Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: abusimbal

Silverstone heeft een nieuwe serie voedingen op stapel staan, die een 80 Plus Gold-label mogen dragen. De voedingen moeten hoge vermogens leveren, terwijl een ventilator van 135mm doorsnede de voedingen koel moet houden.

Het eerste product van de Taiwanese hardwarefabrikant in 2003 was de originele serie Strider-voedingen. De serie is uitgegroeid tot een lijn stille psu's, met als nieuwste toevoeging de Gold-serie. De Strider Gold-voedingen zijn modulair uitgevoerd en leveren hun vermogen van 750, 850, 1000 en 1200W over een enkele 12V-rails. De Gold-certificatie van de 80 Plus-organisatie eist rendementen van 87 tot 90 procent; de 1200W-uitvoering haalt minimaal 88,6 procent en piekt op 50 procent belasting met 91 procent rendement.

De voedingen zijn voorzien van stille 135mm-ventilators, die de temperatuur bij continu gebruik niet boven de 40 graden zouden laten komen. De geluidsproductie daarbij moet 19 tot 36dBA bedragen. De bekabeling is volledig modulair uitgevoerd; ook de moederbord- en cpu-voedingskabels zijn los te koppelen. Daarnaast levert Silverstone met de 1200W-uitvoering vier kabels met ieder vier sata-connectors en twee kabels met drie molex- en een floppy-connector mee. De acht pci-express-aansluitingen, verdeeld over vier kabels, zijn voorzien van condensators die pieken moeten voorkomen.

De lichtere uitvoeringen van de Strider Gold-serie zijn uiteraard van minder aansluitingen voorzien. Zo heeft de 750W-uitvoering de helft van het aantal pci-express-aansluitingen en half zo veel sata-stekkers als de 1200W-versie. Silverstone maakte nog geen prijzen bekend van de Strider Gold-voedingen. Ook de beschikbaarheid is nog niet bekend.

Silverstone Strider Gold-voedingSilverstone Strider Gold-voedingSilverstone Strider Gold-voedingSilverstone Strider Gold-voeding

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Het 80Plus raport voor certificatie van het 1200Watt model kan je inzien op:

http://www.plugloadsoluti...02313_1200W_%20Report.pdf

En voor een zware voeding zijn dat toch mooie resultaten.

Dit neemt echter niet weg dat dit soort voedingen maar voor een zeer kleine markt dienen (en de stomme consumenten die denken dat meer altijd beter is).

Volgens een recent AnandTech voedings artikel over de Corsair AX750 (door SeaSonic gemaakt) komt de volgende informatie:
Just what sort of components would even require 600W of power? Short of running 10+ HDDs, an overclocked i7-920 (essentially i7-965 at 3.33GHz) and two GTX 580 GPUs in SLI with a single SSD maxed out at a punishing 777W... but that's wall power. Even at 90% efficiency you'd still only pull 700W from the PSU, and that's with our worst-case Furmark load. In other words, short of tri-SLI, insane overclocking, and/or tons of HDDs the AX750 should be able to handle anything you throw at it.
Dan hebben we het al over een zeer zware machine met overgeklokte i920, 2x GTX580 die onder zeer zware druk wordt gezet met Furmark, en dan nog is een 750Watt voeding voldoende.

Maar er blijft een markt voor de tri-SLi, quad-SLi en extreme overclockers.

Ik wacht echter de AnandTech test af voor de efficiency, omdat ze dan de 10% en 110% belasting testen. Dit is tegenwoordig toch steeds belangrijker door alle vooruitgang in idle power gebruik wat de 10% betreft, en een eventuele piek in belasting voor de 110%.
ik snap niet goed waarvoor deze voedingen dienen... 1200W ? wtf :p

mijn pc heeft een voeding van 850 W en dat is al veel vind ik....
Voeding van 1200 watt zorgt voor stabiliteit en minder fluctuatie op de 12v spanningsleidingen. Omdat het te leveren vermogen groter is.

Overigens is het het maximaal vermogen, dat wil dus niet zeggen dat dit vermogen continue in gebruik is.
Overigens is het het maximaal vermogen, dat wil dus niet zeggen dat dit vermogen continue in gebruik is.
Nee A merken geven altijd continu vermogen op, en het maximale vermogen gaat tegenwoordig vaak zelfs ver over de op gegeven spec, en word er een lager vermogen op gegeven om betere efficiency rating te krijgen.
(Het is alleen is het wel opletten dat dit bij 45c word opgegeven en niet bij 25c, want dan heb je waarschijnlijk een voeding
die echt op het randje zit met zijn waardes)

Voor ik mijn Corsair HX850 kocht las ik in een test dat hij tijdens de crash test continu 1000W kon leveren en dat de tester aan de grens van zijn apparatuur zat, zo dat hij niet het punt waar de voeding tripte kon bereiken.

En Antec's nieuwe 1200W voeding levert zelfs 2200W

Het omgekeerde geld natuurlijk ook voor goedkope voedingen, waar sommige zelfs niet hun wattage hallen tijden kortstondige pieks.

En voor je een voeding gaat kopen is het dan ook zeer aan te bevelen om eens een uurtje rond te kijken op het net, want goedkoop kan ook duurkoop zijn zeker qua verbruik is een rende ment van net 70% geen uitzondering.

Goede test sites voor voeding zijn: [H]ard|OCP, JonnyGURU, X-BitLabs, Hardwaresecrets.

[Reactie gewijzigd door player-x op 4 december 2010 05:02]

Mensen met meerdere videokaarten.
heb ik ook...
je bedoeld wrs mensen met Teveel videokaarten...
Antec heeft een filmpje op YouTube staan van hun 1200W voeding in een systeem die onder volledige belasting een piek vermogen trekt van 2200W :o

Dus als je een zwaar over geklokt systeem hebt met GTX480/580 in SLI is zelfs dan al een systeem met 1200W misschien al aan te raden ;)

Maar een voeding met een enkele 1200W rail ben ik nou niet echt een fan van, het is beter als hij virtuele rails die max 25~30A per rail kan leveren, maar een enkele rail is altijd nog beter dan meerde rails.

[Reactie gewijzigd door player-x op 3 december 2010 13:45]

Hehe precies, uit een review van een paar weken geleden bleek dat 3xSLI niet beter is dan 2xSLI.. Zal ze leren!
quad sli is niet beter dan tripple bedoel je? tussen tripple en gewoon sli zit nog wel een merkbare performanceboost hoor!
Met veel quad SLi opstellingen in combinatie met overclocken worden toch al snel twee van dit soort voedingen gebruikt ;)
quad sli met gtx480's wil je wel 1200W hebben.
overhead?

dus ik veronderstel voedingen maar niet voor de algemene consument...

[Reactie gewijzigd door Bennie98 op 3 december 2010 10:54]

Harware.info had quad sli getest. Werkte nauwelijks beter dan tri-sli. Natuurlijk gebruik je dan nog steeds vrij veel energie.
Neem 3*580gtx =3*250 = 750
Dan nog een 980x = 130
De rest: = 25-100 (dat laatste alleen waarschijnlijk met zo'n pci-e ssd)
= 905-980.

Omdat de voeding altijd wat achteruit gaat na verloop van tijd is een marge van 20% misschien geen overbodige luxe. En misschien wil men nog wat lampjes ophangen.
Verder vind ik persoonlijk dit soort systemen sowieso over the top.
Toch jammer dat er niet wat lagere wattages zijn.
Zijn genoeg systemen die weinig gebruiken, maar waar je minimaal een 300-400W voeding in moet zetten om dat een PICO net de max belasting van het systeem niet trekt en alles onder 300w meestal geen ATX form factor is.
Het is gewoon lastiger om een Gold certificaat te krijgen bij een lager wattage. De efficientie wordt namelijk gemeten op een percentage van de maximale vermogen. (20, 50 en 80% iirc) En het is lastig de voeding efficient te houden op zeer lage vermogens.
Helemaal mee eens... Ik wacht met smart op een 200-250W 80Plus Gold voeding.
Het is handiger eentje te nemen die bij max verbruik de hoogste efficientie heeft en die zit meestal rond de 50%. Dus als jij gamed met een verbruik van 200 watt is en 400watt waarschijnlijkst het zuinigst met het minste verbruik/warmteproductie/stroomkosten.
Goed punt, maar heb ik overna gedacht ;) Mijn server verbruikt 80W idle en 110W load dus zou een 200W voeding juist het ideaalst zijn :)
inderdaad,iedere keer dat ik zo'n bericht zie denk ik zal er nu eindelijk een fabrikant met een 150W-250W 80Plus ATX voeding komen,ideaal voor een server of HTPC.
Wat je met daarmee moet?

Simpel zat, de voeding is het meest efficient als je ongeveer 50% van capaciteit gebruikt, dus met een powerconsumption van 600 Watt heb je de maximale 91% rendement, wat voor een high-end systeem realistisch is en heb je de meest efficiente voeding voor je systeem, ook de betrouwbaarheid voor eventuele piekspanning die opgenomen word is veel groter.

Vergeet niet dat er ook mensen zijn die PC's gebruiken in een industrieŽle of wetenschappelijke omgeving waar deze dingen belangrijk zijn en niet alleen voor gepimpte game systemen met 2x of 4x SLI of X-fire en een hexacore CPU met een hele array van harde schijven. :)
Maar nu ga je er van uit dat je PC continu op 300W draait. Dat is dan wellicht realistisch tijdens het gamen.... Maar niet tijdens het lezen van Tweakers, want dan staat alles idle, en krijg je 100W totaal verbruik. En dan zou je voeding wel eens minder efficient kunnen zijn... en had je beter een kleinere voeding kunnen nemen.

Dan wordt het dus de vraag hoeveel van de tijd je gamed, en hoeveel je computer redelijk idle staat. Hoe meer de computer het relatief makkelijk heeft, hoe meer het optimum naar een kleinere voeding verschuift.

[Reactie gewijzigd door AHBdV op 3 december 2010 15:45]

Nee hoor, ik ging in dit geval ervan uit dat je 50% / 600 Watt gebruikt van de 1200 Watt.

Maar In het door u geschetste scenario heeft u volkomen gelijk, als je de PC veel idle gebruikt wordt met minimale belasting dan is de 1200 Watt versie inderdaad overkill.

De doelgroep waar ik mijn commentaar op baseerde zijn toch wel de power-users en de die-hard gamers als wel de professionele sector.

Offtopic:
Puur persoonlijk geef ik de voorkeur aan een voeding die erg ruim bemeten is, een goede PSU gaat meerdere systemen mee en de trend van meer powerconsumptie groeit ook bijna jaarlijks, bijkomend voordeel is een temperatuurafhankelijke koeling, dus over het algemeen heb je een stillere PSU als die wat ruim bemeten is.
Jammer dat die foto's zijn gephotoshopt door een echt pro op het gebied van tekst die mooi in lijn staat met de foto's xD *ughugh*

Maar zien er wel interessant uit de 750w moet alleen niet te duur worden want je hebt voor ongeveer 150 euro een Thoughpower grand 750w met Gold certificaat
kijk dit zijn nog eens voedingen.
Eindelijk komen er nu betere modellen op de markt die kunnen voldoen aan de hoge normen voor efficiŽntie die er gevraagd worden.
Nou zijn deze nieuwe generaties voor als nog vrij duur allemaal boven de 100 euro.
Ik ben wel benieuwd naar wat deze voedingen gaan kosten dus.
Maar het is een aanzienlijke vooruitgang dat we nu ook meer 80 plus gold modellen gaan zien.

Ik ben benieuwd wanneer er platinum modellen komen maar ja die er zijn zijn op dit moment niet te betalen en het is ook een erg hoge eis natuurlijk.

Maar toch is een wat hogere efficiŽntie het vaak wel waard als de aanschaf prijs natuurlijk niet absurt veel duurder is dan een goedkopere 80 plus voeding.
In deze barre tijden is een beetje verwarming niet weg. Zeker als de gasleidingen gaan bevriezen mag je blij zijn met je pc en plasma tv.
Vorig jaar met kerst zat ik 3 dagen zonder CV. Gewoon alle electronica in huis aangezet en het is toch lekker uit te houden.
Wat is nou 1200 watt? Mijn gloeilamje op zolder heeft al 100Watt
Wat is nou 1200 watt? Mijn gloeilamje op zolder heeft al 100Watt
Nou dan ben je lekker stom bezig zeg, scheelt je een hoop geld als je gewoon een 20 Watt Spaar lamp neem.

En ze gaan veel langer mee en je hebt een 20 watt spaar lamp ( = gelijk aan een 100w gloeilamp) all voor 1,99

http://www.budgetland.nl/spaarlamp-20-watt-e27-grote-fitting-p-2363.html


En een 1200 watt Voeding is voor 99,9% van de mensen overkill, zelf met Asus Rampage II met Intel Core i7-920 3.33GHz, en met OCZ Summit SSD (120GB), en met Patriot Viper DDR3-1333 3 x 2GB (7-7-7-20), en met 2x GeForce GTX 580: SLI, gebruikt de hele computer met Crysis maar Max: 620 Watt (en daar doe je +/- 50 watt bij voor 2x HD een DVD brander en wat fans), en die spel vraagt het meeste van je hele computer.

http://www.anandtech.com/show/4012/nvidias-geforce-gtx-580-the-sli-update/2



Wat kunnen sommige toch dom praten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 4 december 2010 05:29]

Mooi van wanneer ze te koop zijn neem ik er eentje was toch van plan een nieuwe voeding te kopen en dit ziet er toch wel goed materiaal uit imo (=
ten eerste: geweldige plaatjes. Met pain ingeplakte watt vermelding op de zelfde box x 4.
Maar ok, weer een dikke overkill aan voedingen als je het mij vraagt. Mensen zijn zo snel geneigd om meer als 650 watt te nemen terwijl mening user er met 4xx ook vanaf kan komen. 1200 watt? Wat moet je daar nu mee hedendaags?
Even serieus waar gebruikt men 1200watt voeding voor.

Is dat niet een beetje te overdreven oftewel overkill

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True