Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties

HTC bevestigt dat gebruikers last kunnen hebben van een bug met hun One M7-smartphone, waardoor ze niet kunnen bellen. Het probleem lijkt op te treden na een update van de Google Play Services-component.

HTC noemt in een statement aan TechRadar het oplossen van het probleem een 'nummer één prioriteit'. Het probleem lijkt te zitten in een update voor Google Play Services. Gebruikers met het probleem kunnen het proberen op te lossen met een update van HTC of door Google Play Services te downgraden; voor dat laatste is wel root-toegang nodig.

Het probleem is dat gebruikers bij het bellen geen geluid horen en het lijkt nu vooral te spelen bij gebruikers met een custom rom. Gebruikers op GoT hebben diverse tips gedeeld om tijdens het bellen weer geluid te kunnen horen. Het issue beperkt zich tot de One M7; gebruikers van andere smartphones hebben geen last van de bug. De One M7 kwam in de lente van 2013 uit en is nog altijd in Nederland verkrijgbaar.

HTC One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

1 2 3 ... 6
Voor degenen waarbij dit probleem op dit moment nog speelt en geen toegang hebben tot de update...

Ga naar Settings -> Apps -> All

Zoek naar de volgende Apps:
Google Play Services
Google Play Store
Google Services Framework

Klik bij al deze apps op "Clear Data" en "Clear Cache" (als de cache niet al leeg is)
Bij Play Services staat "Clear Data" onder de knop "Manage Space".

Herstart je telefoon, en je kunt weer bellen/gebelt worden.
Dit werkt helaas niet bij iedereen. ik heb dit probleem enkele weken geleden gehad en toen werkte bovenstaande oplossing. Dit keer werkt het niet. Wat wel werkt:
Disable Services installeren via Play Store, openen, scroll in die app naar Google Play en disable de service "CheckInService".

Hier heb je wel root voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 17 december 2014 15:49]

Het verwijderen van data bij Google Services Framework is absoluut niet aan te raden. Zie ook dit artikel naar aanleiding van uitspraken van Google Engineer Dan Morrill.
In het verleden is de methode van het verwijderen van data/cache bij GSF gepoogd te gebruiken om eerder een Android update te krijgen.

Ondertussen zou die methode niet meer helpen om eerder een Android update te krijgen, maar het zou nog steeds schadelijk zijn om de data/cache bij GSF te legen.
Perfect. Collega heeft dit gedaan en nu werkt het weer.

Ik heb zelf ook een m7, maar geen problemen gehad. Vreemd dat het een willekeurige bug lijkt.
Ik weet niet hoe dit bericht erbij komt dat het probleem zich alleen voordoet op de HTC One M7. Enkele andere telefoons zoals de Xiaomi Mi2S en de Nexus 4 hebben er ook last van helaas. Het probleem speelt al enkele weken. :(

Deze telefoons delen ook allemaal (bijne) dezelfde chipset (Snapdragon 600). Helaas is er nog geen permanente oplossing bekend. Zie bijvoorbeeld de volgende thread van Cyanogenmod: https://jira.cyanogenmod.org/browse/CYAN-5728

Het uitzetten van wifi en dan een reboot doen werkt bij de Xiaomi Mi2S, je kunt dan meteen na de reboot een normaal telefoon gesprek hebben. Echter is dat niet van lange duur als er data gebruikt word, zeker als je vervolgens WiFi weer aan zet is het meteen weer dood. De geruchten zijn inderdaad dat het aan de Google Play Services ligt, naar mijn mening in combinatie met een specifieke Qualcomm chipset!

p.s. Volgens de topic helpt het disablen van de Google "Checkin Service" service

[Reactie gewijzigd door Quindor op 17 december 2014 16:37]

Ik kan conformeren dat het probleem al veel langer speelt en door Google play services komt (6.5.x). De HTC serviceupdate is ook al enige malen in die tijd gepdatet zonder succes.

Bij versie 6.5.87 en een eerdere versie kon je in netflix een film of serie starten en dan netflix sluiten en je audio was weg. Bij een andere versie kon je na een reboot een keer bellen, waarna het probleem weer optrad.

Ik heb de checkin service van play services ook gedisabled en bel al dagen zonder nodige reboot of cache/data te legen.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 17 december 2014 17:39]

Heb hier ook last van gehad en als volgt opgelost:

Ga naar Instellingen -> Apps -> Alle applicaties (2x naar rechts swipen)

Zoek daar onderstaande 2 apps op en verwijder alle cache en gegevens.

- Google Play Services
- Google Services Framework

Nog een laatste keer rebooten en done.

Succes
Dit werkte bij mij maar tijdelijk. Ik heb een definitieve oplossing gevonden. Je dient de HTC Service Pack te verwijderen. Dan ga je terug naar de begin versie die is meegekomen op je HTC (oftewel een versie waar de bel-bug nog niet in zat). Vervolgens moet je wel automatisch bijwerken uitschakelen.
Voor dit alles heb je geen root rechten nodig.

Wanneer de bug gefixt is ga ik de HTC Service pack weer updaten en mag hij weer automatisch bijwerken.

Veel belplezier!
Het gaat inderdaad om de laatste htc servicepack, even updates verwijderen en deze inderdaad niet updaten.
Last van gehad, maar gisteren met een OTA update opgelost. Originele firmware, niet geroot.
Er is nog geen fix voor... Er wordt op dit moment een update uitgerold in Australie, en deze wordt ergens later deze week ook in andere regio's vrijgegeven.

De reden dat het na een OTA update opgelost 'lijkt' is omdat die update ook de cache van Google Services leeg gooit, en dat helpt ook als je het handmatig via instellingen -> Apps doet.

Ik heb die update waar jij over praat al rond 5 december gehad, en daarna heb ik dit probleem nog een keer gehad.
Had een tijdje geleden ook dit probleem. Met WiFi/gegevensverbinding uitzetten en opnieuw opstarten kon ik weer bellen, totdat je dan weer WiFi/gegevensverbinding aanzet...

Een fix was toen de cache legen van wat Google apps (play services/framework enz) via instellingen. Maar volgens mij helpt dit nu niet meer, of in ieder geval niet voor iedereen.

Wel jammer dat hetzelfde of een soortgelijk probleem nu wr optreed. Hopelijk kunnen ze het snel fixen.
zie oplossing van mij hierboven, die werkt wel. Maar volgens mij heb je wel root nodig.
Mijn partner en ik hebben zowel beiden een M7, en hebben dan ook beiden last van dit probleem. We hebben beiden de originele htc andriod versie erop staan, en op het internet staan er veel meer gevallen van mensen die hier last van hebben met de standaard rom.
Ik denk dan ook dat dit probleem niet specfiek is gebonden aan custom rom's.
Ik heb het ook gehad, juist na de laatste update van HTC. Wat bij mij het probleem opgelost heeft is gewoon even de data+cache van de google playstore, play services en google framework weg gooien.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 17 december 2014 14:20]

Ik vind dat niet echt 'gewoon'
Dat heb ik gedaan, na een paar minuten is het probleem weer aanwezig. In ons geval heeft dat niet geholpen, helaas dat dan wel.
Dat wordt dan bellen via BBM of Skype :).
Liever niet natuurlijk, ik gebruik namelijk liever de belminuten van mijn belbundel ;)
Een interessante vraag is dan, kan je hier iemand voor verantwoordelijk voor stellen. Is het dan mogelijk dat indien ik gedwongen wordt via mijn databundel te bellen, de kosten voor het extra verbruik te verhalen op de provider of HTC ? Misschien kan hier iemand uitsluitsel over geven :P
Je hebt een 'recht op vergoeding bij storing' dat strekt zich echter uit tot netwerkproviders. Ik denk dat het lastiger is om HTC te laten betalen voor deze verstoring, ondanks dat het duidelijk is dat jij als klant de dupe bent. nieuws: Klant krijgt recht op vergoeding bij lange internet- of telefoniestoring
Heb je wel geluid als je hem op speakerfunctie zet?
Het is net alsof de microfoon van de telefoon kapot is, heel apart. Op speakerfunctie deed hij het wel, inmiddels is dat wel anders en doet een telefoon helemaal niks meer. Zeer storend.
Ik heb al heeeeeel lang dat ik alleen via de speakerfunctie kan bellen. Bij euhm tegen het oor hoor ik al heel lang niets..

En speakerfunctie doet het bij mij wel. ik hoorde dat er een nieuwe systeem update moet zijn. Alleen heb ik die blijkbaar al.

Dat zou ik minstens even doe als ik jouw was. en het onderstaande ook,
(Quote van tagforce hieronder ergens)

Ga naar Settings -> Apps -> All

Zoek naar de volgende Apps:
Google Play Services
Google Play Store
Google Services Framework

Klik bij al deze apps op "Clear Data" en "Clear Cache" (als de cache niet al leeg is)
Bij Play Services staat "Clear Data" onder de knop "Manage Space".

Herstart je telefoon, en je kunt weer bellen/gebelt worden.
Wellicht dat HTC meeleest, krijg net een melding dat er een nieuwe update is :Y) Schijnt opgelost te worden in de update, dus laat ik dat maar doen :)
Als dat 6.09.401.11 is dan is dat slechts een tijdelijke oplossing. De update voor dit specifieke probleem is hier nog niet vrijgegeven.
'HTC gods are watching us'
Best grappig anno 2014/2015. Notabene een 'telefoon' die over alle toeters en bellers beschikt maar de belfunctie (de corefunctie) niet functioneert :*) :*) :*)

Maar ach, tis een kleine bug, zal vast snel opgelost worden. Geen heisa.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 17 december 2014 13:55]

Het is vooral best dubieus dat een Google play update de belfunctie van een telefoon beinvloed.
Hint op een slecht geprogrammeerde afluisterfunctionaliteit van een stagiair xD?
Probleem is hier waarschijnlijk dat, omdat telefoonfabrikanten en providers niet echt opschieten met Android updates, Google steeds meer basisfunctionaliteit in de Google Play Services-component steekt, wat dus het nieuwe OS aan het worden is...
Dat zorgt er vooral ook voor dat open source android zonder google functionaliteit steeds minder bruikbaar wordt omdat het steeds verder achterloopt op de niet open google versie.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 december 2014 11:08]

Tja het 'bellen' is ook maar gewoon een app in feite ;)
Dit geeft maar weer eens aan hoe complex Android kan zijn. Er zijn zoveel externe elementen actief dat het blijkbaar met ongeveer gelijke hardware nog steeds problemen kan opleveren.
Toen ik de M7 net had kon ik niet gebeld worden als de supersonische batterijbesparing van HTC aanstond. Zette ik de besparing uit kon ik weer gebeld worden. Iets met schoenmaker iemand zijn leest.
Tele2(reseller van t-mobile) in een huis met 1 a 2 streepjes bereik.

Ik het probleem van het wegvallen van geluid nu ook. De gesprekspartner hoorde mij wel ik hem niet. Speakerfunctie niet geprobeerd, goede tip!
Mijn vriendin heeft hier tevens last van, echter heeft ze niet een gerootte telefoon of met custom rom. Het probleem is dus wel iets groter dan gesteld.
De mijne is ook standaard en ook ik heb er last van.
Ik had er ook problemen mee, maar door een zachte reset (vijftien seconden volumeknop + aan uit-knop), is het opgelost. Misschien dat er iemand zijn voordeel mee kan doen.

Edit: M7 zonder custom rom of root

[Reactie gewijzigd door DerLeonov op 17 december 2014 14:03]

Ook last van gehad (ook geen custom rom of root). Misschien nog steeds last van.. Bel namelijk bijna nooit, dus zal het niet direct opmerken. Maar zoals DerLeonov zegt werkt een reset.
Het is/was wel geen permanenten fix, want een tijdje erna weer hetzelfde probleem gehad. Maar na nogmaals te reseten deed hij het wel weer.

Hopelijk dat HTC het snel oplost.
Heb er met mijn volledig standaard HTC ook last van gehad. heb toen de laatste software update gehad, en nu werkt het wel (?)

Dacht dat het aan mij lag..
Bij mij is het inderdaad ook sinds een update van 1 of 2 weken geleden opgelost.
helemaal nergens last van gehad :)
Heb er ook last van, zeker al een paar weken. Geen custom software. Ook kan ik geen SMSen meer sturen of ontvangen. Aangezien ik door een incident geen garantie meer had heb ik ondertussen al een nieuwe smartphone gekocht. Allemaal goed en wel dat ze het nu gaan fixen, maar ik kan geen weken onbereikbaar blijven.

Dure grap...
Heb hier een volledig up-to-date M7, geen problemen... (ff afkloppen)

Nep hout geweest... ik heb vandaag al meerdere gesprekken zonder problemen gevoerd, maar net was het doodse stilte, men kon mij overigens ook niet horen.

Paar minuten later weer geen probleem... heb die laatste update overigens al binnen.

(het lijkt nu overigens bijna selectief op nummer, ik kan een collega nog steeds niet bellen... blijft stil. Ander toestel werkt prima...)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 17 december 2014 20:51]

Hier ook precies hetzelfde geval..

Het ontstond ineens, zonder update van HTC geloof ik..
It's not a bug, it's a feature.
En als het ieder ander Android merk is is het gewoon een 'foutje' en is het normaal en accepteert iedereen het.

Oftewel hypocriet.

Ik wist trouwens niet dat Apple de controle had over het geld van mensen?
Ach het is maar een grapje.

Maar geef eerlijk toe dat iPhone gebruikers sneller iets pikken dan Android gebruikers. Dat weet ik gewoon omdat ik ook Apple gebruiker ben en regelmatig het forum lees en natuurlijk genoeg mensen ken met een iphone.

Ten tweede kan Apple gewoon goed dingen verkopen. Ze maken goede spullen maar tijdens de presentatie van de Iphone 6 kon mijn lachen niet bedwingen tijdens de hoeveelheid marketing termen die ze gebruiken.

Alles is een feature en/of revolutie.
Ik denk dat mensen heel snel zijn vergeten of niet het Windows 95/98/ME tijdperk hebben meegemaakt.

Destijds werd er zoveel gezeken over hoe slecht Windows in elkaar stak en dat het veel te ingewikkeld was voor de huis tuin en keuken gebruiker wat dus ook waar was en nog steeds waar is.

Dat ging zo door met telefoons en smartphones die ook eigenlijk veel te ingewikkeld waren en Nokia, Samsung en Microsoft hadden er geen oplossing voor, ze leken het probleem van het ingewikkelde gebruikersinterface niet op te kunnen lossen.

Dan komt Apple die het dermate simpel maakt en hierbij ook minder gebruikte functionaliteit weglaat om de gebruiksvriendelijkheid te waarborgen en op mysterieuze wijze ontstaat er een tegenbeweging of haat richting Apple die eigenlijk niet te verklaren is.

Mensen die de gebruiksvriendelijkheid van Windows ter sprake stelden zijn Apple haters geworden, vergetende dat 10-15 jaar geleden men snakte naar hetgeen wat Apple nu biedt.

Dat is dus best vreemd, het lijkt net alsof het haten van Apple meer voldoening geeft dan de gebruiksvriendelijkheid van Windows of andere besturinssystemen ter sprake te stellen.

Overigens zie je ook dat mensen die nooit de Windows 95 tijdperk hebben meegemaakt zich ook ontpoppen als Apple haters.

Wat dat betreft is het eigenlijk niet eens marketing wat Apple tijdens hun presentaties zeggen of laten zien, het zijn eigenlijk hele simpele oplossingen waar ze mee komen maar ze komen er wel mee.

Het zijn altijd de dingen die de concurrentie niet doet, waarom zou je het dan niet als dusdanig presenteren?

Dat zou juist dom zijn als beursgenoteerd bedrijf, de aandeelhouders zouden je helemaal kapot maken.

Wat dat betreft zou Apple het nog zelfs kunnen uitmelken maar ze kiezen er zelfs voor om het maar 1x per jaar te doen, het zou pas lachwekkend zijn als ze 10x per jaar een presentatie zouden houden en dan iedere keer marketing termen te gebruiken.
Sprekende opmerking: als dit bij een iphone gebeurde, dan hadden alle online nieuwsfora dit gebracht (met de bijbehorende honderden "reacties")
negatief bericht over iphone -1
Er is een systeemupdate beschikbaar, check gewoon voor systeem updates en je zal een pop-up krijgen. Deze update heeft de bug voor mij gefixt.
Software-update 6.09.401.11 (193.01MB)
Screenshot

[Reactie gewijzigd door chipzakje op 17 december 2014 14:14]

Ik denk dat die update die jij aangeeft niet het probleem daadwerkelijk oplost.
Deze gooit alleen wel de cache leeg, wat er ook voor zorgt dat het probleem (tijdelijk) is opgelost.

De update die jij noemt heb ik namelijk al een week of anderhalf geleden gehad. En daarna heeft het probleem zich bij mij nog een keer voorgedaan.
Net contact gehad met HTC chat en er werd mij het volgende verteld over het Bel probleem:

Ga naar instellingen > Apps > Alle Applicatie's > Chrome > Gegevens wissen, Cache wissen, Standaardwaarden wissen en UPDATE verwijderen
Ga vervolgens naar instellingen > Energie > Snel opstarten (Uitvinken) > Home > Powerknop ingedrukt houden totdat het toestel vanzelf opnieuw start.
Controlleer ook via instellingen => info of er een nieuwe update is en installeer die.

Edit: Werkt niet helaas

[Reactie gewijzigd door FloggingHank op 17 december 2014 14:52]

Niet chrome, wel google.

Je moet de Gegevens en Cache van Google Play Services, Play Store, en Services Framework wissen. Daarna herstarten, en dan werkt het wel weer.
1 2 3 ... 6