Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 200 reacties

Het onlangs bekendgemaakte uitstel van Gran Turismo 5 zou indirect te wijten zijn aan piraterij. Sony zou hebben besloten dat de game op firmware 3.50 moet worden voorbereid. Die firmware bevat maatregelen tegen de PS3 Hack.

Op het forum van Blu-ray.com beweert moderator Maximus via bronnen bij Sony te hebben vernomen dat het uitstel van Gran Turismo indirect aan piraterij is te wijten. Volgens hem moest Gran Turismo op het laatste moment geschikt worden gemaakt om op firmware 3.50 te draaien. Die firmwareversie bevat maatregelen om de PS3 Hack tegen te gaan.

Toen het management van Sony besloot dat firmware 3.50 voor alle games vanaf oktober een vereiste was, liep Gran Turismo 5 een week vertraging op. De game was nagenoeg gereed, maar was gebouwd om met firmware 3.41 te werken. Door het missen van de gold status met ongeveer een week ontstonden grote problemen in de productieplanning.

Sony heeft een grote productiecapaciteit nodig om de naar verluidt ruim zeven miljoen blu-ray-schijfjes uit de fabrieken te laten rollen. Het is bij zulke grote aantallen van cruciaal belang om tijdig capaciteit bij de fabrieken te reserveren. Door de traditioneel drukke najaarsperiode hebben de productiefaciliteiten slechts beperkte tijd beschikbaar. Sony is genoodzaakt om Gran Turismo 5 pas later in te laten plannen, waardoor de releasedatum van 3 november niet kan worden gehaald.

Gran Turismo 5Gran Turismo 5Gran Turismo 5Gran Turismo 5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (200)

1 2 3 ... 6
Vreemd dat spellen kennelijk speciaal moeten worden aangepast om op firmware 3.50 te draaien, betekend dit dat alle spellen een patch krijgen zodra 3.50 uitkomt?
Volgens mij gaat het hier meer om een simpele firmware check.

Als: firmware > 3.50, dan OK. Wanneer 3.14 gehackt is kan ik me voorstellen dat je hem liever pas laat werken op 3.50.
Dat is nu juist niet het probleem. Ze moeten er voor zorgen dat het spel absoluut niet speelbaar is op een 3.41 firmware, ook niet als deze zich bijvoorbeeld door middel van een hack zich voordoet als 3.50 firmware.
Maar het niet speelbaar maken voor 3.41 is totaal geen probleem omdat ze gewoon nieuwe encryptiekeys gebruiken... en die keys zijn niet simpel te achterhalen..
Zo ja, da is dat natuurlijk makkelijk te hacken: in de binary de instructie die het resultaat test altijd het goede resultaat laten teruggeven.
Nee, het gaat niet om een simpele firmware check, maar er zijn ook nieuwe encryptiekeys gebruikt in 3.42/3.5, daardoor kan een lagere firmware niet de 'executables' uitpakken/lezen.. en het achterhalen van die nieuwe keys is zo goed als onmogelijk..
Maar hoe lang gaat het duren voordat 3.50 gehacked is. En wanneer dat gebeurt ben je weer terug bij af.

Het kan wel zo zijn, dat ze een complete test willen uitvoeren om er 100% zeker van te zijn dat het goed kan werken met de nieuwe firmware, er van uitgaande dat de software direct gebruikt maakt van features die zijn veranderd in de firmware.
Nee ik denk andersom. Ze willen dat GT niet draait op versie <3.50. Dus bij GT moest er een of andere API-call uit 3.5 worden toegevoegd en klaar! Helaas betekend dit vaak wel uitstel.
Niet speciaal, ze kunnen gewoon een check inbouwen waarin de required firmware 3.50 is, daarom moet er nog niets gebruikt worden wat 3.50 meer biedt dan oudere firmwares...

Als je dan het schijfje er in steekt en boot zegt hij dat hij 3.5 nodig heeft, anders kan je er niet mee spelen. Done...

Sony verplicht mensen die GT willen spelen dus om automatisch te updaten naar 3.5 en zodoende een effectiever bereik te hebben op mensen die al gekraakte PS3's hebben...
Maar aangezien je 3.41 toch gemodificeerd is, is het in theorie ook mogelijk om gewoon op de vraag "welke versie ben jij" een fake antwoord te geven met "3.50, aangenaam."
Als er daarentegen expliciet gebruik wordt gemaakt van functionaliteit die niet in de vorige versies zat, zouden de crackers of handmatig alle nieuwe calls implementeren, ofwel de nieuwe versie kraken. Allebei zijn enorm veel werk / onwaarschijnlijk, dus het resultaat is inderdaad dat mensen die GT5 willen spelen upgraden en de jailbrake links laten liggen..
Er steekt wel even iets meer achter, want als het alleen een versiecheck zou zijn geweest dan was die heel simpel te omzeilen, maar er wordt ook een nieuwe encryptionkey gebruikt in 3.42/3.5 welke ervoor zorgt dat een lagere firmware de nieuwe 'executables' niet meer kan uitpakken, en het achterhalen van die nieuwe keys is niet simpel...
Tsjah, dan heeft Microsoft ook gedaan, maar een Activation Disc is genoeg.
Dat is niet waar. Microsoft heeft alleen bij nieuwere spellen een andere 'indeling' van de data op een schijf.
Bij oudere gehackte firmware is het zo dat deze nieuwe indeling niet word herkent, en door beveiligingsmaatregelen in de gehackte firmware, word zo'n niet-herkende indeling simpelweg niet geboot.
Een activation disk, zet een tijdelijke instelling in de gehackte firmware op je drive. Die instelling zorgt ervoor dat de veiligheidsmaatregelen -van de gehackte firmware zelf, dus niet van Microsoft- worden genegeerd. En dat hij, zonder data-controles, het schijfje probeert te booten. (Wat gewoon lukt natuurlijk)

Microsoft heeft dus zelf, naast de bans, en nieuwe drives, geen beveiligingsmaatregelen genomen zoals Sony dat doet.

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 15 oktober 2010 11:18]

Zodat mensen overstappen naar firmware 3.5 als ze GT willen spelen, zo pushen ze weer heerlijk ;) Maarja hoe lang zal het duren voordat die firmware ook weer gekraakt is ;)
Zal lang duren, aangezien 3.41 nooit echt gekraakt is geweest. De exploit is dat de PS3 in een debugmode wordt gezet die bedoeld is om unsigned code te kunnen draaien. En hoogstwaarschijnlijk heeft Sony die hele mode gewoon verwijderd. en zonder die mode wordt het heel HEEL erg lastig om unsigned code te draaien en zijn ze dus gewoon weer waar ze eind 2006 ook waren.. Enige voordeel is dat door memory dumps die nu wel gemaakt kunnen worden misschien een echte hack kan worden gevonden waar men wel wat aan heeft (zoals bv de Geohot hack tot nu toe ook amper tot niets heeft opgeleverd), tevens is het aantal hackers dat er werkelijk mee bezig is zeeeeeeer beperkt...
Als het net zo lang duurt als de vorige een jaar of 4 :P
Na het doorvoeren van zelfs de kleinste aanpassingen (bv ook het 'blokkeren' van het afspelen van het spel op een oudere firmware) moet men een testtraject doorlopen om te voorkomen dat zelfdse deze kleine aanpassingen een mogelijk onvoorzien gevolg kan hebben...
dat _mag_ men domweg niet omgaan bij een release traject en daarom kunnen zulke 'last-minute-changes' catastrophale vertragingen inleiden...
verder, is een beapalde deadline gemist kan dat leiden dat men in de distributie opeens behoorlijke omstellingen moet doen en ook dat kan weer tot een extra grote vertraging leiden.


Overigens is het niet de PIraterij die hier de vertraging veroorzaakt, maar de wens technische maatregelen toe te voegen deze piraterij te voorkomen.
Overigens is het niet de PIraterij die hier de vertraging veroorzaakt, maar de wens technische maatregelen toe te voegen deze piraterij te voorkomen.

maar als 'piraten' niet de exploit van 3.41 hadden gevonden dan was die technische maatregel niet nodig geweest en was het spel dus 'op tijd' uitgeleverd geweest... Dus de vertraging is wel degelijk veroorzaakt door piraterij..
nee hoor, er is helemaal geen feitelijke reden dat dit spel aangepast _moet_ worden omdat het niks te maken heeft met die hack... hooguit het een commerciel afweging is dit spel uit te brengen op een nieuwere firmware waar de betreffende hack al in is geblokkerd en vooral te blokeren voor oudere firmware's..

het spel draait namelijk probleemloos op de oorspronkelijke firmware en daarin maakt die hack juist helemaal niks uit.

natuurlijk kan ik Sony wl begrijpen, de commeciele afdeling die dit besluit nam; Maar hun afweging dit spel voor firmware 3,5 te 'blokkeren' is wel puur hun afweging en daarbij hebben ze ook kunnen voorzien dat dat een groot probleem oplevert bij de al vaststaande en geplande release, omdat daarvoor eigenlijk belangrijke deadlines al verlopen waren...
huh hoe achterlijker moet jouw redenatie nog worden...
Als ze het spel hadden uitgebracht dat het zou draaien op 3.41 dan zou het spel dus gewoon gekopieerd kunnen worden en dan zouden er een boel mensen zijn die ipv het spel te kopen het zouden jatten, ofwel die hack maakte ALLES uit...
zoals ik dus al zei, als de hackers de exploit van (t/m) 3.41 niet hadden gevonden dan was sony niet genoodzaakt om een hogere FW te gebruiken (IMHO is dat een feitelijke reden genoeg hoor)..
En hoeveel gebruikers die spellen kopen hebben daadwerkelijk hun PS3 gehackt? Een hack die niet meer werkt bij de eerste de beste update van de firmware die ook nog eens verplicht wordt gesteld wil je gebruik maken van de online mogelijkheden van je PS3......naar verhouding -> nihil......leuk marketing verhaal, dat wel.
Overigens is het niet de PIraterij die hier de vertraging veroorzaakt, maar de wens technische maatregelen toe te voegen deze piraterij te voorkomen.
Sterker nog, het heeft helemaal niets met piraterij van doen.
Nee maar het betekend wel dat als je de game probeert te starten op een PS3 met oudere firmware dat het dan gewoon niet werkt. ;) Sony zal er alles aan doen om de game zo lang mogelijk alleen in de winkel aangeboden te zien, met dat het mogelijk is de game ook gekopieerd te kunnen spelen zal dat natuurlijk onmiddellijk schade toebrengen aan de enorme winst die Sony van plan is te maken op de 7M schijfjes die ze verkopen.
Uiteindelijk heeft de ontwikkeling van de game ruw weg 100M gekost een schijfje laten drukken kost 0.10 dus voor 700k heeft Sony alle schijfjes klaar, sleep die rommel de wereld over en je bent nog eens 500k lichter, wat reclame en andere marketing acties er tegen aan gooien en hop al weer een paar miljoen lichter.
Maar dan verkoop je die dingen voor minimaal 60,- per stuk. De winkel en distributeur pakken natuurlijk een deel van die inkomsten mee maar uit eindelijk blijft er onder de streep minimaal 3 miljard over en dat is als je er van uitgaat dat er ongeveer 25% van het verkoop bedrag op gaat aan de winkel, de opslag en distributie in het land.
Als Sony nu eens zeg 33% van deze verkopen verliest omdat mensen een kopietje maken en de game voor niets spelen dan is de winst op eens nog maar 2 miljard. Nog steeds belachelijk veel geld maar toch een flink lading minder dan op de planning stond.
Het is niet als of Sony verlies zou draaien op deze game zelfs als ze 80% minder verkopen zouden hebben dan geplant zouden ze er nog een redelijke boterham van kunnen smeren maar het doet wel zeer, dus van daar dat de sushi lief hebbers daar op dat eiland besloten hebben dat ze liever even wat uitstel accepteren dan dat ze het risico lopen dat ze 1 miljard aan inkomsten mislopen.

Het grote verschil tussen de twee versies zal waarschijnlijk alleen zijn welke mogelijkheden er aan de USB porten toegekend worden. Als het Sony lukt om via de software de USB porten echt alleen als I/O apparaat te laten werken en alle andere systemen bijvoorbeeld door een software laag weet te scheiden van dit I/O kanaal dan is de huidige hack simpel weg niet meer mogelijk. De enige reden dat het nu nog werkt is omdat de USB porten rechtstreeks met het systeem communiceren, als er een software laag tussen zit kan Sony heel simpel filteren welke informatie ze wel en niet naar de rest van het systeem willen sturen.
Mooi man, al deze puur gegokte percentages en bedragen. Ik denk dat het uitgesloten is dat Sony 3 milljard over houdt als er 7 miljoen exemplaren worden verkocht. Maar goed, da's mijn gok h.
Lijkt me best een aardige gok. Zeker als je even uitrekent dat 7 miljoen games van 60 euro een omzet van 420 miljoen oplevert. Dan kom je op dus nog vierduizendvijfhonderdtachtig miljoen te kort om aan die 3 miljard te komen... :-)

On-topic: de game-trailer ziet er fantastisch uit, dus heb ik geen enkel probleem met upgraden naar 3.50 of met het uitgeven van 60 euro aan deze game. Als ik er net zoveel lol aan beleef als aan de vorige versies...

(update) en we hebben een winnaar!: @BradPit is de oplettende lezer die het nog eens narekent en de #vrijdagmiddaghoofdrekenprijs wint! :-)

[Reactie gewijzigd door ebes2 op 15 oktober 2010 14:41]

Tweeduizendvijfhonderdtachtig miljoen :) Desalnietemin echt waanzinnige onzin die 3 miljard.
Niet aangepast om te werken, maar meer een check of je de laatste versie draait en dus niet meer gehacked aan het draaien bent. Oudere spellen hebben die check niet dus werken gewoon.

Dus het snel zou normaal best kunnen werken op een oudere firmware maar nu "vermink" je het product zodanig dat de laaste firmware versie een must is.

[Reactie gewijzigd door bonus op 15 oktober 2010 11:46]

uh.. elk spel heeft gewoon een firmwarecheck erin zitten, net zoals dus op elke speldisc de benodigde firmware staat, dit is niets nieuws.. FW 3.42/3.5 heeft ook nieuwe encryptionkeys, dus met een oudere FW is het gewoonweg onmogelijk om de executables te lezen.. en het achterhalen van die keys is heel moeilijk..
Is inderdaad vreemd. Dat zou willen zeggen dat elk spel een update moet krijgen voor de 3.50.

Het is volgens mij gewoon weer een reden om wat te kunnen zeiken op piraterij.
Ik denk eerder dat alle firmwares backwards compatible zijn, maar dat ze de mensen willen te verplichten 3.50 te draaien voor gran turismo.
Klopt, en wat dus de hack uitschakelt voor de mensen die daarvoor op een lagere firmware draaien.
Vind dit in deze tijd van piraterij niet meer dan normaal dat ze dit doen.
Of je blijft op een lage firmware, en houdt je console lekker gehacked, of je gaat upgraden en je kan Gran Turismo spelen, maar je kan je console niet meer ombouwen.

Nu gaan mensen weer beginnen over 'ja mijn apparaat' enz.
Maar zo is het wel.
Ik zou als ontwikkelaar ook geen risico willen lopen met zo'n gewilde game.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 15 oktober 2010 11:10]

Klopt. Maar het is ook voor de veiligheid van andere gebruikers. PS3 updates van internet kan je omzeilen op verschillende manieren (en toch nog PS Network gebruiken). En dan is het wachten op hacks e.d. voor bestaande games.

En ik neem aan dat ze die force wel zo bouwen dat het lastig tegen te gaan is.
PS3 updates van internet kan je omzeilen op verschillende manieren (en toch nog PS Network gebruiken).
Als je het over die proxy-bypass hebt, stel ik voor dat je je er nog eens even over gaat inlezen. Die werkt nl. al lang niet meer. Of heb je de reacties op het artikel over GT5 gisteren niet gelezen?
Sony zit niet te zeiken, er wordt een mod van een of ander forum als bron aangehaald. Dit is een volkomen zinloze nieuwspost dus.

[Reactie gewijzigd door Shabbaman op 15 oktober 2010 10:58]

Wat een bull. Gisteren werd nog gemeld dat de ontwikkelaars langer bezig waren dan gedacht met het fixen van bugs. Daarnaast lijkt het me sterk dat men niet gewoon een versie-switch om kan zetten.
FIFA 11 is het best verkopende sportspel aller tijden en heeft nu al 150 miljoen euro opgeleverd.

Celebrities verdienen tegenwoordig jaarlijks 1000x en niet 100 keer een modaal jaarsalaris zoals 15 jaar geleden. 50 miljoen per jaar tegenover 5 miljoen per jaar.

Erg makkelijk piraterij de schuld te geven. Vaak genoeg zitten de dieven aan de beschuldigende kant.
FIFA 11 verkoopt goed, maar hoeveel flops zijn er niet? Ik vind het spijtig dat men altijd successen aanhaald om illegaal downloaden goed te praten. De winsten van de ene titel dienen om de verliezen van andere titels op te vangen. Vaak blijft het een risico om te investeren in een titel.
FIFA 11 verkoopt goed, maar hoeveel flops zijn er niet?
De meeste flops ontstaan niet door piraterij. Het is altijd al zo geweest dat 90-95% van de games flopt. Net als de meeste schrijvers, de meeste muzikanten en meeste acteurs. Het verschil tussen een hit en een flop is een kwestie van kwaliteit, timing, marketing, en mazzel.
Ik vind het spijtig dat men altijd successen aanhaald om illegaal downloaden goed te praten.
Ik vindt het spijtig dat men altijd piraterij aanhaalt om zo de hand maar niet in eigen boezem te hoeven steken.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 15 oktober 2010 11:47]

Dus moet een game die slaagt 10 tot 20 keer de kosten van de ontwikkeling van die game terug verdienen (+ nog wat winst opleveren zodat investeerders weer 20 games laten ontwikkelen)

Blokker_1999 stelt helemaal niet dat piraterij de schuldige is voor de flops (al kun je dat bij bijvoorbeeld de Nintendo DS wel degelijk stellen) Enkel dat een game meer moet opbrengen dan enkel de kosten die in de ontwikkeling van die game gestopt zijn om game development rendabel te maken.

Basis economie
Een project is interessant als KOSTEN < VERWACHTE OPBRENGST. De verwachte opbrengst is +/- Opbrengst als het goed gaat * kans dat het goed gaat (~5 tot 10% volgens iknik) + Opbrengst als het fout gaat (~0) * kans dat het fout gaat.

Nu zijn de verwachte opbrengsten voor een bestaande franchise als FIFA natuurlijk snel hoger dan voor een nieuw project maar het feit dat Activision al heeft aangegeven enkel nog in producten te willen investeren die eenvoudig naar een franchise kunnen worden omgezet geeft aan dat het risico op nieuwe games erg hoog begint te worden en de kosten vaak alleen maar lager dan de verwachte opbrengsten blijven als er sprake is van een succesvolle franchise.

De hand in eigen boezem steken klinkt leuk, maar het is ondertussen wel duidelijk dat de hele industrie met grote risico's te maken heeft. Vernieuwende games als Mirror's Edge zullen dus alleen maar zeldzamer worden. Is piraterij een belangrijke oorzaak voor dit probleem? Op de PC en DS is het antwoord helaas simpelweg en overduidelijk ja.

[Reactie gewijzigd door humbug op 15 oktober 2010 12:33]

Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Spellen als Mirror's Edge worden niet ontwikkelt omdat "experimentele games" de kans hebben om NIET een te slaan. Daar is een rand zorg piraterij.

Piraterij op de PC is tegenwoordig al behoorlijk aardig te voorkomen en mag ik dan even naar Blizzard of steam wijzen.

Elke keer als een spel niet goed is, niet af is, of gewoon slecht wordt er naar piraterij gewezen.

Piraterij op de DS is overigens een mega probleem..... maar op de PC hoeft dat absoluut niet.
Zoals boven mij al een paar keer aangegeven, piraterij is op de PC wel degelijk een ontiegelijk groot probleem. En zelfs games die constant een verbinding met een DRM server nodig hebben voor single player zijn gekraakt (bijv. Assassins Creed 2 die verbindt met een fake-drm server op localhost).

De enige manier om zeker te zijn dat veel mensen je game aan schaffen is door een sterke multiplayer aan te bieden: daarbij is het vaak niet mogelijk om met een gekraakt exemplaar in te loggen. Als ik om me heen kijk, zie ik dat dit vaak ook de enige reden is dat games legaal worden aangeschaft.

Ik denk persoonlijk dat dat ook de oorzaak is dat de single player campaign van veel spellen steeds meer een ondergeschoven kindje wordt (zie de review van MoH hier op tweakers). Misschien dat brein zijn campagnes daar eens op moeten richten, in plaats van het eeuwige 'downloaden == diefstal' een "Piraterij maakt meer kapot dan je lief is" campagne ;)

@stefanass: Brein, BIG .. een pot nat :)

[Reactie gewijzigd door paulus83 op 15 oktober 2010 16:24]

Alleen heeft Brein helemaal niets met software te maken.
Punt is dat alle games een kans hebben niet aan te slaan. Piraterij is een factor die de verwachte opbrengst beperkt waardoor die lager uitvalt en de kans groter wordt dat producten niet winstgevend zijn.

Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om experimenten niet te doen en gewoon versie 101 van een serie uit te brengen. In een gezonde markt zijn er altijd partijen die bereidt zijn in te stappen en originele producten te steunen. Het feit dat deze partijen niet instappen en grote partijen ervoor kiezen bestaande franchises uit te melken geeft aan dat de markt niet gezond is.

Ook is het erg makkelijk om te zeggen dat piraterij op de PC markt goed te voorkomen is. De enige manier is om spellen te ontwikkelen waarbij gebruikers verplicht zijn om continue met een server verbonden te zijn. Laat Blizzard nu net zijn geld verdienen met 1 groot multiplayer spel..... Ook steam werkt alleen door mensen te verplichten een connectie open te houden. Voor singleplayer games werkt dat systeem dus gewoon niet. Het is dus niet verbazend dat veel games die niet rondom de multiplayer functies zijn gebouwd niet voor de PC uitkomen of dat bekende game-producenten uit de PC markt zijn overgestapt richting consoles. Ook komen games als Fable of Assassins Greed tegenwoordig pas naar de PC als de omzet op de consoles al gemaakt is. Toeval?

De PC markt is dus ontegenzeggelijk aan het verschalen en partijen kiezen ervoor hun producten of piraterij gevoelige functionaliteiten niet uit te brengen. Of games niet goed, niet af of slecht zijn doet hier niet ter zake. SImpele feiten als het al dan niet uitbrengen van games, de totale omzet en de prioriteitenlijstjes van ontwikkelaars zijn meer dan genoeg bewijs dat de PC markt in de problemen zit.
Tja, uiteindelijk is de markt van 2 kanten uit slecht bediend. Ontwikkelaars brengen eerst games voor de console uit, en vervolgens voor de PC. Dit door het risico van piraterij.

Maar andersom: de meeste PC games zijn rechtstreekse ports vanuit de console games, maar je betaal wel volledig, dat is ook niet helemaal eerlijk. Daarnaast wanneer ik CODMW2 wil spelen op Playstation3 en op PC (PS3 met vrienden op de bank en PC voor multiplayer bijv.) moet ik 1 spel 2 keer kopen! Ook dat is bizar natuurlijk.

De consument denkt niet mee met de Game-industrie en de insdustrie niet met de consument. Wanneer een bedrijf dichter bij zijn klanten blijft staan, zullen de klanten trouwer blijven.

Persoonlijk denk ik dat piraterij op die manier minder wordt. Simpelweg door 'feeling' met de industrie te creren. Dan pas gaat het idee eraf van: € 60.- voor een CD'tje van 50 cent.
Piraterij op de PC is tegenwoordig al behoorlijk aardig te voorkomen en mag ik dan even naar Blizzard of steam wijzen.
Hoe dan? Alle grote steam games zijn gewoon gekraakt hoor. En het is ook geen rocket science om die te gebruiken. Piraterij tiert welig op de PC.
De hoeveelheid winst maakt de ontwikkelaars/distributeurs nog geen dieven. Diegenen die zo'n PS3 hack produceren, verkopen en/of gebruiken zijn de dieven hier.

Jouw omkeer-redenatie gaat natuurlijk niet op, maar dat snap je zelf ook wel.
Degenen die zo'n hack gebruiken zijn geen dieven. Een dief ben je als je een schijfje uit de winkel steelt. De PS3 is jouw eigen apparaat, al bouw je hem om tot een tosti ijzer is het nog steeds jouw goed recht. Het hacken om er meer functionaliteit uit te halen is geen enkel probleem en breekt geen enkele wet. Dat Sony wil voorkomen dat mensen door de uitgebreide functionaliteit van die hack dit spel voor nop spelen, dat is dan weer Sony's goed recht.

Een beetje nuance is wel op z'n plaats.
"Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom."

Kortom je hoeft niet perse iets kwijt te raken om het slachtoffer te zijn van diefstal.

Er is hier dan ook geen Nuance in te vinden, vooral als we tenslotte allemaal weten dat die "hack" door niemand echt gebruikt wordt voor slechts "back-ups".

Dus laten we elkaar niet voor de gek houden.

=================================================

Betreffende de winst op FIFA 11 is er wel enige nuance nodig op dat gebied.

De nieuwe generatie spellen hebben veel meer details en die moeten wel geleverd worden door een groot aantal mensen die allemaal wensen betaald te worden. Op dit moment moet je minstens 1 miljoen titels verkopen om winst te draaien voor de ps3 en x360. Dus er is een enorm risico bij het produceren van een spel en de meeste spellen halen het dan ook met moeite (zie het grote aantal faillissementen/sluiten van studio's of het aantal ontslagen).

Kortom dat een titel als FIFA 11 zo goed loopt is een meevaller voor een uitgever die met titels als Mirror's Edge toch nog risico's probeert te nemen. Kortom met zo'n moeilijke markt mag je ze ook wel eens wat succes gunnen, anders wordt het aanbod in spellen ook alleen maar saaier als het geld niet gegund wordt en zo geen ruimte is voor andere experimenten.

Bij de DS en Wii is het voor mijn gevoel net ietsje anders omdat daar bijna net zo veel en na verloop van tijd meer wordt gevraagd voor een titel als Mario Kart dan God of War. Het is voor iedereen hoepelijk toch wel duidelijk welk spel het meeste manuren wist op te slokken met de productie.

Voor mijn gevoel vragen ze daar vaak veel meer voor dan het verdient, maar puur teren op het algehele succes en onwetendheid van de consument.

De piraterij op dit gebied kan ik me iets beter voorstellen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat geen van ons verplicht is het te kopen natuurlijk. Maar het is net als de huizenprijzen, zolang de gek er het ervoor geeft blijven de prijzen hoog en de bewustere consument is er de dupe van.

[Reactie gewijzigd door AYCE op 15 oktober 2010 11:27]

De complete DS markt is ingestort na het beschikbaar komen van de hacks. De piraterij op de DS is dan ook een directe aanleiding voor het snel afnemende aanbod nieuwe DS titels. Ik kan me dus niets voorstellen bij het idee dat men "meer vraagt dan het verdient" Men vraagt genoeg om uit de kosten te komen en in het vervolg nieuwe games te kunnen ontwikkelen.

De piraterij maakt de prijzen hoger wat leidt tot meer piraterij waardoor de prijzen nog hoger moeten worden. Totdat de markt dus instort. Enige oplossing is de hardware zo te maken dat hacks niet werken en/of de producenten van die hacks vervolgen en mega schadevergoedingen eisen. Beide wordt hier op tweakers niet gewaardeerd.
Piraterij is onderdeel van het probleem. Zelfs de baas van nintendo geeft niet alleen piraterij de schuld. In een zeer omslachtige bewoording weet hij namelijk ook te melden dat ze misschien eens wat meer naar de kwaliteit van games moeten kijken. Als iets mensen niet aanspreekt, verkoopt het niet. Als developers dat nou eens zouden snappen. |:(

http://www.nu.nl/games/23...-softwareverkopen-ds.html

Het is gewoon een gegeven dat piraterij van bijna alles de schuld krijgt tegenwoordig, maar dat niemand echt moeite wil doen om uit te zoeken of piraterij nou het probleem is. Ja, ik heb crysis ook gedownload toen het uitkwam en toen ook niet gekocht? Waarom niet? Omdat ik het amper boven de 20 fps kon draaien. Crysis verkocht weinig, is dat enkel de schuld van piraten? Of mogelijk dat de systeemeisen zo belachelijk hoog waren? Als het enkel piraterij was, verklaar dan dat een andere pc-game van enkele jaren terug, The Witcher, ondanks piraterij meer dan een miljoen keer over de toonbank is gegaan? Opvallende prestatie, aangezien het het allereerste spel was wat door CD-Project Red werd gemaakt. Dubbel opvallend, omdat er in het begin nogal wat storende bugs inzaten (onder andere erg lange laadtijden) Driedubbel opvallend omdat het een RPG was, wat op diablo na toch een beetje als nichmarkt wordt gezien.

Nou is het misschien een beetje krom om deze twee met elkaar te vergelijken, maar ik denk dat je hieruit wel kunt zeggen dat tegenvallende verkopen niet altijd alleen maar aan piraterij liggen.
"Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom."

Kortom je hoeft niet perse iets kwijt te raken om het slachtoffer te zijn van diefstal.
Als ik een game kopieer heb ik echter nog steeds geen bezit van het intellectueel eigendom van de developer.
Wat is de code die op dat schijfje staat dan?
Als ik een ferrari 1op1 na bouw ga je het toch ook geen stelen noemen of wel?

Ja je krijgt ferrari achter je broek, maar niet voor diefstal, maar voor copyright schending.
Je mag sowieso al geen software kopiren in Nederland. Dus dat auto-argument is hier niet eens van toepassing.
en daar heb je alsnog weer fout.

want je mag gerust een software dvd kopieren.. mits je de origineel bezit. dus dat auto-argument is hier WEL van toepassing
niet als je hem zelf houd voor prive gebruikt, dat mag gewoon.
Kortom je hoeft niet perse iets kwijt te raken om het slachtoffer te zijn van diefstal.
In het wetboek staat over diefstal:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
(art. 310 WvS)

Nu mag jij me even uitleggen hoe het 'wegnemen' van 'een goed' erin resulteert dat jij het niet kwijt bent.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 15 oktober 2010 11:34]

Als je het "hele artikel" leest dan is het gewoon duidelijk.

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie. (art. 310 Sr). Diefstal is in het Nederlandse recht een zogenoemd opzetdelict. Dit betekent dat opzet een noodzakelijk vereiste is voor het plegen van diefstal. Het woord opzet staat niet expliciet in de delictsomschrijving genoemd, maar wordt geacht in het woord 'oogmerk' aanwezig te zijn. Het woord 'wederrechtelijk' slaat niet zoals in de strafrechtdoctrine gebruikelijk is op de afwezigheid van een rechtsvaardigheidsgrond, maar op een onwettelijke wijze van eigendomsverkrijging. In overeenstemming met rechtspraak uit het begin van de 20ste eeuw hoeft een goed niet noodzakelijk een tastbaar iets te zijn, met 'enig goed' kan ook stroom of informatie worden bedoeld. Doorslaggevend is voor de Hoge Raad niet of het goed stoffelijk is, maar of het dezelfde eigenschappen heeft als een stoffelijk goed (het goed moet een bepaalde waarde vertegenwoordigen en het bezit van het goed strekt tot enig voordeel).
Doorslaggevend is voor de Hoge Raad niet of het goed stoffelijk is, maar of het dezelfde eigenschappen heeft als een stoffelijk goed (het goed moet een bepaalde waarde vertegenwoordigen en het bezit van het goed strekt tot enig voordeel).
Hmm, ik had inderdaad niet het hele artikel gelezen, maar ik vind dit wel uiterst dubieus. Het begrip wordt namelijk z opgerekt dat iedereen die mij 'een mogelijkheid' om 'iets' te doen ontneemt een 'dief' wordt. Als een vrachtwagen met 100 op de linkerbaan rijdt om een andere vrachtwagen in te halen is hij dus een dief, want hij mag niet 100 rijden (is dus 'onwettelijk' bezig), en ontneemt mij daarmee de mogelijkheid om 120 te rijden (en dat kost mij tijd, en mijn tijd heeft een waarde). De vrachtwagenchauffeur heeft zich wederrechtelijk mijn tijd toegeigend om er zelf voordeel mee te halen en is dus een dief.
Je gaat hier nog steeds voorbij aan het punt dat er iets 'weggenomen' moet zijn. Het is een bestanddeel in de delictsomschrijving en er MOET dus aan worden voldaan voordat er sprake is van diefstal. Bij stroomgebruik kun je zeggen dat de afgetapte stroom niet meer beschikbaar is voor de 'eigenaar' ervan. Om slachtoffer te zijn van diefstal moet je het ECHT kwijt zijn.

In het geval van digitale informatie die onrechtmatig wordt gekopieerd is ook nooit sprake van diefstal, maar van computervredebreuk. (Art. 138a WvS). Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat de eigenaar ook nog steeds de beschikking heeft over het betreffende bestand.
Het gaat nog steeds om het "niet rechtmatig vermenigvuldigen" van en artikel, niet om het wegnemen van een goed van een ander, zoals Iknik stelt.

Los van het feit dat er inderdaad velen zullen zijn die de hack gebruiken om niet-rechtmatige handelingen te bewerkstelligen, kan je de hack simpelweg niet gelijkstellen. Het hacken is niet de illegale handeling, dat is het onrechtmatig vermenigvuldigen van de software, dus het downloaden van het spel. Door nu de hack onschadelijk te maken probeert Sony het nut van de illegale handeling (het downloaden) weg te nemen, op zich geen verkeerde gedachte natuurlijk.

Persoonlijk kan ik me overigens goed vinden in het gebruiken van die hack voor back-ups. Dat heb ik voor mijn PSP ook gedaan, en Sony consoles staan sowieso niet bekend om de duurzaamheid van hun lasers. Het kunnen draaien van je games vanaf de harde schijf is een prachtige oplossing.

Je hoeft mij ook niet te vertellen dat deze hack slecht nieuws is voor de software verkopen, het liefst zie ik ook dat iedereen hiervoor betaald. Zelf heb ik mijn PS3 ook gewoon de update gegeven omdat ik geen zin hebin gezeur. Daarom dat ik het ook wel Sony's goed recht vind dat zij dit spel aangrijpen als stimulans om de update uit te voeren, omdat dit het meest gewilde spel is van het moment. Net zoals het geen toegang bieden tot een gewilde aanvullende dienst. (Xbox Live / PSN)
Klopt, je mag doen wat je wilt met je PS3. Het is echter wel verboden om games te downloaden en erop te spelen, omdat daar simpelweg een auteursrecht op zit. En juist daarom gaan de meeste mensen hun PS3 ombouwen, niet omdat ze .mvk's willen afspelen, of de other OS functie erop willen hebben.
In het algemeen heb je gelijk, al denk ik dat onder tweakers het percentage dat dit zou willen doen voor de other OS functie wel eens redelijk hoog zou kunnen zijn.
Volgens mij is het aanpassen van software waar je geen rechten om die aan te passen op hebt ook wel een misdrijf.

De software op de PS3 mag jij gebruiken en je mag er andere eigen software op spelen, maar het aanpassen van die software kan denk ik wel gezien worden als een misdrijf. Ik neem dan aan dat de firmware op de PS3 niet onder een opensourcelicentie valt?

[Reactie gewijzigd door kluyze op 15 oktober 2010 11:13]

Volgens mij koop ik gewoon een apparaat in de winkel en sluit ik nergens een contract dat ik een licensie neem op software van Sony. In die zin ben ik vrij het aan te passen voor persoonlijk gebruik, mits ik mijn aangepaste software niet openbaar maak en vermenigvuldig, want het bevat immers wel code waarvan de uitgeefrechten bij Sony liggen.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan is het hek van de dam. Volgens de redenering die jij stelt, ben je dus ook al illegaal bezig als jij een INI bestand aanpast van een PC game, omdat die immers ook bij je spel wordt geleverd en dus onder de licentie valt. Dat kan nooit rechtmatig zijn.
Zodra je je PS3 aanzet accepteer je toch de voorwaarden..... Je krijgt zelfs een mooi scherm met een kilometer aan tekst.... Dat je gewoon op ja drukt en het niet leest is je eigen schuld... Je gaat zeker akkoord met de voorwaarden want als je weigert kan je je PS3 gewoon niet gebruiken.
Zodra je je PS3 aanzet accepteer je toch de voorwaarden
Die niet rechtsgeldig zijn, door de manier waarop ze kenbaar gemaakt worden (n de koop, ipv vr de koop). Als jij je eigen PS3 wilt modden voor eigen gebruik dan mag dat gewoon. Wat echter niet mag, is gemodificeerde firmware of games downloaden. En wat weer wel mag, is dat Sony je wijgert op PSN (hun netwerk, dus hun voorwaarden)
Wetgeving staat boven algemene voorwaarden. Indien algemene voorwaarden de regelgeving die in de wet is vastgelegd inperken, geld de wet en niet de letter van de algemene voorwaarden.
Fijn dat er nog mensen zijn die denken dat een eula ook maar enige vorm van rechtsgeldigheid bevat.
Dat hele accepteren met een klik of push van een button is zeer questionable. Wie zegt dat JIJ op de knop hebt gedrukt en niet de buurman?
Wat een redenatie...


Als Sony jouw account van PSN dichtgooit vanwege misbruik (bijv.), ga jij ook cht aandragen dat ze nooit kunnen aantonen dat JIJ je systeem niet gehacked hebt, maar je buurman of je broer ofzo?

Het maakt toch niet uit wie dat accepteerd? De voorwaarden voor gebruik zijn geaccepteerd voor dt specifieke PS3 systeem. En ze zijn nog een keer geaccepteerd nadat jij (of wie dan ook) hebt ingelogd met een PSN-account op die PS3.
Juridisch staat downloaden ook niet gelijk aan stelen trouwens
De hoeveelheid winst maakt de ontwikkelaars/distributeurs nog geen dieven. Diegenen die zo'n PS3 hack produceren, verkopen en/of gebruiken zijn de dieven hier.
Ik dacht dat fair use altijd bejubeld werd op tweakers, waarom dan niet als het over consoles gaat? (zelfs apple en oracle zijn koorknaapjes vergeleken met sony/ms/nintendo)
En fair use heeft niets van doen met diefstal (wat een term is die al niets met softwarepiraterij te maken heeft, idem voor de aanmame dat dit soort hacks daar iets mee van doen hebben)
Niet helemaal mee eens, als je er zo schofterig veel aan verdient dan had de verkoop prijs ook wat lager gekund. Best kan dat je er dan nog meer verkocht had en uiteindelijk nog meer aan verdient. Maar dan geeef je in iedergeval de klant het voordeel en de piraterij een stuk minder "voeding" om het geheel te kraken...
Sta je er bij stil dat de prijzen van games in de loop der jaren nauwelijks veranderd zijn? Weet je wat een Killer Instinct voor de SNES bij release kostte? En ja, cartridges waren duurder om de produceren, maar ook in de tijd van de PS1 en Saturn betaalde je makkelijk 130/140 Gulden per spel.

Zo gek zijn de prijzen vandaag de dag niet, zeker niet als je beseft dat met het Internet beschikbaar je overal kunt bestellen, tegen een prijs die je wellicht wl bevalt.

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 16 oktober 2010 01:42]

als er zo 'schofterig verdient' word koop je het toch lekker niet? dan verdienen zo ook niet zo schofterig.
You're missing the point....
Wat veel mensen wel vergeten is dat de 150 miljoen die het spel heet OMGEZET nog wel de ontwikkelings/campagnekosten vanaf moeten, en juist de grote titels moeten het verlies van de overige titels opvangen... Ook moet je niet vergeten dat 1 dollar niet te vergelijken is in waarde met 1 dollar van 15 jaar geleden..

En hoezo dieven? niemand die jou verplicht om het spel te kopen.. je kunt het ook gewoon laten liggen, maarja dan heb je ook weer alleen jezelf ermee.. Overigens zijn de prijzen van nieuwe games de afgelopen 10 jaar amper gestegen, terwijl de kosten (en inflatie) aanzienlijk zijn gestegen..
Erg makkelijk piraterij de schuld te geven. Vaak genoeg zitten de dieven aan de beschuldigende kant.
of dat is gewoon marktwerking.
ben het helemaal met je eens
Het fixen van de bugs kan natuurlijk net zo goed te maken hebben met dat de game op firmware 3.50 moet worden voorbereid. Het n sluit het ander niet uit natuurlijk.
Ik geloof dat verhaal niet gezien die firmwares hoe dan ook backwards compatible moeten zijn.
Nieuwere firmwares kunnen inderdaad games draaien die voor oudere firmwares zijn gecompileerd.

Echter, een bestaande game hercompileren voor een nieuwere firmware is een "hell of a job". Ik heb het nu twee keer moeten doen, en ik kan me prima voorstellen dat het je hele productiescheme in de war schopt. Firmwares zijn op source-level niet backward compatible helaas.
SDK 3.42 en 3.5 maken onder andere gebruik van nieuwe encryptie sleutels.

Zo voorkomen ze (tenminste dat hopen ) dat de spellen sowieso nooit op een gehackte 3.41 kan draaien, omdat deze de encrpytie codes niet heeft en dan het spel niet kan decoderen (de eboot.bin) wat ik wel verwacht is dat net zoals met de wii, men een tool maakt om geemuleerd 3.42 of hoger te kunnen gaan draaien net zoals op de WII)
Lijkt mij een kwestie van 1 property in de game omzetten. Minimum required firmware version oid. Of er moet iets heel raar in elkaar gebakken zijn, maar dat kan ik me op zo'n grote schaal bijna niet voorstellen.
Leukt dat jou dat lijkt, maar als je een beetje ervaring hebt met software development snap je ook dat een dergelijke change ook gepaard kan gaan met veranderingen in de API - je moet bestaande code dus aanpassen. Daarnaast moet er ook nog uitvoerig getest worden (gedrag van bepaalde edge cases kan anders zijn). Ik heb zelf ook de nodige hassle meegemaakt bij het switchen van PS3 firmware (of 360 firmware for that matter).

Maar goed, hier is natuurlijk iedereen een expert, en als iemand zegt dat iets op een bepaalde manier werkt omdat hij er ervaring mee heeft dan heeft die persoon natuurlijk ongelijk.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 oktober 2010 12:22]

Hoeveel uur extra testen hebben we het dan over?
een uurtje ...

want volgens mij zal de omschakeling van versie 3.4x naar 3.5 helemaal niet zoveel veranderingen met zich meebrengen als ze nu weer willen laten uitschijnen...

Het spel is gewoon NOG STEEDS NIET AF ... en polyPHONEY (zoals Neppers!) digital moet wederom iets verzinnen om de paar fans die nog steeds alles geloven wat ze zeggen tevreden te stellen...

GT5 zal wss wel een mooi spel zijn, maar waarschijnlijk ook ineens de ENIGE granturismo die op de ps3 zal verschijnen...
dat is toch vreselijk nieuws voor de fans???

En natuurlijk zal sony deze melkkoe nog wel ondersteunen door inderdaad te zeggen dat het aan de piraterij ligt...

dit is gewoon pure koeiestront, net zoals dat men indertijd zei dat de CELL-chip zo krachtig was dat hij alles kon... en dat men daarom uiteindelijk toch maar snel snel nog een grafische chip heeft toegevoegd die ondermaats presteert tov de rest van het toestel...

Daar waar de PS2 nog een van de grootste verdieners was voor sony, heeft de PS3 hen al vl geld gekost, en als ze zo doorgaan lijkt het mij dat ze over 5 jaar hun PS Evolution (PS 4 zal hij niet noemen, 4 is een ongeluksgetal ginder, het klinkt hetzelfde als 'dood' ...) aan de straatstenen niet meer kwijtraken in het westen..

De Jappen kopen natuurlijk alles waar 'Made in Japan' opstaat ...
Met een redelijk test team? Een week of twee tot vier.

Dat betekent dus wel dat je de gereserveerde capaciteit van bijvoorbeeld de BluRay fabriek niet kunt benutten, en dat je dus nieuwe capaciteit moet reserveren, wat kort van tevoren bijna niet te doen is. Dat geldt voor de BluRay fabriek, je distributiekanalen, Sony's certificatie proces, gamespy certificatie (indien van toepassing), je PR (ingekochte reclametijd & banners) enzovoorts. Een week vertraging tijdens de productie kan uiteindelijk tot maanden vertraging leiden.
Je hebt gelijk wat betreft de hoeveelheid werk die in het aanpassen en testen van software gaat zitten wanneer API's of firmware veranderen, maar ik snap 1 ding niet in dit hele verhaal (en dus ook niet in de verklaring van Sony): als ze GT5 op firmware 3.41 hadden uitgebracht, dan had iedereen die het spel gekocht heeft uiteindelijk ook naar firmware 3.50 geupgrade. Ik heb zelf een PS3, en als ik een nieuwe firmware installeer, dan betekent dat niet dat ineens alle spellen ook een update nodig hebben. Met andere woorden: de firmwares zijn (uiteraard) altijd volledig backwards compatible, en een spel zou helemaal niet hoeven te worden gehercompileerd of _uberhaupt_ 'geschikt gemaakt te worden' voor een nieuwe firmware versie. Geen enkel PS3 spel hoeft ooit 'geschikt gemaakt te worden' voor geen enkele firmware versie, zelfs spellen die uitkwamen op de allereerste firmware versie ooit geleverd (ik geloof 1.20 ofzo) werken nu ook nog gewoon op 3.41, zonder enige update.

Kortom: Sony lult volgens mij echt gigantisch uit zijn nek hier, er hoeft namelijk helemaal niks speciaals gedaan te worden, ze hadden GT5 gewoon gecompileerd tegen firmware 3.41 in de winkels kunnen leggen met een check in de code die controleert of de firmware versie minimaal 3.50. Met andere woorden: het spel uitbrengen zodat het in theorie gewoon ook op 3.41 werkt, maar in de praktijk simpelweg eruit klapt als er geen 3.50 aanwezig is.

Maargoed het is natuurlijk veel makkelijk om 'de piraten' maar weer eens de schuld te geven, ik verbaas me zeker bij Sony helemaal nergens meer over. Drie kwart van wat Sony in officiele persverklaringen zegt is uit de duim gezogen, gespeculeerd, zwaar overdreven of simpelweg gelogen, voorbeelden te over uit het verleden.
@johnbetonschaar
Het lijkt me (en ik ben niet degene met ervaring hier voor alle duidelijkheid) dat Sony bepaalde vereisten stelt om warez tegen te gaan. Simpleweg "if firmware >=3.50 then run game" lijkt me voor softwarecrackers een lachertje...
Wellicht moeten de ontwikkelaars dus een aantal API's gebruiken die in oudere firmwares anders werkten, juist om het cracken moeilijker te maken?

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 15 oktober 2010 13:37]

Simpleweg "if firmware >=3.50 then run game" lijkt me voor softwarecrackers een lachertje
Waarom is dat een lachtertje? De game code is versleuteld en kan voor zover mij bekend nog steeds niet worden gedecrypt, dus het is prima mogelijk een idioot simpele firmware versie check toe te voegen. Hackers kunnen het spel niet aanpassen of bekijken om erachter te komen hoe ze de check kunnen omzeilen, dus is het giswerk hoe de custom firmware zou moeten worden aangepast. Tegen de tijd dat iemand er stomtoevallig tegenaan loopt waarom het spel weigert te starten is het spel al een paar maanden op de markt en kan je de nog beter dichtgespijkerde update simpelweg als een verplichte update pushen via PSN.

Sowieso is het een slap excuus van de bovenste plank om zo'n beetje de grootste en meest verwachte titel die ooit op je console uit gaat komen, en die al jaren te laat is, waar bijna iedereen op zit te wachten, uit te gaan stellen 'vanwege piraterij'. De xbox 360 is al jarenlang compleet te hacken, zowel de DVD drive als het systeem zelf, en de games verkopen nog als zoete broodjes en nog nooit is er iets uitgesteld vanwege piraterij. Het is gewoon een smoes van Sony, ik kan er echt niks anders van maken.
Het bericht is hier niet helemaal duidelijk over. Bij sony zijn de SDK en de firmware aan elkaar gekoppeld. Waar firmware staat, mag (en moet) je dus ook SDK lezen.

Sony eist dat alle games die in of na oktober uitkomen gecompileerd zijn tegen de 3.50 SDK. GT5 kan dus niet worden gecompileerd tegen SDK 3.41, want dan komen ze niet door de certificatie heen.

BTW: als jij je iets niet kan voorstellen, betekent dat niet dat het niet waar is... Helaas laat de werkelijkheid zich niet beperken door je voorstellingsvermogen.
Lijkt mij dat je daar minstens 5 jaar voor nodig hebt om zo'n game helemaal opnieuw in elkaar te steken. Toch knap van de heren(en dames?) van Sony dat ze dat toch een heel stuk sneller kunnen doen. :X

Wat een heerlijke vrijheid om ergens op te reageren zonder gehinderd te worden door verstand van zaken.
Backwards compatibel, niet forwards compatibel.

Oftewel: Firmwareversie 3.50 moet compatibel zijn met 3.41, maar 3.41 niet met 3.50
Games die versie 3.41 vereisen moeten werken op 3.50, maar games die 3.50 nodig hebben werken niet op 3.41
Wat is je punt? GT5 is geschreven voor 3.41, dus zou juist wel moeten werken op 3.50. Ik denk dat het meer te maken heeft met wat Peter F hierboven meldt, dat 3.50 nieuwe sleutels gebruikt en daarom de game specifiek voor deze nieuwe versie (nieuwe API calls) moet worden aangepast.
ik vind het nog netjes dat ze het met slechts 3 dagen hebben gemist, helaas door de drukte is de productietijd die was gereserveerd gemist en gaan andere titels dus voor.
Deze tijd van het jaar draaien de fabrieken overuren om aan de vraag te kunnen voldoen, als je dan niet optijd bent met je product aanleveren is het jammer maar helaas.

ik schat de nieuwe datum op 8 december, 15 december zou te laat zijn.
Dan ben je wel heeeeeeeeel naief, ik vindt deze verklaring juist de meest logische verklaring.. wel ff begrijpend lezen, de firmware aanpassing zelf is niet het probleem geweest, het probleem is de planning voor het persen van de games.. oktober/november is nu eenmaal een drukke maand omdat dan veel grote releases zijn, en er is maar een beperkte productie capaciteit, en daar ligt dus het probleem..
Het punt is dat ze juist de game zo maken dat hij niet meer backwards compatible is met oudere firmwares.

if firmwareVersion < 3.50 then installFirmwareFromBluRay
inderdaad, de titel zou dan ook moeten zijn firmware3.50 verplichting oorzaak van uitstel en niet piraterij
...en waarom is firmware 3.5 in het leven geroepen denk je? Zou dat misschien nu juist met piraterij te maken hebben en we hebben in dit geval het cirkeltje weer rond. ;)
Als het waar is vind ik het jammer dat het zo moet lopen. Blijkbaar heeft sony totaal geen vertrouwen in ons de consument. Terwijl de xbox al jaren is gehacked en toch verkopen exclusives daar een heel stuk beter dan op de ps3.
Inderdaad. De PS3 is juist de enige die absoluut geen last heeft van piraterij... nu een duiken er een paar op, maar dat zijn mensen die waarschijnlijk geen ps3 hadden voor die hack bestond en er nu een gekocht hebben juist omdat het mogelijk is.
Dus Sony moet maar gewoon piraten hun gang laten gaan en omzet verliezen omwille van het vertrouwen? De consumenten hebben dat vertrouwen al beschaamd door met malafide usb-apparatuur te komen.
uhhh.. PS3 exclusives verkopen ook gigantisch hoor... dus dat is onzin.. enuh, in principe heeft de consument het ook aan zichzelf te danken..
maargoed waarom zou je je uberhaupt druk maken over een spel dat een paar weken later uit komt..
Wat een onzin zeg.... Hoe veel code zou er zijn voor het controleren naar de juiste firmware versie? Ik zou zeggen (bij wijze van)...

IF PS3_FIRMWARE_VERSION < 3.50
flash[:error] = 'Ongeldige firmware'
exit
end

Klaar, kan me op geen enkele manier voorstellen dat een dergelijke aanpassing (required firmware) zo veel voet in de aarde kan hebben. Sterker nog, volgens mij wordt de required firmware afgevangen door de ps3 zelf, deze checked een flag/property van de game en onderneemt acties, de game start namelijk niet op zonder de juiste firmware!

Als de game hoe dan ook op 3.50 niet zou werken dan zou dat te wijten zijn aan bugs en dus hoe dan ook een probleem vormen, ongeacht of het iets met piraterij was (wat tevens in 3.42 al tegen gegaan is)....

Het is al helemaal ongeloofwaardig bij een game als GT5, de game is al zo vaak uitgesteld om rare redenen, en nu ineens is de "laatste" keer dat ze het doen te wijten aan piraterij...

Bah humbug
En dus als ik op mijn gehackte PS3 de string PS3_FIRMWARE_VERSION aanpas naar 3.50, dan zou de game werken?

In de praktijk wordt er (net zoals op de PSP) gebruik gemaakt van encryption keys om een spel te decrypten en uit te voeren. Vanaf firmware 3.42 zijn er nieuwe keys aan de firmware toegevoegd. Beschikt mijn PS3 (met oude firmware) niet over de juiste keys, dan is het niet mogelijk het spel te decrypten en uit te voeren.

http://www.maxconsole.net...ys-to-thwart-jailbreakers
Het is al helemaal ongeloofwaardig bij een game als GT5, de game is al zo vaak uitgesteld om rare redenen, en nu ineens is de "laatste" keer dat ze het doen te wijten aan piraterij...
Hoeveel keer is GT5 in de EU uitgesteld volgens jou dan? En om welke redenen zou dit gaan dan?

Voor de EU en de VS is 1 datum genoemd en dat was 3 november 2010. Alle andere waren geruchten en pre-order data's genoemd op websites.
Als je de reactie eens gelezen had dan had je ook geweten dat de firmware versie controle niet de grootste wijziging is, maar nu juist de gebruikte encryptie key's en deze zijn niet zomaar te achterhalen.
wow wat enorm slim van jou die oplossing, misschien moet je gaan solliciteren als beveiligingsexpert!
Een gekopieerde spel dat via de HDD geladen wordt, wat tot nu toe de enige manier is, kan vooralsnog niet groter zijn dan 4GB. En gezien het feit dat GT5, wat aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangenomen kan worden dat het meer dan 4GB aan data zal bevatten, op een enkele blu-ray geperst zal worden is het beslist niet aannemelijk, sterker nog ronduit belachelijk, dat piraterij verantwoordelijk is voor het uitstellen van GT5.
Die 4gig waar jij over spreekt moet wel 1 bestand zijn van 4gig aangezien fat32 dit niet neemt. Dus of er nu 2 of 200 bestanden 4gig innemen vormt geen probleem.

En dan nog is daar al een omweg voor gevonden om de 4gig+ grote files te versturen via ftp naar je ps3.
je loopt al weer wat achter, inmiddels is het mogelijk om ELK spel ongeacht de grootte te rippen.. (in iedergeval als je dus nog op 3.10 tot 3.41 zit)
Het probleem is gewoon dat dit niet meer goed komt.

De prijzen zijn tegenwoordig door al die kneuzen ingesteld op een normale prijs x3, want als iedereen normaal ze spelletje gekocht had waren PS3 prijzen ook gewoon €40,-

Mensen tonen door niet te betalen voor een spel gewoon geen respect voor de maker, wat dat betreft vind iedereen Steam een kut programma maar ze zijn gewoon super bezig.

Als nu alsnog iedereen ze spelletje gaat betalen zijn de prijzen nog steeds zo duur en maken de bedrijven alleen maar meer winst, lang leve alle downloadende fools.

Back on topic: Weinig aan toe te voegen, gewoon terecht dat ze hier meer gaan op acteren.

Om het hele verhaal even duidelijk te maken: Jij organiseert een LAN, kosten zijn bekend voor de aggregaat en dergelijke komt op €10.000, met sponsor geld kom jij op €6000 is een verlies van 4000 wat jij gaat door rekenen in kaartjes. Achteraf is er weinig belangstelling maar het is wel druk omdat er waarschijnlijk 100 van de 500 mensen zonder kaartje binnen zijn gekomen. Wie heb je hiermee: de organisator (of bijvoorbeeld dus de makers van de game)

Conclusie: Iedereen die niet betaald voor ze spullen is gewoon een @#%*&# mongool
Klok, klepel, etc.

Even wat feiten voor je: Gehackte spellen bestaan nu voor de PS3, bijzonder mondjes maat, met een maximum grote van 4GB. Ik vermoed dat GT5 daar ver bovenuit gaat komen, en dat ook op Blueray formaat. Volgens mij is dit ansich ook al een probleem als het om kopieren gaat.

Er is nog nooit concreet aangetoond, dat piraterij tot daadwerkelijke verliezen lijdt, een paar voorbeelden: Fifa 11 is nu al de best verkochte sportsgame ooit, Modern Warfare 2 en Starcraft 2 hebben ook bijzonder respectable verkoopcijfers geboekt.

Mensen die niet voor spullen betalen zullen daar wel redenen toe hebben:

Het huidige model deugt gewoon niet, demos zijn niet beschikbaar, je krijgt zeer beperkt waar voor je geld (games met een duur van 4-6 uur voor 60 euro vind ik schandalig).

Mensen die niet betalen voor hun spullen geven juist een signaal af, maatschappijen moeten met vernieuwende dingen komen, demos beschikbaar stellen, kwalitatief goede games leveren (niet alleen de beste graphics dus). En niet gewoon snel willen incashen, en deel 2 op de markt brengen als deel 1 pas net ontvangen is.

Jouw arguementen slaan als een penis op een pakje boter.
Ik maak het zelf mee, bij onze game clan betaald iedereen €5 per maand voor onderhoud aan de servers die wij hebben draaien. Dan zijn er 2 die niet willen betalen en de rest vind dat net zo raar als mij. Heeft niks met een statement te maken maar is gewoon de gierige nederlander zijn.

Jullie zijn allemaal aan het verdedigen dat niet betalen voor games niet perse slecht is en dan slaat juist helemaal nergens op. Leef jezelf nou eens in dat jij wat maakt en iedereen er gratis van profiteerd.

Het is dus gewoon onzin dat jullie het hacken verdedigen. Maar zoals ik al uitleg maakt het al niet meer uit, de prijzen zijn zo geworden en zullen niet meer terug gedraait worden. Het grote feit is gewoon als de producers denken dat hier geen geld meer uit te halen valt, dan kunnen ze 2 opties kiezen: 1- Hoe laten we mensen wel betalen; door bijvoorbeeld dit nieuwsbericht toe te passen en dus een nieuwe firmware te creren die dit tegenhoud of 2- We kappen er mee.

Uiteindelijk willen we banen en geld behouden dus zullen we altijd een oplossing zoeken om genoeg mensen te laten betalen. Maar kleine ontwikkelaars zullen verdwijnen zoals dat met alles zo een beetje gaat op het moment. Ik zag volgens mij laatst nog een nieuwsbericht voorbij komen over een nederlands ontwikkelaar die failliet was.

Leg jij die programmeurs maar uit waarom jij of andere mensen niet voor je/hun games betaald/betalen.

--Einde preek--
Als die 2, die niet willen betalen, weg gaan omdat ze moeten betalen wordt je clan dan slechter?

Dus heb je het dan moeilijker om te winnen? Zoja dan betalen ze in prestaties voor de clan ...

Ik ken een CS gamer.. die nooit 1 inkom ticket heeft betaalt voor een lanparty de rest van de groep betaalde het omdat hij nu eenmaal zo goed was.. dus hij betaalde feitelijk met zijn "prestatie" van te winnen zijn ticket.. (waardoor de clan dan weer prijzen won etc etc).


ik heb persoonlijk een 3.15 PS3 met "backup mogelijkheid" en ik zit snes te spelen..
en ik speel feitelijk enkel AC I & II op de console (waarvan ik beide de SE van heb..)
Omdat ik nu n iet meer moet opstaan voor het verwisselen van de game...

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 15 oktober 2010 14:10]

Misschien moet je eens naar andere (online) winkels gaan, de meeste nieuwe PS3 games zijn voor 40 euro makkelijk te krijgen...
Gewoon een kwestie van slechte planning door het projectteam en afstemming tussen directie en projectteam. Ontzettende stemmingmakerij om dan maar met een vingertje naar piraterij te wijzen...

[Reactie gewijzigd door DFKT op 15 oktober 2010 10:45]

Lijkt me ook gewoon slecht management. Vraag me af of de kosten van het niet op tijd aanleveren van een game aan een schijfjesbakker gaat opwegen tegen de gemiste inkomsten door piraterij.
Waarschijnlijk wel. En dat is dus gewoon goed management ;)
Die vraag is wel zijdelings relevant, maar niet het belangrijkste; Belangrijker is of de extra kosten opwegen tegen de eventuele gemiste inkomsten door piraterij, en of het verantwoord is om dat risico te lopen.
Piraterij (van een spel dat nog niet eens uit is...) is dus niet de oorzaak, maar Sony die aanpassingen doet aan de firmware. Daar zitten nog veel meer updates bij... Piraterij is dus maar een deel van de reden dat Sony de firmware aanpast...

Maargoed, deze kop doet het natuurlijk beter dan "firmware upgrade oorzaak van uitstel GT5"

Oeps, die net dat het tussen aanhalingstekens staat...

[Reactie gewijzigd door shakedown op 15 oktober 2010 10:47]

"Piraterij" slaat in dit geval niet op piraterij van GT5, maar op Playstation 3 brede piraterij.
Ofwel Piraterij -> firmware 3.50 -> uitstel GT5 De titel klopt dus wel degelijk.
Wat een bullshit zeg. Piraterij op de PS3 is bijna non-existent, zelfs al weten de hackers een omweg te vinden sluist Sony er vrij vlug een fix overheen. Ze hebben het geen kans gegeven om te groeien dus waarom zouden ze er in hemelsnaam een game voor uitstellen :')
uhh.. denk dat je toch een berichtje over PS3Jailbreak (methode) hebt gemist..... als je niet update kun je een illegale versie van elk spel dat tot voor kort uitkwam spelen.
Tuurlijk zullen de meeste mensen gewoon netjes hun firmware updaten, maar er is toch een grote groep die dat niet doet (maar van die groep zijn er ook een boel die graag GT5 willen spelen, en nu dus geforceerd worden om toch de laatste FW te laden willen ze het spel kunnen spelen)..
Je kunt niet gewoon patchen :p De game moet door de 3.50 sdk gecompiled worden :p
Vandaar de uitstel omdat deze al reeds met 3.42 gecompiled was :p
nee, niet 3.42, maar 3.41... 3.42 zou ook al voldoende zijn geweest aangezien met firmware ook al de betreffende exploit niet meer werkte..
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True