Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Nederlandse providers mogen vanaf 2017 de dekking van mobiel internet gaan verbeteren door gebruik te maken van frequenties in de 700MHz-band. Veel telefoons hebben al ondersteuning voor 4g op die frequentie, maar in Nederland zit onder meer Digitenne op die frequentie.

Nederland zal weinig keus hebben bij de toewijzing van de 700MHz-band aan mobiel internet; de Europese Commissie gaat dat waarschijnlijk opleggen, schrijft minister Henk Kamp van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. Het kabinet staat er wel achter. "Ik deel de opvatting van de Europese Commissie dat meer ruimte voor mobiel breedband van groot economisch en maatschappelijk belang is voor de verdere
ontwikkeling van mobiele internetdiensten", aldus de minister.

Op dit moment zijn de 800MHz-, 900MHz-, 1800MHz, 2100MHz- en 2600MHz-banden al beschikbaar voor mobiele netwerken. KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2 en UPC/Ziggo hebben de licenties daarvoor. Omdat in andere landen, waaronder de Verenigde Staten, de 700MHz-band al in gebruik is voor 4g, ondersteunen veel telefoons die frequentie al.

De 700MHz-band is een lage frequentie en daardoor net als de 800MHz-band geschikt voor het bieden van dekking binnenshuis en op het platteland. Desondanks heeft de frequentieband zijn beperkingen. Op een lagere frequentie kunnen minder mensen tegelijk snel internetten dan op een hogere frequentie. Dat is ook de reden waarom alle providers zowel hoge als lage frequenties gaan gebruiken voor 4g-netwerken.

Op dit moment hebben de NPO en KPN voor Digitenne een licentie op de 700MHz-band, maar die verloopt in januari 2017. Dat betreft een derde van de capaciteit voor digitale tv in Nederland. Kamp denkt dat er door de voortschrijdende technologie minder ruimte nodig is voor digitale tv.

Note

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Mochten er inderdaad DVB-T frequenties opgeofferd moeten worden, dan zullen KPN en NPO voor de keuze moeten staan om het helemaal uit te zetten of om over te stappen naar DVB-T2. KPN heeft vaker aangegeven niet naar DVB-T2 te willen maar wel de huidige dienst na 2017 voort te willen zetten. Ze zullen dus nu wel můťten overstappen naar DVB-T2 om in elk geval de huidige dienstverlening voort te kunnen zetten.

Het wordt dus spannend of de overheid KPN financieel tegemoet gaat komen om deze wissel (Dus zowel aan de zender- als de ontvanger kant) deels te bekostigen.
Hun licentie loopt gewoon af, dus ik zie niet in waarom er een tegoetkoming zou moeten plaatsvinden.
Hun licentie loopt wel af maar ze kunnen hem ook gewoon verlengen. Digitenne is namelijk van ~470MHz tot 790MHz actief en het zou natuurlijk absurd zijn om de hele licentie niet meer te verlengen. De overheid heeft een verlenging ook gewoon aangeboden.

Omdat Digitenne het van overheids- en Europese wege met minder ruimte moet doen (En het dus geen eigen keuze is!) lijkt mij een gedeeltelijke tegemoetkoming op zijn plaats omdat onder andere KPN met kosten wordt geconfronteerd waar ze niet op zitten te wachten zoals nieuwe multiplexers, filteraanpassingen en eventueel nieuwe zenders.

We vergeten voor het gemak nog de consumenten die nu een FTA ontvanger hebben voor de NPO en die met een eventuele overstap naar DVB-T2 ook moeten gaan investeren in een nieuwe ontvanger of zelfs een nieuwe TV.
Volgens mij is er een verplichting voor een landelijk dekkend netwerk op digitenne, zenders nederland 1,2 en 3(free-to-air), dit omdat het oude analoge signaal uit de lucht ging.

De mensen die buitenaf wonen en een dsl verbinding hebben van 1mbit en geen kabel, houden dus alleen schotel over.
Misschien dat er tegen die tijd betaalbare 'onbeperkt' 4G abonnementen bestaan met iTV, maar dan zou de (financiŽle) ontwikkeling wel heel snel moeten gaan.
Mochten er inderdaad DVB-T frequenties opgeofferd moeten worden, dan zullen KPN en NPO voor de keuze moeten staan om het helemaal uit te zetten of om over te stappen naar DVB-T2.
Of de uitzending op Astra Free2Air maken in plaats van achter een decoder zoals nu.
T-Mobile zal denk ik voor 4G gaan in deze freqenties, gezien reviews: Mobiele netwerken: waarom er soms geen bereik is
Dat er minder mensen tegelijk snel kunnen internetten op een lage frequentie begrijp ik niet.

Als er 10 MHz bandbreedte beschikbaar is in de 700 MHz band of op 1800 MHz dan is hoeveelheid data die verstuurd/ontvangen kan worden toch hetzelfde ?
Het celoppervlak op 700 MHz is groter waardoor je minder snel kunt hergebruiken. Als jij loopt te internetten op de 700 MHz band heeft iemand op 10 kilometer er last van. Bij 1800 MHz niet ervan uitgaande dat er voldoende basis stations zijn.
Daar staat tegenover dat op hogere frequenties dezelfde frequentie over een kortere afstand opnieuw kan worden gebruikt, waardoor er meer capaciteit beschikbaar is. Hogere frequenties kunnen dan ook goed worden gebruikt in stedelijk gebieden waar in een beperkt gebied veel capaciteit moet worden geleverd.
http://www.frequentieland.nl/breedband/frequenties.htm
Kunnen ze niet gewoon hetzelfde aantal masten gebruiken met 700 MHz? Of zijn er niet genoeg kanalen in die band beschikbaar? 700 MHz heeft vooral het voordeel dat het makkelijk door muren gaat. Bereik in open lucht is van ondergeschikt belang in het kleine Nederland.
Edit: Knakworst legt het beter uit

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 7 november 2014 10:58]

Dat van de TV zal niet zo'n probleem zijn. Mensen gaan toch steeds minder TV kijken. 2017 is nog wel ver weg zeg!
Twee jaartjes vind ik niet echt ver weg.

"Kamp denkt dat er door de voortschrijdende technologie minder ruimte nodig is voor digitale tv."

Nou we weten allemaal wel als een politicus wat vind, dan zal er wel een lobbygroep achter zitten!
Men kan telkens meer bandbreedte in de zelfde medium stoppen. Dit geld ook voor DVB.
daarbij wordt de 700MHz frequentie al in verschillende landen gebruikt en hebben ze ook nog steeds digitale tv.
Nederland loopt zelfs achter.

KPN gebruikt de huidige heel inefficiŽnt met een heel matige resolutie. De nieuwe techniek bestaat al weer een hele tijd,
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T2
en wordt al door verschillende landen geÔmplementeerd. Mij inziens moet met een goede implementatie van deze techniek een beter alternatief kunnen komen voor de huidige televisie-abonnementen zoals Digitenne eens was.
Zover ik weet proberen ze zo veel mogelijk interactieve televisie te verkopen waardoor de Digitenne er uit gaat.
en toch is dat jammer, met dvb-t en dap+ zou je toch op zijn minst een heel beperkt aanbod landeklijk dekkend moeten kunnen maken tegne minder kosten dan waneer we met lte streams gaan aanbieden,
dus welke 'frequentie we daar ook voor zouden inzetten, het lijkt me een goed idee om tenminste een basis pakket... bijv publieke omroep, bbc eventueel de duitsers en belgen en als er dan nog ruimte is een paar commerciŽlen

ik bedoel denk eens aan al die mensen op campings of op schepen waar het gebruik van een schotol toch behoorlijk onpractisch is.
Ben ik inderdaad met je eens .

Ik zou het echt zonde vinden als DVB-T helemaal verdwijnt!

Natuurlijk heb ik in de huiskamer ook interactieve TV met goede beeldkwaliteit en dergelijke.

Maar ik denk juist dat DVB-T (liefst DVB-T2), ook vanwege de enorme en goedkope hoeveelheden hardare die je ervoor kan krijgen, altijd wel in een behoefte zou kunnen blijven voorzien.

Persoonlijk zou ik aan een beperkt pakket zender (NPO, NL commercielen) via de ether ook al ruim voldoende hebben, als het maar wel wat betere kwaliteit dan bij Digitenne is .
Ik heb thuis zowel interactieve tv als digitenne. Waar de kwaliteit van digitenne slecht is, is de kwaliteit van interactieve tv echt om te huilen af en toe. Soms kun je de pixels gewoon tellen. Dus wat dat betreft hoop ik dat in 2017 internet in buitgebieden gewoon via 4g oid loopt, zodat tv kwaliteit en ook internet iets normaler worden.
In 2020 gaat er 700mhz helemaal over op 4G.
Yeah right!
Over 6 jaar hebben we echt wel wat beters te doen dan 4G ondersteunen, 5G, of 6G ofzo.
Ehmmm die 700 mhz staat in heel veel europese landen al in de planning, uitrol voor 4G+/LTE-A. Nederland ontkomt er ook niet aan, licentie voor DVB-T op 700mhz loopt af in 2020.
Ik vraag me af of de huidige providers wel willen investeren hierin. Ik kan mij voorstellen dat T-Mobile, die geen banden heeft op 800mhz hier iets mee wilt doen, maar dat kost allemaal behoorlijk wat geld.
Volgens mij kunnen ze door die single-ran meuk die ze volgens mij alle 3 hebben hun bestaande antennes ook voor 700mhz inrichten
Voor mij wel een probleem. Juist omdat ik veel on-demand kijk heb ik voor dat ene moment dat ik live tv kijk digitenne. En omdat steeds meer uitzending gemist ook betaald is (en nlziet voor geen meter werkt) neem ik de laatste tijd ook veel programma's op mijn htpc op met een usb digitenne tuner.

Daarbij is digitenne voor sommige tv providers de oplossing voor als mensen meer dan ťťn tv hebben.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 7 november 2014 14:31]

Ik had precies hetzelfde als jij maar met de prijsverhogingen van Digitenne was het veel beter om over te stappen op een §32 abo van Telfort met internet+tv.

Dat was maar een euro of 2 meer dan internet+digitenne. Plus je hebt tenminste normaal beeldkwaliteit en zappen duurt niet een eeuw. En je tv signaal wordt niet onderbroken als een bezorger op zn scooter voorbij raast of een tram.
Dat heb ik ook overwogen, maar dan kan ik niet meer tv kijken of opnemen op mijn HTPC. TV op mijn HTPC heeft voor mij een paar belangrijke voordelen:
- ik kan een keyword opgeven en vervolgens worden bvb alle programma's ooit met "Heston Blumenthal" in de titel of beschrijving automatisch opgenomen
- pauseren, stukje terugspringen, met vertraging kijken en dan reclameblokken skippen
- het worden bestanden die ik op andere computers in huis terug kan zien, met mensen kan delen en die niet na een jaar vervallen

Volgens mij zijn de dure kabelabonnementen bij bvb Ziggo de enige alternatieven waarbij je een pc tuner kunt gebruiken. Maar die zijn vrij duur en als je in UPC gebied woont heb je pech.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 7 november 2014 14:45]

oh ik neem nooit tv op, series/films heb ik de Raspberry voor, de rest doe ik via uitzendinggemist achtige dingen (of mis ik gewoon). Bij Telfort werd opnemen indertijd voor §5 extra aangeboden (dat wordt remote opgenomen, je krijgt dus geen lompe tuner met hdd, werkt prima) .
Al die mogelijkheden die je noemt zijn leuk maar ik zou niet weten op welke uitzending ik dat allemaal zou toepassen..

Als je in Caiway gebied zou wonen had je de ideale oplossing aangezien hun digitale tv niet encrypted is ofzo (ook niet op de HD kanalen) en die kan je dus prima op je pc ontvangen.
Voor internationale series en films neem ik aan dat je die dan illegaal downloadt? Ik neem liever op, omdat dat legaal is. Daarnaast, die "uitzending gemist achtige dingen" staan steeds vaker achter een paywall. Dus het is op bijna alle TV programma's van toepassing!
Je hebt helemaal gelijk, ik heb er een schotel voor neergezet. Maar KPN kan hier bij mij tv bieden over dsl voor 1 tv. ach nu hebben wij er 4 dus de rest zou met Digitenne moeten. Overigens is schotel ook niet heilig vanwege de abonnementen welke per 4 aansluitingen gaan. Wij wilde eens 5e tv in het tuinhuisje hebben waarvoor dan een nieuwe abbo Š 4 aansluitingen gekocht zou moeten worden.
Pasje uit de ontvanger in de woonkamer en in het tuinhuisje erin drukken?
klopt klopt, dat kan wel maar vind het zo'n gezeik. Ik houd er van als alles gewoon werkt als ik het aanzet.
Voor satelliet kan je binnen je eigen huishouden gewoon gaan cardsharen.
Mensen kijken misschien minder TV maar als als ze TV kijken verwachten ze er meer van, meer keuze, meer pixels en dus meer bandbreedte. Ik zou dus denken dat Digitenne eerder veel meer bandbreedte nodig heeft dan minder. Maar goed, wie ben ik om minister Kamp en zijn ambtenaren leger tegen te spreken.
Digitenne gebruikt nog een oude compressie, als ze overgaan naar mpeg4 dan passen er veel meer zenders of hogere resoluties op een frequentie
a. Nederlanders kijken steeds meer televisie i.p.v. minder. Elk jaar kijken we een paar minuten meer per dag.
b. Het is bijna 2017.
bron?

Ik weet van een heleboel mensen uit mijn generatie die geen TV meer kijken omdat het aanbod te beperkt is, de entertainmentwaarde te laag is en geforceerde reclameblokken van 12 minuten per uur is te gek voor woorden.

Bovendien wie er nu nog TV kijkt is echt van de oude stempel en durft weinig initiatief te tonen om eens iets anders te proberen. Nooit mag de kijker eens beslissen wanneer hij iets wil zien , hoe laat en belangrijker wat hij wil zien.

Interactieve TV en VOD streams van Ziggo zijn echt lachwekkend en voegen naar mijn idee weinig toe.
Bron (voor wat het waard is) http://gemiddeldgezien.nl/overige/gemiddeld-aantal-uur-per-dag-tv-kijkenn, zij hebben als bron CBS maar dat heb ik niet geverifieerd.
TV kijken van de oude stempel???
Waar baseer je dat op?

De TV is juist een perfect medium om beeld weer te geven.
TV kijken via de nederlandse zenders is over het algemeen kwalitatief minder dan wat je met het Internet kan verkrijgen via streams

er zijn veel jongere die de tv aanzetten voor 1 of 2 programma's en de rest op het web kijken.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 november 2014 11:48]

Ik denk dat er ook een hoop mensen zijn, die de tv aan hebben en niet eens kijken, ik herken het van de gezinnen om mij heen.

Het is zodanig ingeburgerd dat het bij het interieur hoort. Een interactief meubelstuk weliswaar!
Dan zal ik vast ouderwets zijn. Ik kijk alleen naar TV wat ik kijken wil en op het web kijk ik vrijwel niets via streams. De kwaliteit valt me gewoon tegen. Ik probeer het dan via Torrents of nieuwsgroepen op te zoeken. Kan ik het niet vinden, dan kijk ik het niet. Kijk vrijwel niets op tablet en zeker niet op telefoon. Dat scherm vind ik gewoon te klein om iets zinnigs op te kijken.

Ik heb wel Netflix maar heb een Accespoint vlakbij de Chromecast geplaatst om maar maximale beeldkwaliteit te krijgen. Ik heb een hekel aan dat terugschalen in kwaliteit.
laat je het filmpje in 1080p eerst even bufferen?
Netflix regelt dit zelf en op andere devices duurt het me te lang. Bij streamen wil je binnen een paar seconden kijken en daarna het hele filmpje zonder stotteren.
durft weinig initiatief te tonen om eens iets anders te proberen. Nooit mag de kijker eens beslissen wanneer hij iets wil zien , hoe laat en belangrijker wat hij wil zien
Zou dat bij voor heel veel mensen niet juist een pre zijn? Even geen keuze stress. Gewoon zitten, niet nadenken en kijken wat SBS6 of RTL je voorschotelt. House, Castle, Homeland, CSI, NCIS, allemaal hoef je voor geen meter bij na te denken. Ik kan het niet maar ik heb familieleden (jongere) die er bij zweren, dat noemen ze ontspannen.
ik erger me juist kapot aan dat soort dingen omdat ze of 2 jaar achterlopen met hun series of gewoon willekeurig een episode uit zenden en met name House en NCIS

en dan heb je ook nog alle reclame blokken die exact zo getimed zijn dat je bij iedere andere zender ook op die tijd reclame ziet zodat ze hun kijkers niet kwijt raken |:( |:( |:( |:(

nee doe mij maar een stream van 1080P zonder reclame.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 november 2014 22:43]

Dat jij veel mensen kent die niet of nauwelijks meer t.v. kijken wil nog niet zeggen dat dit representatief is voor de gehele Nederlandse bevolking.
a) Minder Nederlanders kijken televisie
b) De Nederlanders die nog wel kijken, kijken relatief veel meer TV dan voorheen
tv kan gewoon over kabel, of iptv.

als ze digitenne nu overzetten dan is ook dat opgelost
Er zijn helaa nog steeds mensen die net als ik op een plek wonen waar iptv en kabel niet mogelijk is...
nee snap ik, dat heb ik bij de stacaravan ook.
maar ik bedoel, als ze alle frequenties voor mobiel internet willen,

kunnen ze iptv daar dan niet ook bruikbaar overheen zenden?
het nadeel van iptv is dat het geen broadcasting doet, dus dat binnen notime je netwerk alsnog vol zit ... en als we dan gaan tellen er in weze minder televisies bediend zijn
IPTV hier loopt over multicast vervuilt je spectrum wel niet minder maar toch.
Er zijn alleen nog steeds plekken in huis en in Nederland waar geen kabel ligt en ADSL heeft niet overal genoeg bandbreedte om IPTV aan te bieden.

Het mooie van digitene is dat het juist overal beschikbaar is.
Een alternatief kan de schotel zijn, maar dan heb je wel zo lelijk ding aan je muur hangen.
mee eens, ik heb hierboven al even verduidelijkt wat ik bedoel,
Voor mensen die storing hebben door een leuke digitenne mast (40dB storing. Nagemeten door Ziggo monteur.) kan het niet snel genoeg over zijn met digitenne. Ik ben zo iemand. Heb regelmatig storing op digitale en analoge tv signaal.
Voor mensen die storing hebben door een leuke digitenne mast (40dB storing. Nagemeten door Ziggo monteur.) kan het niet snel genoeg over zijn met digitenne. Ik ben zo iemand. Heb regelmatig storing op digitale en analoge tv signaal.
Die vind ik altijd heel grappig, zulke monteurs ...
Die gaan zaken 'doormeten' ?
Met de voor hun voorhanden aparatuur, een degelijke meting uitvoeren ?
In het half uur wat ze krijgen van hun opdrachtgever ( hoogstens 45 minuten, maar dan wel overwerk, zonder uren )

Ik werk op een PAC, en behandel de technische gegevens en dataverwerking, als er een probleem is met een aansluiting, krijg ik de monteur aan de telefoon.

probleem 1 is ALTIJD het alarmkastje aan de muur ..... die is niet goed geinstalleerd ...
Alsof een telecom ( of televisie ) monteur die kennis bezit, over protocollen en aansluitingen.
Die mannen ( met alle respect ) kennen ťťn kunstje, dat is telefonie aanleggen ( of TV for that matter )
Alles wat ze ernaast weten, is aangeleerde oppervlakkige kennis.
( hetzelfde voor de alarm-montage - die kennen hun deeltje op de telefoonlijnen, maar hebben vaak ook geen kaas gegegeten van portforwarding of lijnruis op de koperaders )
ieder zijn vak en specialisme.

Ik ben heel handig, en ken mijn weg in de meterkast qua aansluitingen, maar weet donders goed dat een GPRS alarm over IP helemaal NIETS te maken kan hebben met een storing op hun telefoon/modem.

En toch volhouden dat het 'onze' schuld is, dat de telefoon/televise het niet doet ...
Alleen gaat dat natuurlijk niet veel uitmaken als er een 700MHz 4G zendmast voor in de plaats komt want die stoort net zo goed. Het enige wat daar tegen helpt is je huis uitrusten met GOEDE kwaliteit coax en als de storing over de kabel binnenkomt mag die Ziggo monteur wel eens die last mile van wat beter kabelwerk voorzien...
De kabels in huis zijn OK. En de hele wijk kampt met het probleem als ook een andere wijk in Den Bosch. De mast voor digitenne staat op een redelijk centrale plaats tussen de 2 wijken in. Daarnaast is het vermogen van die masten zo hoog dat dit sneller instraalt. Ik verwacht met 4G geen problemen te krijgen. De verspreiding van deze masten (grid netwerk) is breder en kan dus af met minder vermogen. Daarnaast zijn de afstraal punten van een digitenne installatie op een dermate hoge positie vanwege het geringe aantal masten en een groter gebied coveren dat ook dat een factor is.
Als ze een beetje opschieten heb je in 2017 al geen digitenne meer nodig maar kijken we het gewoon via 4g

nieuws: Tweeduizend KPN-klanten kunnen live tv gaan kijken via 4g
Wil dat zeggen dat digitenne dus nog minder bandbreedte krijgt en dat de compressie omhoog gaat / de ontvangst enorm verslechterd? :S
In de praktijk waarschijnlijk wel.
Dan kan ik die ook net zo goed alvast gaan opzeggen. Kijk nu al te weinig TV, en als er van dat beetje 'kwaliteit' ook nog maar 2/3 overblijft is het al helemaal niet meer om aan te zien.
met een beetje geluk krijg je strax gewoon betere streams door verandering van codec / compessie. bijna die tvs die digitenne ondersteunen hebben al hardware-matige ondersteuning voor bij h264 dan moet een kleine firmware update genoeg zijn om het weer werkend te krijgen.
DVB-T is MPEG2
DVB-T2 is H264

Kwaliteit is dus het zelfde bij hogere compressie.
Ik vind het jammer, als daarmee gratis free to air tv via dvb-t zou verdwijnen.
Ik denk dat de oplossing voor 'slecht' bereik inhuis ook niet zit in het gebruik van inferieurere frequenties(capaciteit, snelheid), maar verbeteren van antenne technologie in telefoons. Of bijv, bellen over wifi te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 7 november 2014 10:32]

Dit gaat dus ten kosten van Digitenne wat ik hieruit opmaak..
mooi snel invoeren die 700mhz band... dan kunnen mensen zo als ik (met een iphone 5 ) ook 4G gebruiken ...op het kpn netwerk :p
Ik denk dat jou iphone 5 in 2017 al lang vervangen is of ernstig aan vervanging toe is. :)
En wat gaat er met Digitenne gebeuren dan? Maak nu nog af en toe gebruik van de FTA publieke zenders maar ga daar geen andere ontvanger voor aanschaffen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True