Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties

De door HTC gemaakte Nexus 9 wordt woensdag officieel aangekondigd, zegt een bron tegen zakenblad Forbes. Het apparaat zou worden voorzien van Android L. Ook 'een smartphone van Motorola', mogelijk de Nexus 6, zal woensdag worden ge´ntroduceerd, meldt het zakenblad.

Volgens Forbes was Google aanvankelijk van plan om een groot evenement te organiseren voor de aankondiging van de Nexus 9, maar zag de zoekgigant daarvan af omdat hij nog bezig is met het tweaken van Android L. In plaats daarvan zal de Nexus 9, en mogelijk dus ook de Nexus 6, via een blogpost worden aangekondigd. De Nexus 9 zou het eerste apparaat zijn dat met de nieuwe Android-versie wordt geleverd.

De Nexus 9 is volgens het zakenblad vanaf 17 oktober te pre-orderen en zou vanaf 3 november in de winkels liggen. Het is nog onduidelijk wanneer de andere Nexus-toestellen van een update naar Android L worden voorzien. Gebruikers van niet-Nexus-toestellen zullen in de meeste gevallen langer moeten wachten op een officiële update: telefoonfabrikanten moeten hun eigen schil die ze over Android heen leggen vaak nog geschikt maken voor de nieuwe versie.

De geruchten die de ronde gaan over de Nexus 9 kloppen volgens Forbes: zo zou het apparaat een 8,9"-scherm met een resolutie van 2048 bij 1440 pixels hebben, een 64bit-dualcore-soc aan boord hebben en over een Kepler-gpu van Nvidia beschikken. De camera aan de achterzijde beschikt volgens het blad over een 8 megapixel-camera; de camera aan de voorzijde zou 3 megapixels hebben. Het frame zou uit geborsteld aluminium bestaan.

Verder zou het apparaat over HTC's Boomsound-speakers beschikken, die net als bij onder meer de M8 en Desire Eye aan de voorzijde zouden zijn bevestigd.

HTC Nexus 9?Een mock-up van de Nexus 9

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (123)

Beetje off topic,hier een nieuws van FP vandaag: nieuws: Gerucht: Android L gaat 'Licorice' heten of hier :http://www.ibtimes.com/android-l-stands-licorice-new-nickname-rumor-surfaces-1704048

Waarom is dit ongewenst als ik vragen mag?
Het wordt eens tijd dat de moderators van T.Net harder gaan optreden tegen de missmodders.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 14 oktober 2014 20:04]

De kans is toch veel groter dat het Lollipop word.

Bron van het verhaal van Luuj:

http://www.myce.com/news/...y-google-developer-73121/

(Zie screenshots)

Zoals je ziet is dat gebaseerd op een Android L debug icon. Die debug icon is weer gespot in screenshot geplaatst door een Google Developer. Behoorlijk betrouwbaar dus.
De kans is toch veel groter dat het Lollipop word.
Niet als je hier kijkt naar deze foto !
The owner of the firm that creates Google's Android lawn statues may have inadvertently leaked the commercial name for Android L. Pictured: The Android Garden at Google headquarters.
http://s1.ibtimes.com/sit...dgarden.jpg?itok=YoMLe9aU
Waar zie je daar Licorice? De ontwerper heeft alleen gehint op G+, grote kans om voor de lol iedereen op het verkeerde been te zetten.
Ik zie maar 7 dingen staan op die foto hoor. Plus een groen android beeld

Cupcake (1.5)
Donut (1.6)
Eclair (2.0–2.1) (das dat broodjes ding aan de voorkant)
Froyo (2.2–2.2.3) (short for frozen yoghurt)
Gingerbread (2.3–2.3.7)
Honeycomb (3.0–3.2.6)
Ice Cream Sandwich (4.0–4.0.4)

Jellybean en Kitkat staan er dan nog nieteens bij op je foto van dat veldje....

Misschien wordt t wel Lion hahaha. Die Key Pie Lime is t ook nooit geworden, en zijn toen zelfs naar een merk naam gestapt. Dus waarom niet nog eens? Waarom na een merknaam weer terug over op generic candy? Plus het is beide van Nestle. Daarna over op Mars? Nutella? Oreo?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 15 oktober 2014 02:22]

Helaas kun je ook een heleboel g-ware op je Lollipop tablet verwachten:
nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'

Wat dat betreft, ebt het voordeel van android op nexus qua ongevraagde software wel een beetje weg.
Zeker als je geen gebruik maakt van diensten als google-Now die een nog prominentere plaats krijgt dan op 4.4 in android L.
En daarom is het weer handig dat je werkelijk met 3 commandlines de tablet kunt rooten en alle zooi eraf kunt halen die je maar wil. Ben het met je eens dat het er liever out-of-the-box niet op had gestaan.
Met root gooi je ook direct en eenvoudig een primaire vorm van beveiliging van je tablet.

Mocht je een online-bankieren app hebben, en daar iets mee gebeuren.. zal geen enkele bank je in 3 regels vergeven voor het zelf omzeilen van de beveiliging van je tablet.
En mocht malafide-software toegang geven tot je bedrijfsmail, zal dat ook niet bij een werkgever in dank worden afgenomen.

Daarom, is het goed om out the box, direct mensen die controle te geven over toegangsrechten van apps. Want als je anders kent, voelt het slikken of stikken beleid van apps uit de playstore toch een beetje naar.
Ja leuk, gebruik je bepaalde rechten om je app te laten funktioneren, vind 1 gebruiker dat 1 recht niet goed is. Weet je wel wat dat voor een werk wordt om dat allemaal afzonderlijk te gaan lopen afvangen sjees.
Zo'n systeem werkt voor de meeste apps heel goed. Op Blackberry os 10, kun je per app instellen wat wel en wat niet mag.

Zet je toegang tot de microfoon uit, dan 'hoort' whatsapp 'niets' als je een voice message verstuurd, maar blijft de rest functioneel. Ook als je de toegang tot contactpersonen uitzet, kun je slecht blijven praten met mensen die al in je whatsapp lijst staan. Sms-lezen staat hier ook uit na ontvangst van de verificatie-sms.

Zelfde met bijv geen toegang tot gps voor facebook, bij je messages, staat dan gewoon niet vanwaar je ze hebt verzonden.
Ja maar het is voor de developer een bak meer werk. Het is echt niet zo dat iets "gewoon" niet werkt, daar heeft de developer allerlei uitzonderingen en foutmeldingen voor moeten afvangen.

[Reactie gewijzigd door Ceejay op 15 oktober 2014 17:38]

Wel een beetje overdreven van die banken want op een PC hebben de meeste mensen ook 'root' en daar komt ook wel eens malware op.
Op een 'geroote' pc, vraagt jouw bank dan ook een actuele virusscanner, en firewall op je recente operating systeem te draaien. Als je die bewust uitschakelt, zal men je ook wijzen op de eigen verantwoordelijkheid.

Op een Blackberry hoef je je telefoon gelukkig niet te rooten, daar kun je bijna alle apps(zelfs de sms app) verwijderen zonder root.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 14 oktober 2014 21:15]

Dan is juridische gezien natuurlijk de vraag of de banken dat zomaar mogen doen omdat je de laatste jaren bijna gedwongen wordt om te internetbankieren.
De jurisprudentie bij het Kifid, in rechtspraak en de bankvoorwaarden lijken mij daar wel vrij duidelijk over. Zomaar niet uitkeren omdat in zeer beperkte mate nalatigheid is geweest hoort niet. Maar een vordering op bank voor internetbankieren-schade, als iemand zelf actief beveiliging van zijn systeem ontmanteld, is kansloos; Dan zijn de gevolgen en risico's van de beveiligingsontmanteling voor je eigen verantwoordelijkheid.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 14 oktober 2014 21:16]

Op mijn telefoon (S5) kan ik met de Rabo telebankieren app zonder in te loggen mijn saldi bekijken, en zelfs bedragen overmaken. Op de PC niet. Neem aan dat dit mede mogelijk is omdat de beveiliging van mijn mobiel beter is dan mijn PC.
leuke aanname :), zo was mijn aanname dat als je een bankpas blokkeert de mobiele app welke met de (later) geblokkeerde bankpas is geactiveerd weer opnieuw vraagt te activeren, zelfs de bank medewerkers hadden die aanname.

tot dat een ex vriendin geld van mijn rekening haalde met een oude tablet die ze nooit had terug gegeven. toen nam de meneer van de bank aan dat het mijn schuld was omdat ik de nieuwe pinpas en pincode weg gegeven zou hebben en het niet zo kon zijn dat mijn ex nog iets kon doen met de app omdat de pas geblokkeerd was waarmee de app was geactiveerd.

Neem maar van mij aan dat het als je de bank mag geloven veilig is, tot dat er mee gefraudeerd wordt, dan is het jou eigen probleem, want de bank maakt geen fouten en wijst je op je eigen vrantwoording. (mijn vermoede is dat je de app kan gebruiken zonder in te loggen omdat andere banken dat ook hebben, en dus de bank niet wil achterlopen met gebruiksgemak)
Maar dat is niet relevant, de banken hebben het expliciet of mobiele devices dat deze met originele / onaangepaste OS moet draaien.

Kan je wel roepen dat het op PC vaak zo is maar dat is van hetzelfde niveau als: "Ja maar hij doet het ook" of "Ja maar mijn buurman/vrouw".
Maar wat is dan het verschil tussen een mobiel device en een PC qua veiligheid?
Volgens jouw redenatie zouden banken ook kunnen eisen dat PC's die verkocht worden met Windows alleen nog Windows mogen draaien, en geen Linux wat juist veiliger is voor veel malware.
Nee, volgens mijn redenatie eisen banken dit voor mobiele devices, je doet nu weer hetzelfde: "ja maar als ze dat eisen kunnen ze dit ook wel eisen". Nogmaals, ze eisen het voor mobiele devices niet voor PC's. Maak het jezelf dan niet moeilijker als dat het is.
Toch vreemd dat een banken app (die van de ING b.v.), dan zonder problemen werkt op het moment dat je root hebt, je krijgt niet eens een waarschuwing!
Terwijl de app van b.v. Ziggo helemaal niet werkt op het moment dat deze root detecteert. 8)7

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 14 oktober 2014 21:57]

Bij bankieren speel je alleen met je eigen rekening.
Ziggo is bang dat mensen onbetaald tv gaan kijken.
Ehh, nee bij bankieren is de bank bijna altijd aansprakelijk, dit is in het meer en deel van de gevallen zo. Het lijkt me dus dat de bank er alles aan zal doen om te voorkomen dat ze de schade moeten vergoeden. Een root check (als root zo'n gevaar is) zou dan niet zo gek zijn.
Mijn punt is ook meer dat een custom rom bijvoorbeeld prima veiliger zou kunnen zijn dan een niet meer geŘpdate originele rom.
Er zouden ook tweaks in een custom-rom kunnen zitten die de boel extra beveiligen wat standaard niet in het OS zit.
Daarom vind ik de eis van de banken discutabel.
Ze leggen anders ook behoorlijk wat eisen op aan PC's...

En:
Mocht een klant schade lijden en het blijkt dat hij zich niet heeft gehouden aan de veiligheidsregels, dan kan een bank op basis van haar coulancebeleid overigens alsnog besluiten om een deel van de schade voor haar rekening te nemen.
In die context is het niet zo vreemd dat ze ook eisen aan smartphones stellen.

[Reactie gewijzigd door BramT op 14 oktober 2014 22:32]

Theoretisch leuk, maar praktisch niet. Hoe gaat de bank ooit zien dat ik geroot was op het moment van een eventuele hack? Unrooten + locken van bootloader is ook zo gebeurd.

Daar komt bij dat elke gevraagde root gewoon via een app als SuperSU moet. Je moet dus uitdrukkelijk toestemming geven voor root rechten per app. Ik maak me dus nergens zorgen over.

Apps als UPC WiFi hotspots en NFC betalen controleren vaak of je wel een pincode + unrooted bent, anders sluiten ze automatisch. Gelukkig biedt XPosed ook daar modules voor om een pincode + root te faken.
Als ziggo het voor elkaar krijgt dat je de app bij root of jailbreak niet kunt gebruiken. Dan denk ik dat het voor een bank binnen hun app ook niet onmogelijk om tijdens gebruik te kunnen detecteren dat het toestel is geroot/jailbroken is.
Je hebt toch al contact via de app, dan kunnen die gegevens direct met een timestamp meegestuurd worden.
Tenzij ik de bankapp met Appops geen toestemming geef voor acces tot die informatie. En dat doe ik ook niet. De meeste apps blijven gewoon werken, zo ook deze. XPrivacy stuurt apps gewoon fake informatie zodat ze niet forced closen maar eigenlijk helemaal nutteloze informatie over je telefoon en gegevens verzamelen.

Zonder fysieke acces kan de bank helemaal niets. Ik kan hun app alles wijsmaken, juist met root acces.
Of gewoon naar de app info gaan en de app uitschakelen. Probleem ook opgelost, en je hoeft er niet voor te rooten.
Kan je eens aanhalen welke software er ongewenst is? Ik kies net Nexus omdat de Google applicaties meestal een stuk beter zijn dan de 'branded' versies van de fabrikanten die er eigenlijk toch maar staan om reclame te wezen.

Ben zelf ook geen fan van het feit dat ze anderen forceren in lijn te lopen, maar het is volgens mij wel positief voor hun ecosysteem en helpt de fragmentatie tegengaan waar zoveel commentaar over is.
Beter gewoon Android L, niks mis mee met ÚÚn letter.
Mooie aspect ratio ook heeft dat scherm: 64:45, net geen 4:3, iets langer

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 14 oktober 2014 20:11]

Ideaal voor het lezen van tekst lijkt me.
Android 5 was ook prima geweest.
Waarom telkens een nieuwe systematiek invoeren? Het is maar een OS versie.
Elke Android versie heeft ook een "werknaam". Die lopen niet 1-op-1 samen met de versienummers. http://en.wikipedia.org/wiki/Android_version_history

[Reactie gewijzigd door Barryke op 15 oktober 2014 11:29]

Ik ben benieuwd wat android L gaat brengen.
Veel tweakers willen app-opps gewoon weer uit de box op het apparaat, zonder root of andere ongein.
App-opps zou erg fijn zijn, hoewel ik het toch ga rooten vermoedelijk. Dat is handiger met Adblock, direct op alle verbindingen ipv elke keer opnieuw een proxy instellen.
Xprivacy is vermoedelijk nog steeds waar we het mee moeten doen, werkt die al goed met ART?

Maar die Nexus 9? Bonus komt net aan, ik denk dat hij snel in mijn tas zit.
Wat betreft Xprivacy en ART, dat werkt helaas "nog" niet....

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 14 oktober 2014 21:13]

Zonder de link te checken, xposed doet het ook nog niet met ART, dus xprivacy Řberhaupt niet.
Ik heb draai gewoon xposed mods samen met ART, dus waar Gaal jij die info vandaan??
Check eerst maar eens of ART aan staat want het is simpelweg niet mogelijk. Het Xposed framework werkt alleen met Dalvik en niet met ART op dit moment. Je hebt het waarschijnlijk aangezet maar niet gekeken of het ook echt aan staat. Het zal namelijk terug geswitched zijn naar Dalvik.
Lees de link even van mijn eerdere post voor info over Xposed en ART.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 14 oktober 2014 22:53]

Verrek, je hebt helemaal gelijk! Had totaal niet door dat het weer terug geschakeld was ;)
Dat zit in Xposed ingebakken. Wanneer je ART aanzet schakelt Xposed weer terug naar Dalvik.
Xposed schijnt al wel te draaien op ART maar de dev geeft die paa vrij wanneer Android L officieel uit is.
klopt, ik heb zn post erover nog eens goed gelezen, en zoals hij het zecht word ART nog teveel aangepast nu. hij wilt dus pas een versie releasen zodra ART (bijna) nie meer veranderd
Ben benieuwd of hier Sailfish naar zal\worden geport. Dan wordt het echt interessant voor mij.
Hopelijk komt die update snel uit voor andere Nexus-devices. Is het ook bekend of de update komt voor de Nexus 7 (2012)?
Die tablet is ruim 2 jaar oud..

Ook vraag ik mij af, of android L met art-support ipv dalvik, wel echt sneller gaat werken op het soort geheugen dat in die nexus zit.
En nog steeds makkelijk goed genoeg voor Android L.
Art werkt al sneller op mijn ruim 3 jaar oude S2, dus ik zie niet waarom het bij de Nexus 7 geen voordelen zou kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 14 oktober 2014 21:13]

Nou hopen dat de beide Nexus toestellen ook via de Nederlandse Play Store te bestellen zijn.

De Nexus 5 16 GB wordt niet meer geleverd, zal de voorraad op zijn en wordt er ruimte gemaakt voor de Nexus 6?
De Nexus 5 16 GB wordt niet meer geleverd, zal de voorraad op zijn en wordt er ruimte gemaakt voor de Nexus 6?
Vorige week heeft mijn vrouw er nog een besteld en ook gekregen. Dus als hij op is, is dat pas zeer kort
Hij wordt niet meer gemaakt (heb ik gelezen), dus zolang de voorraad strekt…
De zwarte variant is enkel 'out of stock'. De rest hebben ze blijkbaar op voorraad.

Edit: De 32 GB versie is blijkbaar ook nog te bestellen in het zwart.

[Reactie gewijzigd door ShakerNL op 15 oktober 2014 15:57]

Nexus 6: 2560 bij 1440 pixels
Nexus 9: 2048 bij 1440 pixels

Eigenlijk had ik liever de Nexus 9 met een hogere resolutie gezien en de Nexus 6 met een lagere.
Ik had ze liever allebei met een lagere gezien. Dat verschil zie je met het blote oog echt niet meer, en het kost alleen maar batterij en performance.

Ik was hier al bang voor toen Apple met die retina schermen uitkwam. Zoiets ontaardt altijd in een resolutie oorlog waar niemand voordeel van het, behalve de marketing afdeling.
Maar maar maar, meer pixels!

Grotere getallen op het kaartje in de winkel doet het altijd goed :)
Mocht dit kloppen dan heeft de 9" tablet dus een lagere resolutie dan de 6" telefoon 8)7

[Reactie gewijzigd door irritableskillz op 14 oktober 2014 21:01]

Dat is redelijk standaard tegenwoordig dat de ppi van telefoons hoger is dan die van tablets. Of van laptops....
Hoe werkt het voor Nederlanders om een nexus telefoon te bestellen. Kwam dat gewoon meteen na lancering via de playstore, of wordt het maanden wachten?
Bij de Nexus 5 moest Nederland een aantal maanden wachten maar was hij wel te bestellen in VK en Duitsland
Tegenwoordig verkoopt ook de Nederlandse Play Store Nexus hardware, dus ik denk dat het met de nieuwe toestellen wel mee zal vallen met het verschil in releasedatum.
Dat kwam volgens mij omdat er toen nog geen hardware werd verkocht via de play store in NL/BE.
Nexus 5 was op dezelfde dag als de aankondiging in Nederland te koop.
uhhh,verre van dat dus.... enige manier om em toen in nederland te krijgen was via import,maar zeker niet via de playstore, en via import ook niet meteen de dag van aankondiging..
Nexus 5 was direct na aankondiging te koop bij normale winkels zoals belsimpel coolblue etc. Heb namelijk zelf toen ook gedaan.

nieuws: Nexus 5 komt woensdag in Nederland uit voor 459 euro - update
Via de playstore alleen denk ik?
Vorig jaar ten tijde van de release van de Nexus 5 verkocht de playstore nog geen hardware meen ik.
Fuk yeah. Vervanging voor de perfecte maat (maar gare tablet) die Samsung Galaxy 8.9 heet
Doorgaans ben ik erg te spreken over het design van HTC telefoons. Daarom ben ik ook wel nieuwsgierig naar de Nexus 9. Helemaal nu het een HTC device is met een redelijke camera en Android zonder bloadware (buiten de 15 Google Apps).