Sony Ericsson profiteert van focus op Android

De verkoop van Android-smartphones heeft er mede voor gezorgd dat Sony Ericsson goede kwartaalcijfers kon presenteren. Volgens Sony Ericsson-ceo Bert Nordstrand blijft zijn bedrijf zich de komende tijd op het Android-OS richten.

Xperia X10 floatHoewel de verkoop van telefoons terugliep en het marktaandeel van het bedrijf daalde, slaagde Sony Ericsson er de afgelopen twee kwartalen in om winst te maken. Enkele voorgaande kwartalen werden met verlies afgesloten. In de afgelopen drie maanden werd 12 miljoen euro winst gemaakt, terwijl in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog 213 miljoen euro verlies werd geleden.

Sony Ericsson bracht de afgelopen tijd een aantal Android-toestellen uit: het high-end toestel Xperia X10 en de kleinere broertjes Xperia X10 Mini en X10 Mini Pro. Ook het terugbrengen van het personeelsbestand met een derde tot 8000 werknemers droeg bij aan de winst.

Sony Ericsson blijft Android-smartphones uitbrengen, volgens Nordstrand. Door de focus op Android gaat de telefoonmaker stoppen met het maken van toestellen op basis van Symbian of Windows Mobile. Nordstrand vertelde niet welke van de twee besturingssystemen zal sneuvelen.

Door RoD

Admin Mobile

19-07-2010 • 18:08

73 Linkedin

Lees meer

Samsung stopt met Symbian Nieuws van 1 oktober 2010

Reacties (73)

73
69
37
1
0
7
Wijzig sortering
Echt mooi! Ik was even bang dat Sony Ericsson alleen eigen os smartphones wou maken.
Ben ik even blij dat me analyse fout was :Y) .
Sony ericsson heeft altijd al met de high end telefoons andere os'en gebruikt.
Namelijk met Symbian/UIQ, daarna Windows Mobile en nu Android.
Niks mis met eigen OS van SE. daar kan je vaak veel sneller mee werken dan een iPhone of WinMo toestel. (voorbeeldje: veel snellere internetbrowser: Opera Mini).
Ehmm... Opera Mini, je bedoelt zoals die er ook is voor Android en Windows Mobile?
En niets met SE te maken heeft, verder?
Ook een beetje in negatieve zin, want ze proberen die toestellen alleen maar verder dicht te timmeren (terwijl Android OPEN SOURCE is) en ze worden niet/nauwelijks geupdate.

Way to go :/
SE heeft nog niet lang genoeg een android telefoon uit om ze daarop al aan te gaan vallen. De X10 heeft tot nu toe prima support gehad met 1 micro update en een flinke minor update. Tevens is een grote update naar 2.1 aangekondigd. vrij netjes lijkt me voor een eerste android toestel.
De x10 mini en mini pro is pas 3 week beschikbaar en SE heeft aangegeven binnen 2 maand een update naar 2.1 uit te brengen. Geen idee hoe je bij het idee komt van niet/nauwelijks updates.
Nou waar blijft 2.2 dan? Die is er toch al een tijdje...

En met dichttimmeren bedoel ik het nog moeilijker maken om bijv de bootloader te unlocken om er een custom rom op te zetten. Iets wat gewoon moet kunnen met een opensource OS.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 21 juli 2010 20:29]

Ik hoop dat ze symbian laten vallen in plaats van windows mobile/windows phone.

Windows phone 7 ziet er veel beter en vernieuwender uit dan symbian^3 of ^4
Er wordt over Symbian versies een skin gelegd van de telefoonfabrikant zelf. Dus veel verschil zal het qua vernieuwender en uiterlijk niet geven met Windows Phone 7. Trouwens 'beter' is ook een subjectief begrip;)
de user base van symbian is nog altijd erg groot, ook mede door Nokia en Samsung. Misschien wel groter dan WinMobile. En de grootte van een user-base is een goede maatstaf voor commerciële potentie van je apps, wat tegenwoordig een belangrijk punt is in de business overwegingen. Ik ben benieuwd wat SE gaat laat vallen :)
Het is ook nog de vraag waaruit je userbase bestaat, veel mensen kopen een symbian toestel omdat het toevallig op hun Nokia stond. Mijn beleving is dat mensen bewuster voor iphone en android kiezen. Win mobile is redelijk populair in het bedrijfsleven vanwege de goede connecte met exchange etc.
Ja en ik keer je redenatie om. Mensen kopen een Nokia omdat er Symbian op staat. Dat is het hele succes van Nokia. De UI van hun toestellen is al heel lang heel consequent. Mensen kiezen heel bewust voor de UI van een Nokia en dat is dus Symbian.

Ik zou als SE afwachten met het laten vallen van een OS. Er komt een nieuwe Symbian er komt een nieuwe Windows Mobile en Meego is ook in opkomst. Ik zou afwachten en zien welke OS gaat floppen.
van symbian s40 bedoel je?
Dat is slechts de schil...
Heb liever dat ze Symbian erin houden, bevalt prima op mn Vivaz pro momenteel. Andriod & Winmo vind ik persoonlijk niet echt fijn. Heb ook geen zin om afhankelijk te zijn van Google diensten om mn telefoon optimaal te kunnen benutten.
Quatsch, je bent geenszins verplicht om Google diensten te gebruiken.
Als je de telefoon dan niet optimaal vindt, zal het zijn omdat de diensten van andere aanbieders suboptimaal zijn. Je kunt Google toch niet ervan de schuld geven dat ze betere diensten aanbieden?
jaa hoor en wc een raad wc eend aan. Dat jij hun diensten beter vind wil niet zeggen dat dat zo is.

Ik overwoog om de X10 Mini Pro te nemen maar nu ik hier lees dat een Android toestel waardeloos is zonder Gmail account ga ik er echt niet aan. Doe mij dan maar de Vivaz, lekker Symbian, kan alles wat de Mini Pro ook kan zonder dat ik verplicht Gmail moet gebruiken voor zaken die ik nu met mijn oersimpele K530i ook kan doen.
Had jij dan een marketplace/appstore op je k530i? Daarvoor heb je een gmail account nodig. De rest hoeft niet... Dan gebruik je daarnaast toch lekker een andere e-mail??
Daar heb je een google-account voor nodig. je kan prima zonder gmail.
Ik heb afgelopen weekend zowel met een X10 mini pro als een Vivaz Pro gespeeld en mijn god, wat is die Vivaz pro onduidelijk en onoverzichtelijk. Er zitten allemaal knoppen op die niet doen wat ik verwacht en het menu is voor mij onbegrijpbaar. De X10 mini pro begreep ik in 1x. En dat terwijl ik van symbian kom..
Anoniem: 274462
19 juli 2010 19:48
Ik heb nu de X10 met Android, echt een perfect toestel. Maar ik hoop dat ze met Windows doorgaan. Windows 7 wordt namelijk erg mooi. De nieuwe interface is van de Zune overgenomen en verder aangepast en uitgebreid. Windows zal een mooie derde worden met Android en de iPhone(met rubber bandje :-P )
Alleen een interface zal niet voldoende zijn voor de spectaculaire groei die jij schetst. Bovendien heeft het OS enkele fundamentele zwakten:
  • Onwillendheid of onmogelijkheid op te schalen naar tablets
  • Geen multitasking (blijft een verkoopargument)
  • Hoge minimale vereisten / lage performance
  • Onvolwassen: nog geen applicaties, knippen plakken
  • Aanschafkosten voor OS
  • Geen telefoonfabrikant is ervan afhankelijk voor survival
  • Zwakke reputatie van de voorganger
In smartphone-sales is Windows nu 5e achter Symbian, Apple, Blackberry en Android. Deze vier zullen niet snel hun plaats afstaan.
Of het moet zijn aan Bada, de Toyota onder de smartphones (1 miljoen sales binnen een maand) of MeeGo wanneer Nokia dit zal pushen. Over pak hem beet 2,5 jaar zal Windows 7e staan en niet 3e.

Niettemin lijkt de aanpak van Microsoft me gedurfd en innovatief. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik zet geen cent in op een derde plek.
Mooi Dat SE voor Android kiest waren altijd goeie telefoons alleen symbian was de bottleneck, misschien dat ik dit jaar maar eens overstap op een SE telefoon.


WM duuurt en duurt maar zelfde geldt voor Symbian, Android wordt nu op volle toeren door ontwikkeld.

offtopic:
Dat Google privacy discussie zien jullie ook zwarte busjes voor je deur geparkeerd met mannen in pak met zonnenbrillen?
Anoniem: 326972
19 juli 2010 18:23
Hoop dat ze win.m laten vallen.
Waarom hoop je dat? Wat schiet jij daar nu mee op?
Het zou me verbazen als ze enkel Android telefoons zullen maken. Iemand die Windows Phone 7 wilt zal dan altijd een ander merk kiezen en geen Sony Ericsson, door zelf ook een Windows Phone 7 telefoon aan te bieden zullen ze daar ook nog een graantje mee kunnen pikken.
Waarom niet? Ik ben nu sinds een week overgestapt op Android na meer dan 5 jaar Windows Mobile en ik beklaag het mij op deze moment. Mijn contacten syncen? Whoops gaat niet zomaar. Je moet ze exporteren, uploaden naar Google (byebye privacy) en dan syncen met je telefoon (of je moet op zoek gaan naar een app). SE had laten weten dat de X10 tethering zou ondersteunen. Ik heb men telefoon al binnenstebuiten gekeerd maar heb nog geen tethering gezien. En voor een hoop zaken die je bij WiMo standaard krijgt moet ik op men android ineens de app market induiken. Iets simpels als een verkenner staat er niet op.

Een WiMo foon rooten? Niet nodig. Je kan overal aan. Custom roms? geen enkel probleem. Ook geen mogelijkheid om vanop afstands apps te deleten.

Android zal zeker wel zijn voordelen hebben en ik zal het platform een kans geven. Maar als het niet verbeterd dan zal ik volgende keer teruggaan naar WiMo.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 19 juli 2010 19:13]

Ik heb anders nooit gehoord dat de X10 standaard tethering zou ondersteunen.
Bij android 2.2 is dit standaard mogelijk en dit nieuws maakt de kans dat ze deze uiteindelijk naar de X10 brengen een stuk groter.
Ik denk dat je even moet wennen aan android en dat je dan de positieve kanten wat meer kan zien.
Verder kan je ook syncen buiten google om, door bijv. de SE-sync te gebruiken.

Nee, android is er nog niet helemaal, maar er wordt zeer hard aan gewerkt om dit platform tot het uitgebreidste van alle mobiele platformen te maken en ze zijn zeer goed bezig wat mij betreft.
Er staat helemaal niet dat die functie er ook daadwerkelijk in zit, dat was de vraag ook niet, of het ondersteund wordt lijtk mij wat anders als de daadwerkelijke functie namelijk.

Met 2.2 is het standaard mogelijk (tethering via usb of hotspot oftewel router voor meerdere wifi devices), versies daarvoor kunnen gebruik maken van apps uit de market (volgens mij enkel via usb/bt wat ook gewoon tethering is).Met root toegang is er ook een versie voor wifi!

Dat dat het er nog niet in zat is jammer maar bijv. HTC kunnen het ook al met oudere versies, had SE inderdaad ook kunnen doen!

Anyway dat heeft verder weinig met Android zelf te maken, SE zegt wat, daar moet je je verhaal halen ;)
Uit het vraag antwoord gesprek tussen GOT en SE is dit hetgeen waar dat artikel op gebaseerd is:
GOT- Heeft het besturingsysteem de mogelijk tot internet deling met pc's?
SE - We gaan er vanuit dat je bedoelt dat je de Xperia X10 als modem voor je PC gebruikt.
Dat is indaad mogelijk.
Volgens mij is dit niet de wifi tehtering waar je op doelt, maar gewoon de 'old-fashion' manier, je telefoon wordt hierbij geen wifi-hotspot.
Verder is de hardware wel aanwezig om dit te bereiken, maar de software dus niet. Volgens mij ben ik wel ooit een programmatje in de market tegengekomen die dit mogelijk maakt.
Maar als het niet verbeterd dan zal ik volgende keer teruggaan naar WiMo.
Pas dan wel op voor WP7: dat combineert de geslotenheid van een Apple omgeving met het gebrek aan standaardfunctionaliteit waar jij je zo aan stoort.

Maar ik hoop inderdaad dat er zonder Google account ook goed te werken valt met Android, ik peins er niet over om m'n privacy overboord te gooien door een gmail account te nemen.
Dan help ik je nu alvast uit de brand; dat kan niet.

Je MOET een google acc. maken alvorens je t e.e.a fatsoenlijk wil kunnen doen.
Daar hoort ook direct een gmail bij natuurlijk.
Bullshit neem eerst een toestel en ga dan zeuren. Je hoeft geen Google account. Dan draai je het zonder Google diensten. Wel lastig zonder market maar kan wel dmv andere repositories
Heerlijk, internet helden op de vroege ochtend!

Ik zeur niet? Ik leg alleen uit dat je wel een Google account nodig hebt om fatsoenlijk apps etc te kunnen draaien. Begrijpend lezen is een kunst.
Een google account kan je ook maken zonder Gmail account.
En daarnaast is er prima te werken zonder google account (en zeker zonder gmail) op een android phone.

Dat sommige puntjes zonder google account niet zo ideaal zijn als met google account, mja dat is wel zo. Maar de features als adresboek en kalender hoeven niet gesynct te worden online, die draaien ook lokaal op de mobiel.
Mijn verwachting is sowieso dat windows phone 7 niet veel anders zal zijn met hun live account gezien ze veel meer in de richting gaan van Apple en Android met dat OS. Dat zie je zelfs al aan de ovi store van Nokia, die kan je ook niet gebruiken zonder account aan te maken.

Daarnaast hoef je niet alle diensten te gebruiken die Google aanbied. Als je niet wilt dat google jou data opslaat gebruik je het gewoon niet.
Joh, who the fuck geeft er nog privacy? Hier op tweakers sowieso geen hond, op een enkele ziel na. Hier wordt en masse blind achter die meuk van Google aangewandeld alsof het een stel hebberige schoothondjes zijn.
De grap is alleen dat ze dubbel betalen, voor het toestel en met hun gegevens. Tja, de lachende derde is Google. Zeven miljard winst was het toch?
Google staat toch wel bekend om het netjes omgaan met privacy-gevoelige gegevens. Er is bij mij geen geval bekend waar Google zomaar gegevens op straat gooit. Verzoeken van landen om gegevens worden eerst goed gereviewed alvorens Google besluit het uit handen te geven.

Verder kweekt Google heel veel goodwill met het steunen van opensource project en het, in zekere zin, belangeloos werken aan nieuwe technologieën. En dat is niet iets wat veel bedrijven hen nadoen. Google heeft gewoon een erg goede manier van zaken doen en maakt goede software.

Als ze op dezelfde voet (innovatief, privacy-bewust en positief tegenover OSS) blijven verder gaan, vertrouw ik Google mijn gegevens meer dan andere bedrijven. Hiermee zeg ik niet dat ik Google vertrouw, het blijft immers een bedrijf met winstbejag, maar de 'spirit' is toch wel heel anders dan bij bijvoorbeeld Apple of Microsoft.

[Reactie gewijzigd door mzziol op 19 juli 2010 20:43]

Nee, Google is heilig en verdiend echt heel eerlijk geld.. right... Niet voor niets dat er tegen Google diverse rechtszaken lopen, en gelopen hebben, omdat ze zo 'zorgvuldig met de privacy omgaan.....

Niets op het Internet is voor niets en er is geen enkel commercieel bedrijf die ergens 'belangeloos aan meewerkt. Maar, slaap gerust lekker verder.
mzziol waar haal jij dat vandaan. Google geeft helemaal niks om privacy. Daar staan ze juist bekend om.
Allemaal leuk en aardig maar Windows phone gaat dezelfde kant op, daar wordt straks ook alles opgeslagen bij Microsoft.
Anoniem: 14842
@mzziol20 juli 2010 08:30
Google privacy bewust? That's a first...

Nee, Google verdiend geld aan je gegevens, dus hoe meer info ze van jou hebben hoe gerichter ze kunnen adverteren en verkopen.

Maar ik denk niet dat dat het punt is wat regmaster wil maken. Het punt is dat drommen mensen een Android of iPhone (iOS4) telefoon kopen zonder ook maar 1 letter van de algemene voorwaarden te hebben gelezen.

In de voorwaarden van Google staat gewoon onomwonden in dat ze praktisch al je gegevens, inclusief locatiegegevens en mail mogen gebruiken om hun "diensten" te verbeteren en dat deze informatie (al dan niet anoniem) zal worden opgeslagen op hun servers.

De complete voorwaarden van iOS4 van Apple ken ik niet, maar ik weet wel dat ook zij nu ten alle tijde jou locatie gegevens mogen gebruiken. Daar ga je dus mee akkoord zodra je de telefoon koopt!

Mijn volgende tel wordt willens en wetens een Android (ik vertrouw Google dan wel beter dan Apple nu). Maar dat is een afgewogen beslissing en ik zal mij er terdege van bewust zijn dat alle info die ik op het apparaat heb staan of opvraag ter beschikking staat aan Google.

Er zijn al mensen gevonden op basis van "anonieme" gegevens. Door bijvoorbeeld het gedrag van een "anoniem persoon" enkele dagen te volgen zal men zijn thuisadres, bank, werk, etc. weten, puur door gegevens te combineren. Als je maar voldoende gegevens hebt zijn deze simpelweg niet anoniem meer aangezien er niemand anders op de wereld zal zijn die voldoet aan het zelfde profiel. Het is dan gewoon een handtekening geworden.

BEWARE!
een winmo toestel hoef je idd niet te rooten, maar wel HardSPL'en
dat gaat toch ook niet altijd goed cq. gemakkelijk.
Ik denk dat je nog wat verder mag graven in Android. Contacten syncen verloopt bij mij probleemloos zonder extra app, en bij Android 2.1 zit ook een filebrowser.
Maar dan via Gmail dus? Oftewel je moet verplicht aan de Gmail/Google account. En dan heeft Blokker echt een punt hoor.
Kan ook Exchange of htc sync, you name it.
als je een xperia x10 hebt... OfficeSuite is de verkenner en staat er standaard bij. K thnx bye.
ja en nee, office suite laat alleen bestanden zien dat het ondersteund
Heerlijk toch? Geen ellenlange lijstjes meer met onzinfiles waar je toch niets mee kan.
Tenzij je telefoon ook gewoon gebruikt voor opslag van verschillende dingen die je nodig hebt.
Ligt eraan welke android telefoon koopt. Op mijn galaxy s zit gewoon wel netjes een file browser ingebakken. Of je kan gewoon astro file browser downloaden... Geheel gratis.
En tethering gaat niet vaak via bleutooth of wifi. Maar met een kabeltje. Pak eens de hansleiding erbij misschien staat het er ook in. Ik krijg straks een update naar 2.2 van samsung en daar zit tethering op via wifi.
Zat mensen. Anders had WinMo nooit zo groot kunnen worden. Verder is het maar afwachten wat Windows Phone 7 gaat brengen.
die is groot geworden in een tijd dat Android er niet was cq. nog in de kinderschoenen stond.
met 2.1 laat android WinMo ver achter zich.
Anoniem: 63780
@Tsurany19 juli 2010 18:41
Als je het artikel had gelezen zag je dat hij doelde op de keuze tussen Symbian en Windows Mobile waarvan er gedropt gaat worden.
Joepie, meer Android. Morgen snel een Mini pro bestellen, en dan even wachten. Contacten en agenda in the Cloud, prima! Tethering werkt prima als je weet wat je doet. Snel en bedienbaar, dat is het. Maar misschien is Phone7 dat ook wel?
op anandtech stond een review over windows kin telefoons. deze is commercieel geen succes geworden, en hadden zeker grote fouten in de software (over de hardware werd niet veel verteld) maar 1 ding dat die telefoons beter deden dan welke andere telefoon/OS (iphone, symbian of android) was de enorme integratie van de software in cloud based diensten.

Hierbij gaan ze bij microsoft wel een voorsprong hebben op de concurrentie denk ik. voor de meeste mensen hier zal het niet interessant zijn maar voor de gemiddelde consument waarschijnlijk wel.
Ze willen ook sterk in zakelijke cloud diensten gaan uitbreiden in de toekomst en meer concurreren met google. ben benieuwd hoe windows mobile 7 zakelijk gaat werken want tot nu toe zie ik het veel gericht worden op particulieren.

linkje:
http://www.anandtech.com/show/3814/microsofts-kin-a-eulogy
Symbian vindt ik prima os maar aangezien ik toch geen sony telefoon koop zal het mij weinig uitmaken welke keus ze maken.

Nou vindt ik het enige Interresante altenative op symbian wel android.
Hopen op Nokia's met Android dan (al zie ik dat niet snel gebeuren)

Hoef iniedergeval geen windows of apple op mijn telefoon.
Mijn laatste htc met windows mobile was een groot drama en voor apple voel ik niks ben niet echt een kuddedier.
Ik zou gewoon lekker doen wat je zelf wil. En ook niet aansluiten bij anti-Apple kudde...
Zo groeit het marktaandeel van Android natuurlijk wel 'sneller', als Windows Mobile / 7 en Symbian in één keer aan de kant worden gezet voor Android.
Als je goed leest wordt één van de twee OS gedropped. Niet allebei...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee