Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties
Submitter: MPAnnihilator

HTC en Sony hebben bekendgemaakt welke smartphones ze zullen updaten naar Android 5.0. De gehele Xperia Z-lijn zal worden bijgewerkt, evenals de One M8 en One M7 van HTC. Andere One-toestellen volgen later.

Sony maakt binnenkort bekend wanneer het de Xperia-toestellen naar Android L zal updaten. Als eerste is de Google Play-edition van de Z Ultra aan de beurt; andere Xperia-toestellen volgen 'in het begin van 2015'. De Xperia Z3 en Xperia Z2 zijn daarbij als eerste aan de beurt. HTC zal de One M8 en One M7 als eerste voorzien van Android Lollipop. Dat moet gebeuren binnen 90 dagen na ontvangst van de definitieve broncode van Google, meldt Android Central. Andere One-toestellen en 'bepaalde andere telefoons' volgen later, belooft HTC, maar welke andere telefoons dat zijn, wordt niet vermeld.

Eerder maakte Motorola bekend de meeste recente smartphones een update naar Android Lollipop te zullen geven. Kopers van een Nexus-toestel zijn als eerste aan de beurt: in de komende weken zullen die telefoons via een over the air-update worden voorzien van de nieuwe Android-versie. Ook de relatief oude Nexus 4 en de eerste versie van de Nexus 7 zullen worden bijgewerkt.

Naast een nieuwe interface bevat Android L veel nieuwe features en api's; Google noemt het zijn meest ambitieuze release tot nu toe. Eén van de grootste wijzigingen is het nieuwe notificatiesysteem. Een andere grote nieuwe feature is ART, wat staat voor Android Runtime. Deze zal de huidige Dalvik Virtuele Machine, die tot nu toe gebruikt werd om de in Java geschreven Android-apps te draaien, vervangen.

Google Android 5.x

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

op techmundo staat ook een lijstje, sorry s3/note 2 gebruikers:
The Galaxy S5, S4 Galaxy and Galaxy Note 3 models will receive the update rumored, between the months of November and December. However, who has the Galaxy S3 and the Galaxy Note 2 will be out and will have to settle for the current version. The Android 5.0 arrives only for the following devices:
  • Samsung Galaxy S5
  • Samsung Galaxy S5 Mini
  • Samsung Galaxy S4
  • Samsung Galaxy S4 Google Play Edition
  • Samsung Galaxy Note 4
  • Samsung Galaxy Note 3
  • Samsung Galaxy Alpha
  • Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
  • Samsung Galaxy Tab Pro 10.1
  • Samsung Galaxy Tab Pro 12.2
  • Samsung Galaxy Tab S 10.5
http://www.tecmundo.com.b...o-nova-versao-sistema.htm

[Reactie gewijzigd door Carfanatic op 17 oktober 2014 09:48]

Helaas geloof ik Samsung tegenwoordig niet meer als ze zulke lijstjes publiceren.
Dit lijstje is van dit jaar april. Maar volgens mij staan er wel een aantal telefoons tussen die nog steeds geen kitkat draaien. Sterker nog, de S3 zal het nooit krijgen omdat Samsung vond dat de S3 te weinig RAM had om touchwiz bovenop kitkat te draaien. Ironisch nietwaar?
Het lijstje liet bij "onze" S3 versie (GT-i9300) nota bene al "n/a" zien, hetgeen suggereerde dat de update niet kwam (of niet mogelijk bleek bij testen). Daar zat geen enkele belofte bij.
De "final testing" aanduiding bij de Amerikaanse S3, doet echter anders vermoeden en dat klopt, die hebben enkele maanden geleden gewoon de KitKat update ontvangen, met dank aan het grotere systeemgeheugen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 17 oktober 2014 14:39]

Dat lijkt me ook ÚÚn van de redenen dat Samsung's marktaandeel als een razende keldert en dat het dit kwartaal vermoedelijk 60% van de winst in mag leveren :)
Jammer dat LG niet transparant is met software updates. Ik hoop Lollypop ook snel te hebben op mijn G3.
ALs ik me goed herinner stond in het artikel eergisteren dat G2 en G3 updates kregen.

http://www.pcmweb.nl/nieu...ns-krijgen-de-update.html

"Andere fabrikanten
LG en HTC hebben al aangegeven updates uit te rollen voor in ieder geval de LG G3 en natuurlijk de HTC One (M8). "

[Reactie gewijzigd door k995 op 17 oktober 2014 09:07]

Dat was al enige tijd bekend zelfs (G2 en G3). Ik wist het al enkele maanden. Volgens mij was LG zelfs de eerst fabrikant die de bevestiging gaf.
Helaas zijn het allemaal geruchten en heeft LG zelf nog niks gezegd.

http://www.androidauthori...-android-lollipop-540232/

ik hoop echt dat LG in Q1 2015 met Android lollipop komt. Anders moet ik echt gaan denken om een custom rom te gaan flashen.

[Reactie gewijzigd door NLRay op 17 oktober 2014 20:19]

Zoals ik het lees, krijgt mijn Note 2 ook een update. Da's mooi
Alleen wanneer blijft de grote vraag
Jammer dat de Z1 welke echt net een jaar oud is nu al bijna achter de feiten aanloopt en langer mag wachten. Sony kennende zal dat wel weer April/mei op zijn vroegst worden.

Edit: sowieso vind ik dat het lang duurt als de Z2 en Z3 pas begin 2015 de upgrade krijgen, dan is het alweer ruim 3 maanden of meer uit, dat updaten mag echt wel eens makkelijker en sneller als google Android ooit op een echt hoog niveau willen krijgen.

[Reactie gewijzigd door Zingo op 17 oktober 2014 09:08]

Ik ben het met je eens. Ik heb pas de Z3 en vind het erg jammer dat het zo lang moet duren. Sterker nog, ik heb zo een T-Mobile versie er op zitten, waarschijnlijk wacht ik weer een stukje langer als de retail versies.
Die had ik ook, kan je toch gewoon vervangen voor de versie die niet van een provider is.
Heb ik met mijn Z1 ook gedaan, werkt prima.
Je kan het gewoon flashen met flashtool.
Ja dat deed ik ook met mijn HTC One M7. Uiteindelijk de CID zodanig ingesteld dat het een Nederlandse Retail versie werd en ontving ik OTA van HTC zelfs. :)
Zo makkelijk is het inderdaad :)
Ik heb voor mijn voormalige Xperia Pro nooit een update van Sony gekregen, voor zover ik kan bedenken omdat ik deze niet via een provider heb gekocht en dus nooit een OTA update heb gekregen. Toen heb ik maar zelf Cyanogenmod ge´nstalleerd (de telefoon was toch al oud genoeg).

Ik hoop dat ik dit keer voor mijn Z3 compact wel een update krijg.
Zelfde probleem hier, er zat zo'n mooie sticker op doos van de Xperia Pro dat android 4.0 upgrade beschikbaar zou komen, maar nooit gehad.
Zelfs nog eens teruggestuurd naar leverancier voor 'reparatie' zodat ze officiele rom erop zouden zetten, lukte toen niet.

Dus toen zelf uiteindelijk maar Cyanogenmod erop gezet.
Dus eerst nog maar eens zien of en wanneer de update voor ze z3 compact komt.
En of het ook voor alle z3 compact's is. (bij de xperia pro waren er allemaal subtype nummers die wel update kregen, maar mijn versie niet.)
Niet alsof het een straf is om Cyanogenmod te hebben. Dan ben je wel mooi van een hele boel onnodige apps af (bij de Pro had ik uiteindelijk flink ruimtegebrek, ik denk dat dat met de Compact wel mee gaat vallen). Alleen ben je dan ook wat functionaliteiten kwijt (specifieke camera driver/software, en vast wel meer).
"De gehele Xperia Z-lijn zal worden bijgewerkt, evenals de One M8 en One M7 van HTC."

Waar maak je dan uit op dat de Z1 geen update zal krijgen? Als ik bovenstaande goed lees, krijgt zelfs de Xperia Z een update.
Volgens mij zegt Zingo ook niet dat de Z1 geen update krijgt, maar wel dat hij (naar alle waarschijnlijkheid) een verlate update krijgt.
Dat zegt hij niet, eerst is de Z3 aan de beurt dan de Z2 en als laatste de Z1 en de Z.
My bad. Inderdaad verkeerd gelezen. :)
Leuk, maar dat gaat gewoon niet, op de Google Play editions na. De skins van de fabrikanten moeten eerst geport worden, zaken moeten geoptimaliseerd worden, dat kost nou eenmaal tijd. Een GP edition heeft dat gewoon minder omdat ze dan alleen drivers voor specifieke hardware hoeven te schrijven en de rest achterwege laten. Android is nou eenmaal geen iOS, het moet op heel veel verschillende apparaten draaien en dat kost, wederom gezegd, tijd om te porten!
Leuk, maar dat gaat gewoon niet, op de Google Play editions na. De skins van de fabrikanten moeten eerst geport worden, zaken moeten geoptimaliseerd worden, dat kost nou eenmaal tijd.
Wat een onzin argument zeg. Alsof die release opeens uit het niets komt en je pas kan beginnen met porten zodra ie final is. Daar zijn beta releases voor. Als Google dit goed co÷rdineert dan is het prima mogelijk dat het gros van de toestellen op launch-day een update krijgt.
Als de source vrij zou komen tijdens een beta-release wel ja. Een OEM kan pas gaan porten als de final source uitgegeven is, dat is meestal een week nadat Google het uitgegeven heeft en hun Nexus lijn is gaan updaten.
Fabrikanten hadden de broncode al eerder. Op 2 oktober was er al een Galaxy S5 Lollipop beta (met TouchWiz)
http://www.youtube.com/watch?v=2yBLqnokjPM

Maar goed, de gemiddelde gebruiker wil perfect werkende updates die niet al te vaak uitkomen. Daarnaast zijn er (ieg bij Samsung) veel verschillende versies va een telefoon die onder de zelfde naam gemarket worden. De S4 heeft bij voorbeeld iets van 8 varianten, en dan heb ik het nog niet eens over de Mini en de Active.

Het lijkt me redelijk dat fabrikanten de tijd nemen, zolang ze de updates uiteindelijk maar wel uitbrengen.
Dan moet Google dat beter afstemmen met hun OEM's. Dit is toch totaal onacceptabel richting je eindgebruikers.
Alsof een non-Tweaker echt weet welke Android versie ze draaien. En anders boeit het ze weinig, zolang ze maar een stabiele telefoon hebben.

Mijn zus heeft een Sony Xperia Z2, en als ik aan haar vraag welke versie van Android ze draait krijg ik een antwoord in de trant van 'watte? Maakt dat uit? Hij doet het toch gewoon goed?'. Het zijn alleen de die-hard Tweakers die steeds maar het nieuwste van het nieuwste willen (I want it all and I want it now).
Het gaat niet alleen om het nieuwsfe te hebben, het gaat er ook om dat OS updates security fixes bevatten.
Tegenwoordig word dat door Google Play Services gedaan. Veel componenten zijn te upgraden door Google (buitenaf) omdat ze uit Android losgeweekt zijn en geintegreerd zijn in de Play Services.
Drie maanden valt nog wel mee, beter dat dan dat het heel buggy is.
Als je sneller wil moet je een nexus kopen.
klagen dat updates er lang over doen....
laat ze er maar lekker lang over doen zolang de updates maar goed door komen

kijkend naar samsung die updates pushed kun je zien hoe slecht de releases zijn veel bugs en crashes

nee geef ze de tijd 3 maanden is prima wat mij betreft mogen ze een jaar extra er over doen als dit een stabiel OS betekent voor mijn smartphone
Ik vind dat Sony hier toch net in scoort. Als je even kijkt welke toestellen zij allemaal een update gaan geven:

Xperia Z, Xperia ZL, Xperia ZR, Xperia Tablet Z, Xperia Z1, Xperia Z1S, Xperia Z Ultra, Xperia Z1 Compact, Xperia Z2, Xperia Z2 Tablet, Xperia Z3, Xperia Z3v, Xperia Z3 Compact and Xperia Z3 Tablet Compact.

Ondanks dat het, zoals gewoonlijk, een lange tijd zal duren voor alle toestellen de update krijgen, is het toch een hele reeks aan toestellen die een update krijgen.
Wat mij het meest stoort hieraan is dat mijn M2 een stuk nieuwer is dan de Z maar dus niet de update gaat krijgen. Zowiezo zijn ze er heel erg trag mee; ik heb 4.4 nog niet eens gekregen.
Dat is Sony hun manier, spijtig genoeg. De premium devices krijgen steeds updates, de andere niet zo hard (partner heeft Xperia L, heeft ook maar 1 update gekregen en dat was naar ook 4.3).
Ho, niet te voorbarig. Dat Sony het voor de Premium Z-series heeft bevestigd betekent niet dat alle andere toestellen buiten de boot vallen. Voor overige reeksen zal een apart plan worden opgesteld.
Ja want we moeten Sony dankbaar zijn dat zij tenminste hun toestellen enigszins normaal updaten? Lijkt soms echt de omgedraaide wereld hier 8)7
Ik geef je gelijk hoor, maar als je met sommige concurrenten vergelijkt, zie je wel dat het een pak minder bij hun is!
Mwa, ik heb de Sony Xperia Tablet Z, welke begonnen is op Android 4.2, wat al een update heeft gekregen naar 4.3 en 4.4 en nu dus ook nog naar 5.0. Ik had al verwacht dat 4.3 de laatste update zou zijn, 4.4 was al een aangename verrassing. Dat 5.0 nu blijkbaar ook nog komt kan ik alleen maar toejuichen. Veel fabrikanten updaten nagenoeg niks meer (ASUS, *kuch*).
Mwa, security updates enzo vind ik dat ze wel langere tijd MOETEN geven, dat zijn dingen die in het ding wat je kocht niet deugde dei ze op moeten lossen, maar nieuwe versies van OS is gewoon een stukje service waar ze volgens mij niet toe verplicht zijn.

Je mag dus inderdaad dankbaar zijn dat ze iets voor je doen wat ze niet HOEVEN te doen. Ik snap niet waarom je denkt dat je hier recht op zou hebben. Je hebt het apparaat met een bepaalde versie van het OS gekocht, er zit geen onderhoudscontract ofzo bij.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 17 oktober 2014 12:59]

Wanneer je telefoon gewoon werkt op het moment dat je het toestel in de winkel koopt, is elke update 100% gratis service, die de fabrikant niet hoeft te verrichten.
Het is leuk wanneer ze het doen, maar niet verplicht.

Ik heb zelf een Xperia T die als een zonnetje draait op 4.3. Zou ik het erg vinden wanneer daar alsnog 5.0 op beschikbaar zou komen? Nee, natuurlijk niet. Vind ik het erg dat ik op 4.3 blijf steken? Nee, ook niet (helemaal niet omdat ik inmiddels met een schuin oog naar de Xperia Z compact kijk).
Hoe is de 'Google Play' edition van de Z Ultra anders dan de normale versie?

En waarom krijgt die dan prioriteit?

[Reactie gewijzigd door noobz op 17 oktober 2014 09:06]

Als het goed is heeft die versie niet de Sony skin en andere Sony software en blijft die dus zo dicht mogelijk bij 'stock' Android. Dat maakt de update dus een stuk makkelijker.
Maar hoe weet je dan of je de Google Play edition hebt?
1) Als je via Google Play de play edition gekocht hebt, dan weet je het via die manier
2) Aan de interface, links is Sony's skin, rechts stock Android.
Dankje. :)

Het was dus een specifieke telefoon voor de Google Play online winkel. Waarbij alle Sony poespas is weggelaten: Dat zorgt ervoor dat er minder zooi is die geŘpdate en aangepast moet worden, dus kan die sneller geŘpgrade worden.

Ik dacht misschien dat er later een specifieke versie van de telefoon was gemaakt met extra media of game functionaliteit ofzo (als in: Media of games uit de Google Play store).

[Reactie gewijzigd door noobz op 17 oktober 2014 09:19]

Omdat je die zelf, heel bewust, in de Play Store hebt gekocht?
Dat weet ik toch niet 8)7

Google Play edition kan net zo goed staan voor een geŘpdate versie, of een specifieke media telefoon.
Maar dat zou je wel moeten weten, of ga je dat echt hier vragen in plaats van even op google te zoeken? 8)7
Op basis waarvan zou ik dat moeten weten?

Het is niet de eerste keer dat Sony een speciale game telefoon zou maken:
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_play-3608.php

[Reactie gewijzigd door noobz op 17 oktober 2014 09:22]

Sorry for the punny, maar je doet je naam wel eer aan ;)

Voor het geval je het nog niet opgezicht hebt: Google Play Editions zijn telefoons van fabrikanten die een zo kaal mogelijke Android versie draaien. Er staat alleen extra software op voor unieke hardware, zoals de Ultrapixel camera van HTC. Als je al een klein beetje je had verdiept in Android had dit oud nieuws moeten zijn, maar ach, we leren elke dag he :)
Inderdaad.

Ik ben overigens helemaal niet nieuw met Android: ik heb al jaren android telefoons en zelfs een aantal applicaties ontwikkelt. (Kan de verschillende menu's opdreunen :'( )

Maar nog nooit gehoord van "Google Play Edition"-telefoons.

[Reactie gewijzigd door noobz op 17 oktober 2014 11:13]

Ik vind de mensen hier een beetje onbeleefd, luister niet naar ze! Het is helemaal niet erg om hier iets te vragen. Alles is te Googlen, maar so what? Sommige mensen vinden het leuk om dingen uit te leggen hier. Waarom diegenen die dat niet leuk vinden Řberhaupt reageren vraag ik me af.
Als je alles zou moeten googelen kunnen ze het forum wel opdoeken!

Mensen die het niet leuk vinden reageren om hun eigen slimheid ten toon te spreiden: helemaal goed.
Ik zit er niet mee. Laat gaan joh. Als ze zich zo een beetje beter voelen?
Haha, ja, zo kun je het ook bekijken... ik bedoel, er zijn grenzen, maar dit leken mij prima vragen voor hier.
Via google zoeken op "xperia z ultra google play edition" en dan de eerste link aanklikken. Het is niet zo moeilijk ;)
Google play edition betekent dat je stock android op je telefoon hebt.
Heb je stock android? dan heb je een google play edition.
Incorrect. Een telefoon met daar stock android op geflashed is niet automatisch een GP edition. Dat zijn specifiek telefoons die in de Play Store verkocht worden. Dat een OTA je geflashte telefoon met stock android misschien als een GP edition beschouwd, is een ander verhaal...
Omdat niet alle sony software omgezet hoeft te worden ;)
Ik heb een Nexus 5... En zouden Nexus apparaten niet als eerste geupdate worden??
Ergens vandaag komen de Lollipop system images online voor jouw Nexus 5 en de Nexus 7 2013

Vanaf 3 november zullen de eerste OTA's gefaseerd komen. Als eerste zal er 1% geupdate worden naar Android Lollipop. Vervolgens bij de volgende fase naar 25% en daarna 50%, en als laatste komen de overige 100% aan de beurt. Dit hele proces gaat dus weken duren. Of te wel, de Nexus gebruikers mogen blij zijn als ze allemaal in November Lollipop ontvangen.

Ik vind dit voor het Nexus begrip wel erg lang duren. Was dit bij andere versies niet veel eerder?
Als je kijkt dat Sony 'begin 2015' begint met de updates, dan is dat niet eens zo veel langer.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 17 oktober 2014 11:53]

Zit een klein foutje in je tekst. "De overige 100%" kan natuurlijk niet. :)

Volgens mij is het altijd al in meerdere fases gebeurd. Vaak is het wat regio-gebonden, geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 17 oktober 2014 15:26]

Nog steeds niets...
http://blogs.sonymobile.c...e-entire-xperia-z-series/

"We’ll be making Sony Mobile’s Android “L” upgrade available for the entire premium Z series*: including Xperia Z, Xperia ZL, Xperia ZR, Xperia Tablet Z, Xperia Z1, Xperia Z1S, Xperia Z Ultra, Xperia Z1 Compact, Xperia Z2, Xperia Z2 Tablet, Xperia Z3, Xperia Z3v, Xperia Z3 Compact and Xperia Z3 Tablet Compact. Sony Z Ultra Google Play edition devices will be first up – we’ll be back with more details on that soon."
Dat doet Sony dan wel goed, tegen de tijd dat de update zal komen voor de Xperia Z is het toestel haast 2 jaar oud, dat zie je toch niet vaak. Al blijf ik het jammer vinden dat je voor Android updates afhankelijk bent van de fabrikant, dat zou anders moeten.
Eerst maar eens zien. Zo'n lijstje kan in de loop der tijd nog wel veranderen kan ik als xperia SP gebruiker helaas uit ervaring vertellen.
Was er bij de SP ook zo'n officieel bericht op Sony's site?
Ben ik met je eens, heb mijn Xperia Z pas vrij recent, mijn indruk is dat Sony in ieder geval deze serie erg goed ondersteund. Er zijn denk ik genoeg fabrikanten die na precies 18 maanden de stekker uit de ondersteuning trekken.
Overigens nog steeds erg happy met mijn Xperia Z, maar dat terzijde.
'bepaalde andere telefoons' volgen later, belooft HTC, maar welke andere telefoons dat zijn, wordt niet vermeld.

zal wel geen one x / x+ vermoed ik, stel je voor dat je een flagship van 2 jaar geleden eens zal updaten...
Die hebben de update naar Android 4.3 niet eens gehad. ;)
ja wrijf het nog maar even in :P

anyway: dit was dus de reden om maar eens een motorola te proberen.
exit htc voor mij, na de sensation xe en one x+ laat ik me niet nog een keer in de maling nemen door ze.
Cyanogenmod draaide anders perfect op de HTC One X.
niet op de + helaas, gps deed raar, reboots etc. was ook maar 1 ontwikkelaar serieus mee bezig op xda en toen zijn toestel in het water viel (letterlijk) stopte het een beetje. dat is dus gelijk het nadeel van custom roms: je bent afhankelijk van vrijwilligers en als jouw toestel achteraf niet goed verkocht heeft...
Ohh ik heb zelf de M7 en ik vroeg me al af of ik Android L zou krijgen of niet.
Dus wel :D!

Wat zijn de overduidelijke verbeteringen volgens jullie eigenlijk?
  • Je hebt een strakker design.
  • Telefoons ondersteunen art dat in sommige gevallen 20% performance winst geeft in apps.
  • Het notificatiecentrum/instellingenscherm is aangepast.
plus

• Notificaties op lockscreen
• Batterysaver mode welke tot 90 minuten meer batterij geeft