Gamescom preview: Medal of Honor

Van de troon

Wat was het vorig jaar eigenlijk makkelijk voor Activision. Al sinds de eerste aankondigingen in het voorjaar keken Jan en alleman uit naar Call of Duty: Modern Warfare 2. De game werd gehyped, en de hype vertaalde zich in records brekende verkoopcijfers en overvolle servers, waar miljoenen gamers zich op de multiplayer van het spel stortten. Er was geen uitdager te bekennen.

Dit jaar ligt dat anders. Veel mensen kijken uit naar Call of Duty: Black Ops, maar de game moet een speler naast zich dulden. Vanuit de studio's van Electronic Arts komt namelijk Medal of Honor, dat wel iets weg heeft van Black Ops en Modern Warfare 2, en misschien zelfs wel een betere game wordt.

We zullen direct met de deur in huis vallen: we kunnen je nog niet vertellen of Medal of Honor inderdaad de game is die 'fps-koning' Call of Duty van de troon kan stoten. We hebben het spel ook maar heel eventjes kunnen spelen. Waar we echter wel van overtuigd zijn, is dat het een spectaculair najaar gaat worden, met minimaal twee first person shooters uit de buitencategorie. Voor gamers is dat natuurlijk alleen maar goed nieuws.

Als er dit jaar één game is die Call of Duty naar de kroon kan steken, dan is het Medal of Honor wel. De mediahype is al lang en breed op gang gekomen - mede dankzij de Britse minister van defensie - en de multiplayer van het spel wordt gemaakt door een van de meest ervaren ontwikkelstudio's op dit gebied: het van de Battlefield-franchise bekende DICE. Alles wijst erop dat de nieuwe MoH een glanzende toekomst voor zich heeft.

* In je eentje

Op de Gamescom ging het echter niet om de multiplayer, maar om de singleplayer. Wie de laatste tijd de filmpjes heeft bijgehouden, heeft wellicht de demonstratie gezien die EA in Keulen gaf. Op de Gamescom konden we de missie met de helikopters zelf uitproberen, en konden we ons vermaken met de hightech speeltjes die Apaches van tegenwoordig kennelijk bezitten.

Medal of Honor kun je opdelen in twee delen. 'Scalpel' staat voor precisiemissies die worden uitgevoerd door de uitstekend getrainde Tier 1-soldaten, waarover de laatste maanden al veel geschreven is. 'Sledgehammer' omvat de missies die je uitvoert met normale legereenheden. Deze missies kenmerken zich door wat meer chaos, explosies en dergelijke. Een helikoptermissie waarbij je een half dorp opblaast valt daar wel onder, natuurlijk.

Medal of Honor Video van 18 oktober 2010
Call of Duty: Black Ops Video van 12 oktober 2010
Medal of Honor Video van 1 oktober 2010