Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Googles mobiele OS Android had in het derde kwartaal een wereldwijd marktaandeel van 25 procent, zeven keer zo groot als vorig jaar. Het aantal verkochte smartphones verdubbelde, zo becijferde onderzoeksbureau Gartner.

Waar in het derde kwartaal van 2009 ongeveer 1,4 miljoen Android-toestellen werden verkocht, waren dat er in hetzelfde kwartaal dit jaar 20,5 miljoen, schat Gartner. Daarmee is Android het op een na grootste mobiele OS ter wereld; er werden alleen meer smartphones verkocht met Symbian, dat een marktaandeel heeft van 36 procent. De marktaandelen van iOS, BlackBerry OS en Windows Mobile daalden. Bij iOS zijn de eerste maanden waarin de iPhone 4 werd verkocht bij de verkoopcijfers inbegrepen, bij Windows Mobile zitten de eerste verkoopcijfers van Windows Phone 7 er niet bij, omdat toestellen met het nieuwe OS pas in het vierde kwartaal op de markt kwamen.

Het gestegen marktaandeel van Android komt niet onverwacht. Een jaar geleden was nog maar een handvol Android-smartphones te koop; in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er tientallen. Bovendien kwamen er veel aansprekende toestellen bij, zoals de Samsung Galaxy S en de HTC Desire.

Het aantal verkochte smartphones steeg volgens Gartner in een jaar tijd van 41 miljoen naar 80 miljoen, een stijging van 96 procent. Daarmee steeg het aandeel van smartphones op de telefoonmarkt fors. Toch werden er ook over de hele linie weer meer mobieltjes verkocht. Met ruim 417 miljoen verkochte telefoons steeg het aantal nieuwe mobieltjes met ongeveer 35 procent.

Nokia blijft marktleider, maar zag zijn aandeel op de telefoonmarkt dalen van 36 naar 28 procent. Dat komt vooral door 'white label'-fabrikanten, onbekende telefoonmakers die grote hoeveelheden toestellen verkopen in onder meer China, India, Rusland en op het Afrikaanse continent. Bijna alle fabrikanten zagen hun marktaandelen dalen, behalve Apple en HTC. Apple verkoopt momenteel 3,2 procent van de wereldwijd verkochte mobieltjes; HTC verdubbelde zijn marktaandeel bijna, naar 1,6 procent.

OSAantal Q3 '10Marktaandeel '10Aantal Q3 '09Marktaandeel '09
Symbian 29,5mln 36,6% 18,3mln 44,6%
Android 20,5mln 25,5% 1,4mln 3,5%
iOS 13,5mln 16,7% 7,0mln 17,1%
Bb OS 11,9mln 14,8% 8,5mln 20,7%
Windows Mobile 2,2mln 2,8% 3,3mln 7,9%
Linux/other 2,9mln 3,6% 2,5mln 6,2%
Totaal 80,5mln 100% 41,0mln 100%

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Wat ik dan niet snap ...

Zo'n enorm marktaandeel ... en toch gaan de meeste grote bedrijfen apple only apps bouwen ... Ze negeren dus min of meer dik 62% van de potentiele klanten.
Nou op zich natuurlijk niet zo gek, vele onderzoeken hebben uitgewezen dat iOS gebruikers behoorlijk wat aankopen doen in de Appstore, vele malen meer dan alle Android, BlackBerry en Symbian gebruikers bij elkaar.

Tel daarbij op dat de meeste platforms je het heel makkelijk maken om illegaal verkregen software te installeren en je kunt je dan wel bedenken dat er een heel legitieme reden is dat veel bedrijven vrijwel exclusief voor Apple bouwen.

Sterker nog, ik denk dat dit alleen nog maar heviger zal worden gezien het feit dat er steeds meer kwaliteitssoftware wordt gebouwd voor smartphones. Je doet geen grote investeringen meer als ROI negatief blijkt...

Zie hiervoor ook de vele opmerkingen die geplaatst zijn door softwarehuizen en zeer recent nog door EPIC Games en bij de vertoning van Infinity Blade op 5 november.

Ik heb zelf een Galaxy S, wat ik een fantastische telefoon vind, maar ik zou er absoluut geen bezwaar tegen hebben als ik iOS erop zou kunnen draaien. Integendeel...

Edit: Check ook eens dit filmpje, de hoeveelheid support en mogelijkheden die een developer krijgt van Apple, klik.

[Reactie gewijzigd door testaankoop op 10 november 2010 17:36]

Dat aankopen doen in de market heeft m.i. te maken met wat al eerder genoemd is: android wordt ook veel op 'budget' smartphones geplaatst. Deze telefoons worden stomweg aangeschaft door mensen die niet bijster geïnteresseerd zijn in allerhande apps, maar gewoon willen SMSen en bellen. Een user die alleen wil bellen en SMSen koopt natuurlijk ook geen apps.

Echter, naarmate het absolute aantal Android gebruikers, en dan met name de high-end gebruikers (denk Desire HD, Z, Galaxy S: de toestellen met dé specs en snelheid), zal ook het aantal mensen dat wél apps koopt toenemen. En zodra Android vele malen meer gebruikers heeft dan iOS, wordt het vanzelf interessanter om voor te ontwikkelen.

Verder speelt natuurlijk ook de (nu redelijk brakke) market van Android een rol. In mindere mate bereikbaar (qua landen) dan de App store, en eigenlijk ook wel erg onoverzichtelijk. Ook is het er vergeven van de demo's, halfwerkende apps, apps met 'vreemde' namen (die bijvoorbeeld softroot geven), en niet te vergeten van heel veel apps twee versies (De donation versie en de gratis Ad versie). In combinatie met de beperkte mogelijkheid tot betalen (CC) heeft mij dit alleen nog maar bewogen tot het downloaden van gratis software.

Google moet m.i. haar Market op de schop nemen als ze willen dat andere bedrijven een (deel van) hun businessmodel daarop willen baseren. Zo is het voor 'de consument' natuurlijk erg fijn dat er naast de betaalde app van ontwikkelaar 'X' ook een kopie (qua functionaliteit) daarvan is, die gratis verkregen kan worden. Maar voor 'X' is dat natuurlijk helemaal niet handig en ook niet nodig (ik ga er overigens even vanuit dat het hier een app betreft die uniek is(was:P), waar veel denkwerk en moeite in zitten en die goed in elkaar steekt en dan 'slecht' wordt gekopieerd). Wat dat betreft mag google wel een en ander aan crapware uit de market weren. Het is alleen wel moeilijk om niet zoals Apple te worden qua 'geslotenheid' en regeltjes t.a.v. naakt etc, maar wél een platform in het leven te roepen dat gelijkwaardig of beter is voor aanbieders.
Vind ik ook niet zo raar als je die wildgroei aan android toestellen ziet met verschillende specificatie's zoals resoluties en processoren (SOC's), waar Apple toch wat homogener te werk gaat met 1 toestel per jaar en dat is wel wat fijner voor ontwikkelaars van apps.
Dat er maar een toestel per maand is, is absoluut geen belangrijke reden voor developers hoor.

Diegene met een idee zullen eerder voor Android gaan voor de vrijheid. Diegene dat enkel geld zoeken volgen enkel wat groot is op de markt.
Je bedoeld 1 toestel per jaar neem ik aan. Dat is zeker wel een belangrijke reden je hoeft je app namelijk niet zo te bouwen dat het werkt op 50 verschillende android toestellen met evenzoveel verschillende specificaties.

De enige reden mi. is dat de android market de laatste tijd zo hard groeit is dat:

a) er zo ontzettend veel android toestellen uitkomen en mensen vaak niet eens weten dat ze een android toestel kopen, maar deze nemen om het uiterlijk en/of specificaties.
b) er bijna geen controle is op apps die in de market komen zodat elke B.L. een appje kan maken (helemaal met app inventor).

Dan nog een sidenote over Windows Phone 7, deze houd het midden tussen de verschillende toestellen van android met de redelijke homogeniteit van Apple doordat MS een aantal basis specs eist voor hun toestellen zodat toekomstige updates vanuit MS kunnen worden verstuurd naar diverse merken toestellen.

Android het concept is super alleen de uitwerking is minder.

[Reactie gewijzigd door Aku op 10 november 2010 19:51]

je hoeft ook niet maar voor 1 toestel te bouwen als je voor iOS ontwikkeld..
vandaag de dag moet je wel degelijk rekening houden met verschillende resoluties, OS versies (multitasken of niet bijv), en natuurlijk producten (Ipad tov iphone/ipod)...
Dus de tijd van het rekening houden met 1 toestel is allang voorbij en in die zin beginnen de verschillende builds ook te fragmenteren qua softwaredeveloping...
je heb nog meer pc's met verschillende specificaties en toch worden de meeste software gemaakt voor de pc terwijl de ontwikkelaar weet dat ie op heel pc's niet draait!
Ik snap het ook niet, maar ik weet wel dat veel developers overgaan op Android (zie: nieuws: '29 procent ontwikkelaars wil software maken voor Android').

Misschien komt het omdat veel bedrijven probeerde mee te liften op het (tijdelijke) succes van Apple en er nu (pas) achter komen dat Android een veel grote mark bestrijkt.

De reden waarom veel bedrijven alleen voor iOS apps maken is wel te begrijpen, anders moet je meerdere programmeurs hebben voor dezelfde app (ivm verschil in taal).
Ja en nee: ze negeren zeker een deel van de markt, maar het is intussen ook wel duidelijk dat een groot deel van de gebruikers van andere besturingssystemen anders gebruik maken van hun telefoon dan de iOS gebruikers. Het aantal gebruikers dat apps aanschaft bij andere besturingsystemen is bijvoorbeeld een stuk lager de laatste keer dat ik daar cijfers van zag.

Met andere woorden, de apps voor andere OS'en werden in verhouding een stuk minder gedownload en leveren dus ook minder op.

En laten we niet vergeten dat iOS niet alleen iPhones zijn, maar ook iPods en iPads. Dat heeft niks te maken met de mobiele markt, maar dat is wel een aanvulling van producten waarvoor ontwikkeld wordt bij een iOS app.
Dan is belangrijk te weten hoeveel gemiddeld een gebruiker per jaar uitgeeft aan apps. Bij iOS is dat meer dan bij symbian. Ook die 62% is dan misschien wel een potentiele markt, echter indien die maar 1 procent besteed aan apps in vergelijing met iOS is het al heel snel duidelijk...
Als bouwer van apps wil je er geld mee verdienen om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Bij Apple zit je dan op dit moment beter omdat je minder problemen hebt met de App Store en in meer landen de apps kan kopen.

Dit probleem zou binnenkort weg moeten vallen voor de Market bij Android, maar na een teruggehaald persbericht over betaling dmv Paypal en de geruchten over een overname van een bedrijf dat carrier billing regelt is het opeens heel erg stil geworden op dat gebied...
Als bouwer van apps wil je er geld mee verdienen om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Bij Apple zit je dan op dit moment beter omdat je minder problemen hebt met de App Store en in meer landen de apps kan kopen.

Dit probleem zou binnenkort weg moeten vallen voor de Market bij Android, maar na een teruggehaald persbericht over betaling dmv Paypal en de geruchten over een overname van een bedrijf dat carrier billing regelt is het opeens heel erg stil geworden op dat gebied...
Dat ligt eraan of apple niet al een deal heeft met een andere fabrikant en jouw app uit de store flikkert omdat zij met die deal meer geld verdienen :w 6 maand ontwikkeltijd + inkomen.

Daarnaast is objective C een gedrocht van een taal om in te schrijven en richt je je op een niche in de programeer markt, buiten apple om is er praktisch niemand die het nog gebruikt (coming to think of it...tis bijna een vendor-lock in van ontwikkelaars :+ )
De reden is vrij simpel: Geld.

Ook al is de drempel voor Android ontwikkeling lager dan nog is in de ogen van veel ontwikkelaars Android het nieuwe Symbian. Het komt grotendeels in de handen terecht van mensen die gewoon een telefoon willen, die niet van plan zijn om specifiek apps te installeren of die er niet specifiek de 100% willen uithalen. Als we dan bij de iPhone gaan kijken dan komt deze grotendeels alleen in de handen terecht van mensen die veel geld willen neertellen en die dit nogmaals willen doen om het volste uit een apparaat te halen.

Als je voor iOS ontwikkelt weet je dat buiten de iPod Touch je grotendeels uitsluitend ontwikkelt voor mensen met geld die er niet voor terugdeinzen om een app te kopen. Bij Android is het doelpubliek 1) mensen die een goedkoper model kopen maar er eigenlijk niet bij stil staan wat het allemaal kan 2) mensen met een duur model die liever wat tweaken en prutsen tot ze wat ze willen gratis kunnen krijgen 3) de rest.

Het is trouwens ook nuttig op te merken dat door de lagere drempel veel sneller apps van ontwikkelaars die een gratis app ontwikkelen voor de fun of voor de faam in de Android store zullen terecht komen. Commercieel ontwikkelaars als ikzelf kunnen eerlijk gezegd deze mensen missen als kiespijn.

Verder slaagt Apple er nog steeds meesterlijk in om het voor de mensen éénvoudig te maken om in de iTunes store geld te spenderen zonder veel na te moeten denken.

Dus ook al wordt Android nog zo groot er is al een grote mentaliteitsshift nodig om het rendabeler te maken voor ontwikkelaars dan iOS. De iOS ontwikkelaars die nu Android aanboren doen het in de hoop net dat percentage meer te halen of omdat ze al genoeg verdient hebben aan iOS en er nog weinig verdere groei in zien.
Maar eigenlijk is linux/other bijna alleen maar Nokia N900 , want zoveel andere smartphones met een afwijkend OS kan ik me niet zo 1 2 3 opnoemen. Dan wel netjes, dat van alle smartphones dit N900. Als ik zo mag redeneren.

Voor de rest, ook heel mooi dat Android zo vooruit gaat en ik schat zo'n 40 procent tegen dezelfde tijd in 2011.
Dat geld misschien voor de westerse wereld, maar kijk al die mobieltjes uit China eens?
Volgens mij lopen die dingen allemaal op linux, en aangezien dit over wereldwijde verkopen gaat..

Wat mij wel tegen valt is het aantal WM phone's die had ik echter veel hoger ingeschat!
Ik woon zelf in China, en ook hier verkopen Android telefoons als een trein. Het zijn echter praktisch allemaal non-Google Android toestellen (zonder Google Apps). Deze worden in de officiele cijfers van Google niet meegenomen (Android activaties zijn gebaseerd op Google Market aanmeldingen, dat dus niet aanwezig is op deze toestellen)

Daarnaast zijn er veel toestellen te koop met OPhone, wat een Android fork is (hoewel ik het idee heb dat dat een beetje aflopende zaak is, aangezien OPhone behoorlijk achter loopt)
Ja android is immers opensource dat je het praktisch voor van alles kan gebruiken. Je kan zelfs een microsoft versie van android maken als je wil. Al is google wel de drijvende kracht achter android. Google kan niks van je weten met een kale android versie. Alleen door bijvoorbeeld jou zoekresultaten en andere verschillende apps.
Majha dat is niks bijzonder want microsoft weet straks ook van alles van je. En apple ook.. Het is maar net welke fabrikant je het meeste toevertrouwd haha... Of je zet het gewoon uit..

Daarom worden hier alleen google telefoons geteld waar vaak op staat "with google".
Je moet er rekening mee houden dat ze hier dus spreken van marktaandeel op basis van verkopen... dat is eigenlijk niet representatief voor de werkelijke markt. In het bedrijfsleven kom je grotendeels toch echt voornamelijk WM toestellen tegen, vaak wel wat oudere modellen, die hebben ze volgens mij niet meegerekend. Ook de vele vele Nokia's die bij moeders, tantes en oma's in de handtas zitten worden volgens mij ook niet meegerekend...

Maar verder klopt het wat 84hannes zegt, doordat er zolang is gewacht met het releasen van WP7 is Microsoft gewoon een GROOT stuk markt kwijtgeraakt. Dat is eigenlijk bijna allemaal naar iOS overgestapt of Android.

Overigens wel weer grappig dat deze cijfers toch weer een ander beeld scheppen dan het artikel van 29-10... :)

edit: kleine tikfout correctie

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 november 2010 23:05]

Volgens mij was het in de bedrijfswereld momenteel Blackberry als 'standaard'. Zelfs daar deed WM het al niet meer goed. (en dat was toch een beetje hun 'thuis' markt)
Nokia's doen het daarbij ook nog steeds heel erg goed in het bedrijfsleven.
Die nokia's van je moedet en tantes hebben geen smartphone OS. Deze data gaat over smartphone. En smartphones zullen meer en meer verkocht worden. Ook omdat veel mensen overstappen van een dumbphone of feature phone naar een smartphone. Die groei zal nog wel wat jaartjes aanhouden..
Wat mij wel tegen valt is het aantal WM phone's die had ik echter veel hoger ingeschat!
Er zijn de afgelopen jaren nauwlijks nieuw WM toestellen uitgebracht, dan gaat het hard achteruit met je afzet.
In China lopen ze onder andere met dezelfde OS'n als hier rond hoor.
Er is ook nog WebOS, Bada en nog wat LiMo toestellen en customized OSsen als op de (in de VS populaire) Sidekick.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 november 2010 17:17]

je hebt ook nog webOS (van Palm/HP) en BadaOS(?)
Maar eigenlijk is linux/other bijna alleen maar Nokia N900
Nee, LiMo is in elkaar gedonderd. In Japan heeft dat een tijdje redelijk verkocht (NTTDoCoMo, 30+ modellen leverbaar), nu dus niet meer omdat alle fabrikanten naar Android overgaan. Maar omdat die praktisch in EU niet geleverd werden behalve een 'eenzaam Vodafone-modelletje' lijkt het alsof er niets veranderd is.
Er is hier in japan zo'n 4 maanden geleden het eerste android toestel uitgekomen....
Raar dat Blackberry marktaandeel verliest want het is toch zo geweldig *sarcasme*
Behalve het antenne probleem zou ik niet weten waarom iOS in aandeel zakt (misschien omdat Android beter is :) )
Dat Symbian nog steeds groot is begrijp ik gewoon echt niet :|
Raar dat Blackberry marktaandeel verliest want het is toch zo geweldig
Tis niet zo raar, bedrijven zitten allemaal al aan de Blackberry, de consumentenmarkt stijgt als een dolle (iedereen switcht van dumbphone naar smartphone) maar daar is BB veel minder sterk. Ik denk niet dat Blackberry ooit echt groot kan worden op de consumentenmarkt, daar zijn de merken van de concurrenten (Google, Apple, Microsoft, Nokia, Sony, Samsung, LG, etc) gewoon veel te sterk voor.

Symbian is zo groot omdat het in de mid-end markt (zeg maar tot 250 euro) de enige is (ok, dan bijna de enige).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 november 2010 18:04]

Ja, alleen verwacht ik dat de markt van Blackberry wordt overgenomen door WP7. Veel bedrijven hebben al een MS infrastructuur, dus dat moet redelijk simpel aansluiten. Als MS ze weet te overtuigen dat ze goede beveiliging kunnen bieden, dan gaan ze om.

Nu zijn veel "zakelijke" gebruikers erg status gevoelig, waar RIM met z'n lederen houder en chrome afwerking goed op inspeeld. Maar dat moet niet moeilijk te copieeren zijn...
Dat dacht ik ook eerst, maar Microsoft ziet WP7 als hun OS voor de consumentenmarkt en probeert aan bedrijven nog steeds WM6.5 te slijten. Daar gaan ze de oorlog niet mee winnen.
Microsoft ziet WP7 helemaal niet als alleen bedoeld voor de consumentenmarkt, maar net zo goed voor zakelijk als consumenten, en dat laatste is nieuw voor hun inderdaad. De zakelijke features (Exchange Activesync, Office, Sharepoint-toegang) zijn minstens zo uitgebreid als in WM6.5. Ook de ontwikkeling van zakelijke apps voor WP7 gaat nu al veel harder dan voorheen.
Dat denk ik niet. Het grote voordeel van blackberry is dat alles op afstand en centraal voor alle blackberry in het bedrijf geregeld kan worden. Mogen ze geen camera gebruiken? Prima! dan zetten we het knopje even om en de camera is gedeactiveerd. Toestel kwijt? Prima! knopje omzetten en alles wordt van het toestel gewist of ze sporen het op met de GPS van het toestel. Dit zie je met geen een ander mobieltje, tuurlijk je moet wel een blackberry enterprise server daarvoor hebben, maar wat zal een (groot) bedrijf dat boeien als ze zoveel beheer mogelijkheden hebben.
De enige? Ik heb enkele weken geleden een Samsung Apollo (Android) gekocht voor mijn dochter, die kostte 200€ en doet het best aardig als is het jammer dat het scherm maar de halve resolutie van mijn Hero heeft. Maar ze heeft wifi en veel gratis apps dus is blij.
Als je goed kijkt zie je dat in 2009 7 miljoen verkochte exemplaren. En in 2010 13,5 miljoen.

Ik vind dat een goede prestatie. Bedenk wel dat het de verkoopcijfers van ios van 1 fabrikant is; Apple.
Android word door 8 fabrikanten gemaakt dus dan is het logisch dat Android beter verkoopt.


Maar onder de streep zal Apple de meeste winst maken. Of HTC had van de 20,5 miljoen verkohcte Android toestellen er 14 miljoen moeten verkopen.
Dat is dus absoluut niet logisch. Apple kan ook kiezen om een budget toestel naast haar high end toestel te maken. Dan stijgen de verkoopcijfers massaal. Met één fabrikant kan je dus net zo goed 25% van de markt in bezit hebben.
Dat kan het niet. Als het zulke aantallen wil blijven verkopen kan het dat juist niet doen. Apple haalt het gros van het geld binnen op de telefoon markt waarom zou het zich dan met budget bezig houden? Apple heeft een groeiende vaste basis van klanten die niets van budget moeten weten.

Mensen roepen altijd maar hype maar daar is niets van aan, Apple moet het hebben van kwaliteit vandaar het bedrijf het ook zo goed doet. Hypes gaan voorbij dus daar heeft Apple niks aan. Apple moet het hebben van tevreden klanten en als je ziet hoeveel mensen keer op keer blindelings een pak geld willen neertellen voor nieuw Apple spul wil dat zeggen dat dat tevreden klanten zijn. En die zijn echt niet tevreden omdat het allemaal zo goedkoop is ;)

Wat heeft Apple aan klanten bedienen die gewoon mee willen rijden op je imago maar geen cent over hebben voor wat je echt biedt? Nada!

[Reactie gewijzigd door WTF? op 10 november 2010 21:42]

Waarom zou Apple een budget toestel willen introduceren om meer marktaandeel te halen? De verkoopaantallen van iOS apparaten stijgen nog steeds en de marges zijn veel beter dan in het budget segment, dus voorlopig is er geen enkele reden om iets te veranderen. Marktaandeel is maar 1 van de vele variabelen in de winstformule, en Apple geeft al jarenlang in zo'n beetje elke presentatie van cijfers aan dat ze niet zo geïnteresseerd zijn in marktaandeel maar in hoge marges, en die behaal je niet op budget toestellen.

Dat Android uiteindelijk het grootste smartphone OS wordt lijkt me duidelijk, het is voor hardware fabrikanten die zelf geen OS willen/kunnen schrijven en onderhouden gewoon een ontzettend logische keuze, en er zijn aardig wat van zulke fabrikanten. De vraag is of Android ook lang de grootste blijft, als WP7 erg populair wordt zouden er best eens een paar flinke jongens zich daar helemaal op kunnen storten. Denk aan HTC of LG, maar ook nu in de smartphones nog niet zo grote spelers als HP en Dell.
Dat budget model moet wel dezelfde ervaring geven als het duurdere model.

Zoals ze het nu doen vind ik prima. Goede apps zullen er toch op iOS blijven verschijnen. Hooguit zal het dan straks eerst op Android uitkomen en daarna op iOS. Nu is het nog steeds andersom.
je kunt met telefoons bellen en tegenwoordig ok social networken, mailen, multmedia, gamen, navigeren, enz. (meeste heb ik al genoemd). tis geen wereldreis maken hoor. tis een consumptievoorwerp hoor, je denkt er niet lang over na laat staan dat je het als een ervaring beleeft.
Waar baseer je dat op? Waarom blijven mensen toch assumpties en meningen posten alsof het feiten zijn.
Als je goed kijkt zie je dat in 2009 7 miljoen verkochte exemplaren. En in 2010 13,5 miljoen.

Ik vind dat een goede prestatie. Bedenk wel dat het de verkoopcijfers van ios van 1 fabrikant is; Apple.
Android word door 8 fabrikanten gemaakt dus dan is het logisch dat Android beter verkoopt.

Maar onder de streep zal Apple de meeste winst maken. Of HTC had van de 20,5 miljoen verkohcte Android toestellen er 14 miljoen moeten verkopen.
De winst van apple vloeit natuurlijk voort uit marges en vendor-lock in constrcuties niet zo zeer hoge verkoopcijfers. Ik snap alleen niet waarom het aantal fabrikanten 'logischerwijs' invloed zou hebben op de verkoopcijfers? Zou het uitmaken of je 1 of 10 fabrikanten hebt die hetzelfde product leveren? Zouden de verkopen van bijv. processoren omhoog gaan als intel of amd deze door een externe fabriekant laat maken voor exact de zelfde prijs?

Tenzij je natuurlijk bedoeld dat de diversiteit van toestellen mensen eerder aanzet tot kopen, in dat geval is het een kwestie van zelf voor veel verschillend mogelijke toestellen te leveren en schiet apple zichzelf nu in de voet omdat er eigk maar 4 smaken zijn..of eigk 4 nuances van 1 smaak...
iOS is voor veel mensen gewoon simpelweg te duur.
Bij Android kun je behalve high-end telefoons zoals de DHD, SGS, Desire Z etc (welke allemaal nog steeds goedkoper zijn dan de iPhone) ook kiezen voor wat meer budgettoestellen (Wildfire, X10 mini etc etc) wat mensen die normaal gesproken een niet-smartphone zouden nemen er nu wel 1 nemen, en dit zijn vooral Android toestellen.

[Reactie gewijzigd door ikmattie op 10 november 2010 17:20]

of de hype is gewoon voorbij.
Een grote groep active-buyers wordt vertegenwoordigd door de tieners.
Die hebben (minstens) elk jaar wel een nieuwe phone, en pochen maar al te graag tov elkaar met wat hun nieuwe phone wel kan.
Het moet dit en dat kunnen, maar om nu direct 500-700€ neer te leggen, daar is hun portefeuille iets te klein voor (zelfs indien gesponsord)
Dus welke phone biedt dan het meeste dan voor hun budget ?
Range ? 100-250 €
Must: touchscreen - mp3 - camera- bluetooth - facebooook (=internet-capable)
En kijk dan eens wat er in dat segment zit.
Samsungs 5230 / 5650, Nokia 5230 / 5530 (om er maar enkele te noemen), maar meestal weinig of geen iPhone.
En zij zijn (reeds deels) de toekomstige big-consumers. (volgende € category = Androidjes :-)

[Reactie gewijzigd door PaulC op 10 november 2010 17:49]

Dat werkt niet echt, kijk eens wat de pioniersfunctie in de smartphonemarkt van Microsoft en Symbian ze heeft gebracht, nu de markt eindelijk volwassen wordt, worden ze nu links en rechts voorbijgelopen door nieuwe spelers en hun oude OEM partners (Motorola, HTC, Samsung, LG) laten ze allemaal in de kou staan. De merkentrouwheid bij consumenten (en bij OEMs!) is als het erop aan komt bijzonder laag.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 november 2010 18:14]

Volgens mij is dat alleen om dat de pioniers nauwelijks innoveerden op het gebied waar vraag naar was
Jij hebt het in je stuk terecht over dat tieners niet direct 500-700 euro neerleggen voor een telefoon. Feit is alleen wel dat bijna geen enkele tiener er voor schroomt om dat bedrag in 2 jaar neer te moeten leggen of zelfs het dubbele voor een iPhone. Het gaat niet alleen om de prijs, exclusiviteit is voorbij. Kijk in Amsterdam, iedereen loopt er al mee, zelfde gebeurt nu met de BB's. Dat het een statussymbool is, duurt niet lang meer. Daarna is het "gewoon" weer een goede telefoon.
Omdat het de mensen niet langer status biedt, gaan ze kijken naar goedkopere alternatieven en niet per se omdat ze het niet kunnen betalen. Hiermee komen ze vaak automatisch bij Android uit, mede omdat over het algemeen telefoonverkopers hier ook erg positief over zijn en altijd van mening dat het IOS voorbij gaat groeien. Totaal niet gek dat Android zoveel gebied wint t.o.v. de iPhone, het spectaculaire is er af. 2g, 3g, 3gs, 4, en mensen zijn niet dom meer, wat is er nou daadwerkelijk vernieuwd?
Met dat verschil dat die generatie wanneer het zover is dat ze deftige telefoon kunnen kopen waarschijnlijk al wel voorbij het tijdperk van de smartphone zullen zijn waartegen Android en iOS er al lang niet meer toe doen ;)
of de hype is gewoon voorbij.
Zo zou je het kunnen zeggen: De markt voor iPhones is verzadigd, dus marktaandeel iPhone zit aan het eind van de logistische curve.
De Android-markt is nog lang niet verzadigd, dus die zitten nog op de maximale stijging van de logistische curve, die je kan zien als 'hype'.

De enige manier waarop iPhone marktaandeel kan groeien is door de potentiele markt te vergroten door uitbreiding van het productgamma. Daarvoor moet Apple echter de markt van 'lage winstmarges' betreden en dat weigeren ze, dus kunnen ze niet meer groeien op dat terrein.
Apple heeft ook niet de ambitie om marktleider te zijn. Ze hebben de ambitie om met zo min mogelijk kapitaal een zo hoog mogelijke winst te realiseren. Met een brutomarge van 20% doen ze het wat dat betreft helemaal niet gek. Wat winnen ze er mee als ze goedkopere modellen maken? Meer klanten. Maar iedere klant die niet bijdraagt aan de winst is een pain in the ***. Bovendien verkleinen de kleinere marges de flexibiliteit van een onderneming. Het is een keuze. Een keuze die ze al eerder tot de rand van de afgrond bracht.
Jij wacht ook nog steeds totdat de iPod hype voorbij is? Spijtig dat het woord hype zo'n hype is op Tweakers.
Jij wacht ook nog steeds totdat de iPod hype voorbij is? Spijtig dat het woord hype zo'n hype is op Tweakers.
Waarom een ipod kopen als je je muziek en video's op iedere smartphone kan afspelen these days? Dan loop je weer rond met 2 apparaten...

Uiteraard geloof ik dat sommige mensen zulke dingen graag gescheiden houden of nog geen smartphone willen/zoeken en liever een simpel bedienbaar ding hebben, maar aan mij is zo'n ding niet besteed.

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 11 november 2010 13:37]

Dan vind ik de uitleg van ikmattie toch een stuk geloofwaardiger.
Ken toch ook een aantal mensen die na de iPhone 3 nu geen iPhone meer nemen maar bijvoorbeeld Android. Zelf ben ik overgestapt naar een N900. Het is denk ik maar net wat je wilt met je telefoon, ik wil er vooral een die open is en waar ik niet vastzit aan de wispelturigheid van de fabrikant, daarom dus geen iOS meer voor mij.
Nou zelf neem ik altijd liever een dicht model. Ze kunnen al slecht tegen regen maar als ze open zijn is het helemaal een ramp.

Verder kan je veel van Apple en iOS zeggen (ff daar gelaten of het wel/niet je ding is) maar Wispelturig zijn ze toch zeker niet. De lijn die Apple heeft getrokken met iPhone OS1.0.1 houden ze nog keurig aan. Ook nu in iOS 4.2
Ik denk dat dat gedeeltelijk komt doordat iOS niet alle segmenten van de smartphonemarkt bedient (qua prijsniveau). Android en Symbian zijn wel verkrijgbaar op relatief goedkope smartphones, en die zouden dus meer kunnen profiteren van de algehele groei van de smartphonemarkt dan iOS doet. Dat Symbian's marktaandeel gekrompen is lijkt me dan weer om andere redenen, zoals weinig nieuwe ontwikkelingen, minder aansprekende telefoons, en een algehele inhaalslag van de concurrentie, met name Android.
Idd, iPhone is in principe alleen voor mensen die bereid zijn daarvoor de portemonnee te trekken en/of aan een duur abonnement vast willen zitten. Ik zou het persoonlijk prima kunnen betalen, maar ik vind dergelijke prijzen gewoon belachelijk voor een telefoon. Ik durf overigens zelfs wel te zeggen dat Apple niet meer zo hard zal gaan groeien... het is eigenlijk al redelijk verbazend dat ze met 1 model per jaar, welke qua prijs hoog(ste) in de markt ligt, zo'n enorm aandeel (16,7%) weten te halen. Tis geen bash! Meer een soort van vreemde bewondering, want er is echt geen enkele fabrikant die zo'n duur toestel in die getallen aan de man weet te brengen. Maar als je die cijfers zo ziet, dan zou ik zeggen dat de bereidwillige betalers nu wel een beetje opraken, of zijn er nou echt zoveel mensen die een 'bergje geld' kunnen of willen missen voor een dergelijk apparaat?

Het gros van de mensen gaat toch echt nog voor een meer betaalbaard toestel, waarmee HTC/Android op dit moment toch eigenlijk wel een klappertje te pakken hebben als het bang-for buck aankomt; de Wildfire is toch wel een heel erg scherp geprijsde smartphone... heeft in principe alle functies aan boord die je in iedere high-end telefoon tegenkomt, je levert alleen wat in aan cpu-power en resolutie. Maar dat dan wel tegen een kwart van de prijs, een recent model high-end smartphone kost rond de €800,- los, een Wildfire koop je al voor rond de €200,-. Stop daar een 32GB kaartje in en je hebt net zoveel lol als met een dure DesireHD of iP4.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 november 2010 23:21]

Misschien omdat er meer Android telefoons worden verkocht ;)
Een verkooptoename is niet hetzelfde als een toename van het marktaandeel.

@countess: Natuurlijk, er kan een verband in zitten, maar als producent A 50% meer telefoons verkoopt hoeft dat niet te zeggen dat zijn marktaandeel met 50% toeneemt, aangezien producent B 100% meer telefoons kan verkopen. De markt is dan van 100 met een 50/50 verdeling naar 175 gegroeid, waarvan producent A 75 (of grofweg 43%) uitmaakt en producent B 100 (ofwel grofweg 57%) uitmaakt.
Een verkooptoename is een absolute waarde, marktaandeel is relatief.

[Reactie gewijzigd door Jelle E op 11 november 2010 03:47]

volgens mij wel eigenlijk...
marktaandeel gaat over een vergelijking van de verkoop aantal over een vastgestelde periode.

userbase bijvoorbeeld gaat over hoe veel gebruikers er op een bepaald moment een bepaald product hebben.
Als je goed kijkt naar de cijfers zie je dat niet alleen BB OS marktaandeel verliest (in procenten). Ook iOS (Apple) verliest aandeel.
Als je echter naar verkopen gaat kijken zie je dat ze beiden flink groeien, waarbij iOS meer groeit dan BB OS.
De gehele markt is gegroeid met bijna 100 % en alleen Windows Mobile is daarbij niet meegegroeid. Zij zijn de enigen die minder toestellen hebben verkocht dan een jaar geleden.
Android is echt aan een flinke opmars bezig zeg _/-\o_

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat het aandeel BlackBerry is gedaald, terwijl de BlackBerry's nu juist toch een echte hype zijn.
Bovendien kwamen er veel aansprekende toestellen bij, zoals de Samsung Galaxy S en de HTC Desire.
Vooral de Galaxy S is erg vaak verkocht, dat scheelt meteen natuurlijk.
Het aandeel is gedaald maar de absolute verkopen zijn flink gestegen hoor... Je moet er ook rekening mee houden dat smartphones steeds goedkoper te krijgen zijn waardoor veel verkopen die eerder naar featurephones gegaan waren nu bij smartphones er bij komen. Daardoor stijgt het totaal verkochte smartphones enorm en kun je dus ondanks dat je bijna 1,5 keer zoveel verkocht hebt (wat toch indrukwekkend is) toch op een lager marktaandeel uitkomen.
De blackberry lijkt voor jou een hype, omdat het nu in Nederland aan het opkomen is. In de rest van de wereld wordt de blackberry enorm veel gebruikt.

Zo'n beetje de complete zakelijke wereld heeft zo'n ding. Verder heeft/had ook bijna elke tiener zo'n ding omdat je er zo lekker snel en gratis mee kan smssen/pingen
Die hype begint langzaam te dalen. Pingen kennen we nu wel en buiten dat zien ze nu ook steeds meer in dat de BB verder niks interessants heeft te bieden voor de consument! Ik heb zelf een BB en iPhone dus ik merk het zelf ook!
Een toetsenbord en een batterij die 3 dagen meegaat ipv. 1 zijn dus voor jou dus niet interessant? Ik denk dat hier altijd markt voor blijft.

[Reactie gewijzigd door havana op 11 november 2010 09:35]

Ik vind het wel mooi, Android is beter als windows mobile (6.5, 7 weet ik nog niet).
Ben alleen benieuwd wat voor nieuwe mobieltjes ze nu gaan lanceren met android. Is meestal wel leuk spul, eerst de HTC Hero, legend, desire (HD) en de samsung Galaxy s.
Wat ik persoonlijk het leukste vind aan Android is de openheid. Developers zoals op XDA porten gewoon een Android ROM naar hun favoriete telefoon. Je hebt niet eens een nieuwe telefoon nodig om met Android te kunnen werken! Met iOS zal zoiets niet snel gebeuren.

Het hoge marktaandeel van Symbian komt uiteraard door Nokia, daar is geen twijfel over mogelijk.
poeh nog heel even en Android is nummer 1 OS bij smartphones... wie had dat verwacht bij de introductie
Ik. Niet omdat het superieur zou zijn, maar omdat het relatief makkelijk is voor een leverancier om een Android toestel te maken. Apple kan de concurrentie nauwelijks aan, want als zij met een nieuw en mooier scherm komen, kunnen de Android productenten exact dat zelfde scherm kopen (Apple koopt het ook ergens in). Idem voor alle componenten, want Apple verzint en maakt die dingen ook niet zelf. Hooguit de CPU, maar die zijn er zat en de Apple CPU is geen bijzonder ding wat ze nou een enorme competetive edge geeft.

Apps is feitelijk het enige waarop iemand zich kan onderscheiden, en door de veel lagere drempel om voor Android te ontwikkelen, komen er in een rap tempo apps bij. Uiteraard zit er wat crap tussen, maar er zit ook crap in de Appstore. Vanmiddag nog is iPeng er een stuk of 10x uit geklapt, da's geen goedkope prul-app. Op Android (ik heb ook een Desire) maak ik dat erg weinig mee.
De zogenaamde edge die Apple zou hebben met zogenaamde kwalitatief betere apps bestaat alleen in de hoofden van de Apple liefhebbers en dat laten ze zich graag wijsmaken voor Meneer Jobs. Hij heeft geen keuze, want hij weet exact dat hij de concurrentie op deze manier, met deze iPhone niet lang aan kan. Want afgezien van het mooie design is er geen direct groot voordeel aan te wijzen voor iPhone of een Android toestel. Hooguit persoonlijke voorkeur, specifieke apps of mode.

Dus ik hoop een beetje dat Apple straks weer met iets unieks om de hoek komt kijken. Da's goed voor de concurrentie en het voorkomt dat het Android kamp in slaap sust. Of het is andersom: het Android kamp komt met iets dat de iPhone nog niet heeft. Apple kan in principe nooit zo snel reageren als een heel pak hele grote leveranciers bij elkaar.

Ik ben erg benieuwd, spannende tijden breken aan!
Dat is zeker niet mis. Of moet ik zeggen zelfs schrikbarend snel.
Ontvangt Google hier geld voor? Of worden inkomsten puur uit Android Market en mobiele advertenties gehaald?

Ik ben heel benieuwd wat het omzetaandeel van Google is wat direct van Android af te leiden valt.
Google is een advertentie bedrijf, daar komen voor bijna 100% hun inkomsten vandaan. Hun enige doel is dat zoveel mogelijk mensen die ads zien.
Er zit geen licentie geld aan android. Dit is bij wp7 wel het geval.
Waar zie jij ads? In android zelf dan eh, apps buiten gelaten.
In Android ook niet, alleen ontwikkelaars kunnen ervoor kiezen de ads van AdMob, nu van Google, te gebruiken in hun applicaties waardoor Google geld verdient.
Slightly off topic...

De groei van Android zal zeker niet komen door de Samsung Galaxy Tab. Kreeg er vanmorgen een binnen en het is en slechts met de grootste moeite kan ik er iets positiefs over vermelden. Wat een nutteloos ding. Hij doet wel flash, maar alleen als je heeeeeeel veel gedult hebt.

Ik ben een groot aanhanger van Android maar dit is een klap in het gezicht. In Cupertino liggen ze weer eens dubbel van het lachen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True