'Nexus 6 heeft veel grotere accu dan Nexus 5'

De Nexus 6 zal een accu hebben met een bijna 40 procent grotere capaciteit dan die van de Nexus 5, schrijft het doorgaans betrouwbare Android Police. Bij Googles smartphone van vorig jaar klaagden veel gebruikers dat de accuduur te wensen overliet.

De Nexus 6 zal een accu met capaciteit van 3200mAh hebben, schrijft Android Police op basis van nieuwe informatie. Dat is ongeveer 39 procent groter dan de capaciteit van 2300mAh van de Nexus 5-accu. De telefoon zelf zal ook een stuk groter zijn, als de informatie klopt. De render die de site publiceert en die het zelf op basis van de informatie zegt te hebben samengesteld, toont een toestel dat 15,7x8,1cm groot is. De Nexus 5 is met 13,8x6,9cm een stuk kleiner, terwijl Apples grote smartphone iPhone 6 Plus met 15,8x7,8cm iets langer en minder breed is.

De Nexus 6 heeft volgens de doorgaans betrouwbare site een scherm met een diagonaal van 5,9" en een resolutie van 2560x1440 pixels. Daarmee zou het de eerste grote smartphone van Google zijn. De fabrikant is Motorola, nu nog van Google maar binnenkort eigendom van Lenovo. De telefoon beschikt over diverse kenmerken die de nieuwe Moto X ook heeft, zoals stereo-speakers aan de voorkant, een dubbele led-flits in een ring aan de achterkant, een 13-megapixelcamera met optische beeldstabilisatie en een metalen rand rondom de behuizing. Eerdere geruchten wezen op een Qualcomm Snapdragon 805-soc, Qualcomms nieuwste soc met ten opzichte van eerdere socs een verbeterde gpu en ondersteuning voor 4g+.

Volgens Android Police komt alleen deze grote telefoon uit in de Nexus-lijn. In tegenstelling tot sommige eerdere geruchten komt er geen kleinere versie met 5,2"-scherm. De site vermeldt niet wanneer de telefoon uit zal komen. Een eerder gerucht wees op een presentatie over ongeveer twee weken.

Nexus 6 render

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-09-2014 • 09:54

144

Submitter: Kevin_ve

Reacties (144)

144
140
95
2
0
28
Wijzig sortering
De telefoon beschikt over diverse kenmerken die de nieuwe Moto X ook heeft, zoals stereo-speakers aan de voorkant
Wanneer wordt het bij Tweakers duidelijk dat de Moto X+1 dit niet heeft? De bovenste grill is de microfoon, dus er is maar 1 speaker.
@ Dattack:
Het lijkt mij dat de bovenste gril voor de oor is en dus de speaker, aangezien je vaak de bovenkant tegen je oor aanhoudt. De onderste gril is bijna altijd voor de microfoon, maar kan ook heel goed voor de speaker zijn. Voor een microfoon is namelijk helemaal geen gril nodig, maar een klein gaatje volstaat ook. Tenzij er een er een microfoon is bij/in de bovenste gril voor noise canceling, maar ik zou dan niet weten waarom dat dan is voor een speaker.

Mijn conclusie is dus dat als er een gril is a/d onderkant die voornamelijk voor de speaker bedoelt is. Ik snap niet waarom jouw opmerking zo'n hoge waardering krijgt, aangezien mensen hiermee verkeerd worden geïnformeerd.

Tell me I'm wrong en ik heb weer iets nieuws geleerd :)
Verkeerd geïnformeerd? Allemaal leuk en aardig dat je op je gevoel afgaat, maar ik doe wel wat research voordat ik zoiets zeg. Tweakers suggereert dat er dual stereo speakers zijn, wat niet zo is. Er is slechts 1 speaker, onderaan. Dat benadrukt de review hieronder ook nog door de nieuwe Moto G aan te halen die dat dus wel heeft. Speciaal voor jou heb ik hier een quote uit de review van Engadget:
The X sports just one speaker that lives up front right under the display, and it's much crisper and louder than I expected.
Als je meer wilt lezen, moet je maar op de link klikken. ;)
De bovenste grill is de speaker voor bellen, de onderste grill is voor luidspreker bellen / ander geluid dat niet over de koptelefoon gaat.
Die afmetingen bevallen mij niet zo. Als je zo'n groot scherm in een telefoon zet moet je de randen zo dun mogelijk houden. Ik ben al jaren een Note gebruiker. Ik heb ze alle 3 gehad en gebruik nu nog steeds de Note 3. Maar ik zou niet willen dat hij nog veel groter gaat worden. Ik vind deze qua breedte prettiger dan de Note 1. Samsung heeft het niet gedaan bij de Note 4 maar volgens mij moeten de randen rondom het scherm nog kleiner kunnen zodat er een groter scherm in dezelfde behuizing past of dat het toestel iets kleiner wordt met ook een 5,7" scherm. Dat is voor mij de voornaamste rede dat ik de Note 4 ook niet ga halen. Hij is niet compacter geworden, het scherm is niet groter. Hij is alleen wat sneller en dat vind ik niet genoeg.

Als ik de afmetingen van die Nexus 6 zie lijkt hij mij net wat te groot. En als die render klopt kunnen de randen volgens mij dunner. Ik ga het toestel zeker een keer in het echt bekijken en proberen om hem echt goed met de Note 3 te vergelijken.

Ik hoop gewoon dat fabrikanten in de toekomst meer op de bezel dikte gaan letten en ze voor ontwerpen gaan die meer dan 80% scherm oppervlakte hebben. Op dit moment zitten we daar heel vaak onder en dat maakt een telefoon onnodig groot. Er zijn wel toestellen die de 80% halen.
Bij Googles smartphone van vorig jaar klaagden veel gebruikers dat de accuduur te wensen overliet.
Grotere accu is niet meer batterijtijd :)

Als het toestel zelf groter word, ja waarom zou je die ruimte dan niet benutten voor meer batterij capaciteit,

[Reactie gewijzigd door SamuraiP1zzaCat op 2 augustus 2024 19:22]

Lijkt me in dit geval wel, 39 % is niet niks. Oké de resolutie is een stuk hoger maar, zeker in vergelijking met de Nexus 5, zal de batterij aanzienlijk beter zijn. Al is het alleen maar omdat die bijzonder slecht is.

Persoonlijk vind ik het wel echt een misser als er geen 5,2 inch versie komt, de "gewone" versie is echt veel te groot voor mijn doen.

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 2 augustus 2024 19:22]

Natuurlijk, maar het blijven aannames :)

Toestellen en accus zijn groter geworden door de jaren, echter is een telefoon toch al een aantal jaar niet langer dan 1 dag te gebruiken op 1 volle lading.
Er zijn wel uitzonderingen:
  • De lg g2 deed het beter dan de nexus
  • De blackberry z30 heeft 2 dagen batterijtijd,
  • De iphone5s is erg zuinig
  • De moto maxx
Maar in deze, groeit de accu gewoon mee met het scherm.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 2 augustus 2024 19:22]

Op elke regel zijn uitzonderingen. Maar het feit is dat de tijden dat je een week deed met je Nokia 3210 wel voorbij zijn en dat we inmiddels tevreden zijn, of het normaal vinden dat je 1 dag met je accu doet.

Logisch natuurlijk, ik bedoel je telefoon is continu bezig, houd alles bij etc. dit kost ook veel meer stroom dan vroeger. Het enige punt dat ik wilde maken is dat een grotere accu met meer capaciteit geen garantie is voor een een langere batterijduur. :)
Mijn smartphone houdt het makkelijk 5 dagen uit. Het is dan ook niet de bruutste hardware, maar wel met oversized batterij. En is gewoon ook altijd online.
Het is maar waar je voor kiest.
Tsja, het is maar hoeveel je hem gebruikt.
5 dagen browsen op 1 acculading geloof ik namelijk niet ;)

Als ik mn iPhone 5 dagen niet gebruik, en ik zet mn whatsapp notificaties uit houdt die het ook wel vol..
als ik mijn iPhone zal gebruiken zoals ik mijn Nokia gebruikte dan zal die ook twee weken kunnen meegaan.
Mensen vergeten heel vaak dat je met een smartphone heel wat meer dingen doet dan wat je ooit met een Nokia of Sony Ericcsooonnn deed.
mijn Huawei Ascend Mate (6.1") met 4050 mAh houdt het bij normaal gebruik ook gerust 2 volle dagen uit. deze heeft wel een veel lagere resolutie (720p) dus ik hou mijn hart al vast voor de Nexus 6.
als de batterij het goed uithoudt dan wordt het voor mij tijd om eens een nieuw toestel aan te schaffen. zal een groot dilemma worden tussen de Nexus 6 en de One Plus One
Ik heb de OPO nu 2 maanden in gebruik. Top telefoon! Als ik moet kiezen tussen Nexus & OPO. Nexus... deze is volledig LTE (4G) compatible met alle frequenties/bandbreedtes in de EU.

Edit: as we speak OPO2 8)7 Keuzes... keuzes :P

[Reactie gewijzigd door glashio op 2 augustus 2024 19:22]

De opo doet andersbtoch geen lte op 900mhz, een frequentie die in België gebruikt (gaat) word(t/en) voor de meer landelijke gebieden. Ik weet niet hoe het elders in europa zit.
Daarom zou hij ook voor de nexus kiezen..
Vergeet de Galaxy S5 niet, met normaal gebruik kan ik gewoon 48/52u tot 72 doorgaan, als ik het scherm maar niet 'aan' doe

Het probleem ontstaat bij schermgebruik, dat is de accuvreter meestal.
Ik hoef geen standby vermogen, ik zou scherm-aan vermogen willen hebben
normaal gebruik.... als ik het scherm niet aan doe.
Een beetje rare zin.

Waarom moesten we de Galaxy S5 niet vergeten?
Een beetje rare zin.

Waarom moesten we de Galaxy S5 niet vergeten?
Je kan zo elke zin verbouwen tot een rare uitspraak, gewoon de kern eruittrekken

Er staat toch duidelijk, dat de standbytijd prima is, tot wel 7 dagen als je dat zou willen.
Het probleem is alleen dat dat lab-gegevens zijn, en niet onder reëel gebruik vallen.

Ik ben tevreden, ik haal gewoon de hele dag met alle toeters en bellen die IK wil, en hou aan het einde van mijn dag gewoon over.
Maar als ik ergens een uurtje of 2 film ga kijken, of 3u spelletjes ga doen, dan haal je dat niet.
4 á 5u screen-aan is normaal, het is maar net hoe je het gebruikt.
( 5x1 u of 1x5u of ertussenin )[quote]
Het gaat erom dat het gebruiken van een smartphone zonder je scherm aan te doen geen NORMAAL gebruik is.
Dat ligt er aan wat je onder normaal gebruik verstaat.
Ik denk dat de gebruiker ZIJN normale gebruik bepaalt, is het niet ?

Mijn vader heeft de S5, en is supertevreden, over de 6 a 7 dagen standby. Hij heeft nl geen behoefte aan allerlei apps of functie's, maar wil wel op internet kunnen en whatsapp kunnen gebruiken zo nu en dan.
Ik heb iets meer dan 48u, en regelmatig screen on-time van 5u, dat is mijn normaal gebruik.
5 uur screen on is niet normaal maar weinig gebruik? hallo??? Geen job of geen lessen te volgen misschien? En al geen sociaal leven ook allicht... waar haal je die tijd anders? Ik post deze comment vanop mijn laptop anders. En ik heb als ik op stap ben ook vaak de tablet mee. Als ik die allemaal leeg moet trekken... djeezes... komaan zeg!
Mijn Sony Xperia Z2 houd het toch makkelijk een dag vol (meestal nog 40% over), ook bij zwaar gebruik en bij wat minder zwaar gebruik haalt die de twee dagen ook wel.
Hou er nou maar over op..
Tenzij je volledig specificeer wat je zwaar gebruik vind hebben we er toch niks aan.
Opzich heb je gelijk dat ik dat moet specificeren maar het was meer bedoeld om zijn lijstje met telefoons die het mogelijk wel een dag uithouden uit te breiden.
Maar wat voor mij zwaar gebruik is:
Uurtje of 3-4 app (Facebook, Tweakers, browser, 9gag enz) gebruik, half uur tot een uur een spelletje en regelmatig (1 tot 6 keer per uur) whatsapp berichtjes.
Verder staan Wifi en mobile data altijd aan.
Dus 6 uur schermtijd, 18 uur stand-by, en dan nog 40% over.
Dat is netjes :)
Op voor mij een normale dag heb ik tussen de 40% en 60% procent over. Bij zwaar gebruik ongeveer 20%.
En hij gaat 's nachts meestal aan de lader dus is ongeveer 11 uur stand-by.
Dus bij voor mij normaal gebruik kan ik er dus net 2 dagen mee.
en toch doe ik ook 2 dagen met mijn nexus 5.... het is gewoon afhankelijk van wat je er allemaal mee doet...
en toch doe ik ook 2 dagen met mijn nexus 5.... het is gewoon afhankelijk van wat je er allemaal mee doet...
Precies, ik haal zelf ook met gemak de twee dagen met mijn Nexus 5 als ik tenminste niet meer dan 1,5 uur bel in die twee dagen.
  • Sony Xperia Z3 compact
Mag ook bij het lijstje. Heb hem nu enkele dagen en ben zeer content met de batterijtijd. Gisteren had ik vrij en ben ik dus veel op mijn mobiel bezig geweest. Onder andere met instellingen prutsen en ook veel games uitgeprobeerd (Kijken waar het toestel grafisch tot in staat is). En later op de avond nog RTL late night in bed gekeken. Toen ik ging slapen was hij nog steeds niet op. Dit had ik niet met mijn Nexus 4 hoeven te proberen.

Voorheen draaide ik Cyanogenmod op mijn Nexus 4 en toen moest ik wel echt een stukje tweaken om de dag fatsoenlijk door te komen. Nu draai ik de 'gewone' software van Sony en moet zeggen dat de extra instelling zoals stanima echt een zeer goede aanvulling zijn. Ben overigens blij dat ze er een 720p scherm in hebben gezet, dit komt volgens mij de batterijtijd veel ten goede en mis het fullhd echt niet.

[Reactie gewijzigd door NMorsink op 2 augustus 2024 19:22]

De Xperia Z1 Compact doet ook langer over een batterijlading, in mijn geval ongeveer 2 dagen (waar ik vroeger met een Xperia S de dag eigenlijk niet door geraakte). Daar is het net een kleinere telefoon die langere batterijduur heeft omwille van het lagere resolutie scherm (en niet door zwakkere hardware want dat is ook een Snapdragon 800).
Ik deed met mijn Sensation zonder problemen 2 dagen met een volle lading ('s nachts staat de foon uit)
Dan hoeft je accu dus maar 16/7 mee te gaan ipv 24/7
Sensation redde ik misschien uiterlijk 1,5 dag maar uit stond die niet, met de htc one m8 red ik wel 2 dagen.
De grotere telefoons juist wel, zie de Note 3/4 die het beter doen dan de S tegenhangers. Net als de iPhone 6 Plus het ook beter doet dan zijn kleine broertje...

Aangezien alleen het scherm groeit en de batterij (meestal evenredig) maar de rest van de hardware niet echt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 augustus 2024 19:22]

Eh, er zijn zat toestellen die langer dan 1 dag te gebruiken zijn op een volle lading, Het gaat alleen wel om hoe zwaar je het toestel belast. Als ik niet continu met mijn one M8 zit te spelen houdt hij het makkelijk twee dagen uit, gewoon met allerlei automatisch syncende diensten actief.
De one plus one, kan ik prima 2 dagen mee doen, is ong. vergelijkbaar met scherm, iets kleiner en zelfde batterij capaciteit. Dat is dan met 2x een 45 min lezen, appen, wat licht internetten, mail lezen etc. zegge ongeveer 2 -3 uur over die 2 dagen, voor de rest standby.

Het kan wel maar op veel tel. staan zoveel apps die op de achtergrond draaien + een inferieure te lage capaciteit van de accu voor de telefoon zoals je aangeeft, dat dit niet goed samen gaat. htc desire hd die ik hiervoor had deed zelfs zonder dat je wat deed nog geen dag met de batterij.
Ik denk ook dat die 5,9 inch telefoon voor veel mensen te groot zal zijn. Dit formaat is gewoon niet meer fatsoenlijk mee te nemen in je broekzak.

[Reactie gewijzigd door LFA op 2 augustus 2024 19:22]

Anoniem: 606804 @LFA30 september 2014 10:48
Spreek voor jezelf aub. Had een lumia 1520 geprobeerd en die paste prima in mijn broekzak (standaard jeans). Je voelt hem duidelijk zitten en het is vrij groot, maar een groot scherm is erg handig en hij is prima mee te nemen in iniedergeval mijn broekzakken.

Misschien ben je 1.50 of heb je skinny jeans? :P
Nee, en nee. Ik heb nu de Nexus 5 en in een normale broek vind ik dat echt het grootste formaat wat nog comfortabel is, en dan met name tijdens het fietsen, werken of zitten. Elke keer mijn telefoon uit mijn broekzak halen als ik ergens ga zitten heb ik namelijk geen zin in.
Precies!
Nu kan Motorola/Google zich verdedigen door aan te geven dat Nexus toestellen nooit bedoelt zijn als consumenten telefoons, maar toch. Afgelopen jaren is gebleken dat ze gewoon mateloos populair zijn, dat weten ze zelf dondersgoed natuurlijk, dan zou hier gewoon rekening mee kunnen houden.
Ik vind 5.9 inch ook wat aan de grote kant. Maar daarnaast blijft de Nexus 5 wel een redelijk up-to-date toestel met z'n Snapdragon 800 en full-hd scherm. Het zou me niet verbazen als ze de twee toestellen naast elkaar blijven promoten, de N5 als middenklasse en de N6 als flagschip.

Of misschien krijgt de N5 nog een kleine refresh, in de aard van: Snapdragon 801/805, betere camera... ?

[Reactie gewijzigd door Daeley op 2 augustus 2024 19:22]

Ik hoop zelf op een refresh.
Laatste generatie Snapdragen en verbeterde camera, maar vooral toch weer die accu. Die moet gewoon beter kunnen in dit formaat toestel. Scherm etc is allemaal prima in orde op de Nexus 5, en die vingerafdruk hoef ik niet :+
Er staat een hoop onzin daar, dat er geen bewijs is dat er een 5,2-inch Nexus 6 gaat komen.
http://www.techtastic.nl/...m-snapdragon-805-3gb-ram/
It looks as though TKTechNews has gotten its hands on a device labeled the Moto S, and has leaked a bit of info on the device. The most believable info so far is the build.prop info pulled by Antutu, which shows the Shamu codename. In general, build.prop files can be fairly easy to fake, but to do so requires root, and this one claims it is from a device that hasn't been rooted. The file also shows the Moto S as an absolute whale of a phone with a 2K display (1440x2560), a Snapdragon 805 CPU with the Adreno 420 GPU, a 13-megapixel rear camera, and

Moto S (Shamu) may not be a Nexus, but an Android Silver device for Verizon
a 2.1-megapixel front camera. The screen protector for the device also appears to have spots cut out for front stereo speakers, similar to those we saw on the recent Moto X+1 front panel leak.

These specs closely match another recent specs leak of the Moto Shamu. The only differences are that the other leak said the device had 3GB of RAM, and a 12-megapixel rear camera, not 13. One oddity in this is that while TKTech says the device is 5.9-inches like the other rumors have stated, but the build.prop claims a DPI of 640; and, given the resolution listed, that would mean the display is only about 4.6-inches. However, we've been told that is an issue that Antutu has with 2K displays, and really the device is 5.9-inches with a DPI of 498.

The bigger oddity is that when TKTech attempted to verify the IMEI number of the device through Swappa, it came up as valid, but unlisted (which only happens with unreleased devices), but more than that, it was listed as a Verizon device. Given the history of the Nexus line and Verizon, this is making us thing that the Moto S isn't actually a Nexus device. This may actually be one of the first Android Silver devices. That would still mean stock Android and service from Google, but it also could mean that the Moto S is a Verizon exclusive. We don't yet know how device exclusivity will work with the Android Silver program.
http://www.phonearena.com...evice-for-Verizon_id59425

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 augustus 2024 19:22]

Het is ook maar net wat je gewend bent, ik heb een Nexus 5 maar dat is een enorme verbetering tov de Samsung Galaxy S2 die ik daarvoor had.
En zoals ik mijn Nexus 5 gebruik, haal ik ongeveer 1,5 dag qua batterij duur. In de praktijk kom je dan alleen in de problemen tijdens festivals/vakantie. Maar daarvoor heb ik inmiddels een accu pack en een zonnepaneel om die vol te houden tijdens festivals/vakantie ('s nachts met de accu de telefoon laden)....
Natuurlijk zou het handig zijn als een telefoon een week meegaat op 1 accu lading maar echt een groot probleem is die 1,5 dag voor mij niet meer.
Ik ben zelf enorm tevreden over de batterij van de Nexus 5. Bluetooth, 4G/Wifi en GPS staan heel de dag op. Ik moet 'm elke avond opladen maar dat lijkt me helaas de standaard tegenwoordig
Ik vind mijn Nexus 5 al groot...

Buiten dat, grotere batterij zal denk ik ook grotendeels op niks uitdraaien, je hebt een iets krachtigere SOC, groter scherm, meer pixels enz. Maar, we zullen moeten wachten op de eerste resultaten, ik vind dit ding in ieder geval absoluut niet mooi van voren.

Speculaties stapelen zich weer op tot de maan, maar we moeten geduld hebben, ik blijf nog minstens 1 jaar met mijn Nexus 5 rondlopen.
Vergeet niet Android L die in tests een verbeterde batterijduur heeft van 36%, dus veronderstel 19% (groter scherm vs grotere batterij) en 36% (Android L) verbetering van de batterijduur met de Nexus 6.
Er zijn een hoop mythes, over android L, zoals dat rechten-managemt(app-ops) terug komt, of dat de batterijtijd langer zou zijn.

Maar als je het daadwerkelijk test zijn dit de resultaten: nieuws: Nexus-apparaten scoren niet beter op accutest onder Android L

Ondertussen, zul je op android L wel zeker te maken krijgen met deze zaken die minder gebruiksvriendelijk zijn:
nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'
nieuws: Google werkt aan fullscreen-advertenties op smartphones
De test van Tweakers zegt echter helemaal niks, want er zijn geen (extra) apps geïnstalleerd.. Bij normaal gebruik van je telefoon is Android L dus wel vele malen zuiniger, zoals andere websites al hebben aangetoond.
Ondertussen, zul je op android L wel zeker te maken krijgen met deze zaken die minder gebruiksvriendelijk zijn:
nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'
nieuws: Google werkt aan fullscreen-advertenties op smartphones
Meer apps meeleveren is niet per definitie ongunstig en die ads hebben niks met L te maken.
Meer apps meeleveren is niet per definitie ongunstig en die ads hebben niks met L te maken.
Dat verplicht mee leveren van meer apps net zo min niet. Hij moet als hij het daar niet mee eens is afgeven op Android in het algemeen niet op 1 specifieke versie!
Ondertussen, zul je op android L wel zeker te maken krijgen met deze zaken die minder gebruiksvriendelijk zijn:
nieuws: 'Google verdubbelt aantal verplicht meegeleverde apps op Android-apparaten'
nieuws: Google werkt aan fullscreen-advertenties op smartphones
[...]

Meer apps meeleveren is niet per definitie ongunstig en die ads hebben niks met L te maken.
Als je steldt, dat je op de orginele android L's 'niks te maken' zult hebben met die full-screen reclame's moet je of helemaal geen gratis apps gebruiken, of lieg en misleidt je.

Ik denk helaas, dat ondanks de absoluut grotere batterij, de batterij gerelativeerd tot het schermformaat, niet genoeg is gegroeid. Dus ik blijf bang dat ook de nexus6 accuduur niet als sterkste punt zal hebben. Maar een powerbankje is tegenwoordig voor 2 tientjes te koop, dus accuduur, hoeft geen probleem te zijn.
Je leest wat je wilt lezen. De zaken die jij aanhaalde gelden voor alle Android versies, niet alleen Android L. Dat is wat ik bedoelde.
Ze raken niet alleen, android L, maar je zult er in tegenstelling tot wat je suggereerde zeker mee te maken hebben op android L (op de N6)
Het zou me verbazen als de batterij niet verbeterd vanwege Project Volta...
Oplossing is gewoon te doen mbv een root,
adblocker en de reclame is voor het overgrote deel weg.
De root geeft je de mogelijkheid om app te verwijderen, tot in het extreme

Wil, kan of durf je dat niet ..... dat is een keuze, maar de mogelijkheid is er gewoon, als je maar zoekt.

( we zijn tweakers hier, niet de bejaardensoos van computer-idee!, enige lef is ons wel noodzakelijk, als je niet durft te ondernemen, zal je nooit iets bereiken )
En dat betekend dus ook voor de oudere toestellen zoals de Nexus 5 die nog gewoon Android L krijgt..
Het toestel heeft 33% meer schermoppervlak en de batterij is 39% groter. Er zal dus 33% meer energie nodig zijn voor de schermverlichting en een stuk meer energie voor de GPU. Het is dus inderdaad maar de vraag of de accutijd zoveel hoger zal zijn.
Ik denk niet dat je dit zo simpelweg 1 op 1 kunt berekenen...er zijn wel meer factoren van belang dan schermgrootte en GPU. Een GPU kan namelijk ook een stuk zuiinger zijn geworden. Zelfde geldt voor het scherm.

Ik den kdat Firmware en achtergrondprocessen ook zwaar meewegen als het om accuduur gaat.
En vergeet niet dat er ook een zwaardere cpu/gpu in zit..
Ik denk het wel, in verband met Project Volta:
http://arstechnica.com/ga...through-our-battery-test/

Edit: Maar dit krijg je ook op de Nexus 5.

[Reactie gewijzigd door Thystan op 2 augustus 2024 19:22]

Dit is waar, fout zou het gaan als de toestellen wel groter worden, en de accu's niet.

Maar ik ben ook voor grotere accu's in High-enders. 2 dagen batterij tijd is schaars tegenwoordig. Gelukkig wordt er bij de nexus, niet bezuinigd op de accu.
Over het algemeen wordt er bij de nexus juist wel bezuinigd op de accu (en op de camera). Blijkt ook uit alle tests en ook mijn persoonlijke ervaring. Op zich positief dus dat het nu groter wordt, maar dit wordt te groot voor mij. De nexus 5 is een formaat waar ik graag bij wil blijven, dus ik hoop dat ze nog wel met een ander formaat komen naast deze.
hoe meer batterij hoe beter zeg ik altijd ...
vroeger waren we pas blij als onze gsm het een week zonder laadbeurt deed ... ik zou echt blij zijn als ik terug een toestel heb waarbij ik een volledig weekend zonder lader kan én actief met het toestel kan zijn...
daarom niet ganse uren gamen ofzo, maar toch wel een paar uur kunnen surfen per dag (3-4 u ofzo) en evt nog een uurtje muziek afspelen.. en dan twee dagen volhouden; incl 1-2 u beltijd

met mén oude gsm kon dat perfect... paar uurtjes met opera mini (internet), mp3'n (was zo'n walkman phone) én bellen... en dan hield die het gerust 2-3 dagen uit...
Anoniem: 606804 @bogy30 september 2014 10:51
Voor mij is 24 uur non stop internetten al genoeg. 364 dagen in het jaar slaap ik netjes 7 uur en kan ik gewoon telefoon opladen, meerdere dagen hoeft van mij echt niet. Zeker als je straks draadloos opladen krijgt en je niet met stekkers hoeft te klooien.
Ik denk dat ze een grote groep wel mislopen door zo'n groot toestel uit te brengen :N
En ik denk dat dat wel meevalt. Samsung verkoopt miljoenen toestellen uit de Note serie, de LG G3 doet het uitstekend, de Huawei toestellen doen het prima. Er is een grote en, nog belangrijker, groeiende markt voor grotere toestellen (>5,5"). Dit wordt nog eens bevestigd door Apple dat eindelijk ook overstag is en een normal sized toestel (4,5"<5,5") en een groter toestel (de 6+) uitgebracht heeft.
Mij in ieder geval wel. Een 5,9" scherm is voor mij enorm! Ik kan niet prettig werken met schermen groter dan zo'n 4,5". Deze telefoons zijn te groot om prettig met één hand te bedienen en te groot om fijn op te bergen in je zak of jas. En ik zie mijzelf al helemaal niet prettig bellen met zo'n plakkaat aan m'n oor, ik gebruik mijn telefoon nog altijd erg veel om gewoon te bellen. Indien er inderdaad maar één nieuwe Nexus uitkomt met een dergelijk formaat, moet ik helaas overslaan.

Uiteraard zijn er vele anderen die wel de voorkeur hebben voor een heel groot scherm. Je kunt er fijn mee werken indien je veel op je scherm wil zien, video's bekijkt, games speelt. De schermen van highend telefoons zijn tegenwoordig ook erg mooi. Maar aan mij zijn die grote schermen niet besteed. Jammer, want ik hoopte op een nieuwe Nexus met een 4"-4,5"scherm :/
Zo gek is dat niet met zo'n gigantisch scherm. Sterker nog, een 6" toestel van concurrent Huawei heeft een accucapaciteit van 4000 mAh.
Batterijduur is nooit de inzet geweest van de Nexus-lijn.
Onzin. Er komt nu toch project Volta aan. Een goeie batterij duur past dus beter dan ooit in de Nexus lijn.
Project Volta is niet een magisch stukje code die al je problemen meteen gaat oplossen.

Het brengt een batterij besparingsmodus, wat elke vendor er zelf op zette (wat nu niet meer hoeft). En het is een set van APIs die app developers moeten inbouwen in hun applicatie om bepaalde achtergrondtaken te bundelen en in 1 keer versturen. Als ze die APIs niet gebruiken, dan zal je alsnog niet veel merken van Volta.
Volta is onderdeel van Android; niet van Nexus.
Nexus is er om een referentie model te hebben voor de beleving van Android. Dus een showmodel voor hardware & software.
Nee, Nexus is een ontwikkelplatform wat zo snel en clean mogelijk Android voor een betaalbare prijs naar ontwikkelaars brengt.

Batterijduur is natuurlijk een belangrijk speerpunt voor Android, en natuurlijk moeten de features dan in het Nexus-toestel terugkomen, maar batterijduur is geen harde eis voor een Nexus toestel.
Hier word ik echt heel blij van! Ik heb de Nexus 5 overgeslagen omdat ik die te weinig innovatieve verschillen vond hebben tov de Nexus 4. Nexus 6 wordt wel een echt hebbedingetje hoor voor mij, kijk er heel erg naar uit! Zeker naar een accu die langer dan driekwart dag meegaat. :)
De accu-capaciteit is ongeveer netzoveel gegroeid als het scherm. Dus reken maar niet op heel veel winst.
Maar hij draait volgens de geruchten wel op de Snapdragon 805 die wel vrij zuinig is. Hoe het dus gaat uitpakken, is nog een raadsel. Ik ben erg benieuwd, aangezien ik graag een nieuwe telefoon wil met een groter scherm en een Nexus 5 vind ik al een leuk ding, en wat we hier kunnen lezen al helemaal.
Ten opzichte van de Nexus 4 toch wel, lijkt mij. ;)
Heb de 5 ook overgeslagen en zo te zien sla ik de 6 ook over en wacht ik wel op de Nexus 7.
Omdat? Vage reactie, zonder enig standpunt of argument.. :?
Het is een grapje: de Nexus 7 bestaat al jaren. 8)7
De Nexus 7 is een tablet, geen telefoon.
Er zit inderdaad een hoop meer verschil tussen de N5 en de N6 dan de N4 en de N5, desalniettemin blijf ik denk ik nog even bij m'n N5. Voor m'n gevoel heb ik 'm pas en het is zonder twijfel het fijnste telefoontje wat ik gehad heb sinds m'n eerste smartphone (htc tytn II .. oooh the agony..). In alle eerlijkheid denk ik dat ik voorlopig gewoon nog niet toe ben aan een nieuwe!
Precies dat gevoel had ik bij de Nexus 5! Ik had mijn 4 toen net een halfjaartje, dus vond het overdreven om te doen + specs waren niet echt extreem verbeterend tov Nexus 4. Aangezien de Nexus lijn me nu 2 generaties gaat voorlopen, lijkt het me in mijn geval wel tijd voor een upgrade. :)
Daarmee zou het de eerste grote smartphone van Google zijn.
Ik vind de Nexus 5 eigenlijk ook al best groot.
Daarnaast heeft een groter scherm met meer pixels die extra accu capaciteit ook wel nodig om eenzelfde batterijduur te halen.

[Reactie gewijzigd door LFA op 2 augustus 2024 19:22]

Ik vind mijn S4 klein. En die heeft een even groot scherm als een N5. De Note 3 heeft een heerlijk formaat. De N6 zal ik dan ook fijn vinden. Maar ik gebruik het toestel dan ook hoofdzakelijk voor:

- email
- browsen
- messaging
- documenten / bijlagen doornemen (xlsx, docx, pdf)
- bellen (tenminste 50% via de carkit)

Opbergen / vervoeren is geen probleem, 5 dgn per week draag ik een colbert en in die binnenzakken past alles. En in het weekend past een Note met gemak in de zakken van mijn jeans, dus zal dit toestel daar ook wel in passen.
Er mag dan misschien geen kleinere versie van deze Nexus komen, maar allicht brengt Motorola toch een nieuw Nexus-like flagship model uit met een kleiner scherm, namelijk de Droid Turbo, met 5.2 inch (2k resolutie), 3GB ram, Snapdragon 805, 3k+ Mah Batterij en een 20 MP camera.

Bron: http://phandroid.com/2014...gon-805-3gb-ram-and-more/
Kijk op de foto, daar staat Verizon op. Verizon is een provider in de USA, dus dit wordt waarschijnlijk een Verizon-exclusive. Dit hebben ze vaker gedaan. Helaas. :)
De accu zal natuurlijk deels nodig zijn om het groter beeldscherm van stroom te kunnen voorzien, maar dan nog nette specs zo op het eerste gezicht. Nieuwste 805 soc!
Hier moet je zeker langer dag een dag mee door kunnen. ik bem dan ook zeer benieuwd naar de prijs. Hopelijk volgt deze de scherpe prijsstellingen van eerdere Nexus toestellen.
Moet zeggen dat ik bij weinig gebruik wel een 1,5 dag doe met m'n N5. Bij veel gebruik gaat het hard inderdaad, dan zit ik rond 18:00 tegen de 15% aan (07:00 van de lader gehaald).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.