Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

Android is het populairst bij Amerikaanse smartphone-kopers, volgens marktonderzoeksbureau Nielsen. Bijna een derde van hen zou voor Googles mobiele besturingssysteem gaan. Het marktaandeel van Android is echter nog 19 procent.

Op de tweede plaats bij nieuwe smartphone-aankopen staat RIM: 26 procent van de mensen die een nieuwe smartphone koopt, kiest voor een BlackBerry. De iPhone staat daar met 25 procent vlak achter. Nielsen gebruikte Amerikaanse data van begin dit jaar tot aan augustus; daaruit blijkt dat het percentage mensen dat kiest voor Android stijgt, terwijl het percentage BlackBerry-kiezers flink aan het dalen is. Begin dit jaar koos nog slechts 14 procent voor een Android-smartphone, tegenover 34 procent voor een BlackBerry. Ook het percentage consumenten dat kiest voor een iPhone daalt. Hoewel het percentage iPhone-kopers licht steeg bij de introductie van de iPhone 4 in juni, daalde dit van 32 procent begin dit jaar naar 25 procent in augustus.

Het toenemende percentage consumenten dat kiest voor een Android-smartphone zorgde er voor dat het marktaandeel van Android de afgelopen tijd is gestegen; het aandeel van Googles mobiele OS ging van 8 procent naar 19 procent. Daarbij blijft Android nog wel achter bij RIM en Apple, die respectievelijk 31 en 28 procent van de markt bezitten. Het aandeel van de iPhone daalde het afgelopen half jaar nauwelijks, terwijl de BlackBerry 5 procent moest inleveren.

Uit eerdere data bleek al dat het aantal verkochte Android-telefoons de afgelopen tijd flink is toegenomen. Daarbij meldde Nielsen al eerder dat de verkoop van smartphones met Android de iPhone-verkoop heeft ingehaald.

Nielsen smartphone-data jan-aug 2010 Nielsen smartphone-data jan-aug 2010
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Waarom is Windows Mobile niet meegenomen in het onderzoek?
Dit artikel en de originele blog post beperkt zich tot de top-3. Een iets ouder onderzoek heeft alle(?) relevante OS'en meegenomen. Ik heb de originele bron niet, maar een macrumors-link mag vast wel ;-)

http://images.macrumors.c...-nielsen_1h10_6_month.jpg

[Reactie gewijzigd door jurrie op 6 oktober 2010 09:40]

Vermoedelijk omdat het een top 3 is en Windows Mobile buiten de top 3 valt?

Ik denk dat MS met WP7 wel weer hoge ogen gaat gooien, en dat de grafiekjes voor in ieder geval 2011 over een top 4 gaan.. :)
Ik denk dat dat tegenvalt, ik heb 2 smartphones gehad met windows mobile, eentje met winmo 5 en eentje met winmo6 en allebei waren ze dramatisch. winmo5 was echt niet werkbaar, memory leaks en om de haverklap vastlopers en reboots nodig. winmo6 was wat stabiliteit betreft beter maar de interface is en blijft echt onwerkbaar op zo'n klein scherm en totaal niet met je vingers te bedienen. Je merkt gewoon aan alles dat winmo een OS was voor PDA's en stylus input. Tenzij ze dat compleet overboord hebben gegooid met windows mobile 7 denk ik niet dat het nog enige kans van slagen heeft. Ook zijn er veel mensen die net als ik hun buik vol hebben van windows mobile en het dus gewoon nooit meer kopen. Mijn volgende telefoon wordt android, ik heb android op mijn tablet draaien en dat werkt gewoon fijn, nooit de stylus nodig en de complete UI is gewoon gericht op het draaien op mobieltjes en andere mobile devices.
Misschien eerst ff googlen op Windows Phone 7 voordat je je speculaties als troll hier dumpt?
Inderdaad, dat viel mij ook al op. Ik ben wel benieuwd hoe de verkoop van Windows Mobile zich verhoud tegen deze drie

Als je de percentages van augustus (uit de afbeelding) bij elkaar op telt kom je op 79%. Er blijft dan dus 21% over, maar het lijkt me niet dat dat alleen maar naar Windows Mobile is gegaan. Symbian zal hier toch ook nog wel een deel(tje) van wegsnoepen.
Het is een onderzoek onder de top 3 OSen
6.5 is oud. De HD2 is de enige bekende telefoon met WM6.5 die de afgelopen tijd is uitgebracht, en is in de VS niet echt populair (ook alleen bij T-mobile te krijgen). Ik denk dat het de moeite niet loont WM6.5 op te nemen in deze statistieken, het zal weinig mensen interesseren.

Als WP7 er is wil ik wel zien wat er gebeurt. Wat mij betreft Android ftw!
100% - 28% - 33% - 19% = 22% WiMo + Nokia?
Omdat WiMo vooral in europa redelijk goed verkoopt. De markt in de VS is altijd zeer klein geweest.
Ergens verrassend. Ik heb bewust geen Android telefoon omdat ik (al dan niet terecht) twijfels heb bij Google wat betreft privacy. Zouden de meeste mensen hier gewoon niet eens over nadenken, of interesseert het men gewoonweg niet?
Wat is je alternatief?

Bij Apple is je privacy net zo min wat waard als bij Android. (Heb sinds kort een iphone4 om te testen voor de zaak en ik word helemaal moedeloos als ik voor de zoveelste keer weer 50 paginas aan tekst mag "lezen en goedkeuren" waarbij ik opnieuw verklaar dat Apple alles van me mag weten.

Windows mobile is dood, en windows Phone7 duurt nog even voor Nederland.

Blackberry is zo langzamerhand wel erg ouderwets. sowieso is dat altijd meer gericht geweest op het bedrijfsleven.
Onzin natuurlijk dat Windows mobile dood is..
Ik denk dat Windows Mobile toch op z'n minst in winterslaap is tot Windows Phone 7 uit komt.

Ik bedoel, hoeveel serieuze smartphones met Windows Mobile zijn er de laatste tijd uitgekomen? Dat aantal staat in schril contrast met het aantal Android telefoons. De Samsung Omnia Pro is volgens mij de laatste, maar als ik zo rond kijk lijkt me dat geen verkooptopper.
Ik denk dat microsoft met héél veel overtuigingskracht zal moeten komen wil Windows Phone 7 nog wat worden.

Ik ken bijna niemand met een windows-telefoon, en degene die ik ken klagen steen en been. Als windows Phone 7 niet een gigantisch schot in de roos is (dus: echt iets revolutionair beters, niet een beetje van het zelfde als iOS/Android), zijn ze denk ik ten dode opgeschreven.
Windows Mobile is wel degelijk dood. Er wordt niet meer aan ontwikkeld en het zal niet meer gebruikt worden op nieuwe consumenten mobieltjes.
ik word helemaal moedeloos als ik voor de zoveelste keer weer 50 paginas aan tekst mag "lezen en goedkeuren" waarbij ik opnieuw verklaar dat Apple alles van me mag weten.
Wat een onzin, de enige keer dat ik me dat kan herinneren is bij een nieuwe installatie van itunes, of een update ervan. Met de release van itunes 10 en een paar bug fixes heb je inderdaad 2 maximaal 3 keer een tekst goed moeten keuren.

Daarbij ga je ervan uit dat je 'van alles goedkeurt', maar je hebt de tekst niet eens gelezen zoals je zelf al laat doorschemeren.

Tot slot:
Google leeft van reclame, en levert een heleboel gratis diensten. Bij apple daarentegen betaal je voor diensten en hardware. ik weet niet of je ooit van de volgende uitspraak hebt gehoord, maar denk er maar eens over na:

If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold.
Tsja, denkt men na over apple, waarvan wel zeker dat zij je gegevens (ondermeer lokatie) doorgeven aan derden voor ads? Men loopt altijd tegen google te roepen, maar in praktijk blijkt er weinig anders aan de hand te zijn dan wat er gebeurt bij de concurrentie...
De guidelines voor developers voor Apple zijn vergelijkbaar met die van Google. Zonder toestemming van de gebruiker kom je op geen van beiden aan de (reclame)bak.

Bovendien betaal je Apple. M.a.w. je bent een bron van inkomsten (en tig keer groter dan de reclame) Google krijgt zijn geld van de adverteerders. Ik weet niet waar de uitspraak vandaan komt: "If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold."

[Reactie gewijzigd door Wientje op 6 oktober 2010 09:49]

Maar Apple is er helemaal niet vies van om zowel betaald te worden en alsnog je gegevens te gebruiken voor haar eigen advertentieplatform: http://advertising.apple.com/

Je dacht toch zeker niet dat Apple de restricties voor de developers aan zichzelf oplegt?
Ik heb hier ook mijn twijfels bij maar langs de andere kant : op het moment dat men verbinding maakt met het internet (in zijn algemeenheid) verlies je volgens mij altijd een stuk van je privacy... (welke website/provider/... houdt er tegenwoordig geen gegevens bij).
Het verschil is de partij die over de gegevens beschikt. Jouw operator ziet dat je verbinding maakt en kan eventueel meekijken, maar is gebonden aan strenge regels m.b.v. beveiliging en privacy. Deze regels gelden niet voor Apple en consorten en zij kunnen dus gewoon jouw gegevens doorverkopen aan adverteerders.
Ik denk dat het veel mensen niet echt interesseert. Aan de andere kant denk ik niet dat je zoveel beter af bent bij Apple of RIM, ze hebben zich allemaal aan dezelfde wetten te houden en kunnen zover die wetten dat toelaten altijd proberen meer informatie te vergaren (privacy policies in de gaten houden dus).

Waar je je wel zorgen om kan/moet maken zijn 3rd party apps die allerlei informatie van je vergaren en ergens naar een server versturen zoals wel eens gebeurd zou zijn. Misschien dat het risico voor dat soort dingen groter is op Android aangezien er weinig controle op de market zit.
Niet helemaal, RIM zit in Canada en Apple en Google in de USA. In de USA zijn er vrijwel geen wetten op dit gebied, van Canada weet ik het niet maar het kan alleen maar beter zijn.
Maak je ook bewust geen gebruik van internet, of is privacy alleen een issue bij gebruik van Google?
Ik denk daar in zoverre over na, dat als ik mijn eigen naam of email adres invoer in een willekeurige zoekmachine er geen of weinig resultaten terugkomen en dus niet zoals bij veel anderen dat hun hele leven via een link naar Hyves/MySpace/Facebook boven komt borrelen. Dus ja, ik ben erg zuinig met mijn privacy en ben er bewust mee bezig om deze voor zover mogelijk te beschermen. En fwiw, ik heb al pak um beet 18 jaar hetzelfde email adres...

Je kunt er de draak mee proberen te steken of het er niet mee eens zijn, maar ik wordt erg wantrouwig van bedrijven waar het business model om geld te verdienen feitelijk bestaat uit het gebruiken/verkopen van persoonlijke gegevens. In hoeverre die gegevens prive zijn is voor ieder zelf te beslissen.

[Reactie gewijzigd door afterburn op 6 oktober 2010 11:07]

Je kunt er wel over nadenken, maar er zijn nog 1000 en 1 dingen waarbij je privacy in het gedrang is zonder dat je het weet. En nog een hoop extra situaties waarbij je het wel weet maar er weinig aan kunt doen.

Bijvoorbeeld KPN, T-Mobile en Vodafone weten samen van bijna iedereen de hele dag waar ze zijn en met wie ze contact hebben.
Maar heb je er weleens over nagedacht dat al veel auto's een boordcomputer heeft die al heel veel kan opslaan (rijgedrag bijvoorbeeld), maar met GPS erbij ook nog eens de plaats. Helemaal als je zo'n autokill switch in je auto hebt zitten tegen diefstal, of TomTom met zijn HDTraffic systeem.
Gelukkig heb ik offline navigatie op m'n telefoon, en die onthoudt geen routes,

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 6 oktober 2010 12:02]

Ja, maar je GSM wordt onder het rijden steeds bij een nieuwe zendmast aangemeld, dus je locatie is noodzakelijkerwijze altijd bekend. Die gegevens worden bewaard.
En je hebt geen twijfels over de privacy-issues bij Apple? Denk je daar niet over na, of interesseert het je niet?
En je hebt geen twijfels over de privacy-issues bij Apple? Denk je daar niet over na, of interesseert het je niet?
Privacy is altijd een issue, maar ik heb eerlijk gezegt minder twijfels bij apple, dan ik bij google heb.
Altijd dat gezeur over Google en privacy.
Ik heb zeker twijfels over privacy, ik heb zelf Symbian maar iets als Nokia mail, waarbij Nokia mijn mail inloggegevens krijgt en dan mail kan pushen haar het toestel komt er bij mij niet in. Al moet je dan wel eerst op internet uitzoeken hoe je dat kunt omzeilen. Ik weet verder niet hoe lastig het is een Android toestel te gebruiken als je geen Google diensten wilt gebruiken. Kun je gewoon een ander dan gmail adres gebruiken zonder dat de mails voor Google te lezen zijn?
Ik denk ook dat dit alleen maar gaat groeien, niet alleen omdat het OS gewoon erg goed werkt, veel functies biedt, maar ook erg veel opties bied tot customizing, maar ook om het feit dat er steeds meer Android telefoons uit zullen komen, dat tov bijv Apple die eigelijk maar 1 telefoon per een x aantal jaren heeft, en Blackberry met wat meer modellen maar daar gaat het ook vooral om de Bold en de opkomende Torch
Dat zie je ook heel goed in de grafiek. Er is een opleving rond de release van de iPhone4, daarna zakt het al weer snel in. De aanwas van nieuwe Android toestellen blijft maar gaan en gaan. Om enigzins met de concurrentie mee te kunnen zullen ze misschien een ander businessmodel moeten gaan hanteren bij Apple.
Apple verdient meer met alleen hun iPhone dan andere smartphone makers met al hun telefoons. Ik zou niet weten waarom Apple van hun weg af zou moeten wijken ;)
Misschien omdat het duidelijk is dat in de toekomst (dus oude getallen zeggen niet zo veel) Android toch wel erg veel marktaandeel gaat pakken (wat toch wel duidelijk te zien is), waaronder dat van Apple, zelfs met de launch van de iPhone 4 bleef Android groeien (lichtelijk maar dan nog) en vlak daarna Apple haar marktaandeel krimt en dat waarschijnlijk tot de volgende iPhone zal doen...

Dat het nu op dit exacte moment niet slecht gaat zegt niks natuurlijk :) Heeft iets met toekomstvisie te maken... De markt veranderd en daardoor bedrijven dus ook!

Of bestonden telefoons voor 100 euro die eigenlijk alles (niet zo vloeiend maar het werkt prima) kunnen wat een telefoon van ~650 euro vorig jaar ook kan al?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 oktober 2010 10:08]

Ik denk dat Apple zichzelf (mogelijk express) ook wel nekt doordat iPhones zo ontzettend duur zijn. Android toestellen zijn al vanaf een veel lagere prijs te krijgen. Hierdoor is de vergelijking dus eigenlijk niet helemaal eerlijk.

Als je zo een vergelijking doet als bovenstaand moet je eigenlijk alleen toestellen in dezelfde prijsklasse vergelijken om te kijken welk OS het populairst is. Op den duur zullen Android en Blackberry OS altijd een hoger marktaandeel hebben, omdat zij ook de onderkant van de markt bedienen. Wat Apple (nog) niet doet.
Ik denk dat dat juist een heel sterk punt is van Apple. Ze maken gewoon sjieke, exclusieve producten voor een hoge prijs. Ze waren eventjes onnoemlijk populair omdat er in het begin haast geen andere fatsoenlijke smartphone te krijgen was. Die positie zijn ze nu kwijt, maar ik denk dat ze zich als exclusief merk prima weten te handhaven met wat minder marktaandeel.

Het zelfde doen ze in de PC markt, en daar blijkt dit business model prima te werken, zonder dat ze de grootste hoeven te zijn.
net als voor de mac willen ze voor de iphone natuurlijk een groot marktaandeel. niet alleen hebben ze de winst per toestel. maar hoe groter het marktaandeel. hoe beter hun app market wordt. hieruit halen ze winst, plus dat een goed gevulde market de telefoon waarde ook verhoogd.

ze maken een goed product. dat de telefoon duur is wil helemaal niet zeggen dat ze hun telefoon exclusief willen houden, als ze dat echt willen hadden ze wel een gelimiteerde oplage gemaakt van de iphone. maar de eerste apple medewerker die dat voorsteld wordt waarschijnlijk gelynched.
Omdat hun 'oude vertrouwde' marktsegment al verzadigd is, net als bij Intel. Willen ze verder groeien zullen ze nieuwe segmenten / doelgroepen moeten aanboren.

ed: Overigens, de Motorola Droid verkocht in de eerste weken beter dan de iPhone in haar eerste weken, en Samsung gaat tegen het einde van dit jaar meer Android-phones per dag verkopen dan Apple iPhones verkoopt (Samsung's planning).

[Reactie gewijzigd door kidde op 6 oktober 2010 11:09]

Hoezo zou Apple een ander businessmodel moeten gaan hanteren? Marktaandeel is geen doel op zich. Google geeft Android praktisch weg. Apple heeft een van de beste marges in de business.

http://news.cnet.com/8301-13579_3-20017282-37.html

Hetzelfde model als met laptops hanteert Apple ook in de smartphone markt. Waar andere fabrikanten op features (Sony) of prijs (Dell) concurreren, richt Apple zich op "user experience".

Dit legt hun voorlopig nog geen windeieren.
Daarnaast wordt android niet alleen gebruikt voor mobieltjes. Het is een leuke veelzijdige OS voor in de embedded wereld. Ff een ARM chip in combinatie met een scherm en wat knoppen... Even wat dedicated software schrijven voor de toepassing en je hebt een oplossing voor bepaalde klanten.
En vergeet niet dat er veel goedkope Android telefoons uitkomen. Een Wildfire is gewoon een volledige smartphone maar wel voor slechts 200 euro. En zo zijn er nog een aantal merken (Vodafone oa) die voor een zeer laag bedrag een complete smartphone leveren. Dus in tegenstelling tot bij Blackberry en Apple komen er ook zeer goedkope smartphones uit, dat helpt ook veel in acceptatie.
Ja precies. maar dat maakt eigelijk dit soort grafieken ietwat onrelatief, aangezien het bij Apple maar om vooral 1 telefoon gaat (4g) en nog een percentage 3GS dan, blackberry heeft er een aantal maar Android telefoons blijven continu uitkomen zoals idd de wildfire enzo
Valt wel mee hoor, hoewel ik het niet kan aantonen omdat Apple neit zo open is... Over de stats dan he ;) Maar ik denk dat de helft van hun aandeel nog van voor de iPhone 4 is, aangezien je daar al snel een 2jarig abbo bij hebt zullen die waarschijnlijk pas bij de opvolger van de 4 overstappen (op de 5 of misschien wel Android :D)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 oktober 2010 09:49]

Ik had een iPhone 3G en ben nu, omdat m'n contract afgelopen was overgestapt op een iPhone 4.

en ik was zeker niet als 1 van de eersten om de iPhone te nemen, dus er zijn nog heel veel mensen, zeker in de USA, die aan verlenging toe zijn.
Nu bevestig je dus precies wat ik zeg, jij hebt de 3GS overgeslagen en andere zullen dus de 4 overslaan die dus die verlenging in het jaar hebt dat jij nog een jaar moet ;)
dus? die kiezen dan automatisch voor een iphone? vage redenatie
Ik denk wat arjankoole bedoeld is dat iPhone gebruikers trouw zijn aan het merk Apple.
Ze hebben immer vaak al minimaal een jaar een telefoon waar de meeste zeer tevreden over zijn. (zie google voor onderzoeken). Persoonlijk heb ik een 3G en vrienden van mij een Andriod. Ik zou zelf voor weer voor een iphone gaan (wegens omstandigheden niet mogelijk) omdat ik niet zie wat Andoid mij meer bied (dan mijn 3G zelfs). Daarnaast weet ik wel zeker dat Apple weer een prima telefoon afleverd waar alle apps op werken waar ik mee bekend ben.

[Reactie gewijzigd door dycell op 6 oktober 2010 12:13]

dus? die kiezen dan automatisch voor een iphone? vage redenatie
Ik geef puur en alleen aan dat het mogelijk is. Je hoeft me geen woorden in de mond te leggen, ik ben een grote jongen, dat bepaal ik zelf wel.

OF die mensen kiezen voor een iPhone 4 staat er los van, en doet er ook niet toe. Die mensen zijn vrij om te kiezen, en zullen dat ook doen.
Jij denkt dat men een toestel krijgt in de US bij verlenging? Doen ze daar niet aan hoor. Je krijgt wel een minimaal beetje korting, maar betaalt gewoon het volle pond voor die toestellen. Daar gaat het telefoongebeuren echt héél anders en is de iphone minder duur vergeleken met andere toestellen. Hier is de iphone ziekelijk duur ten opzichte van de concurrentie, maar daar is 'ie net een paar cent duurder dan een gemiddeld high end toestel.
Apple maakt nog steeds (veel) meer winst op die ene telefoon dan de volledige rest van de markt bij elkaar (dus alle HTCs, alle Samsungs, alle Nokias...) -- Apple gaat het nooit om absolute cijfers marktaandeel, maar om het maken van winst, iets dat lijkt het bij sommige andere bedrijven nog wel eens wordt vergeten.
Beetje nonsense: Andere bedrijven gaat het om het maken van zoveel mogelijk winst, Apple gaat het om het maken van zo hoog mogelijke winstmarges; de "makkelijke winst" dus.

Dat is een wezenlijk verschil, en daarom zal Nokia ook rustig telefoons verkopen als ze er maar 1 euro winst op maken.
Gedeeltelijk omdat ze geen licenties betalen.
Apple die eigelijk maar 1 telefoon per een x aantal jaren heeft
x = 1, toch?
Ben benieuwd of de cijfers in Europa vergelijkbaar zijn. Persoonlijk heb ik nooit het Blackberry idee gesnapt, dat schermpje is toch veel te klein, dacht ik altijd....
1 van de voordelen van een blackberry is het toetsenbord, dat is in iedergeval de reden die ik hoor van mensen die deze hebben..
Er zijn ook genoeg Android/WiMo toestellen met een QWERTY toetsenbord, dus dat alleen zou in mijn ogen geen reden om voor Blackberry te kiezen.

Ik heb me wel serieus af zitten vragen wat een Blackberry nu zo speciaal maakt dat er tegenwoordig vrij veel niet-zakelijke gebruikers voor kiezen. Ik bedoel, vanwege de encryptie is je internetabonnement duurder, dus dat zal geen reden zijn om er voor te kiezen.

Het is in mijn ogen gewoon een hype
Maar WiMo wil je tegenwoordig niet meer en worden ook geen nieuwe toestellen voor gemaakt. En genoeg Android toestellen met toetsenbord? Die zijn er gigantisch weinig. Van de nieuwe telefoons hebben enkel de Milestone en de Desire HD een fysiek toetsenbord.
In de Pricewatch zie ik er sowieso al 7 waaronder de SE Xperia X10 Mini (Pro) en de HTC Desire Z. Als ik kijk naar het aantal Blackberry's dan is dat eveneens 7.

Als ik dan ook nog eens Symbian/Maemo in de zoekactie erbij opneem komen er nog een aantal bij.

Dus zo te zien is er voldoende keuze wat betreft toestellen met QWERTY toetsenbord naast Blackberry. Dus nogmaals, een QWERTY toetsenbord alleen zou voor mij geen reden zijn om voor Blackberry te kiezen.
Er zijn ook genoeg Android/WiMo toestellen met een QWERTY toetsenbord
Maar dat zijn zonder uitzondering toestellen met een uitschuiftoetsenbord. Een gewoon toetsenbord zonder bewegende delen en zonder dat je je toestel ervoor landscape moet houden kan wel http://www.youtube.com/watch?v=tLQzn8ivtH8 met Android maar niemand heeft nog zo'n model op de markt gezet.
Deze cijfers zijn niet met Europa vergelijkbaar omdat er hier Nokia is en omdat de iPhone in de V.S. slechts bij één operator beschikbaar is.
http://www.clickz.com/cli...-smartphone-growth-europe
Het scherm is niet erg groot maar de zakelijke gebruikers zijn enorm tevreden met het gebruiksgemak van het OS en de vele mogelijkheden en ik moet toegeven het werkt goed en ziet er gewoon goed uit. Bovendien, een groot scherm is voor zakelijke gebruikers lang niet altijd noodzakelijk, een toetsenbord is dat wel lange tijd geweest toen er nog geen goede on-screen toetsenborden waren en de schermen daar niet goed genoeg voor waren.
En voor jongeren is het pin idee gewoon erg interessant, gratis berichten sturen via internet. Programma's zoals whatsapp zijn een stuk minder bekend dus daar zien ze geen alternatief in.
Wat ik niet goed begrijp is dat iedereen z'n berichten maar toevertrouwt aan de makers van Whatsapp. Wie zit hierachter? Voldoen ze aan de regels m.b.t. gegevensbeveiliging en opslag? Wie kunnen er meelezen? Bij sms is je operator verantwoordelijk en bij ping is dat RIM, maar wie zit er achter Whatsapp?
Verantwoordelijk? Niemand is verantwoordelijk. Als jij een SMS stuurt kun jij er niet 100% van uit gaan dat deze aankomt. En als je een provider belt dan en het is niet consequent dan heb je geen poot om op te staan. RIM zal niet anders reageren.

Grote namen hebben meestal toch een SLA met veel kleine letters waardoor ze weinig verplichtingen hebben.
Wat betreft Whatsapp, bel ze anders even :D

3561 Homestead Road, #416
Santa Clara, CA 95051-5161
Op zich niet zo vreemd aangezien zowat alle "killer-apps" vd. iPhone ook gewoon op Android draaien, behalve games dan... Wat games betreft moet Android nog 'n flinke inhaalslag maken.

En niet geheel onbelangrijk; Android phones zijn gewoon betaalbaar, terwijl Apple teveel vraagt voor 'n stukje design, met div. hardware-beperkingen.
ach er zijn goedkope modellen maar een galaxy S kost toch ook al gauw 550 euro ....das 100 euro minder dan een iphone dus om nu te stellen dat Android telefoons defacto goedkoper zijn ...
Je bedoelt 450 (want dat kost ie nu nieuw en dan heb ik het over de 8GB ipv de 16GB die overprices is dat je voor de meerprijs zelfs 32GB bij je 8GB kan kopen en 40GB kan hebben), en ik heb hem in de eerste week al 2dehands gekocht (nee niet gejat, heb er netjes bon bij van de eigenaar en alles :D) voor 350 euro! En ja dan lach je je natuurlijk kapot want dat is echt een koopje...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 oktober 2010 10:16]

ach er zijn goedkope modellen maar een galaxy S kost toch ook al gauw 550 euro ....das 100 euro minder dan een iphone dus om nu te stellen dat Android telefoons defacto goedkoper zijn ...
Als 1 van de topmodellen van de android telefoons al 100 euro goedkoper is en de meeste android telefoons goedkoper zijn dan de galaxy S, dan mag je toch gewoon stellen dat android telefoons goedkoper zijn? En dan moet je niet vergeten dat de iphone ook verschillende prijzen heeft: 8gb of 16 gb versie bijv.

Over het algemeen zijn de android telefoons wel degelijk goedkoper en persoonlijk vind ik ze gebruiksvriendelijker en zeker net zo compleet.

Het ontbreken van een aantal games is wel het laatste waar ik mij druk om maak :)
De meeste iOS game toppers zijn ook te verkrijgen op android....
Kun je geen Java midlets installeren op Android?
ik vrees nog wel wat meer dan "alleen" games. daarbij is de kwaliteit bij een iphone app tig x beter dan op android…komt omdat android developers niet kunnen investeren vanwege de consumers die alles gratis willen hebben.
Mwah, ik denk dat dat nog wel meevalt. Natuurlijk, je hebt er een hele hoop rotzooi tussen zitten, maar toch ook wel een hoop goede software.

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoel met dat android developers niet kunnen investeren. Waarom zouden ze dat niet kunnen doen? In de Android Market zijn genoeg betaalde apps te vinden, dus ik zie niet in waarom er niet in geinvesteerd kan worden.

Daarnaast zijn er ook genoeg gebruikers (zoals ondergetekende) die wel gewoon willen betalen voor een stukje goede software, zeker met de prijsstelling van veel apps in de Android Market.
Nee hoor er zijn genoeg knappe apps, en genoeg betaalde ook, en ook genoeg succesverhalen, tuurlijk overall misschien wat minder maar of de consument dat merkt/weet, nee dat niet anders daalde het iOS marktaandeel niet en steeg Android niet ;)
daalt ? waar lees je dat ? dat android toeneemt staat buiten kijf.
Dat lees ik uit de plaatjes, allebei geven duidelijk aan dat iOS veel minder verkocht wordt dan eerder dit jaar, oftewel de userbase (dus niet verkoopstats) zal daar nu misschien niet direct last van hebben om dat userbase op veel meer dan dit jaar slaat, aangezien meeste mensen 2 jaar doen met hun telefoon zal je de huidige daling in verkopen niet direct terug zien in de userbase, maar pas binnen een jaar tot 2 jaar ;)
Logisch dat het aandeel van Android zal groeien. Met zekerheid zal het groter worden dan dat van iOS en RIM. Waarom? Omdat het aandeel iOS en RIM gemaximeerd is door het aantal verkochte iPhones / Blackberries terwijl Android op heel veel verschillende merken geintstalleerd komt. Dus wat is nu precies de boodschap van dit "onderzoek". Dat Android in de groei zit? Juiste conclusie, maar waarom dat moet worden afgezet tegen iOS en RIM is mij onduidelijk. Pak dan Windows Mobile (6, 6.5 en straks 7). Dat is een OS dat ook breed ingezet wordt door verschillende fabrikanten.
Android based telefonen zullen waarschijnlijk een grotere markt krijgen, maar vergeet niet dat iOS ook in iPod's en iPad's zitten. Ook niet een kleine markt
Voor applicatieontwikkelaars is het aantal toestellen waar hun app op kan draaien natuurlijk een interessant gegeven. En of een klant nu een HTC, Motorola of LG toestel heeft maakt dan minder uit.
Als jij het liever anders ziet is prima, stel ik voor dat je dat zelf onderzoekt en publiceert, de onderzoekers vonden dit blijkbaar nuttig en hebben blijkbaar hun eigen redenen!

Moeten hun nu naar jouw luisteren? En een nieuw onderzoek starten 8)7
Pak dan Windows Mobile (6, 6.5 en straks 7). Dat is een OS dat ook breed ingezet wordt door verschillende fabrikanten.
Maar (net als symbian) lang niet zo breed ingezet als Android (denk aan tablet's en andere producten zoals mp3spelers) dus dan is die vergelijking ook weer niet eerlijk, zo is er altijd wat :)

Dit is gewoon een vergelijking binnen de top 3 meest verkochte OS in de VS, of dat nou van 1 of 1000 telefoons komt doet er echt geen zak toe, hun hebben onderzoek gedaan, hun hadden een onderzoeksvraag en hun hebben die beantwoord...

Als ik op straat wil kijken wat beter verkoopt, schoenen of handschoenen is dat ook niet eerlijk omdat handschoenen over het algemeen enkel in de winter gebruikt worden en schoenen het hele jaar door? Toch kan dat nuttige info geven, bijv. als ik een bedrijf start om me op 1 van die producten te storten :) Jij hebt er dan niks aan, maar ik wel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 oktober 2010 12:53]

Het marktaandeel is nu misschien 'maar' 19%, maar als je kijkt naar de procenten waarin nieuwe mobieltjes op de markt worden gebracht, ligt dit toch vele malen hoger en dat betekent dat het groene lijntje nog véél meer gaat stijgen de komende maanden.
Denk ik ook ja, Android begint nu echt populair te worden en zal alleen maar groter worden.

En aangezien vroeger bij iPhone het argument vaak was, ja er zijn veel apps nu ook weg gaat omdat Android dit ook heeft gaat Apple hier veel markt verliezen.
Dit onderzoek laat juist zien dat Android kan groeien zonder dat het ten koste gaat van het marktaandeel van de iPhone. De meeste mensen die een iPhone kopen zijn redelijk merk / OS-loyaal / tevreden is uit eerdere onderzoeken gebleken, net als huidige Android gebruikers. RIM / Symbian gebruikers daarentegen niet.
ed: Dus Android / iPhone kunnen beiden groeien zonder dat het ten koste van elkaar gaat.

[Reactie gewijzigd door kidde op 6 oktober 2010 10:53]

Slechts een kleine deel van die iPhonegebruikers zijn merktrouw. Amerikaanse markt is helemaal anders. Apple smijt daar vele miljoenen op reclame om hun marktaandeel te krijgen en te hypen.
Dus al die mensen zijn makkelijk te overtuigen om iets anders te nemen als de reclame en hype er maar voor komt. Android kreeg ginder ook veel grotere marketing budgetten dan hier.

Een ziekte die ook steeds meer naar hier komt.
Ik vind dat het zo makkelijk en ongelooflijk vervelend dat iPhone gebruikers steeds moeten opboxen tegen Apple-haters die heilig overtuigd zijn van het feit dat iPhone-gebruikers slechts voor de iPhone kiezen vanwege de hype en reclame terwijl het Android OS volgens hun in alle opzichten 10x beter is dan het iPhone OS.

Ik hou van Linux, ik leef Linux, ik hou van de gedachte van Android als open-source telefoon OS, maar als ik 1 ding heb gemerkt tijdens 12 maanden gebruik van de HTC Hero en 18 maanden gebruik van de iPhone 3GS, is dat ik zoveel positiever ben over het iPhone OS. Het werkt allemaal heerlijk, heeft veel features, vrijwel nooit issues, alles werkt logisch en makkelijk.

Stom eens met die makkelijke uitspraken over iPhone-gebruikers die slechts kopen, vanwege een hype. Voor mijn aanschaf van de iPhone hoorde ik al veel vrienden en kennissen al positief over een iPhone als hun beste telefoon ooit. Zelfs maanden na aanschaf merk ik dagelijks weer hoe prettig ik mijn iPhone vind. Mijn HTC Hero was gewoon erg storend, zowel met Android 1.5, 1.6 als 2.1. Ik heb zelfs de Hero gekocht, omdat ik mensen zoals jullie hoorde over het feit dat Android zoveel beter dan iPhone OS was en dat de iPhone-gebruikers slechts voor de hype gingen. Wat een slechte keuze was het, zeker als je vanaf een iPhone komt.

En ja, ik hoop dat het Android goed af gaat, dan worden ze alleen maar beter en kan ik investeren in een mooie telefoon met goed OS, i.p.v. de kas van Apple spekken met hun onfatsoenlijk monopolistisch beleid.

[Reactie gewijzigd door chronoz op 6 oktober 2010 13:28]

Ik ben het enigszins met je eens.
Beide kanten hebben hier eigenlijk schuld aan.

De Apple-haters gebruiken de door jou genoemde argumenten tot vervelens toe.
De iPhone gebruikers blijven tot in de treure elke tekortkoming van het apparaat ontkennen en op een vreemde manier verdedigen.
Het is niet erg dat een apparaat bepaalde beperkingen heeft of features mist, elk apparaat zal dit hebben.
Er zijn niet alleen apple-haters maar ook android haters.
Maar ja ik vind dat je gwn. moet kopen wat je wil ik vind android fijner iemand anders apple.
En wat die marktaandelen betreft vind ik het toch wel knap dat de iphone 25 procent heeft want er is maar 1 iphone maar er zijn heel veel android telefoons.
(ja je hebt de iphone 2g, 3g, 3gs, 4 maar je bgrijpt wat ik bedoel)
Helemaal niet, iphone daalt op beide plaatjes... Die kleine comeback was de introductie van de iPhone 4 maar die zijn toch echt van 32% naar 25% gedaald en nu zitten ze weer in de periode waar de daling harder en harder gaat tot er een nieuw model komt (zoals je kan zien daalt het heel hard in jan/feb) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 oktober 2010 11:04]

Het gaat hier over marktaandeel en aangezien de markt voor smartphones nogsteeds flink stijgt, betekend dit niet dat het aantal iPhones daalt. Sterker nog, dat stijgt nogsteeds.
Mijn volgende telefoon gaat een Android toestel worden. Ik zal de eerste zijn in mijn vriendenkring die er dan een heeft.

iPhone heeft 1 van mijn kennissen, maar ik ken niemand die een Blackberry heeft. Het overgrote deel is nog altijd wel Nokia (Symbian), en hier en daar een Samsung (vaag OS).

Ik geloof best dat die cijfers kloppen, maar in mijn omgeving is het totaal anders.
omdat het over de Amerikaanse markt gaat en niet over jou vrienden kring of überhaupt over Europa :)
True, maar ook al verschillen de cijfers (percentages) en ontbreken sommige partijen hier, die er daar wel zijn (of omgekeerd), veel van dergelijke trends zijn hier ook zichtbaar, zij het veelal met vertraging (soms zelfs 50 jaar, bv met introductie radio, tv, kleuren-tv, suburbanisatie, maar het wordt minder).

Een uitzondering op deze regel is wel de adaptatie van Firefox, waar die in de USA heel behoorlijk is, en onze grote buurlanden ook behoorlijk meespelen, wilt dat in NL niet vlotten. Wat d'n boer niet kent dat vreet ie niet, geld heel sterk voor de polderlandse boerjes hier.

En ook ik ken nauwelijks mensen met een Blackberry, welgeteld één (1), mijn baas.
De iPhone heb ik ook nog maar 1 keer in het wild gezien.

Bottomline, ook hier wint Android terein, enerzijns omdat er steeds meer mobiletjes komen die er op draaien (wat ook weer het gevolg is van meer ervaring van de fabrikanten met Android), anderzijds omdat die toestellen steeds goedkoper worden, waardoor ze een groter publiek aanspreken. De gemiddelde beller koopt geen toestel van €600, ook niet als dat toestel gratis is i.c.m een abonnement, want dan wordt dat abonnement per maand gfewoon te duur.

Het marktaandeel van Apple zal dan ook vermoedelijk weinig veranderen, nauwelijks meer steigen (voornamelijk tijdelijk bij presentatie nieuw model of nieuw iOS). Gezien de prijs van Nokia's vlaggeschip met Maemo/Meego zit zij in hetzelfde, beperkte segment. Blackberry zit met hun zakelijke modellen ook in dit segment maar heeft ook goedkopere (consumenten-)modellen. Bij Nokia zijn die consumentenmodellen uitgerust met Symbian.

Wat je dus zult zien is dat in het goedkopere segment, dat nu nog voornamelijk uit SYmbian-modellen bestaat (en waar Apple niet in meespeelt en Blackberry pas sinds kort) Android nog steeds groeit. Waarschijnlijk wordt in dit segment het aandeel van eigen OS-sen (zoals Bada, LG's OS met S-class-interface, enz) groter ten koste van Symbian, en zal ook de groei van Android voornamelijk ten koste van Symbian gaan. Alleen als Symbian, met ^3 en opvolgers echt veel beter zal blijken en op meer telefoons komt.

In het duurdere segment, speelt Maemo/Meego nauwelijks een rol, en het is de vraag of dat gaat gebeuren. Het leeuwendeel van dat segment zal echter verdeeld worden tussen Apple, Blackberry en Android waarbij het er nu naar uit ziet dat de eerste twee beide rond de 25% blijven hangen. De rol van Symbian lijkt hier uitgespeeld, en dan zal dus de overige 50% voor Android gaan zijn. Uiteraard geld hier hetzelfde met betrekking tot de nieuwe versie van Symbian, maar het lijkt er op dat die geen invloed zal hebben op de aandelen van Apple en Blackberry, met hun eigen schare trouwe fans, enkel op die van Android.

Als dat zo is, dat Apple en Blackberry (beide closed source) rond de 25% blijven hangen en de overige 50% wordt verdeelt tussen de open-source OSsen Android, Symbian en Maemo/MeeGo dan kun je echter gerust stellen dat dit prijssegment uit twee aparte deelsegmenten bestaat, met beide hun eigen doelgroep.
oudere samsungs maken ook gebruik van Symbian ;)
Ik zal de eerste zijn in mijn vriendenkring die er dan een heeft.
Het is niets om je voor te schamen hoor ;)
Ik ken juist steeds meer mensen die een Blackberry hebben. Ik was er in mijn werkkring een van de eersten mee maar ondertussen zie ik zowel bij mijn leerlingen als bij mijn collega's dat het aandeel BB's toeneemt.
Zoals door anderen al gezegd: je eigen omgeving is niet altijd representatief voor de totale markt. Wat ik dus tegenkom is niet per se een afspiegeling van de markt en daar verbind ik dus ook geen conclusies aan!
Kan aan het feit liggen dat ik net wakker ben, maar vind het een warrig stukje. Begrijp ik het goed als ik zeg dat er blijkbaar per tijdseenheid (maand/kwartaal/week) meer Android dan de rest wordt verkocht, maar dat van de totale nog/al in gebruikte telefoons, RIM en ios nog voorliggen? (wat dus met deze cijfers niet lang meer kan duren als deze zich zo voortzetten).
Dat klopt inderdaad, in de huidige markt is Android nog niet erg vertegenwoordigd maar doordat ze veel meer verkocht worden dan hun concurrenten zullen ze uiteindelijk de koppositie in de markt innemen.
Waarom is Symbian niet meegenomen in dit onderzoek? Moet toch zeker concurrerend zijn met de andere hier genoemde OS-en
Symbian is nagenoeg onbestaande in de V.S.
Waar ik niemand over hoor is het feit dat Android een versie van linux is. Met die paar honderd duizend nieuwe activaties iedere dag gaat linux windows gewoon keihard inhalen. Nu zien we nog een verschil tussen een desktop (waar windows wint) en een telefoon. Maar binnen enkele jaren zijn er zoveel pads op de markt dat het aandeel linux groter zal zijn dan het aandeel windows. En dan is het Chrome OS nog niet eens op de markt.
Als je Android tenminste als Linux telt, want de Android kernel is welliswaar een geforkte en zwaar verbouwde Linux kernel maar dat was het dan wel. Ik denk niet dat er veel Linux programma's zijn die makkelijk compileren en runnen op Android.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True