Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Bij de lancering van Windows Phone 7 brengt Electronic Arts vier games voor het nieuwe mobiele platform van Microsoft op de markt. De uitgever start met de klassiekers Need For Speed: Undercover, The Sims 3, Monopoly en Tetris.

Electronic Arts gaat Windows Phone 7 ondersteunen. De uitgever brengt op 21 oktober, tegelijk met de lancering van het nieuwe mobiele OS van Microsoft, vier games op de markt. De Mobile Division van EA baseert de WP7-games waarschijnlijk op de bestaande versies voor de iPhone. Voor Windows Phone 7 heeft EA ondersteuning voor Micosofts Xbox Live toegevoegd. Dat wil zeggen dat spelers Achievements kunnen halen en dat de score in online-leaderboards is terug te zien. Spelers kunnen bovendien communiceren met andere gebruikers van Xbox Live, op WP7, Games for Windows Live en Xbox 360.

EA start behoudend, door te kiezen voor vier bekende games. De uitgever kiest bovendien voor oude games. Zo is van Need For Speed: Undercover en The Sims 3 al een nieuwere versie beschikbaar voor andere mobiele platforms, in de vorm van Need for Speed Shift en The Sims 3: Ambitions. De multiplayeropties van de games zijn beperkt. Zo is live multiplayer spelen tegen andere spelers met Windows Phone 7 niet mogelijk, omdat het mobiele OS voorlopig alleen asynchrone turn-based gameplay ondersteunt. Microsoft werkt aan realtime-multiplayer, maar die optie is bij de lancering van het OS nog niet beschikbaar.

Need for Speed Undercover op Windows Phone 7 Need for Speed Undercover op Windows Phone 7 Need for Speed Undercover op Windows Phone 7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

NFS: Undercover ziet er wel echt netjes uit !

Wat ik mij echter afvraag bij games voor WP7 is dat ontwikkelaars ontwikkelen naar de minimum eisen van MS. Hoe worden fabrikanten beloond die een betere GPU dan de minimum eis in hun toestel zetten?

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 15 oktober 2010 10:19]

Wat ik heel erg mis is de NFS: Porche Challenge een van de leukste Need For Speed titels die ik ooit gespeeld heb. Juist omdat je met de hele Porche line up kan spelen en de graphics voor die tijd er echt goed uitzagen. Als EA die versie nu eens port naar de mobile telefoon dan zou ik waarschijnlijk zelfs nog overwegen om een Windows Phone 7 telefoon uit te proberen gewoon om die game te kunnen spelen. :)

Hoe dat werkt voor de ontwikkelaars die een betere GPU in een telefoon steken? De graphics engines zijn vaak makkelijk instaat om veel meer te doen dan de minimale GPU kan. Omdat we over een standaard API spreken, is het voor de ontwikkelaars heel erg goed mogelijk om simpel weg door middel van settings bepaalde calls wel of niet te maken, en dus de graphics wel of niet mooier er uit te laten zien.
Net als bij een PC kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een hogere resolutie te gebruiken wat dus meer pixels is en dus meer werk voor de GPU. Ook kun je veel al dingen zo als lighting, shadows en reflections aanpassen, de verandering is eigenlijk altijd gelijk. In plaats van een enkele pass om de pixel kleur te berekenen kun je er meerdere uitvoeren steeds met een beetje extra informatie die ook betrekking heeft op de kleur van deze pixel.

Je moet het zo zien, een schaduw is zwart, mar als er een licht in de buurt is dan kon de schaduw nog wel eens wat minder zwart zijn en iets meer grijs, en als de ondergrond nu strak wit is dan zal dat een andere kleur schaduw opleveren dan wanneer de ondergrond donker groen is, en natuurlijk hebben ook de kleuren van de pixels naast deze pixel betrekking op deze pixel dus ook dat moeten we in overweging nemen, en als we dat doen dan moeten we eigenlijk ook de kleur van de lamp mee nemen en, en, en... over het algemeen kan een grafisch engine heel veel van dat soort dingen gewoon berekenen en is de enige beperking de mogelijkheden die de GPU en CPU bieden om dit ook echt te doen. Met als resultaat dat een game vaak een basic setting heeft maar ook een zeer zware grafische setting die alleen met een echt krachtige GPU berekend kan worden. Voor een ontwikkelaar is het veel makkelijker om een engine te maken die de echt krachtige GPU zeer zwaar belast en dan gewoon delen van de berekening weg te laten dan een hele simpele engine te bouwen die net aan de minimale GPU mogelijkheden gebruikt en dan maar steeds extra dingen er tussen moeten duwen om van een betere GPU gebruik te kunnen maken.

Als je kijkt naar een game als GTA dan zie je bijvoorbeeld wat ik bedoel er waren toen de game uitkwam geen GPU's op de markt die het beest op maximale settings konden temmen, althans niet echt misschien net aan maar je kon voelen dat het systeem erg hard aan het werk was omdat er toch zo af en toe wat haperde. Nu kun je zeker met een multi GPU setup alles gewoon op de zwaarste settings zetten de de PC draait de game net zo makkelijk als wanner je notepad opstart. Met dit soort teelfoon games is het echt niet anders de grafische engine kan veel meer dan je nu ziet alleen de GPU's in de telefoons kunnen dat nog niet.
Ik hoop dat ze juist niet worden beloond. Dit omdat zulke dingen ervoor zorgt dat ontwikkelaar moeten innoveren qua gameplay! Wel leuk hoor de games op de telefoons maar de graphics blijven ze maar verbeteren terwijl er maar heel HEEEEEL weinig games zijn die qua gameplay en spelervaring zich kunnen meten met de andere handheld consoles (DS en PSP)
Beetje kortzichtig, al zit er een kern van waarheid in.
Waarom mogen mensen met een snellere gpu of cpu niet genieten van een sprite extra hier en daar en wat extra effecten? Dat hoeft niet gelijk ten koste te gaan va de gameplay. Dat gebeurd op de pc ook niet, zolang je de instellingen zelf goed zet kan je zelfs op een 2 jaar oude kaart nieuwe games goed spelen.
Beetje jammer om alle mensen met betere hardware links te laten liggen, zolang dit niet ten koste van de gameplay gaat natuurlijk.
sorry hoor, maar spelervaring op de PSP?

Ik ben geen hater want ik heb er zelf een, maar je kunt onmogelijk zeggen dat de PSP innovatie op vlak van gameplay heeft teweeg gebracht: dezelfde buttons werden gebruikt als op de gewone PlayStation, waardoor het resultaat dus was dat je op de PSP enkel kopieŽn hebt gekregen van de console-versie van de games, welliswaar met immens veel slechtere graphics, AI en algeheel level-design.

Af en toe duikt er dan wel een uitzondering op zoals patapon, maar in het algemeen heeft de PSP qua unieke, innovatieve of leuke gameplay erg weinig te bieden.

Je hebt wel gelijk dat de standaardisatie ervoor kan zorgen dat developers zich niet blindstaren op de graphics-wedloop, maar dat dit automatisch gameplay-verbetering meebrengt betwijfel ik nog wat.

Laten we dus maar afwachten :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 oktober 2010 10:46]

het hele idee van microsoft is om juist minder verschillende hardware te hebben en een baseline waaraan ALLE toestellen voldoen, zodanig dat juist alle software op alle toestellen kan werken. De situatie die jij schetst is dan ook collateral damage van standaardisatie
NFS: Undercover vind ik er net afgrijselijk uitzien. Heb je enkel naar de thumbnails gekeken misschien?
Mijn eerste reactie ook, heb zelf NFS:shift draaien op me (android) toestel en dat is toch echt mooier.

edit:
Moet eerlijk zeggen dat het op het toestel er beter uit ziet dan op een computer scherm (doordat er waarschijnlijk 2x zo veel pixels per inch op de telefoon aanwezig zijn en de kartels dus veel minder zichtbaar dan op de screenshots). Dit geld natuurlijk ook voor de screens van WiMo maar dan nog is er duidelijk verschil te zien.

http://picasaweb.google.n...efoon#5528188568554100994
http://picasaweb.google.n...efoon#5528188572385701522

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2010 11:18]

Klopt, maar je kunt dus ook communiceren met xbox live en games for Windows live - vrienden? Uh, hoe ?
Wat ik dan weer raar vind is dat de processor keuzes (QSD8250) voor de Windows 7 phones van dit moment niet maximale GPU prestaties leveren. Iedereen weet inmiddels dat de Galaxy's uitblinkt in het berekenen van (90 miljoen triangles per seconde, waar de concurrentie’s second best binnen komt op de helft van dit aantal) en dat is met de nieuwe 8255 chip.

Als je inzet op gameplay kom dan ook direct met een lijn telefoons die hierin uitblinken. Maargoed ik ken de hardware prijzen voorraden etc dan weer niet.
en wat erg jammer is is dat Samsung in zijn WP7 ook een snapdragon gebruikt ipv de hummingbird. Waarschijnlijk omdat MS de Snapdragon-drivers opgenomen heeft in de basis, voor de Hummingbird zou Samsung zelf zjn drivers moeten schrijven...
voor de Hummingbird zou Samsung zelf zjn drivers moeten schrijven...
Alsof ze dat niet kunnen, het is een chip door hun ontwikkeld (in samenwerking met een bedrijfje wat daarna door Apple is overgenomen) dan lijkt een driver er voor maken peanuts ;) Lijkt me op termijn toch echt wel beter om je eigen chips te verkopen dan die van je concurrent...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2010 11:20]

De keuze wordt gedaan door de verschillende producenten.
Niet door MS.

Maar het is inderdaad vreemd dat er betere hardware is en ze vervolgens grijpen naar de mindere.

Zal denk ik te maken hebben met de prijs en de productiehoeveelheid.
Had ik ook gehoopt, maar daar zal wel een goede reden voor zijn.
Denk aan time to market, driver optimalisatie, Qualcomm kan niet genoeg gen2 snapdragon leveren etc etc..
Wat wel opvallend is hoe lovend iedereen is over de soepele en snelle performance van WP7 met de snapdragon gen1. Software optimalisatie doet blijkbaar heel veel.
Hee, nu ik dit zo lees. Hoe zat het nou met native code??

Is EA een partner ofzo dat ze gewoon native code kunnen gebruiken? Of moet ik geloven dat alles in C# is geschreven mbv XNA ??

Klinkt een beetje als oneerlijk?
Dat moet jij geloven ja ;)

Maar zo moeilijk is dat ook niet hoor. Ik heb overigens mooiere games dan Shift gezien op basis van XNA.

In tegenstelling tot wat velen denken is XNA echt geen kiddie SDK, maar het abstraheerd gewoon een hoop complexe zaken weg, waar je normaal rekening mee moet houden met normale DirectX development.
Beide is mogelijk.
Sommige partners mogen native code gebruiken.
Maar het kan ook in C# en XNA geschreven zijn. Daar is XNA voor bedoeld.
Heb je daar een bron voor?
Ik zie niks over native code in dit artikel.
Waarom zouden ze niet gewoon XNA gebruiken ? zie niet in waarom dat zo raar is....
Ik vind het toch enigszins vreemd dat ze voor zo'n oude NFS versie gaan :?
NFS shift is toch al lang uit en de nieuwe hot pursuit komt er bijna aan..
Een rare keuze

@grol4
ben je zeker dat je Underground bedoelt ipv undercover?
btw, ik draai shift erg vlot op mijn sgs. Een erg goed spel!

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 15 oktober 2010 10:50]

Shift is minder populair en Underground wordt nog steeds verkocht aldus een ea-dude op een review. Dat het niet HP2 is komt misschien omdat die nog niet uit is, dus die kunnen ze nog opnieuw maken.

edit: natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door grol4 op 15 oktober 2010 17:36]

Dat het niet HP2 is
HP2? De volgende NFS heet Hot Pursuit, niet Hot Pursuit 2.

HP is een remake van de gelijknamige PC en PS1-titel, en heeft weinig te maken met HP2 die eerder voor Xbox en PS2 verscheen.
Leuk die prachtige games, maar op de iPhone zijn het de "simpele" games die het doen.
Gewoon even voor tussendoor.

De meeste mensen hebben zo'n apparaat omdat het mooi is, het populair is en vooral om mee te bellen en sms-en.

Het is dus vooral marketing dat er deze games verschijnen.
En toch is het al heel lang gelden dat ik mijn telefoon slechts gebruikte om te bellen en te smsen. Ik denk toch echt dat ik er meer mee internet, apps gebruik en op game dan dat ik ermee bel en sms. Maar er zullen vast nog mensen zijn die wel alleen bellen en smsen, maar ik zie ze toch steeds minder, zeker naar mate meer mensen met zo'n smartphone rondlopen.

Wel ben ik met je eens dat de simpele games vaak erg verslavend zijn en dit gewoon voor de gave ervaring goed is. Maar ik denk ook dat dat verschil in smaak is.

[Reactie gewijzigd door IntoDevel op 15 oktober 2010 12:38]

Tetris komt ook in het bericht voor, vrij simpel en verslavend als je het mij vraagt, ware het niet dat EA de game verprutst heeft.
Denk als Windows Phone 7 een succes wil worden, dat het game terrein een mooie is om zich te doen onderscheiden van in ieder geval Android en Symbian. IOS is wel al gevorderd in game ondersteuning.
Op mijn Ipod touch heb ik beide versies van Need For Speed staan en ik vind de eerste versie het leukst om te spelen, dus ik snap de keuze wel, nieuwer is niet altijd beter.
Deze 4 games zijn recent ook gebracht op Windows Mobile 6.5... En wat ik op het eerste ogenblik zie is het precies hetzelfde.
Maar dan minus de xbox live integratie
ik begrijp dat windows phone 7 zich erg op gamen richt. Best wel een afknapper voor mij. Zit al erg lang op WP7 te wachten. Als ik 'mobiel' wil gamen neem ik toch een PSP of DS.

Dat ze eerst maar eens een fatsoenlijk marketplace community creŽren ipv dat spelletjes geneuzel
Wat bedoel je met fatsoenlijke marketplace community? Staan nu al veel apps in de marketplace die geen games zijn.
3rd party ontwikkelaars gaan het platform maken of breken.

Zeker voor de Xbox gebruikers is het natuurlijk erg fijn, de integratie met mobiel. Tevens achievements halen met mobile games is erg leuk!

Was nooit erg onder de indruk van WP7, maar sinds de toestellen zijn getoond en er steeds meer informatie beschikbaar komt draai ik beetje bij beetje bij. Ben nu nog een Android gebruiker... ik sluit niets uit voor een nieuw toestel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True