Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN begint met aanbieden 4g via 2100MHz-frequentie

Door , 49 reacties, submitter: neeecht

KPN is begonnen met het aanbieden van 4g via de 2100MHz-frequentie, die tot nu toe in gebruik is voor 3g. Dat bevestigt de provider na vragen van Tweakers. De eerste masten met 4g op deze frequentie staan in Vlaardingen en Schiedam.

De eerste van die masten stond in Vlaardingen, ontdekte 4gmasten.nl. KPN bevestigt tegenover Tweakers dat het is begonnen met het aanbieden van 4g op de 2100MHz-frequentie. Daarop zit nu nog op veel plaatsen 3g. "Door het toevoegen van de derde frequentieband wordt nog meer capaciteit gerealiseerd op met name de drukste plekken van het mobiele KPN-netwerk", zegt woordvoerder Stijn Wesselink.

Naast 2100MHz gebruikt KPN ook 2600MHz als derde frequentie voor carrier aggregation, de techniek om frequenties te stapelen voor meer bandbreedte en capaciteit. Daarbij maken telefoons en zendmasten op meerdere frequenties tegelijk verbinding.

KPN is niet de enige die is begonnen met het aanbieden van 4g op de 3g-frequentie. Door het afnemende aantal gebruikers op 3g zijn alle providers daarmee bezig. T-Mobile gaat de helft van de frequentieruimte van 3g inzetten voor 4g, terwijl Vodafone dit najaar begon met een test. Tele2 kan dat niet doen: het heeft geen licentie op een 2100MHz-frequentie.

Reacties (49)

Wijzig sortering
Voor de duidelijkheid: KPN bezit twee blokken in de 2100MHz band: Een blok van 2x 14.8MHz en een blok van 2x 5MHz. Dat laatste blok gaat KPN nu inzetten voor 4G.

Op dit moment bieden providers op de volgende banden 4G:
  • KPN: 800, 1800, 2100*, 2600* MHz
  • T-Mobile: 900, 1800, 2100*, 2600* MHz
  • Vodafone: 800, 1800, 2600* MHz
  • Tele-2: 800, 2600 MHz
  • Ziggo: 2600* MHz
*op een klein aantal locaties

Klik hier voor het volledige overzicht met wie welk spectrum bezit.

[Reactie gewijzigd door Balance op 8 december 2016 15:42]

Mjah maar als je (Chinese) telefoon die frequentie ondersteund, wil het niet zeggen dat de in NL gebruikte band ook wordt ondersteund.
Dan moet je nog deze tabel erbij zetten:
https://en.wikipedia.org/...nds#Deployments_by_region
en zie je dat in NL de banden 3, 7 en 20 vrij essentieel zijn voor 4G. Vermoedelijk is de 2100MHz frequency dan band 1..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 8 december 2016 15:52]

Volgens antenne register staat LTE2100 van KPN nu op center frequentie 2134.7. Dit is in het grotere blok van 2 x 14.8MHz en niet in het aparte 5MHz blokje.
Ik heb een UMI Super en hij werkt goed. Aleen GPS is minder. Ik heb trouwens Robin Mobiel
Betekend dit dat je bij KPN nu ook gebruik kan maken van de 4G verbinding i.c.m Chinese smartphones? (OPO, OnePlus, Xiaomi enz). Dat was voor mij als KPN klant namelijk altijd een grote reden om niet over te stappen op een chinees merk.

[Reactie gewijzigd door spartacusNLD op 8 december 2016 15:20]

Zoals anderen aangeven kon dit uiteraard al. Op dit moment is de situatie zo bij KPN dat er gebruik wordt gemaakt van voornamelijk 800MHz en 1800MHz. Hierbij is de eerstgenoemde bedoeld voor langere afstand met als nadeel dat de snelheid wat minder is. De 1800MHz wordt dan ook meer in dichtbevolkte gebieden gebruikt in combinatie met 800MHz voor een snelle verbinding en hoge capacititeit.

Chinese telefoons missen vaak band 20, 800MHz dus. In de dichtbevolkte gebieden maakt dit weinig uit, doordat de telefoon toch liever 1800MHz pakt voor de snelheid. In de dunbevolkte gebieden kan de telefoon alleen nog terugvallen op 3G.

Wat veranderd er nu? Vrij weinig. Deze nieuwe masten met 2100MHz worden niet in de dunbevolkte gebieden geplaatst om te zorgen voor meer 4G daar, maar juist in de drukke gebieden om meer capacititeit en snelheid te bieden. Het probleem van de missende band 20 wordt hier dus niet mee opgelost. Je zult met een chinees (en natuurlijk elk ander toestel) wel een verbetering kunnen waarnemen in drukke gebieden

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 8 december 2016 16:14]

Dat kon al gewoon op 1800 en 2600 MHz. Het is nu voor het eerst dat KPN de 2100 MHz band (voorheen enkel 3G) voor 4G gaat gebruiken, niet dat KPN voor het eerst met 4G boven de 1 GHz komt.

edit: ik ben trouwens al een klein jaar een tevreden Redmi 3 gebruiker op KPN 4G, dus je hebt denk ik voor niks gewacht ;)

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 8 december 2016 15:32]

Op band 20 (800mhz) was en is dit niet mogelijk en dat is juist een van de meest gebruikte banden bij bijvoorbeeld KPN.
Dat klopt, maar dat vroeg hij niet. Hij zei juist dat hij het ontbreken van KPN op de 'hoge' banden een reden vond om geen Chinees te kopen. Ik gaf aan dat KPN daar wel degelijk op aanwezig was, enkel nu uitgebreid op 2100 MHz.
Spartacus: Lekkere Kwal heeft gelijk. Aanvulling: De 800 is vooral voor bereik binnen in gebouwen nodig (Lagere freq = beter bereik binnen gebouwen). De 2100 gaat dus -gezien de hoge frequentie- geen 'vervanger' daarvoor zijn. Dus koop het liefste altijd een toestel met k ondersteuning voor de 800 (Helaas hebben de meeste China-phones dat niet).
Ik moet zeggen dat ik, hoewel verwacht, heel weinig gebruik kan maken van 4G met mijn Oneplus One. Als ik de simkaart in een ander toestel plaats heb ik 4G op plekken waar ik dat met de Oneplus One niet heb. Zeg ik het goed dat ik met deze verandering meer kans op 4G heb?
Wellicht, maar verwacht geen wonderen. Het bereik van < 1 GHz zenders is simpelweg veel groter en die ga je nooit op mijn of jouw Aziaat werkend krijgen. Ik heb overigens ook een prima 3G ontvangst en daar red ik me wel mee, heb eigenlijk geen klachten wat dat betreft.
@Lekkere Kwal
Klopt inderdaad.
Toen ik de OPO kocht wist ik dit en dat is ook prima. Af en toe is het gewoon fijn om een net iets snellere verbinding te hebben na 2 jaar.

@softmatic2
Klopt! Toen ik de OPO kocht maakte ik gebruik van T-Mobile en dat ging vlekkeloos met op veel plekken 4G. Met KPN heb ik nu een mindere ervaring.

@i-chat
Rommel, dat vind ik erg overdreven al dan niet een persoonlijke mening.
Technisch is het werkelijk de flagship killer zoals ze hem aanprezen. Zeker voor de prijs! De uitspraak "Je krijgt waarvoor je betaald" werd voor veel mensen surrealistisch omdat men gewend is meer te betalen voor vergelijkbare snelheden (hardware).
Met een OPO heb je alleen met t-mobile in NL landelijke dekking, omdat zij extreem veel 1800 MHz-LTE-masten hebben staan.
4g werkt in Amsterdam gewoon op veel plekken (Telfort, kpn netwerk) op de Mi5S, buiten steden is dekking minder helaas.
OP3 werkt overigens ook met de huidige KPN banden.
De OnePlus One is de enige smartphone die band 20 (800Mhz) niet ondersteund. De OP2, OPX, OP3 en OP3T ondersteunen wel gewoon alle frequenties.
Hoe zit het met al die straling in de lucht.. wordt dit op den duur niet erg schadelijk?
Die zit er nu ook al, gaat alleen 4G ipv 3G overheen.
Nee lucht houd de uitgestraalde elektromagnetische golven nauwelijks tegen. Betonnen muren zijn schadelijker, zeker voor de hogere frequenties.
LOL @ Jaco69

Zolang we netjes onder het spectrum van zichtbaar licht blijven (en neem maar aan dat dat gebeurt, al was het maar vanwege het bereik) dan is er niets aan de hand.
Hoe zit het met al die straling in de lucht.. wordt dit op den duur niet erg schadelijk?
Nou, ik kan je uit de droom helpen:

De frequentieband waarop deze nieuwe 4G capaciteit gaat draaien werd tot gisteren aan toe nog voor het 3G verkeer gebruikt. Alleen de technologie die op deze frequentieband wordt uitgezonden is nu verandert van 3G naar 4G. Er komt dus geen straling bij.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 8 december 2016 19:28]

Band 20 of 800mhz gaat enkel maar nut hebben op het 'platteland' hoor,ver van de dichtbevolkte steden!
Dus tegenwoordig maakt het weinig uit of je een 'china' phone hebt die geen 800 mhz heeft!

Ikzelf heb Oneplus One nog en diverse Xiaomi smartphones,en kan ik zeker niet klagen over het bereik van 4G,wanneer geen 4G heb ik een goeie 3G+.En ik woon op het platteland(thuis snelle 3G+),maar thuis gebruik ik gewoon WIFI,logisch toch,dus ik snap die heisa eigenlijk niet van die band 20 hoor! En trouwens band 20(800mhz) is is meestal in de praktijk nauwelijks sneller,als een goeie 3G+ op 1800, 2100 of 2600mhz,dusja.... En heb een Oneplus 3 & S6 ook op alle banden,dus kan goed vergelijken. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door greatkz op 8 december 2016 17:00]

Wat ik altijd had begrepen -en hierboven k al vermeldde- is dat de lagere frequenties (800) binnenshuis een beter bereik geven dan de hogere (1800).
Idd,maar binnenshuis(thuis) gebruik je toch meestal wifi (openbaar of hotspots)?! En de beloofde 4G snelheid haal je meestal niet hoor met 800mhz 4G,een goeie en stabiele 3G+ is dan meestal minstens evengoed binnenshuis. :*) Ik heb in druk bevolkte gebieden,toch meestal 4G,en dit ook binnenshuis! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door greatkz op 8 december 2016 16:56]

Thanx voor de nuttige aanvullingen.

Thuis idd wifi. Ik bedoelde dan ook meer winkels en werkplekken. Hotspots vertrouw ik niet, dus ik gebruik liever altijd mijn 'eigen' internet.

Na jouw posts ga ik trouwens nog eens heroverwegen: Ben voor De Vrouw een goeie phone aan t zoeken, en had veel China phones al uitgesloten wegens ontbreken van de 800Mhz. Misschien dat ik hier maar eens vanaf moet stappen dan :-)
wacht maar tot je een telefoon hebt met band 20, dan merk je vanzelf hoe enorm veel het scheelt of je via band 3 of band 20 verbonden bent...
Heb ik hoor |:( (oneplus 3 en S6)
Dit is alleen maar toejuuichend voor de Chinese merk gebruikers..
Weet niet waarom je -1 krijgt maar, maar voor die gebruikers is dit zeker mooi!
Leg eens uit dan? Als ik het hier goed beschreven heb moet dit niets uit maken
Chinese telefoons hebben vrijwel altijd wel LTE2100 (Band 1), dit is dus een extra frequentie die ondersteunt word op deze telefoons en mogelijk op sommige plaatsen kan invallen waar geen 800Mhz is (Band 20) voor deze telefoons
Klopt. Maar op de plekken waar masten staan met enkel band 20 (en de telefoon dus terugvalt op 3G),komen deze masten met 2100Mhz niet. Dus totaal niet van toepassing.
Ik kan het enkel aanmoedigen om meer capaciteit binnen de LTE bands die ik kan ontvangen toe te voegen.
ik zie net als Loe niet in waarom dit specifiek voor de chinezen telefoons beter is? Die missen juist de 800mhz band...
Ja maar ik dacht dat die juist de 2100mhz band wel ondersteunde. En dat dit daarom wel mooi was voor die gebruikers.
Moeten telefoons hiervoor worden aangepast?
Ik kan me zo voorstellen dat als je je smartphone instelt op 3G, dat ie standaard op 2100MHz gaat werken en op 4G een andere frequentie pakt.
Klopt dit?
Ook fijn voor de iPhone 5 gebruikers met beperkte 4G-ondersteuning.

4G (indien beschikbaar) werkt namelijk heerlijk op dit toestel. :)
Ook fijn voor de iPhone 5 gebruikers met beperkte 4G-ondersteuning.

4G (indien beschikbaar) werkt namelijk heerlijk op dit toestel. :)
Dat klopt, die ondersteunt LTE band 1, 3 en 5 dus kan inderdaad ook 4G op de 2100 band aan.

Maar toch moet ik je uit de droom helpen. De 2100 band wordt ingezet op plastsen waar de 4G 1800 band ook nu in gebruik is. Dus waar je nu dekking hebt krijg je weer dekking.....dat brengt je dus niets. Zeker als je weet dat 4G-2100 minder dekking geeft dan 4G-1800 dan gaat het weinig helpen.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 8 december 2016 20:45]

Onder welk LTE frequentieblok valt 2100Mhz? Want ik vraag me af of mijn telefoon het support :)
Ga je als Tele2 gebruiker hier last van krijgen ?
Waarom zou een Tele2 gebruiker hier last van moeten krijgen?

Tele2 heeft zijn eigen frequentie ruimte die ze voor 4G access benutten en die zit in de 0,8 GHz en de 2,6 GHz. Het probleem bij Tele2 is vooral de je moet hopen dat ze niet teveel klanten gaan krijgen want daar hebben ze niet de capaciteit voor.

Als KPN klant zou je er ook niets van moeten merken omdat dit puur capacietijds management is van hun spectrum en de daaraan gerelateerde klant vraag. En daarnaast moet je een toestel hebben die al die banden kan ondersteunen om het te kunnen benutten.
Zou dit kunnen beteken dat ik misschien, heel soms 4g verbinding met mijn Nexus 4 zou kunnen krijgen.