Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties

Google heeft in Android 5.0 een functie ingebouwd dat het scherm oplicht en notificaties toont als de gebruiker het toestel oppakt. Die functie zat eerder in de Moto X, het duurste model van Nexus 6-fabrikant Motorola.

De functie heet in Android 5.0 op Nexus-toestellen 'Ambient Display'. Hoewel Google op de productpagina van de Nexus 6 de functie alleen noemt en daarbij vermeldt dat de accuduur met de functie aan korter is, legt de zoekgigant niet uit wat de functie inhoudt.

'Ambient Display' blijkt een functie om het scherm op te laten lichten als de gebruiker het toestel oppakt, schrijft Android Police. Daarmee hoeven gebruikers dus geen knop in te drukken om het toestel wakker te maken en is het direct klaar voor gebruik. Die functie verscheen voor het eerst in de Moto X van Nexus 6-maker Motorola vorig jaar, en heette toen 'Active Display'.

De functie, die leunt op sensoren om waar te nemen of het toestel beweegt en dus het scherm moet activeren en het best uit de verf komt op een amoled-scherm, blijkt niet alleen te activeren op een Nexus 6, maar ook in een port die op de twee jaar oude Nexus 4 draait. Het is onbekend of de functie behalve in de Nexus 6 ook in andere toestellen zal komen.

Hoewel Motorola de functie als eerste op Android gebruikte, hebben Nokia-toestellen zo'n functie al langer. Op Symbian-toestellen als de N8 uit 2010 kunnen gebruikers ervoor kiezen de tijd en notificaties altijd weer te geven, terwijl recentere Lumia's dat ook kunnen met de Glance-functie op basis van beweging.

De pre-orders voor de Nexus 6 beginnen op 29 oktober, zo maakte Google deze week bekend. De leveringen van toestellen zullen op 3 november beginnen. Of de smartphone gelijk in Nederland zal uitkomen, is onbekend.

Ambient Display op Nexus 4Ambient Display op Nexus 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

Ik neem aan dat het pas werkt na een periode van inactiviteit terwijl het toestel plat ligt? Hoewel het me een nuttige functie lijkt, zou niet graag willen hebben dat het scherm van mijn Nexus 5 met toch al beperkte accu capaciteit steeds aan gaat in mijn broekzak.
Deze functie heb ik al maanden op mijn telefoon waar carbonrom op draait. als je de telefoon uit je zak haalt gaat hij automatisch aan. Als je 'em weer in je zak stopt, gaat tie ook weer uit. best wel simpel eigenlijk. Waar ik nu last van heb is dat ik gewend ben om m'n telefoon zelf aan te doen, en hem dus deheletijd weer uitdruk.

Verder wel een handige functie, maar verbruikt wel meer stroom omdat de hardware wakker moet blijven.
Carbonrom heeft dat al een tijdje erin zitten, ze noemen het Active Display, Pocket-Ready
Alle (andere) features van Carbonrom staan hier.

Ze ondersteunen best veel toestellen direct vanaf hun site, en op XDA staan nog meer ports. Met een beetje kennis en kunde kan iedereen zijn toestel zelf omtoveren.

[Reactie gewijzigd door Petertyuh op 22 oktober 2014 13:30]

Dit lijkt me minder interessant dan momenteel de "dubbel tap" functie op nieuwere smartphones zoals de HTC One M8 en de Oneplus One (er zullen er nog wel zijn).

Hier kan je gewoon 2x kort tikken op het scherm en dan gaat het toestel ook aan.

Zelf vind ik dit echt enorm handig bij mijn oneplus one vermits deze vaak naast me op mijn bureau ligt en als ik dan een melding krijg of gewoon wil zien of ik iets aangekregen heb kan ik gewoon even dubbel tikken en zie ik mijn scherm.
Hiermee kun je een functionaliteit creëren waarmee je dus helemaal niet meer hoeft te tikken of op en knoop te drukken.
Zie Motorola active notifications.
9 van de 10 keer dat ik mijn telefoon pak ben ik niet geinteresseerd in notities maar ga ik weg en neem mijn telefoon mee. En als ik wel notities wil zien blijft mijn telefoon gewoon liggen (en druk ik op een knop)

Het geldt natuurlijk vooral voor mij, maar oppakken is geen reden om notities tekijken.
Inderdaad en daarom heb ik deze functie ook na een paar minuten weer uitgezet op mijn Z10. En dan kun je bij BlackBerry ook nog naar boven swipen om nieuwe notificaties te zien. Niet noodzakelijk voor mij dus.
Dat dubbeltappen op het scherm zie ik het nut niet zo van in. Iedere telefoon heeft immers een fysieke knop om em te ontwaken, die altijd goed werkt, en 1x indrukken is al voldoende. Bij Samsung devices kun je daarnaast ook de fysieke homeknop gebruiken (en bij Apple mss ook wel, ik zou het eerlijk waar niet weten).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 oktober 2014 20:57]

Opzich heb je natuurlijk gelijk, maar ik vind 't op mn m8 wel fijn dat ik niet iedere keer met mn hand naar de bovenkant van mn telefoon hoef te gaan als ik hem wil unlocken. Het is imho een stukje extra gebruiksvriendelijkheid.
Als de powerknop aan de bovenkant zit ja... Maar bij mij zit ie aan de zijkant, makkelijk te bereiken met de duim, maar nog net niet té makkelijk.
Dat vind ik nog het grote voordeel van de fysieke home knop op de Samsung toestellen... Wanneer ik mijn Note 2 uit mijn broekzak haal, druk ik tegelijkertijd op die knop, verschuif mijn vinger naar het scherm, en maak de unlock-veegbeweging. Tegen dat de telefoon goed en wel uit mijn broekzak is, is hij unlocked.
Voor wie het niet veilig vindt om je telefoon niet te beveiligen met een PIN code/paswood... Hij is weldegelijk beveiligd, maar niet wanneer ik er vlakbij ben. Zodra de verbinding met mijn Pebble verbroken wordt, wordt hij automatisch gelockt MET paswoord.
Dan nog is het handig om verschillende redenen ;)

1. je hoeft niet te "zoeken" naar de knop maar je kan willekeurig ergens op het scherm tikken
2. Als de telefoon ergens inzit waar de zijkanten niet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld een telefoonhouder voor in de auto
Heleboel telefoons hebben geen fysieke knop, zoals de mijne.
Daarnaast is een fysieke knop kleiner: als je op een willekeurige plaats op het scherm kunt tikken of vegen om het scherm aan te zetten is dat nog makkelijker.
Ten laatste moet je om een fysieke knop in te drukken een beetje druk uitoefenen, waarbij de telefoon kan bewegen of verschuiven als je hem niet handig vast hebt of als hij op een ongelijk oppervlak ligt.
Typen op een toetsenbord moet wel een slachting voor jouw vingers zijn als je al moeite hebt met de powerknop van een telefoon :)

Maar serieus, nee. Sorry, ik kan het niet met je eens worden. Een powerknop geeft nml ook feedback, en feedback is prettig. Dat je voelt dat je em ingedrukt hebt. Daarom typ ik op een proper toetsenbord ook 10x zo snel als op een schermpje.
Haha dat is waar, feedback is een pluspunt. Zo doe ik mijn telefoon altijd uit door vanaf de (softe) home-knop naar boven te vegen, en dan trilt de telefoon, wat fijn is. Maar om mijn telefoon aan te zetten kan ik overal op het scherm naar rechts vegen (dubbel-tikken werkte bij mijn telefoon soms in mijn zak per ongeluk), en de kans op het verkeerd uitvoeren van die handeling is nihil. Het is een groot oppervlak, en je kunt de handeling heel slordig uitvoeren: omdat er geen kans is dat je een andere actie per ongeluk verricht heeft hij een grote foutmarge. In zo'n geval is feedback niet belangrijk. Bij het indrukken van kleine toetsjes op een toetsenbordje is dat heel anders.

Bij vegen of dubbeltikken is het grote voordeel dus dat je lui en snel kunt zijn, wat tijd en concentratie bespaart; niet voor niets vinden mensen het prettiger om in hun browser naar boven de vegen bij het scrollen dan om op een knopje te moeten drukken! Als het dan toch een knopje moet zijn, is een fysiek knopje inderdaad veel fijner; maar een lekkeregrote veegbeweging, indien mogelijk, is nog fijner. Dat geldt dus zoals gezegd niet voor toetsenborden, waarbij je sowieso kleine knopjes moet hebben en grote vegen niet relevant/mogelijk zijn. Maar zelfs daar zie je dat veel mensen Swype wel relaxeder vinden dan tikken op (softe) toetsjes, omdat je lekker slordiger kunt zijn. Maar een fysiek toetsenbordje is inderdaad het beste, afgezien dan van de andere nadelen...
Dit is wel handig. Voor op die fysieke knop te duwen moet je de telefoon tegen houden, anders gaat deze schuiven.
Afhankelijk hoe deze ligt kan je hier dus zelfs 2 handen voor nodig hebben of je moeten verdraaien.
Met het dubbel tikken kan ik gewoon even mijn muis loslaten, tikken en klaar.
Dit is veel gemakkelijker, geloof me maar :-).
Geheel mee eens. Ik gebruik zelf een programma waarbij ik het scherm kan aanzetten door naar rechts te vegen, maakt niet uit waar op het scherm. Dat werkt prettig en snel, lekker lui met één vinger.
Geinig, dat heeft mijn Z2 ook, meteen aangezet!
Met twee vingers tikken gaat hij niet aan, slim bedacht, zodat hij niet per ongeluk aan gaat. Alleen hopen dat de accu niet veel sneller leeg gaat.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 21 oktober 2014 19:58]

Kun je het scherm ook met 2x tikken weer uitzetten, zoals op mijn LG G2? Want op mijn Sony Tablet Z kan ik het scherm idd aanzetten door 2x te tikken, maar uitschakelen van het scherm moet dan weer via het knopje... :?
Inderdaad, nee, dat kan niet, helaas. :'(
Misschien wel met een app of hack?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 21 oktober 2014 20:10]

Bij de OnePlus One kan je instellen dat hij vergrendeld als je twee keer op de statusbalk tikt, ik weet niet hoe dat zit bij andere telefoons.
Of lang op de home knop drukken in het beveiligingscherm. Dat moet je wel ff instellen bij schermbeveiliging -> knopacties

[Reactie gewijzigd door liter op 21 oktober 2014 21:48]

Hoe doe je dat?
Kijk bij instellingen en dan statusbalk, daar staat een optie genaamd "Dubbeltikken voor slaapstand".
Oke bedankt, stond al aan. Nooit geweten.
Suf is dat toch... Sony had dit blijkbaar al heel lang beschikbaar (veel eerder dan LG en HTC) maar ze hebben het destijds niet helemaal lekker toegepast. Want de functie op zich vind ik echt geniaal :)
Je kunt met Knock Lock je scherm door 2 keer op een bepaalde plek op je scherm
uit zetten. Zonder knopje!
Dit lijkt me minder interessant dan momenteel de "dubbel tap" functie op nieuwere smartphones zoals de HTC One M8 en de Oneplus One (er zullen er nog wel zijn).
Klopt, zo'n beetje alle Lumia's hebben die functie ook.
Aangezien dit ook bij de nieuwe Nexus 9 ingebakken zit zou het best wel eens kunnen zijn dat dit ook in Android 5 geïntegreerd zit
Denk dat het alleen werkt als er licht op de telefoon valt en de telefoon plat ligt.
hoeft niet persé. er zit ook een accelerometer (of gyroscoop) in de meeste telefoons tegenwoordig. deze word ook gebruikt als je bijvoorbeeld een racespelletje speelt en door middel van het draaien van je telefoon moet sturen.

edit: toevoeging van het woord gyroscoop

[Reactie gewijzigd door e.dewaal op 21 oktober 2014 20:23]

Ja, maar daarmee kun je niet betrouwbaar te weten komen of de telefoon zich in je broekzak of op tafel bevindt.
De accelerometer weet ook in welke positie je telefoon is ten opzichte van de zwaartekracht (de aarde dus). Daardoor weet je telefoon of hij plat op tafel ligt met het scherm naar boven, of niet. In je broekzak zal hij zo goed als nooit horizontaal liggen.
Daarvoor heb je de proximity sensor.
Inderdaad, deze optie zit al in de Oneplus One heb ik een paar dagen geleden gevonden! En ook meteen getest; als ik dubbeltik op het scherm zonder dat ik die sensor bedek, gaat die aan zoals zou moeten... Als ik de sensor bedek en tik dan tweemaal op het scherm, blijft het scherm uit :)
Zit "AL" in de OnePlus?

Volgensmij bestaat dat al een hele tijd hoor. Het zit ook in mijn Samsung Galaxy Ace II
Het zat ook al op mijn HTC Wildfire uit 2010 ;)
edit: of 2011, weet niet meer zeker

[Reactie gewijzigd door martenvdmolen op 22 oktober 2014 09:21]

En wat als het donker is?
Het is een nabijheidssensor, dezelfde sensor die het scherm van je smartphone uitschakelt als je die tegen je oor houdt. Anders raak je met je oor allerlei plaatsen aan op je scherm.
Dat doet mijn HTC One M8 inderdaad hetzelfde, maar toch unlockt hij geregeld in mijn broekzak. Heb geregeld dat er weer eens icoontjes verschoven zijn op mijn homescreen. Blijkbaar is die proximity sensor in mijn broekzak in ieder geval niet zo betrouwbaar.
2x tikken om het scherm om het scherm aan te zetten is tevens beschikaar op de Sony Xperia Z3 series.

Verder kun je met WhatsApp ervoor zorgen dat je scherm aan gaat als je een bericht binnen krijgt. Je kunt dat direct het bericht lezen. Dat zit in de app en is geen feature van de telefoon.
Juist, dus je redt het niet alleen met de gyroscoop.
En zo moet er constant vanalles op de achtergrond draaien om alleen maar te zorgen dat je telefoon aanspringt als je hem oppakt... Ik gebruik de aan/uit knop wel :-)
Dan moet die sensor continu gemonitord worden. Dat gaat natuurlijk cpu vreten.

Plus dat het totaal niet werkt als je bijv in een trein of vliegtuig zit.
Worden voor het uitlezen van sensoren tegenwoordig geen co-processors gebruikt? Juist om energie te sparen.
Ja daarnaast gebruiken deze sensors zo weinig stroom dat het bijna verwaarloosbaar is in tegenstelling tot het scherm zelf. Mijn sony z3 kan ik inschakelen door twee keer te tappen op het scherm. Hiervoor moet dus altijd het touchscreen aan zijn. Toch haal ik met gemak 26 uur standby tijd met ruim 7,5 uur screen on time. Dus kan me niet voorstellen dat een paar piep kleine sensoren ontiegelijk veel stroom vreten.
26 uur standby is best bedroevend eigenlijk. Niet om lullig te doen, maar een telefoon moet toch wel een paar dagen kunnen blijven liggen niets doen zonder dat de accu leeggezogen wordt.
Klopt, en dat kan hij hoogstwaarschijnlijk ook wel.
Sygys heeft het dan ook over 26 uur standby met 7,5 uur screen on time. En dat valt (bij mij) onder nogal intensief gebruik en dan is 26 uur behoorlijk netjes.
Dat zou kunnen, maar die hebben ook stroom nodig. Het zal uit de lengte of uit de breedte moeten komen. Niets is gratis.
Er zijn al toestellen die én batterijduur wedstrijdjes winnen én dit soort dingen aan hebben staan, dus kort gezegd, nee het valt wel mee hoeveel dat dat kost.
Maar die draaien iOS en hebben een M7 coprocessor. ;-)

On topic: op tafel ligt het toestel plat, oppakken is makkelijk te onderscheiden van broekzak lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door aToMac op 21 oktober 2014 22:41]

Wat heeft iOS hiermee te maken? Coprocessors zijn vrij normaal in telefoons. Het zou namelijk nogal dom zijn om ook alle kleine achtergrond taakjes uit te laten voeren door een 2.5ghz quad core (of in iOS geval, een dual coretje).
Dat Apple's marketingteam er een big deal van maakt betekent nog niet dat het speciaal of exclusief is.
Een Z3 Compact gaat nog langer mee en heeft deze functies ook..
Een aantal telefoons reserveert hiervoor een aparte processor of een core die minder energie gebruikt.
Ik verwacht dat het werkt met de proximitisensor, dezelfde sensor die het scherm uitdoet, als je een telefoon aan je oor houdt.

Die zit namelijk in vrijwel alle telefoons, en met nieuwe quallcomm chips zit de mogelijk om 'permanent' actief te zijn, zonder dat dit veel energie kost.
Nokia gebruikt de proximitisensor aan de voorkant(dezelfde als gebruikt voor autmatisch ontwaken icm een cover). Ik denk gaat Google voor dezelfde oplossing gaat.(ik neem aan de Nexussen ook een proximitiesensor hebben?)
> een nuttige functie
Klinkt goed, tot ik er over nadenk:
Meestal als ik 'm oppak is het om hem IN mjin broekzak te stoppen, en zal deze feature me meer dwarszitten dan helpen. Dat het scherm aan gaat als het UIT mijn broekzak komt, dàt lijkt me nu fijn.

> beperkte accu
Mijn Samsung Note3 bijvoorbeeld bij het oppakken een trilalarm als er nieuwe notifications zijn. Dat werkt erg intuitief. Het scherm blijft wel uit.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 21 oktober 2014 21:05]

Dat is natuurlijk geheel afhankelijk wat voor tijdslimiiet je als gebruiker hebt ingesteld aangaande je slaap modus. En idd zowel licht als beweging sensoren zullen gekoppeld zijn.
BlackBerry 10.3 heeft dit ook, maar dan moet het toestel met het scherm naar beneden en vlak liggen. Er reageert een sensor die daarop het toestel binnen 2 seconden op standy zet en/of geluid uitschakelt.


.

[Reactie gewijzigd door nlb op 21 oktober 2014 22:55]

Deze optie moet je ook niet willen als je geen amoled scherm hebt, ivm stroomgebruik. Sowieso kan je dan beter het ledje gebruiken en een kleur voor een bepaalde melding. Naar mijn weten heeft de Nexus 6 geen notificatie led. Overigens zie ik deze optie ook niet in de preview van Lollipop (heb een n5)
Het zat ook al in de Moto X van 2013, samen met active notifications.
Bij een lichte beweging van het toestel, wanneer de nabijheid sensor vrij is, laat het toestel notificaties zien. Dit gebeurt ook wanneer je het toestel uit je broekzak haalt.

Heerlijke functie: ik gebruik de aan-uit knoop nagenoeg nooit.
Ik gebruik op het moment eigenlijk alleen de dubbelklik-op-scherm feature om mijn telefoon te unlocken, maar als ik het zo lees dan klinkt dit ook wel prima :)
Ik prefereer de tap functie op mijn HTC One M8 om het scherm te activeren Als ik bijvoorbeeld mijn smartphone oppak om deze bijvoorbeeld aan de lader te hangen dan heb ik er helemaal geen behoefte aan dat het scherm aan gaat.
Alleen jammer dat de M8 niet aan gaat als hij ligt en je er dan op tikt. Je moet hem echt optillen...
Wanneer het scherm oplicht laat active notifications alleen notificaties zien. Daarbij zijn verschillende privacy opties instelbaar. Bij het bekijken van notificaties is het toestel niet unlocked.
Ik gebruik op mijn Galaxy SIII LTE Dynamic Notifications:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.greatbytes.activenotifications

En heb dit programma als lockscreen ingesteld.

Hij gaat nu aan zodra ik hem uit mijn broekzak haal, wat perfekt is. Ook als hij op tafel ligt en ik hou mijn hand even boven de telefoon, gaat het scherm aan.

Ik heb nog niets gemerkt van toename van batterijverbruik.
Dit zit standaard ingebouwd in ParanoidAndroid, alleen heet het dan anders, en werkt het even anders, maar het komt op het zelfde neer.

Hier een linkje: https://www.youtube.com/watch?v=NvjTf1owbfc

Hoop dat dit standaard in Android komt! Mooie toevoeging :)
Wilde dit net reageren inderdaad, ik gebruik PA en het werkt zalig. Als ik mijn telefoon oppak krijg ik meteen te zien of ik nieuwe notificaties heb en ik kan er meteen naartoe :)

Als het nog een stukje verder word uitgebreid en je telefoon gaat ook automatisch aan wanneer je hem oppakt is het helemaal mooi.
Ideale feature! Alleen op mijn oude galaxy Nexus is mijn telefoon helaas overleden door ParanoidAndroid, systeem brick :) oah well, gebruik het nu al +/- 3 maanden op m'n Xperia Z, en het is reuzehandig! Heb alleen wel af en toe dat m'n scherm aan gaat zonder dat ik wat doe.
Mijn One M7 doet ooit hetzelfde hoor, dan springt het scherm aan zonder dat ik mijn telefoon aangeraakt heb. Maar aangezien ik mijn telefoon regelmatig op stil heb staan is het ergens wel handig :P

Ik kijk erg uit naar wat PA met Android L gaat doen. Lijkt me best interessant, kijkende naar wat ze met 4.4 hebben gedaan.
Je bedoelt de optie Peek van Paranoid Android.
De ontwikkelaar heeft dat stukje software ook in de Android Play Store gezet en is dus voor iedere rom beschikbaar.
https://play.google.com/s...ls?id=com.jedga.peek.free (gratis)
https://play.google.com/s...ils?id=com.jedga.peek.pro (pro)
"en het best uit de verf komt op een amoled-scherm"

dit moet iemand mij toch even uitleggen....
AMOLED schermen hebben geen backlight, elke pixel word individueel opgelicht. Dus als een bepaalde pixel zwart is (in een foto bijvoorbeeld) dan is dat ook echt zwart, omdat die pixel simpelweg niet aan gaat. Deze optie is voornamelijk een heel klein beetje text op een zwarte achtergrond, waarbij er dus niet veel pixels aan hoeven te 'staan' en er dus batterijduur bespaard word. :)
Dat begrijp ik wel. Was alleen niet duidelijk uit het artikel dat het dus om een zwart scherm zou gaan met notificaties. Het artikel gaat om 'wake-on-motion' terwijl er dus eigenlijk een secundaire functie betreft de weergave van notificaties aan vast zit zoals op Nokia's. Voor het 'wake-on-motion' zou het namelijk geen zak uitmaken of het OLED of LED is. Vandaar dat ik het dus al niet begreep...

Denk overigens dat t scherm vaker ongewilt aangaat met deze functie. Dan liever tap-to-wake met een notificatie LED.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 oktober 2014 20:30]

Het valt op vele manieren te implementeren, maar deze (met amoled) heeft de minste impact op je accuduur
Bij amoled worden bij notificatie alleen de witte letters aangezet door het scherm. Het zwart blijft uitstaan. Dus energie besparing.
Soms kan dit handig zijn, maar ook weer niet; als hij in je zak zit en je staat op kan het lijken op de beweging die je maakt bij het oppakken. Dan gaat het scherm dus aan terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Ze moeten dit heel goed uitwerken, anders wordt het echt een flop.
Tja, glance werkt via de nabijheidssensor, dat gaat erg goed. Beweging lijkt mij idd erg ingewikkeld om goed werkend te krijgen.
Een combinatie van proximity en gyroscoop/bewegingssensor werkt goed. geen actie wanneer het toestel op het scherm ligt of in je broekzak zit, maar direct scherm aan en notificaties op je lockscreen wanneer je m beweegt of uit je broekzak haalt.
Op zich is dat toch simpel te regelen ? Bij de Wii moest je de controllers ook op een platte ondergrond leggen als deze opnieuw gecalibreerd moesten worden. Er wordt dan een nulpunt ingesteld. Hetzelfde zal bij Android gebeuren. Als je toestel in "rust" stand op een tafel ligt zal de functie werken. Zodra deze in je broekzak zit zal deze niet meer aan het "nulpunt" voldoen en wordt de functie uitgeschakeld totdat het toestel weer in een neutrale positie ligt.

In je broekzak zal zo'n toestel nooit fatsoenlijk recht liggen en ook niet lang in een bepaalde stand verkeren. Als je aan het lopen bent zullen de sensoren constant veranderende waarden detecteren.
AcDisplay heeft de functie 'Active display' die ongeveer hetzelfde doet als deze functie in Android 5.0. Gek genoeg beloven ze dat het de CPU niet gebruikt, enkel de omgevingssensoren van de telefoon gebruikt en hierdoor de batterijduur niet vermindert. Geen idee of die claim helemaal waar is, maar ik merk geen extra battery drain met mijn Moto G.
Ik meen ooit te hebben gelezen dat veel recente smartphones een dedicated functie hebben die de omgevingssensoren voor zijn rekening neemt. Dit zou de CPU omzeilenn en accuduur verlengen. Iemand die hier meer van weet mag me hierover verbeteren.:)
Ik gebruik eigenlijk ook al geruime tijd AcDisplay op een Samsung Galaxy S3, volgens mij is de accuduur niet echt aanzienlijk minder dan dat hij zonder deze applicatie aan is.
Ik neem aan dat deze functie werkt op beweging? Dat zou betekenen dat de 'bewegingsmeters' constant aan moeten staan. En zoals ook al in de tekst staat:
"...en daarbij vermeldt dat de accuduur met de functie aan minder is...""