Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 248 reacties

In tegenstelling tot Cod: Modern Warfare 2 zullen er voor de pc-versie van CoD: Black Ops wel dedicated servers opgetuigd worden. Personen of clans die een eigen server willen draaien, zullen er echter een moeten huren via Gameservers.com

UitgeverCall of Duty: Black Ops (PC) Activision en ontwikkelaar Treyarch hebben een samenwerkingsverband aangekondigd met Gameservers.com. De server-exploiteur zal als enige dedicated servers aan gaan bieden voor Call of Duty: Black Ops: het zelf draaien van een dedicated-server zal niet mogelijk zijn. Dat betekent dat naast een aantal servers die Treyarch zelf zal hosten, alle andere servers afkomstig zullen zijn Gameservers.com. Volgens Josh Olin, community manager bij Treyarch, heeft deze constructie als voordeel dat het anti-cheat- en hackers-beleid beter uitgevoerd kan worden.

Gameservers.com biedt servers aan in Amsterdam en rekent een prijs van 11,95 euro per maand voor een ranked-server, met een maximum van achttien spelers. Voor een unranked-server moet er 79 eurocent afgerekend worden per speler, tot een maximum van 24 spelers. Als een server voor meerdere maanden gehuurd wordt, kan men rekenen op een korting van 5 tot 15 procent. Op een gehuurde server heeft de huurder volledige controle, op enkele restricties na die inherent zijn aan ranked-servers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (248)

1 2 3 ... 10
Kheb net een praatje gemaakt met mijn gamehost provider ivm deze zakzetterij in de puurste vorm. Hier zijn enkele quotes van hem:

[FRU]Spuddy: hey
[FRU]Spuddy: i red that for black ops you can only rent a server at gameservers.com
[FRU]Spuddy: purest form of kapitalism
xxx: activision trying to revive the US economy ;)
[FRU]Spuddy: im sure this cant be legal?
xxx: i dont know, just look at the iphone when it first came out here...it was vodafone exclusive
[FRU]Spuddy: true
xxx: but i agree it sounds very dodgy on the anti-competition law
xxx: maybe more so as they're only giving you 1 option on prices, with the iphone there were different packages and it was only exclusive for the 1st year
xxx: and for UK customers its more expensive than it would be from a UK provider, we (as i assume most other providers) would charge 50p per slot as its basically reskinned CoD5 and gameservers are charging 65p per slot
[FRU]Spuddy: with probably a good percentage for activision
xxx: yeah i imagine they're paying for the privilege
[FRU]Spuddy: this stinks man, i wish all the gamehost providers would work together and start a major lawsuit against them(Activision)
xxx: but gameservers are the biggest GSP in the world by a long way, they make multiplay look tiny...even though no ones really heard of them outside the US
xxx: the number of locations is a bit of a joke as well, about 50% of them are in the US...pretty much if you live in the US or northern europe you'll be ok, rest of the world is a bit screwed
xxx: whole of asia is covered by 1 location in japan, australia has 1 in sydney, theres none is southern europe, south america or africa
[FRU]Spuddy: aw alot of people are not gonna like this
xxx: the game will be a massive let down anyway as its pretty much CoD5, could have at least built it on the newer IW4.0 engine like MW2 and added dedi servers
[FRU]Spuddy: i agree, the screenshots and clips look terrible, altho i seem to be the only one in fru that notices it
xxx: activision dont want you to spend years playing a game otherwise you might not buy their next one when its churned out in 12 months time ;)
xxx: activision are amazing at marketing, the equivalent of apple in the gaming world...they could market a brick and 99% of people would want one lol
[FRU]Spuddy: unbelievable how stupid people are
xxx: yeah, people will buy it, play it for a few months then get bored..then 6 months later buy the next one assuming it'll all be better, then the cycle starts again
Ge-wel-dig je weet het wel te brengen.

Made my day. _/-\o_
Dus eigenlijk betaal je gewoon voor een beetje controle over de servers van Treyarch. Je kan dus ook niet thuis een servertje te hosten voor die paar keer dat je een private server wil houden. Ik gok ook vast dat er geen LAN support in zit, dat is tegenwoordig de nieuwe trend.

Zo helpen ze echt zelf de PC gameindustrie om zeep.
onder het motto het is ook nooit goed, zullen we dan maar helemaal geen dedicated servers doen?
Prima, genoeg andere studios die wel mijn geld willen hebben. ;)

En neen, ik heb MW2 nooit op de PC gekocht of gespeeld.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 12 september 2010 15:08]

medal of honor komt ongeveer tegelijk uit. Kon niet kiezen en had neiging naar COD.

Maar dat was op basis van geen p2p servers meer, eindelijk zelf weer servertje opzetten.

Helaas, of misschien gelukkig, is het nu makkelijk kiezen :D
Het belangrijkste aan een game met multiplay is LAN, zo lang dat er niet in zit boeit me het hele verhaal dedicated servers niks...
lan werkt prima met listenservers waarschijnlijk. Zo lang je dus niet teveel mensen tegelijk hebt spelen op je lan gaat t goed. Dedicated op je LAN kun je vergeten, die moet je extern huren. Vette dikke matches wordt m niet.
Het belangrijkste aan een game met multiplay is LAN
Nee je bedoelt, het belangrijkste voor JOU.
Nou, ik denk dat de LAN wereld je hier gaat tegenspreken, ik zit al dik 12 jaar in de LAN wereld, en deze stortte al in door steeds snellere internetverbindingen, maar nu nog veel meer door deze geintjes als het cancelen van LAN servers. Ik ken veel lans die alleen nog "retro" gaan alleen al vanwege deze beperkingen. Er is veel mogelijk op een internet verbinding, en je kunt QoS'en wat je wil, maar uiteindelijk ga je met veel mensen het schip in als deze alleemaal online moeten gaan gamen, en wat is het nut van een LAN dan nog? kunnen ze net zo goed thuis blijven zitten.'

Ook het downloaden van patches... dit moet steeds vaker online (steam) zonder dat je de offline versie kunt krijgen (en doorverpspreiden via een interne ftp server etc.)

P.S. met retro is niets mis, maar ook LAN's zouden graag met de tijd meegaan.
Mensen die deze titels kopen vermoorden zelf de industrie. Er is zat alternatief. De mensen van ID zijn bijvoorbeeld altijd trouw gebleven aan hun pincipes op de PC markt. Valve is daar ook geen verkeerd voorbeeld van.

Verder zijn er nieuwe kleine studio's die ook om u geven:
http://www.unknownworlds.com/ns2/
http://www.interstellarmarines.com/
Grappig dat je ID aanhaalt, zij hebben al aangegeven dat je voor de PC-versie van Rage waarschijnlijk geen dedicated servers hoeft te verwachten.. (hun laatste spel was ook nog van voor de trend van 'locked' servers)

Kleine studio's doen het omdat ze uberhaupt geen keuze hebben, het kost gewoon handenvol geld om servers in de lucht te houden.

en ook grappig dat je de bovenstaande links aangeeft, beide hebben nog steeds het spel niet als retail op de markt, en dus niet een goed voorbeeld..
Jammer om te horen dat ID het roer omgooit. Ik vraag me af wat daarachter zit. Het wel maken van een native Linux versie maar het niet maken van dedicated servers zou een bizar iets zijn (volgens mij nog nooit gebeurd door geen enkele studio).

Uw betoog dat kleine studio's wel dedicated servers toe moeten staan vanwege kosten is volgens mij ronduit flauwekul. Als ze het vanwege de kosten deden dan zouden ze juist P2P moeten verplichten i.p.v. dedicated servers. Dan zijn dedicated servers niet meer nodig. Neen, dedicated servers is gedaan omdat ze weten dat wij dat van ze verlangen. Volgens mij hebben ze trouwens nu al een dedicated server online voor de mensen met alpha privilege.

Over je opmerking dat beiden nog niets uitgebracht hebben:

NS2 is in alpha voor het handjevol mensen die de special edition gepre-ordered hadden (nu ze in alpha zijn is dat niet meer mogelijk). Ik ben er daar een van en kan hem gewoon spelen nu. Nou ja, voor zover je een alpha "gewoon" kan spelen dan want er moet nog behoorlijk wat gepolijst worden. Wat ik wil zeggen; is dat dit dus echt geen vaporware is.

Interstellar Marines heeft drie stukjes van hun spel al uitgebracht (en die kan iedereen ook al op hun site spelen). Het is waar dat deze drie stukjes bij elkaar nog niets zijn in vergelijk met wat ze nog moeten uitbrengen maar daar heb ik wel vertrouwen in. Zo niet, dan is dat een acceptabel risico voor het steunen van een kleine onafhankelijke studio. Liever wat geld kwijt aan een studio die probeert om mij aan te spreken dan aan een Activision studio die mij iets probeert op te leggen wat ik niet wil.

Ik ben trouwens niet zo iemand die het vervolgens piraat omdat hij het er zogenaamd niet mee eens is. Mensen die dat zeggen houden zichzelf en/of anderen voor de gek.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 12 september 2010 20:42]

En vergeet niet de opensource comuntie.
zie:
Nexuiz
OpenArena
Zo helpen ze echt zelf de PC gameindustrie om zeep

Nee, dat heb je dus te danken aan al die mensen die de spellen illegaal downloaden. Als iedereen netjes hun spellen kocht dan waren dit soort maatregelen (net als DRM) niet nodig.
Dat ook ja maar het zijn vervolgens ook de (eerlijke) consumenten die het gewoon pikken.
Geloof je dat echt zelf? De Piraterij is gewoon een lam excuus om meer geld uit de melkkoe te kunnen slaan.

Piraten hebben geen last van dit soort restricties en DRM
12 of 18 euro per maand is nog best veel eigenlijk :S
Als je bekijkt wat je ervoor terugkrijgt vind ik het niet veel, toen ik enkele jaren geleden nog veel America's Army speelde waren we er als clan zijnde trouwens veel meer voor kwijt, dat kwam op ~ € 30 p/m oid.

Voordelen:
Lag vrij
Eigen server, server commands
Geen cracked servers die het spel verpesten (zullen er ongetwijfeld komen, helaas)
En je hebt weer favoriete servers met bepaalde regels, de kans dat je dan met een stel snipers op een veel te kleine map staat is dan ook een stuk kleiner (ik heb het meegemaakt dat er 5 man zaten te 'snipen' in rust, da's geen doen natuurlijk).

Nadelen:
Kost een paar centen
Lan servers _waarschijnlijk_ uitgesloten

En over hoeveel iets kost is weer een ander iets, grotendeels ook persoonsgebonden aan je situatie, maar _elke_ hobby kost geld, de één geeft €250 p/m uit aan een paard, een ander steekt elke maand geld in z'n auto en dan heb je lui zoals ik die hun plezier uit een spel halen en daarvoor betalen.
Voor niets gaat de zon op, voor de rest pinnen maar!
Het verschil zit dat je bij AAO wel de mogelijke had om een eigen server te draaien.
zelfs in Lan mode. En listed. (serverlijst) als je dat wilde. en die keuze heb je nu niet.

De Honer server= ranked server
Official server= van de uigever ontwikelaar zelf. (meestal uitbesteed)

Deze servers hier boven kon je alleen je honor op verdiennen. maar dat maakt voor vele clans niet uit. het probleem met deze leased servers is dat leasers misbruik maken van hun eigen server om je online accounts te boosten. dit gebeured bij vele spelen waar stats bij gehouden wordt. (cijfers liegen niet, maar mensen die cijferen liegen). Heb toch liever dat je geen ranked server kan huren ivm stats en acount boosting. Maar daar geven ze geen hol om alleen geld verdiennen want in dat model verdienen ze meer.

Maar ja lekker public pubben met je clan was echt wel tof met AAO. vooral toen ik nog bij een top clan gespeelde.
Hoezo 'geen lag'. Als jij een lanparty hebt en wilt cw'en dan heb je toch zeker last van lag als die server een speciaal gehuurde server moet zijn die je niet op de locatie zelf kan neerzetten.
12 of 18 euro per maand is nog best veel eigenlijk :S
Vroegah waren we dat met onze Counterstrike clan ook kwijt.

Als je een clan hebt van een man of 10 dan is het natuurlijk peanuts.
12-18 euro per maand voor 18 man is dus max 1 euro per maand per persoon. Dat is toch niks?

Edit: een aantal fanboys is lekker aan het minnen zeg. Zijn zeker allemaal van het type dat lan wil hebben zodat ze deze gratis van warez websites kunnen downloaden.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 12 september 2010 15:01]

Edit: een aantal fanboys is lekker aan het minnen zeg. Zijn zeker allemaal van het type dat lan wil hebben zodat ze deze gratis van warez websites kunnen downloaden.
Wat is dat voor onzin. Met deze verplichte huur kunnen clans geen vps en of andere dedicated servers gebruiken voor meerdere spellen. Stel je voor dat clans 5 spellen spelen en voor iedere game moet maandelijks €12 betaald worden.

Dit terwijl die 5 spellen op 1 dedicated host of vps kunnen draaien met nog veel meer mogelijkheden ook.
De meeste grote clans hebben zelf ook al een website draaien, dus als die niet al te zwaar belast wordt kun je daar ook de gameserver op laten piggybacken. Waarom dubbel betalen voor iets wat je zelf net zo goed kan doen?
Daarbij weet ik niet of gameservers een goeie uptime heeft, maar als student systeembeheer heb ik toch liever het beheer over mijn server dan iemand anders.
De meeste grote clans hebben zelf ook al een website draaien, dus als die niet al te zwaar belast wordt kun je daar ook de gameserver op laten piggybacken. Waarom dubbel betalen voor iets wat je zelf net zo goed kan doen?
Daarbij weet ik niet of gameservers een goeie uptime heeft, maar als student systeembeheer heb ik toch liever het beheer over mijn server dan iemand anders.
Aan de andere kant: hardware- en softwarematige ondersteuning hoef je nu niet zelf te doen, maar kun je nu dus overlaten aan de mensen waar je ze voor betaald? :) Alleen is dat gamepanel van gameservers.com best traag (ik spreek uit ervaring) aangezien die op amerikaanse servers gehost word.
Dat is vrij weinig eigenlijk, voor een Battlefield server betaalde wij 40 dollar P.M voor 32 slots..
public server wss. 100G + /maand, dan is dat nog niet eens zo gek veel. In die tijd koste dataverkeer dat ook zo ongeveer.
Hmm, een lan party kunnen we al vergeten dus met zo'n klein maximum.
Jammer.
als je een LAN party hebt moet je gewoon voor een internet connectie zorgen.
Dat kan zowieso geen kwaad.

Plus het bedrag dat ze vragen voor een server is niet duur, ik kan me herinneren dat ik voor een bf server het veelvuldige moest betalen een paar jaar geleden.

Ik vraag me alleen af hoe het beleid is ten aanzien van MODS, treyarch ging dit namelijk ook ondersteunen geloofde ik.

edit: COD heeft nooit echt grote servers gehad, COD4 en 5 kende de meeste, maar dat was dan ook echt complete chaos. COD6 was 12 man server het meest voorkomend en dat is al chaos...

[Reactie gewijzigd door REDSD op 12 september 2010 15:06]

Internet is niet altijd te regelen. Ik ga in oktober weer naar The Reality, hun gebruiken een straalverbinding. Vogel op de antenne en tis mis. Geeft ook hogere pings. Je wil natuurlijk een zo laag mogelijke ping.

Vind het wel zwak eigenlijk. Op lanparty's draaien juist eigen servertjes...
cod 1 en uitbreiding coduo ondersteunen anders gewoon 64 spelers en dit is in grote maps erg gaaf :)
misschien met een proggie als Hitachie ofzo dat er lanplay mogelijk is.

en anders 1 dedicated serverline is voldoende voor een lanparty denk ik bandbreedte moet de vraag zijn ;)
Je bedoelt Hamachi ;) dan ben je nog steeds afhankelijk van een internetverbinding, alleen bouw je een soort VPN / Private network over internet.
Het is misschien niet gratis, maar wel vooruitgang. Als je met een groep van 18 man bent valt die12 euro per maand ook nog wel te doen. Ik ken veel mensen die meer uitgeven aan 'gratis' spellen, dus zou dit weinig problemen op moeten leveren. Wat waarschijnlijk niet gebeurt is dat de initiele aankoop goedkoper wordt, maar je kunt niet alles hebben.
Hoe kan je dit nou 'vooruitgang' noemen als het jaren geleden al beter geregeld was?

Zou het dan eerder defineren als een 'kleine stap terug vooruit in de goede richting na een enorme sprong acteruit'.

Een bedrijf moet geld verdienen, en de enige rede dat zij weg kunnen komen met dit soort ongein als DRM, geen dedicated servers, geen LAN mogelijkheid en al dat soort ongein is simpelweg omdat iedereen die spellen toch gewoon blijft kopen.

Stem, steun en protesteer met je portemonnee mensen, dat is de enige taal die een bedrijf spreekt en begrijpt.
De enige reden dat bedrijven genoodzaakt zijn dergelijke DRM gebruiken of een internet verbinding verplichten is het tegen gaan van illegale verspreiding van Games. Loop dus niet op deze bedrijfen te mopperen, maar op een ieder die illegaal games download en deze gaat spelen.
De enige reden dat bedrijven genoodzaakt zijn dergelijke DRM gebruiken of een internet verbinding verplichten is het tegen gaan van illegale verspreiding van Games. Loop dus niet op deze bedrijfen te mopperen, maar op een ieder die illegaal games download en deze gaat spelen.
Het punt is dat DRM de piraat tegenwoordig gewoon worst zal wezen en het over het algemeen binnen 1 dag gekraakt is.

De consument is daardoor de dupe, die zit met dichtgetimmerde DRM-maatregelen terwijl de piraat vrolijk de boel binnenhaalt en over een LAN gaat spelen, waardoor het uiteindelijk geen effect heeft. Sterker nog, de piraat heeft minder beperkingen op zijn spel, dus het is eerder een reden om te downloaden dan een afschrikmaatregel.

Hetzelfde zie je met gekopieerde DVD's van films: De kopende consument krijgt eerst een berg 'steel vooral niet!' filmpjes voor zijn neus, terwijl de piraat met zijn HTPC rechtstreeks naar de film zapt.
Als die bedrijven dan ook daadwerkelijk met oplossingen zouden komen die de piraterij niet alleen maar voed, dan zouden we wellicht nog ergens komen.

- Piraterij verpest de verkopen, ok, kan ik me in vinden.
- We zetten meer restricties op het spel zodat alleen de eerlijke koper er last van heeft, en de piraten er eigenlijk helemaal geen last van hebben. Dit snap ik dus niet.

DRM, Restricties etc, VOEDT de piraterij alleen maar, snap dat dan een keer!
DRM zal mogelijk te omzeilen zijn, maar het verplicht eerst in te loggen op een server waarbij een internet verbinding verplicht is werkt uistekend. Daar zijn inmiddels genoeg voorbeelden van. Bedrijven worden gewoon gedwongen deze draconisch maatregelen te nemen om maar te proberen om illegale verspreding tegen te gaan... snap dat dan een keer. Dergelijke "beveiliging" heb je alleen maar te danken aan het illegaal verspreiden, maar sommige mensen lijken dat niet te willen begrijpen. Een ontwikkelaar ziet het geld dat hij kwijt is aan de ontwikkelen van dergelijke beveiligingen ook liever in zijn eigen zak verdwijnen, dus ze doen het echt niet omdat ze het zo leuk vinden. Overigens ik heb ook verschillende games met verschillende beveiligingen en werkelijk nog nooit ergens last van gehad.
Tja, en veel mensen 'protesteren' door het spel illegaal te downloaden. En dan zijn dit dus de gevolgen, dus als je iemand mag bedanken voor al deze oplossingen dan is het wel degene die niet betalen voor het spel maar wel spelen (ofwel alle illegale downloaders).. Bedrijven moeten dus met oplossingen proberen te komen, en dan zijn zulke 'vaste' servers zonder dat mensen hun eigen servers kunnen opzetten een goede oplossing.
Bedrijven zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstanties en zijn er om winst te maken (geef ze eens ongelijk, jij wilt toch ook betaald worden en baanzekerheid hebben).
Ik snap uberhaupt niet dat er shooter liefhebbers zijn die dit nog kopen. Is COD4+Promod dan niet genoeg? Echt de COD serie is compleet ontaard. COD4 had een aardige multiplayer met vooral goede mods om de gimmicky-noobfriendly dingen weg te halen. MW2 neemt alles van COD4 wat slecht is en doet het dubbel, killstreaks, achterlijke perks, gimmick dingen. De single player is nog erger. In COD4 was het vermakelijk maar wel ontzettend scripted en lineair, met oneindig respawnende tegenstanders totdat je voorbij een magische lijn komt. MW2 heeft dezelfde gameplay, overladen met nog meer machismo en ' ultra gave' cutscenes.

De COD serie is ontaard van een prachtig strak spel geschikt voor clans en competitie ( COD 2, COD 4 ) in een bubblegumshooter voor 12-jarige Xbox kindjes ( MW2,Blackops)
tja, helaas brengen die kinderen wel veel geld in het laatje, en aan het einde van het verhaal is dat waarvoor ze het doen natuurlijk.

Gewoon blij wezen dat er een COD4 is, toch?
Ja precies. Waarschijnlijk ben ik gewoon een ouwe zeikerd xD. Maar goed, wat die spellen precies inhouden dat maakt niet eens zoveel uit. Wat ik erg vind zijn dingen als geen dedicated servers en geen mods. Anders krijgen we straks een generatie gamers die niets anders weet als de games die ze voorgeschoteld krijgen.
Who gives a rats ass about clans and competition.. rot toch op met je clan muk.. Meer dan genoeg mensen die daar helemaal geen bal om geven, en gewoon willen spelen..
Dat JIJ vindt dat het allemaal muk is geworden is jouw mening, maar er zijn meer mensen die gewoon meer van hetzelfde willen, in een nieuwer jasje en met meer onzin..

En het mooie is, als jij COD4+promod genoeg vindt dan blijf je daar toch lekker bij.
Dat heb je perfect verwoord, en zo gaat het helaas met zowat elk genre tegenwoordig, kijk naar cod inderdaad, maar ook naar spellen als WoW wat ook met de uitbreiding meer een stuk makkelijker/casual wordt. Dit is gewoon erg zonde voor de competitieve kant. Als ze wat extra tijd erin staken en gewoon een ingebouwde " promod " zouden maken dan zouden heel wat gamers al tevreden zijn.
Oftewel de Battlefield Bad Company methode. Ben ik ook niet erg tevreden mee omdat LAN gamen ermee gekilled word, en het modden van servers helemaal uit het zicht laat verdwijnen.
kunnen gamehosting bedrijven nu wel dedicated servers opzetten?
Nee dat kan dus alleen GameServers.com
dit zal weer net zoiets worden als call of duty modern warfare 2
hier maken ze echt geen vrienden mee
ik snap best dat ze dit doen om bijv. illegale versies tegen te werken maar dit heeft geen nut
en er zal vast ook wel weer een speciale cr@ck komen of een server
ik vind het eigenlijk nu alweer een mislukte poging tot het tegenwerken van illegale versies
Deze keuzes hebben niets met illegaal downloaden te maken, alleen met hun geld. Ik wil wel eens weten hoeveel ze verdienen door de PC-versie overprriced te maken en dan 3 maps voor €15 als "DLC" te verkopen.
Wat is nou precies het verschil tussen Ranked en Unranked?
Bij unranked gaat je rang niet omhoog.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True