Door , , 171 reacties

Eigenlijk willen alle uitgevers maar één ding: taart. Het liefst zo groot mogelijke stukken, lekker vet, met slagroom, spikkeltjes en kersen en natuurlijk in zoveel mogelijk verschillende smaken. Activision haalde afgelopen jaar een enorm stuk taart binnen, dat de naam Call of Duty: Modern Warfare 2 droeg. Deze game behaalde recordbrekende verkoopcijfers, met de bijbehorende omzet tot gevolg. Je hoeft geen geleerde te zijn om te begrijpen dat andere partijen ook heel graag een zo groot mogelijk stuk van die taart willen, en EA hoopt dat nu binnen te hebben gehaald met Medal of Honor.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PC, PlayStation 3

De terugkeer van Medal of Honor betekent dat Call of Duty, dat de laatste jaren de koning van het fps-genre was, een nieuwe uitdager heeft. Je kunt er over twisten: moet je elke game vergelijken met concurrerende games, of moet je een game bespreken op basis van wat het spel te bieden heeft? Bij de laatste optie loop je het risico dat je in een maand tijd twee vrijwel gelijke reviews schrijft, omdat de games in kwestie erg op elkaar lijken. Wij kiezen ervoor om de voor de hand liggende vergelijking tussen de Call of Duty-franchise en Medal of Honor wel te maken. Geen rechtstreekse showdown met Call of Duty: Black Ops, aangezien we dat spel nog niet hebben, maar het kan geen kwaad een aantal elementen uit Medal of Honor te linken aan wat we al kennen uit Modern Warfare 2.

*Gelijkenissen

De gelijkenissen tussen 'MW2' en 'MoH' zijn dan ook niet te missen. Voor het eerst in de Medal of Honor-serie speelt het avontuur zich af in het heden. De soldaten, de wapens en de vijanden in beide games lijken dan ook erg op elkaar. Het grote verschil is dat je in Call of Duty altijd een fictief verhaal krijgt voorgeschoteld, waarbij bepaalde elementen zijn gebaseerd op de werkelijkheid. In Medal of Honor speel je een werkelijke gebeurd verhaal min of meer na. Het nieuwe deel speelt zich af in Afghanistan, de vijand heet - in de singleplayer althans - Taliban en de eenheden waarmee je vecht lopen ook op het echte slagveld rond.

Dat is meteen ook het uitgangspunt van Medal of Honor. Van het begin af aan liet het ontwikkelteam er geen misverstand over bestaan dat het spel draait om het verhaal van de soldaat. De serie heeft van oudsher weinig aandacht voor de ontwikkelingen op politiek gebied, maar richt zich altijd op kleinschalige avonturen van een groepje militairen. Ontwikkelstudio Danger Close blijft trouw aan deze aanpak en wil in Medal of Honor weergeven hoe soldaten de oorlog in Afghanistan beleven, en wat er zoal op ze afkomt in de ruige, Afghaanse wildernis.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: