Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties

De pc-versie van Call of Duty: Black Ops zou inmiddels ruim 4 miljoen keer illegaal gedownload zijn, volgens berekeningen. De game voert daarmee de ranglijst over 2010 aan. Super Mario Galaxy 2 zou de consolegame met de meeste downloads zijn.

Toen Call of Duty: Black Ops op 9 november in de winkel verscheen, brak het schietspel het verkooprecord dat Battlefield: Bad Company 2 in 2009 vestigde. Binnen de eerste 24 uur werden er 5,6 miljoen exemplaren van Black Ops verkocht. Het leverde uitgever Activision een slordige 360 miljoen dollar op. De uitgever zou echter ook heel wat omzet zijn misgelopen. Website TorrentFreak analyseerde de data van alle publieke BitTorrent-trackers en berekende daarmee welke games er in 2010 het vaakst illegaal gedownload werden. De pc-versie van Call of Duty: Black Ops blijkt de ranglijst aan te voeren. De game werd volgens de telling van TorrentFreak 4.270.000 keer illegaal van internet geplukt. Ook de torrent van Black Ops blijkt daarmee populairder dan die van Modern Warfare 2, dat de download-ranglijst in 2009 aanvoerde. Overigens was Modern Warfare 2 ook in 2010 nog populair, want de pc-versie werd dit jaar 3.960.000 keer gedownload en bezet daarmee de tweede plaats. De top vijf bestaat verder uit Mafia 2, Mass Effect 2 en StarCraft II.

De downloads van consolegames blijven ver achter bij die van pc-games. De populairste consolegame was Wii-game Super Mario Galaxy 2, gevolgd door de Xbox 360-versie van Dante's Inferno. Mario Galaxy 2 werd bijna 1,5 miljoen keer illegaal gedownload en Dante's Inferno bijna 1,3 miljoen keer. Wii Party en Donkey Kong Country Returns waren ook populaire downloads voor de Wii dit jaar, en Alan Wake en Red Dead Redemption vulden de illegale Xbox 360-top drie over 2010 aan. De Xbox 360-versie van Call of Duty: Black Ops werd tot nu toe 930.000 keer gedownload en bezet daarmee de vijfde plaats.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (162)

1 2 3 ... 8
Nogal logisch dat een van de best verkochte games ook het meest gedownload is. Het leuke aan het spel is echter niet die paar uur single player, maar het eindeloze multiplayer, en die heb je niet als je het download.
Precies. En tel daar nog eens bij op dat de reviews van gebruikers ook niet echt vol lof waren over de speelbaarheid. Dus dan krijg je al gauw dat mensen het spel eerst willen proberen(dus downloaden) voordat ze tot koop over gaan.
Juist, ik ben zo'n voorbeeld. Doe niet aan online multiplayeren (niet mijn ding; hoogstens af & toe op een LAN-party ofzo), dus ik koop games vrijwel uitsluitend voor hun SP gameplay. CoD 1,2,3 staan orgineel in de kast, maar vanaf 4 niet meer.

60 euro voor 4 uur SP met amper een replay-value gaat me te ver en met CoD 5 weer zelfde verhaal. BO heb ik nog niet gespeeld, maar dat wordt dus of downloaden of over een tijdje in de knapen-bak oppikken ... Downloadable demo's van > 2GB met slechts 1 speelbaar level hoef ik niet; dan download ik de hele game wel; minder legaal of niet ...
Snap dat je inderdaad dat gevoel hebt met deze game! Singleplayer is wel erg kort, dus is het eigenlijk de moeite niet om daar zo veel geld in de winkel voor neer te leggen.
Ondanks dat het natuurlijk niet een goede zaak is om te downloaden, vind ik het bij dit spel nog wel gerechtvaardigd en snap ik het nog wel. Je wil gewoon een indruk krijgen hoe het speelt, en als je het spel speelt, speel je hem toch voor de multiplayer en moet je hem alsnog kopen. Daarbij was er in het begin zo veel kritiek dat ie niet lekker speelde, dat je het zo zelf ook nog even kon bekijken hoe het voelde.
Al met al, ben niet verbaasd van de cijfers;)
Precies. Die game is gewoon ontzettend populair.

Ik vermoed ook dat velen games illegaal downloaden om te checken of de PC het überhaupt trekt om daarna de game te kopen. Althans, dat doe ik regelmatig met nieuwe games wanneer er geen demo beschikbaar is (of als het downlaoden daarvan te traag gaat).
Zo deed ik dat ook, maar wilde PERSE de MP van CoD BO zien
nu heb ik een HELE dure onderzetter.....ja serieus!!

Hij staat hier als onderzetter
Ik weet zeker dat ze door het downloaden er nog meer hebben verkocht.
Singleplayer is misschien 5 tot 10 euro waard meer niet.
Door de single player krijg je wel de smaak te pakken.
Dat is helemaal correct!

Het kan ook als volgt gaan.
1. Iemand in een vriendenkring download BO.
2. Hij vertelt tegen iedereen dat zet spel "super" is.
3. 1/2 in de vriendenkring gaat BO kopen in de winkel.

Daarom vinden game-ontwikkelaars illegale downloads niet zo erg.

Kijk bvb naar het spel Hawx 2 die door de ubi DRM nog steeds niet gekraakt is, conclusie: nauwelijks iemand heeft over de game gehoord terwijl de game (in mijn ogen) helemaal niet slecht is!
Hoewel HAWX 2 wel gecrackt is door goodperson542.. Google eens op zijn naam.
terwijl het eigenlijk maar een middelmatig spel is vol bug en fouten.. dus reclames doen hun werk goed!.

geef mij maar BBC2 + Vietnam :)
Battlefield speelt totaal niet lekker. Cod is echt zo'n lekkere shooter, maar je hebt gelijk. Sinds Cod 4 is het allemaal downhill gegaan. Gelukkig heb ik Black Ops nog niet gekocht. Hetzelfde geldt voor MW2.

En om nog even off-topic op je keuze voor Battlefield terug te komen. Battlefield bevat ook genoeg fouten. En hit registratie is helemaal rampzalig.

Laten we hopen dat ze ooit nog weer een call of duty maken zoals alle cod1 fans gewend zijn.

Die telling is overigens ook best wel krom. Zijn dit unieke downloads? Of word ik twee keer meegeteld als ik 2x klik? En uiteraard wordt usenet niet meegerekend, ondanks dat het een klein aandeel heeft.

[Reactie gewijzigd door roooii op 29 december 2010 13:40]

Mijn grootste probleem met de laatste CoD versies: geen dedicated server / lan games. Ik zit twee keer per jaar op een kleine lan, dan zouden we graag eens die nieuwe CoDs doen. We zitten alleen nog vast aan CoD4 :(
CoD Black Ops kun je Lan doen, en dedicated server. (laatste versie van CoD serie)
Nope. LAN zal tenminste niet werken, en dedicated servers kun je enkel huren bij een enkel bedrijf.
Maar er zijn tenminste dedicated servers en dat merk je gelijk aan je ping e.d. De introductie van officiele 12-player servers met de laatste patch maakt het spel wel weer een beetje leuk, maar ik mis toch echt het gevoel dat ik had bij CoD 4. Tegenwoordig is het meer pray & spray (& pray again dat je niet midden tussen enemies spawned).

De singleplayer modus heb ik denk ik nog meer lol mee gehad, omdat deze net iets langer was dan die van MW2 (op de hardste modus had ik in ieder geval iets meer werk =)). Waarschijnlijk is dat de reden dan veel mensen deze game hebben gedownload.
er is een groot aantal mensen die graag eerst een spel wil spelen voordat die het koopt.
Zoals je ziet wordt blackops genoeg gekocht dus ze hebben genoeg inkomsten.
Echter ik merk bij mezelf dat ik eerst een spel wil spelen voordat ik hem ga kopen.
Ik heb ook eerst COD4 gedownload en gespeeld, voordat ik hem daarna gekocht heb voor de multiplayer.
Daarnaast waren de reviews over deze game verschillend en dan wil je toch liever eerst kijken water precies van waar is.
Demo enzo?
Waarom denk je dat ze die maken?
je kunt gewoon zelf wel een private game hosten voor een lan een eigen servertje zit er idd niet bij, maar je kan ook gewoon een lege server opzoeken met zn allen... of idd een server huren met reserved plaatsen... opties genoeg lijkt mij.

ik vind BO een van de beter CoDs, het verhaal is een beetje warrig maar sterk, de actie is goed en persoonlijk vind ik de dmg en dmgzones stukken beter dan BF
100% mee eens ;)
Mijn muis beweegt redelijk traag in Battlefield, het enige voordeel aan het spel is dat alles kapot kan. Athans de meeste opjecten.

Ik moet zelf ook toegeven dat ik alle spellen van Call of Duty gedownload hebt, op black ops na.

En als je hem dan gekocht hebt en je lees dit dan denk je, "wat een zielige mensen af en toe"

maar ik heb dit liever dan dat de servers bomvol wallhackers en texture hacks komen te zitten.
Maar ik moet wel toegeven dat de graphics van Call of Duty erg mooi zijn en niet veel van je systeem vraagt, terwijl Battlefield dat wel doet.
Het is nog steeds de engine van Cod4 maar dan geoptimaliseerd. De graphics zijn gewoon stukken minder en dan is het volledig begrijpbaar dat een spel uit 2010 meer vergt van je pc dan een spel wat kwa engine uit 2007 komt.

btw. Het is tegenwoordig iig al mogelijk cod6 mw2 via lan te spelen. Dit vereist echter wel Alteriw, Check het maar eens op google. Kost wat moeite maar dan heb je wel wat.

[Reactie gewijzigd door Hogader op 30 december 2010 02:46]

sinds cod 1 is alles downhill gegaan
Geef toe dat deel 3 vooral geen topper was maar COD4 speelt nog zeker wel het lekkerst van allemaal.

Wat ik vooral jammer vind bij Black Ops en MW2 is dat je het gevoel hebt alsof je met een soort plastic zak om je lichaam zit te spelen. Sowieso wil ik niet verder ingaan op de dingen die in die spellen mislopen want dan ben ik bang dat ik voor het eind van het jaar niet klaar ben..

Maar wat vindt jij zo bijzonder aan Cod1 dan. Heb zelf deel 1 alleen op xbox gespeeld vroeger maar om nou te zeggen dat het bijzonder goed spel is... Doet niet veel onder deel 2 en 3 naar mijn mening..
Ik vond de eerste 3 COD games wel iets hebben. Het was in ieder geval een pak geloofwaardiger als MOH, waar je op je eentje een hele duitse divisie neerlegt.

COD vind ik vooral grafisch sterk als je gaat vergelijken met de rest, wat je bij Black Ops krijgt gezien de specifiacties kan ik niet anders dan dat toejuichen, helaas blijft het daar dan ook weer bij. COD4 en COD6 zijn voor mij zeker toppers, het enige wat ontbrak aan COD6 om een topspel te worden waar we binnen 10 jaar nog op spelen, is het serversysteem (in mijn ogen de grootste fout begaan op online vlak ooit).

On Topic:
Ach ja, denk dat het beter is dat we het illegaal downloaden dan dat we het gaan stelen in de winkel zeker?
niets mis met de hit box, je moet ze gewoon vaker raken dan in cod.
dit is geen spel waar je ff naar voren loopt en iedereen neer knalt, beetje tactiek en team work gebruiken anders wordt je pwnd

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 29 december 2010 15:49]

Mijn grootste probleem met COD dat het alleen maar 16:9 en 16:10 ondersteund.
Zit ik lekker met mijn mooie 3 x 24" infinity opstelling en kan ik 2 schermen uitzetten.

Ben blij dat ik daar op tijd achter kwam voor ik een miskoop deed.
Battlefield speelt totaal niet lekker.
Zonder verdere onderbouwing en de rest van jouw post, ben ik nu geneigd om te zeggen "Omdat het niet zo lekker makkelijk schiet als bij Call of Duty, de arcade shooter?". Bad Company is ook niet realistisch, maar wel realistischer dan Call of Duty ooit nog zal worden (laat staan of CoD dat ooit geweest is). Bijkomend voordeel is, dat Bad Company ook nog eens voertuigen heeft en de kaarten er gewoon groter zijn (verklaart ook gelijk waarom er meer spelers in een map kunnen). 'Voertuigen' heb je in CoD alleen als killstreak rewards.

De games zijn wel shooters, maar daar houdt de overeenkomst op imo. Qua gameplay is CoD voor mij (te) arcade geworden en grafisch is er al niets verbeterd sinds Call of Duty 4. Makkelijker kun je geen games maken en tóch veel cashen, dankzij de marketingmolen van Activision en iedereen trapt er keer op keer weer in.

Mede hierom verbaast het mij dus niet dat de game én goed verkoopt (dankzij de marketing) én veel gedownload word. Spelers willen tegenwoordig vaak eerst zien hoe een game speelt, alvorens men overgaat tot aanschaf. Ook krijgt men een impressie van de bugs die in het spel zitten en dat zijn er voor Black Ops ook genoeg, waar Activision / TreyArch eigenlijk ook maar weinig mee doet. Niet dat de support van EA / DICE voor Bad Company 2 zo geweldig is, die kunnen ook nog veel leren, maar zij doen IMO wel meer dan Activision / TreyArch doet.
Ik heb em gekocht puur voor de multi, maar...om heel eerlijk te zijn, baal ik als een stekker

Ik vind em niet veel anders dan MW2.
Zoals hier boven vermeld is, doe mij maar Bad Company 2

Maar die Vietnam, @Vaizard, is dat echt wat?
Ik heb wel alle Battlefields...behalve die addon Vietnam, nu ben ik wat terughoudend tegenover addons
(verleden wel eens flink teleurgesteld geweest, voor met Modern Warfare, dlc's)
Opgepoetste (oude) mappen van MW1....sjah....ik koop geen Modern Warfare 2 om de oude mappen van 1 te spelen, die kennen we nu wel.....daardoor krijg ik een uitzuig gevoel bij IW.

Nu hoor ik je al zeggen ....wat is die 12 euro nou...
Nou, zo heb ik dus al heel wat 12 euro-tjes ergens in gepompt...
Vietnam is zeker het geld waard. Nog niet heel veel gespeeld maar dat was vooral tijdgebrek. Maar het sfeertje is er geweldig!

Ik speel overigens ook beiden maar mijn voorkeur ligt bij BFBC 2, komt vooral omdat ik te oud ben voor de ADHD snelheid van CoD BO en ik het leuk vind dat in BFBC2 automatisch door de squads al meer aan teamwork gedaan wordt.
Dat zou zo moeten zijn , maar in mijn beleving is het zeker niet zo.
Bovendien vind ik Vietnam wel erg oubollig overkomen met weinig keuzes qua wapens e.d.
Blijkt maar weer dat iedereen dit anders ervaart..
Dat zou zo moeten zijn , maar in mijn beleving is het zeker niet zo.
Bovendien vind ik Vietnam wel erg oubollig overkomen met weinig keuzes qua wapens e.d.
Blijkt maar weer dat iedereen dit anders ervaart..
Wat had je dan verwacht voor dat geld? Een mod die net zo uitgebreid is qua arsenaal zoals de originele Bad Company 2 is? :? Beetje overdreven imo. Ja, er zijn wat weinig wapens, maar wie weet komt er nog meer (al ga ik uit van niet), maar waarom zou dat de pret in de mod mogen drukken? :? Op zich is het ook niet vreemd dat het oudbollig overkomt, als je terug gaat in de tijd, zul je zien dat het er toen niet veel anders was. ;)
Te oud ben je nooit he!!

Maar know the feeling, ik heb een dochtertje van vijf jaar en die heeft Sonic min of meer voor mij verknalt..Het gaat me gewoon te snel....en die kleine van mij..."Nee papa, dat moet je zo doen" .....hhmmmkay.........(was gekheid) maar ik kan haar niet meer echt bij benen hoor
ik zou em kopen. op de pc iig. De PC zit nu op dit moment op 62 miljoen team actions terwijl xbox nog net op de helft is. oftewel pc unlocked de 4e nieuwe map morgen of overmorgen. Die map packs van cod zijn te triest, hier krijg je er een "compleet" nieuwe game voor. Vietnam speelt echt heel anders dan de normale (maar dat is mijn mening)

en voor degene die van cod houden en bf gaan spelen: KIJK EERST HET FILMPJE HOW NOT TO BE A NOOB IN BAD COMPANY 2.waardeloos veel gasten die puur voor een goed k/d gaan wat je juist niet moet doen in bf
Voordat de DLC's te koop waren was al bekend welke mappen er in de mappack zitten, dus niet klagen over oude mappen in een nieuwe COD. Dan had je ze gewoon niet moeten kopen
I agree volledig!

Het gevoel wat ik krijg bij BC2 en nu ook met Vietnam heb ik nooit meegemaakt!

en onderstaande heeft volgens mij nooit battlefield gespeeld? heerlijk aim-systeem wat nu in Vietnam nog beter loopt moet ik zeggen.

*on-topic* Verbaasd me nog dat ie zo veel gedownload is, velen zullen hem dan wel gedownload hebben om hem uit te proberen?

Zijn hier eigenlijk ook de nieuwsgroepen gebruikers bij opgenomen?
dat KUN je gewoon niet vergelijken! Ik speel het beiden: COD als ik gewoon lekker wil rammen, en BC2 als ik wat tactischer wil spelen :)

wel grappig trouwens dat BO en galaxy 2 nou net twee van de weinige games zijn die ik heb gekocht :+
Wie zegt dat je gen multiplayer hebt ik ben eerlijk ik heb ook een illegale versie van xbox360 black ops.En zit gewoon online met lt+ dus waarom niet ?
En nee ik ben nog niet geband :)
Xeanor doelt hier dan ook op de PC versie en niet op de console versie van Black Ops.

Het is een slimme zet geweest van Activision/Infinity Ward om het onmogelijk te maken een eigen gameserver op te zetten. Hierdoor zullen er ook geen cracked servers verschijnen. Bovendien door het aanwijzen van slechts 1 enkele gameserverprovider (wat ik overigens niet toe juig... monopoly) zal er ook niet snel een server image uitlekken, omdat de schuldige anders heel makkelijk aan te wijzen is. (Gameservers.com in dit geval)

[Reactie gewijzigd door Freekers op 29 december 2010 13:36]

Ook niet mee eens, er zijn goeie checks, maar buiten dat
Als het spel een beetje zijn einde nadert (in de ogen van IW) dan is de kans groot dat er ook minder servers zijn die je kan benaderen

Counterstrike word ook nog voluit gespeeld, dankzij eigen servers
Dat zou zo zijn, ware het niet dat de normale 'client'-executables ook een server kunnen draaien... het is enkel dat wat beveiligingen in de client zitten zodat een server die geen 'dwkey.dat' heeft niet geregistreerd wordt, en dus niet kan verbinden.
Eerste melding van BO Multiplayer is: Free with any copy of Call Of Duty BO

Dus.... zal wel express zijn :D.
je kunt wel op een gehachte server spelen... alhoewel ik liever in multiplayes speel.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 29 december 2010 15:04]

Op zich wel, maar het feit dat het pas 2 maanden uit is maakt het toch wel vrij opvallend dat het het meest gedownload is.
Valt wel mee hoor! Als je de verkoopcijfers hebt gezien van de eerste paar dagen (5,6 miljoen in de eerste 24 uur verkocht), dan is het helemaal niet verwonderlijk dat dit spel zo vreselijk vaak is gedownload. Helemaal omdat de singeplayer zo kort is en je hem eigenlijk niet daar alleen voor kunt kopen, is het heel erg logisch:)

[Reactie gewijzigd door timwijn op 29 december 2010 21:15]

En hoeveel van die 4 Miljoen mensen die het gedownload hebben, hebben het daarna ook aangeschaft? (testen of het iets is, daarna kopen)

Lijkt me een niet geheel onbelangrijk detail...

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 29 december 2010 13:18]

Dat weet natuurlijk niemand. Zullen er vast een aantal zijn geweest, maar ik hoorde ook dat van alle mensen die Black Ops kochten, er 40 procent de MP niet aanraakt. Voor die mensen maakt het dus weinig uit dat ze niet online kunnen.

Verder is dit enkel torrents. Ik gok dat er via nieuwsgroepen ook een flink aantal downloaders zijn. Ook weten we trouwens niet hoeveel van deze mensen het spel sowieso niet gekocht hadden. Dus hoeveel inkomsten Activision misloopt blijft gissen.

Desondanks vind ik het een hoog aantal. Ik ben er zelf ook geen fan van om 50 euro uit te geven aan een spel, maar een spel als Black Ops, of Bad Company 2, zijn het wel waard vanwege de multiplayer.
Het scheelt ook waar je een spel koopt, ikzelf heb het spel ergens in september/oktober ge-preordered voor een beetje minder dan 40 euro.

Wat je zegt over die multiplayer ben ik het met je eens, normaal gesproken ben ik deel van die groep gamers die de multiplayer niet spelen en ik denk dat het heel veel mensen zijn die best voor een spel willen betalen als je betalen voor wat ze daadwerkelijk gebruiken.

De normale winkelprijs van 50/60 euro voor de mensen die de single player in 4 - 10 uur uitspelen is natuurlijk belachelijk hoog. Uitgevers zouden online en in winkels de single/multi-player apart (en mogelijk als combi) moeten verkopen. Op deze manier heb je echt wel de kans dat de uitgevers meer winst maken doordat gamers maar 20-30 euro betalen voor de single player, willen ze alsnog multiplayer gaan spelen, ga je terug naar de winkel of koop je die online erbij. WIN WIN situatie lijkt mij.

Als ik dit spel zou hebben gedownload zou ik nooit 60 euro betalen wanneer ik het in 5 uur heb uitgespeeld (naderhand, voor de multiplayer of ter ondersteuning voor het volgende deel als ik de multiplayer niet zou spelen) .
Dat gaat zo hard niet werken. Mensen betalen alleen voor een game als je anders niet online kan vaak. Als de single player los verkocht wordt gaat iedereen die downloaden en vervolgens enkel de online-versie kopen.
Als ze de Online versie als uitbreiding aanbieden is dat opgelost.
In ieder geval één. Vervelende paypal optie die "direct cash" only.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 29 december 2010 13:21]

Maak daar maar twee van. Eerst gedownload, behoorlijk enthousiast geworden en toen gekocht.
nee 2 :) maar das met bbc2

[Reactie gewijzigd door DareDevil85 op 29 december 2010 13:22]

En hoeveel van die 4 Miljoen mensen die het gedownload hebben, hebben het daarna ook aangeschaft? (testen of het iets is, daarna kopen)

Lijkt me een niet geheel onbelangrijk detail...
Dat, evenals het precies of iig redelijk accuraat berekenen van het aantal illegale downloads, blijft nattevingerwerk ben ik bang.
Tel daar nog maar één bij.

Pre-ordered en op releaseday snel even binnen gehaald omdat ik toch echt wou zien wat ik in huis ging halen. ^^
Mag ik dit bijna propaganda vinden van: "Piraterij voor hoog tij op de PC"?!

Allereerst hoe representatief zijn die cijfers, 4 miljoen keer illegaal gedownload. Hoeveel hebben dubbel gedownload, hoeveel downloads deden het niet, hoeveel hebben het spel alsnog gekocht, etc?

Misgelopen kosten? Mijn kont gat! Want hoe weet je dat al die 4 miljoen ook daadwerkelijk het spel gekocht hadden als illegaal downloaden niet bestond? Misschien staat 10 illegale downloads tegenover 1 verloren kosten, of misschien wel 100 v 1, of 1000 v 1.

Het nadeel is dat dit nooit werkelijk goed onderzocht kan worden.

Verder is het niks anders dan dat het populairste spel ook het vaakst illegaal gedownload is. Wat eigenlijk niet meer dan logisch is. En helemaal met Black Ops!

Modern Warfare had ik nog gekocht (op PC), Modern Warfare 2 niet meer (slechte PC ondersteuning) en Black Ops al helemaal niet. Gezien de verschillende review kan ik mij voorstellen dat vele mensen eerst ff illegaal/gratis proberen en daarna tot aankoop over gaan.

Ok, tuurlijk zullen er wel kosten misgelopen zijn en tuurlijk piraterij is op geen enkele manier goed te praten. Maar deze manier van berichtgeving vind ik niet echt objectief.
Ik ben nu 1 van de kopers, heb hem net besteld bij Gamersland voor 40 euro, maar ook alleen omdat een vriend hem al heeft en ik graag samen speel. Ik wilde hun eerst niet spekken na de afgang van MW2, en al die cheaters zuigen echt, ze verpesten het hele spel. En aangezien BO meer features heeft en echte servers kan er ook makkelijk naar eigen keus games gejoined worden met instellingen die je meer liggen. En natuurlijk admins die de fuckercheaters kunnen kicken/bannen.

Hopelijk is hij z'n geld waard, anders was het nu echt de allerlaatste keer dat ik iets van Call of Duty heb gekocht.

BTW ik had hem niet gedownload

[Reactie gewijzigd door Bulls op 29 december 2010 18:31]

Misschien hebben ze wel 2 miljoen exemplaren extra verkocht doordat mensen het gedownload hadden en ervan baalden dat ze niet online konden spelen.
Ik weet sowieso van 4 modern warfare 2 en daarna 4 black ops kopers dat dit was omdat ze een gedownloade MW2 hadden en online tegen elkaar wilden...
Dus voor 4 gedownloade MW2 kregen ze 4 gekochte MW2 + 4 gekochte BO terug.
Het lijkt me handig het aantal illegale downloads uit te zetten tegenover het aantal legaal verkochte exemplaren. Zonder context heb je niets aan deze informatie.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 29 december 2010 13:19]

Iets meer context: volgens dit nieuwsbericht van 14 december waren er 8.4 miljoen exemplaren verkocht. Uitgesplitst per platform waren dit 4.9 miljoen XBox 360, 3.1 miljoen PS3 en de rest (0.4 miljoen) PC, Wii en DS.

Kortom: je begint te snappen waarom steeds minder uitgevers voor de PC willen ontwikkelen...
"slechts" 8.4miljoen? als daar komt zeker en vast een heeeel pak bij met de feestdagen.
Die 400.000 van PC, Wii en DS samen is dus complete onzin..

Immers, als je naar de ingame TDM leaderboards kijkt van CoD:BO op de PC staan daar al veel meer dan 400.000 spelers op.. En dat is dus alleen op PC en alleen mensen die online spelen en ook nog alleen TDM.. De game heeft dus echt wel veel meer dan 400.000 stuks verkocht alleen op PC al, dat kan niet anders..
Een klasgenoot van mij had de game al een week voor de release in zijn bezit. Multiplayer was uiteraard niet mogelijk, maar toch is het te idioot voor woorden dat hij zo makkelijk aan de game kon komen!

Overigens was het te verwachten dat COD ook dit record zou pakken, in het achterhoofd houdend dat Moder Warfare 2 in 2009 ook al hoog scoorde op dit gebied.
als je connecties hebt bij game stores kan je de game makkelijk dagen van tevoren krijgen, want ze moeten het natuurlijk al een tijdje van tevoren in de winkel hebben voor verkoop.
Mensen willen vaak weten hoe het spel is. Aangezien er amper nog demo's worden uitgebracht zit er niks anders op dan het spel eerst illegaal downloaden om te kijken of het wat is en dan te gaan kopen. Want je kan doorgaans een gebruikte(gespeelde) game niet terug brengen naar de winkel met de mededeling 'hij is niet leuk'.

Natuurlijk zijn er ook velen die de game downloaden met vooraf de intentie om hem nooit te kopen. Maar ik denk als de grote games weer een demo versie krijgen het aantal illegale downloads flink zal dalen. Het is ook raar dat je een product niet eerst kan proberen voordat je die koopt. Bij een auto kan nog altijd een proefritje maken.
De gameshops bij mij in de buurt doen nooit moeilijk als ik een game kom ruilen met de reden dat ik er geen donder aan vind... ik durf zelfs te zeggen dat het een gegronde reden is en een winkel het je om die reden ook niet eens mag weigeren. Geld teruggeven hoeft volgens mij niet perse, maar een vervangend product wat wel naar wens is behoort wel.
Volledig mee-eens beany. Ik denk dat je het gros van deze downloads als demo download kan zien. Waar ik vroeger nog met CDtjes aan het hannesen was en wat later met liefde een aantal uur wachtte tot een demo binnen was, download ik nu ook complete games als demo. Enkel Blizzard geeft voor de PC nog demo's weg. Game developers liggen er denk ik niet wakker van, meeste games hebben toch online modes en content waardoor uiteindelijk het spel gekocht dient te worden. EA voorspelt zelfs het volgende: 'Games zonder online-opties slaan niet meer aan', nu.nl 9 december.
Ik vraag me af waar TorrentFreak deze informatie vandaan haalt, en of dit wel representatief is. Er zijn honderden zoniet, duizenden trackers, en daarboven op niet te vergeten ook nog andere community's en mogelijkheden om te downloaden.

Meer ontopic, uitgevers moeten meer bij zichzelf ten rade gaan, waarom er zoveel gedownload word. Uiteraard zullen veel mensen zeggen dat de prijs te hoog is voor de tegenwoordige games. Maar waarom spelen ze hier niet op in door hun content puur online aan te bieden (Free Record Shop verkoopt bijvoorbeeld al online games, alhoewel wat aan de dure kant). Wat mij betreft speelt luiheid hier een grote rol, en gaan mensen niet meer naar de winkel, en willen ze content direct 'on demand' bemachtigen. Hoe makkelijk is het dan, om een torrent of nzb te zoeken en de download te starten, om 30 minuten later direct tot pure actie over te gaan!
De website van TorrentFreak meld enkel dit:

The data for these lists is collected by TorrentFreak from several sources, including reports from all public BitTorrent trackers. All the data is carefully checked and possible inaccuracies are systematically corrected.

[Reactie gewijzigd door C0rnelis op 29 december 2010 13:51]

Zelf gekocht en gedownload voor een neef om te checken of de pc het aankon, en dat was t geval, dus ook gekocht. Totaal geen problemen met deze game, met de zogenaamde 'freezes' en weet ik het allemaal waar iedereen last van heeft. MW2 nooit gedaan dus vergelijken kan ik niet, maar vind het een heerlijke game die prima in elkaar zit.

Moet wel bijzeggen dat ik hem puur gekocht heb net zoals mijn neef voor de MP, als het alleen singleplayer was geweest had ik hem gedownload.

[Reactie gewijzigd door Fooza op 29 december 2010 14:10]

Denk dat veel mensen inderdaad downloaden om even te checken of de pc hem goed aan kan. Ben erg benieuwd naar cijfers van mensen die hem gedownload hebben, hoeveel procent daarvan het spel daarna ook heeft gekocht!
"Binnen de eerste 24 uur werden er 5,6 miljoen exemplaren van Black Ops verkocht. Het leverde uitgever Activision een slordige 360 miljoen dollar op. De uitgever zou echter ook heel wat omzet zijn misgelopen."

Wat een onzin weer, wederom: Alsof die mensen die hem downloaden ook anders wel hadden gekocht. Alleen voor de singleplayer hoef je het niet te doen. Er zijn genoeg mensen die hem downloaden omdat ze hun geen geld gunnen, en toch de multiplayer niet spelen.

En waarschijnlijk zijn er ook nog genoeg mensen die na de download hem alsnog gaan kopen omdat hij toch wel beviel en hem ook graag online willen spelen.

Developers moeten maar goede multiplayer inbouwen zodat mensen hem wel willen/moeten kopen als ze het online willen spelen.

Downloads zijn geen misgelopen inkomsten!

[Reactie gewijzigd door Bulls op 29 december 2010 15:06]

Men stelt toch niet dat iedere download een misgelopen verkoop is? Als 10% de game anders gekocht zou hebben praat je nog steeds over meer dan 20 miljoen euro, voorwaar geen triviaal bedrag.
Heb hem zelf voor de PS3 gekocht en het is zijn geld meer dan waard. Is trouwens in dat cijfer alleen de torrent download gemeten of ook de nieuwsgroepen?
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True