Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: -RMW-

Het is dinsdag precies vijftien jaar geleden dat de Dreamcast van Sega in Europa op de markt kwam. Het apparaat zou commercieel weinig succesvol blijken: nog geen anderhalf jaar later werd de productie van Sega's laatste console gestaakt.

Vijftien jaar geleden was de Dreamcast weliswaar al een jaar uit in Japan en konden Amerikanen de console al een maand kopen, maar de Europese introductie liet op zich wachten tot 14 oktober 1999. De Dreamcast was onder meer de eerste console die online-gameplay mogelijk maakte en het apparaat had als eerste een ingebouwd modem aan boord. Tegelijkertijd werd over de kwaliteit van de online-functionaliteit echter geklaagd.

Ook het opslagmedium van de Dreamcast was een mixed blessing: weliswaar had de zogenoemde gd-rom een opslagcapaciteit van 1,2 gigabyte, meer dan cd-roms, maar weer veel minder dan de dvd's die in de Xbox en PlayStation 2 werden gebruikt. De opvolger van de Sega Saturn beschikte verder over een Hitachi-processor die op maar liefst 200MHz was geklokt, evenals 16MB aan intern geheugen en 8MB aan geheugen voor de gpu.

De console zou uiteindelijk 10,6 miljoen keer over de toonbank gaan, nog niet half zoveel als de GameCube en de Xbox, consoles uit dezelfde generatie. De grootste concurrent bleek de PlayStation 2, die kort na de Dreamcast uitkwam en 155 miljoen keer werd verkocht. De PlayStation 2 was destijds net zo duur als een dvd-speler en beschikte over dvd-functionaliteit, waardoor consumenten maar één aanschaf hoefden te doen.

Uiteindelijk wist Sega niet genoeg consoles te verkopen om voldoende developers aan te trekken, waardoor die op zijn beurt te weinig royalties aan Sega betaalden om de verliezen die het bedrijf maakte op de productie van de Dreamcast te compenseren. Hoewel het apparaat al jaren niet meer wordt verkocht, kwamen er de afgelopen jaren nog games van indie-ontwikkelaars uit voor de console.

Dreamcast

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Even de thread doorgekeken, vreemd dat ik niks hoor over dé reden vd flop (althans zo als ik die gehoord heb)>> alles werd op cdrom gekopieerd.
Als dat de oorzaak van de flop zou zijn, zou de PS1 ook zwaar zijn geflopt.
Sjah heeft wel een punt.

Voor de PS en de PS2 moest je een modchip installeren die het mogelijk maakte om spellen gekopieerd te kunnen spelen.
Alleen bij de eerste twee series van de PS was het volgens mij mogelijk om gekopieërde spellen te spelen door een snelle discswap als een legale kopie was opgestart om deze dan snel te wisselen met een illegale kopie.
Vaak was dit best een dure aangelegenheid en bij de PS ging dit zelfs leiden tot decalibratie van de drive welke dan stotteren van FMV en sommige spellen liepen vast of bleven eeuwig laden.
Dit kon men dan weer verhelpen door de potmeter aan de onderzijde van de drive bij te stellen zodat deze weer goed was afgesteld, maar dat kon dan weer hevigere lens slijtage bieden.

Bij de DreamCast daarentegen was het zo dat je de spellen gewoon kon kopiëren en zomaar in de console kon mikken en het apparaat klaagde niet.
Ik geloof dat zoiets wel kan bijdragen aan het falen van een console, want zoiets is denk ik wel funest voor je bedrijf.

Verder heb ik veel plezier beleefd aan deze console.
SEGA was voor mij altijd een bedrijf dat beste aparte spelconcepten wist te presenteren, en dan eigenlijk meer in de arcade wereld. (Space Harrier, OutRun, Afterburner, Golden Axe, Crazy Taxi, Daytona USA 1 & 2, Le Mans 24H, Scud Race, etc., etc.)
Dat euvel ken ik niet. Had er een handeltje in op de middelbare school eind jaren 90. Had uit de elektuur een programmeer apparaatje gemaakt, zodat ik de 12c508/509 chip zelf kon programmeren

Iedere versie had zo zijn eigen bios/image die jer in moest laden. Waren met goed zoeken van internet te halen. En het juiste schema erbij gebruiken. Daar zat vooral vaak het probleem. Verkeerd schema icm verkeerde image.

Dit was zo een schema

http://www.oocities.org/s.../program/3860/100xNEW.jpg
http://obrazki.elektroda.net/53_1238066323.jpg

Sommige schema's werkten dan weer niet en moest je een andere proberen. Er is nooit een PSX kapot gegaan.

Van mn vader zn werk had ik een weller soldeerbout gekregen en daar zat ik dan s avonds die dingen om te bouwen. We hadden kort daarna ook als een van de eerste een CD-rom writer van Philips. En toen kon de kopieerhandel ook beginnen, onze lokale bibliotheek had een hele grote Playstation collectie, vraag me niet waarom. Is nou niet echt educatief te noemen. Dus daar voor 1,50 gulden spel lenen, kopietje draaien en voor 15 gulden doorverkopen.

Maar ik heb nooit klachten gehad die jij noemt bij de PSX of 2 bij de apparaten die ik ombouwde. De PS2 was wat complexer, dus daar bestelde ik een compleete ombouwprintplaatje voor. Maar dat heb ik maar een paar gedaan, winst was minimaal en kreeg andere interesses in t examenjaar.

Dreamcast deed ik niet ombouwen, kwam nooit iemand met die vraag op de middelbare school. Maar die kon geen gekopieerde cd's standaard lezen, iets met een bootdisk, dus ook de swap truc was mogelijk. Maar dat werkte niet ideaal. DC was vergelijkbaar beveiligd als de PS2. PXS daarentegen niet echt. dat chipje kostte nog geen 3 euro bij Display. Ja dat bestond toen nog haha.

Mooie tijden waren dat.

[Reactie gewijzigd door meneerda op 15 oktober 2014 08:08]

Maar ik heb nooit klachten gehad die jij noemt bij de PSX of 2 bij de apparaten die ik ombouwde. De PS2 was wat complexer, dus daar bestelde ik een compleete ombouwprintplaatje voor. Maar dat heb ik maar een paar gedaan, winst was minimaal en kreeg andere interesses in t examenjaar.
Ik ken het wel :P
Ze noemden het destijds 'hakkelen' omdat de FMV ging stotteren tijdens het laden, een veelgebruikte truc destijds was om het apparaat ondersteboven te leggen, dat compenseerde het probleem enigzins totdat dat ook niet meer werkte.
Het bijstellen van de potmeter was de oplossing.
Bij de PS2 had ik alleen de eerste modchip gezien destijds, ding had 24 draadjes nodig o.i.d.
Ik heb nog een origineel model van de PS2 staan waarvan de drive gewoon niet meet wil lezen / booten, en dit apparaat is niet omgebouwd.
Dreamcast deed ik niet ombouwen, kwam nooit iemand met die vraag op de middelbare school. Maar die kon geen gekopieerde cd's standaard lezen, iets met een bootdisk, dus ook de swap truc was mogelijk. Maar dat werkte niet ideaal. DC was vergelijkbaar beveiligd als de PS2. PXS daarentegen niet echt. dat chipje kostte nog geen 3 euro bij Display. Ja dat bestond toen nog haha.
Bij de DreamCast was het inderdaad eerst een bootdisk waarmee je daarna de kopie kon laden, maar vervolgens werd deze bootcode gewoon in de kopies verwerkt en dus was dit denk ik wel een behoorlijke klap in het gezicht van SEGA.
Kijk weer wat geleerd. Dreamcast/PS2 kwamen ook uit toen iedereen eigenlijk wel een brander had en de 'business' een beetje uitdroogde.

Maar 1996/1997 liep het best lekker haha. Ik weet alleen niet meer de prijzen van een CD-R. Donkerblauw was de brandkant. Heb er nog een paar rond liggen, doen t nog steeds prima.

Mn vader werkte destijds bij Philips dus die bracht eind 1995 de eerste betaalbare cd brander mee naar huis (onder de 1500 gulden). Weet typenummer niet meer. Maar wat een gevloek altijd met dat ding haha. Altijd geziek met overburn, je kon ook niks anders doen op de computer dan branden. Want dan had je zeker gezeik,

In begin bracht mn vader nog de lege cd's mee van Philips, want in computerwinkels kon je ze nog niet eens kopen. Volgens mij kwamen ze daar pas beschikbaar midden 1996. Of je moest echt zoeken en waren ze godvergeten duur.
Toevallig anderhalf maand geleden de laser nog vervangen van mijn originele preorder ps2. Las slechts cd's nog, dvd based spul niet of nauwelijkts. Draait nu weer als een zonnetje voor 6 dollar oid.
Ik speel de spellen nauwelijks nog, maar diegene die ik nog af en toe speel werken perfect op een emulator. :Y)
Voornaamste reden was ook dat developers én consumenten Sega langzamerhand een beetje 'zat' waren. Na de Mega Drive was er bijna een vloedgolf aan Sega hardware: Mega CD, 32X, Saturn, Dreamcast. De ene console was nog niet uit of de opvolger werd alweer aangekondigd.

Echt spijtig (had de Dreamcast ook op de dag van release in huis), want het was echt een verdomd toffe console met idem dito games. Wat heb ik me vermaakt met Shenmue, Soul Calibur, Dead or Alive, Resident Evil: Veronica en noem maar op...

Het doet stiekem nog steeds een beetje pijn, maar de herinneringen zijn goud waard :)
Het apparaat heeft in de media nooit een kans gekregen. Pas toen SEGA de stekker eruit trok besefte men wat een geweldige console het was en wat een verlies voor de industrie het wast dat SEGA geen hardware meer ging maken.
als je door de jaren 90 hebt geleefd en gezien wat voor puinzooi Sega maakte van al zijn consoles na de originele megadrive en de support en minachting naar de klant zou je heel goed beseffen waarom ze ten onder zijn gegaan. ik en veel van mijn vrienden toen dachten wel 100x na voordat we weer in een Sega debakel zouden trappen na de 32x , mega cd, en saturn. het was eigenlijk Sega's verdiende loon voor hun wanbeleid de jaren ervoor. De Dreamcast zelf was een mooie console, los van alles.
Ik heb het allemaal bewust meegemaakt en ik vind het tamelijk overdreven.
De Mega CD en 32x waren add-on's voor de succesvolle MegaDrive. Vrij dure ook en het aantal games wat erop uit kwam was zeer beperkt.

De Saturn was gewoon de volgende console in een nieuwe generatie. Een prachtmachine die ik zeker nog eens wil kopen. Ongeëvenaard in 2D. Deze console sloeg echter niet echt aan door het opkomende 3D geweld op de Playstation. Er zijn wel meer dan voldoende goede games op uitgekomen.

SEGA heeft missers gemaakt, dat zeker maar toch is het ontzettend spijtig dat SEGA het onderspit heeft moeten delven. Ik had liever SEGA zien doorgaan dan Sony. Het had mooi geweest als SEGA was overgenomen door Microsoft en zo als onderdeel van MS nog steeds consoles kon maken (ipv XBOX).
Het komt wellicht overdreven over, maar het klopt helaas wel wat hij zegt.

Over je laatste punt (dat MS Sega had moeten overnemen), dit is ook wel een beetje gebeurd. De hardware topman van Sega destijds heeft de Xbox afdeling in het begin gerund. Dit zie je ook terug in de eerste XBox. Kijk maar naar de controller alsmede de focus op online.

Grootste probleem bij een echte overname was dat MS Amerikaans is en Sega Japans. Dit zou ze heel erg veel klanten en ontwikkelaars hebben gekost.

Edit: Ik ben eind jaren 90 geswitchd van Nintendo naar Sega (door de Dreamcast), toen Sega eruit stapte heeft de XBox dit ook voor mij persoonlijk opgevuld. Zij voelde voor mij het meeste Sega, mede door bovengenoemde redenen.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 14 oktober 2014 23:44]

Ik heb zelf nooit begrepen waarom Microsoft niet meer is gaan samenwerken met Sega. Bij de Dreamcast zaten ze al in hetzelfde schuitje. Als er een Sega Xbox in Japan was uitgekomen, dan had dat ze miljoenen verkochte consoles opgeleverd en flink meer support van de Japanse developers.

Verder was de Dreamcast absoluut één van de beste consoles allertijden (het is altijd wat lastig om dat te bepalen, maar in mijn ogen komen alleen de NES en SNES in de buurt). Enorm innovatief (schermpje in de controller, VGA-box, online multiplayer) en uniek qua games. Vooral veel perfecte arcade ports die met 60fps van je scherm spatten met een over the top presentatie.

De Dreamcast was de laatste echte hardcore gameconsole. Voor genres als fighting games, arcade games, sport games(behalve voor voetbal zweerde iedereen bij de 2K games tov EA) en shooters (als in Ikaruga etc) is de PS2 nooit in de buurt gekomen. De games die op beide platforms uitkwamen waren beter op de Dreamcast, vanwege jaggies/ framerate/texture issues en een meer blurry output op de console van Sony. De PS2 was indrukwekkend voor de mensen die van een PS1/N64 kwamen, de bezitters van een Dreamcast hadden de toekomst een jaar daarvoor al in handen.

Daarnaast had je gewoon veel echt unieke games die je nergens anders tegenkwam en zich moeilijk in een genre lieten plaatsen. Power Stone, Rez, Shenmue, Seaman, Space Channel 5, Chu Chu Rocket en Jet Set Radio zijn maar een paar van die titels. Tijdloze klassiekers die ook vandaag nog vernieuwend aanvoelen omdat er nooit meer soortgelijke games zijn uitgekomen. Bij de andere consoles had je meer toegankelijke genres en de meeste daarvan hebben zich daarna flink verder ontwikkeld, waardoor ik bij de PS2/Xbox toch meer een gedateerd gevoel krijg.
off-topic: Zie hoe elk bericht steeds langer word dan de vorige reactie op reactie
Eigenlijk was de Saturn ook beter in 3D dan de Playstation maar de Saturn maakte gebruik van nurbs die moeilijk te programmeren was waardoor programmeurs geen games ervoor maakten.

Het enige spel volgens mij die het volle potentieel van de Saturn gebruikte was Virtua fighter kids en die zag er echt goed uit.

Bijna van Dreamcast kwaliteit.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar de Dreamcast renderde echt geen nurbs. Die worden gebruikt in 3D-pakketten, niet in games over het algemeen. De populaire chipsets/engines kunnen er uberhaupt niet mee omgaan waardoor ze alsnog omgezet worden naar polygonen, zo'n extra slag kost bakken rekenkracht.
Als je naar de specs van de Dreamcast kijkt zie je ook dat hij 7M polygonen/s kan renderen, en geen nurbs.

edit:
@Dark_man voor de Saturn geldt hetzelfde. Geen nurbs.

[Reactie gewijzigd door Sharky op 15 oktober 2014 14:20]

@Dark_man voor de Saturn geldt hetzelfde. Geen nurbs.
Hij heeft wel een puntje hoor.
De Saturn gebruikte geen triangles, maar quads.
En ik meen dat deze net als de NV1 van nVidia ook quadratic mapping kon doen van textures/shading, waardoor je dus wel 'gekromde' vlakken kon renderen.

Afgezien daarvan zijn er zeker wel GPUs die met (versimpelde) NURBS om kunnen gaan. In DirectX 8 hadden we al n-patches en rt-patches, die oa in de GeForce3 danwel de Radeon 8500 werden ondersteund. Later had ATi tessellation units ingebouwd, en sinds DX11 is een programmeerbare tessellator standaard, waarmee je dus zeker wel realtime NURBS-achtige surfaces kunt omzetten naar triangles (waarbij het als een soort geometrie-compressie werkt: het is goedkoper om de triangles on-the-fly te genereren voor extra detail dan om alles in statische meshes op te slaan).
Die quads waren eigenlijk alleen van toepassing op 2D-games. Qua 3D-prestaties bleef de Saturn flink achter op bijvoorbeeld de psx/N64. Dan nog heeft het weinig met nurbs te maken trouwens. Ik snap je vergelijking van nurbs en quads niet helemaal.
Die quads waren eigenlijk alleen van toepassing op 2D-games.
Helemaal niet... De 3d-chip maakte gebruik van quads ipv triangles.
Zie hier bv hoe de meshes in Virtua Figher eruit zien in wireframe: http://www.gamepilgrimage.com/content/virtua-fighter-remix
Dan nog heeft het weinig met nurbs te maken trouwens. Ik snap je vergelijking van nurbs en quads niet helemaal.
Dat komt wsch omdat je de basiskennis niet hebt.
NURBS worden meestal als rechthoekige patches gemodelleerd, dus in feite quads. Die worden daarna via een subdivision algoritme omgezet in een vlak met een bepaalde kromming, aan de hand van de control points.
Wat je dus met de NV1 kon doen, was via kwadratische functies textures en belichting interpoleren. Hierdoor kon je dus ook binnen een quad een bepaald effect van kromming simuleren (een variant van smooth shading).

Zie ook het voorbeeldplaatje op de doos: http://youtu.be/jChtlWNIAL4?t=1m51s
Je ziet bovenin in het midden een balletje... links gewoon met platte polygons, rechts met quadratic mapping om het ronder te laten lijken (plaatje is overdreven, maar dit is wel de strekking, vergelijk het met gouraud/phong-technieken, waarbij de belichting per-vertex of zelfs per-pixel detail heeft, ook al heeft de geometrie dat niet).

Verwar dus niet de term 'quad', die een quadrilateral (vierhoek) beschrijft, met de term 'quadratic texture mapping'.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 15 oktober 2014 15:41]

Dan vergeleek ik inderdaad de verkeerde zaken. Ik heb inderdaad niet meteen veel verstand van game engines e.d., maar heb jarenlang professioneel met Rhino gewerkt en daar trainingen in gegeven, dus nurbs kan ik prima over meepraten. Bedankt voor de uitleg.
Kwa 3D was de Saturn wel super geavanceerd alleen was het dus moeilijk ervoor te programmeren.

En de NV1 van Nvidia waar Scalibq het dus over heeft zat dus in de Saturn.

De Saturn was de allereerste console met Nvidia technologie.

Die bord was ook een videokaart van gemaakt door Diamond, de Diamond Edge als ik me niet vergis en daar kon je zelfs de originele Saturn joypads op aansluiten.

De Saturn had dus veel meer potentie alleen kon die er niet uitgehaald worden doordat het dus moeilijk programmeren was ervoor.
Ik heb het over de Saturn.
Ik denk dat het falen van Sega een stuk arrogantie was, maar vooral een onderschatting van de fantastische reclame campagnes van Sony.

Ik herinner mij die filmpjes nog, stuk voor stuk gericht op een ouder/volwassen doel publiek. Sega daarentegen was heel slecht in zijn reclame, en was vooral gericht op de UK.
Fantastische console! Met Power Stone en Shenmue, maar natuurlijk ook al die fighting games. De VMU was ook een leuke gimmick die je ook kon negeren als je er geen interesse in had. Zit de laatste tijd te kijken om er een 2e hands te kopen maar blijven aardig prijzig. (~¤75,- voor 1 die niet zo vergeeld is dat die uit elkaar valt als je er boos naar kijkt) En het scheen ook nogal makkelijk te zijn om imports op te spelen.
Ik heb een paar jaar terug een vergeelde Dreamcast succesvol behandeld met RetroBright. Een mengsel met onder andere waterstofperoxide dat vergeelde apparatuur weer in ere herstelt.

http://retr0bright.wikispaces.com/

Gefeliciteerd Dreamcast! Nog steeds een van mijn favoriete consoles, veel destijds baanbrekende games Shenmue, Jet Set Radio, etc. En fijne arcade ports; Soul Calibur, Crazy Taxi, House of the Dead . Ik haal hem nog steeds wel eens tevoorschijn voor een potje Crazy taxi of een shump.
Leuke tip. Misschien iets voor mijn oude Snes.
Een van mijn favoriete console ooit!
Sonic, Shenmue en nog vele andere games heb ik met veel plezier gespeeld. Bovendien was de console stukken krachtiger dan de hardware die op dat moment verkrijgbaar was.
PS2; overhyped! :P

[Reactie gewijzigd door PROT op 14 oktober 2014 18:24]

Next ga je ook nog vertellen dat de PS4 overhyped is en de wii-u het einde is...
(nee)
De PS2 had gewoon een DVD speler en een berg grotere/complexere games, Sega kon de investering van Sony qua game ontwikkeling gewoon totaal niet bijbenen..

En sega miste uiteindelijk ook belangrijke Europese/Zuid Amerikaanse titels zoals Fifa/Muziek games etc.

[Reactie gewijzigd door stewie op 14 oktober 2014 18:34]

Oke ik zal het wel weer nuanceren... De PS2 kreeg veel aandacht terwijl de console helemaal niet veel krachtiger was dan de Dreamcast terwijl de DC al uit was, veel mensen wilde de PS2 enkel al hebben omdat de PS een groot succes was.
DvD was zeker een sterk punt bij de PS2 net als BR bij de PS3, het zorgde ervoor dat mensen iets makkelijker die bedragen van toen neer legde om dat DvD en BR spelers toen nog duur waren op het moment toen de PS2 en PS3 uit kwamen. Neemt niet weg dat puur voor games de DC absoluut niet onderdeed voor PS2 maar je merkte gewoon dat de massa zo playstation minded was waardoor ik maar weinig mensen kende die de DC vanaf launch wilde hebben.
De boycot van EA enzo hielp natuurlijk ook niet, maar de Sega exclusives waren het al dik waard imo. :)
Ik heb alle 4 de PSXen btw.

Stewie:
"Sega kon de investering van Sony qua game ontwikkeling gewoon totaal niet bijbenen."

Shenmue was dan wel weer de duurste game gemaakt in die tijd. :)


edit: typo

[Reactie gewijzigd door PROT op 14 oktober 2014 19:32]

Was het niet vooral de schuld van de Sega Saturn? De Saturn was een stuk duurder dan de concurrent in '95, had nooit een 3D Sonic spel en ging maar 3 jaar mee in Amerika. Vele Sega fans hadden hierdoor waarschijnlijk minder vertrouwen in de Dreamcast.
SEGA kocht ook totaal geen reclametijd in Europa. Alleen in de UK, Frankrijk, Duitsland en Spanje. De meeste mensen wisten niet eens dat de console bestond.
Sony maakte 10 tallen games met vergelijkbare budgetten, en had ook veel grote 3rd party games.
Sega kon slechts 1 zo'n titel maken tegelijk, en door de verliezen uiteindelijk helemaal geen. (ook omdat de investeerde er niet meer in geloofde)
Erm nee, Shenmue en Shenmue 2 zijn van een budget waar Sony zich niet aan brande hoor. Die hielden het toch echt bij kleinere games dan dat toen.

SEGA maakte ook veel meer dan Shenmue en had een paar hele goede Second Party studios. Metropolis Street Racer, SEGA GT, Jet Set Radio, Crazy Taxi, Space Channel 5, Skies of Arcadia, Ecco the Dolphin,... eventjes een paar uit mijn hoofd.

Allemaal geen kleine titels, en zeker Ecco the Dolphin : Defender of the Future.. is een heel episch verhaal met fantastische Graphics. Skies of Arcadia viel mijn kaaklijn ook van op de grond.

Dat jij geen Dreamcast hebt gehad blijkt wel, want SEGA investeerde behoorlijk wat in de 1.5 jaar. Maar Europa hebben ze helemaal verkeerd aangepakt (Alleen reclame maken in 4 landen bijvoorbeeld :S).

PS: En ja de PS4 is overhyped. Helemaal wat fanboys ervan verwachten en hoe ze te keer gaan als hij een keertje geen 1080p haalt. Man er zit maar een tablet CPU in, aantal cores of niet, daar gaan de meeste CPU's gewoon dik aan voorbij. De Grafische rekeneenheid is dan wat beter maar ook daar is het niet iets waarvan je zegt "WOW!".

Dan waren de Dreamcast, PS2, Xbox, Xbox 360, Gamecube en PS3 toch eventjes van een andere orde. Ook niet altijd te mekten met top of the line specs, maar het kon wel wat meer dan het gemiddelde wat er toen op de PC markt rondwaarde.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 14 oktober 2014 20:07]

Arrogant om te denken dat ik geen dreamcast heb gehad, want helaas, dat had ik wel |:(
en met groote van games bedoelde ik de gamewereld, zoals bijvoorbeeld Grand Theft Auto (iets wat gewoonweg niet mogenlijk was op de dreamcast zonder 8 schifjes te vullen)
http://www.youtube.com/watch?v=BAAvXrL3XoU
ik heb me anders rot geamuseerd met GTA2 op de dreamcast.
Als ik het me goed herinner waren er 3 schijfjes, eentje voor elke "world"
Zover ik weet was GTA2 maar 1 schijfje op de dreamcast.

Over de Dreamcast GTA3 argumenten:
En als ik snel reken zou GTA3 maximaal (4,7/1,2=) 4 GD-ROMs zijn, waarschijnlijk veel minder omdat de PS2 versie volgens mij ook nog geen 3GB was en ze natuurlijk het spel zouden aanpassen voor de Dreamcast zelf.
Zou de GTA3 engine kunnen draaien: ik denk het wel, de renderware engine werd namelijk ook op de Dreamcast gebruikt.
Daarnaast had de PS2 4MB VRAM en gebruikte de 32MB RAM ook deels as VRAM. Dat kon de Dreamcast niet, die moest het doen met zijn 8MB VRAM. Als dit vergelijkbaar was (is het niet) zou een PS2 8MB RAM voor video kunnen gebruiken en nog 28MB RAM overhouden, waar de Dreamcast het moet doen me 16MB (12MB minder).
Als je dan de S3TC van de Dreamcast mee gaat rekenen (texture compression, 1:5/1:8) kan hij 25-40MB aan texturen opslaan in die 8MB (3MB ben je kwijt aan framebuffer en ander geometrie data, 5MB*5/8). Een PS2 heeft die luxe weer niet, dus die het doen met max. 20MB (hou je 16MB RAM over).
De CPU van de PS2 is natuurlijk een stuk sneller, dat kan een Dreamcast natuurlijk niet compenseren.

Uiteindelijk is GTA3 wel uitgekomen op de PS2 en niet op de Dreamcast. Ook niet op de GameCube trouwens, waarvan ik aan neem dat deze makkelijk GTA3 kon spelen (op 2+ discs dan weer).

Door de plotse stop van de Dreamcast zijn er ook veel projecten gestopt en niet uitgebracht.
Wie nog geen Half-Life op de Dreamcast heeft gespeeld, deze ziet er erg mooi uit (http://www.youtube.com/watch?v=KewPGCSWnwY). Je moet wel een zak chips meenemen om de laadtijden door te komen, je ziet nog meer laadschermen dan op de pc.
Ook zijn er development kits gevonden met onafgemaakte spellen, bijvoorbeeld system shock 2 (http://www.youtube.com/watch?v=l4bdyR1WFOI). Deze zijn volgens mij tegenwoordig ook nog te downloaden.
Ga je nu serieus ontkennen dat de PS2 grotere games had? Final Fantasy X was exclusive en die game heeft meer verkocht dan SEGA's 5 grootste titels op de DC bij elkaar. Gamers werden gelokt door gigantische toptitels als: Gran Turismo 3, Final Fantasy X, Metal Gear Solid, Grand Theft Auto III en andere multiplatform titels als Tony Hawk Pro Skater 3 die gewoon niet beschikbaar waren op de DC. Dat jij niche titles als Jet Set Radio, Shenmue en Crazy Taxi prefereert zegt helemaal niets over de kwaliteit van de PS2 games. De PS2 had gewoon veel meer AAA titles.

PlayStation was in 1 generatie meteen een grotere merk geworden dan SEGA. Iedereen zat gewoon te wachten op de PS2, wat is daar zo raar aan? De PS1 gaf consumenten een ongelooflijk goede console met een van de grootste libraries aan games met een gigantisch aantal top exclusives. Veel franchises die we tegenwoordig kennen waren geboren op de PS1 en PS2. De PS2 heeft veel en veel meer franchises en verschillende soorten genres vergeleken met de Dreamcast. Sony had ook een ontzettend goede band met third parties. Voordat Sony in de console markt zat werden third party developers als tweede rangs gezien en behandeld door SEGA en Nintendo.
tel daar ook even bij op dat Sony aan concurentie vervalsing deed.

Bart Smit is gedreigd met :"Als jullie Dreamcasts gaan verkopen, krijgen jullie straks minder PS2's voor jullie preorders!"

En andere leuke trucjes. De winkelketens kozen eieren voor hun geld en hadden zetten de DC op een lager pitje. Voor Dreamcast spellen moet je echt naar de achterwinkeltjes toe of een Bart Smit (of andere keten) filiaal houder die schijt had aan dit soort dreigementen.

Verder is Sony Koning in Bullshots en CGI trailers. Ook hebben ze de meeste irritant fanbase ooit (Serieus, altijd op hun teentjes getrapt ook al winnen ze) en was er geldelijk gewoon niet tegen op te boksen.

Ik heb dus ook geen medelijden met Sony of MS, die twee verdienen elkaar. Liever dat ze elkaar kapot maken dan dat een van de twee rechtstreeks Nintendo gaat aanpakken.
Tjah, de arrogantie van Sega en Nintendo is zeer gevaarlijk:

"Sega begon zich al vanaf 1996 (1 jaar na de Saturn uitkwam) te concentreren op een nieuwe spelcomputer de Dreamcast, wat in 1997 leidde tot een reeks annuleringen van eerder aangekondigde spellen van andere uitgevers en het einde van de Saturn inluidde."

Slechte communicatie met de third party bedrijven, dus na de ramp van de Sega Saturn was de geldkraan een beetje op. Sega had in 1999 (nog voor de PS2 uitkwam) minder dan een vijfde van de markt.
Bijde waren niet zo arrogant als SONY. Nintendo was gierig en SEGA wou te veel doen. Ook had SEGA een probleem met SEGA of America en SEGA of Japan. Deze twee konden elkaar soms niet luchten of zien. Terwijl het toch echt niet een Japans of Amerikaans bedrijf was. SEGA is gestart door een Amerikaan en nog twee mannen uit Hawaï die hun bedrijven samen voegden, om Amerikaanse troepen in Japan van entertainment te voorzien.

Sony daarentegen heeft nogal een lijstje van arrogantie, waar ze elke keer mee weg kamen. Onder andere filmpjes laten zien als gameplay en hun Bullshots.(Doet MS ook maar die deed toen nog niet mee).

Verder kwam de Dreamcast uit in 1999 en 2000 in Europa.. Dus dat is dus onzin wat je zegt. Ze kunnen zich neit concentreren op die console als hij er nog niet is.

Wel waren ze al met de ontwikkeling van hardware bezig, maar dit is normaal omdat SEGA: 1. Speelhal hardware maakt (nog steeds) en 2. Het voor SEGA (en geen enkel hardware bedrijf nu ook niet), alleen maar slim was om al te gaan kijken wat er straks populair kan zijn op hardware gebied.

MS en SONY zijn ook al weer bezig met wat er straks aankomt hoor. OF het nu cloud based of gewoon weer een console word, ze zijn al weer in het planning stadium (wat niet betekent dat dat project het ook haalt).

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 15 oktober 2014 10:25]

Prachtige Console de Dreamcast!
Powerstone... eerste only console...
Heerlijk!
Heb er hier 2 staan waarvan 1 met werkende broadband adapter :)
Ik ook, toevallig heb ik volgende week een retro game weekend met me vrienden, en ik kan je verzekeren dat de dreamcast in me tas zit. Marvel vs Capcom 2, Worms Armageddon Shenmue enz..

Ik kijk er nu al naar uit :)
Mooi ding was het ja. Was vergeten dat de PS2 alweer van 1999/2000 is. Dacht 2001/2002 zoals de xbox. Maar hij was er een stuk eerder. Knap van Microsoft dat ze zo een inhaalslag gemaakt hebben. Is niet altijd bevorderen als je ruim een jaar later pas op de markt komt.

Jammer van Sega. Heb mn Megadrive die ik in 1990 kreeg nog steeds in bezit. Zo ook de NES. Zal ze nooit weg doen, ooit gaan mijn kids dr op spelen.
Welke inhaalslag?

Aantal verkochte xbox: 24.000.000

Aantal verkochte ps2: >155.000.000

Wikipedia

Hoezo een min 1? Lijkt me een duidelijke reactie plus bron op het stukje van meneerda hierboven.

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 14 oktober 2014 20:45]

Wist niet dat het verschil zo groot was. Knap dat ze zich dan toch staande hebben gehouden. Bij mij is de xbox alleen een mediacenter geweest, heb er nooit een spel voor gekocht.
Inderdaad knap dat ze door zijn gegaan en het grote verschil in de daaropvolgende generatie zelfs weg hebben weten te werken.

Microsoft heeft diepe zakken. Ze hadden natuurlijk wel verwacht dat de xbox minder zou verkopen dan de ps2 aangezien Playstation al een naam had. Maar juist dat grote verschil maakt het kleine verschil in de volgende generatie des te mooier.

[Reactie gewijzigd door Maxcim op 14 oktober 2014 22:11]

Het is niet eens zo gek dat je die connectie tussen de xbox en Sega maakt. Niet alleen had Microsoft eerder Windows CE voor de Dreamcast geleverd, maar segas Isao Okawa heeft zelfs aangeboden om de xbox backwards compatible te maken met de eerste xbox. Als hij niet overleden zou zijn tijdens de gesprekken zou dat waarschijnlijk nog gebeurt zijn ook. Een aantal series van de Dreamcast zijn daarna ook over gegaan op de xbox zoals Metropolis Street Racer onder de naam Project Gotham Racing.
Veel plezier gehad aan PowerStone en PowerStone 2. Wat een toffe games waren dat.
Jammer dat hier geen vervolg op kwam... Ik heb die CD's kapot gedraaid
Ik heb die CD's kapot gedraaid
Ik hoop dat je GD's bedoelt; of speelde je kopietjes...?
Ik bedoelde inderdaad GD's. Wist niet dat dit een andere naam had.
De dreamcast had een heleboel gave games, gelukkig zijn een aantal er van ook nog op andere consoles uitgekomen, maar ze spelen toch het beste op de dreamcast. Powerstone en powerstone 2 waren geniaal met meerdere spelers, ik heb er absurd veel lol aan gehad, en ook in mn omgeving zijn daardoor nog de nodige dreamcasts tweedehands aangeschaft ver buiten het "leven" van de console. Dat zegt volgens mij genoeg over de grote kracht van het apparaat.
PSO (Phantasy Star Online) for the win!
ik heb dat spel zo vaak mogen beleven dat ik de disk tot 3x aan toe kapot heb gespeeld, letterlijk
De orginele Phantasy Star op de Master System 2 is nog steeeds 1 van mijn favoriete games aller tijden!

Van de dreamcast leuke ervaringen, terug in de tijd waar je grote neef er 1 heeft en je er heel vaak op visite probeert te komen }>
ik had er zelfs 2 :P een EU en JP versie
SEGA had al eerder consoles gezet op de markt met net mogelijkheden!
Maar dat terzijde, ik ben zeer blij dat ik nog steeds 2 functionerende Dreamcast's heb staan met een stapel originele games!
Het is zelfs zo'n bijzondere console dat ik hem toch nog moest kopen (2e hands) lang nadat die generatie van consoles al niet meer in de winkels lagen. Kreeg er een lading illegale games bij en die heb ik gelijk weggegooid. Heb vervolgens wat originele titels gekocht. Wat een prachtconsole vind ik het nog steeds. Ook de controller ligt mij erg fijn in de hand. Ik zou ook nog graag eens een Saturn op de kop tikken, ook al zo'n ondergewaardeerd pareltje.
met maar liefst 200MHz aan geheugen
:+
Da's een pijnlijke, vooral op Tweakers! :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True