Sega Mega Drive viert 25e verjaardag

Op 30 november 1990 verscheen de Sega Mega Drive in Europa in de winkels. De 16bit-console was op dat moment veel geavanceerder dan zijn grote concurrent: de 8bit-NES. Ook was het de eerste console waar een Sonic-game voor verscheen.

Golden Axe op de MegadriveSega introduceerde de Mega Drive eind 1988 al in Japan. In de VS verscheen de console een jaar later als de Sega Genesis. Toen Sega eind november 1990 de console naar de Europese markt bracht, waren er dan ook al direct veel games beschikbaar. Bovendien was de hardware gebaseerd op Sega's System 16-arcadeplatform. Populaire games uit de speelhallen, waaronder Golden Axe, konden direct bij de Europese release gekocht worden.

In de Sega Mega Drive zit een Motorola 68000-processor met een kloksnelheid van 7,6MHz en 72kB ram. De 16bit-chip wordt bijgestaan door een Zilog Z80-coprocessor op 3,58MHz. Dat chipje werd sinds 1976 veelvuldig gebruikt in diverse apparaten en is vandaag de dag nog te vinden in grafische rekenmachines van Texas Instruments. In de Mega Drive werd de Zilog-processor gebruikt voor het aansturen van het geluid; omdat gevreesd werd dat de Motorola-processor niet krachtig genoeg zou zijn om tegelijkertijd het beeld en het geluid te verzorgen. De grafische processor is een Yamaha YM7101 met 64kB. Deze stelt de Mega Drive in staat om bij een resolutie van 320x240 pixels 64 kleuren gelijktijdig op het scherm te toveren, uit een palet van in totaal 512 verschillende kleuren.

Sega Mega Drive Japan

Met zijn hardware had de Sega Mega Drive een flinke voorsprong op het 8bit-systeem van Nintendo. De NES moest het doen met een 1,55MHz-cpu en kon maximaal 24 kleuren tegelijkertijd weergeven. Hoewel in 1990 ook het 16bit-Super Nintendo Entertainment System in Japan werd uitgebracht, duurde het nog tot juni 1992 voordat Sega in Europa te maken kreeg met de concurrentie van Nintendo's 16bit-console.

Sonic the HedgehogDe Mega Drive was de eerste console waar een Sonic-game voor verscheen. Sega was op zoek naar een nieuw gamekarakter, dat ook als 'mascotte' zou kunnen dienen voor het bedrijf om de concurrentie met Mario aan te gaan. Uiteindelijk werd dat Sonic the Hedgehog. Het gelijknamige spel verscheen in juni 1991 en het blauwe egeltje groeide uit tot de mascotte die Sega zich wenste. Bovendien wordt het bundelen van het spel met de Mega Drive gezien als een grote reden voor het succes van de console.

Met de Sega Mega Drive was het zelfs mogelijk om onlinegames te downloaden en om het via internet tegen andere gamers op te nemen. Althans, Sega introduceerde de Meganet-dienst in Japan, waar een speciaal Mega Modem en een betaald maandabonnement voor waren vereist. Het werd echter geen groot succes en hoewel er plannen waren om de dienst onder de naam Tele-Genesis naar de VS te brengen, werden die niet doorgezet.

Er verschenen diverse variaties van de Mega Drive. Zo was de Mega Drive II een kleinere en zuinigere variant. In 1995, toen het 16bit-tijdperk ten einde kwam, maakte Sega zelfs een handheld-versie van de console. Deze Sega Nomad kwam echter alleen in de VS uit. De Mega Drive werd in november 1994 opgevolgd door de 32bit-Sega Saturn. Die console verscheen in juli 1995 in Europa. Tot op de dag van vandaag worden er echter nog in licentie gemaakte variaties van de Sega Mega Drive verkocht. Het Britse bedrijf Blaze bracht in 2009 een nieuwe variant van de console uit.

Sega Mega Drive moederbord

Moederbord van de Sega Mega Drive - Foto © Bill Bertram (Pixel8) 2008 / Creative Commons

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-11-2015 • 15:09

102

Reacties (102)

102
102
87
2
0
9
Wijzig sortering
Legendarisch stuk hardware natuurlijk :) de 68000 + Z80 combo bleek een zeer waardevolle. Een kennis van mij liet laatst een authentieke Megadrive zien die hij op de kop had getikt. Natuurlijk moest deze gelijk worden aangesloten en zo zaten we binnen de kortste keren in Sonic of Ninja Turtles. Nog steeds leuk en nog steeds prachtig om te zien.

Minder bekend is echter dat de hardware van de Mega Drive ook in de speelhallen te vinden was. Zo was er de Sega System C en C2, Een Mega Drive met snellere 68000, geen Z80 (68000 doet ook het geluid) en meer kleuren op het scherm
Link met uitleg en games - http://segaretro.org/Sega_System_C en http://system16.com/hardware.php?id=705

Daarnaast had je de Sega Mega-Tech en Mega-Play, welke standaard Mega Drive hardware was met extra cartridge sloten en connectors om voor de speelhallen geschikt te zijn. Niet verrassend dus dat grote titels zoals Golden Axe hierop verschenen.
Linkjes - http://segaretro.org/Mega-Tech_System en http://segaretro.org/Mega_Play, http://system16.com/hardware.php?id=706 en http://system16.com/hardware.php?id=707

Dergelijke hardware had zijn roots in Sega System 16, een zeer populair arcadebord - http://segaretro.org/System_16. Ook hier komt de Mega Drive om de hoek kijken - Een variant van System 16 genaamd System 18 had de videochip (de VDP) van de Mega Drive.
Link: http://segaretro.org/Sega_System_18 en http://system16.com/hardware.php?id=702

Ook diens voorganger (Sega Master System) en opvolger (Sega Saturn) hadden arcade varianten. Sega System E was een Master System met veel betere videochip - http://segaretro.org/Sega_System_E en http://system16.com/hardware.php?id=704

Voor de Sega Saturn heette de arcadevariant Sega STV, or Sega Titan Video. Het enige verschil tussen de console versie en de arcade versie is dat de arcade variant ROM cartridges gebruikt. Sega STV was zeer populair gezien de vele aantal games, en was een budget machine voor ontwikkelaars die 3D wilden, maar niet de duurdere (en veruit superieure) Sega Model 2 reeks en Sega Model 3 kon betalen - http://segaretro.org/Sega_Titan_Video en http://system16.com/hardware.php?id=711

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Redneckerz op 23 juli 2024 03:19]

Mijn eerste console, later de Sega Mega CD2 er nog aan vast geplakt. Heb ze allebij hier nog staan, en alle games. Krijg hem jammergenoeg alleen niet meer werkend.
Jammer :(.
Gelukkig doet ie het bij ons nog wel (Mega Drive II). Laatst met m'n broer en zijn twee kinds (4 en 6) micromachines racing gespeeld. was nog steeds net zo leuk als toen. Alleen maar nostagie en wonderbaarlijk dat het 25 jaar later nog steeds net zo goed doet.
Vinden de kinderen het ook nog leuk? Tegenwoordig zitten alle kids op de iPads, ze hebben onwijs veel gemist. Als ik ooit kinderen krijg, zou ik wel de neiging hebben om al het retro spul weer te kopen en ze dat te laten ervaren.
Anoniem: 221563 @Avioto30 november 2015 16:11
Dat is een van de redenen waarom ik het hele zaakje bewaar :) Verkopen levert toch nooit op wat je er eigenlijk nog voor zou willen krijgen.

Ook een van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan de huidige patch/DLC/MultiPlayer cultuur. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat je de betreffende games alleen nu echt goed kunt spelen, maar over een jaar of 10 heb je pech. Dan liggen alle servers plat, kun je geen dayone patch meer downloaden mocht je die kwijt zijn geraakt en zit je met veel halve games door de DLC die nergens meer te verkrijgen is. (Niet iedere game heeft DLC die uit de hoofdgame zijn gesloopt, zoals bijvoorbeeld een van de Assassins Creed delen).

M'n Xbox 360 is over 10 jaar veel minder waard dan de consoles hiervoor ;)
Valt wel mee, ik speel nog wekelijks cs 1.5 zonder steam. En ook rtcw et, mohaa en bf42 en die zijn allemaal 14-12 jaar oud. En nog vele spelers online
We hebben het over console games, geen pc games waarmee je zelf dedicated servers kunt opzetten.

Maar exact wat je zegt. Vroeger ging dat nog allemaal gewoon, tegenwoordig zitten er behoorlijk wat beperkingen op.
Ja ik krijg wel die indruk dat ze het leuk vonden. Het is iets wat ze dan samen kunnen doen met elkaar en ons. De oudste was er iig wel redelijk fanatiek mee (al versloeg ik m natuurlijk ruimschoots :)). De jongste was snel afgeleid door ander speelgoed.
Maar misschien dat deze twee nog niet zo iPad verwend zijn als sommigen kunnen zijn?

Als een zijstap denk ik dat het wel degelijk een meerwaarde kan hebben. Het is namelijk wel iets wat je echt samen met ze doet. Allemaal alleen op je Eigen telefoon/iPad zitten geeft toch een andere sfeer dan naast elkaar naar een splitscreen tv kijken. En dan elkaar aan de kant duwen met de controller (waar weinig aan kapot kan gaan).

M'n vriendin en ik hebben van het weekend Mario kart voor de Wii gehaald (oud ding), maar dat is wel ontzettend leuk. Misschien omdat wij uit een andere tijd komen en dat anders waarderen, maar heb toch wel het idee dat we dat over 6 jaar nog steeds wel kunnen doen met de kleine nu op komst.
Die van mij (2 meiden) zijn beide iPad verwend, maar kunnen Mario op zowel de 8 bit als 16 bit erg waarderen! Sterker nog, ze willen allebei een 8bit Peach op de muur hebben.
Zal ze binnenkort eens aan Sonic zetten op de Mega Drive :)
Je hebt tal van sites waar je sinds jaar en dag alle roms kan downloaden.
Emulator op hun smartphone en genesis en supernintendo games er bij op.
Tot mijn verbazing, bij geen van beide sloeg het aan.
Wel veel gratis games uit de playstore naast de gekochte Minecraft dat wel.

Wel nog een asrock ion met debian en een emulator voor als ik soms nog wat nostalgie heb en dan speel ik daarop de Streets of Rage reeks terwijl mijn megadrive in de kast ligt.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 23 juli 2024 03:19]

Een emulator op een smart phone is natuurlijk bij lange na niet hetzelfde.

Bij retro gamen gaat het om de gehele ervaring, echt voelen dat je oude games aan het spelen bent op een echte, klassieke console. Dat je cartridges moet gebruiken en controllers met draden eraan en non-HD beeld op een grote TV.
En multiplayer met zijn allen in dezelfde kamer in plaats van online.

Dat kan je niet even uittesten door de kinderen een oud spelletje op hun telefoon te laten spelen...
Gemist? Over 30 jaar kijken die kinderen net zo nostalgisch naar hun ouwe iPads en verzuchten zij net zo hard dat hun kinderen met hun nieuwe gadgets zoveel gemist hebben.
Anoniem: 319464 @Avioto1 december 2015 07:42
Ja mn zoon vind t prachtig. Maarja die voed ik ook een beetje op met ouwe zooi haha. nes, sega, zelfs een commodore 64 hebben we laatst geprobeerd. Hij speelt ook met mn ouwe speelgoed die mn ouders gelukkig hebben bewaard. En daarnaast zit die dagelijks in een 40 jaar oude mercedes.

Muziek luisteren we van de platenspeler, laatst wat kinderverhalen op plaat gekocht bij de kringloop. Loopt die zelf na de platenbakken om ze uit te zoeken. Ook een sinterklaas plaat gekocht met nog echte zwarte pieten voor op.
Hmm. LP's met zwarte Pieten er op. Ik ga inslaan. Die worden me straks toch een boel geld waard...
Prachtig hoe Sega met z'n oude systeem alsnog de 32-bit-markt probeerde te bereiken. Ik ken het systeem vooral onder de naam 32X
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sega_32X

Om dan ook te beseffen dat er een converter is geweest naar het oudere systeem Master System: https://nl.wikipedia.org/...e#Master_System_Converter
En nu iedereen maar zeuren over backwards compatibility...
De 32x was wèèr een andere uitbreiding, maar de mega cd2 had een 32x ingebouwd
Volgens mij klopt dat niet.

De Mega CD 2 was voor zover ik weet niet anders dan de Mega CD.

[Reactie gewijzigd door walterg op 23 juli 2024 03:19]

Klopt. De megaCD2 was voor de MegaDrive 2 zoals de gewone megaCD voor de gewone MegaDrive was en voor zover ik weet qua hardware vrijwel identiek. Afgezien van een paar casemods heb ik nog nooit ergens een built in 32X voorbij zien komen.
Er was een gepland apparaat dat een combinatie was tussen een Mega Drive en een 32X. De Sega Neptune.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sega_32X#Sega_Neptune

Uiteindelijk nooit uitgebracht omdat de 32X niet bepaald een succes was.
Die zou ik dan eens in de submit gooien bij @sebastius voor een 112-actie :)
Kan hij ook games repareren? Dan gooi ik graag mijn Castlevania er even bij in, want die doet het niet meer. :'(
Grote kans dat je connector wat viezig is. Wattenstaafje, wat alcohol en hoppakee. Deed voor mijn Virtus Rachng cartridge wonderen.
Mocht je er van af willen dan hoor ik het graag want ik heb alles nog werkend :)
Misschien is dit iets voor de Hardware 112 die sinds kort op de voorpagina verschijnt??
Anoniem: 696390 30 november 2015 15:11
Iedere keer wanneer ik zn nieuwsbericht als dit lees besef ik e pas hoe snel tijd eigenlijk gaat :(
De Z80 cpu in de megadrive zat er maar voor 1 reden; backward compatibility met het Sega Master System platform...
voor de rest werd die cpu niet gebruikt in de megadrive. Het is dus geen coprocesor maar gewoon een aparte cpu; welke ingeschakeld wordt als het toestel in 8bit modus gaat draaien, de 16bit 68000 wordt op dat moment niet meer gebruikt.

Btw; tot op de dag van vandaag kan je de sega master system NIEUW kopen in brazilie; dit is een console van meer dan 30 jaar oud en is dus officieel de langstlopende console.. wie dacht dat de playstation dit record had met 9 jaar zit dus fout... er worden zelfs nog altijd games gereleased vor de sega master system... Ik ben ooit trouwe eigenaar van deze console geweest; het was de beste 8 bit console die je maar kon vinden.... al m'n vrienden hadden er ook een, en die dat een nes hadden waren elke keer jaloers als ze het betere beeld & geluid zagen en de vele vette arcade-ports die op de nes niet verschenen...
Volgens Masami Ishikawa werd de Z80 óók gebruikt voor het geluid: http://www.siliconera.com...e-companys-past-consoles/
Als je trouwens mooie plaatjes zoekt, kan je beter googlen op Rika Ishikawa, maar da's wel heel erg off-topic ;)

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 23 juli 2024 03:19]

In een ps2 zat ook een volledige ps1, oa voor backwards compatibility.

In ps2 spellen werd ie echter als coprocessor gebruikt, hij regelde de i/o als ik me niet vergist.

Zelfse verhaaltje bij de megadrive
Zo idd... Zat er zelf ook aan te denken. Ik heb me goed vermaakt toen met die console. Daarvoor had ik volgens mij de commodore 64 waar ik ook goede herinneringen aan heb.
En als het lees denk ik: naar de zolder en kijken of die SNES, die nog in de verhuisdoos zit, nog werkt en Mario World spelen :)

Heb ze allebei gehad de Megadrive en de SNES, maar speelde toch het meest met de laatste. Zal toch het aanbod van de spellen en de voorkeur voor Mario zijn geweest. Vond de SNES grafisch sowieso mooier.
Ik denk dat sommigen onder ons ook nog wel bepaalde andere goede games van de Mega Drive herinneren waaronder Streets of Rage (II), Vectorman, Phantasy Star, Shining Force, Toejam & Earl, Sparkster, de MK-series (met over het algemeen meer bloed dan de SNES-versies), Shinobi, Comix Zone, Dynamite Headdy, sommige Disney games waaronder Aladdin en Quackshot, Probotector (Contra Hard Corps), Sonic & Knuckles, Sonic 2, Sonic 3, Ristar, Gunstar Heroes.
Quackshot... Als ik dat muziekje van level 2 (stadje) hoor wordt ik meteen vrolijk...
World of Illusion met Donald en Mickey, Desert Strike, Jungle Strike, Urban Strike.

Man man, wat een herinneringen....

Hadden jullie ook altijd ruzie met jebroertjes omdat de een de ander per ongeluk sloeg in Streets of Rage?

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 23 juli 2024 03:19]

De Quackshot-muziekjes zijn ook in huize ForFeet legendarisch! Leuk dat ze bljkbaar bij meer mensen nog steeds zijn blijven hangen. :)
Phantasy Star 3 was mijn allereerste aanraking met rpg's. Maandenlang gespeeld :)
Shining Force was ook erg leuk en vernieuwend.
Vectorman ja, geweldige game vond ik dat. Spot goes to Hollywood, Ristar en Jungle Book vond ik ook geweldig.

Jammergenoeg is de Megadrive hier jaren geleden al kapot gegaan. Meer plezier aan gehad dan aan m'n PS3 in ieder geval :).
Sega does what nintendon't!
Wat, 'failliet' gaan? ;)
Haha, sommigen vinden dit off-topic maar ik vraag me af of die het citaat kennen :-) Prachtige spelcomputer. Wat mij betreft was het 16-bit era echt de golden gaming era. Nintendo en SEGA waren lekker aan het concurreren en er zijn zó veel goede games uit die tijd. Af en toe speel ik nog een SNES game op mijn originele console, omdat gameplay > graphics :)
En zoveel jaren na de megadrive lancering noemde ik het nog steeds 'het-gehog' op z'n nederlands :P

Maar uit welk jaar kwam dan de mastersystem?

Daarna kwam toch ook nog die hype van de 32-bit opzetunit? Game die daar mee geadverteerd werd was iets met een wolf.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 03:19]

Altered Beast? Dat was in ieder geval de game die ik er destijds bij kreeg.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 23 juli 2024 03:19]

Ja, die was het :D Was die game nu zoveel beter dan andere games op de 16bit?
Het was een korte maar ijzergoed spel voor die tijd ;)
Klopt dat van de eerste Sonic wel? Ik speelde Sonic namelijk ook op de Sega Master System (8 bit)
Die 8-bit versie is een paar maanden na de Mega Drive versie uitgekomen. De 16-bit versie kwam in de zomer van 1991 uit, de 8-bit versie voor het Master System volgde dat najaar. Grotendeels dezelfde gameplay, maar andere levels en muziek, en uiteraard heel andere graphics. Een van de laatste spellen die uitgebracht werden voor het Master System. :)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 juli 2024 03:19]

Laatste spellen? Sonic the Hedgehog kwam uit in 1991. Daarna zijn er nog veel games uitgekomen waaronder een aantal Sonic's. Vooral in Brazilië is de console nog steeds populair en zijn daar games uitgekomen die hier niet zijn uitgekomen.
Dat zal best, maar die zijn uitgekomen voor de Mega Drive (en latere systemen), niet voor het Master System.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 juli 2024 03:19]

Good times. Ik heb hem nog in de berging staan met een schoenendoos vol spellen.

Heb me hier heel wat uurtjes mee vermaakt, lang geleden.

Vooral de Sonic games waren mijn favoriet, maar ook Altered Beast, Golden Axe, Lion King etc waren toppers wat mij betreft.
Zou hem niet in de berging bewaren, vochtig en koud.
Leuk artikel! Zelf heb ik nooit hiermee gespeeld. Was in die tijd nog buiten aan het rondrennen. ;)

alhoewel... op regenachtige dagen mochten we op de computer (yoehoe!) in DOS een spelletje doen :+
Idd als het regend als kind had je het gevoel dat het nooit regende.

Mocht ook alleen spelen als het regende en mijn moeder niet de zapper had. :o Meestal waren we toch buiten ook al regende het
Vergeet niet dat de z80 icm een passieve adapter (bijna) volledige backwards compatibility met zijn voorganger: de master system opleverde. Een truukje dat nintendo ook in de gameboy advance toepaste. De z80 werd ook daar voor zowel audio als backwards compatibility met de gameboy (color) gebruikt.
Dat was idd de koning! Altijd gebaald dat Nintendo dit nooit met de NES heeft gedaan, al was de Super Gameboy ook leuk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.