Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Het langverwachte Gran Turismo 5 verschijnt in de VS op 2 november, zo heeft Sony op zijn E3-persconferentie bekendgemaakt. Tijdens diezelfde persconferentie kondigde EA een special edition van Medal of Honor voor de PS3 aan.

Hoewel op de E3 bekend werd dat Amerikaanse gamers vanaf 2 november met Gran Turismo 5 aan de slag kunnen, werd een Europese datum niet genoemd. In februari zei de ceo van Sony Computer Entertainment Portugal, James Armstrong, dat GT5 mogelijk dit najaar naar Europa komt, maar het is onbekend of dat echt gaat gebeuren.

Gran Turismo 5 is al jaren in ontwikkeling; al in 2008 werd een soort betaald voorproefje, de GT5 Prologue, uitgegeven. Sony maakte tijdens zijn persconferentie ook bekend dat Gran Turismo 5 ondersteuning voor 3d-effecten zal hebben.

Electronic Arts onthulde op de Sony-persconferentie een special edition van Medal of Honor. Dit nieuwste deel in de bekende oorlogsshooterreeks, zonder subtitel, moet in oktober uitkomen voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360. De special edition, die naast de nieuwe game een 'geremasterde' versie van het originele Medal of Honor: Frontline bevat, is echter voorbehouden aan PlayStation 3-bezitters.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Dan mag toch iemand me eens uitleggen waarom er verschil zou moeten zitten tussen VS en Europa, in ieder geval de reden dat er voor Amerika wel een datum genoemd wordt en voor de EU niet. Zal ongetwijfeld iets met afzetmarkten te maken hebben :)
Het probleen van europese versie`s zijn natuurlijk de verschillende talen. Engels (haha), Frans, Duits, Spaans. Ook zullen er wel weer commissie`s zijn die het spel moeten keuren wat natuurlijk ook voor oponthoud kan zorgen.

Ben in ieder geval blij dat er nu eindelijk eens een datum genoemd wordt. Hoewel we natuurlijk niet raar moeten opkijken als deze datum niet gehaald wordt.

Ik ga deze game in ieder geval niet kopen bij de release. Ik vind het absurd dat we zo lang en vaak in de maling zijn genomen met deze game en pas er dus voor om de ontwikkelaars te belonen met het betalen van de volle mep voor deze game. Ik wil hem echt heel graag maar ik ga wachten tot hij een stuk goedkoper aangeboden wordt.
Hoe vaak is er al niet een datum genoemd :?
Het spel zou eind vorig jaar al gereleased worden. Daarna voor de zomer 2010. Nu November 2010.
Wordt de release nůg langer uitgesteld, dan hoop ik dat de verantwoordelijke koppen gaan rollen. Straks wordt het spel pas over een paar jaar gereleased (of nooit) en is het too-little, too-late.
Leuk dat ze steeds nieuwe features in het spel stoppen, maar hebben ze daar niet updates en nieuwe versies voor :?
En hoeveel moet het spel kosten als het eenmaal in de winkel ligt? Ze willen toch wel winst maken???
vlgs mij is er door Polyphony echt 1x een datum genoemd,
al die ander data zijn door ons zelf verzonnen. ;)
Ik heb liever dat ze het spel echt af maken dan dat je nog jaren updates uit zit te voeren en het spel niet lekker werkt/vastloopt.
Voor goede kwaliteit staat een goede prijs.
Laten we de reviews afwachten en daaruit concluderen of de prijs kwaliteit verhouding klopt.
Het filmpje ziet er wel gelikt uit trouwens.
dat we nog geen datum hebben van EU is denk ik

1. misschien omdat het spel nu alleen in het Engels is en nog helemaal moet worden vertaald

2. en de VS mag dat niet doen want als ze dat doen zetten ze misschien de mensen die het spel vertalen onder druk

3. de EU kent zijn klanten beter dan de VS er moeten misschien wel meer dingen dan alleen de talen enzo. ze moeten ook de pakket klaar maken wat ze gaan leveren zoals ilite edition of platinum enz... bij de games van nu is dat heel normaal verschillende uitbreiding pakketten

[Reactie gewijzigd door LIL_FIP op 16 juni 2010 13:28]

Yup, we worden al jaren afgezet, hier in Europa :+
belachelijk eigenlijk, omdat EU zeker niet onder doet voor VS als gaat om sales/omzetten
Sterker nog, Sony verdient meer in Europa dan de VS, de verkopen liggen hoger en ook het aantal PS3 bezitters. Verder liggen alle prijzen in EUR en GBP gelijk aan de USD, welke minder waard is.

Breng GT5 maar eerder in Europa uit dan Amerika wat mij betreft. Of geef ons een versie met meer Europese auto's erin. Amerikanen vinden een auto die niet 1op3 rijdt een tiny little car.

[Reactie gewijzigd door Dani86 op 16 juni 2010 13:01]

Het zou ntuurlijk kunnen zijn dat Sony zijn aandeel in de VS wil vergroten door GT5 vlak voor de feestdagen uit te geven. Als men in eerste instantie had overwogen om voor de kerstdagen een XBox kado te geven, maar de kids nu zeuren om GT5 (PS3 only), dat men de overstap zou kunnen maken naar de aanschaf van een PS3.

Marketingtechnisch gezien niet zo'n gekke stap.

Echter, bovenstaande zou natuurlijk ook voor de EU kunnen gelden ;)
downloaden?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 16 juni 2010 17:24]

geen issue voor de ps3 he, die is (nog steeds) niet gekraakt.
Thanksgiving day is de reden.

Bij een Amerikaanse firma waarvoor ik werkte werd rond November alles op alles gezet omdat we in die periode een van de grote omzetten van het jaar konden draaien door thanksgiving... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 juni 2010 22:08]

Zag ik nou schade aan een auto in die trailer? Zijn ze eindelijk overstag bij GT5?
Ja, volgens mij knalde er een deur uit...
Er is schade, maar veel beperkter dan bij andere spellen.
Whaha Gran Turismo was ik al helemaal vergeten... Ben er wel een beetje overheen zo langzaam aan... Heb er in elk geval geen grote verwachtingen meer van nu het allemaal zolang duurt. Zal wel veranderen als het dan uiteindelijk uitkomt (al heb ik de hoop daarop sowieso al opgegeven).

Naar mijn mening gaat het geen hit meer worden. Maar goed, het blijft Gran Turismo, dus je weet nooit.
Ach een hit zal het vast wel worden, maar inderdaad de verwachtingen zijn compleet weg.
Ondertussen is het min of meer een 'gewoon' race spelletje geworden en Vapor Ware van de eerste plank bij Sony. Jammer, want het was ooit voor mij dť reden om een PS3 te kopen.

Persoonlijk vond ik GT5 prologue enorm tegenvallen... duidelijk een product dat destijds nog in beta stadium verkeerde.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 16 juni 2010 10:19]

Om exact dezelfde reden heb ik destijds de PS3 aangeschaft.
GT4 had ik op de PS2 al redelijk grijs gespeeld, dus tijd voor een nieuwe veelbelovende variant. Nu wacht ik echter al zo lang op GT5, dat de lol er voor al wel ver vanaf is. Zelfs GT5 Prologue al helemaal uit gespeeld dat ook daar de lol vanaf is.

Niet geheel verrassend blijft Polyphony maar extra's in de game proppen, terwijl ik echt niet zit te wachten op een baan editor of 3D beelden.. ik wil gewoon racen.

Kortom, het wordt tijd dat die game nu gewoon eens uitkomt.
GT5 is een totaal ander spel vergeleken met Prologue, ook onder de cover. De physics zijn verbeterd/veranderd/geoptimaliseerd. De AI is _sterk_ verbeterd. Weer-model toegevoegd, dag/nacht-model. Schade-model toegevoegd. Rally/NASCAR toegevoegd. Crash-model sterk verbeterd. Ook updates qua graphics en natuurlijk veel meer banen/auto's (950 geloof ik).

Het laatste jaar hoor ik veel meer stemmen in de trant van "ik wacht al zo lang, ik heb er geen zin meer in", maar op het moment dat deze game in de winkel ligt geeft niemand daar maar ook iets meer om. Gran Turismo blijft een geweldige franchise, en ook GT5 zal een geweldig spel worden denk ik. Een stap beter dan GT4 en GT5:P. 2 November is nu wel betrouwbaar. Er zijn eerder aankondigingen geweest maar nooit door Sony zelf (altijd Polyphony Digital) en nooit op de E3. :)

Spel zal dan ook waarschijnlijk weer eindigen als meest verkochte PS3 spel (of er dichtbij). Net zoals GT1/2/3/4 allen in de top10 meest verkochte PlayStation-spellen staan (3 er van in de top5 geloof ik zelfs).

[Reactie gewijzigd door Jasp0r op 16 juni 2010 11:26]

En ze hebben 3D support toegevoegd. Jippie :)

[Reactie gewijzigd door awulms op 16 juni 2010 23:05]

Het spel is misschien wel vaak uitgesteld maar de ambities liggen ook extreem hoog. Het aantal auto's, circuits, afstelopties en de sublieme graphics maken dit spel echt wel een succes, net als alle voorgaande delen. Sony zal het met special editions, promoties of kortingen weg gaan geven met de PS3 en zo vlak voor de Kerst kan je er echt wel donder op zeggen dat het een hit wordt.
Gaat geen hit meer worden? Waar heb jij het nou weer over? Omdat ze 6 jaar doen over het ontwikkelen? Dan juist gaat de game zeer gepolijst zijn en effecten tonen die niet eerder zijn getoont in games. GT blijft GT en goede racegames worden zeer gewaardeerd. ondanks verzonnen releases en dan weer onterecht teleurgestelde gamers... Sony heeft de game "slecht" ťťn keer uitgesteld: van 31 maart 2010 naar nu 2 november 2010
Ligt het aan mij of is het gewoon echt een heel moeilijk spel? Ik ben iemand die echt op mooie graphics kickt dus dit is ideaal maar als ik een beetje lekker wil racen zit ik al snel bij nfs shift of grid.. Wat zeggen jullie?
GT en Forza zijn realistische racers, dus als je dat te moeilijk vindt kun je het inderdaad beter houden bij de arcade racers. Blijf ook verre van Race Pro in dat geval :)
Mwoah je moet er wel wat tijd in steken, wil je het spel een stuk leuker ervaren zou je een race stuurtje + pedalen kunnen kopen.

De logitech g25/g27 is een leuk betaalbaar stuur, en naar mijn mening is GT5 dan makkelijker te besturen.
Ligt het aan mij of zien de auto's in GT5 er helemaal niet zo mooi uit? Ik vind ze maar wat blokkerig. Ik heb het idee dat het al weer veel beter moet kunnen dan dit.
Ben ik niet helemaal met je eens , maar heb je het filmpje goed bekeken, het filmpje start met gt3 , dus mischien dat je dacht dat gt5 was , want inderdaad gt3 ziet er behoorlijk blokkerig uit .
Heb ondertussen ook een beetje beter gekeken en je heb volledig gelijk pp42
Ik steun jou gedachten, Ik hoop dat de grafix nog gaan verbeteren want, het ligt mss aan mij, maar dit is mijn ding niet
Hoop dat mensen die prologue hebben gekocht een korting kunnen verwachten? Zij hebben immers de ontwikkeling van GT5 al gesteund!

Eigelijk is het geen GT5 meer, maar GT5+. 3D zal voor mij weinig boeien eerlijk gezegd maar goed. GT5 prologue speel ik ook dus GT5 komt ook bij mij in me ps3. nu maar hopen dat het een definitieve release is, en niet wederom een uitstel van afstel.
Hoop dat mensen die prologue hebben gekocht een korting kunnen verwachten? Zij hebben immers de ontwikkeling van GT5 al gesteund!
Prologue was geen full-price game, en niemand heeft ooit gesuggereerd dat je korting zou krijgen op GT5 bij aankoop dus schrijf dat maar op je buik.
mag toch wel hopen? You never know...
Je mag best hopen maar ik weet niet waarom. Het kopen van een stand alone spel geeft je doorgaans geen korting op het vervolg. Toen je Call of Duty kocht gaf je dat toch ook geen korting bij het verschijnen van CoD2? Dit is niet anders, de verhalen over korting rondom GT:P zijn allemaal verzinsels van mensen die denken goedkoop uit te kunnen zijn maar nooit bevestigd door Sony of Polyphony, en dat is m.i. ook niet meer dan terecht.
Waarschijnlijk werkt het net als met gt3/gt4.
Het is lang geleden dus heriner me het niet helemaal correct denk ik .
Maar het werkte zo .

Als je gt3 safegame op je memorycard had dan kreeg je meteen 100.000 credits in gt4 .
Ik hoop dat het nu ook het geval is met prologue en gt5 . want heb 2 miljoen bij elkaar gereden voor die ferari f1 auto .en heb nog een lading geld waar ik niks aan heb want heb alle auto's .
Zou wel zo leuk zijn als je toch iets ervoor terug kreeg.
Sorry hoor, maar 49,95 valt bij mij onder fullprice. Ik verwacht inderdaad voor de mensen die dit al gekocht hebben een bepaalde goodie of korting. Anders is het gewoon een ripoff :P
Eerst zien dan geloven (dit m.b.t. GT5).

Ik heb me vanaf de eerste presentatie voorgenomen pas een PS3 te kopen als ook GT5 er is. na inmiddels bijna 4(?) jaar wachten is het er nog steeds niet. Mijn verwachtingen zijn eerst steeds verder gestegen maar inmiddels zakken diezelfde verwachtingen nu steeds verder weg. Ik hoop dat GT5 straks net zo'n stap vooruit is t.o.v. GT4 als dat GT3 dat destijds van GT2 was.

Ik was de game eigenlijk al weer helemaal vergeten. Voor mij hoefde het al haast niet meer. Nu gaat de vraag door mijn hoofd hoe lang het nog duurt voor de PS4 er is., en is het dan niet zonde om straks nog aan de PS3 te gaan?

[positief denken modus]
Ik ga er hier bij van uit dat de game zo rond kerst in NL te vinden zal zijn..
[/positief denken modus]

Ik wacht de eerste kritieken tegen die tijd wel even af voordat ik een knoop door hak
Ik zou niet wachten op de ps4, de ps3 is pas net geld aan t opbrengen voor sony.
Nou gaan ze weer 3D toevoegen... "houd het dan nooit op!?"

Die gasten van Polyphony blijven waarschijnlijk nog doorontwikkelen todat ze er 4-D in kunnen proppen :).
Dat dit spel ook in 3D zou uitkomen is niet van vandaag of gister, dit is al maanden geleden bekend gemaakt..

Denk overigens dat dit wel bij uitstek een spel is welke gaaf zal zijn in 3D, voornamelijk omdat het er gewoon fantastisch uitziet!
Inderdaad. Dit is het toonbeeld van slecht projectmanagement. Totaal incapabel om de scope te bewaken. Iedere keer als ze het een nog niet helemaal af hebben, komt er een of andere druif weer met iets nieuws. "Jaaa, we hebben al zo lang gewacht, we moeten met echt iets vets komen als we dit uitbrengen.....wat dachten jullie van 3D?!?".... en hop, dat bleek ook weer tegen te vallen, en waren we weer een half jaar verder.

Ze hadden hun initiŽle doelstellingen moeten verwezenlijken, uitbrengen, en dan verder met je nieuwe snufjes in GT6 of hoe het ook mag heten. En als steeds blijkt dat je initiŽle doelstellingen niet passen bij de vraag op het moment dat het klaar is, dan moet je jezelf toch eens achter de oren krabben of je wel zo'n vooruitziende blik hebt als dat je had gedacht.

Wat een prutsers ;)
Woei gaat het dan nu toch eindelijk echt gebeuren ???? Mischien tegen die tijd maar weer een PS3 halen :P heb mijne verkocht omdat het een eeuw duurde voor dit spel kwam en kon mijn console nog goed verkopen dus mischien toch maar weer een console :P
Ik heb inderdaad een PS3 gekocht toen vorig jaar de geruchten gingen dat hij in februari zou komen .... inmiddels een oude ps3 maar wel zin in deze gamen!

Mijn fanatec stuurtje kan weer vele avonden zijn werk gaan doen hoop ik :)
Een console kopen op basis van geruchten bleek toch een verkeerde keus.... wie had dat nou verwacht ;)
Eerst zien dan geloven dat GT5 echt uit komt. Spel heeft al eerder een release datum gehad en die werd toen weer opzij geschoven. Pas zodra hij in de winkels ligt geloof ik het.

[Reactie gewijzigd door @r!k op 16 juni 2010 12:05]