Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 226 reacties

Uitgever Ubisoft heeft de Nintendo DS-versie van Michael Jackson: The Experience voorzien van een nieuw soort antipiraterijmaatregel. Illegale versies van het spel spelen een voortdurend vuvuzelageluid af en in-game-hints ontbreken.

Een illegaal exemplaar van de DS-versie van het muziekspel lijkt in eerste instantie te werken zoals elke andere rom op de DS, maar blijkt al snel onspeelbaar. Dankzij de door Ubisoft ingebouwde beveiliging spelen clandestiene versies van de game constant een vuvuzelageluid af. In-game-hints, die onmisbaar zijn tijdens het spelen van het spel, worden niet getoond, zo concludeert Tinycartridge.com na het bekijken van op YouTube geplaatste beelden.

Ubisoft heeft zelf geen uitspraak gedaan over de maatregel, maar een mogelijke verklaring voor de keuze om op deze manier te beveiligen wordt aangevoerd door een bezoeker van de website Eurogamer.net. FreakyZoid stelt dat crackers aanvankelijk zullen menen het spel werkend te hebben gekregen, waarna de gekraakte versie online wordt gepubliceerd.

De onspeelbaarheid van het spel blijkt pas als gebruikers het spel downloaden en proberen te spelen. De tijd die het kost om een nieuwe gekraakte versie te publiceren levert Ubisoft waardevolle verkooptijd op. Bovendien zijn downloadsites, zodra de nieuwe gekraakte versie online komt, al 'vervuild' met de onspeelbare versie, waardoor het voor gebruikers onduidelijk is of ze de nieuwe of de onspeelbare versie downloaden, zo meent FreakyZoid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (226)

1 2 3 ... 7
Ik denk dat hierdoor de verkoop van het origineel zou toenemen.
Dit is niet de eerste keer dat deze benadering wordt geprobeerd; jaren geleden (eind jaren 90?) is dit ook al een keer geprobeerd bij een Settlers-achtig spel (of The Settlers zelf, dat weet ik even niet meer). Daar werd het illegale kopieŽn onmogelijk gemaakt een bepaalde grondstof te verzamelen, zodat je in een bepaald level hopeloos vastliep. Resultaat? Niemand begreep waarom het spel buggy was en ze vast kwamen te zitten; het werd het spel zelf aangerekend en de verkoopcijfers waren belabberd...

Gratis tips voor Ubisoft:
Sloop geen onmisbare hints uit het spel (of vervang ze door "als je dit spel netjes koopt dan staat hier een nuttige hint"): iedereen is eraan gewend dat gekraakte versies precies hetzelfde werken als betaalde versies, dus geen hints in gekraakte versie -> "wat een rotspel, wat moet ik nou eigenlijk doen" -> slechte reputatie -> weinig verkopen.
Bij zoiets als vuvuzela's is het op zich wel redelijk duidelijk dat er iets raars aan de hand is, maar ook daar zou ik tegelijk een melding in beeld gooien "speel je liever zonder vuvuzela's? koop het spel dan".

Food for thought: in feite maak je op deze manier een demo / uitgeklede shareware-versie...
Bovendien zijn downloadsites, zodra de nieuwe gekraakte versie online komt, al 'vervuild' met de onspeelbare versie, waardoor het voor gebruikers onduidelijk is of ze de nieuwe of de onspeelbare versie downloaden, zo meent FreakyZoid.
Ehm, nee... Als je zoekt op "naam spel" dan vind je niet alleen "naam spel" maar (lang leve zoekmachines) ook "naam spel [FIXED]" en "naam spel [without vuvuzelas]". Ik denk dat iedereen dan toch wel de goede weet te vinden.
Goed punt. Ik denk dat er toch wel een grote groep casual gamers denkt dat dit het echte spel is en vervolgens denkt dat de game gewoon slechts is en het programmeerfouten zijn.
Ik denk dat goede crackers hun crack gewoon testen voordat ze hem publiceren. De grote crackgroepen willen geen gezichtsverlies lijden door een niet goed werkende crack.
Ubisoft snapt wederom niks van de werkwijze en intentie van crackers. Laat staan dat het al eens is doorgedrongen dat tot nu toe elke beveiliging kraakbaar blijkt te zijn.
Thrackan:

Normaal moet je met je crack alleen maar elke keer de game proberen te starten, als dit werkt dan ben je klaar (testen kost 5 seconden).

Nu moet je elke keer om je crack te testen een deel van het spel doorspelen. Het testen van je crack kost je dan elke keer 30minuten (ofzo). Het kost dan dus veeeel meer tijd om een crack te ontwikkelen, vooral omdat cracken vaak een beetje trial-and-error is.
En dit is nog maar het begin, wat houdt ze tegen om het laatste 'level' onbruikbaar te maken? Ga dat maar eens testen ťn als eerste iets uitbrengen in 'the scene' (kuch). Wat ze eigenlijk proberen te bereiken is dat mensen illegale downloads niet meer vertrouwen. Bij software werkt het ook al redelijk, al zijn het daar juist de trojans en andere rommel die in ISO verstopt zitten waarom mensen er wantrouwend tegenaan kijken.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 3 december 2010 12:01]

Dit doet me denken aan de Settlers III. Als je die illegaal had, dan produceerde je ijzersmelter in plaats van ijzer, vlees, om de ijzermijnen aan de gang te houden. Oftewel, je had helemaal niets er aan, en je kon geen soldaatjes maken om je tegenstander in de pan te hakken.
En nieuw geplante bomen konden niet omgehakt worden. Overigens kon het vlees, geproduceerd door de ijzersmelter, niet gegeten worden waardoor het niet alleen nutteloos was, maar ook onnodig veel plek innam in de opslaghuizen.

Ook andere games pasten dit soort truukjes toe. Bijvoorbeeld bij Mafia zaten al je handlangers al standaard in de gevangenis, wat de game onmogelijk moeilijk maakte.
wat dacht je van the godfather I, daar was de besturing gespiegeld en kon je de auto wel in, maar niet uit. Vaak duurt het overigens niet zo lang voordat dit soort beveiliging gepatched is door crackers. Dit is met een DS spel iets omslachtiger denk ik
Ik denk dat dat wel mee valt.. men weet aardig wat van het ds platform
En mij aan de laatste Zelda waar de trein niet te besturen was met een illegale versie :)
er zijn al zat games waar enkele gamestops in zitten. als de crack deze niet onderschept is de game toch ook slechts deels speelbaar. daarom zullen de meeste crackers wel even langer testen dan 5 sec...

verder lijkt me het ook niet heel erg moeilijk om gewoon het vuvuzela geluid uit de bestanden van het spel te halen (of te overschrijven met een ander bestand dat geen geluid speelt maar er gewoon is om een crash te voorkomen)
Ik denk nu wel dat ubisoft intelligent genoeg is om die mp3 mee te compileren in ťťn of andere belangrijke dll. Dus iets meer moeite kosten dan gewoon een bestand te hernoemen. ;)
Zucht... hackers zullen kijken of het spel opstart en zullen heel even proberen. Ze gaan echt niet een tijdje zitten spelen om te zien of alles wel goed werkt...
Ze willen alles asap online zetten dus eenmaal het spel opstart en lijkt te werken publiceren ze. Deze techniek is dus echt wel tijdswinst voor Ubisoft.

Er staat ook nergens vermeld dat ze onkraakbaar is. Dit is gewoon tijdswinst.

Een extra gevolg is dat veel downloaders na een eerste poging geen vertrouwen meer zullen hebben in de illegale versie. Dus nog meer kans op verkoop.
Er staat ook nergens vermeld dat ze onkraakbaar is. Dit is gewoon tijdswinst.
Zou Ubisoft echt iets hebben aan een paar dagen? Zeker niet als iedereen die gehackte spellen speelt toch wel weet dat er voor elk probleem wel snel een nieuwe hack komt. Die mensen gaan dan niet opeens het echte spel kopen.
een paar dagen? vergeet niet dat het de dagen voor de feestdagen zijn, sinterklaas en kerst ( waar zeker al inkopen voor worden gedaan).
Ik denk dat het publiek dat games koopt om weg te geven met Sinterklaas of Kerstmis een ander publiek is dan dat wat gekraakte games download?
Ik denk het niet. Want de groep die deze gekraakte games download en op een r4 kaartje zet, gebruikt het om aan zijn kinderen te geven, of om het er bij familie op te zetten. Dus in principe komt het alsnog op dezelfde kindertjes doelgroep aan.
Nu krijgen crackers er een extra uitdaging bij: de vuvuzela's omzeilen en de hints behouden. Alleen maar meer uitdaging en dus leuker!
Zo leuk is dat niet. In het geval van de DS wordt creativiteit belemmerd en ontwikkeling van leuke innovatieve games onmogelijk gemaakt. Voornamelijk omdat tegenwoordig zelfs de gewone man/vrouw DS spellen kan downloaden en niet alleen meer de nerds op kleine schaal.

Ook het downloaden op kleine schaal schaadt de ontwikkeling, maar dat is lang niet zo erg als in het geval van de DS waar je uniek bent als je het apparaat niet hebt omgebouwd.

Veel gamestudio's doen al niet eens meer moeite om voor de DS te ontwikkelen.
Als in-game-hints onmisbaar zijn en ontbreken in een gehackte versie, dan kun je niet zeggen dat 'alles werkt'.
't Zijn Crackers.... geen hackers. En ja, die testen het wel goed. Tenzij je een paupercracker hebt, maar dan zou ik ook maar eens kijken of je systeem niet met malware geinfecteerd is ondertussen. De grote gropen gaan deze beveiliging er gewoon uitslopen nu bekend is dat hij erin zit. Denk je niet?
Zucht... hackers zullen kijken of het spel opstart en zullen heel even proberen
Want 'hackers' zijn luie gozers die altijd alles half afmaken, niet? Virusmakers testen hun code immers ook nooit; Als 't compileert zonder fouten, zal 't wel doen wat 't moet doen, niet?

Dit is echt een redenatie uit de categorie "klepel" en "klok".
Ja, dat heeft ook heeel goed gewerkt een jaar of 8 terug, op Kazaa en co (muziek dat alleen een loop van een sample was). En nu nog wel op diverse torrent zoekmachines...

De mensen die het illegaal willen hebben komen er toch wel aan.
Tis echt niet automatisch zo dat mensen die downloaden hierdoor geneigd zijn dan maar de game te gaan kopen. Dat is altijd nog maar de vraag. Als het een goed spel is wellicht wel maar je kan er op wachten dat er een wel werkende crack komt en dat dat helemaal niet zo lang duurt in t hackwereldje staat ook al lang en breed vast dus tis maar de vraag of t veel tijdswinst oplevert aangezien tig mensen zich met deze praktijken bezighouden.

Daarnaast kijken veel mensen bij de comments en zullen dan vrij snel door hebben welke een wel goede versie is.
de eerste illegale versies zijn brak, balende downloaders..
dag later, crackers hebben het door, releasen versie zonder vuvuzela. downloaders blij.

mensen die het spel wellicht wilden kopen en even wilden kijken of het wat is zijn geirriteerd, kopen het dan misschien toch maar niet.

helaaaas :P

* bazkie_botsauto heeft zo zijn twijfels over het nut van dit soort 'anti-piracy'-acties
net alsof Myth of Axxo niet goeie gekraakte versies online zullen zetten.. ze hebben toch ook een beetje hun naam hoog te houden neem ik aan
sinds wanneer kraakt aXXo games?
sinds iedereen zijn upload aXXo noemt...
Myth bestaat al niet meer sinds 2005.
aXXo upload films.. geen games
Wel nu dit bekend is. Dan is het natuurlijk een sport om dat als eerste releasegroep dat weg te krijgen. Het is leuk.. maar veel helpen zal het denk ik niet
Andere release groepen nuke die shit gewoon, en jij hebt dan een werkende crack + leuke oorlog in de nfo text bestandjes :D!
Of ze snappen ze juist heel goed. Minder goede crackers die naam op willen bouwen door snel te releasen en dus niet goed testen zullen hier mogelijk de fout in gaan met de voor Ubisoft hierboven geschreven voordelen.

Ik vind het een erg slimme zet.
Mensen die het ongetest releasen zijn ook geen echte crackers, maar gewoon mensen die een cartridge opgeslagen hebben en die via torrent ofzo verspreiden.

Dit laat de oude tijden van het cracken weer terug komen, beveiligingen moet worden verwijderd, dingen getest worden. Net als vroeger in de C64/Amiga en zelfs voor een aantal titels in de SNES tijd moest.

Niets nieuws onder de zon, alleen moeten nieuwsmakers en marketing mensen eens af van het begrip dat niet elke idioot die iets upload naar torrent/usenet/ftp een cracker is. Net als dat niet iedereen die een scriptje kan runnen ook gelijk een hacker is!

[Reactie gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 3 december 2010 13:21]

Als de oude tijden weer terug komen heeft Ubisoft toch precies wat ze willen: de massa koopt het (of niet) en wat mensen in de 'scene' downloaden. Dan heb je het weer over aantallen die voor de gamedevelopers te verwaarlozen zijn.
Nog simpeler het geluid uitzetten.
Ja, dat is reuze handig bij een muziekspel :P
Nou, kom maar op met een hack voor Irdeto2 dan...
De verkopen zal net niet toenemen. Er zijn 2 soorten mensen die deze crack downloaden.
1) mensen die zowiezo het origineel niet willen kopen en niet zal kopen
2) mensen die het wilt testen ofdat het een leuk spel is en dan kopen
In het eerste puntje moet je niet verwachten dat ze het origineel gaan kopen-> verkoop originele stijgt dus niet; in het tweede puntje zal de gebruikerservaring zo slecht zijn dat men het niet overweegt te kopen.
Dus de verkopen zal gewoon niet toenemen
2) mensen die het wilt testen ofdat het een leuk spel is en dan kopen
Ja, leuk bedacht. Even los van het feit dat dat soort mensen best bestaan, zijn er ook een hele boel die het spel uiteindelijk wel leuk vinden maar het dan alsnog toch niet gaan kopen want ze hebben de kopie toch al. Verder vergeet je groep 3) de mensen die uit voorbaat de game maar gewoon gaan kopen omdat ze geen zin hebben in al dat gezeik met gecrackte games (datzelfde zie je met Windows ook, veel mensen zijn dat WGA gedoe gewoon zat en kopen een legale versie).

Netto resultaat: meer sales.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 december 2010 11:59]

nog een groep 4: mensen die stad en land afzoeken naar een spel, het niet kunnen krijgen, en dan maar een illegale versie nemen.
bv. umd only PSP games, games uit een andere regio, games die winkels gewoon niet(meer) willen verkopen.
idd, dit heb ik dus met audio cd's.
mijn muziek genre (trance, progressive) is niet in de winkel te koop.
en vind het teveel gedoe om uit buitenland te bestellen e.d.
en mp3 koop ik niet omdat ik gewoon iets fysieks wil.

en daarbij de complete releaselist staat op 5373.
Hoeveel games kan je noemen die je de moeite waard vind om te kopen?
20 zal veel zijn denk....................ik bedoel dus dat er tering veel troep is en die wil je misschien een keer kijken of het wat is, maar zeker geen 40+ euro waard is.

toch?
klopt het zelfde met cd's. vaak komen cd's ook uit met extra tracks op itunes of in japan zeg maar. dan wil ik die extra's ook dus downloaden. (itunes en japan liggen voor mij net zo ver weg btw)
daarom is de demo ook in het leven geroepen. dus downloaden hoeft dus niet...
heb je ook demo's voor de wii (gameconsoles algemeen ook)?

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 3 december 2010 13:37]

Ja, via het winkelkanaal verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 december 2010 14:08]

1) mensen die zowiezo het origineel niet willen kopen en niet zal kopen
2) mensen die het wilt testen ofdat het een leuk spel is en dan kopen
Er zijn twee soorten mensen:

1) Mensen die gewoon niet zo slim zijn en bovenstaande redenatie geloven
2) Mensen die zelf illegale software, muziek, films en games downloaden en gebruiken, en dat moreel goed willen praten
ik praat dat niet goed, maar feit is wel dat men de cracks download omwille van de 2 bovenstaande redenen. De games-industrie wordt dus kapot gemaakt door zeker 1 van de bovenstaande soort.
In het verleden kwamen sommige top-DS-games (ik weet de naam niet meer) gewoon niet naar BeNeLux omdat percentagegewijs hoge aantallen (illegale) DS-cartridges hier aanwezig zijn.
Praat ik hen goed? ik denk van niet

[Reactie gewijzigd door yuan_lee86 op 3 december 2010 12:14]

Heb je daar een bron voor?
nieuws: 'Nintendo DS-game komt niet naar Benelux vanwege R4-kaartjes'

Dit is alvast 1 voorbeeld.

Al vraag ik me af of het helemaal niet uitbrengen van games in bepaalde gebieden met piraterij als reden wel zo slim s.

Om m te spelen is het dan makkelijker om het spel illegaal te downloaden en weet je zeker dat je niks verkoopt.
En mensen zoals ikzelf? Die gewoon direct een game in de winkel kopen?

Ik test games door demos te spelen. En als ik twijfel over een game, koop ik deze gewoon niet of ik ga nog meer reviews lezen. Als achteraf een game blijkt tegen te vallen ruil ik deze gewoon om in de winkel.

Ik vind dat als je gewoon een gemiddelde fulltime baan hebt, dat er geen excuus meer is om illegaal games te spelen zonder er voor te betalen.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 3 december 2010 12:43]

Wat ik rond mij gezien heb is dat de mensen die als student veel downloadden tien jaar later nu juist degene zijn die nu ze wel geld hebben veel uitgeven aan de entertainment-industrie. Dat is een positief gegeven dat nooit meegenomen wordt.

Zelf ben ik trouwens van mening dat je meer plezier hebt aan eerlijk gekochte spellen omdat je op voorhand al een grotere selectie maakt en niet botweg alles gaat installeren en na enkele levels opgeven.
Als het spel het waard is koop ik het uiteindelijk toch wel. Dit heb ik bijvoorbeeld bij left 4 dead gedaan. Deze speelde ik eerst gecracked met vrienden over hamachi. Toen steam met aanbiedingen kwam heb ik het alsnog gekocht. Als de prijs juist is, en het spel het waard is kopen mensen het wel.

Ze geven tegenwoordig een beetje te makkelijk alleen downloaden de schuld.. terwijl ik 80% van de tijd een game tegenkom waarvan ik gewoon blij ben dat ik er niet voor betaald heb... met andere woorden.. troep. Bijvoorbeeld soldier of fortune 3 en just cause 2 (met een zeer brakke besturing op PC)
Ik vind dat als je gewoon een gemiddelde fulltime baan hebt, dat er geen excuus meer is om illegaal games te spelen zonder er voor te betalen.
Hahaha, moet ik dan illegale games gaan spelen en er wel voor betalen? Dan is het niet meer illegaal hŤ. :+
demo's? ik heb nog nooit in mijn leven een DS demo gezien volgens mij. het is kopen of niet spelen volgens de industrie. Op een x360 of ps3 kan je demo's proberen ja en dat werkt ook super maar ik moet zeggen van alle games die ik koop heb ik nog nooit een demo gespeeld.

Je hebt gelijk over dat laatste deel. Ik heb momenteel geen baan maar een full time stage waardoor ik vrij weinig geld genereer dus ik ben nog steeds vol op aan het downloaden. wat ik wel doe is cd's na tijd kopen wanneer ik er geld voor heb. Ik moet wel zeggen dat ik altijd op pc games na legaal mijn games heb gekocht dus ik draag mijn steentje wel bij
wat ik wel doe is cd's na tijd kopen wanneer ik er geld voor heb. Ik moet wel zeggen dat ik altijd op pc games na legaal mijn games heb gekocht dus ik draag mijn steentje wel bij
Omdat je af en toe iets koopt draag je je steentje bij. Tja, klinkt mooi maar als jij praktisch nooit geld over om cd's te kopen en hoofdzakelijk pc-games speelt wordt het al een ander verhaal. Buiten dat blijft gedeeltelijke 'diefstal' ook 'diefstal'.
Hee misplaatst moraalriddertje. Ik val anders altijd in de 2 categoriŽn die yuan_lee noemt. En dingen met een meer dan triviale waarde probeer ik eerst altijd uit ja. Dat jij een auto koopt zonder testrit te maken of een bank zonder er op te zitten moet je helemaal zelf weten. Zet die propaganda van Brein 's uit je hoofd man.

Dit soort 'beveiligingen' kan ik overigens alleen maar toejuichen. Effectief en met wat humor, prima!
Waarom niet eerst testen, wat is er mis met demo's van games die een deel van de functionaliteit laten zien en je echt laten spelen. Dat hadden we 5 jaar geleden ook en dat werkte. Sterker nog er was een heel businessmodel voor shareware.

Dus voor games is het testen voordat je het koopt best mogelijk, maarja als de makers/uitgevers dat niet willen doen dan is het downloaden van een gekraakte game wel te rechtvaardigen voor het uitproberen doel.
Tja heel wat spellen hebben geen demo en ben inmiddels wel wat voorzichtiger geworden, nadat een aantal spellen vrijwel ongespeeld in de kast belanden(en ja ben te lui om tweedehands te verkopen en kan soms ook niet). Een aantal voorbeelden van mij: Operation Flashpoint: Dragon Rising, Black Ops. Beide titels die ik na een demo waarschijnlijk niet had gekocht en heb er zo wel meer, alleen niet zo recent omdat ik best wat voorzichtiger in mijn aankopen ben geworden. Alleen koop ik daardoor minder titels, downloads zitten tegenwoordig vol troep en zo mis ik denk ik nog wel eens wat.
Dus jij steelt een auto die je wel ziet zitten, om dan een maand later zo'n auto te kopen? Gewoon bij de verkoper een testrit vragen lukt meestal ook wel. Meubels kan je ook altijd op voorhand testen. Zelfs bij ikea.

En nu terug serieus: Hoe vaak zie je wel niet een spel opstaan in de lokale game-winkel? Moest je de kans niet hebben om een spel in de winkel te testen, kan je nog altijd de halfgekraakte versie downloaden, de vuvuzela's wegdenken en even testen.
Nooit gehoord van een testrit? ;-)
@ an_lee86

Ben ik het mee oneens. Er zijn ook mensen die als het spel niet al teveel kost bereid zijn om te betalen, omdat hun cracks / warez niet werkten.

Denk dat het juist goed is dat er geen goede crack te vinden is, omdat het toch een leuk spel is bijvoorbeeld.

Maarja er zal ongetwijfeld weer iets zijn waardoor een cracker niet het hele spel hoeft te spelen om te controlleren of het spel juist gecracked is O-)

[Reactie gewijzigd door zoutepopcorn op 3 december 2010 13:14]

wellicht op de langere duur inderdaad.
Mensen zullen echt niet spontaan spellen gaan kopen, maar als ze inderdaad 10 keer tegen dit probleem aanlopen dan wellicht wel.

Ik vind het wel een toffe ontwikkeling. Stel ik zou hem gedownload hebben ,dan zou ik best moeten lachen.... strakke acktie. Je kunt moeilijk boos worden op iets wat je niet legaal hebt lijkt me.

Het blokkeren van Windows heeft ook geholpen denk ik. Er is een tijd geweest bij een of andere windows versie, dat je echt niet meer kon inloggen als je illegaal bezig was.en ik kreeg spontaan vragen van mensen of ik een legale versie kon leveren....

Het zal alteid makkelijk te downloaden zijn. Daar komt echt nooit verandering in. Maar als de producent bv dit soort dingen in gaat bouwen, of naderhand iets kan toevoegen aan je installatie, die niet zozeer het lek dicht, maar gewoon vreselijk kansloos irritant is... dan denk ik dat het effect groter gaat worden.

Als je iets kan gebruiken (danwel een tijdje of bv 1 level) en ver volgens niet meer... dan mis je het.
Heb je het nooit kunnen kraken/gebruiken... dan mis je het niet. en is de irritatie lager denk ik.
Ik denk persoonlijk eigenlijk niet dat de originele verkoop toe neemt... :Y)
"De tijd die het kost om een nieuwe gekraakte versie te publiceren levert Ubisoft waardevolle verkooptijd op."

Zou het niet zo zijn dat mensen die hem gekraakt willen spelen dan niet gewoon wat langer wachten?
Anti-piraterij gaat niet om piraterij te stoppen. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk mensen er toch van weerhoudt om te stelen.
Dus ja er zullen mensen zijn die gewoon op een andere versie wachten maar je zal ook mensen bereiken die niet kunnen wachten.

Ons geheel rechtssysteem bestaat ook niet om alle misdaden te stoppen. Het is er om mensen zoveel mogelijk te ontmoedigen en diegene die wel over de streep gaan te straffen. Zodat je in ruil de anderen extra reden geeft om het niet te doen.
Vertel dat even aan onze eigen regering ;) Het is namelijk helemaal niet ontmoedigend om in iemands auto in te stelen, of bij iemand thuis in te breken. Maar blijkbaar worden de agentjes wel bemoedigd om bekeuringen uit te schrijven (wat weer raar is want over het algemeen is het helemaal niet ontmoedigend voor de mensen die de bekeuring krijgen juist, want die crossen weer lekker de weg op).

On topic dan: Brilliant idee om vuvuzela's te gebruiken, hoe ongelooflijk irritant het ook is ;-)

Doet me denken aan de Youtube actie waar je een speciale voetbal knop aan kon klikken en je door alles heen ook vuvuzela's hoorde! :)
Moesten we in een perfecte wereld leven zou ik geld kakken en regenbogen plassen.

Maar het is een onperfecte wereld waar mensen hun drang om uit hun miserie te geraken groter is dan de straf die hun boven het hoofd kan hangen.
Maar ik heb goed nieuws als je vindt dat de politie en gerecht niet genoeg doen. Jij kan er zelf ook actief aan meewerken om die mensen hun leven beter te maken.
De enigen die je dan nog overhoudt zijn de zware gevallen met psychische ziekten die je niet kan overtuigen om te stoppen.
De meeste verkopen van een spel worden gedaan in de eerste dagen. Als ze piraterij voor de massa dus een week kunnen uitstellen dan is het doel bereikt.
Elke developer weet dat het uiteindelijk gekraakt gaat worden, de kunst is het zo lang mogelijk volhouden zonder nadelige gevolgen voor de betalende klant.
Hmm zit wel wat in ja..
Toch hou je altijd een groep die het spel absoluut niet willen kopen, maar ik denk idd wel dat je die verkleint op deze manier.
Het is in ieder geval een interessante manier om piraterij tegen te gaan :P
Ik denk dat een groep dan toch overstag gaat en hem gaat kopen.
Wellicht heeft dit een negatief effect. Juist door die Vuvuzela's denken mensen wat voor een bagger spel het is om het vervolgens niet te kopen. Er zullen vast mensen zijn die denken dat de download hetzelfde is als het origineel.
Wellicht heeft dit een negatief effect. Juist door die Vuvuzela's denken mensen wat voor een bagger spel het is om het vervolgens niet te kopen. Er zullen vast mensen zijn die denken dat de download hetzelfde is als het origineel.
Nee, ik weiger te geloven dat er mensen zo dom zijn :P
Ubisoft heeft al eerder problemen hiermee gehad.
O.a. Settlers 7, hier zaten extra crashes in het spel verwerkt als de drm vermoedde dat je een illegale kopie speelde. Waarna het Ubisoft forum volliep met klagende mensen (waarvan de meeste het spel inderdaad zonder geldige licentie speelde) en het imago van S7 schade opliep.
Nou dan heb jij niet zo goed begrepen waar het om ging. De crashes kwamen door een fout in het DRM systeem (wat ook zat in de demo trouwens) waardoor zowel de demo als het volledige spel crashden. Het was niet iets wat ze met opzet deden en als het wel met opzet is dan wil ik dat wel eens weten!

Ik ben een fan van de Settlers series en heb ze ook allemaal. Ik heb Settlers 7 legaal via Steam gekocht. Ik moest destijds toe kijken hoe een vriend van mij op zijn illegale kopie de singleplayer campaigns uitspeelt terwijl ik niet eens het spel opgestart kreeg.

2 weken na release komen ze met een patch welke ook niet goed werkt! Die klote DRM merkt mij aan als een piraat waardoor het crashed en meteen al mijn savegames verwijderd. Lekker is dat! Vooral als je het spel legaal hebt gekocht.

Ik geef er niks om hoeveel piraten dat stukje software heeft gestopt. Als er maar 1 legale klant er nadelen aan heeft dan is dat er al 1 te veel en moet Ubisoft er alles aan doen om het zsm op te lossen. Dus niet 1 maand nadat je het spel hebt gekocht met een patch komen welke de problemen oplost.

Misschien dat de Ubisoft propoganda machine you anders wil doen laten geloven maar de problemen met de DRM waren echt en ik geloof ook dat veel mensen de problemen hadden, zoals ik ze ook had.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 3 december 2010 11:49]

Maar als er nu in het forum mensen komen klagen met "Waarom maakt het spel zo'n vuvuzela-herrie?", dan weet men meteen dat de klager een illegale versie heeft.

Dit lijkt me meter dan vage crashes toe te voegen.
Toch is het zo.

Titan Quest bijvoorbeeld had een perfect werkende legale versie ('k ben getuige).
Maar de illegale versie was niet de final build en in het eerste level na 30seconden lopen crashtte het spel.

Dit zou niet zo'n impact hebben gehad op de verkopen moesten het maar enkele piraten zijn. Het probleem was dat op vele review sites auteurs klaagden over deze bug in het begin van het spel.
Dus auteurs van reviews gebruikten illegale versies van games om die games te beoordelen. Omdat mensen lezen dat het spel niet werkt, gaan ze het natuurlijk niet kopen.

Dus ipv lof te krijgen voor Titan Quest (laat ons eerlijk zijn een geslaagde Diablo-kloon met originele elementen), heeft Iron Lore Entertainment hun deuren kunnen sluiten omdat ze geen geld meer vonden voor nieuwe projecten.


Iron Lore wist natuurlijk niet dat die oude versie ging lekken in het circuit, dus ze konden hun niet voorbereiden.
Ubisoft kan het hier slimmer aanpakken door reeds op voorhand de wereld bekend te maken waarom die rare geluiden opduiken.
ik heb titan quest van de piratenbaai gehaald met expansion en die werkt gewoon prima.
Ja, tegen de expansion uitkwam was er al een nieuwe versie hoor.

Geen geld en geen logica, wat ben je arm.
Ja, want vrijwel welke gebruiker van zo'n R4 kaartje koopt alle spellen die hij gedownload heeft. Droom maar lekker verder ;)
Met muziek kan ik me er nog iets bij voorstellen, je download eens een album, en als je dat leuk vind koop je misschien wel de volgende cd, of ga je naar een concert of festival. Maar met een spel is er geen andere inkomstenbron dan het spel zelf.

Nee, ik zie het niet gebeuren dat het geluid van vuvuzela's in een illegale versie, er mensen van weerhoudt het origineel te kopen.
Met muziek is het ook een drogreden om eerst te downloaden en dan te kopen. Je kunt een album ook eerst gaan beluisteren in de winkel. Wat is daar nu mis mee. Verder is nog Youtube, waar artiesten tegenwoordig een kanaal beginnen om previews te laten horen. Of ze plaatsen het op hun myspace account. Bij legale downloadsites als Trackitdown en Beatport zie je ook al dat men werkt met previews.
Dus nee, ook voor muziek kan ik me daar niet iets bij voorstellen.
Albums koop ik zelf altijd direct en niet dat ik het eerst download.
Ik denk niet echt dat er veel mensen zijn die het eerst illegaal downloaden, spelen, en daarna nog een origineel gaan kopen.

Van iedereen die zegt dat hij een spel gaat downloaden om uit te proberen, en daarna zal beslissen of hij het al dan niet koopt, is er waarschijnlijk amper 1% die dit effectief doet. Voor alle anderen is dit een drogreden om het illegaal downloaden te rechtvaardigen.
Yeah, right.

Ik hoor zo vaak: ik download om te keuren of het het kopen waard is. Maar ik ken letterlijk niemand die 't doet. Mensen downloaden omdat ze krenterig zijn, meer niet.

(op een hele enkele uitzondering daargelaten, natuurlijk, maar dat zijn de uitzonderingen die regel bevestigen)
Degene die het illegaal spelen hebben problemen en infecteren zo de mensen die hem zouden willen kopen. Bijvoorbeeld familie of vrienden. Als je te horen krijgt van je vrienden dat het spel alleen maar vuvuzela's laat horen en dat het spel bijvoorbeeld crashed dan ga je het spel niet kopen.
Het grootste gedeelte van de spellen doorstaan de keuring simpelweg niet. Er wordt ONWIJS veel bagger geproduceerd en ik wil niet het risico lopen de hoofdprijs te betalen voor een spel dat niet waarmaakt wat het belooft.

Op een LAN wil je wel eens voor een dagje of 2 een spel meespelen, ook daar is geen goede legale optie voor naast de zeldzame guest passes van Steam. En als je vervolgens met je legale versie niet kan connecten met de LAN server van iemand met een 'trial' versie is het natuurlijk helemaal lekker.

@gamesindustrie: Ga minder produceren, maak grotere, langer speelbare spellen van betere kwaliteit en je zult zien dat je van veel meer mensen de hoofdprijs krijgt. Dit geldt 1 op 1 voor de muziekindustrie btw.
Tip. Zoek een andere hobby. Om nou je tijd te voldoen met het zoeken naar een game die de moeite van het spelen waard is.... Sommigen worden voor die helse taak betaald (reviewers) maar dat ga je toch niet in je vrije tijd doen.
Oh, kom op.

Mensen die de illegale versie hebben gaan het echt niet meer kopen. Allemaal die "ik speel eerst een illegale kopie om te proberen maar koop daarna het origineel"-mensen zijn leugenaars.
Lijkt me wat kort door de bocht. Ik heb verschillende spellen eerst gedownload, om ze later alsnog te kopen (als de nieuwigheid er af is en de prijs iets lager).

Een spel dat ik wel gelijk gekocht heb is GTA4. Die valt me in de praktijk zo tegen dat ik het jammer vind dat ik hem niet eerst geprobeerd heb (dmv demo of crack). Nu ligt er een spel van € 50 stof te vangen, dat vind ik toch jammer....
Wat een onzin. Ik wil een game uitproberen voor ik um koop. Sowieso is dit gewoon lijkenpikkerij van Ubisoft dus dat ze de game uitbrengen geeft het niveau van het bedrijf goed aan.
Wat kraam je onzin uit zeg. Je kritiek raakt kant nog wal.
Hoezo lijkenpikkerij? Michel Jackson was een persoon maar is een merk.
Om een game uit te proberen zijn er trailers. De naam zegt het al. Daarvoor hoef je geen volledige versie te downloaden.
Het zegt dus niks over de mentaliteit van het bedrijf maar misschien wel meer over jou.

Originele manier om de niet betalende downloaders te frustreren. Ik heb er geen moeite mee.

[Reactie gewijzigd door Floor op 3 december 2010 11:13]

Trailers kunnen niet de gameplay-ervaring bieden en geven vaak een vertekend beeld.
Lijkenpikkerij uit zich hier door de aandacht die (niet) aan de game besteed is. Het is niet erg om media uit te brengen die gewijd is aan overleden mensen maar snelle cashins, puur voor het geld, wel.

Voorbeeld van een respectvolle manier om zoiets aan te pakken is Beatles RockBand met veel achtergrondinformatie, zeldzame foto's en filmpjes die vrij te spelen zijn. Dat spel voelt echt als een Beatles-spel aan.

MJTE is Just Dance 2 met een likje verf er overheen met zo weinig aandacht er aan besteed dat het duidelijk is dat het geen tribute is.

Paar voorbeelden:
  • Veel van de dansen in het spel kloppen niet, waaronder Beat it en Thriller.
  • MJ's stand in voor de game is in de Thriller-sectie blank (!) terwijl hij in die tijd nog getint was. Ziet er uit als een persiflage.
  • Nergens iets van extra's zoals genoemd bij B:RB. Enige extra is dat je de jaren ziet wanneer de nummers zijn uitgebracht.
  • Another Part of Me speelt zich in de omgeving van Captain EO af in de game maar de MJ is niet de MJ uit Captain EO waardoor er weer een mismatch is.
Maar om dit te lezen hoef je de game toch niet te downloaden. Op jouw ervaring afgaande zou ik dit spel dus niet kopen mocht ik ooit een dergelijk spel willen aanschaffen. De merkbeheerders van het merk Michael Jackson gaan dus slordig om met het merk door er weinig kwaliteit tegenaan te gooien. Maar ik vind het te ver gaan om zoiets lijkenpikkerij te noemen vooral Michael Jackson toen hij in leven ook bezig was met geld verdienen met zijn naam en reputatie van geniale muzikant/danser.
trials, niet trailers ;)
Om vervolgens net zolang met het geprobeerde spel door te spelen dat je het zat bent en tot de conclusie komt dat het het niet waard is het spel te kopen? :P
Ik koop mijn spellen wel legaal maar vooral bij dit soort projecten wil ik eerst weten of het een cash-in is (wat het is) of dat het een goed product is.
Ach stel je aub niet aan. Als je geen enkele game/muziek/film meer mag uitbrengen over een overleden persoon dan ben je nergens meer. \
Ok de kwaliteit en motivatie kan hier en daar soms twijfelachtig zijn maar je moet niet te ver doorslaan bij elk ding dat er gebeurd. Ze zijn nu eenmaal geen non-profit organisatie.

Verder dat jij een game wilt uitproberen betekent niet dat ze verplicht zijn een demo versie te maken of zo. Wacht lekker en koop hem 2e hands of wanneer hij 10 euro is en verkoop hem weer door als hij niet bevalt.
Je mag natuurlijk wel media uitbrengen over overleden personen. Het is een goede manier om ook nieuwe generaties met artiesten kennis te laten maken. Ik vind dan wel dat het respectvol moet gebeuren met de nodige aandacht. Dit is een simpele cash-in die simpelweg gemaakt is om geld te verdienen aan de naam maar wordt uitgebracht door Ubisoft als een tribute. Dat is foute boel. Zie ook mijn post hier iets boven waarin ik de link leg met Beatles: RockBand.
Wat een onzin. Ik wil een game uitproberen voor ik um koop. Sowieso is dit gewoon lijkenpikkerij van Ubisoft dus dat ze de game uitbrengen geeft het niveau van het bedrijf goed aan.
Als je een spel wilt uitproberen pak je de demo. Daar zijn nou demo's voor.
Of je gaat naar een shop zoals de Gamemania waar je games uit kan proberen. Illegale versies voor uitproberen is geen uitproberen meer, maar diefstal. Dit is geen lijkenpikkerij van Ubisoft, maar hun goed recht. Het geeft eerder het lage niveau van jou aan. Ik zou me trouwens eerst gaan verdiepen in de term lijkenpikkerij, want dat is hier niet van toepassing. 't is misplaatst.
ja hoor.. en illegaal downloaden is geen lijkenpikkerij...
zeveraar....
als je het spel wilt uitproberen ga dan bij een kennis het spel spelen of in de winkel...(game mania ofzo) daar staan altijd demosetups...
moet je wel een gamemania in de buurt hebben. en dat hebben we hier niet.
dus test mijn games ook voor ik ze koop.
Haha, ziek, dat ze nu zelfs zo desperaat worden dat ze vuvuzela's gebruiken... Mooi hoe een bedrijf als Ubisoft zich gedraagd als een klein kind.
kweet niet of dat zo "kinderachtig" is als jij denkt...
ik vind krakers van spellen anders ook wel kinderachtig....
laat die mensen hun spel eens gewoon op een normale manier verkopen...
het is altijd een kat en muis spel tussen beveiligers en krakers.

ik vind het goed dat er gekraakte games zijn. zoals wilde ik aanvakelijk black ops kopen, maar na de download ben ik er van afgestapt (toch 50 euro in m'n zak gehouden). en oude games die niet meer zijn te vinden.

maar dit is leuk om een cracker bezig te houden, en het is effectiever dan zoals bein er vol in te gaan. En ook handiger dan bij assenscreed waar je altijd met een internet verbinding moet hebben (ook bij sp).

+1 voor ubisoft, inovatief
Ik vindt het een originele en vriendelijke manier van beschermen.

Geen drm zooi of online server voor legaliteits check.

Eigenlijk leuk bedacht. Kijken hoe dit in de praktijk uit gaat pakken.
Leuke praktijk case.
Persoonlijk ben ik wel voor..
Ik koop zeker spellen officiel..
maar eerst (getest) bekeken, geproefd of het wel wat was...
Daarna kopen :P
Dan download je toch de demo? Die zijn meestal gratis te downloaden van de site van de ontwikkelaar, juist om een indruk te geven van hoe het spel is.
kannie op een DS..
Sinds waarneer? Er zijn genoeg mogelijkheden via de Wii+DS. En als het echt moet kun je nog altijd naar een winkel die een DS downloadstation heeft.
Geen onzin uitkramen als je iets denkt maar niet weet.
Ja gek he dat een bedrijf wilt dat hun product niet gestolen wordt?
gestolen nog wel! boefjes zijn het! :P
Ik vind het eerder een 'ludieke' en vooral slimme manier om piraterij tegen te gaan. Alles behalve ziek en kinderachtig. Zou jij het leuk vinden wanneer jij veel tijd en geld en in een software product stopt, je heb vervolgens gratis en volledig op het internet terug vindt?

Ik vind dit een mooie actie van Ubisoft :) Geen wijzende vingertjes naar piraterij, maar gewoon op een slinkse manier de downloaders met de gevolgen confronteren :)
Ik vind het een briljante actie.
Een beetje zoals de vuvuzela knop in youtube een tijd terug.

Als programmeur moet ik altijd lachen om dit soort "easter eggs". Voor mij zegt dat dat het bedrijf/de programmeurs achter het project er ook echt lol in hebben gehad om het te maken.
Ik vind mensen die een slot op hun deur hebben ook zo kinderachtig, je zou toch gewoon naar binnen moeten kunnen lopen en de TV mee moeten kunnen pakken? :/

Ubisoft +1
Klein kind? Een bedrijf dat spellen wil verkopen en een (inventieve) techniek ontwikkelt om ILLEGAAL downloaden tegen te gaan...? Waar halen ze het toch? WILLEN verkopen of zo???? /sarcasme uit...
Ik vind het niet kinderachtig, ik vind het een leuke manier om je spellen te beveiligen.

En ik denk zelfs vrij doeltreffend. Inmiddels wemelt het waarschijnlijk al van de illegale kopiŽn die dit 'probleem' hebben, dus zoeken naar een echt werkende versie wordt lastig denk ik dan.

Afgezien van het feit dat ik me niet kan voorstellen dat iemand het uberhaupt zou willen hebben.

Absoluut niet kinderachtig.
Ik weet niet of dit nu daadwerkelijk zoden aan de dijk zal zetten.
Je kan het geluid van je DS ook gewoon uitzetten, of denk ik in dit geval te simpel?
Zeker de eerste versies van de DS die een analoge volumeregeling hebben zullen dit probleem snel verhelpen.
En de in-game-hints, zouden die niet ergens op internet te vinden zijn O-)
geluid uitzetten in een muziekspel is niet echt een optie
Het gaat om het spel Michael Jackson: The Experience..

Lijkt me sterk dat je dit kan spelen zonder geluid ;)

Ik vind het iig een goede actie van Ubisoft, leuke manier om piraterij een 'beetje' tegen te gaan.
Het geluid uitzetten in een muziekspel!!!!! Waarom dan uberhaupt nog spelen?
Dit is nou antipiracy. De eerlijke klant heeft hier geen last van (damn you, DRM!) en de verkoop gaat er ongetwijfeld van omhoog.

Oplossingen zoals deze worden wel al een tijdje in PC-games toegepast. Denk maar aan Mirror's Edge, waar je met een gekraakte versie niet verder kwam dan het eerste level in de campaign omdat je bewegingssnelheid werd beperkt tot 2km/u. En laat bewegingssnelheid nou net cruciaal zijn voor dat spel.

Ook de vroege fixed exe's van GTAIV hadden te kampen met zo'n "bug". Deze toonden een wazig en zwalpend beeld dat je kan reproduceren door je (weliswaar in-game) enkele flessen alcohol soldaat te maken. Ook het geluid werd om de paar seconden van toonhoogte gemoduleerd. De virtuele LSD-trip van deze illegale versie was dan ook beter dan het legale origineel. :) Niet heus, natuurlijk, heb dit spel zowel voor de PC als voor de 360 gekocht. Heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Volgens mij is dit zelfs een tijdje op mp3s toegepast geweest. Er werden gewoon slechte versies van het nummer gedumpt (op Napster toen nog volgens mij). Hiervan deed de eerste 20 seconden het goed, maar daarna was er alleen een keiharde ruis te horen. Op deze manier was het gewoon amper meer mogelijk het goede nummer te downloaden. Ik vind het in ieder geval briljant!
zoals ook al geschreven hierboven; dit is net het FADE systeem van Codemasters:

Het probleem is dat ook de betalende consument ook wel eens de dupe wordt van DRM.
Zo was dit ook met Operation Flashpoint en ArmA het geval, twee games die legaal na aanschaf op sommige systemen toch begonnen te "faden".

Met DRM, in welke vorm dan ook, maak je de consument nooit blij.
DRM voegt niets toe aan de content.
Denk als met een virusscanner, je systeem zal er nooit sneller op worden, maar het is een noodzakelijk kwaad.
Grappig maar een beetje zinloos. Denken ze nou echt dat iemand die een rom kaart heeft het spel nu echt gaat kopen?

1) Dit is duizend in een dozijn meuk, niet de volgende SotC ofzo. Er zijn zat alternatieven.
2) De speler start 1 van de andere 200+ roms die hij op zijn kaartje heeft gezet en vergeet dat het spel bestaat.

Nee, als uitgevers echt zinnig piraterij willen bestrijden dan zullen ze toch echt games moeten gaan maken die mensen WILLEN kopen en ook in hun collectie willen houden. MAW, ophouden met dit soort troep die kleine kinderen voor een dag bezig houdt maar waar de ouders toch echt niet van plan zijn om het te kopen.

[Reactie gewijzigd door actionInvoke op 3 december 2010 11:28]

ophouden met dit soort troep die kleine kinderen voor een dag bezig houdt maar waar de ouders toch echt niet van plan zijn om het te kopen.

Ik denk dat het juist met dit soort games eerder loont om dit soort beveiligingen in te bouwen, die het lastiger maken om goede illegale kopieŽn te vinden...

Juist met kinderen is peer pressure erg belangrijk en heb je een grotere kans dat kinderen blijven zeuren dat ze de game willen. Papa of Mama download het en het blijkt niet te werken,
Reken maar dat die kinderen erg teleurgesteld zijn en dan echt niet zeggen; "dan maar een andere game". En een deel van de ouders zal dan toegeven en het maar kopen....

Met "hardcore" games zal dit niet zo veel verschil maken, omdat die gebruikers wel de kennis hebben om uit te zoeken wat wel en wat niet werkt aan kopieŽn.


Los hier van: erg slim om dit juist te doen in de tijd dat men Sinterklaas en Kerst inkopen doet. Een paar weken extra verkoop tijd zijn dan net genoeg. :)
Is er echt zoveel vraag naar dit spel dan? Ik geloof dat het tv programma slecht heeft verkocht.

Ik vraag me toch af hoe ze detecteren dat het een kopie is. Mogelijk een custom cartridge?
Die bedrijven moeten eens gaan begrijpen dat ze op deze manier niet meer gaan verkopen, als alle uitgevers van games en andere software de prijzen eens zouden verlagen met 50% durf ik te wedden dat de verkoop met meer dan 100% toeneemt. Dat blijkt wel uit experimenten van Steam...

Ik zeg alle nieuwe consolegames voortaan op release voor €25,- i.p.v. €50,-! Halleluja!
Ja, als de Porche dealer vanaf morgen mij een nieuwe Cayenne kan leveren voor 15.000 euro rijdt half nederland volgende week in zo'n ding, maar dat is nou ook niet bepaald realistisch te noemen hŤ.
Dit komt omdat bij elke porsche die je koopt garant staat voor kwaliteit, dat is jammer genoeg niet te zeggen van elk DS spel. Zo heb ik ook NFS:HP gedowload en daarna gekocht voor de PC, ik wou weten of de kwaliteit echt goed was, ook op de PC.

Als spellen goedkoper worden zal men minder gaan downloaden. Dat is gewoon een feit. Ik koop tegenwoordig veel meer bluray omdat ik het in enegland via amazon 40% goedkoper kan krijgen dan in nederland!

Hoe duurder een product, hoe minder er verkocht van wordt, dat is nou eenmaal een feit.
Dan is het nog steeds te duur. Gratis is nog steeds goedkoper dan 1 euro. Op een gegeven moment gaat de consument weer zeiken dat et te duur is :).
mwah, ik hoor nooit iemand zeuren dat een pak melk 50 cent kost; als alle pakken melk 2 euro zouden kosten zou je het echter wel vernemen :)
Die acties zijn tijdelijk en daarom ook aantrekkelijker. Dat is een feit.

Zonder echt te weten wat het kost om een game te maken en alle kosten die daarna komen voor de tussenhandel kun je niet zo kort door de bocht zijn en zeggen maak het maar €25,-.
En prijzen terzijde illegaal is illegaal en deze acties beschermt hun product gewoon en daar is niks mis mee dus ja zo verkopen ze mogelijk wel meer en dat is geweldig.
Nee dat blijkt helemaal niet uit experimenten van Steam.

Waar je het over hebt zijn ten eerste al sales en geen experimenten. Ten tweede zijn die sales een tijdelijke stijging van verkopen en geen blijvende stijging van verkopen.
Je hebt maar een maximaal aantal bereikbare mensen onafhankelijk van de prijs en die hoeveelheid mensen verdubbeld niet als je de prijs halveerd.


Moest jouw theorie kloppen dan zouden bijvoorbeeld prostituťs hun prijzen ook moeten halveren en zouden ze meer dan dubbel zoveel werk krijgen?
Ga het hun eens voorstellen zou ik zeggen maar hun pooiers weten meer van economie dan dat.
Want dan koop je voortaan 2 spellen in plaats van 1? :p
neej dan koop je er een in plaats van geen
Ubisoft denkt er wel heel makkelijk over. Denken ze nou echt dat dit enorm gaat helpen. En de gemiddelde downloader is toch wel slim genoeg om de juister versie te downloaden.

Verder vind ik het wel een grappige manier om de downloader dwars te zitten.
Ik denk dat je de gemiddelde downloader zwaar overschat. Tegenwoordig zijn het vooral "gewone" mensen die downloaden.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True