Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties

Google zegt dat Android 5.0 Lollipop, de nieuwe versie van het besturingssysteem dat standaard op de nieuwe Nexus 6 en 9 zal draaien, 'in de komende weken' ook uit zal komen voor de Nexus 4, Nexus 5, Nexus 7 en Nexus 10. Op vrijdag komen al 'preview'-versies uit en een nieuwe sdk.

De volgende versie van Android, waarvan eerder dit jaar een developer preview uitkwam, is door Google Lollipop gedoopt. Google vernoemt Android-versies altijd naar een soort snoep. Android Lollipop zal ergens 'in de komende weken' via een over the air-update beschikbaar gemaakt worden voor een aantal Nexus-apparaten; de twee jaar oude Nexus 4 werd in eerste instantie niet genoemd, maar Google heeft alsnog beloofd dit toestel ook te voorzien van Lollipop. Google zet bij de release ook altijd zogenaamde system images online en geeft tevens de broncode vrij.

Android Lollipop

Android Lollipop is visueel opgebouwd rondom nieuwe designrichtlijnen, die Google 'Material Design' noemt. Daarbij worden apps opgedeeld in verschillende visuele lagen die elk diepteinformatie bevatten. Die informatie wordt ingezet bij animaties zodat delen van de interface los van elkaar kunnen bewegen en over elkaar heen kunnen bewegen. Google wil Material Design niet alleen inzetten voor Android, maar ook voor andere producten. Lollipop zal niet alleen op telefoons draaien, maar dient ook als basis voor nieuwe versies van Android Wear en Android TV.

Naast een nieuwe interface bevat Android L veel nieuwe features en api's; Google noemt het zijn meest ambitieuze release tot nu toe. Eén van de grootste wijzigingen is het nieuwe notificatiesysteem. Notificaties kunnen nu weergegeven worden op het lockscreen en ook is het mogelijk om notificaties als een kleine popup te tonen, boven de draaiende app. Via een priority mode kunnen gebruikers instellen dat alleen notificaties van bepaalde personen of apps een trilling of geluidsignaal mogen genereren.

Android LollipopEen andere grote nieuwe feature is ART, wat staat voor Android Runtime. Deze zal de huidige Dalvik Virtuele Machine, die tot nu toe gebruikt werd om de in Java geschreven Android-apps te draaien, vervangen. Volgens Google moet ART apps sneller en vloeiender laten draaien, tot twee keer sneller dan bij Dalvik. Daarnaast is ART 64-bit-compatibel waarbij de ARMv8- en x86-64-instructiesets volledig ondersteund worden.

In Android 5.0 zal encryptie van gebruikersgegevens automatisch ingeschakeld staan. De encryptiesleutels zijn daarbij opgeslagen op het apparaat zelf. Android biedt al langer de mogelijkheid om de volledige flash-opslag te versleutelen, maar gebruikers moesten dat handmatig inschakelen. Google kan opsporingsdiensten dus geen toegang geven tot Android L-apparaten.

Verdere nieuwe features zijn onder meer een battery saver-modus, een nieuwe camera-api, de mogelijkheid om meerdere accounts aan te maken, een optie om de schermvergrendeling te omzeilen als de telefoon of tablet met een vertrouwd bluetooth-apparaat verbonden is en - bij apparaten die er de benodigde hardware voor hebben - de mogelijkheid om een toestel wakker te maken door twee keer op het scherm te tikken.

Update 19:35: Nexus 4 krijg toch de update, daarop het artikel aangepast.

Update 20:41: Google geeft vrijdag 'preview'-versies van de Android 5.0-software beschikbaar. Dan komt ook een nieuwe sdk beschikbaar, die ontwikkelaars kunnen gebruiken om apps te ontwikkelen met de nieuwste api's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Hij komt wel naar de nexus 4!
Bron: http://www.androidpolice....get-android-5-0-lollipop/
typefoutje van Google. (gelukkig maar :P )
*Feest viert* *O*

Had het erg jammer gevonden als mijn Nexus 4 geen Android Lolly had gekregen...

Zou de Nexus 7 uit 2012 ook Android Lollipop krijgen!?

[Reactie gewijzigd door STFU op 15 oktober 2014 19:25]

Yup Nexus 7 2012 krijgt ook android 5.0

Daarnaast krijgen alle Motorola devices van 2013 en 2014 ook android 5.0: Moto X (1st and 2nd Gen), Moto G (1st and 2nd Gen), Moto G with 4G LTE, Moto E, Droid Ultra, Droid Maxx and Droid Mini.

Dus als je een nexus of een motorola hebt dan behoor je dus vrijdag tot de groep die zit te wachten op de update ^^

[Reactie gewijzigd door seapip op 15 oktober 2014 19:50]

Ha, goed nieuws, dan moet ik mijn Nexus 7 toch maar weer eens onder het stof uit halen en opladen :9

En om dan nog wat toe te voegen, ik zie dat HTC ook bevestigd heeft dat Android Lollipop in ieder geval naar de One M7 en M8 komt. Dat zal echter wel januari worden, dus wel zo fijn om ondertussen al eens op de nexus te kunnen kijken.
http://www.htc.com/us/go/htc-software-updates/
Vrijdag is dan wel alleen de preview update voor Nexus modellen, zover ik begreep. De motorola's moeten nog heel eventjes wachten tot Motorola Lollipop klaar heeft
Oh ik dacht dat het al de final versie was, apart dat ze dan nog een preview plaatsen nadat ze android 5 al hebben aangekondigd.
Ik vind het ook wel een beetje raar, maar er zullen vast en zeker nog kleine bugs verholpen worden. En als ze het een preview versie noemen, zeuren mensen er minder snel om, vermoed ik :)

Ik zet hem er zeker op (nexus 5 hier) maar zal wel wennen zijn, ben toch wel gewend aan bepaalde dingen uit de Paranoid rom.
Ik draaide kort geleden ook nog de android l preview maar ik was toch terug gegaan naar android 4.4 wegens xposed en een module voor spotify zodat ik om die 6 skips per uur limiet heen kan :P

Als xposed uitkomt voor android 5 hoop ik dat bestaande modules gewoon werken zonder aanpassingen.
Ja de nexus 7 uit 2012 krijgt ook de update naar Android L.
Zie link;
http://androidworld.nl/ni...epresenteerd-door-google/

Hierin wordt alle nexus toestellen genoemt die de update krijgen (incl. de nexus 4).
Kijk dat is goed nieuws! Hopen dat Xiaomi de boel ook klaar maakt voor de Hongmi 1S en dan ben ik er helemaal blij mee.
En de Nexus 7 (2013) LTE? De versie 4.4.4 is pas net uit! Maanden later dan bij de Nexus 7 (2013) wifi. ....
Idd... vorige week of zo? Ik ben benieuwd of deze trend zich verder gaat voor zetten. Dan zijn we pas volgend jaar aan de beurt.
Kan je vanuit de developer preview ook gewoon de OTA ontvangen?
Ik zit net met dezelfde vraag hopelijk wel !
Zo niet dan kan je ook gewoon updaten via fastboot met de factory images, zorg er wel voor dat je de "-w" parameter in het batch bestand weghaalt zodat je update ipv format+update.
Door deze parameter kan je dus gewoon updaten zonder je bestanden te verliezen? Ik leer hier bij!
Door het weghalen van deze parameter kan je dus gewoon updaten zonder probleem. Dit gebruik ik zelf overigens omdat mijn nexus 5 geroot is en dus niet de ota kan instaleren.
Hoe zit dat juist op die manier updaten? Mijn Nexus 5 is ook geroot. Bij de laatste update van Android was die root verdwenen, wat ik wel lastig vond want er was toen nog niets voorhanden om opnieuw te rooten wegens te nieuw. Je update dan niet via het instellingenmenu?
Je update dan door de factory images te downloaden van https://developers.google.com/android/nexus/images

En dan pak je het tgz bestand uit, dan pak je het tar bestand daarin uit (dit kan met bv 7-zip).

Dan open je flash-all.bat met kladblok en haal je "-w" weg.

Daarna kan je door het uitvoeren van dit bestand je telefoon updaten.

Dit vereist wel dat je telefoon opgestart is in de bootloader modus(vol + en - met powerknop indrukken) en dat je fastboot hebt geinstalleerd op je computer.

Je moet dan daarna je telefoon opnieuw rooten via je recovery(twrp bijvoorbeeld) met supersu.zip (http://download.chainfire.eu/supersu)

[Reactie gewijzigd door seapip op 15 oktober 2014 20:24]

Rooted Nexus 5 (stock ROM + stock recovery) + SuperSU Pro + Nexus Update Checker is straks als allereerste de final Android 5.0 op je telefoon :)

- Root geen probleem
- XPosed geen probleem
- Unlocked bootloader geen probleem

Schakel je XPosed modules uit, zet je SuperSU op survival mode en maar refreshen in de Nexus Update Checker. Een beetje vriendelijke Google medewerker heeft die app ook en pushed hem zo direct door naar alle update checker gebruiker.

Root is overigens nooit van invloed geweest op OTA's, dat is een veel gehoord misverstand. Uiteindelijk is alleen de stock recovery bepalend of een OTA wel of niet lukt. Zelfs een licht aangepaste ROM (dus custom rom) kan officiële OTA's soms succesvol installeren. Custom kernels, ook geen enkel probleem. Zelfs custom radio's niet.

Of je root behoudt is een andere vraag, dat ligt helemaal aan de survival modes.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 16 oktober 2014 00:24]

Update checker gebruikers krijgen geen voorrang op andere gebruikers, laat staan dat er geen google medewerker op staat te kijken hoe jij verbinding maakt met hun ota server. Die app is dikke placebo onzin.

Updaten via een ota duurt altijd langer ivm een staged rollout. Als je de images op de site download ben je dus altijd sneller.

[Reactie gewijzigd door seapip op 16 oktober 2014 01:14]

Met SuperSu Pro versie heb je Ota Survival Mode. Op één keer na bij mij altijd gelukt op Moto en Nexus. En als OTA niet lukt even met SuperSu root verwijderen en na OTA tijdelijk TWRP laden (indien wens tot stock-recoverij behoud) met 'boot' ipv 'flash' om SuperSu opnieuw te flashen is ook kinderspel. Als je OTA niet lukt, ben je waarschijnlijk vergeten een systeem 'iets' tijdelijk ongedaan te maken. Bijv. niet met Ad Away je oorspronkelijke hosts-file teruggezet, Xposed niet disabled, root companions/drivers van Apps niet verwijderd, (vb,Gsam, CF Lumen, Viper4Android, Busybox, etc.). Gewoon in je notitie-app een lijst bij houden van je veranderingen zodat tijdelijk zaken terugdraaien tot na de OTA kinderspel is.

Maar flashen met optie -w is zeker fijn om achter de hand te hebben. AL is alles backuppen en terugzetten alsof niets gebeurd met oa Titanium Backup ook uiterlijk 20 minuten werk inclusief wachttijd. Als het systeem geflashed moet worden dan in mijn geval dan maar lekker helemaal schoon dat apparaat.

[Reactie gewijzigd door Juliatan op 15 oktober 2014 20:25]

Super tip jammer dat ik je geen +2/3 kan geven omdat het op mijn reactie is ;)
Zo heb ik het gedaan. ;)
Ik kon met mijn geroote Nexus gewoon een update doen van 4.3 naar 4.4
Updaten naar 4.3 ging wel destijds wel fout maar dat kwam omdat ik systeem apps verwijderd had.

Je root verdwijnt alleen wel na de update. Dus ik wacht totdat er weer een root methode beschikbaar is.
Teach me master.
Yeah :D Nog even wachten dus tot dat ik het op me nexus 5 heb :*)
Me....?

Eerlijk gezegd weet ik nog niet hoe blij ik word met de update. Ik heb mijn N7 geroot, andere launcher, Xprivacy er op. In hoeverre kan dt straks, en hoe lang gaat het duren voordat alles weer werkt?
De standaard encryptie is wel welkom, en nog wat extra snelheid is altijd handig.
Xprivacy in ieder geval nog niet voorlopig; Xposed is niet compatibel met ART wat standaard is in 5.0.
De maker van xposed heeft al een tijdje geleden bekend gemaakt dat hij een art versie van xposed gaat maken/publiceren na de android 5 release.
Is er al een image beschikbaar? Van de preview, maar ook al van die klaar is? Ik wil gewoon een clean install flashen eigenlijk! Ik wil helemaal niet wachten op de OTA...
Sorry voor mij late reactie :p
De OTA komt als het goed is 3 november en de preview img kan je hier downloaden : Hier
Ik draai 'm inmiddels al een week :P
Kan je dan nog wel de OTA Updates ontvangen?
Geen idee, volgens mij niet. Als de image er is flash ik 'm gewoon weer :P
Hoop dat de Z3 compact het ook gaat krijgen, weet eigenlijk niet hoe Sony daarmee is.
Behoorlijk rap de laatste tijd, de xperia z heeft ook android 4.4.4 gekregen ondanks dat hij al wat ouder is.
Oke dat is wel nice, thanks!
Waarschijnlijk krijgen alle toestellen vanaf de Z1 (compact) / Z Ultra de update. Omdat Sony's skin steeds meer richting stock Android gaat komen de updates de laatste tijd vrij snel uit. De Z3 compact krijgt deze sowieso als update mee gezien dit het flagship is.
Daar hoopte ik inderdaad al op gezien het richting stock gaat. Thanks voor de info!
Hoe gaat dit in zijn werk? Nu hebben veel leveranciers eigen skins, wil Google daar van af? Kan ik me voorstellen, maar hoe gaan Samsung en HTC etc daar op reageren?
Daar verandert niets, die zullen gewoon hun schil porten naar Lollipop en aanpassen zodat het een en ander beter past bij de apps met nieuwe stijl.
Correct if i'm wrong:

Volgens mij is het zo dat Samsung, HTC, etc nu hun schil hier overheen kunnen zetten en daarna zal de update naar de devices gezet worden.

een aantal fabrikanten hebben al aangegeven dat Android L naar hun devices zal komen:

nieuws: LG: G2 krijgt volgend jaar update naar Android L

Ok dit is geen aankondiging, maar lijkt erop dat hij wel voor de S5 gaat komen
nieuws: Vroege versie Android L voor Samsung Galaxy S5 lekt uit

Zelf ben ik erg blij dat hij voor de G2 komt die ik nog niet zo lang heb. Alleen gebruik ik nu Xposed. en een aantal van die functies wil ik eigelijk niet kwijt.
We zullen zien
-

[Reactie gewijzigd door seapip op 15 oktober 2014 20:01]

Uhm, ART is helemaal niet "nieuw". Het zat al lang in KitKat als een experimentele feature.
Klopt, maar het was experimenteel. Benchmarks lieten hogere scores zien, maar het crashte nog erg vaak bij veel apps en de batterij was zo leeg.

Als dit opgelost is, is het ook nog bruikbaar. Een welkome verandering :)

[Edit] volgens was ART ook bij 4.3 jelly Bean beschikbaar

[Reactie gewijzigd door mrhp op 15 oktober 2014 20:57]

Niet dat ik veel apps gebruik maar hier geen last van ART en eveneens geen last van slechte batterij.
Ik gebruik ART al sinds het begin dat KitKat uitkwam (Nexus 4) en het enige waar ik problemen mee heb gehad is WhatsApp in het begin, en dat werd opgelost met een WA update. Ik heb niks gemerkt van een slechtere accu duur en dergelijken.

En nee, het was nog niet beschikbaar in 4.3
Klopt het nou dat in Android 5.0 de SMS-app vervangen wordt door Google Hangouts en deze daar verplicht voor gebruikt moet worden? Of kan ik in Android 5.0 nog gewoon de SMS-app blijven gebruiken, als ik niet Google Hangouts daarvoor wil gebruiken?
Je kunt zelf een SMS app kiezen. Dus als Google hangouts standaard maakt kun je het toch snel daarna vervangen?

Ik snap dat ze vooral in US gratis VOIPen willen promoten..
Correct, deze functie zit ook al in kitkat. Je kan dus gerust een andere app gebruiken, al snap ik niet waarom hangouts niet goed zou zijn, vind het wel fijn werken (en scheelt weer een app)
privacy lijkt mij een sterk argument.
Al sturen weinigen nog hun persoonlijkste berichtjes via sms tegenwoordig.
In Android 5.0 Lollipop zit een nieuwe SMS app genaamd Messenger.
Helaas kaas heb ik geen Nexus apparaat :(
Offtopic: Hopelijk komt er ooit nog voor de S3 Android 4.4 :), maar waarschijnlijk niet.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 oktober 2014 20:09]

Was wel te verwachten eigenlijk, slome 1 gb RAM is sowieso al krap nu ik 4.3 run.
Ook ART is default in Android 5. Helaas zijn nog altijd apps niet compatibel..

bvb:
https://play.google.com/s...etails?id=be.telenet.yelo
Ik gebruik op mijn Nexus 5 al maanden ART en ben nog geen enkele app tegen gekomen die het niet doet vanwege ART. Alle apps die het niet doen op ART moeten nu wel worden aangepast aangezien het de standaard gaat worden voor de toekomst :)
Inderdaad, maar sommige bedrijven kijken niet zo naar de toekomst:

https://twitter.com/Telenet/status/522467617395986432
Ik hoop dat mijn Huawei P6 ook nog Android 5 gaat krijgen. Zou fijn zijn! Ik zit nog binnen mijn garantie, dus custom roms flashen gaat niet.
Huawei kennende kan je updates wel vergeten :P
Valt mee, de P6 is de afgelopen maanden 3 keer geupdate, waaronder een update naar 4.4