Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Nokia heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 42 procent meer smartphones verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers. De gemiddelde prijs van de smartphones ging echter fors omlaag.

Nokia 5230Door de prijsdaling stegen de inkomsten uit de verkoop met 'slechts' 12 procent, staat in de kwartaalcijfers die de marktleider donderdag bekendmaakte. Terwijl Nokia vorig jaar nog gemiddeld 181 euro kreeg voor een smartphone, daalde die prijs in het tweede kwartaal van 2010 tot 143 euro. Nokia verkocht 24 miljoen smartphones afgelopen kwartaal. Daarmee is het concurrenten ver voor. Apple verkocht ongeveer acht miljoen iPhones, terwijl RIM rond tien miljoen BlackBerry's verkocht. Naaste concurrent Samsung heeft nog geen cijfers van smartphoneverkopen gegeven.

Met de stijging van 42 procent loopt Nokia volgens eigen schattingen in de pas met de smartphonemarkt als geheel, die volgens Nokia eveneens met ongeveer 42 procent is toegenomen. Hierdoor bleef het marktaandeel van Nokia stabiel op 41 procent. De groei komt grotendeels door het grotere aanbod en snel populair worden van smartphones, maar ook door het ontstaan van een markt voor goedkopere modellen met vooral Symbian en Android. Nokia verkoopt zelf bijvoorbeeld de 5230, een smartphone met touchscreen en Symbian S60v5, die voor 140 euro in de winkel ligt. Ook sommige nieuwe Android-toestellen hebben zulke lage prijskaartjes meegekregen.

Nokia realiseerde een omzet van ongeveer tien miljard euro en lag daarmee 1 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst daarentegen daalde met 20 procent naar 660 miljoen euro. Nokia verkocht in totaal 111 miljoen mobiele telefoons, 8 procent meer dan vorig jaar.

Verkoop smartphones per OS per kwartaal (bron: AllAboutSymbian)

Deze grafiek toont per mobiel OS het aantal smartphones dat per kwartaal wereldwijd is verkocht. Bron: AllAboutSymbian

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

En wat precies classificeren ze dan als smartphone, want als ze gewoon meer modellen zijn gaan maken of ze includeren er nu gewoon meer, dan kan je al aardig wat van de groei gaan verklaren. Het meer modellen lijkt volgens het bericht de grootste bijdrage te hebben gehad, of lees is dat verkeerd? 8% meer verkopen klinkt dan weer wat minder spectaculair namelijk.
Bron

Uit het onderschrift bij het chart DEVICES & SERVICES NET SALES BY CATEGORY in het persbericht kan je opmaken dat bij Nokia alles tot smartphone word gerekend wat geen s30 of s40 als os draait.
DEVICES & SERVICES NET SALES BY CATEGORY (EUR million) Q2/2010

.......

1Series 30 and Series 40-based devices ranging from basic mobile phones focused on voice capability to devices with a number of additional functionalities, such as Internet connectivity, including the services and accessories sold with them.

2Smartphones and mobile computers, including the services and accessories sold with them.

3Does not include the net sales of the security appliance business that was divested in April 2009.
S30? Worden die nog verkocht? Ik dacht dat de 6310i de laatste was.
Draaien die ultra low cost telefoontjes (die kraken als te hard op de toetsen duwt) van Nokia daar niet op?
Dat zijn ook die telefoontjes die niemand van je wil stelen, maar die wel ruim een week zonder te laden mee gaan. Waar je idd niet mee kan emailen en internetten (wat de meeste smartphone gebruikers anno 2010 ook niet doen.)

(no pun intended, maar ik heb diere herinneringen aan m'n nokia 3210)

@johanw910:
Je hebt gelijk mijn reaktie gaat meer over nostalgie (emotie? ;( )
Alhoewel, de batterij van de 3210 bleef jaren lang goed (3 dagen per laadbeurt), als je hem maar volledig ontlaadde en oplaadde. De 3310 was de eerste met Li-ion batterij wat zogenaamd "veel beter" was, maar wat mij betreft meer een vette marketing leugen.
Het meest ironische is dat mijn 3210 werd gejat. In die tijd was 'ie nog wel wat waard. Maar als je tegenwoordig je 1100 (batterij meer dan 2 weken volgens de spec) laat liggen komen ze grif achter je aan hollen "meneer, uw telefoon!"

[Reactie gewijzigd door rbs760 op 22 juli 2010 20:18]

De accu van de 3210 was anders een niet zo heel beste NiMH die nu waarschijnlijk al overleden is, al heeft het ding sinds je hem gekocht hebt alleen nog in een kast gelegen. Mijn eerste gsm was een 3310, ook heel leuk voor die tijd maar de accu was altijd het zwakke punt, ik heb er zeker 3 versleten.
Ik heb ook drie 3310's versleten, maar het waren toch de stevigste telefoons die ik me tot hier toe kan herinneren (je wil niet weten wat die telefoontjes allemaal overleefd hebben).
De telefoon heeft het ook wel overleefd, alleen de accu niet. Ik heb 3 accu's versleten in dezelfde 3310. De 3310 had trouwens ook maar een NiMh accu, al heb ik er op een gegeven moment een kloon Li-ion accu ingezet met meer capaciteit.

De simpele toestellen van Nokia die nu lopen op een moderne accu gaan wel lang mee op die accu ja.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 22 juli 2010 21:49]

Ik denk eerder dat je je Nokia 1100 niet weer ziet ;) die is meer waard dan een iPhone
http://www.portablegear.n...eliefd_bij_criminelen.htm
Trappen die nog steeds in die hoax?

[offtopic]
Het veranderen van de IMEI doet niks voor het onderscheppen van smsjes met TAN codes, dan zou je het IMSI van de simkaart moeten clonen. Overigens kun je in een 3310 makkelijk het IMEI wijzigen door de firmware te flashen, dat was destijds de standaard unlock methode voordat NokiaTool dat met een datakabel kon en voordat er unlock code generatoren op de markt kwamen.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 22 juli 2010 21:55]

Het is een vertekend beeld. Nokia innoveert de laatste jaren nauwelijks en brengt telkens weer een oud model in nieuwe verpakking uit. Alleen de N900 kan bij een goede doorontwikkeling een start zijn van weer iets moois.

Ik heb zelf een Iphone en die werkt beter dan ik ooit verwacht had. Maar niet in alle gevallen is dat de telefoon die bruikbaar is en bovendien vind ik hem veel te duur. Vooral de prijsverhoging van de Iphone 4 bij T-Mobile valt bij mij verkeerd. Reken maar dat er wereldwijd een heel grote markt overblijft voor niet touchscreen toestellen. Daar kan Nokia prima in voorzien. Nokia pakte het afgelopen jaar een groot deel van de goedkope smartphone markt. Dit zal lukken tot Andro´d nog 1 of 2 stappen verder ontwikkeld en er voldoende budget andro´d toestellen te koop zijn.

Het vertekende beeld komt als je het mij vraagt er uit voort dat Nokia toestellen met de specs van de N95 de afgelopen jaren verkocht voor de prijs van de eerste beste budget prepaid. De 5800 was het begin, de 5230 is echt een koopje. Ik heb er laatst een gehaald voor 135,- nieuw met de gratis Nokia navigatiesoftware er bij. Prettig toestel, maar wel verouderd in concurrentie met Samsung, RIM en Apple. Oude wijn in nieuwe zakken. Dat is Nokia op dit moment.

Door de enorme prijsdaling van Nokia smartphones die 3 jaar terug nog top of the bill zouden zijn geweest kan ook de gewone man nu zo'n Nokia ex-topmodel betalen. De daardoor flink gestegen verkopen maken dat Nokia het dit jaar nog goed lijkt te doen. Als Nokia niet snel met wat spectaculairs komt, dan storten de verkopen zeker in.

De N97 was al niet zo'n succes en werd net als de N95, N96 achtervolgd door problemen. Als je nieuwe topmodel Nokia nu direct rete stabiel was, dan hadden ze een goed argument om de zakelijke markt nog te overtuigen.

Laat Nokia zijn eigen koers varen, maar wel innoveren. Slechts Apple gaan klonen is een dood spoor. Het nagenoeg verdwenen Motorola weet ook steeds opeens weer terug te komen. De Milestone lijkt mij prachtig. Ik denk dat zij ook weer flink mee zouden doen door een herintroductie van de startac. Voor Nokia moet eens gedacht worden aan de herintroductie van de Nokia 8110, 6110 en communicator, maar dan in een geupdatete versie.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2010 10:17]

Ik zou durven beweren dat straks alle telefoons smartphones zijn, ik weet niet precies wat de criteria zijn en of de lat elk jaar hoger gelegd wordt... Maar volgens mij moet een smartphone naast bellen ook kunnen internetten, e-mailen en documenten kunnen openen. er zijn weinig toestellen die dat niet kunnen zegmaar.
Het voornaamste critierium voor een smartphone is dat je er 'native' 3rd party applicaties op kan installeren.
(edit: crosspost/edit van 'native')

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2010 16:23]

Niet helemaal - op bijna alle Nokia's kun je Java midlets installeren, terwijl de toestellen die niet verder gaan dan dat meestal toch niet tot de smartphones gerekend worden. Meestal hanteert men VZIW de eis van native applicaties.
java is dan ook niet native. native houd in dat je code gecompileerd wordt tot instructies die op je cpu kan draaien. java wordt echter tijdens runtime vertaald naar machine code.
Android doet anders toch echt hetzelfde...
En WM7 (.NET/XNA), en Blackberry (Java VM) ook. De definitie is strikt gezien ook niet heel houdbaar, al kan je zeggen dat de Android/WM7/Blackberry apps een stuk meer functionaliteit kunnen hebben dan een generic Java J2ME Midlet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2010 19:28]

Bij android kun je ook native draaien :)
(wel is naar de NDK gekeken?)
Dat zeg ik toch: op Nokia smartphones kun je native applicaties installeren (en uiteraard ook Java midlets), op de featurephones alleen maar midlets.
Een smartphone moet op een os draaien en niet een eigen besturingssysteem.
De samsung jet bijv. had in zijn tijd hele goede specs maar was geen smartphone maar een featurephone omdat de jet op een eigen besturingssysteem draaide.
das natuurlijk ook onzin want de iphone Nokia N900 heeft ook een zeer 'eigen' OS en is zeer zeker een smartphone.
laten we dingen nu eens met een andere 'super'telefoon vergelijken :P

ik denk dat de minst kwetsende definitie van een smartphone is;

dat ie:
A krachtig genoeg moet zijn om zeer uiteinlopende software goed te kunnen draaien,
B een degelijke methode moet ondersteunen om informatie te verwerken (qwerty toetsenbordje of een goed touchscreen)
C dat ie goed te sychroniseren is met andere 'computers' - dus niet enkel met 1 programmatje.
ik vind B wel wat subjectief...

ik kan sneller typen met t9 woordenboek op een klein toetsenbordje dan oip een qwerty toetsenbord. Je kan toch maar max 2 vingers tegelijk gebruiken... (en dit moet helemaal niet touch screen zijn voor mij, daar kan ik niet blind op typen :p)
Het maakt toch niet uit dat Nokia meer verschillende modellen heeft op dt moment dan een jaar geleden? Het aantal modellen maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, en dat geef je ook aan, is wanneer een telefoon als smartphone geteld wordt. Bij nokia zal dat wel voor alle S60v3, S60v5 en Maemo telefoons gelden.
Dat is voor Nokia heel makkelijk. Symbian en Meego zijn smartphones en het eigen S40 OS is dat niet.
Bij Nokia noemen ze elke telefoon die niet op een proprietary OS draait gelijk een Smartphone. Dat slaat natuurlijk nergens op. Zo heb je honderden telefoons van andere merken die exact hetzelfde kunnen met proprietary OS die zou je dan ook smartphone kunnen noemen.
Bij Nokia is S30 en S40 mobile phones, S60 (S^3) en Maemo (MeeGo) zijn Converged Mobile Devices - wat wij hier smartphones noemen. Deze definitie wordt breder gedragen in de telecomindustrie en de voornaamste factor des onderscheids is de mogelijkheid 3rd party apps te installeren - waarbij J2ME-apps niet meetellen :)
En wat volgens jou visie is dan een smartphone?
Uit de bron van het stuk blijkt toch dat de S30 en S40 niet meegeteld worden met de smartphones, maar mobile phone wordt genoemd.
Welke dan? Native applicaties installeren kun je in elk geval niet op de meeste proprietaire OSen, alleen Java midlets maar dat gebruikt Nokia zelf ook niet als criterium.
Wat wel grappig is aan deze grafiek is dat je kunt zien dat Android ook zijn opmars maakt.

Ik ga nu over van de N97 naar de Desire van HTC. De reden hiervoor is dat ik vind dat een vlaggenschip niet 3 maanden vlaggenschip moet zijn maar een jaar. En precies 3 maanden na de N97 kwam de N900 uit, die op veel punten veel beter is.

En dat vind ik zelf jammer :) Daarnaast vind ik de Desire een erg mooi vormgegeven telefoon en wordt ik licht geprikkeld door Android en de mogelijkheden ervan.
Vindhet ook wel uniek hoe dat niet/nauwelijks ten koste van andere smartphone OS'en lijkt te gaan (die hadden natuurlijk allemaal meer gestegen als android er niet was ,amar ze dalen ook niet hard). Denk persoonlijk dat windows phone 7 de groei van android een halt toe gaat roepen en dat android en WP7 elkaar in balans gaan houden.

Ook zou ik wel eens de omzet/winst cijfers op smartphones willen zien, Denk dat Apple en RIM dan bovenaan staan.
alsjeblieft. Als je over de hele mobiele telefoonmarkt kijkt: met zijn tweeen verkopen Apple en RIM 3% van de telefoons, maar maken 35% van de winst. De magische formule: hoge prijzen (kunnen) vragen voor je toestel, en extra centen verdienen met extra services.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2010 16:45]

Hoe kun je dat nu beweren? Android is in anderhalf jaar tijd bijna net zo groot als Blackberry en ruim 2 keer zo groot als Windows Mobile (dat al anderhalf jaar gestaag aan het zakken is). Ik denk dat Android de nekslag wordt van Windows Mobile en dat andere aanbieders ook flink last krijgen van Android. Als je aandeel daalt in een flink groeiende markt, dan is het tijd om je grote zorgen te maken.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 22 juli 2010 16:36]

Android zal wellicht de nekslag worden van de huidige verouderde WM. Maar dat kan met versie 7 wel eens volkomen anders worden... Dingen die hard stijgen kunnen ook net zo hard dalen!
Denk het niet zoasl gezegt in het artikel bedient Android alle markten binnen de smartphones, dat doet enkel Symbian en Android.

En wat je zegt stil staan is achteruitgang dus hetzelfde marktaandeel behouden terwijl de markt groter wordt betekend dat je achter gaat lopen ;)
Vindhet ook wel uniek hoe dat niet/nauwelijks ten koste van andere smartphone OS'en lijkt te gaan (die hadden natuurlijk allemaal meer gestegen als android er niet was ,amar ze dalen ook niet hard). Denk persoonlijk dat windows phone 7 de groei van android een halt toe gaat roepen en dat android en WP7 elkaar in balans gaan houden.
Dit komt omdat steeds meer mensen kiezen voor een smartphone. Uiteindelijk heeft iedereen een smartphone in plaats van een telefoon die alleen kan bellen en smsen.

En ja android groeit.. en dat niet alleen. Steeds sneller!!
Ik denk dat uiteindelijk android de grootste wordt. En daarna de appstore van apple omver gooit. etc etc.. Straks moet je als telefoon fabrikant wel android hebben anders val je buiten de boot. Tenzij je een telefoon alleen neem voor bellen en smsen...
Microsoft mag zich trouwens wel eens zorgen gaan maken. Zij zijn de enigen die sinds Q2 2007 nog steeds op hetzelfde niveau zitten (met hier en daar wat schommelingen) terwijl alle andere leveranciers een groei meemaken.
Palm heeft ook wat marktaandeel ingeleverd sinds toen :)

Maar idd, het gaat niet best met de "1st gen" fabrikanten die de smartphone zoals hij nu bestaat hebben ontwikkeld, wat natuurlijk wel zuur voor ze is - net nu de markt echt groot wordt zitten ze met (ver)oude(rde) platforms. Palm is bijna verdwenen en voor een appel/ei verkocht, WM groeit niet, en Nokia is min of meer gedwongen om "naar beneden" te vluchten waar de marges klein zijn. Alleen Blackberry heeft het tempo kunnen bijbenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2010 16:33]

De Desire van HTC zal ook niet een jaar het vlaggenschip blijven. Op basis van het argument wat je gebruikt zou je die dus ook niet aan moeten schaffen.
Geef even een punt aan dat ik refereer dat den desire een vlaggenschip zou zijn? Ik geef alleen aan dat ik geen telefoons meer ga kopen voor de status vlaggeschip.
Daarnaast vind ik de Desire een erg mooi vormgegeven telefoon en wordt ik licht geprikkeld door Android en de mogelijkheden ervan.
De HTC Desire heeft gewoon veel meer mogelijkheden dan een N97 in combi met Symbian OS.

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 22 juli 2010 16:21]

Ik neem wel aan dat je nog wel een flinke tijd OS upgrades kan uitvoeren. Maemo draait niet op een N97.
HTC Desire is toch het vlaggenschip niet meer? Dat is nu toch de HTC Evo 4g? Dus lijkt me dat je die dan beter kan kopen.
Dus lijkt me dat je die dan beter kan kopen.
De EVO 4G is een CDMA toestel. |:(

In Europa is HTC's Desire is dus nog steeds het vlaggenschip.
Wat heeft een samsung toestel te maken met welk toestel het vlaggeschip is van HTC?
Nokia moet het vooral hebben van trouwe klanten. In bepaalde delen van de wereld lachen ze je uit als je met een iPhone komt. Daar heeft dan iedereen het liefst een Nokia, omdat applicaties hun totaal niks doen. Zie Arabische landen.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2010 16:27]

In bepaalde delen van de wereld lachen ze je uit als je met een iPhone komt. Daar heeft dan iedereen het liefst een Nokia, omdat applicaties hun totaal niks doen. Zie Arabische landen.
Die mensen willen heus wel een Android/iPhone, want die applicaties doen ze echt wel wat, maar de koopkracht van veel van die landen ligt vaak wat lager als hier waardoor ze vast zitten aan low budget toestellen / merken.
Heeft niets met koopkracht te maken. Puur met imago! Zelfs in de emiraten slaat de iPhone totaal niet aan. Daar hebben ze meestal nokia's.

Arabieren zijn erg gecharmeerd van Nokia en het is heel moeilijk om ze te overtuigen iets anders te nemen. Je ziet het ook dat dat Apple in de Emiraten een half jaar later de iPhone4 levert, terwijl je zou verwachten dat ze daar als eerste verkopen vanwege het grote aantal rijke mensen dat daar woont.

Geeft toch aan dat in bepaalde markten Imago alles is. En als de rest lowbudget alleen Nokia koopt, waarom geen samsung lg etc etc? Die zijn vaak nog goedkoper.

Zat laatst nog in Marokko. Ik haalde me iPhone uit me zak om sms te lezen en aantal vrienden viel het op. Ze vroegen naar Merk: ik zei Apple en ze zagen alle eye-candy en nog geen 30 seconden daarna was de interesse helemaal weggeebt. :P

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2010 17:42]

Heeft niets met koopkracht te maken. Puur met imago!
Ok, dan heb ik me vergist met het feit dat de koopkracht een fractie is wat het hier is voor alles naast de rijke minderheid. Mensen zijn materialistisch, maakt niet uit waar je bent.
Zat laatst nog in Marokko. Ik haalde me iPhone uit me zak om sms te lezen en aantal vrienden viel het op. Ze vroegen naar Merk: ik zei Apple en ze zagen alle eye-candy en nog geen 30 seconden daarna was de interesse helemaal weggeežbt.
Zou mooi zijn als dat hier ook zo was
je kunt ook stellen dat mensen in bepaalde delen rationeler denken. ik heb op tweakers een nokia 5800 gekocht voor 75 euro (80 euro incl) wat ik al niet goedkoop vind. qua specs is de 5800 wel redelijk vergelijkbaar met iphone 3g en de 3g doet ongeveer vanaf 250 euro. ik wil ook wel een 3g nemen maar die 3g is iig niet 3x zoveel waard dan een 5800...hooguit 1,5x dus zo'n 125 euro max. nagenoeg alles wat je met de iphone kan, kun je ook met de 5800. soms kan iphone iets meer soms 5800 iets meer. toegegeven bij dezelfde toepassing werkt de iphone wel beter (heel veel op nokia is maar half af). maar ja het werkt ook wel op een nokia en dat valt mee te leven. het wordt pas echt vervelend als iets helemaal niet werkt!
gelukkig zijn er nog rationeel denkende mensen in de wereld. een beetje extra is ook maar een beetje meer waard maar niet veel meer.

[Reactie gewijzigd door llee op 22 juli 2010 19:35]

e kunt ook stellen dat mensen in bepaalde delen rationeler denken.
Blijkbaar ken ik alleen de westerse kant van de bevolkingsgroep daar dan, want ze houden i.i.g. even veel van gadgets en bling dan wij
Nokia heeft natuurlijk wel haar aanbod in smartphones vergroot maar dan nog klinkt het als een zeer nette prestatie. Ze verkopen natuurlijk ook nog zeer veel zakelijke telefoons, ik denk dat ze daar nog het grootste aandeel in hebben.
Zakelijk zijn ze op smartphone gebied al lang zo groot niet meer als in de oude Communicator tijd, Blackberry heeft de laatste jaren bijna alle concurrentie opzij gezet. Maar qua zakelijke non-smartphones zijn ze wel nog steeds de grootste natuurlijk, en dat zijn heel, heel veel toestellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juli 2010 16:39]

Wist niet dat BlackBerry ook zo populair was ... ik zie ze amper, maar wel steeds vaker om me heen.
Tsja in andere landen is HTC niet populair en hier weer wel.. ligt er maar net aan welk land je bent he.
En hoe moet ik dit bericht rijmen met 'Nokia wil andere ceo' waarin gezegd wordt dat Nokia marktaandeel verliest.
Dat bericht is een gerucht. Als je trouwens de blackberry and android lijntjes wat door trekt dan zie je dat er toch wel een bedreiging aankomt voor Nokia. Er is nog niks verloren maar er moet wel wat gebeuren.
Ik moet zeggen dat dit bericht wel een heel positieve draai geeft aan de kwartaal cijfers

http://www.engadget.com/2...year-on-year-as-ceo-says/
Hoezo positief? De informatie staat overal netjes genoteerd. Inclusief winstdalingen. Dat Engadget graag alleen concentreert op negatieve zaken wil niet zeggen dat Tweakers dat ook moet doen.

De getallen verschillen wel, dus de vraag is wie er goed of fout zit? Tweakers richt zich op de NOkia apparaten devisie en Engadget plukt het algemene getal eruit :)

Als je verwijst naar een bron, verwijs dan naar het orginele pdf http://www.nokia.com/results/Nokia_results2010Q2e.pdf

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2010 17:50]

Is ook niet gek dat ze meer smartphones verkopen. Ze maken overdreven veel reclame en en elke leek denkt dat Nokia innovatieve toestellen brouwt. De afgelopen 5 jaar heeft Nokia nog niets nieuws op de markt gezet qua smartphone en vind ik daarmee dat Nokia niet meer was zoals ze waren qua innovativiteit.
Nokia deed videotelefonie (inclusief conference calls) > 4 jaar geleden, iets wat Apple pas in de iPhone 4 aanbiedt, RIM vziw nog helemaal niet, en Android zou het in theorie wel moeten kunnen, maar zeker niet zo lang. Innovativiteit is dus relatief...
Dan heb je blijkbaar nog geen Iphone 4 in je handen gehad, want video bellen gaat via de Iphone 4 wel erg gemakkelijk en sneller dan dat dat bij de Nokia n95 gebeurd.
Maar het was toch echt Nokia, die het eerste er mee kwam. Tot de N95/N82 liep Nokia voorop. Ze waren ook de eerste met een ingebouwde GPS. En er zijn nog altijd weinig toestellen die kunnen tippen aan de camera van de N82. En multi-tasken is iets wat een Nokia ook al heel lang kan. Helaas dan weer net niet met navigatie op mijn N82.
Ik heb op mijn N82 anders wel eens 3 navigatiepakketten naast elkaar gedraaid. Om ze te vergelijken, en te kijken of het kon natuurlijk :)
Maar toendertijd was het niet alleen Nokia (6630 als eerste geloof ik). Tegelijkertijd waren ook de V/Z800 van Sony Ericsson en de V980 van Motorola die uitkwamen met videobellen.
Wat betreft Android ken ik zelf alleen de Galaxy S die videobellen ondersteunt.

Neemt niet weg dat Nokia inderdaad de afgelopen jaren weinig innovatief is geweest. Maargoed, Nokia zal voorlopig nog wel een grote speler op de markt blijven, ze blijven goed verkopen en het zal nog wel een tijd duren voordat iedereen aan de smartphone gaat. En in deze markt hoeven ze maar 1x met wat super innovatiefs te komen en ze komen weer helemaal terug (zie iPhone bijv.).
Heb zelf de nokia 5230 in mijn handen gehad erg toffe telefoon voor weinig geld vond ik zelf!
Als ze meer van dat soort telefoons maken ben ik zelf ook nog wel in staat om als volgende telefoon ook een nokia smartphone te nemen!