Door , , 248 reacties

Als we terugdenken aan vorige Gran Turismo-edities, zijn we in gedachten weer terug op Apricot Hill. In onze donkergele race-auto - we weten na al die jaren niet exact meer welke het precies was - scheurden we een uur of twee lang over het Gran Turismo-circuit, op weg naar een overwinning in een Endurance-race. We denken aan ellenlange gevechten tegen de tijd, op weg naar een nieuwe licentie. Maar we denken ook aan wachten. Heel lang wachten op Gran Turismo 5, dat vorige week, na zes jaar in ontwikkeling te zijn geweest, eindelijk op de markt verscheen.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Gran Turismo 5

Onze eerste indruk van de game was vorige week vrij positief. De omvang van het spel, met zijn vele racedisciplines en meer dan duizend auto's, leek nauwelijks te bevatten en we vermaakten ons een dag lang prima met Sony's racegame. Ook vonden we de graphics goed. We waren echter vooral te spreken over het feit dat Gran Turismo 5, in tegenstelling tot Prologue, weer een echte racegame is. Prologue was een optocht van mooi uitziende auto's en Gran Turismo 5 draait weer wat meer om het racen. Een prima ontwikkeling, zo oordeelden we vorige week.

We zijn inmiddels een week later en een stuk gevorderd in de game, met name in A-Spec, oftewel: het zelf rijden. Laten we daarom ook maar direct afrekenen met B-Spec; vorige week riepen we nog gekscherend dat het een ideale spelmodus is als je tussendoor even een broodje wilt smeren of iets dergelijks, terwijl de AI een race voor je rijdt. Realistischer commentaar: B-Spec is saai. Je moet wel een enorme Gran Turismo die-hard zijn, wil je de moeite nemen te kijken naar een coureur die voor je werkt. Daar zit op zich nog iets van diepgang in, want je dient je coureur wel zelf aan te nemen en je kunt daarbij kijken naar verschillende kwaliteiten, maar de races zijn saaier dan saai. Het had geholpen als je de mogelijkheid zou hebben de race versneld te simuleren, maar je dient helaas elke race volledig uit te zitten. Dat hebben we volgehouden tot onze B-Spec-coureur op level 4 was, daarna waren we er echt klaar mee.

*Parameters veranderen

Datzelfde geldt voor de Track Editor, die je buiten de hoofdmodus om in het hoofdmenu van het spel vindt. Het idee is leuk en zou een goede toevoeging aan Gran Turismo kunnen zijn, maar het valt in de praktijk tegen. De editor biedt je niet meer dan de mogelijkheid om een standaardcircuit aan te passen door parameters te veranderen. Je kunt de breedte van de baan instellen, net als het weer, en aangeven hoe lastig of eenvoudig een sector moet zijn, met scherpere of minder scherpe bochten. Aan de hand van die informatie genereert Gran Turismo 5 dan een baan. De willekeurig gegenereerde banen zullen steeds net ietsje anders zijn, maar ze zullen wel allemaal enorm op elkaar lijken. Dit is dan ook niet wat wij willen zien als we denken aan wat een track editor zou moeten kunnen doen.

Populaire gebruikersreview