redelijk werkt. Maar ik wil wel een game dat niet continue online moet zijn, dus graag een boxed versie zonder dat ik een Steam account moet hebben of zoiets.

Ik betwijfel of MS het op GoG gaat verdelen :)
Ik zou er maar niet te veel op rekenen dat dit spel à la jaren 90 offline te spelen zal zijn, ook niet als het al als een big box versie verkocht gaat worden, alleen al vanwege updates/bugfixes/DLC die m.i. toch wel handig zijn om te kunnen ontvangen.

Aan de andere kant begrijp ik ook nooit zo goed waarom mensen bang zijn of weigeren via kostenloze diensten Steam of GoG (die laatste is ook online per slot van rekening) te spelen tenzij je misschien last hebt van een onbetrouwbare internetverbinding.

Enige waar ik wel van baal bij 'always online' games is wanneer ze echt server afhankelijk zijn en niet meer speelbaar als de stekker er na een paar jaar uit gaat.
Enige waar ik wel van baal bij 'always online' games is wanneer ze echt server afhankelijk zijn en niet meer speelbaar als de stekker er na een paar jaar uit gaat.
Dat dus. Plus het feit dat je dus niet de eigenaar bent van je software, maar enkel de huurder. En je kan op elk moment uit je huis gezet worden. Daar geef ik dus geen geld aan uit
Je bent nooit eigenaar van software. Ok, misschien van het cdtje waar de software mee geïnstalleerd kan worden, maar verder heb je uitsluitend gebruiks rechten op de software. Dus of een game gedownload, gestreamed of lokaal geïnstalleerd is maakt niet zoveel uit.

Dat "elk moment uit je huis gezet worden" kan met lokaal geïnstalleerde Software ook door wijzigingen in de licentie, alleen kan je dan wel gewoon illegaal door blijven huren. Tot je die ene update verwerkt die de illegale huur blokkeert.

Dus zoveel verschil is er niet
Gewijzigde licentie? 'Vroeger' kocht je software. Daar zat een licentie bij en dat was dat. Uiteraard was je geen eigenaar van de software maar je had wel de garantie dat je tegen een eenmalige betaling de software zo lang kon gebruiken als je wilde. Ik heb zo laatst weer een spelletje Myst zitten spelen, van de originele cd.

Ik ben echt wars van alles wat maar streaming en online is. Ik luister mijn muziek offline en ik ben geen gamer maar diensten als Steam komen er bij mij niet in. Nu kunnen we nog pareltjes spelen en luisteren uit de vorige decennia. Dit decennium is het begin van de vergetelheid want straks gaat de stekker uit heel veel games en ook muziek en dan heb je als consument het nakijken. En geef je centrale partijen dus ook ineens heel veel macht over waar het plebs zich mee bezig houdt. Noem mij maar gek maar ik doe het wel op de ouderwetse manier.
Dit klopt niet, een licentie kan niet zomaar herroepen worden door de verkoper. Een licentieovereenkomst die dit zou inhouden gaat boven de wet uit, en in onze contreien is de wet nog altijd machtiger dan de advocaten van de multinationals :) Voorlopig toch.

Het punt is: met een software die online moet geactiveerd worden, geef je de macht uit handen. Als elke consument zoals jij zou denken, worden we binnenkort allemaal huurders en wordt prive eigendom verboden. Grow some balls please en durf nee te zeggen tegen dit soort praktijken. Het gaat tenslotte om je vrijheid en rechten, is een spelletje het waard dat te verkwanselen?
Ik ben benieuwd naar de mapping van de controls naar een XboX controller. Spellen als KSP en CitySkylines hebben natuurlijk al een Console versie uitgebracht, alleen gaf dat nooit dezelfde ervaring als op PC.
KSP is een drama op de Xbox, maar dat ligt aan de ontwikkelaars. Ze hebben de UI hetzelfde gelaten als op de PC en die is erg inconsistent. Zelfs het navigeren van lijstjes is moeilijk gemaakt.

Cities Skylines daarentegen werkt juist erg goed met de controller. De UI is netjes opnieuw ontworpen en consistent.

Van Microsoft zou ik geen problemen verwachten op dit gebied. Zolang de ontwikkelaars hun best doen moet het goed komen.
Microsoft kennende hebben ze dit prima doordacht en uitgevoerd inderdaad. Voor zover ik de berichten lees zit er een hoop potentie in deze FS
Voorheen gebruikte ik FS veel. De laatste jaren echter niet meer. Als ik deze beelden zo zie krijg ik toch weer de kriebels.
Hier precies hetzelfde! Vroeger heb ik regelmatig met een aantal vaste mensen via internet FSX gespeeld. Het draaide oke mits de settings laag stonden en er geen extra addons waren toegevoegd. Dan zag het er nog steeds niet heel indrukwekkend uit, maar het was erg leuk om te spelen.

Toen kwam Microsoft Flight en dat stelde me teleur. Ik heb de game niet gekocht, maar even een demo geprobeerd. XPlane 11 hield me weer tegen vanwege de prijs.

Ik hoop echt dat Microsoft z'n best doet om van deze Flight Simulator een waardige opvolger te maken van FSX. Op dit moment heb ik nu wel wat twijfels, maar de kriebels zijn er ook gelijk.
Is er ook niet gewoon keyboard support voor de Xbox? Zou wel best nodig zijn met iets complex als FS
Mensen die geen flightsim spelen zullen dit prachtig vinden maar wat xplane 11 en aerofly sf2 tegenwoordig laten zien is echt van hetzelfde niveau.
Ik bezit beide, maar alleen Xplane komt in de buurt van het flight model van prepar3d, aerofly is fantastisch (vooral voor VR) maar het is meer een "spel" dan simulatie. Meer concurrentie is alleen maar gunstiger voor ons, ik ben heel benieuwd waar ze mee op de proppen komen ^^
Je bedoelt andersom gok ik. X-Plane heeft het betere flightmodel
Nee juist niet, hoewel het physics based van XP technisch heel gaaf is vind ik de individuele eigenschappen per toestel niet zo goed als met de betere payware in P3D
Mee eens, maar dat komt door het verschil in kwaliteit van de addons, niet door P3D of X-Plane.
Tot op zekere hoogte ja, developers kunnen naar mijn weten bij XP dus niet zelf een flight model maken. Het P3D platform biedt die ruimte dan weer wel. Maar als dit er daadwerkelijk zo uit ziet en ze ervoor zorgen dat het niet al te lastig is om de huidige payware te porten dan moet dit haast wel een succesnummertje worden.
Ik hoorde van FSExpo juist dat de gasten van Helisimmer die echt alles weten van helikopter simulaties zeggen dat Aerofly het meest realistische helikopter flight model hebben. Ik denk dat alle 3 Sims hun eigen sterke eigenschappen in verschillende gebieden hebben.
ik zowel FSX:SE, P3D v4 en X11

X11 ziet er het beste uit, out of the box, P3D heeft het beste flightmodel, maar kost ook veel om echt goed te doen.
ik heb PMDG 737 en NL true earth, samen met A2A C172 en een goede beechcraft Baron 58, een shader pack, en de goede schiphol en ik ben meer dan 200 kwijt aan alleen add-ons.
FSX:SE is nog steeds de meest gebruikte sim voord de casual simmer.(lees: zij die niet op VATSIM/IVAO simmen) zeker in de discord virtual airlines community, waar ik echt wel in de voorgrond stond zat veel FSX. veel uren van mij zijn zervers hosten en proberen mensen te trainen in vliegen en R/T.
Ik ben helemaal weg van de wolken en mist die in dit trailer weergegeven worden... Dit kan geen enkel SIM zo goed... Laten we hopen dat je geen quantum computer nodig hebt om dit zo te draaien..
Zag het net tijdens de E3 conferentie. Erg goed nieuws! Voor consoles is er sowieso heel weinig écht uitgebracht op dit gebied de afgelopen jaren..en dan nu met de terugkeer van de FS serie. Hopelijk kwalitatief even goed als "vroeger" :)
PS4 heeft toch ook goede sim games ?
Genoeg, en de meesten wel in bezit gok ik ;).

Op flightsim niveau is het echter karig de afgelopen jaren, waar we bijv. met een Train World Simulator en Cities Skylines wel verwend zijn op de One en PS4.
Sim games op console van enig niveau? Grapjas, noem er dan eens enkele. Ik ben heel benieuwd.
Assetto Corsa, F1, Project Cars, Farming simulator etc. :)

Niet zo populair doen met je computertje.
Ik dacht dat het hier even ging over flight sims...
Maar inderdaad, er zijn inderdaad een paar racesims op console tegenwoordig zoals Project Cars en Assetto Corsa. F1 zou ik daar toch niet bijschrijven.
Farming simulator zie ik toch onder een aparte categorie, dan kan je Football Manager ook als sim gaan zien.
Op console zijn er wel 'sim games' maar de meeste mensen willen geen game maar een simulator. Het flightsim wereldje bestaat voornamelijk uit mensen die alles zo realistisch mogelijk willen nabootsen met alle procedures en systemen zoals in het echt. Dat ga je op een console niet redden vanwege alle addons, toetsencombinaties en apparatuur die je erop aan wilt sluiten. Het is gewoon een niche wereldje.
Tussen de stortvloed aan nieuwe games en add-ons die momenteel op het scherm voorbij schieten, viel deze Flight Sim mij ook op. Vooral vanwege jeugd sentiment, maar ook omdat ik benieuwd ben hoe dit met een controller speelt.
Ben ik de enige die die muziek wel heel erg vindt lijken op Hans Zimmer’s muziek voor de Da Vinci Code?

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 9 juni 2019 23:25]

Ziet er erg goed uit! Ik hoop alleen wel dat third party developers, zoals bijv PMDG, ook hun producten mogen uitbrengen op dit platform anders vrees ik dat het niet door de echte flight sim community wordt omarmt en net als ms flight toch een beetje flopt.
Tenzij MS kisten van zichzelf al net zo gedetailleerd en accuraat zullen zijn als wat PMDG nu al levert voor de huidige serie. Die lat ligt behoorlijk hoog trouwens.
Ook de kwaliteit van de sceneries gaat zichtbaar met sprongen vooruit wat de noodzaak voor additionele sceneries van bv NL2000 ( was voor NL alleen al 5 GB) niet meer strikt noodzakelijk maakt.
Het hele circus zal best zware eisen stellen aan de hardware maar deze nieuwe versie zal voor mij een reden zijn om weer eens een nieuw systeem te bouwen.
Saitek X-52 alvast uit de mottenballen halen doet.
Ben toch bang dat dit een Xbox game gaat worden met een Windows 10 versie. Geen simulator maar meer een simcade game.
Eindelijk een nieuwe versie! Was op veel gebieden ook wel nodig. Verrassend genoeg ook voor de console. Het zal mij niet verbazen als hier een speciale ‘controller’ voor uitkomt.
Totaal geen sim(s) fan maar damn dat was pretty. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True