Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 262 reacties

Volgens Rahul Sood, cto van HP's game division, heeft Microsoft een project geschrapt dat gamers op de pc in staat zou stellen om te spelen tegen gamers op de Xbox 360. Pc-gamers zouden daarbij namelijk te veel in het voordeel zijn.

Pc gamingHP's Rahul Sood stelt in een blog dat hem geruchten over het project ter ore zijn gekomen. Microsoft zou maanden geleden hebben onderzocht of het mogelijk is om spelers op pc te laten uitkomen tegen spelers op Microsofts eigen Xbox 360. De integratie zou deel uitmaken van Microsofts Live-strategie. Technisch was er geen probleem. Spelers zouden games als Unreal Tournament en Gears of War kunnen spelen.

Toch heeft Microsoft het project geschrapt, omdat de pc-gamers te veel in het voordeel waren. Microsoft nodigde een aantal top-consolespelers uit en liet die spelen tegen een aantal middelmatige pc-spelers. De consolegamers werden tijdens de diverse tests keer op keer afgeslacht door de pc-spelers, die veel voordeel haalden uit het gebruik van muis en toetsenbord. Volgens Sood heeft Microsoft het project vervolgens stopgezet, omdat het niet goed zou zijn voor het imago van de Xbox 360. Sood meent dat het project wel goed was geweest voor het imago van de pc. "Pc-gaming had er veel beter voor gestaan als Microsoft het project had doorgezet", aldus de cto.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (262)

1 2 3 ... 7
1 stap verdergaan Microsoft, breng een xbox 360 uit met native toetsenbord en muis ondersteuning voor games.
Dan wil ik opeens ook een xbox.
alsjeblief niet! Wat moet de Xbox met een primitief, niet ergonomisch en digitaal toetsenbord?Analoge besturing en buttons zijn al jaren een standaard in console-land...waarom terug naar de jaren 80? En zeg nou zelf....Fable 3 of God of War met Muis en toetsenbord :+
En zeg nou zelf....Fable 3 of God of War met Muis en toetsenbord :+
Het feit dat de games waar jij op doelt niet met muis en toetsenbord werken komt omdat het slecht geporte console games zijn. Hierdoor zijn ze op een PC niet te spelen.

OnTopic: Er zijn genoeg genres waarbij er gemakkelijk zowel PC als console gamers tegen elkaar kunnen spelen. Denk aan race en sport games en misschien zelfs een goed uitgewerkte RPG.
als echte pc gamer was Fable en God of War prima te spelen met een toetsenbord en muis.
maar het blijft behelpen op je toetsenbord....je kan nooit zo fijn reageren als een joypad met analogestick en ergonomisch geplaatste knoppen...
Je hebt alleen maar een hele plank met knoppen, je kiest zelf waar ze ergonomisch zijn voor je. Ik kan uuuuuren aan een stuk FPS spelen zonder mijn linkerhand te moeten verplaatsten of maar iets van kramp te voelen. Omdat je pols kan rusten op je bureau en de vingertoppen geen enkele onnatuurlijke beweging moeten maken.

Dat de devs niet de moeite nemen en een half uurtje eens spelen op PC om te zien hoe dat gaat is hun probleem
Ergonomisch geplaatste knoppen? 8)7

Je weet wel dat je op een toetsenbord alle knoppen kunt toewijzen aan een bepaalde actie? Behalve misschien vlieg games of race games zijn er maar weinig genres waarin een controller het wint van een toetsenbord +muis.

En voor al die mensen die zeggen "Op de bank kan ik lekker relaxed gamen" Ga slapen ofzo! Gamen hoeft niet relaxed te zijn, gamen moet juist spanning in zitten. Net het redden om die vlag te capturen, net die ene eindbaas verslaan na lang proberen.
alsjeblief niet! Wat moet de Xbox met een primitief, niet ergonomisch en digitaal toetsenbord?Analoge besturing en buttons zijn al jaren een standaard in console-land...waarom terug naar de jaren 80?
Omdat het volgens onderzoek dus vele malen beter werkt dan de XBox controller in FPS games. Heb je het artikel gelezen?
Een van de redenen waarom ik een xbox heb is de relaxfactor. Lekker op de bank hangen met een controller in je handen. Als je dan weer een muis en toetsenbord neemt, dan moet je meteen weer een wat solidere ondergrond hebben om goed te kunnen spelen... moet je dus aan tafel oid. Dan had je weer net zo goed een PC kunnen hebben, voorals als geld minder een rol speelt gezien PC grafisch in best wel wat games meer kan.
Het n sluit het ander niet uit natuurlijk. Op de bank pak jij je controller voor relaxed gamen, aan je bureau heb je de keuze.
Een console als spellen platform met toetsenbord/muis verlost ons van de steeds hogere systeem eisen op de pc.
Juist die steeds hogere eisen zorgen voor een mooier spel ;) Grafische ontwikkelingen moeten natuurlijk wel door blijven gaan. Zo'n Xbox 360 is wat grafisch betreft gewoon.. troep, vergeleken met hedendaagse videokaarten. Als je nu een pc samenstelt om te gamen, gooi je er minstens een 5770 in, en meestal ga je voor een 5850. Een Xbox 360 is er een mier bij.... ;)

Als de hogere systeemeisen niet op de pc komen, dan komt die wel op de Xbox, in een vorm van hot swapable videokaart oid ;). Anders kunnen we niet ontwikkelen op grafisch gebied. en zal die Xbox 360 voor eeuwig blijven, en zeg nou eerlijk.... dat ding s al out-dated qua performance.


Back on-topic

Ik vraag me af of dit wel zo'n goede set is van MS, als ze er nou voor zorgen dat je op de Xbox 360 met contoler kunt n met toetsenbord+muis, dan kun je in de game wel kiezen van ''Enkel controler VS Controler, enkel Toetsenbord+Muis of beide mogelijkheden. Ook in online modus, gewoon een filter ertussen.
Zo houdt je voor degene die een top pc wil hebben voor de graphics etc van het spel de mogelijkheid, en degene die ouderwets een simpele console willen hebben staan kunnen ook blijven.
Ieder wat wils lijkt me dan. En dan zit ik niet vast aan een domme console die ik van MS moet kopen, met crappy hardware zoals ''Red Rings of Death'' Laat me dan maar een eigen pc bouwen, maar nog wel tegen mijn vrienden op de console kunnen spelen.
Aangezien Microsoft via Logitech al hardware op de markt brengt, zouden ze ook op speciale toetsenborden en muizen voor de Xbox kunnen uitbrengen. De XBox 360 kan de vendorid van de hardware controleren. XBox gamers welke zich benadeeld voelen ten opzichte van PC gamers, kunnen dan alsnog extra hardware aanschaffen en Microsoft verdient op die manier wat extra geld.

Daar moet de marketing afdeling van microsoft wel wat mee kunnen.. Aan de andere kant geeft Microsoft op deze manier toe dat consoles voor bepaalde genres minder geschikt zijn.
Ik heb al een Xbox maar gebruik hem enkel als party-console heb er nog nooit in me 1tje op gezeten, vind er geen zak aan, met meerdere mensen is het dan weer wel leuk en is vaak op 1 PC niet nodig (hoewel ik wel 3 PC's in huis heb war op gegamed kan worden). Heb dan ook enkel games die je co-op kan spelen en een online functie hebben voor 2 of 4 mensen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2010 15:17]

Muis en keyboard komen iig binnekort voor de ps3

http://www.penguinunited.com/ProductPicture1.jpg
sterker nog.... het bestaat al...
zoek maar op XIM adapter
Jep fantastisch ding he de XIM, ik kan echt niet meer zonder. Battlefield en MW zonder XIM ik zou het niet meer kunnen en zeker niet willen. Ok de prijs was een minpuntje maar zeker de "FPS met controller frustratie" waard
Net zoals P-nut hierboven al zegt, maar dan ook nog eens dat sommige spellen gewoon een USB muis en toetsenbord gewoon ondersteunen (UT3 bv)..
ik speel zelf beter op de console dan op de pc..
nooit gedoe met virussen of laggy beeld ivm applicaties..

gewoon doen waar het ding voor bedoeld is gamen..
een joystick ligt mij toch beter dan een muis maargoed dit is mijn mening..

vind het jammer dat het niet door gegaan is. shadowrun had die optie wel maar daar heb ik nooit tegen pc gamers gespeeld volgens mij..

verder is het ook een kwestie van snelheid en muis enz omlaag zetten..
gewoon regels maken qua max dpi (natuurlijk zijn er omwegen) bijv als je tegen xbox gamers zou willen gamen. dat die een max dpi mogen hebben..

en verder zal er nog wel iets aan te passen zijn op de xbox zodat het voordeel van de pc gamers weg is.. denk aan bijv beetje meer health (niet zichtbaar)
Op het moment dat je beperkingen gaat leggen aan 1 kamp, dan zul je een stroom van klachten krijgen. En daar gaat je imago van naar de knopen.
een joystick ligt mij toch beter dan een muis maargoed dit is mijn mening..
Hangt dat niet af van het spel?
Een flight- of race sim is beter met joystick dan met muis te besturen, maar in een FPS zou ook jij zou met een beetje oefening met een muis beter zijn dan met joystick (zonder auto-aim natuurlijk).
nooit gedoe met virussen of laggy beeld ivm applicaties..
waarop typ je dit dan?
Lijkt me vrij logisch dat shooters op de pc in het voordeel zijn. Maar er zijn zat andere typen spellen waarbij dit totaal niet uit hoeft te maken (voetbal- en andere sportspellen, racegames, bepaalde RPG's, etc). Jammer dat ze er voor hebben gekozen om het stop te zetten, had denk ik een leuke uitbreiding geweest...
MIsschien komt er wel nog op een gegeven moment de beslissing om er toch meer verder te gaan. Bepaalde games zul je idd nooit heel goed op een console kunnen spelen, net als bijv. een RTS.

Ik denk wel dat in de toekomst men steeds meer alles-in-n -gericht gaat kijken. Ook qua games.
Vreemd want ze hebben het eerder gedaan op de Xbox360 met een spel genaamd Shadowrun... Verbaas me er dan ook dat ze dit project stopzetten. Er zijn genoeg spellen die je beide goed kunt spelen op console of PC.

http://www.maisbaratogame...ges/shadowrun_xbox360.jpg
Shadowrun? Je bedoelt dat onding waarbij de pc-gamers zo zwaar gehandicapt werden ten opzichte van de consolegamers (die overigens ook nog een 10x groter vizier en auto-aim kregen) dat er een maand na de release bijna geen enkele pc-gamer meer te vinden was op de servers? Ja dat was wel een geslaagd experiment moet ik zeggen...
Zo denk ik er ook over.

Kijk maar naar command and conquer KW. Dat is toch niet te spelen op console. In ieder geval niet op het niveau waarop ik het speel :Y)

Games die op consoles erg leuk zijn om te spelen zijn adventure games, race spelletjes, voetbal games, vecht games en ga zo maar door.
Toch een kwestie van invoermethode aanpassen? Zoals Himlims al zegt t+m op console of gamepad op pc verplichten.

Maar dat is ook de reden waarom ik liever spellen speel op de PC. (Makkelijkere besturing, meer mogelijk)

Al is het wel zo dat de pc de wii-mote en kinect nog niet kan evenaren denk ik.
Mensen willen onderuitgezakt op hun bankje gamen en niet achter een bureau met t+m. Een gamepad voor pc verplichten zou dan wel weer een goed idee zijn. Maar wrm zou je als speler moeten aanpassen aan het spel. Dat is totaal niet de filosofie van het gamen.
Spelers verplichten een onnauwkeurige input te gebruiken wat nog duurder is als een tobo +muis samen. Laat me niet lachen. Imo hoort FPS gewoon niet op een console met controller input thuis basta.
Mensen willen onderuitgezakt op hun bankje gamen en niet achter een bureau met t+m.
correctie: "mensen" moet zijn "een bepaalde groep mensen"

Ik heb een hekel om op de bank, met een gamepad een game te spelen. Ten eerste omdat ik gamepad niet lekker vind spelen, en ten tweede omdat de ergonomie van een bank nou niet bepaald hoog is, ten opzichte van een beetje bureaustoel.
Een gamepad voor pc verplichten zou dan wel weer een goed idee zijn.
Dit is serieus het domste idee dat ooit is gegeven (maar gelukkig ben je niet de enige die het goed idee vindt).
Maar wrm zou je als speler moeten aanpassen aan het spel. Dat is totaal niet de filosofie van het gamen.
Eindelijk iets waar ik het met je eens bent, helaas dat de producenten dit niet snappen (met name MS, Sony en Nintendo). Het feit dat er PC-only, PSx-only en Nintendo X-only games bestaan geeft al aan dat ze niet snappen dat er een groep mensen is die niet op een ander systeem willen/kunnen spelen (en dus moeten aanpassen aan het spel).
Een gamepad voor pc verplichten zou dan wel weer een goed idee zijn.
Dan kan het mij niets schelen hoe goed je spel is, ik koop het niet. Ik speel op PC omdat ik met muis en keyboard wil spelen, punt uit.
Onderuitgezakt op een bankje... miss hebben de console spelers daarom verloren, die zitten liever onderuitgezakt ipv serieus te spelen. De helft van de console spelers was gewoon half in slaap gevallen met hun "relaxede" controller. :P
Ergens ook wel logisch, met muis en toetsenbord kun je nu eenmaal sneller en preciezer reageren dan met een controller. Een soort van aim-guidance voor de console variant had het misschien eerlijker kunnen maken, maar ik vermoed dat dit een delicate balans zou geven, die even snel weer oneerlijk uitkomt in het voordeel van de console speler.
Je lost de ene oneerlijkheid op met een andere oneerlijkheid, wat de balans eigenlijk alleen maar verder verstoort.

PC gamers kunnen door hun muis sneller reageren (zullen eerder in run/gun stijl spelen?), en console gamers kunnen "sweepsnipen" (over iemand heen zwiepen met je sniper, en vuren wanneer de autoaim de boel overneemt).

Zie het als een systeem met klassen, maar dan aan je opgedrongen.

Als de verschillen niet zo groot waren (pro v.s. pro, KB&mouse wint 54% van de tijd) zou ik het geen probleem vinden, maar als middelmatige spelers de pro's helemaal inmaken met een muis wordt de boel gewoon oneerlijk.

Daarbij zijn er voor de PC ontzettend veel hacks, van wallhacks tot autoaim, dat gezeur heb je op een 360 gelukkig niet-nauwelijks.
Ik ben het helemaal met je eens.

Ik denk dat als je op consoles autoaim aanzet en dan pro vs. pro de resultaten misschien dichter bij elkaar liggen, al ligt het er dan aan hoe goed de autoaim is.

Ben heel erg benieuwd hoe dit in de nieuwe Crisis is opgelost, omdat de engine namelijk native zowel PC als PS3 als XBOX360 ondersteund.
De engine is inderdaad multiplatform, maar ik ga ervan uit dat er speciale modules zijn voor elke versie. De PC versie zal ongetwijfeld support hebben voor een xbox controller als input methode (hebben wel meer games tegenwoordig), maar ik hoop dat de autoaim schittert door afwezigheid. Anders maak je het cheaters wel heel makkelijk als ze alleen maar een Lua'tje moeten aanpassen met "auto_aim 1" :+

De PC is gewoon veel gevoeliger voor cheats, en daarvoor valt gewoon niet te compenseren. Iedereen die bijvoorbeeld COD6 via steam speelt weet dat VAC geen garantie is, en punkbuster werkt ook niet altijd.
de originele crysis had last van cheaters.... veel last. Niet meteen door externe programmas maar mensen die alle modes van hun nanosuit tegelijk aan hadden met infinite energy (dus onsterfelijk, supersnel, heel hoog springen en quasi onzichtbaar) ik hoop echt dat ze bij deze hun les geleerd hebben
Echt heel erg jammer vind ik dit, lijkt mij dat dit ook heel erg spelgericht is?
Daar ben ik het mee eens. Tuurlijk zijn PC gamers in het voordeel bij 3D shooters. Maar of dat ook zo is met bijvoorbeeld race of puzzelspelletjes vraag ik me sterk af.
Tuurlijk Zijn PC gamers in het voordeel. want de Xbox controller werkt ook op de PC.
Dus daar geen verschil, of toch, er zijn meer versies en merken zodat je minder gebonden bent aan de MS controller setup.
Goed dat het stop is gezet. Uiteindelijk zouden de xbox spelers toch er voor kiezen om of met muis en toetsenbord te spelen, of helemaal niet. Hierdoor zou het spel dan puur leuk zijn voor de PC, en uiteindelijk alleen (online) gespeeld zou worden door PC-gamers.
Tenzij je in een spel duidelijk een afscheiding zou maken tussen console en pc-gamers waardoor je alleen in bepaalde servers gemixt kunt spelen. Hierdoor hou je het overzichtelijk en hoeft een game niet per se alleen door pc-gamers gespeeld te worden.
En dan valt meteen het hele princiepe van het project in het water, namelijk PC vs Xbox.

Goed plan, laten we dat invoeren maar dan Xbox en PC servers maken ... 8)7
Ik, als PC gamer, zie het probleem niet zo ;)

Toch denk ik dat cross-platform/console gaming niet ver weg meer zal zijn. Het enige wat het nog tegen houd is commercie. Sony wil niet zijn platform verbinden aan de XBOX360 en andersom. Ik denk/hoop dat het toch niet lang meer zal duren... Zou het nog groter/leuker maken.

Tevens, op de XBOX zijn veel spelen te vinden die niet last hebben van het muis/keyboard voordeel. Dit is voornamelijk bij First Person Shooters. Misschien dat ze het voor andere games dus wel kunnen gaan doen?
Niet allen FPS, wat dacht je van RTS games als Starcraft en C&C. Dat is niet te doen op een console. Enige RTS op de xdoos die in de buurt kwam was HALO Wars...maar ook dat was eigenlijk een lachertje.

RPG's maken ook vaak gebruik van vele shortkeys die je gewoon niet genoeg hebt op een controler. Voordeel daar is dat bijv een pc gamer veel sneller een spreuk oproept en tegelijkertijd health kits gebruikt, waar je met je controller een menu moet openen en doorlopen...werkt dus niet.
Dat is nou juist waarom veel console spelers op een console spelen.
Je speelt in een ander tempo. Geen 1000 dingen tegelijk, wat minder fanatiek wellicht.
Jammer, ik kijk al jaren uit om consolegamers te pownen. Nu gaat dat er nooit van komen.
Ik vind het jammer dat het niet kan, je kon voor multiplayer nog steeds aparte servers maken. Enkel met controllers, mouse keyb of gemengd. dan kan je zelf nog steeds kiezen wat je wil. je kan dit toch makkelijk laten autodetecten door je Xbox zelf.
Ik zelf vind het een gemiste kans. Het zou echt verbredend werken voor de gehele game industrie.
En de bewering van Microsoft is dan precies goed. Het zou alleen pc-gamers helpen en de console-spelers niet.

Gelukkig zijn er bedrijven die niet alleen aan het egoisme van pc-gamers denken. Ben er trouwens zelf 1 ;)
Euhm, juist ja,

even denken,
dan verplichten we de console op pc :P

neen, het moet vooral een keuze blijven. Je kanmixed gaan spelen maar moet niet. maar als het softwarematig perfect mogelijk is, waarom dan niet. Tis een beetje als alle medicijnen verbieden omdat sommige kindjes als mongolen geboren worden na het innemen tijdens een zwangerschap.

Er zou ook moeten gekeken worden naar depoorten die het opent, Litlle big planet bvb op pc. ik zie niet in welke giga voordelen dat zou kunnen meebrengen, ik zou dat gewoon leuk vinden ook tekunnen spelen tegen oa consolegamers.

Ik blijf erbij, tis een gemiste kans, en de reden die ze opgeven is een drogreden.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True