Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Uitgever Activision heeft bekendgemaakt dat schietspel Call of Duty: Black Ops, dat op 9 november zal verschijnen, op alle platforms in 3d speelbaar zal zijn. Spelers hebben daarvoor wel een 3d-monitor en een speciale bril nodig.

Als Call of Duty: Black Ops op 9 november wordt gelanceerd, zal het spel zowel in 3d als in non-3d speelbaar zijn. Dat maakte Activision dinsdag bekend. Consumenten met een 3d-tv of 3d-monitor en een active shutter-3d-bril kunnen het spel in 3d spelen. De 3d-ondersteuning geldt voor alle platforms. Xbox 360-gamers moeten een console hebben met een hdmi-uitgang om gebruik te kunnen maken van de 3d-optie; via component wordt 3d op de Xbox 360 niet ondersteund. Oudere Xbox 360-modellen beschikken niet over een hdmi-uitgang.

De 3d-ondersteuning begon intern bij ontwikkelstudio Treyarch als een onderdeel dat niet was bedoeld om in de game te worden verwerkt, maar voor r&d-doeleinden werd ontwikkeld. Treyarch oordeelde echter dat de mogelijkheden om het spel in 3d te spelen zoveel aan de spelervaring toevoegden, dat werd besloten de optie in Black Ops in te bouwen.

Om met de consoles gebruik te kunnen maken van de 3d-optie is een speciale 3d-tv nodig, terwijl voor de pc-versie gebruik moet worden gemaakt van Nvidia's 3D Vision. Voor pc-gamers betekent dit dat een 120Hz-scherm is vereist, evenals een stevige videokaart, aangezien de framerate met de helft afneemt als van Nvidia's 3D Vision-techniek gebruik wordt gemaakt. Activision geeft meer informatie over de 3d-ondersteuning in Call of Duty: Black Ops op de website van Call of Duty.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Mijn ervaring met de Nvidia 3D techniek (op een non-3D scherm) is dat het je FPS ongeveer halveert, is dat met 3D monitoren en voor 3D gebouwde games ook zo?
Anders zie ik het namelijk nooit echt een succes worden.
Voor pc-gamers betekent dit dat een 120Hz-scherm is vereist, evenals een stevige videokaart, aangezien de framerate met de helft afneemt als van Nvidia's 3D Vision-techniek gebruik wordt gemaakt.
Aangezien er niet veel 120hz schermen zijn en er ook dan alleen gebruikt van gemaakt kan worden mits je er eentje in bezit hebt. Dropt de frame rate inderderdaad met de helft. Dus dit is gewoon kiezen of delen
je FPS daalt niet, jij ziet het gewoon anders. Jou non-3d scherm heeft naw een vernieuwing frequentie van 60Hz. Doordat er steeds twee beelden gepresenteerd worden, 1 voor elk brillenglas wordt die frequentie gehalveerd. Je zou nog meer hebben aan een 100hz CRT monitor om dit te kunnen gebruiken.

het verschil kan overigens ook gewoon in de game zitten die je gespeeld hebt. nVidea heeft een lijst gemaakt van games die de techniek ondersteunen. De lijst is gesorteerd op kwaliteit van 3d ondersteuning. klikkerkdeklik.
Het punt was ook niet dat er twee beelden gepresenteerd werden maar dat het presenteren van die 2 beelden (afgezien van de halvering van de frequentie) een dikke performancehit veroorzaakte.
Denk de monitor voor de rest niks berekent, dus het zal niet minder zwaar voor de PC worden lijkt me zo
Zou de 3d vision van NVIDIA ook werken op ati kaarten met eventueel speciale drivers?
Je kunt ook iZ3D proberen, die is niet "gebonden" aan Nvidia en (ook) gratis. Ik heb zowel die Nvidia drivers als iZ3D geprobeerd en vond iZ3D beter werken. Daarmee kun je ook eerst proberen met een rood-blauwe bril om een idee te krijgen (uiteraard niet zo'n mooie kleuren in je spel) van het effect alvorens je een aparte monitor aanschaft.
In het artikel staat inderdaad specifiek Nvidia vermeld; ik weet niet of ze dit nu technisch zo gebouwd hebben en iZ3D niet werkt. Tot nu toe heb ik bij geen enkels spel gemerkt dat er verschil is daar ze beide volgens mij op DirectX ingrijpen en niet direct de hardware aansturen.
Leuk dat er al rekening mee wordt gehouden, ondanks dat de groep die deze vereisten hardware heeft nog relatief klein is. Een goed teken in elk geval dat het serieus genomen wordt.
Dat is maar zeer de vraag, wordt 3d gaming echt serieus genomen of gebruiken ze het puur als marketing? Aangezien er nog amper 3d games zijn en er toch al redelijk wat pioniers zijn die een 3d tv hebben lijkt het mij dat de eerste 3d games bij hun als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan, immers wat heb je aan een 3d tv zonder games of films met 3d effecten? Heb je net een dure 3d tv aangeschaft en is er nog amper content, dan voelt het al snel als een miskoop, goede reden om 3d spellen en films te kopen ook al zou je ze anders niet kopen.

Zo zou het ook bij mij gaan als ik een 3d tv had, dan zou ik toch het spel spelen ondanks dat ik Call of Duty helemaal niks vind puur om mijn 3d tv te gebruiken.
Zijn er toch een paar;)

Battlefield: Bad Company 2
Batman: Arkham Asylum
Just Cause 2
Metro 2033: The Last Refuge
Resident Evil 5
Trine*
Supersonic Sled Demo

Biohazard 5
Lost Planet 2
Mafia II
Stone Giant

en nu dus ook Black ops ;)
Er zijn wel meer spellen die in je in 3D kan spelen zoals je hier kan zien: http://www.nvidia.com/object/3d-vision-3d-games.html

Alleen zijn ze er niet speciaal voor ontworpen.
Ik zeg toch ook 'amper'? Ik zou dat lijstje nu niet veel willen noemen. Daarnaast zijn het ook nog enorm veel verschillende spellen, dus ze moeten je wel liggen.
Zoals ik hieronder meldde, ik denk dat de "hype" op de game markt er pas over 1 of 2 jaar is.
Gran Turismo 5 mag je ook toevoegen aan dat lijstje :)
Vergeet Killzone 3 en Dead Space 2 niet ;)
Euhm, wat heb je aan een 3DTV zonder 3D games en Films?
- Gewone Full HD films
- Gewone games

Mensen kopen een 3DTV niet alleen om het 3D gebeuren. Mijn TV was b.v. aan vervanging toe (Full HD 40 Inch LCD de eerste versie van Samsung) en wilde in ieder geval overstappen op LED. Na het bekijken en vergelijken kwam ik i.i.g. tot de conclusie dat de 3D LED FULL HD Schermen een scherper / strakker beeld hadden t.o.v. de gewone LED FULL HD Schermen. Ik heb dan ook maar een 46 Inch LED FULL HD 3D Scherm gekocht dit keer.

Uiteraard heb ik er wel een shutterbrilletje bij gehaald, alleen wen je zo snel aan 3D dat het na een paar daagjes al geeneens echt speciaal meer is.

Daarnaast is al behoorlijk wat 3D content te verkrijgen op het gebied van Film en nu dus ook games, maar het liefst blijf ik toch lekker film kijken zonder zo`n bril op je hoofd.
dat het beeld op de 3dtv beter was zal wel gewoon met de modellen waarnaar je hebt zitten kijken te maken want het zou niets uit moeten maken.
Over hardware gesproken. Als je de laatste drivers van nVidia hebt geinstalleerd en je hebt last van een lage fps dan kan je eventueel proberen de 3D vision service uit te zetten.
Of je 3D Stereoscopic driver te uninstallen.

Fps boost ftw:D

[bron: http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/1080026.page]
ik ben het met je eens
en als het een succes wordt komt het vanzelf meer op de markt en is er meer vraag naar
DIt hebben ze op een bepaalde manier bij Trackmania ook geprobeerd, maar dat is nooit echt aangeslagen. Vraag mij af of dit wel een succes gaat worden, ik zie mijzelf namelijk niet gamen met een 3D bril. Laat staan dat ik voor 1 spel een nieuw scherm koop.
Trackmania was nog met de blauw rode bril die je moest dragen.
Dit was een heel andere techniek. Net als je 10 jaar geleden als 3d had.
Ook had je hier geen speciaal scherm voor nodig.

Dit moet veel beter kwaliteit opleveren en is een leuke toevoeging voor de mensen die een 3d scherm hebben staan. (volgens mij nog bijna niemand)

Als het niet zo verekte duur was en als je zonder bril kon spelen dan had ik het zeker aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door MasterMaarten op 6 oktober 2010 08:42]

10 jaar geleden kocht ik mijn eerste NVidia Geforce 256, ook met shutterglass en 3D.
Werkte prima.
De Sega 3D bril voor de Master System werkte ook al prima...
nou, 'prima'... je kreeg er toch wel moeie ogen van, en ze waarschuwden ook dat je niet langer dan 30 minuten moest gamen daarmee. Oh, en veel mensen kregen hoofdpijn ervan.

Ik zie geen toekomst voor 3D tot het zonder 3D brll is, en normale kijkhoeken biedt. Je kijkt toch vaak tv/films met meerdere mensen, en dat gaat gewoon niet werken met de huidige gebrekkige technieken.
De iPad app HDPinball ondersteunt ook gekleurde brillen voor 3D, wel grappig om even te proberen maar niet echt prettig om mee te gamen. Ik heb dit toevallig gisteren even geprobeerd.
Nee, mijn volgende tv wordt echt een 3D tv. En wellicht eentje die ook Google tv heeft. Het zou mooi zijn wanneer Google zij GoogleTV ook met 3D ondersteuning uitrust, waardoor je schermpjes in 3D effect kunt bekijken op je tv :P
Ja dat was door een twee kleuren systeem, en dat werkte opzich best leuk maar was gewoon niet fijn om lang naar te kijken, mede door de mindere kleuren.
En daarnaast koop je natuurlijk niet voor 1 spel een nieuw scherm maar ook voor 3d films en alle andere spellen die 3d gaan ondersteunen.
Dat is inderdaad rood blauw, maar volgensmij was het toch wel een van de eerste - zo niet de eerste - game die """""3d""""" ondersteund. Ik zie mijzelf alleen niet een paar uur gamen met een bril op. Ik denk dat er pas over een jaar (eventueel 2) genoeg 3d aanbod zal zijn. Als er namelijk 1 begint (en het blijkt een goed concept te zijn), dan volgt de rest ook.
Ik zie mezelf wel gamen met bril, namelijk een bril met 2 schermen dus niet dat ik door de bril heen kan kijken ;) 2 x 2" fullhd schermen (wat voor het oog dan een scherm is van 1 meter op 3 meter afstand ofso :D!
Ik heb een keer zo'n kleuren-brilletje geleend voor TrackMania, en dat zag er wel geinig uit.. Niet super, maar wel een leuke toevoeging... had graag meer van die spellen gezien aangezien zo'n kleuren brilletje 1 of 2 Euro kost en de huidige technieken minimaal een duizendvoud daarvan.
Waarom een shutterbril als je een 3Dtv hebt:?
zulke shutterbrillen horen bij de huidige generatie 3D-TV's die net zo werken als veel bioscopen, met "Alternate-frame sequencing"

het beeld wordt met een hoge frequentie geprojecteerd, waarbij frames uit verschillende beeldhoeken zich afwisselen... en de 'shutterbril' door heel te wisselen tussen beide ogen, ervoor zorgt dat het 'linkerbeeld' bij het linkeroog aankomt en het rechterbeeld bij het rechteroog

Je FPS wordt beperkt omdat die niet groter kan worden dan de helft van de rate van beeldverversing en ook de lichtintensitiet wordt gehalveerd waardoor je dus nog meer vereisten aan de speelomgeving hebt.

Ik vermoed dat het enorm afhankelijk is van de game, zolang hierin 3D effecten een duidelijke rol spelen, kan het natuurlijk makkelijk opwegen tegen de nadelen, maar ook dat betekent misschiene en aanpassing vand e huidige engine's...
tevens zal er ook een zeker gevaar zijn dat een 'overmaat' aan 3D-diepteeffecten, zeker waar er snelle bewegingen van de 'viewpoint' plaatsvinden, dit zelfs tot fysieke reacties vand e gamer leidt, deze zich snel misselijk of duizelig kan gaan voelen

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 6 oktober 2010 14:23]

Een 3Dtv werkt met lenticulaire lenzen en maakt dus een bril overbodig; een bril heb wel je nodig bij 'normale' tv's.
nee sorry, de meeste consumentenmodellen voor 3D TV zijn gewoon met shutterbrillen..
een gewone TV kan dat niet omdat de refreshrate te laag is, naar ik meen moet een 3D Televisie iig 150Hz halen...

de lenticulare televisies zijn geen consumentenmoddellen, de modellen die op de markt zijn kosten meerdere tienduizende dolars en veelal enkel Demo-modellen; die veelal duidelijk kleiner zijn dan de 'reguliere' breedbeeld-TVs op de markt (omdat een groot scherm duidelijk veel duurder wordt bij een lenticular model)
Bv Samsung heeft wél 3D TV-modellen voor consumenten relatief betaalbaar nog wel (voor zover je €3-4000 voor een TV betaalbaar vind), maar die zijn dus met shutterbrillen en hoge frequentie... ze hebben wel een lenticular model, maar die is enkel getoond op demo's en er is nog geen aankondiging dat die al geschikt is voor de consumentenmarkt (vermoedelijk wegens de prijs).

op de laatste CES zijn er wel enkele fabrikanten gekomen, vooral chinese die aangekondigt hebben ook op de consumentenmarkt te willen gaan met dit soort televisie, maar die hebben nog geen model op de wetserse markt uitgebracht:
http://www.tomsguide.com/...opic-CES,review-1490.html

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 7 oktober 2010 10:11]

Omdat vrijwel alle betaalbare 3D tv's een shutterbril nodig hebben. De shutterbril laat 1 steeds 1 oog bedekt, zodat elk oog een ander beeld krijgt en het dus 3D lijkt.
Omdat die werken met brilletjes?
Ik vraag mezelf af of dit nou echt waarde aan het spel voegt. Ik heb eerder het idee dat je het spel naar iets maakt wat niet is
Ik zou het wel eens willen proberen, was ook aangenaam verrast van het 3D effect toen ik voor de eerste keer een 3D bril ophad samen met een animatie 3D film.

Gamen op 3D zal een serieuse boost krijgen wanneer Nintendo zen nieuwe handheld zal lanceren veronderstel ik, in welke mate de pc games/console games zullen volgen is nog een raadsel voor me maar als het zoals in dit spel zowel op 3D als non 3D speelbaar is heb je dus perfect de keuze om te doen wat je wil.
Het zet een 3d wereld om naar een wereld die voor jou gevoel ook veel meer 3d is, ik zou dus niet zeggen dat je het spel naar iets maakt wat het niet is maar juist dat je wat het spel werkelijk is, een 3d wereld, gaat versterken.
De technologie zit nog in zijn kinderschoenen, dus het zal over een poosje zeker goed gaan werken en minder tot niet gaan irriteren
Goed om te horen want je leeft je op die manier veel meer in in de game :)
Glazen bol?
common sense?

Alle technieken zijn sinds conceptie vooruit gehold. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat hiermee anders zou zijn.
Leuke feature maar denk niet dat die-hard gamers dit gaan doen...
Hoor dat je nar een film in de bios al last van je ogen/hoofd krijgt, dus na een uurtje black-ops spelen :?

[oftoppic]
Ben nu de Medal of Honor beta aan het spelen maar die vind ik wat tegen vallen, hoop dat black ops beter word, hoewel dat er niet naar uit ziet. maar goed eerst zien dan geloven ;)

Weet iemand toevallig of black ops ook een beta krijgt?
Zelf al wel eens naar een 3d film geweest dan? Het is echt niet zo dat elke bezoeker last van z'n ogen en hoofd krijgt, het is slechts een kleine groep die daar last van heeft.
Ik zal zelf op de PC spelen maar ik mis nog erg een lijstje van compatible videokaarten en compatible schermen die dit zullen ondersteunen. Heb wel gezocht maar helaas nog niet gevonden. Iemand?

Ik bedoel... het zou natuurlijk super super supergaaf zijn om dit in ieder geval een keer te proberen. Maar als je niet (zeker) weet of je hardware compatible is houdt het snel op.
compatible monitoren , HD tv's en projectors :

http://www.nvidia.com/object/3d-vision-requirements.html

staan ook alle GPU's bij die het aankunnen , en dat kan al vanaf de Geforce 8 serie

hier nog wat monitoren die 120 hz hebben en dus 3d vision ondersteunen:

http://nl.hardware.info/p...IMgczigtTkeDNDc8t4Q7BILQA

[Reactie gewijzigd door Spatfrak op 6 oktober 2010 15:40]

Dit spel komt wel uit met 3D ondersteuning, maar niet met triple-screen ondersteuning... :(
Heel flauw voor de mensen met Eyefinity...
Nounou... Mensen met eyefinity kunnen misschien wel een (2 op zijn minst)
nvidia gpu's kopen voor 3dvision surround feature van NVIDIA, is een beetje een combo van eyefinity en 3d vision.
er zit wel een slangenest onder het gras,
je dacht het al, je monitoren moeten 3d ready zijn (120hz)
je hebt op zijn minst 2 gtx480's nodig voor de ik meen 5760x1080x120Hz
en dan zelfs heb je nog framerate drops.
wachten op de GTX485 of hoger dus

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True