Google werkt aan fullscreen-advertenties op smartphones

Het mobiele-advertentienetwerk AdMob van Google werkt aan nieuwe fullscreen-advertenties die aanbieders van apps kunnen integreren. Gebruikers moeten de advertentie wegklikken om door te kunnen gaan waar ze mee bezig zijn.

Het gaat om in totaal vier typen nieuwe mobiele advertenties, heeft Google aangekondigd tegenover vaktijdschrift AdAge. Het gaat onder meer om een fullscreen-tekst-advertentie, maar ook om een fullscreen-advertentie met video. Het laatste soort advertentie kon al langer door makers van games worden geïntegreerd, maar komt nu ook beschikbaar voor andere typen advertenties.

Makers van apps konden zelf al zogenoemde interstitials inbouwen in hun apps, maar nu het advertentienetwerk van Google de advertentiesoorten zelf gaat aanbieden, lijkt de kans groot dat ze vaker zullen opduiken.

Tegelijkertijd komt AdMob met een nieuw soort advertentie voor mobiele websites. Het gaat om een kleine banner met tekst die onderaan de pagina getoond wordt en al langer wordt gebruikt, maar dan met een belangrijk verschil: de advertentie blijft op dezelfde positie staan, ook als de gebruiker scrollt.

Door Joost Schellevis

Redacteur

29-09-2014 • 19:34

218 Linkedin

Reacties (218)

218
194
97
17
2
60
Wijzig sortering
Ok dan. Om het maar even in de stijl van een oude respectabele Sergeant Major te zeggen:

The first one that starts with this crap will get kicked off my phone so fast he thinks HE'S BEEN HIT BY A TORNADO! :+

Nog even en het is dus tijd om de Android-smartphone in de plomp te smijten. Een reclamedingetje is irritant genoeg maar daar kan ik nog enigszins mee leven. Zodra mijn hele beeld gekaapt wordt door dergelijke rommel en er valt niet, binnen alle redelijkheid, iets tegen te doen dan is het: exit Android.
Zolang gratis apps populair blijven zullen ads ook blijven.

Je kan een ander platform kiezen en daar zal het misschien een poosje beter zijn, maar gratis wordt nu eenmaal meestal ergens van betaald. Ads zijn voor ontwikkelaars en websites een goed model om de kosten te dekken zodat de apps en/of content gratis kan blijven. Dus ook op andere OSen zal je ads gaan krijgen als de ad netwerken zien dat daar geld te verdienen valt.

In de praktijk lijkt het er op dat we liever niet willen betalen voor content en apps. En we willen kennelijk ook geen ads.

Het alternatief is free software en content door vrijwilligers en dan maar hopen dat je site in de lucht gehouden kan worden met vrijwillige donaties. Maar dat is een beetje een wankele basis. Er zijn nu eenmaal niet zo verschrikkelijk veel mensen die gratis tijd willen stoppen in ontwikkeling. De meeste willen toch graag een beetje compensatie voor hun inspanning.

Dus succes met de ads in de gratis apps op je volgende device.
Ik denk dat hij ook wel snapt dat ads er zullen blijven zijn.
Waar het hier om gaat, is dat ze fullscreen je hele hebben-en-houden onderbreekt.
Binnenkort een plaatje met een minuscuul kruisje ergens om 'em weg te klikken, later video.
We hebben het hier wel over je telefoon!.

We bellen ermee, en we tiepen berichtjes aan elkaar.
Hardstikke handig dat er ook een stopwatch of schaakspel opgezte kan worden.

Maar fullscreen ads, die je hele systeem en bezigheid gijzelen, ik zie daar geen nut in.

En ik denk ook dat dit niet gaat gebeuren. Ik zie het bijna als een 1 April grap...maar het is herfst.
Anoniem: 125509
@HMC30 september 2014 19:58
Full screen ads zijn bij andere netwerken al een feit. Vooral in die 'kleine geinige' spelletjes kom je ze regelmatig tegen. De maker moet daar snel geld verdienen voor het begint op te vallen hoe slecht de game eigenlijk is denk ik. Dus grote ads met een hoge beloning.
We hebben het hier wel over je telefoon!
Dat vind ik dus een vrij slecht argument. Je kiest zelf voor gratis apps. De meeste apps op mijn telefoon zijn volledig ad vrij. Kost een paar euro maar het gemak is mij groter.
Maar fullscreen ads, die je hele systeem en bezigheid gijzelen, ik zie daar geen nut in.
Meestal komen ze bij het opstarten of afsluiten van een app. En bij games vaak tussen levels door. Je was dus al bezig met wisselen en dus breekt het je bezigheden meestal niet schokkend.

Ik heb wel ooit een wallpaper app mogen aanschouwen, die na bijna elke preview een full screen ad deed. Dat was echt een toppertje, als waren de wallpapers dat niet. :)

Dit soort apps haalt bij mij overigens meestal de vijf minuten grens niet. Soms nog even testen met wifi uit, maar meestal verdwijnen ze rap weer.
Spelletjes heb ik echt nog nooit op mijn phone willen hebben.
Zeker "kleine geinige spelletjes" of wall paper apps zijn zelfs nog nooit in mijn hoofd opgekomen om te installeren.
Dat is vragen om problemen, en niet alleen qua ads.

Nogmaals, alhoewel jij dat een slecht argument vindt, het is een telefoon.
Ik gebruik mijn telefoon om te communiceren, en inderdaad in het vliegtuig een film op te kijken, muziekje op te luisteren, of een weloverwogen app/spel op te draaien.

Ik heb er bijvoorbeeld al jaren een schaakspel opstaan die ook om updates schreeuwt. Maar dat is helemaal niet nodig, want ik kan schaken met die app.
Lees eerst maar de "what's new". Een nieuw kleurtje voor je schaakbordje....en sharing mogelijk, En allerlei andere online zooi.

Ik ga geen apps uitproberen en ze er na vijf minuten wer afgooien. Dan hebben ze inmiddels alles wat van waarde is, zoals je contactlijst, je sms, etc, al van je phone afgetrokken.
Anoniem: 125509
@HMC1 oktober 2014 06:14
Ik evalueer nog wel eens een spelletje voor mijn vriendin, vandaar de kleine geinige spelletjes. En die evalueer ik voor de tablet.

verder... Jij gebruikt je telefoon om te communiceren, maar je beseft toch hoop ik wel dat je daarin langzamerhand de uitzondering wordt? Als je hem alleen daarvoor gebruikt, kan je ook je oude Nokia weer afstoffen.
je kunt een app ook vaak betaald kopen, geen ads :) de maker moet nu eenmaal ergens van leven, kopen of ads.........
Er zit nogal wat verschil tussen ads vindt ik. Als ik op Tweakers een plaatje zie van Autotrack bovenaan vindt ik dat helemaal niet erg. Als ik met mijn goede been uit bed ben gestapt klik ik er zelfs op.

Dit soort advertenties begin ik me al aan te ergeren. Deze doen pijn aan de ogen en maken het lezen van de webpagina erg storend.

Flash ads, zoals sommige andere websites doen wordt ik gek van. Buiten het feit dat ze vaak flitsen, knipperen of zelfs geluid afspelen zijn ze ook nog een zwaar belastend. Ik zit soms namelijk op een oude laptop waarvan de koeling het niet meer goed doet. Als een website een Flash banner heeft dan wordt de CPU gek (op Linux). En daardoor veel te warm (60 graden idle, 80 ~ 90 met flash).

Moraal van het verhaal: ik vindt het absoluut niet erg om ads te zien. Zo lang ze maar niet storen, afleiden of simpelweg te zwaar zijn. Tweakers heeft (buiten die fout in het gelinkte plaatje ooit) altijd de banners op een fijna manier geintegreerd in het design en staat daarom in de whitelist van mijn Ghostery. Kan ik helaas niet van elke website zeggen. (klik en klik)

edit: en dan vergeet ik nog iets te melden: nadat ik Ghostery standaard installeer op de PC's van familie, kennisen en vrienden die ik opschoon gaat het 'recidive' cijfer met 90% naar beneden. Je wil niet weten hoeveel mensen door valse ads gepakt worden met virussen, spyware en malware. Uiteraard vallen de ads op tweakers hier niet onder, maar helaas gaan mensen niet enkel naar bonafide websites...

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 29 september 2014 21:39]

Ik betaal graag €1-6 voor een volledige versie zonder advertenties; alleen lang niet iedere ontwikkelaar biedt dat aan, het hele 'freemium'/pay-to-win model is nu de hype.

Ik probeer advertenties zo veel mogelijk toe te staan, maar ik zit niet te wachten op een 30-90 seconden durende reclameboodschap voor een filmpje van 3 minuten, of een flash-object dat over mijn scherm schuift en geluid maakt, of zo'n pop-up in het midden van het scherm waarin gevraagd wordt om Facebook-likes en retweets. Allemaal dingen die je steeds meer ziet gebeuren.

Zolang het bij statische plaatjes en tekstadvertenties blijft heb ik er geen problemen mee, ik klik er zelfs op als het me interesseert. Ik zou YouTube best €5 per maand willen betalen voor een advertentievrije versie, maar dat bieden ze niet eens aan....

[Reactie gewijzigd door donny007 op 30 september 2014 00:34]

maar ik zit niet te wachten op een 30-90 seconden durende reclameboodschap
Kan aan mij liggen, maar ik kan die altijd na een paar seconden weg klikken. Ze zijn irritant genoeg, maar laten we er geen dingen bij verzinnen alsjeblieft.
Helaas maar al te vaak ook niet...
Is dit nieuw? Interstitials zijn toch allang gemeengoed in games?
Ergenis op een nieuw niveau.
Okee het is niet nieuw maar wel ontzettend hinderlijk.
Maar de consument is net een muis in de val.
De aanbieder weet hoe dan ook dat we dr apps toch wel downloaden, ook al zit er reklame in dus voor het een goede zet en voor de consumet en ergenis erbij
tja... de megacorporations zoals google hebben de meeste macht in de internet wereld... in de toekomst zullen ze de gebruikers dwingen dat ze de reclame of advertentie moeten bekijken, of dat ze een product moeten aanschaffen om een bepaalde dienst te krijgen.
dat vind ik echt een enge gedachte...
Het wordt nog enger als straks een advertentie zo groot als je deur, voor je deur hangt en je deze weg moet klikken om naar buiten te gaan. "Ok Google, open de deur" Brrr. :P
Gelukkig bestaat er addblockplus :)
Het ergste nog van de adds, ze zijn voor een volle 100% nutteloos :/
De prijs van gratis...
Moet niet gekker worden.

[Reactie gewijzigd door dragonflyslayer op 29 september 2014 19:37]

Wat ben ik blij, dat ik tegenwoordig aan de Blackbery 10 ben,
Slechts 98% van de android apps werken, en vooral de apps van Blackberry zelf hebben minder reclame dan apks, tot slot voelt het OS lichter en sneller, en is je apparaat vooral geen reclame-machine.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 616000 op 29 september 2014 19:46]

Dit, samen met het feit dat Google ook nog eens mogelijkerwijze 20 applicaties gaat verplichten, zet mij ertoe aan om naar een ander type telefoon te gaan kijken als ik mijn Nexus 4 ga vervangen. De fabrikant interesseert me neit eens zo veel meer, maar Android begint meer en meer onaantrekkelijk te worden, met zijn 5+ inch telefoons, hopen nutteloze meegeleverde applicaties (van Google zelf, alsook van de telefoonmaker), en programma's die achterlijk veel rechten willen.

Het enige dat ik nodig heb op een smartphone is een fatsoenlijke browser, (misschien) de 9292 applicatie, Whatsapp omdat iedereen die ik ken het gebruikt in plaats van SMS, en fatsoenlijke navigatie.

Wellicht is een fatsoenlijke Blackberry de oplossing, als er een goed navigatieprogramma te krijgen is en Whatsapp erop draait in hun Android-emulator.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 29 september 2014 22:09]

Beetje dom dat je whatsapp gebruikt terwijl je spreekt over programma's die achterlijk veel rechten willen.
Whatsapp wil zelfs toegang tot je agenda, compleet zinloos.. (niet voor hun waarschijnlijk)

Maar goed jij gebruikt het toch omdat iedereen het heeft...... Iedereen heeft ook gewoon nog sms..

Anyway, het is voor jou een goede reden om je principes aan de kant te zetten.

[Reactie gewijzigd door tek2reality op 29 september 2014 23:31]

Dat kun je allemaal 1 voor 1 voor Whatsapp uitschakelen op Blackberry OS 10.
Maar de nieuwste versie van Whatsapp loopt te zieken door elke bij opstart te zemelen over toegang tot de verschillende onderdelen (als 't ie die nog niet heeft). Notificatie-terror...
Op welk platform is dat?
Ik heb van al dat alles niets gemerkt, op BBos10.2.1.
Ja voice message doet het niet als je de microfoon hebt geblokt, je krijgt dan de melding dat hij niets heeft opgenomen bij het opnemen van een voice message
Dat is dan wel weer interessant.
Beetje dom dat je whatsapp gebruikt terwijl je spreekt over programma's die achterlijk veel rechten willen.
Whatsapp wil zelfs toegang tot je agenda, compleet zinloos.. (niet voor hun waarschijnlijk)

Maar goed jij gebruikt het toch omdat iedereen het heeft...... Iedereen heeft ook gewoon nog sms..

Anyway, het is voor jou een goede reden om je principes aan de kant te zetten.
Dat is makkelijk gezegd, maar soms ben je nogal afhankelijk van andere mensen. Ik kan niet simpelweg niet meer communiceren met mijn hele familie c.q. vriendenkring, want hoewel ik graag alleen ben, gaat het me een beetje ver om Remi Alleen op de Wereld te worden zeg maar.

Veel van de mensen die ik ken hebben alleen nog het goedkoopste internetabonnement, zonder belminuten en zonder SMS. Die sturen liever een half uur berichten heen en weer, dan dat ze even twee minuten bellen. Vaak zat moet ik zelf bellen om te voorkomen dat ik een uur op een dag kwijt ben aan het sturen van berichten. Daar ben ik eerlijk gezegd niet echt gelukkig mee.
Dat is de tweede reden die je zelf opnoemt om geen whatsapp te nemen.

Ik heb bewust geen whatsapp en sms gewoon, soms zeiken mensen daarover, maar dat is hun probleem.

Weet je wat jij moet doen, gewoon onbeperkt bellen en smsen en iedereen die niet kan smsen gewoon lekker bellen ;)
Ik draai 3 navigatie programma's alle 3 andere kaartbronnen:

1. De native 'Kaarten' app met TomTom
2. Google Maps met Google kaarten. (apk)
3. Navfree op basis van open-maps. (native)

Alle 3 draaien supersoepel, en reclame-vrij.

Whatsapp is native, en vraagt redelijk veel rechten net als op android maar kun je ze wel allemaal zelf beperken. Ik heb hier de toegang tot, microfoon, lokatie, sms na activatie, en toegang tot email geblokkeerd.

De 9292 app (dalvik) draait ook probleemloos. De browser is een sneller dan chrome, maar mist wel de synchronisatie mogelijkheden van chrome .
Dat is dan wel weer jammer dat ik dat niet kan, rechten beperken in Windows Phone.. :(
dan zou ik toch eens bij het appelige merk kijken:

- geen bullshit apps bij aankoop
- navigatie, google maps (briljant tegenwoordig, kan je tom niet tegen op)
- rest van je wensen apps zijn er ook allemaal.

ontopic; de fabrikanten bendenken advertorials op je mobiel omdat dit DE groeimarkt van dit moment is, en de app bouwers komen vanzelf met een Ad block plus in je mobiele versie van chrome of misschien safari (overigens zit de laatste wel heel dicht getimmerd volgens mij).

En grappig om te lezen dat google groot geworden is met advertenties en dit probeert alleen maar groter te maken terwijl ze stapels add-ins accepteren om al die advertorials te blokkeren.
dan zou ik toch eens bij het appelige merk kijken.
Ik ben niet bereid om de bedragen die Apple voor een telefoon vraagt te gaan uitgeven. Daarnaast, aangezien Apple nu ook op de 4.7+ inch trein gesprongen is, vallen ze bij mijn volgende keuze al helemaal buiten de boot.
Windows Phone klinkt eigenlijk als een goede optie, gratis offline wereldwijde navigatie, goede camera en schermen en whatsapp en 9292ov zijn volgens mij up to date(heb 0.0 problemen met whatsapp).

Alleen alternatieve browser aanbod is wat karig. Maar IE is eigenlijk best goed op wp.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 30 september 2014 08:05]

^ Was mijn reden om een windows phone te nemen. Ookal werken nieet 98% van de android apps, het app aanbod is lang zo slecht nog niet en de reclame is idd veel minder!
Niet om je te ontmoedigen voor reclame op wp's maar MS heeft onlangs nog een nieuwe API geintroduceerd:
Published: September 3, 2014
Use your Windows Phone apps to make money by including ads from Microsoft Advertising. The Microsoft Advertising SDK for Windows Phone enables you to create apps that can:
Easily integrate text and banner ads from Microsoft pubCenter into your apps.
Maximize in-app advertising revenues by unlocking the power of multiple advertising networks that compete in real time to deliver ads to your apps.
Provide ad targeting capabilities to deliver the most relevant ads to your users.
Bron: http://msdn.microsoft.com...hone-sdk(v=msads.20).aspx

Sterker nog MS heeft het geheel geautomatiseerd:
What is pubCenter?
Microsoft Advertising pubCenter empowers Windows 8 application developers and Windows Phone application developers to place ads within web pages and Windows Phone apps. When users click on these ads, the publisher earns money from the advertiser, via Microsoft.

The features of pubCenter include:

Code for application developers to embed ad units within their Windows Phone and Windows 8 applications.
Ads placed in your application, which produce revenue for you. These ads are targeted for maximum relevance to your application, and maximum usefulness for your readers.
Complete control for you over how the ads look and feel. Color, size, shape, visual effects, and other aspects of the ads are all configured through pubCenter.
Access to one of the largest networks of advertisers on the web.
Performance tracking. You can check how your ads do at different times of day, with different appearance settings, in different locations on your sites. Almost any combination of performance variables can be checked.
Adjustable ad delivery settings. You can block unwanted ads and boost relevance with keywords you choose, among other options
Bron: http://help.bingads.micro...e=topic&query=welcome.htm

Sterker nog je kan zelfs je ID koppelen met je telefoon zodat je voor jou specifiek gerichte reclame krijgt. Hoewel je het ook uit kan zetten staat deze default op elke telefoon op aan en zit ergens in het menu verborgen:
To provide more relevant advertising, Windows Phone allows apps to access a unique identifier for each owner of a device. You can reset or turn off access to this identifier at any time under advertising id in settings.
Bron: http://www.windowsphone.c...acy-statement#AdvertingId

Daarnaast wordt de volgende versie Windows 9 gratis, waar denk je dat ze de ontwikkeling gaan betalen:
As mentioned above, the main source of revenue is the ecosystem of partners. Many hardware vendors (computers, cell phones, cars) are delivering Microsoft operating systems as part of their offerings and many SaaS and SaaP software vendors base their solutions on Microsoft operating systems and database platforms. In addition, Microsoft has revenue coming from SaaS (Windows Live)
Bron: http://drkarlpopp.com/rev...reindustry.html#Microsoft

Let vooral op SaaS
The relatively low cost for user provisioning (i.e., setting up a new customer) in a multi-tenant environment enables some SaaS vendors to offer applications using the freemium model.[15] In this model, a free service is made available with limited functionality or scope, and fees are charged for enhanced functionality or larger scope.[15] Some other SaaS applications are completely free to users, with revenue being derived from alternate sources such as advertising.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Software_as_a_service

Dus tja, we gaan allemaal die kant op omdat bedrijven door hebben dat daar geld te verdienen valt. Maar neem even niet aan dat MS dit niet nu ook al doet:
The fast-moving conversations within social media are filled with data you can use to surface valuable insights. To prove this point, Microsoft used social listening to unearth a Big Data insight related to a popular trend—food, culture, fashion, or technology—and then delivered this insight back into the work of social.
Bron: http://www.microsoft.com/...d/solutions/big-data.aspx

Dus ja MS legt het er niet zo dik op als de concurentie, maar het is een beetje van de regen in de drup.

Edit:
En hoe kunnen we het vergeten natuurlijk levert Google deze tool ook voor WP en iOS ;)
Google has announced on its advertising developer blog that a beta version of its AdMob SDK for Windows Phone 8 is now available.
Bron: http://www.wpcentral.com/...-sdk-beta-windows-phone-8

En voor iedereen die daarover twijfelt, hier heb je de SDK download:
The Windows Phone 8 SDK is currently supported only in AdMob; it is not available for DoubleClick For Publishers (DFP) or Ad Exchange.
The iOS SDK utilizes Apple's advertising identifier (IDFA). The SDK uses IDFA under the guidelines laid out in the iOS developer program license agreement. You must ensure you are in compliance with the iOS developer program license agreement policies governing the use of this identifier.
Bron: https://developers.google.com/mobile-ads-sdk/download

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 29 september 2014 21:18]

Ik weet niet precies wat je wil bewijzen, maar je post slaat nergens op.
De pubcenter is niet meer dan een backend voor developers waar je ad units kan beheren voor jouw eigen applicaties. Dus wat is precies het probleem?
En, nogal belangrijk, je kan in WIndows Phone geen fullscreen ads plaatsen.
Je hebt zelfs maar 4 opties, namelijk 300x50, 320x50, 480x80 en 640x100, dus bij lange na niet fullscreen.
Sterker nog je kan zelfs je ID koppelen met je telefoon zodat je voor jou specifiek gerichte reclame krijgt. Hoewel je het ook uit kan zetten staat deze default op elke telefoon op aan en zit ergens in het menu verborgen
En hoe is dat bij Android? Kan je het daar ook uitzetten?
Sterker nog kun je al die verplichte sloot aan Google-apps die al jou acties volgen en alles van je tracken eenvoudig verwijderen van je telefoon? Bij Windows Phone kun je het makkelijk uitzetten door naar je instellingen te gaan.
Daarnaast wordt de volgende versie Windows 9 gratis, waar denk je dat ze de ontwikkeling gaan betalen:
Dat is niet meer dan een aanname van jouw kant. De volgende versie van Windows, Windows 9, is alleen gratis voor bezitters van Windows 8. Windows 7 moeten Windows 9 gewoon kopen.
Dus tja, we gaan allemaal die kant op omdat bedrijven door hebben dat daar geld te verdienen valt. Maar neem even niet aan dat MS dit niet nu ook al doet:
Ehm, je linkt naar een product van Azure, waar MS voorbeelden laat zien wat je met Big Data kunt doen. Meer niet...
En hoe kunnen we het vergeten natuurlijk levert Google deze tool ook voor WP en iOS ;)
Ja, als er geld verdiend kan worden door Google zijn ze er als de kippen bij, maar als er een YouTube app moet komen voor Windows Phone doen ze niet meer dan tegenwerken.
Mijn post slaat op degene op wie ik reageer. De strekking van dat bericht was dat WP geen tot nouwelijks last heeft van reclames en dat dit een goede reden is om over te stappen op WP, Wat ik probeer aan te tonen, is dat ik, op mijn WP straks zelf ook last ga krijgen van de reclame van google, sigh... Aan de andere kant misschien is dit ook een ontwikkeling waarin ze beseffen dat wij WP gebruikers wel een valide markt zijn voor Youtube zoals je zelf ook al terrecht opmerkt. Graag zou ik verdere onderbouwing willen zien waarom mijn post nergens op slaat, zodat ik leer van mijn fouten. Betreffende de punten die je aan haalt.
De pubcenter is niet meer dan een backend voor developers waar je ad units kan beheren voor jouw eigen applicaties. Dus wat is precies het probleem?
Is geen probleem, echter wel een indicatie dat MS wel degelijk actief bezig met Ads op WP en dus de aanname dat je geen last meer heb van Ads op WP onjuist is.
En, nogal belangrijk, je kan in WIndows Phone geen fullscreen ads plaatsen.
Je hebt zelfs maar 4 opties, namelijk 300x50, 320x50, 480x80 en 640x100, dus bij lange na niet fullscreen.
Dit claim jij, google claimt het volgende in de API SDK:
<member name="T:GoogleAds.AdFormatsInternal"><summary> Predefined ad formats. Even though arbitrarily-size ads are supported, In order to get the most fill rate for requests, these formats need to be used.
Dus ze maken wel gebruik van de formats echter google claimt dat ze zelf willekeurige grotes kunnen plaatsen
<member name="T:GoogleAds.AdViewAdFormat"><summary> Formats that are supported by AdView. These formats have particular width and height. In order to account for multiple platforms (phone and desktop/tablet), the ad request size and display size could be different.
Dus je kan ook zelf formats toevoegen, met andere woorden willen ze full screen ads maken google claimt dat te kunnen. Feitelijk ben je het niet oneens met mij, maar met Google.
En hoe is dat bij Android? Kan je het daar ook uitzetten?
Sterker nog kun je al die verplichte sloot aan Google-apps die al jou acties volgen en alles van je tracken eenvoudig verwijderen van je telefoon?
Android, eerlijk gezegd nooit in de diepte gegaan voor Ads in Android, ik schreef wel low level code er voor maar heb die projecten niet echt gemanaged dus kan ik weinig over zeggen, ben meer wat je noemt WinNT oriented. Dat was mijn punt ook niet. Wat ik wou bewijzen is dat Microsoft op het gebied van Ads geen haar beter is als Google.
Bij Windows Phone kun je het makkelijk uitzetten door naar je instellingen te gaan.
Dit klopt niet, je kan het uitzetten dat je ID naar aps gestuurd wordt, als je hem uit en aan zet krijg je wel eens waar een nieuwe hash over je ID maar je ID blijft uiteindelijk hetzelfde. Op basis van dit ID wordt nog steeds activiteit informatie naar MS, Store, Bing, Cortana (soms wel soms niet beetje vreemd geval, ik ben nog op zoek naar hoe dit goed te implementeren) en naar "premium developers" gestuurd.

Betreffende het marketing plan lees even de link door die ik als bronvermelding er bij heb geplaatst, vervolgens kijk eens kritisch naar Office 365, office online, skype, One Drive en de achtergrond van de huidige CEO van MS, als we het dan nog niet eens zijn, dan kunnen we het eens zijn dat we het niet eens zijn.

Edit:
Helemaal vergeten, je had nog een opmerking
Ehm, je linkt naar een product van Azure, waar MS voorbeelden laat zien wat je met Big Data kunt doen. Meer niet...
Het gaat mij ook niet om dat ze aantonen wat je met big data kan doen, het gaat mij om wat ze letterlijk zeggen.
The fast-moving conversations within social media are filled with data you can use to surface valuable insights. To prove this point, Microsoft used social listening to unearth a Big Data insight related to a popular trend—food, culture, fashion, or technology—and then delivered this insight back into the work of social.
Nou ben ik van nature een beetje wantrouwerig en kritisch. Het is veel makkelijker om een random dataset te genereren dan het daadwerkelijk minen van data, misschien zit daar ons meningsverschil in. Maar het feit alleen al dat ze data minen voor hun eigen commerciele doelstellingen is voor mij al bewijs dat ze het doen. Hoe ze dit verder inzetten, daar moet je bij MS voor zijn.

offtopic:
Betreft YoutTube app, ik gebruik nu MetroTube en die is ook wel ok :), kudos voor je reactie en dat je tijd heb genomen voor je beargumentatie :D Jammer dat ik je niet kan modden want ik ben blij met elke reactie die goed onderbouwd is :D

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 30 september 2014 00:24]

En hoe is dat bij Android? Kan je het daar ook uitzetten?
Sterker nog kun je al die verplichte sloot aan Google-apps die al jou acties volgen en alles van je tracken eenvoudig verwijderen van je telefoon? Bij Windows Phone kun je het makkelijk uitzetten door naar je instellingen te gaan.
Ja. In android kun je, nadat je (bij het instellen van je smartphone) bewust hebt aangegeven dat je het aan wilt zetten, de locatiegeschiedenis, audiogeschiedenis en eventueel zelfs synchronisatie weer uitzetten. Je kunt zelfs google apps volledig uitschakelen.
Bedankt voor de toevoeging, ik wist het oprecht niet vandaar de vraag.
Die standaard aan is enkel als je de express settings gebruikt, je kan eenvoudig bij de eerste boot van je gsm dat al uitschakelen die reclameId.
Apps die teveel reclame tonen en waar het stoort vliegen gewoon weer van men toestel, maakt niet uit welk platform het is.
Je kan het ook uitzetten in je settings, maar dan wordt nog steeds alle informatie naar MS gestuurd, alleen niet meer naar je Apps. Of we het leuk vinden of niet de informatie wordt gewoon doorgestuurd.
Wat je ook gewoon uit kan zetten in Windows Phone.
Typisch Google weer. WP is niet belangrijk genoeg voor een officiële Youtube app, maar de advertentie SDK...
Je vergeet echter dat het advertising framework wat Microsoft aanbiedt geen full-screen ads ondersteund. Enkel ads met een afmeting van 350x50 en 480x80.
Dit is verre van wat Google en andere partijen doen. Deze kleine ads zitten niemand in de weg, en een goede developer hookt de ErrorOccurred event en verbergt de ad control als de ads niet kunnen worden weergegeven, waardoor de schermruimte weer vrij komt, waar nodig.
Klopt het natvie advertisement systeem doet dat, echter reclame is niet perdefinitie native:
Here are some key features of the SDK:

Create an AdMob banner view from code
Embed an AdMob banner directly in an XAML file
Show full-screen interstitial adverts
Register for ad events such as succeeding or failing to receive an ad
Bron: http://www.wpcentral.com/...-sdk-beta-windows-phone-8
Ik ben het eens met exmatproton. Een ad verpest voor mij de app, hoe klein ook. Voor mij is het dan rommel. Vergelijk het met reclame op de boord van een overhemd bij een duur maatpak. Dan betaal ik liever 2 euro voor een app zonder reclame.
Ok, zo'n geval kan ik inkomen, maar wat ik uit @exmatproton's post opmaak is een custom ROM om van de ads af te zijn, en dan nog maar in het midden laten of er dan voor de betaalde versie van de app gekozen wordt.

Als het alleen om het weghalen van de ads gaat, zonder de maker van de app te compenseren, dan moet diegene eens goed bij zichzelf nagaan of 'ie dan wel een smartphone kan betalen. Want blijkbaar is het teveel geld.
@halofreak1990 Dat vind ik ook. Voor een goede app wil ik graag betalen.
Anoniem: 300525
@Zapato30 september 2014 17:40
Precies!

En dat doe ik dan ook! De meeste (en goede) apps die ik koop hebben al geen ads, puur vanwege het feit dat ik gewoon wil betalen voor een goed functionerende app. En ik wil niet iedere keer een kruisje willen wegdrukken bijvoorbeeld. Zeer irritant.

Liever dat, dan goedkope prul apps waarbij de reclame voor inkomsten zorgt (uitzonderingen daargelaten).
"Ach, kom nou"

Maak ik dat zelf niet uit?? Ik erger me aan die ads. Hoe klein ook. Maar volgens jouw post mag ik dat zelf niet, ofzo...wazig...

Neen, ik ben blij met de custom ROM's en de manier waarop ads weggewerkt kunnen worden. Jouw mening is voor mij irrelevant.
Geen idee waarom je gedownmod wordt, maar je hebt wel een punt!

(offtopic (0) is anders dan ongewenst (-1), voor de downmodders: als er vermeld wordt welke apps Google nog meer uitgebracht heeft voor WP, kan geertdo zijn -1 beter laten begrijpen... just saying!)
Dank. Mijn laatste statement was nog enigszins ontopic, het eerste niet maar zeker geen troll, flamebait of belediging.

Als Google iets gedaan heeft voor het Windows Phone platform dan hoor ik dat inderdaad graag.
Windows Phone heeft t ook hoor. Installeer music+ en geniet maar van de volledige pagina reclame. Weg te klikken en niet echt storend voor de gratis te streamen/downloadbare muziek. Maar wel aanwezig.

Niet eens gesproken over spelletjes met reclamebalken. Bij meeste apps kun je dan ook het beste voor t opstarten je internet uit zetten. Mits je in desbetreffende app geen inet nodig hebt.
waarom music+ instaleren, vrijwel elke WP heeft de Nokia Mixradio :/
Adblocker _/-\o_ ben je er zo vanaf als het te gek wordt.
Ja, zonder addblocker kun je eigenlijk überhaupt al niet meer internetten . Internet is langzaam ten onder aan het gaan aan zijn eigen succes. Je krijgt alles gratis aangeboden, met als gevolg dat niemand meer ergens voor wil betalen. Alles komt uit reclame. Puur devaluatie van je product, je verkoopt op die manier een waardeloos product.
Anoniem: 125509
@conhen1 oktober 2014 19:00
Ja, zonder addblocker kun je eigenlijk überhaupt al niet meer internetten
Appart, ik heb eigenlijk nergens last van. Ik zal wel iets verkeerd doen dan. :)
Ik ben ook erg blij met mijn Nokia 3310 ik heb ook geen last van reclames.
werkt 98% van de apps op jou BB10? hier werken er echt veel niet. of maar gedeeltelijk. Ik speel nu geregeld order & chaos. maar dat krijg ik niet geupdate omdat de store daar niet in mee werkt. Simpele app van de Emte voor fijnproevers werkt onder wifi helemaal niet, en met 3g gedeeltelijk met heel veel crashes. Kan zo nog wel even door gaan met app's die hier totaal niet werken op BB10.
Deze advertenties zitten in de apps, niet zozeer in Android
Wat dacht je van de reclame onder de apps waar mensen op klikken en spontaan een payinfo dienst afsluiten en vervolgens elke week of maand 5 euro betalen. Dit allemaal om een gratis app of zogenaamde eenmalig dienst.

Heb al een tijd een BlackBerry en die heeft dat niet en android apps die ik op mijn BlackBerry installeer zijn allemaal apps van bedrijven of streaming zoals NPO, KPN ONLINE en Netflix welke geen reclame bars hebben.

Als ze dat wel hebben dan verwijder ik ze gewoon :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 29 september 2014 20:55]

en spontaan een payinfo dienst afsluiten
Spontaan? Ik vul mijn creditcard gegevens (of welke gegevens dan ook) nooit spontaan in bij een ad. Ik betaal nogal eens voor een app, dus misschien snap ik het probleem niet. Hoe kan je spontaan een betaaldienst afsluiten door op een ad te klikken?
Payinfo diensten wordt je vaak naar een site gelinkt door zo'n android reclame bar en dan kun je aangeven of je gebruik wil maken van een dienst maar die lezen je 06 nummer uit. Er zijn ook links waar je 06 nummer nog moet invoeren. Het zijn meestal 5 euro diensten
Oké ik was even bang dat het echt spontaan zou zijn, dus zonder gebruikerstussenkomst. Blij dat het nog niet zo erg in.
Geloof ik niet echt. Ik krijg sowieso altijd nog de prompt om een browser te kiezen (Ja, dat is een bewuste keuze).
Zojuist een testje gedaan vanuit het welbekende spelletje 2048 en ik hoef verder geen browser te kiezen.

En je krijgt dus helemaal nergens te zien dat je een betaald sms-abonnement gaat afsluiten. En dat is natuurlijk gewoon de truuk. Want die dienst die stelt helemaal niets voor.

[Reactie gewijzigd door pegagus op 1 oktober 2014 12:43]

Anoniem: 125509
@pegagus1 oktober 2014 18:59
het welbekende spelletje 2048
Niet zo bekend kennelijk, want ik heb er nog nooit van gehoord. Welke maker? Hier wil ik wel eens mijn licht over laten schijnen.
ik hoef verder geen browser te kiezen.
Ik heb geen default browser ingesteld, dus ik moet altijd kiezen. Ik weet niet hoe dat bij jou zit.
Helaas kun je binnen BB ook tegen dit fenomeen aanlopen (mits je aan android-app installeert). Ik ben er al eens tegenaangelopen met één of andere blockpuzzle.
Was die soortgelijke blokpuzzle niet in de BB-world te vinden?
óf als betaalde app, gratis als app van de dag in de Amazon shop?
Ik ervaar hetzelfde op Blackberry.
Het is echt 'rustig' in de native-apps als het om reclame gaat.

Alleen android 'video-content' apps hebben relatief veel reclame, zoals de ster filmpjes in de npo app.

De andere android apps, zijn gratis-betaalde apps uit amazon(dus reclame vrij), of apps als nos, appie een gba emulator of 9292 die op android ook geen reclame hebben.
Ja android apps met reclame verwijder ik gewoon bij NPO is het reclame voor een uitzending. dit vindt ik minder boeien.
Godja, het moet natuurlijk allemaal betaald worden.

We betalen trouwens wel honderden euro's voor het toestel maar willen niet betalen voor het werk van een app-ontwikkelaar. Want bij de meeste apps kan je, voor een kleine bijdrage, een pro versie kopen zonder reclame...
Godja, het moet natuurlijk allemaal betaald worden.

We betalen trouwens wel honderden euro's voor het toestel maar willen niet betalen voor het werk van een app-ontwikkelaar. Want bij de meeste apps kan je, voor een kleine bijdrage, een pro versie kopen zonder reclame...
Wat meestal hand in hand gaat met ads is het succes van een applicatie.
Is een app goed en succesvol dan zullen er meer mensen gaan betalen wat resulteert in meer inkomsten voor de app ontwikkelaar. Is de app slecht gemaakt en totaal niet succesvol dan gaat de app ontwikkelaar andere manieren zoeken voor inkomsten. In plaats van een fatsoenlijke app ontwikkelen drukken ze dan meestal gewoon reclame door je strot. Sterker nog er is een gigantische markt met ontwikkelaars die bewust flut-apps en clones van populaire apps uitbrengen puur gericht op ad inkomsten wat door dit soort ontwikkelingen alleen irritanter word.
Waarom gebruik je die flutapps dan nog? :p verwijderen is toch heel eenvoudig?

Als een app geen meerwaarde biedt of steeds crasht, dan verwijder je die toch gewoon?
Waarom gebruik je die flutapps dan nog? :p verwijderen is toch heel eenvoudig?

Als een app geen meerwaarde biedt of steeds crasht, dan verwijder je die toch gewoon?
Hoezo je mist compleet het punt.. tjonge jonge zeg ik hoop dat je een grapje maakt. Daar gaat het toch helemaal niet om? Het punt is niet dat jij het weer kan verwijderen maar dat er meer van dit soort flut apps de markt overspoelen.
Dit soort fullscreen reclame genereert meer geld dus dat werkt dit soort apps in de hand.
Reclame genereert enkel geld als er op geklikt wordt. En dat gaat enkel als je de app gebruikt.
Bijgevolg, als je de reclame te storen vindt en/of de kwaliteit van de app niet voldoende dan verwijder je toch gewoon dat ding, zoek je een alternatief of als het echt zo belangrijk is, steek je het zelf in elkaar?
Reclame genereert enkel geld als er op geklikt wordt. En dat gaat enkel als je de app gebruikt.
Bijgevolg, als je de reclame te storen vindt en/of de kwaliteit van de app niet voldoende dan verwijder je toch gewoon dat ding, zoek je een alternatief of als het echt zo belangrijk is, steek je het zelf in elkaar?
Als je zegt dat reclame enkel geld genereert wanneer je er op klikt heb je echt geen idee waar je het over hebt. En nogmaals mis je weer geheel mijn punt. Het gaat niet om mij en mijn telefoon, denk eens iets breder, het gaat om de gehele markt. Ook de minder bekende / startende, wel serieuze app developers hebben last van flut kopieën/apps vol met reclame. Het word steeds lastiger om je app naamsbekendheid te geven omdat mensen dit soort flut apps maar gewoon accepteren en dus niet verder zoeken.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 30 september 2014 22:52]

Qua reclame op apps heb ik geen ervaring. Qua websites echter wel. Bij google word je nog steeds betaald per klik op de advertentie...
Ook de minder bekende / startende, wel serieuze app developers hebben last van flut kopieën/apps vol met reclame. Het word steeds lastiger om je app naamsbekendheid te geven omdat mensen dit soort flut apps maar gewoon accepteren en dus niet verder zoeken.
Niet mee eens, met een goed product kom je wel boven water drijven. Hangt natuurlijk ook af van hoe populair de functionaliteit is van je app.
Nou, ik ben een app-ontwikkelaar en ik zou mijn gebruikers nooit willen opzadelen met dergelijke ads.
Anoniem: 432173
@Vexxon30 september 2014 19:56
En hoe vergaar je dan je inkomsten?
Kleine banners of een betaalde versie van de app, maar geen fullscreen add.
Anoniem: 432173
@Vexxon1 oktober 2014 11:07
Hangt allemaal beetje af van persoon tot persoon en hoeveel tijd je in die ontwikkeling steekt en hoeveel geld je eruit trekt.

Als ik 10% meer zou kunnen verdienen aan advertenties door fullscreen apps te gebruiken zou ik niet lang twijfelen... Mensen die er een hekel aan hebben moeten dan maar de betalende versie gebruiken...
Dit is inderdaad de prijs van gratis,Apple heeft dit al een tijdje op hun mobiele platform. Daarom koop ik ook liever apps die dit niet hebben.
Maar standaard fullscreen ,gaat wel heel ver vind je niet? of ben ik nou gek?
Klopt, erg irritant zelfs. Ik zag het bij Angry birds al, tussen de levels door en het gaat zo erg irriteren dat je de app verwijdert. En ik denk dat Google daar meer hinder van gaat krijgen dan Apple, aangezien het op Android net iets makkelijker is om de app illegaal te downloaden en te installeren.
Gewoon je internet uitzetten en je bent helemaal ad-vrij :-)
Dan komt nog steeds een tussenscherm in beeld. Zonder ad, da's waar, maar je wordt wel nog steeds onderbroken. Of je hebt apps die wachten totdat de ad een x percentage is afgespeeld, die krijgt dan geen feedback, en dus hangt je app.
Gaat nergens over, maar wel sites bestraffen die ads above the fold hebben.
De prijs van gratis... Inderdaad. De prijs van een gratis app. Geen enkel probleem als ik ook maar de betaalde versie kan installeren zonder reclame. Overigens is dat al lang op een iPad waar ik de Volkskrant heb gehad (betaald!) met tussen de pagina's full screen reclame. Dus of dit helemaal nieuw is vraag ik me af.
Wees blij dat er nog niet staat
Google werkt aan fullscreen advertenties op smartwatches
Google werkt aan fullscreen advertenties op smartwatches
Logisch, want anders kun je de ad niet lezen.
Ik begrijp best dat advertenties geld opleveren voor een bedrijf als google. maar val mij er niet mee lastig!
Het word steeds erger met die reclames overal.

Hoorde ook al dat ze bezig zijn met tv,s die reclame laten zien waneer je deze opstart!

Gelukkig voor android zijn er custom roms. die ontwikkelaars slopen de reclame er vast wel uit.
Je snapt dat die bedrijven als Google en tv zenders de advertenties nodig hebben om hun diensten gratis aan te bieden?
Die advertenties leveren bijvoorbeeld tweakers.net ook geld op. :+
Nee!

De eerste Applicatie die ik tegen kom gaat van m'n One af, en komt er nooit meer op.
Bedoel je die dit doet (fullscreen ads) of gewoon de eerste die je tegen komt? :9
En allemaal die dat tonen of gewoon eentje?
Die zet dan geen zoden aan de dijk natuurlijk....in zijn eentje. ;) .

On topic;
Eigenlijk blijft als conclusie over "steun de app bouwer door een app te kopen ipv dat deze reclame inkomsten daaruit moet zien te halen".
Hoe irritanter de reclames, hoe lager de drempel naar kopen. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 29 september 2014 20:27]

Ik bedoel de Full Screen Ads.

Een mini-bar in een nuttig "Free" applicatie kan ik mee leven,
een $ app met een mini-bar gaat er uit, binnen de cancel periode die google biedt.
De clou van een $ app is dat je geen reclame hebt, ook geen mini-bar (zit toch nooit in wat ik lust. ;) )
Maar full screen kan je dus op wachten, hoe beter de app, en hoe meer gebruikers, des te schreeuwender de advertenties wellicht.
Al maakt dat niet uit soms, bij een gratis muziekstream is het verder niet storend bijvoorbeeld. (tussen whatsapp... :+ )

Maar men wil alle apps gratis......zonder lastiggevallen te worden.
Anoniem: 125509
@Karloe29 september 2014 19:50
Dat doe ik nu al, dus daar veranderd al weinig. :)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee