Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Submitter: himlims_

Een producent van Gran Turismo 5 heeft verklaard dat de in januari 2010 getoonde 'data logging'-feature voor het spel binnenkort beschikbaar is voor consumenten. Op welke termijn dat zal zijn, maakte de producer niet bekend.

"De Data Logger voor Gran Turismo 5 stelt de consument in staat om data uit de echte wereld op te slaan met een usb-stick, om deze data daarna te visualiseren in Gran Turismo 5", legde Gran Turismo-producer Taku Imasaki uit aan GT Channel. Gamers zouden ook de data van bijvoorbeeld Formule 1-coureurs of toonaangevende drifters van over de hele wereld in hun game kunnen laden.

De Data Logger combineert data van de auto zelf met de op basis van gps bepaalde locatie van de auto, en vertaalt dat naar het spel, zoals in dit Japanse filmpje wordt gedemonstreerd. Imasaki doet in zijn interview geloven dat consumenten de ritten die zij met hun eigen auto hebben gemaakt, kunnen laden in Gran Turismo 5, maar tot nu toe zijn er alleen Data Logger-videos te zien die zijn gemaakt op circuits die al in het spel zaten. Of de Data Logger ook een niet in het spel zittende omgeving kan genereren, bijvoorbeeld op basis van Google Streetview, is niet bekend.

De Data Logger verscheen na ruim een jaar radiostilte bij de presentatie van de Scion FR-S/Toyota 86. Toyota en Sony Computer Entertainment werken samen aan de feature, die volgens Imasaki 'binnenkort' beschikbaar is voor consumenten. GT Planet verwacht dat er rond de introductie van de Scion FR-S/Toyota 86 in 2012 meer informatie over de Data Logger bekend wordt. Eerder maakte Sony al bekend dat de Scion FR-S/Toyota 86 als dlc beschikbaar zal zijn voor Gran Turismo 5.

Video uit 2010 met de Data Logger in actie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Een leuke feature, maar ik denk dat het gebruik er van vrij laag zal zijn. De gewone consument gebruikt het niet en de echte fanatieke trackrijder die dit soort apparatuur heeft speelt geen Gran Turismo om dat er realistischere spelen zijn (iRacing enzo).

Ook houd de bestuurder in GT5 het stuur vreemd vast (positie duim). Hij lijkt mij zo niet veel grip te hebben. Kijk ook hoe de echte bestuurder het vast houd, veel beter. Ik denk dat in het echt het stuur je zo weg schiet in een scherpe bocht met flink wat snelheid.
het gebruik zal eerder afhangen van de prijs ;-). Sowieso is iRacing een pc spel, daar zijn mensen die een rig hebben staan voor hun ps3 niets mee. Als ik het goed begrijp, maakt dit gt5 iets realistischer.

En over die duim, het was me nog niet opgevallen :p, lijkt me idd een lastige manier, ik houd het weliswaar op een glitch voorlopig :p. Als je die duim namelijk iets lager houd, zit ie perfect op het stuur.

[Reactie gewijzigd door white modder op 6 december 2011 11:54]

Duim op het stuur is wel de aanbevolen houding voor normaal gebruik volgens autorij-instructie.nl:

De vingers houd je om de stuurrand, maar de duimen houd je op de stuurrand. Dit is de meest ideale en meest veilige positie om in te kunnen grijpen in situaties als: stuurcorrecties bij plotselinge gladheid, slippen van de auto, een klapband, plotselinge uitwijkmanoeuvres etc.

De echte racer riskeert gebroken duimen terwijl hij daardoor wel meer kracht op het stuur kan zetten.
Goed de gemiddelde consument zal dit niet direct zelf gaan toepassen. Sony zat dit ook voornamelijk als promotie/commercieel oogpunt gaan aanbieden.

Denk bijv; dat jij de digitale track-time (ghost) van de stig op topgear track kunt downloaden (tegen betaling??) en zo een echte uitdaging hebt.

Of Jeff op een daytona track etc. etc.

release met kerstmis?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 6 december 2011 11:11]

Ik denk dat je het moet zien als een soort 'motion capture' voor GT. Voor consumenten zal het niet direct interessant zijn, maar het stelt GT beter in staat om mooie demofilmpjes te maken die dichter bij de werkelijkheid liggen en realistischer aanvoelen. Daarnaast kan je (zoals himlims ook al aangaf) leuke ghost cars toevoegen aan het spel van bekende mensen die het circuit daadwerkelijk gereden hebben.
Ik denk dat daar het doel van deze technologie eerder ligt dan dat je als consument rondjes gaat rijden om jezelf daarna in GT terug te zien.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 6 december 2011 11:19]

Naja leuk om voor een uitbater van de nordschleiffe of tt assen in te zetten als promotie middel op trackdagen. Dat je dan rond mag rijden in je eigen of huur auto kastje erin proppen en dan thuis je track kan bekijken. Kleine groep misschien maar toch wel een groep die geld uit wil geven over het algemeen ( trackrijders )
De feature klinkt leuk, maar snap niet dat ze voor dat kleine groepje mensen er zoveel tijd insteken. Naar mijn gevoel zal je ten eerste op 1 van de circuits moeten rijden wat al niet voor veel mensen is weggelegt, ten tweede zal je dus een auto moeten hebben met deze feature (al zou dit nog kunnen met een klein apparaatje). 2 factoren waar men denk ik niet zo snel wat mee doet, het leek mij veel logischer om meer te doen waar het gros van de mensen wat aan heeft of rare aandoeningen fixen die de game nog steeds bevat zoals de enorm lelijke schaduwen wanneer er spraken is van rook of andere sfx (al weet ik niet of dit misschien is aangepakt in de laatste major update)
Die schaduwen zijn nog steeds niet bepaald opgelost.
De opmerking over de duim ligt denk ik meer aan hoe je het zelf fijn vind, ik rijdt zover ik weet ook met me duim omhoog, zowel in gt5 als in het echt.
Verder vind ik de data logger ontwikkeling super, niet veel toegevoegde waarde voor de meeste mensen maar als ik de kans had zou ik er gebruik van maken.
Het ligt allemaal aan de prijs.

Er zijn genoeg fanaten die regelmatig met hun auto of motor op de Nordschleife te vinden zijn. (en dat kan iedereen)
Daarnaast zijn er ook genoeg die gewoon een circuitdagje boeken.

Als je dan voor 5 tientjes je GPS data op de PS3 tevoorschijn kan toveren dan lijkt het me best aantrekkelijk.
(Een circuitdagje kost je stukken meer aan brandstof en rubber.)

[Reactie gewijzigd door yzf1kr op 6 december 2011 11:36]

Veel toffer is andersom: eerst je rondje helemaal perfect in GT5 rijden en dan door die data jouw auto laten besturen.

Wellicht icm. de Google Driverless Car.
Helaas is grip virtueel simpelweg aan te passen, maar in het echt niet. Dat wil zeggen dat je virtueel altijd de grip hetzelfde kan houden als de echte race. Andersom is wel even wat lastiger. De tijd die je in GT5 neergezet hebt is misschien wel helemaal niet mogelijk met de omstandigheden op het real world circuit!
Interessant om te zien dat de normaal gesproken indrukwekkende beelden van GT5 als je ze naast gewone camerabeelden ziet ineens een stuk minder realistisch overkomen.
Geen meerwaarde...
Ten eerste: Hoe vaak komt een GT5 speler op een circuit?
Ten tweede: En als hij daar al komt, dan gaat hij niet autorijden omdat dat veel te duur is.
Het is een leuk idee (concept) maar er zit naar mijn mening niet veel meerwaarde in. Het is een trucje volgens mij om weer wat aandacht weg te kapen van (de nr. 1 racing sim op dit moment) Forza Motorsport 4... slechte methode.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True