Nexus 6 gaat in België 649 euro kosten

De Nexus 6 van Google en Motorola gaat in België 649 euro kosten. Dat blijkt uit informatie die Google donderdagavond kortstondig in zijn Play Store had staan. Daarmee is hij 300 euro duurder dan de Nexus 5 bij release.

De 32GB-variant gaat 649 euro kosten en voor de 64GB-variant vraagt Google 699 euro, blijkt uit informatie op de Belgische pagina van de Nexus 6 in de Play Store. De informatie staat er inmiddels niet meer op; een lezer tipte Tweakers over de prijsinformatie op de pagina en ook AndroidWorld zag de prijzen staan. De prijs in Nederland zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn. Google vraagt tot nu toe dezelfde prijzen voor zijn producten in de lage landen.

Het bedrag dat de Nexus 6 in Nederland gaat kosten ligt daarmee in lijn met wat Google in de Verenigde Staten vraagt. Daar kost hij 649 dollar, wat omgerekend en inclusief btw rond de 635 euro uitkomt.

Met de prijs van 649 euro is de Nexus 6 300 euro duurder dan de Nexus 5 dit voorjaar was bij release in de Nederlandse Play Store, hoewel dat model over 16GB opslag beschikte. Voor de 32GB-variant vroeg Google toen 399 euro. Daarmee lijkt Google gestopt te zijn met de lage prijzen voor zijn Nexus-toestellen. Onder meer LG, maker van de Nexus 5, klaagde over de grote prijsdruk op de markt voor smartphones. Die prijsdruk komt vermoedelijk mede door de Nexus-smartphones.

De prijs van 649 euro ligt in lijn met de prijzen bij release van andere high-end smartphones. Samsung vraagt geregeld 700 euro of meer bij release, maar laat die prijzen doorgaans snel zakken. HTC en Sony zitten beide ook boven de 600 euro met hun belangrijkste toestellen. Apple vraagt voor zijn nieuwste iPhone vaak tussen 650 en 700 euro voor de goedkoopste variant.

De Nexus 6 komt volgens de recentste berichten voor het einde van het jaar in Nederland uit, vermoedelijk in december: de pagina vermeldt een actie die op 31 december afloopt. De eerste exemplaren zouden deze week geleverd zijn, maar het model is nog beperkt beschikbaar. Hoe het komt dat Google weinig exemplaren van zijn smartphone beschikbaar heeft, is onduidelijk. Hetzelfde gebeurde twee jaar geleden met de Nexus 4, die maandenlang slecht verkrijgbaar was.

Nexus

Ben jij van plan om een Nexus 6 aan te schaffen, nu blijkt dat hij vanaf 649 euro kost?

Nee, ik wilde hem wel kopen, maar ik had een lagere prijs verwacht
50,7%
Nee, ik wilde hem sowieso al niet kopen
32,7%
Ik ben er nog niet uit
7,1%
Ja, ik wil graag een Nexus en ik betaal die prijs dus wel
5,8%
Ja, ik vind hem nog altijd niet te duur ten opzichte van de concurrentie
3,6%

Aantal stemmen: 6.326. Deelname gesloten op 28-11-2014 10:33. Stemmen is niet meer mogelijk.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

07-11-2014 • 10:07

204

Submitter: CedricD

Reacties (204)

204
198
154
8
0
17
Wijzig sortering
Ik hoop dan dat voor die premium prijs de ervaring beter was dan wat ik ervaren heb op mijn Nexus 7 (de slowpoke versie) en de Nexus 4 met zijn afgrijselijke batterijduur. De reden waarom ik bolwerkte - buiten het feit dat het als Android developer goeie reference devices waren - was namelijk de lage prijs.

Ik heb sinds een paar maand een nieuwe job waar ik - niet tot mijn spijt - geen Android ontwikkeling meer moet doen en dus mijn Android toestellen heb ingeruild voor de Apple varianten. Specs zeggen niet alles en als developer heb ik liever dat een tablet en een smartphone zo frictieloos (geen zin om in mijn vrije tijd nog te tweaken om tot een ietswat aanvaardbaar gebruiksgemak te komen) mogelijk zijn.

De lat bij dure toestellen is op dat vlak iets minder vergeeflijker dus ik ben echt benieuwd naar de impressies ervan. Voor hetzelfde geld is het een schitterend toestel die elke euro van die 649 euro waard is.
Ik hoop stiekem dat dit toestel de Europese markt gaat betreden:
http://nl.hardware.info/n...nternationale-droid-turbo

Zit tussen de Moto X 2014 / Nexus 6 in.
Formaat van de Moto X met de hardware van de Nexus 6.
Dat hoop ik ook, maar ik hoop er niet te veel op. Ben onwijs fan van mijn Moto X (ik vond de 2013 versie van het toestel de beste telefoon van dat jaar), maar onderdelen (vervangend scherm) is lastig te krijgen en alle extra's (Zoals de Motorola Skip, de Moto 360 en Moto Hint) zijn niet uitgekomen in NL. Ook de kleuren configs (Moto Maker) waren alleen in de states te bestellen en dat in in 2014 nog steeds zo.

Ik snap dat dit een kip ei probleem is voor Motorola. Ze zijn vooral sterk in de US en dus is het logisch de spullen vooral daar uit te brengen, maar op deze manier krijgen ze ook geen markt in Europa.
Jammer dat de prijzen zo hoog zijn, door de lage prijs in combinatie met de "cleane" skin vond ik het altijd erg aantrekkelijke toestellen, 1 deel daarvan is nu dus vergaan. Jammer..

Moet wel zeggen dat ik het een erg mooi toestel vind!

[Reactie gewijzigd door Domih op 23 juli 2024 14:23]

Anoniem: 601896 @Domih7 november 2014 10:13
Het is erg duur voor een nexus inderdaad.
Het toestel zal in de markt voor grote toestellen concurreren met:
  • De Iphone 6 plus
  • De BlackBerry passport
  • En de samsung note4.
Verschil met die toestellen is, dat die toestellen allemaal een paar unique selling points hebben (os, toetsenbord, dualscreen werken) en de nexus vooral fenomenale specs op papier heeft.
De Samsung Galaxu Nexus, de voorloper van de Nexus 4 en 5, had bij de lancering ook een introductieprijs van 649 euro. Met de Nexus 4 en 5 zijn we een beetje verwend geworden qua prijs, maar gezien de specificaties is de hogere prijs van de Nexus 6 wel gerechtvaardigd.

Ik ben wel benieuwd in welke mate de prijs zal zakken de eerste maanden na introductie, zeker als ook de retailers het toestel zullen aanbieden. Google blijft sowieso de introductieprijs aanhouden, maar bij reguliere winkels kan de prijs snel zakken. Zo was de Galaxy Nexus na twee maanden al meer dan 200 euro goedkoper, maar toen verkocht Google nog geen Nexus-apparaten via de Play Store in de lage landen.
De Nexus heeft ook zijn unique selling point: standaard Android OS met de garantie dat je de komende jaren als eerste van nieuwe updates voorzien bent. Verkoopprijs van de Nexus toestellen was vroeger eerder aan de lage kant, waarschijnlijk om de toestellen en het merk in de markt te zetten. Nu zal Google van oordeel zijn dat het merk Nexus voldoende naamsbekendheid geniet en dat ze nu meer marktconforme prijzen kan vragen. Het is een strategie zoals een andere :).
Stock Android is en blijft een groot voordeel inderdaad. Ik ben ook heel blij dat ik straks rustig mijn Nexus 5 kan gaan updaten. Maar de populariteit van de Nexus kwam denk ik vooral door de relatief lage prijs: voor een vergelijkbaar toestel moest al gauw een extra 100 á 200 euro worden betaald. Nu gaat Nexus hetzelfde pad bewandelen als Samsung en dat is jammer. De eerste Galaxy S modellen waren ook relatief goedkoop, maar toen er een Samsung fanbase ontstond ging de prijs al rap omhoog.
De eerste Galaxy S modellen waren ook relatief goedkoop, maar toen er een Samsung fanbase ontstond ging de prijs al rap omhoog.
De prijs is in 5 jaar 50 euro omhoog gegaan, geen idee waar je nu op doelt :P
Dat je met goed zoeken de eerste Galaxy S in die tijd al voor een €300 in je handen kon hebben terwijl ze nu al gauw goed €400 á €500 kosten. Dat verschil is wat groter dan €50 :)
In die tijd waren de toestelsubsidie's hoger, en kon je makkelijker met een telco onderhandelen.

Mijn eerste S was retail ingezet als 550€, en bij een tweejarig abo zou het 100€ bijbetalen worden.
Na een halfuurtje bellen met VF was dat al omlaag, en 'kreeg' ik een duurder abo voor de prijs die eronder lag.

Nu moet je bijna een bedankkbrief en taart sturen (voor/als) je 5€ van dekosten afkrijgt
Stock moet je m.i. vooral lezen als basic. De applicaties die meegeleverd worden bieden weinig functionaliteit. Uit te breiden met third-party apps wat uiteraard niet bijdraagt aan een consistente gebruikerservaring.
Ben wel benieuwd of de meegeleverd apps de veel hogere prijs van 600+ euro gaan rechtvaardigen. Qua ondersteuning moet Google ook betere garanties gaan geven. Een 18 maanden support vanaf eerste introductie is natuurlijk niet te rechtvaardigen voor een 600+ euro telefoon.
Stock is inderdaad de basis uitvoering, zoals Google Android aan andere fabrikanten levert. Je moet je alleen nog afvragen wat de toevoegingen van fabrikanten nog toevoegen, want de skins die ze leveren zijn veelal traag (kijk bijv. naar Samsung) en de apps die ze meeleveren zijn voor een overgroot deel bloatware waar je geen belang bij hebt maar die je niet kan verwijderen... Troep dus! Doe mij maar stock Android, want toevoegen kan altijd maar verwijderen schijnt lastig te zijn :)
Stock android heeft wat mij betreft een voordeel qua updates. Qua gebruiksgemakt verkies ik touchwiz of htc sense of iets anders. Misschien is het wel wennen maar sommige dingen vind ik makkelijker bij de anderen.
De Nexus heeft ook zijn unique selling point: standaard Android OS met de garantie dat je de komende jaren als eerste van nieuwe updates voorzien bent.
Dat unieke sellingpoint is niet uniek.
Zowel op apples als blackberry's ben je lang, en 'als eerste' voorzien van nieuwe updates. Apple's ondersteuning heeft daarin misschien wel een betere reputatie dan nexus, en op ook m'n blackberry heb ik tot nu toe frequenter updates dan op m'n nexus5.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 23 juli 2024 14:23]

Ik wil geen iOS of BBOS of WIndows Phone, ik wil Android.

Dus ja, de Nexus heeft wel een uniek selling point, Het feit dat vele gebruikers net een Nexus kopen om de laatste versie van Android (met dus alle nieuwste features) te hebben toont net aan dat het wel een uniek selling point is.

Daarnaast: "Meer updates = beter!" is een nonsens argument. Tenzij je mu kunt vertellen welke bugs er moeten gepatcht worden houd je claim geen steek: waarom is BBOS beter omdat je vaker updates krijgt?

Dat is even hol als argument, als zeggen dat Chrome beter is omdat het versienummer hoger is dan dat van Firefox: het slaat helemaal nergens op.
Weet je wat pas hol is? Een discussie over uique selling points van OS'en als die persoon toch alleen maar ANdroid wil. Dan heeft het geen zin om daarover te hebben.
Ik denk dat je het hele punt mist, lezen is blijkbaar een kunst. Het gaat hier itt tot wat jij wil beginnen trollen niet om het ene OS tegen het andere.

De post waarop reageerde zei dat de Nexus geen uniek selling point heeft met zijn software, met als argument dat Blackberry en iOS en WP ook snelle updates hebben.

Mijn punt was dat de Nexus niet snelle updates als selling point heeft, maar gegarandeerd als eerste de nieuwste android versies. Dat is anders dan 'als eerste de laatste BBOS/iOS/WP versie'. Het is dus wel degelijk een UNIEK selling point: wie een Android toestel wil om wat voor reden dan ook (bvb een developer, of een Android fan, of iemand die voor zijn werk een Android toestel moet gebruiken bvb omdat er een bepaalde Android app is die op het werk belangrijk is)), en liefst altijd de laatste versie van Android heeft, komt enkel op de Nexus uit. Dat klinkt toch als vrij uniek.
Blijft een feit dat jij niet kan discussieren wat unieke selling points zijn van andere OS'en als je enkel Android wil. Je snapt toch wat selling points wil zeggen niet? Dingen die jou overtuigen om voor iets te kiezen. Maar je keuze ligt al vast en zal je dus nooit de selling points van andere zien.
Niet van de andere OS'en, maar voor zover je dit niet wist, Android draait ook op andere phones & devices =^). Die verschillende producten met Android hebben allen USP (hoop ik voor hen) tov 1) andere Android-toestellen 2) tov andere OS'en.

Daarnaast kan het nooit kwaad om een gefixeerd (maar in de post niet onderbouwd idee) te challengen.

Uiteindelijk is het punt van kiang dat Nexus tov de andere Android-phones wel degelijk een USP heeft. Met name een zeer cleane Android, die altijd als eerste Android-toestel bijgewerkt wordt met bugfixes en features. Dat je z'n punt niet kan of wil begrijpen is een ander... punt ;) . Overigens wat het nul07 die begon over BB & IOS..
Het feit dat vele gebruikers net een Nexus kopen om de laatste versie van Android (met dus alle nieuwste features) te hebben toont net aan dat het wel een uniek selling point is.

Daarnaast: "Meer updates = beter!" is een nonsens argument. Tenzij je mu kunt vertellen welke bugs er moeten gepatcht worden houd je claim geen steek: waarom is BBOS beter omdat je vaker updates krijgt?
Ik geloof dat je de vraag uit de 2e alinea die ik van je quote al zelf beantwoord hebt met de 1e alinea die ik quote van jou. Updates kunnen bug-fixes zijn, maar ook het toevoegen van functionaliteiten.

En ja, op BB OS10 gebeurt dat net zo goed als op Android. Zo voegt de laatste versie van BB OS10 het gebruik van Blackberry Blend toe. Die update gaat, zover ik heb begrepen, gewoon uitgerold worden naar alle BB-toestellen met OS10 aan boord.
Het is een USP binnen de Android-markt, genoeg mensen die perse Android willen en dan is de Nexus gewoon het beste als je als eerste/snelste updates wilt hebben :)
+/-18 maanden = 1,5 jaar, ergo geen jaren.
Edit:
Google garandeert 18maanden na release de nieuwste updates. Rest is coulance/geluk. GN kreeg bijvoorbeeld geen Kitkat als ik het me goed herinner.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 14:23]

Mijn Nexus 4 van twee jaar oud krijgt gewoon Android 5.0. Dus je kan best van jaren spreken.
Omdat jij geluk had? Dat is geen garantie.
Geluk? Hij zal toch zeker niet de enige zijn met een Nexus 4 die naar Android 5.0 wordt geüpdate? Je mag zeker wel spreken van komende jaren.

Verder vind ik de prijs wel erg hoog, heb zelf de Nexus 5 gekocht omdat deze qua specs/prijs beter was dan alle anderen (voor waar ik het toestel voor gebruik). Door er nu een highend phone van te maken (qua prijs), verliest het merk een deel van zijn charme. One plus one anyone?
Ben van mijn Nexus 5 naar de One Plus One gegaan alleen al wegens de veel betere accu duur.

Plus punten van de One plus one tenopzichte van de Nexus 5:
Accuduur (Veel en veel beter)
Prijs (€310 ipv €330 van de Nexus 5)
64gb ipv 16gb

Minpunten:
Werkt heel iets minder vloeiend naar mijn mening dan de Nexus 5.
(wel weer meer customizable)
Pluspunt nummer 4
Cyanogenmod
Al die handige tweaks zitten niet op een standaard rom.

Ik zelf merk geen snelheidsproblemen.
Bij de Nexus toestellen is het geen geluk.
In tegenstelling tot andere merken krijgen Nexus apparaten langer en sneller updates.

Nu ik de prijs van de Nexus 6 zie ben ik nog iets blijer met mijn OnePlus die de helft kost!
Nee hoor, mijn Nexus (en velen met mij die hetzelfde model hebben) kreeg na 18 maanden geen updates meer. Terwijl Google juist zijn Nexus lijn een streepje voor zou moeten geven.
Hij geluk of toevallig 1 ander model pech waardoor die niet over de 2 jaar kwam?

Ook de andere merken (die Android verkopen) lijken steeds langer te gaan updaten (welliswaar niet zo snel als de Nexus serie), en dus moet Google daar ook gewoon in mee gaan :) Want de verkoopprijs is geen USP meer iig, blijft alleen nog een cleane android versie over...
Toch best triest dat het bij Android een unique selling point is dat je updates mag verwachten op je toestel... geeft wel aan hoe veel fabrikanten met Android en haar gebruikers omgaan... ;)
Dat is waar. Komt natuurlijk door de versplintering op de Android markt. Als je een goedkoop Chinees toestel koopt, dan hoef je helemáál niet veel te verwachten. Afgezien van het feit dat de Nexus 5 een developers telefoon is, waren de prijs en de garantie van updates wel de zaken waarvoor ik die telefoon heb aangeschaft voor mijn werk! Voor de Nexus 6 is het voordeel van de lage prijs weggevallen en hij is gewoon domweg te groot.
frappant dat je hier specifiek zegt dat je weinig hoeft te verwachten van chinese merken, ik heb een chinees merk (xiaomi mi2 augustus 2012) met wekelijkse updates en android 4.4.4. terwijl de Samsung galaxy note 2 (ook 2012) er nog op mag wachten.
Dat is waar. Komt natuurlijk door de versplintering op de Android markt. Als je een goedkoop Chinees toestel koopt, dan hoef je helemáál niet veel te verwachten.
Xiaomi RedMi kostte mij 125€ incl. verzenden, en krijgt netjes elke maand een update van de software.

De generic MTK toestellen zijn al vrijwel allemaal voorzien van een CM mogelijkheid, dus die update's zijn er ook ( dagelijks )
Lezen is een kunst zullen we maar zeggen... @Frigolamptje zei dat je dan als eerste de updates krijgt naar de nieuwste Android versie. En dat is weldegelijk een USP van de Nexus lijn. De Google Play Edition toestellen volgen snel daarna, en daarna komen de andere toestellen.

Het is wel zo dat inderdaad niet alle fabrikanten even goed ondersteuning geven, maar als je kijkt naar het lijstje van toestellen waarvoor Lollypop nog gaat uitkomen, staan daar ook nog aardig wat 2 jaar oude (toen) high end toestellen bij.
Waarvan het dan minstens 6 maanden duurt voordat je de update daarwerkelijk hebt...
Als je een nieuwe auto koopt, en er is een ander motorblok beschikbaar, krijg je die toch ook niet ?

Updates die komen, en helaas niet allemaal even vlot, maar het toestel zal niet spontaan ontploffen, na 1,5 jaar .... je heb nog steeds hetzelfde product.
Hmm de hardware vergelijking gaat niet op, we hebben het over software.
Dus omdat je geen update meer krijgt, werkt de telefoon niet meer ?
Dat hoor je mij niet zeggen, het ging erover dat de USP 'Altijd de laatste updates' als verkoopargument best triest is en het eigenlijk gewoon standaard zo zou moeten wezen.
Uhm nee bij alle toestellen mag je updates verwachten, jij verdraait de boel nu om (denk ik) grappig over te komen :)

De vraag is alleen hoe snel updates komen (en ja daar is de ene fabrikant beter in als de andere) en hoe lang die updates blijven komen (en dat is ook per fabrikant verschillend)...

Nokia had veel WP updates ook eerder dan andere merken, iOS heeft geen vergelijksingsmatriaal want dat heeft maar 1 merk :)

Dus nee zo raar is het niet, maar wel als je de boel verdraait dan is het inderdaad wel apart :)
Ach, ik hou het wel bij mijn Moto G. Ook redelijk kaal, snel zat en spatwaterdicht. Ik doe niet meer mee aan deze dure onzin. :)
Anoniem: 601896 @RoelRoel7 november 2014 11:05
De enige usp van de iPhone is volgens mij om te patsen want het os heeft een stuk minder mogelijkheden.
Wat je zegt klopt niet.

Alle os'en hebben tegenwoordig honderden functies.
In een vrij wetenschappelijk journalistiek diepte onderzoek van digit, waarbij de >1000 functies van android 4.4.2, ios 7.1.2, wp8.1, BBos10.2.1 allemaal zijn meegenomen concludeerde men onder andere dat als je puur kijkt naar functionaliteit, alle 4 de platforms zeer veel overeenstemming hebben. Dat zie je ook terug in hun data. Onderlinge verschillen in functionaliteit zijn vrij klein.
Daarbij spring android wel uit op 2 vlakken: costumisatie en Browsen.
Ooit gehoord van less is more? Het feit dan je met Android meer kan, betekend nog niet dat het beter is. Ik vind de stabiliteit van de software bijvoorbeeld een vrij belangrijke factor, en ik heb gemerkt dat iOS van zichzelf stabieler en soepeler draait dan Android. En van alle Android gebruikers is er maar een super klein percentage bezig met al die mogelijkheden, zoals het tweaken, skinnen, rooten (wat ook op een iPhone kan als je dat wil), "illegaal" apps sideloaden etc. Voor veel mensen is het alleen maar een telefoon waar je ook nog een spelletje op kan doen en foto's mee kan maken, en dat kan een iPhone minstens net zo goed als Android :)

Daar komt bij dat het voor Apple relatief makkelijk is om een update uit te brengen als er fouten in de software zitten. Voor Android is dat een stuk lastiger, omdat Google een update moet uitbrengen die vervolgens door de fabrikanten moet worden geïmplementeerd (áls ze dat al doen, geen garantie voor oudere of goedkope (Chinese) toestellen) en die update moet vervolgens soms door de providers worden goedgekeurd. Nogal omslachtig vergeleken met iOS :)

Je kán een iPhone kopen om mee te patsen, maar ik zie net zoveel mensen patsen met een Galaxy S5. Een duur toestel kan iedereen gebruiken als "pats factor", dus ik snap niet dat Apple gebruikers daar altijd op worden aangekeken. Voor mij is de iPhone gewoon de betere keus, en heeft niks met patsen te maken.

[Reactie gewijzigd door biteMark op 23 juli 2024 14:23]

Het is niet alleen het tweaken wat ik versta onder "minder mogelijkheden". Apple speelt een soort "goedaardige" dictator op dat platform die bepaald wat goed voor je is. Dat is prettig als je niet wilt nadenken voor veel mensen, maar beperkt de keuzevrijheid en ontwikkeling. Ze hebben allerlei zeer strikte regels voor apps die meestal niet alleen maar zijn om de gebruiker te beschermen, maar vooral hun eigen verdienmodel. Een voorbeeld van deze zaken hierboven is dat ze een app met algemeen nieuws over mobiele telefonie blokkeren omdat er ook nieuws over Android op staat (ik snap niet dat over zulke dingen niet meer commotie is) en dat er geen alternatieve browser ontwikkeld mag worden (met een eigen render engine). Wanneer een app komt die iets doet wat concurreert met bepaalde functionaliteit op het platform blokkeren ze het of laten ze het in het os niet toe. Je hoeft maar het nieuws van de afgelopen jaren hier op tweakers terug te halen en je leest in mijn ogen alleen maar verwerpelijke zaken (er zijn betere voorbeelden als die ik hierboven noem) die het bedrijf nog erger maken dan Microsoft een aantal jaren geleden (zij zijn juist erg op de goede weg).
iOS 8 is hier nu een kleine verbetering in waarbij ze wel apps zaken met elkaar laten delen (Intents die al vanaf het begin in Android zaten en je een eigen toetsenbord installeren).

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 23 juli 2024 14:23]

Het is niet alleen het tweaken wat ik versta onder "minder mogelijkheden". Apple speelt een soort "goedaardige" dictator op dat platform die bepaald wat goed voor je is. Dat is prettig als je niet wilt nadenken voor veel mensen, maar beperkt de keuzevrijheid en ontwikkeling. Ze hebben allerlei zeer strikte regels voor apps die meestal niet alleen maar zijn om de gebruiker te beschermen, maar vooral hun eigen verdienmodel.
Gelukkig is dit op android niet zo.
Daar bepaald google net zo goed dat er geen porno apss te downloaden zijn via de playstore, op mijn nexus draait standaard play-services op de achtergrond om zo tientallen 'persoonlijke' variabelen te verzamelen om zo gericht mogelijk te adverteren. Bovendien worden verplicht niet één of twéé maar zelfs 20 google apps meegeleverd op je telefoon, waarvan de meesten niet verwijderbaar maar slechts uitschakelbaar zijn. Daarnaast zie je bij elke nieuwere android versie, dat google diensten een steeds prominentere plaats in nemen tegenover open-source alternatieven.

Ook is privacy controle voor de gebruiker, niet handig voor een partij die geld verdient aan persoonlijke informatie, dus ook aan app-ops moeten in moderne android versies het ontberen.

Wat dat betreft vind ik Blackberry os 10 erg fijn:
  • De OS maker wil niet alles van mij weten.
  • Geeft controle over het echt verwijderen van bijna alle apps
  • Voor apps kan ik zelf individueel de rechten toekennen, of niet.
  • De UI, met de Blackberry HUB is erg gebruiksvriendelijk.
  • De reclame-intensiteit in native apps is veel minder.
.
Je betaald wat meer voor de telefoon voor de software, maar daarna zit je ook niet met een OS dat haar ontwikkelingskosten nog moet terugverdienen met veel reclame in het ecosysteem en verzameling van persoonlijke data.
Tsja het is maar net waar je waarde aan hecht: hoeveel gebruikers (procentueel) zullen zich storen aan de render engine van de browser? Al die "aardigheidjes" als extra toetsenborden etc. vind ik écht pure bull****. Ik heb nu bijvoorbeeld het Minuum toetsenbord geïnstalleerd, maar die gasten mogen nog behoorlijk aan hun software sleutelen want het werkt alles behalve stabiel! Dat krijg je dus als je met systeemsoftware gaat prutsen :( Die "feature" had van mij absoluut niet in iOS gehoeven, maar je hóéft het niet te gebruiken dus het is leuk voor de liefhebbers zal ik maar zeggen :) Openheid staat zéker niet garant voor kwaliteit, en om de kwaliteit te beschermen moet je soms concessies doen. Hoe je dat interpreteert (kwaadaardig of juist beschermend) is aan jezelf, maar ik vind het wel prettig om te weten dat iOS niet echt vatbaar is voor malware. Het is niet onmogelijk natuurlijk (is gisteren en vandaag bewezen) maar hoeveel antivirus apps zijn er wel niet voor Android uitgebracht :+ Alleen al omdat Google niet bepaald zijn best doet om malware uit de Play Store te weren...

Neemt natuurlijk niet weg dat ook Apple niet heilig of perfect is.. Die praktijken van het weren van bepaalde nieuws apps etc. geeft niet bepaald blijk van stijl, maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe relevant dat is want bijv. Apparata heeft wél een iOS app waar óók Android nieuws in staat. Ik denk dat er met die app die jij noemt meer mis was dan alleen dat :)
Ik snap niet waar mensen altijd het idee vandaan halen dat Android instabiel is of niet soepel draait. Ik heb een hele bak Android telefoons gehad maar instabiel was het eigenlijk nooit (en kan Google een hoop updates via de play services patchen). Traag ook niet, afgezien van Samsung Touchwiz.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 14:23]

<intro>
Ik heb in het verleden altijd iPhones gehad, en ik heb op het moment een iPhone 6 plus en een Nexus 5. De N5 heb ik voor studie en werk aangeschaft en de iPhone gebruik ik als dagelijkse telefoon.
</intro>

Het is dus geen "idee" wat ik heb, ik heb het zelf gemerkt dat Android trager is dan iOS. Niet per sé in de zin van het opstarten van apps o.i.d., maar in de zin van bijv. animaties en dergelijke. Animaties lopen soepel op iOS, terwijl Android (op de N5 en S5 iig) haperige animaties toont. Klinkt niet als een grote ramp, maar als je een boel geld betaald voor een telefoon dan vind ik een goede afwerking van de software toch wel een minimaal vereiste. Android getuigt daar op het moment gewoon nog niet echt van.

Verder, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur, vind ik Android bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk als iOS. Android kan te veel, waardoor je door de bomen meer moeite hebt om het bos te zien. Als iOS gebruiker is Android, zeker in het begin, lastig: een app verwijderen doe je niet door het icoontje op het home screen lang in te drukken; neen, men moet naar het app overzicht en de app daar verwijderen. Er is een file browser aanwezig (?!)... Dat zijn een paar van de tientallen "kleine" dingetjes waarin Android verschilt van iOS, maar naar mijn mening niet gebruiksvriendelijker is.

Verder heb ik op de N5 best veel last van instabiliteit. Bepaalde apps crashen met enige regelmaat, vooral games die net wat meer van je GPU vragen hebben daar nogal eens last van. Na het installeren van andere software, zoals een custom launcher of Cyanogenmod (iets wat met de N5 moet kunnen meende ik), loopt het helemáál beroerd :+. En blijkbaar zijn sommige widgets in staat om het systeem onnodig traag te maken. Geen telefoon voor mij dus.
Eerst dacht ik dat de grootte van de telefoon de afknapper zou worden om deze te kopen maar nu vrees ik dat het vooral de prijs is die me zal doen afzien om de nexus 6 te kopen.

Ziet er idd een erg mooi toestel uit al moeten wacht ik altijd tot de eerste echte reviews uitkomen.
Anoniem: 601896 @Grompie7 november 2014 10:17
Ik dacht ook dat google's verdienmodel zit in het personaliseren van advertenties. Maar als ze ook als hardwareboer grote marges willen gaan maken..dan is de charme wel een beetje van het product af.
De 'hardwareboer' in dit verhaal is gewoon Motorola, en dat bedrijf moet ook gewoon in de plus draaien (ongeacht wie er de eigenaar van is).

Belangrijker is dat ze met de Nexus-lijn hun eigen hardwarepartners aan het irriteren waren. In feite was google bezig z'n eigen partners weg te concurreren en dat was niet echt de bedoeling. Dat is, lijkt me, de belangrijkste reden dat deze nexus nu een 'normale' prijs heeft.
(Zonde overigens. Het is een prachtig ding. Een lagere prijs had 'm vrijwel perfect gemaakt.)

Nu er echter meer en meer fatsoenlijke high-end hardware (oneplus one, etc) voor een zachtere prijs op de markt komt zullen de gebruikelijke spelers op termijn wel iets moeten gaan doen met hun prijsstelling.

Ik denk (hoop?) dat deze nexus vrij snel in prijs gaat dalen. Deze 'premium' start-prijs is vooral om de eigen partners niet te veel te schofferen.
Anoniem: 601896 @BramT7 november 2014 16:06
Belangrijker is dat ze met de Nexus-lijn hun eigen hardwarepartners aan het irriteren waren. In feite was google bezig z'n eigen partners weg te concurreren en dat was niet echt de bedoeling. Dat is, lijkt me, de belangrijkste reden dat deze nexus nu een 'normale' prijs heeft.
(Zonde overigens. Het is een prachtig ding. Een lagere prijs had 'm vrijwel perfect gemaakt.)
De vorige nexi, waren goedkoop.
Voor fabrikanten, valt er aan androids weinig te verdienen.

Bijna enige uitzondering die recentelijk winst heeft gemaakt, is lg geweest, maker van de relatief 'goedkope' nexus5/lg g2 en 'goedkope' lg G3. Met makers van 'dure' toestellen, gaat het allemaal erg slecht, htc, sony, motorola, samsung maken voor hun organisatie steeds minder winst of zelfs verlies. In het bijzonder dure toestellen brengen daar weinig geld in het laatje.

Dus, een dure prijs, is naast slecht voor jou als consument, misschien ook niet het beste voor een fabrikant. En bewijzen kun je het niet, maar deze wijziging van strategie lijkt een beetje op een prijsafspraak om andere androidpartners te beschermen.

Enige die wel verdient aan het 'gratis os' is google. dankzij gegevensverzameling waardoor ze persoonlijke advertenties kunnen maken, hebben ze een van de hoogste click-ratio's in de advertentiemarkt.
Dus omdat de concurrentie/partners de prijzen hoog wilt houden geeft de Nexus-lijn hier maar aan toe. Lijkt me goede marketing, vertrouwenswaardig :p

Helaas is de Nexus wat mij betreft geen optie. Zodra je een sd-kaart slot achterwege laat zonder daar een (duidelijke) reden voor te hebben, dan doe je hetzelfde als Apple.
En die komt wat mij betreft ook de deur niet in.
Of eerlijke handel, of niet.
Zonde, want voor de rest was de Nexus altijd een mooi toetsel. Mooie specs, nette prijs (dat is nu dus ook niet meer).
Geen SD-slot erin zetten = oneerlijke handel? Dat mensen een SD-slot willen heb ik wel vaker gehoord, maar nog nooit dat het eerlijke handel zou zijn. Wat is er precies eerlijk/oneerlijk aan een SD-slot?
De oneerlijkheid is dat de consument geen keuze vrijheid meer heeft voor zijn opslag en dat in combinatie met de absurde prijzen die de producent rekent voor grotere opslag...
Het is niet het einde van de wereld nee (wel een dealbreaker voor velen), maar het getuigt ook niet van sympathie van de producent voor zijn klanten.
De oneerlijkheid is dat de consument geen keuze vrijheid meer heeft voor zijn opslag en dat in combinatie met de absurde prijzen die de producent rekent voor grotere opslag...
Dit is IMO niet waar, en ik vind het ook een zeer vreemde conclussie

Je koopt een product met een bepaalde grootte opslag ruimte, hoe is dit oneerlijk dat je het niet kan uitbreiden? je weet toch wat je koopt?

En natuurlijk heb je wel de keuze, niemand verplicht je om een telefoon zonder uitbreidbaar geheugen te kopen, genoeg alternatieven die het wel hebben.

En natuurlijk niet vergeten dat het interne geheugen vaak vele male sneller is als sd kaartjes

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 14:23]

Ben ik blij dat ik voor de OnePlus One ben gegaan, €650,- voor een Nexus telefoon is toch absurd.

Een One Plus One 64GB kost €300,- en de 64GB versie van de Nexus 6 64GB kost €700,- 8)7
De 32GB-variant gaat 649 euro kosten en voor de 64GB-variant vraagt Google 699 euro
32GB voor €15 thuis.

$50 ~€40, daar komt nog wat bij i.v.m. BTW.
Stel ik zou 10%, 20% meer betalen, nou vooruit dan. Niet drie keer zoveel...
Daarnaast: misschien wil ik wel 128GB erin gaan zetten. Of heb ik altijd een microsd kaartlezer bij zodat ik altijd iets op de telefoon kan zetten of meer mogelijkheden heb (zoals afspelen audio wat op kaartje staat op USB-poort autoradio).
Die mogelijkheden mis je.
Oh ja: het kost in ordegrootte van tientallen centen om die mogelijkheid in een telefoon in te bouwen.
Moest het prijsverschil tussen de versies redelijk blijven (ik heb net een sd kaart van 64 GB gekocht voor nog geen 30$ dus geen 80 of 100 euro verschil) zou dat voor mij minder een probleem zijn. De batterij die niet vervangbaar is en de softbuttons zijn voor mij afknappers.
Ik zie net dat het prijsverschil voor de 32 en de 64GB 50 Euro is wat ik relatief veel vind.
De batterij die niet vervangbaar is...
Dat is reden nummer twee.
Herhaling/quote le moi:
Oh ja: het kost in ordegrootte van tientallen centen om die mogelijkheid in een telefoon in te bouwen.
Ik vind het toestel dus helemaal niks hehe, ik heb nu zelf een Nexus 5 en daarvoor had ik een Nexus 4, beide vind ik er strakker uitzien dan de 6

OT: Ik vraag me idd af hoezo de prijzen zo omhoog gaan vergeleken voorgaande modellen, Voor mij weer een extra reden om niet voor de N6 te gaa, mijn volgende telefoon word denk ik de opo :)
Nou ja, een prijsverhoging kon je natuurlijk verwachten :) groter scherm, betere specs en de Nexus merknaam staat sterker in de markt. Neemt niet weg dat Nexus vooral zo sterk was door de lage prijs, en dat laten ze nu vallen. Niet slim van ze, denk ik. Nu heeft men twee redenen om géén N6 te kopen: hoge prijs én grootte.
In Amerika zie je dat deze telefoons samen met een contract worden verkocht. Nexussen werden vroeger eigenlijk niet door providers geleverd (waarschijnlijk door afspraken met andere leveranciers). Ik neem aan dat dit in Nederland ook gaat spelen.
In Amerika word de iPhone ook i.c.m. een contract verkocht via de Apple website, terwijl je ze in Nederland niet via de Apple website i.c.m. contract kan kopen. Blijkbaar is dat vooral een Amerikaans iets.
De grootte boeit mij opzich niet zo heel veel, dat is in my opinion gewoon een kwestie van wennen (Gelukkig denkt mijn vriendin daar ook zo over :P haha oke genoeg flauwe zelfspot) maar Ik denk inderdaad dat de prijs één van de redenen was dat Nexus zo populair is geworden.
Maar als je dan kijkt naar de concurrenten, zoals Oneplus die weet met bijna dezelfde specs toch een veel goedkopere telefoon neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door Sme4gle op 23 juli 2024 14:23]

Ja grootte is natuurlijk wat je persoonlijk wil (blij dat je een vriendin hebt die daar net zo over denkt :p hahaha). Ik hoop dat ze de N5 blijven verkopen. Lijkt met toch het betere alternatief als je een toestel wil met stock Android :)
Het zelfde geldt nu ook voor de Google tablets, want de nieuwe Nexus 9 kan je ook niet echt goedkoop meer noemen.. Het lijkt erop alsof Google het niet meer nodig vindt de Nexus merknaam met een zeer agressief prijsbeleid in de markt te zetten.. De toekomst zal uit moeten wijzen of dit een juiste beslissing was..

De keuze voor een Nexus apparaat puur vanwege de hele goede prijs/kwaliteit verhouding is iig grotendeels verdwenen hierdoor.. Het prijsverschil met een Apple is veel kleiner nu en veel mensen die shoppen op dat prijsniveau zullen nu toch sneller daarvoor kiezen denk ik (als het je verder niet zoveel uitmaakt of je nou Android of IOS gebruikt)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 23 juli 2024 14:23]

Voorheen maakte ze niets tot nauwelijks winst. De strategie was om marktaandeel en naamsbekendheid te vergaren. Nu willen ze geld verdienen en dan moeten ze wel hogere prijzen vragen.
Anoniem: 601896 @madass7 november 2014 20:34
Lg heeft als een van de weinige fabrikanten winst kunnen halen afgelopen kwartaal. Door de lage kosten van de n5/g2 en de 'goedkope' G3.

nieuws: LG boekt weer kwartaalwinst door goede verkopen budgetsmartphones

Dus goedkope nexi verkopen werkt.
Waar dure htc's en sony's hebben gezorgd voor verlies.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 23 juli 2024 14:23]

Dat LG winst maakt betekent niet dat Google winst maakt. link
Telefoon kopen die zeer geschikt is voor Cyanogenmod, is ook erg clean ;)
Hoeft niet eens, als je een mobiel koopt met een aardige community zijn er ook wel ports beschikbaar die zeer goed werken.

Ik heb een HTC Desire (reservetoestel) waarbij de community nog steeds vele ROMs uitbrengen. Het toestel draait nu op 4.4 met Cyanogenmod :)

Het is niet voor iedereen weggelegd om dit te doen, maar je kunt prima (met de hulp van de modcommunty) je toestel prima up-to-date houden.
Klopt helemaal!

Heb een inmiddels drie jaar oude Galaxy R die op KitKat 4.4.4 draait (OmniROM).
Krijgt iedere dag updates en draait als een tierelier, en dat voor een oude duocore soc telefoon.
Daar sluit ik mij volledig mee aan! Wat ben ik blij met mijn OnePlus One.
Veel te duur: de 64 GB versie is 400 euro(!) duurder dan mijn Oneplus One met Cyanogenmod Factory installed (nu 4.4.4 maar binnen 2.5 maand op 5.0) voor 400 euro extra krijg je maar heeel weinig extra. 1+1 wordt dan ook tegen 7,50 euro boven kostprijs verkocht! Zie interview in Forbes.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 23 juli 2024 14:23]

Maar op 1 ding kan je rekenen: je krijgt waar voor je betaald. Beter scherm(veel beter), betere specs, betere camera.
Nu weet ik het zeker. Snel naar de oneplus one 64gb. Top specs en goede aosp.
Top specs ja, maar nog steeds naar mijn menig te veel bugs.

Zelfs dan, je hebt nog steeds te maken met dat stomme invite systeem.
Die 649 is een adviesverkoopprijs, dus ik verwacht dat de 64GB variant binnenkort ook max 649 kost.
Wat nog steeds enorm duur is. Een nexus 9, met beestige specs en een groter scherm en een grotere batterij, kost minder. Hoe komt het dan dat een smartphone ineens zoveel duurder is?

Mijn interesse in de Nexus toestellen is in elk geval weg. GG, google :+
De Nexus 9 heeft 288 PPI en de Nexus 6 maar liefst 493 PPI. Hoezo beestachtige specs? ;)
Verder heeft de Nexus 6 een 2.7GHz quad-core ipv een 2.3GHz dual-core. En als klap op de vuurpijl ook nog eens 2x zoveel intern geheugen (32 ipv 16GB) en een 13 ipv 8 MP camera.
http://gadgets.ndtv.com/htc-google-nexus-9-2061-vs-motorola-google-nexus-6-2060
Ik zal de eerste maar zijn:

Wat een groot, lomp toestel!
6 inch is belachelijk als telefoon, ik denk dat ze er hier heel wat minder van gaan slijten dan van de Nexus 5.
Dan zal ik ook de eerste maar zijn.

Heerlijk zo'n 6 inch toestel.

Nog net groot genoeg om in je zak te stoppen en geen 7 inch tablet meer nodig.

Prijs is wel heel erg hoog.
Nee, 6 inch is nét te groot. Ik had liever een 5.5" toestel gezien, maar deze reus ga ík niet kopen.

Wat ik dus niet begrijp, is dat ze het niet in verschillende formaten gaan uitbrengen. 6" is duidelijk te groot voor heel veel mensen! Als ze er ook een (bijv.) 4.x of 5" versie van zouden uitbrengen met verder precies dezelfde specs, zoals Apple bijv. doet, dan zouden ze véél meer verkopen.

[Reactie gewijzigd door biteMark op 23 juli 2024 14:23]

Jij vindt hem net te groot. Het succes van de Note serie van Samsung bewijst dat er wel degelijk een markt is voor dergelijke phablets. Persoonlijk ben ik ook niet erg gecharmeerd van zulke scherm groottes.
Er is zeker een markt voor, maar er is ook zéker een markt voor telefoons die ook groot zijn, maar niet van die overdreven lompe phablets. Zo is er van bijvoorbeeld de Galaxy S serie ook een mini uitvoering. Heel leuk idee, maar de uitvoering is wat minder omdat er ook steevast mindere hardware in de mini uitvoering zit. Bij de iPhone 6 is het eigenlijk puur een kwestie van voorkeur qua schermgrootte. De "voordelen" van de plus uitvoering zijn marginaal: optische beeldstabilisatie voor de camera en tablet interface bij horizontaal gebruik. Het verschil in het scherm qua dpi is er wel, maar ik vind het onderscheid nauwelijks zichtbaar. Qua cpu, gpu, geheugen, opslag etc. zijn ze identiek.
Inderdaad, ik ben ook verbaasd. Ik heb thuis een 6 inch e-reader. Moet er niet aan denken om die in mijn broekzak mee te moeten nemen. Persoonlijk vind ik 5" al aan de grote kant.
E-readers hebben een andere beeldverhouding en zijn daarmee breder. Bovendien hebben ze over het algemeen dikkere randen om het scherm. Die vergelijking kun je dus niet zo goed maken.
Mijn 6 inch Kobo is heel wat groter dan mijn NoteII Vooral dikker en hoekiger. De Note past makkelijk in een strakke spijkerbroek (en zonder te buigen)
Zal ik als eerste op je reageren (edit: hmmm sneller typen om dit waar te maken) dan maar:
Gelukkig verschillen smaken! 6" lijkt me heerlijk. Ik heb nu een 5" S4 en pak thuis bij voorkeur de Note3 van mijn vrouw. En groter mag zeker!

Heerlijk om te browsen of emails door te nemen / schrijven! Voor het spelletje dat ik zo nu en dan speel is een groot scherm ook alleen maar prettig.

En transport is geen probleem. 5 dagen/week duw je het toestel in de binnenzak van je colbert. In de auto kan je m overal kwijt. En als een Note3 makkelijk in een spijkerbroek past (regular fit) dan moet een Nexus 6 dat ook goed doen.

Het toestel zal vast minder verkocht worden dan een Nexus 5, maar ongetwijfeld zal het nog altijd een verkooptopper worden!

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 23 juli 2024 14:23]

Maar er zijn juist geen verschillende smaken.... er is immers maar 1 model nexus phone. Ja je kan de Nexus 5 nog kopen maar dat is inmiddels oude hardware.
Het is net hoe je ermee omgaat.
In je broekzak zou inderdaad kansloos tenzij je alleen tuinbroeken of iets dergelijks draagt.

Dames met een handtas, mannen met een man-purse en mensen die hem altijd los meenemen die zouden dit weleens een mooi formaat kunnen vinden. Je hebt dan geen tablet nodig.

En je moet de mens wat te bieden kwa keuzes.
Mwa, in mijn vrij normale spijkerbroeken heeft mijn One M8 nog best ruimte over en de Nexus 6 is niet zó veel groter... Dus zeggen dat het kansloos is om hem in je broekzak te stoppen tenzij je tuinbroeken draagt is zelf ook een beetje kansloos. Misschien maakt het nog verschil hoe groot je zelf bent, ik ben 1m90... Wellicht heb je in kleinere broeken ook minder zakruimte?
De Xperia Z Ultra 6.4 inch past gewoon netjes in mijn (redelijk strakke) jeans, laat staan sweatpants. Je voelt hem erg goed zitten en er komt wat druk op maar hij past gewoon prima. Snap echt niet hoe het kan dat er zoveel mensen die zeggen dat een smartphone te groot is voor hun broekzak. Ben zelf 1m88 maar lengte maakt denk ik sowieso niet veel uit voor grootte van broekzak :+
Daarom is bijvoorbeeld de serie Notes van Samsung zeker ook niet aangeslagen (net geen 6inch maar toch)?

Het grote formaat telefoons wint aan populariteit, dat jij het onhandig vindt, is natuurlijk niet representatief voor de hele markt.

Ik denk dat dit apparaat wel eens een goed verkopend toestel kan gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Gadgeteer op 23 juli 2024 14:23]

yep ze gaan iets te ver met grootte, ik moet zeggen dat ik ook spijt heb dat ik de galaxy s5 heb gehaald, gewoon niet fijn met 1 hand te bedienen, s5 mini was betere optie geweest
Heeft samsung op de S5 ook niet de one handed features die ze op de note reeks hebben? Dit vind ik wel goed (handig). Laat toe je toestel te bedienen met 1 hand en toch de voordelen van het grotere scherm te hebben?
De Nexus 6 hoeft ook niet meer te verkopen dan de Nexus 5, want de Nexus 5 blijft voorlopig ook aangeboden worden. Je moet de Nexus 6 meer zien als concurrent voor de nieuwe iPhone, dan als vervanger van de Nexus 5.

Wie een kleinere telefoon zoekt voor een lagere prijs, kan nog steeds beter de Nexus 5 kopen. Wel jammer dat de Nexus 5 een jaar oude hardware heeft, natuurlijk.
Erg veel geld. Ben benieuwd of dit nog gaat dalen, ik mag over een half jaar een nieuwe telefoon uitzoeken en ik ben er nog niet uit welke telefoon ik wil nemen.

Ik ben benieuwd hoeveel dit gaat kosten icm met abbonementen. Zie het namelijk niet echt zitten om nog een hoop te moeten bij betalen voor mijn telefoon.
Toch zeker serieus geld voor iets dat nauwelijks meerwaarde biedt. Interessant als de batterij wat langer mee gaat, maar 'een hele dag volhoudt' klinkt ook niet als een vooruitgang
Daarom, op het moment heb ik een HTC One, waar ik ook gewoon klauwen vol met geld voor betaald heb. Maar dat is naar mijn mening zonde.

Een high-end telefoon is misschien wel leuk, maar het enige wat ik doe is whatsappen, social media en een simpel spelletjes als Wordfued en de standaard zaken zoals e-mail, internetbankieren etc.

Daarvoor heb ik helemaal geen high-end telefoon nodig. Ik had gehoopt dat de Nexus 6 een stuk lager in prijs zou zijn. Zelfde als de Nexus 5 ongeveer. Dan is het nog leuk.

Ik weet wel dat ik een telefoon wil waar Stock-Android op draai. Ik vind het maar niks als HTC of Samsung hun eigen draai eraan geeft. Ben benieuwd wat mijn volgende telefoon gaat worden, maar een Nexus 6 valt denk ik af. :(

Zat nog wel te denken aan de OnePlus One, alleen die is nog niet goed verkrijgbaar helaas. Hopelijk komt daar verandering in tegen die tijd..

Over de batterij; Tja, welke telefoon dan ook. Ik ga er standaard van uit dat hij elke avond aan de lader zal hangen.

[Reactie gewijzigd door JST94 op 23 juli 2024 14:23]

Als je geen high-end toestel nodig hebt, dan maakt het toch helemaal niets uit dat deze telefoon zo duur is ? Want je wil wél een high-end toestel, de Nexus 6, maar alleen als hij tegen een midrange prijs verkrijgbaar is. Dat is natuurlijk erg krom.. De Nexus 6 is een high-end toestel en is daar nu naar geprijsd.

De HTC One is overigens ook een high-end toestel, dus ik denk dat jij wel een high-end toestel wil, maar daar niet voor wil betalen, en zo werkt het helaas niet!
De enige meerwaarde die ik nog zie voor de Nexus lijn is dat je snel updates krijgt. Voor andere toestellen is een update überhaupt geen garantie, en je moet ook nog maar afwachten hoe snel dat gaat. De grootte is maar net wat je er zelf van vind, maar persoonlijk vind ik dat zéker geen voordeel.
Anoniem: 601896 @biteMark7 november 2014 16:33
Op alle andere platforms is het standaard inderdaad.
En qua functionaliteit, en gebruiksvriendelijkheid. Steek android niet boven andere platforms uit. Al heb je altijd kleine onderlinge accenten in functionaliteit.
Het is ook maar goed dat die kleine accenten er zijn, anders was het kopieer-plakwerk geweest :) Maar qua usability krijg ik bij iOS het gevoel dat er wat beter over is nagedacht dan bij Android.
Anoniem: 601896 @biteMark7 november 2014 16:50
Je gevoel, wordt ook onderschreven en gerationaliseerd in het onderzoek.

Hetzelfde gevoel van een hoger gebruiksgemak, heb ik ook bij BlackBerry os 10 tegenover,vanilla op de nexus5. Maar de nexus6 heeft android5. Met nieuw metallic design, dus dat biedt hoop voor voor een hoger niveau van gebruiksvriendelijkheid. Dus wellicht dat een volgende vergelijking van digit beter uitvalt voor het platform.
Ik ben benieuwd hoeveel dit gaat kosten icm met abbonementen. Zie het namelijk niet echt zitten om nog een hoop te moeten bij betalen voor mijn telefoon.
Want met een abonnement betaal je minder voor je telefoon? |:(
Anoniem: 128883 7 november 2014 10:14
Gek dat we in Nederland 6" te groot vinden , aangezien Nederlanders tot de langste mensen ter wereld horen , en ze in Azie gek zijn op zulke grote telefoons terwijl ze daar nou niet echt groot zijn 8)7
Helemaal niet gek. Japanners zijn gek op gadgets (praktisch of niet). Kijk maar naar al die toeristen die met iPads foto's maken. Hoe groter, hoe meer mogelijkheden dus wat dat betreft een logische ontwikkeling.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat ze in Korea zelfs met tablets om t hoofd rondlopen.

Het is maar een wikkel van cultuur, in Nederland hebben we de nogal-hypocriete functie iets heel snel te gek, te raar te vinden zonder het echt met succes geprobeerd te hebben. De Samsung Note was eerst ook "een grap".
Ik bedoel het niet op technisch vlak.
Als je bekijkt wat het grootste argument van Nederlanders is dan is het feit dat we de gsm "te groot vinden en het niet lekker in de hand ligt" terwijl we eigenlijk (in verhouding) de grootste handen ter wereld hebben.
In Azie hebben ze (in verhouding) helemaal geen grote handen maar is het argument "te groot voor mijn handen" niet aan de orde.
Nexus 6: 32GB => 64GB voor €50
Nexus 9: 16GB => 32GB voor €90

Whut?
Dus bij de N6 kost een storage upgrade je €1,56/GB
Bij de N9 is dat €5,6/GB of ruim 3,5 keer zoveel.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 23 juli 2024 14:23]

Dat zijn gewoon commerciele verdienmodellen, heeft verder niks met de werkelijke kosten van de opslag te maken.. Meer opslag bij al die apparaten is veel te duur (ook bij Apple etc), maar daar zit nou juist de grootste winstmarge voor ze..
Jij noemt het "commerciele verdienmodellen", ik noem het geld grabbelen. Het is vanzelfsprekend dat tegenover een prestatie een financiele tegemoetkoming staat. Maar dan wel een redelijke. Als het Google bijvoorbeeld 10 euro kost om 32GB EXTRA geheugen aan te bieden, dan verwacht ik dat ze daar 13 tot 15 euro voor vragen. Niet 50 euro. Dat is een redelijke winstmarge, 30%-50%.
Dit is natuurlijk gewoon gebaseerd op vraag en aanbod. Simpel gezegd: wat de gek ervoor geeft. Als men bereid is om 50 euro meer neer te leggen voor een geheugen upgrade, waarom zou de fabrikant dat er dan niet voor vragen?
Enige wat je kan doen als je het er niet mee eens bent is niet kopen.. Zo ken ik een paar mensen die uit principe altijd het "instap" model kopen met de minste opslag.. Die werken daar wel omheen met goede datamanagement en cloudopslag etc..

Maar zolang veel mensen die duurdere modellen wel blijven kopen zal er weinig veranderen.. Kwestie van vraag en aanbod en wat de gek ervoor geeft, zo werkt commercie nou eenmaal.. Wat ruud v. ook zegt..
De Nexus 5 16gb kostte bij release 399,- en de 32gb versie 450,- ;) Oftewel: 50 euro duurder dan word gesteld in de tekst.

Hoop geld voor een Nexus. Ik snap niet dat Google zulke prijzen voor zijn Nexus lijn vraagt. 8)7
Je hebt gelijk Arnoud! Ik heb niet gekeken naar de Play Store prijzen maar naar mijn pinbonnetje;)

De prijzen die in de tekst staan kloppen dus gewoon :)
Play Store release NL, eind maart 2014. Dat is lastig een introductie te noemen als deze al maanden verkrijgbaar was. Dat kun je grijze import noemen, maar die eerste maanden was deze N5 via diverse andere kanalen verkrijgbaar voor 390-400 euro. Zie de PW prijshistorie. Helemaal onterecht is de opmerking in mijn ogen dus niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.