×

Gran Turismo 5 - Eerste indruk

Door , 189 reacties

Een echte Gran Turismo-game

"Gran Turismo 5 is een erg moeilijke game." Het PR-bureau dat ervoor moet zorgen dat Sony's langverwachte racegame wordt opgepikt door de media doelt met deze uitspraak niet op de moeilijkheidsgraad, maar op de releaseproblemen van de titel. Door de alsmaar veranderende releasedatum konden we bij Tweakers.net niet tijdig worden voorzien van een reviewversie; de game zou pas op de releasedag zelf beschikbaar zijn. Daar sta je dan, met je actuele nieuwssite. Op de review zullen jullie nog een weekje moeten wachten, maar om ervoor te zorgen dat je niet verstoken blijft van Gran Turismo 5-content, geven we bij deze vast onze eerste indrukken.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Bij het schrijven van deze 'preview' zijn we een dagje op weg en hebben we ons in A-Spec ontwikkeld tot een coureur van level 10, terwijl we in B-Spec op level 3 zitten. Onze garage bestaat uit iets meer dan tien auto's, we beschikken over twee licenties en met de online lounge hebben we nog niets gedaan. Sorry, gaat het iets te snel? Laten we dan maar bij het begin beginnen, bijvoorbeeld bij wat we vooraf al wisten over Gran Turismo.

"When they said they wanted to do 500 cars, I said make it a thousand!", aldus Sony Computer Entertainment 'Vice-President of Add More Awesome' Kevin Butler in de Gran Turismo 5-reclame, die we ter informatie en vermaak hieronder hebben geplaatst. Het stond al een eeuw vast dat Gran Turismo 5 inderdaad een wagonlading aan auto's zou gaan bevatten, en inderdaad: het zijn er meer dan duizend stuks geworden, waarbij vrijwel elk gangbaar automerk is vertegenwoordigd. Ook wisten we al dat Top Gear een rol zou spelen, dat de online mogelijkheden belangrijker zouden worden en dat het spel zou worden voorzien van een schademodel. Oh ja, voor we het vergeten: het is, op het voorproefje Gran Turismo 5: Prologue na, ook de eerste Gran Turismo-game op de PlayStation 3.

Daarnaast is Gran Turismo 5, zo weten we inmiddels ook zeker, een Gran Turismo-game volgens de wetten van GT-mastermind Kazunori Yamauchi. Verwacht dus een game die voor wat de opbouw betreft kan worden vergeleken met elke vorige Gran Turismo-game. Zo werk je jezelf als coureur in de A-Spec-modus langzaam omhoog, verdien je credits om nieuwe auto's te kopen en verdien je licenties om 'hogere' races te rijden. Daarnaast speel je in B-Spec de baas over coureurs die voor jou racen terwijl je de rol van teambaas vervult. Ben je meer van het directe werk, dan is de Arcade Modus ook nog gewoon aanwezig. Kortom: er is vooral veel bekend materiaal onder de zon.

Gran Turismo 5 13 januari 2011
Gran Turismo 5 3 december 2010

*