Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader Review

l.degroot01 9 oktober 2009, laatste update op 25 januari 2010, 16.274 views

Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader

Pluspunten

• Multifunctioneel
  • Blu-Ray
  • HDMI
  • SPDIF Out
  • Gigabit Ethernet
  • WiFi
  • Bluetooth
  • Folding @ Home
  • Acceptabele faseverschuiving
  • Touchknoppies
  • Goed game-aanbod

Minpunten

• Playstation Store onoverzichtelijk
  • Een vingerafdrukmagneet-afwerking als oppervlak
  • Behuizing krast snel
  • Behuizing trekt stof aan
  • Geen HDMI kabel bijgeleverd
  • Console vreet stroom
  • Faseverschuiving tijdens Standby onacceptabel
  • Service van Sony beroerd

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 5
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 5

Ik heb vanaf de allereerste Playstation al met Playstation consoles gegamed, wat me uitstekend beviel.
Toen de PS3 bevestigd werd heb ik hem zo ongeveer een halfjaar voor de release ge-pre ordered.

Op de releasedatum: geloof dat, dat 27 maart 2007 was, kreeg ik de console thuisbezorgd, waarna ik er gelijk mee aan de slag ging.
De PS3 werd geleverd in een mooie doos, met alle benodigde kabels (geen HDMI kabel), destijds op een oud CRT tvtje aangesloten, en al op een gewone TV waren de beelden al veel mooier.

De prijs van het apparaat is volgens velen erg fors, destijds §599,99 nu §399,99.
Maar dan wordt er voor het gemak vergeten dat er een Blu-Ray speler in zit, welke je stand-alone ook niet voor die prijs koopt.

PS3 op zijn ere plekje :P

Card Reader

Bouwkwaliteit en Afwerking
De PS3 is zeer mooi uitgevoerd in een pianoglanzend oppervlak, met chromen randjes, al met al geeft dit een zeer luxe uitstraling, bijkomend nadeel is wel, het oppervlak trekt vingerafdrukken en stof aan.
Ook is het oppervlak erg krasgevoelig, wat erg jammer is, vooral als je gehecht bent aan je apparaat.

Multimediafeatures
Hierin is het apparaat heet sterk, zon beetje alle populaire formaten kan hij mee overweg.
Ook is hij dankzij UPnP heel gemakkelijk te koppelen aan een Media Server of NAS, waardoor je simpel filmpjes kan Streamen of Downloaden naar de HDD. WMV en dus WMVHD, wordt echter niet volledig ondersteund, dit heeft te maken met 1 of ander licentie verhaal welke Sony uiteraard niet krijgt van Microsoft. Hierdoor kan je WMV's met 5.1 surround geluid opzich wel bekijken, maar wordt het geluid niet weergegeven.

Video
Lijstje van ondersteunde videoformaten:
  • Memory Stick Video Format
  • MPEG-4 SP (AAC LC)
  • H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
  • MPEG-2 TS(H.264/MPEG-4 AVC, AAC LC)
  • MP4 file format
  • H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
  • MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
  • MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)
  • MPEG-2 TS(MPEG2 Audio Layer 2, AC3(Dolby Digital), AAC LC)
  • MPEG-2 TS(H.264/MPEG-4 AVC, AAC LC)
  • AVI
  • Motion JPEG (Linear PCM)
  • Motion JPEG (μ-Law)
  • AVCHD (.m2ts / .mts)
  • DivX
  • WMV
  • VC-1(WMA Standard V2)

Misschien wel het grootste pluspunt van deze hele console is de ondersteuning voor Blu-Ray games en films. Hierdoor kunnen eigenaar genieten van 1080P 24Hz Blu-Ray films. Uiteraard heb je hier wel een FullHD scherm voor nodig met 24Hz ondersteuning.

Het grootste voordeel van Blu-Ray is de veel grotere opslagcapaciteit, Dual Layer BD-R heeft een capaciteit van 50GB. Hierdoor kunnen films en games zonder problemen Full HD opgenomen worden.

Verder ondersteund de PS3 Blu-Ray Profile 2.0, de nieuwste standaard, waarbij je verbinding met het internet kan maken voor "extra's" van de film die je bekijkt.

Uiteraard speelt de PS3 ook zonder problemen DVD's af. Hier is verder weinig interessants over te melden.

Audio
  • Memory Stick Audio Format(ATRAC)
  • MP3
  • MPEG-1/2 Audio Layer3
  • MP3 Surround
  • MP4(MPEG-4 AAC)
  • WAVE(Linear PCM)
  • WMA

De PS3 ondersteund ook Super Audio CD, wat al een tijdje bestaat maar volgens mij nooit echt populair is geworden.

Afbeeldingen
  • JPEG (DCF 2.0/Exif 2.21 compliant)
  • TIFF
  • BMP
  • GIF
  • PNG
Games
Qua games ondersteunt (althans dit model) zowel PSX, als PS2 als PS3.
Ook kun je via het internet zogenaamde PSN games kopen, of demo's downloaden welke geÔnstalleerd worden op de HDD, zodat je ze daar vanaf kan spelen.
De Backwards Compatibility werkt niet even goed voor alle PS2 games, maar ik persoonlijk geef daar ook geen moer om. Ik wil nieuwe PS3 games spelen, geen oude PS2 games.

Motorstorm

Rainbow Six: Vegas

Resistance 2

Resistance 2

Heavenly Sword

Killzone 2

Killzone 2

Wat een groot minpunt is van het hele PS3 platform, opzich zijn er genoeg games te verkrijgen, maar het aanbod exclusive titles is veel kleiner als op de XBOX360, veel games zijn of multi system, of achteraf geport. Enkele exclusives zijn Resistance 1 & 2, Ratchet & Clank, Heavenly Sword, Killzone 2.

Ik herzie bij deze mijn mening over het gameaanbod, deze is naar verloop van tijd flink verbeterd. Killzone 2 bijvoorbeeld is een hele goede geweest voor de Playstation 3, en er staan nog verschijdene toppers aan te komen. Daarnaast zijn er ontzettend veel PSN games beschikbaar, voor mij persoonlijk niet zo interessant, maar Sony heeft bewezen dat er wel degelijk een markt voor is.

Sixaxis Controller

Plaatje spreekt voor zich lijkt me
  • De eerste generatie PS3 controller is natuurlijk de Sixaxis controller.
  • De belangrijkste wijzigingen zijn:
  • Hij is draadloos
  • Er zit een PS-button op
  • Er zit Sixaxis motion control ingebouwd
  • De L2 en R2 knoppen zijn veranderd in triggers
  • De RUMBLE functie is verdwenen
  • Door de verdwenen RUMBLE is hij veel lichter qua gewicht
  • GeÔntregeerde accu
Sony kreeg veel kritiek voor het weglaten van de RUMBLE, dit had te maken met een patentenconflict.
Na een tijd heeft Sony de ruzie bijgelegd en mochten ze de RUMBLE weer toepassen.
Er volgde dus een verbeterde versie. de Dualshock 3 sixaxis.
De wijzigingen aan deze controller zijn:
  • RUMBLE is terug
  • Daardoor neemt het gewicht weer toe
  • Sixaxis motion control is verfijnd
Persoonlijk heb ik alleen de eerste versie van de Sixaxis, dus kan ook alleen deze beoordelen.
Bij deze controller werkt alles goed, je kan nu net als bij de XBOX360 je console aanzetten met je controller, draadloos werkt goed, je krijgt netjes een melding bij een lege accu.
Maar dat motion control werkt voor geen meter in de meeste games die het Łberhaubt gebruiken. Het werkt slecht, niet precies, en daarnaast zijn er ook maar weinig games die het echt gebruiken.
Daarnaast is het even wennen, in vergelijking tot de Dualshock 2, de sixaxis is een stuk lichter, je zou zelfs kunnen zeggen dat hij een beetje goedkoop aanvoelt.

In hoeverre dit verbeterd is bij de Dualshock 3 weet ik niet.

Multiplayer
Van de games die ik online gespeeld heb, zijn er niet bijster veel: Call of Duty 4, Resistance 1 en 2, Guitar Hero World Tour, heb ik geen slechte punten kunnen ontdekken op multiplayer gebied.
Geen Lag, verbind snel, en boven alles is het gratis.

Randapparatuur en accessoires
Er zijn voldoende accessoires verkrijgbaar, zowel vanuit Sony zelf als Third Party.
Zo kan je een Bluetooth Blu-Ray afstandsbediening kopen (AANRADER)

Bluetooth Afstandsbediening

Je kan een USB toetsenbord en muis aansluiten, voor de strategische games of het surfen op het web.
Bluetooth oortje (Headset)
Natuurlijk de draadloze controllers, waarvan er een nieuwe versie is uitgebracht, waar de RUMBLE functie weer terug is.
En nog vele andere accessoires waarvan sommige echt enorm overbodig zijn

Folding @ Home

Folding @ Home is een applicatie uitgegeven door: Pande lab Stanford University
Het bestond al langere tijd voor de PC, maar heeft nu ook zijn weg gevonden naar de PS3.
Folding @ Home maakt gebruik van Distributed Computing.
Dit wil in het kort zeggen dat er vanuit een server kleine taken verdeeld worden onder alle aangesloten vrijwilligers.
Folding @ Home, kan je handmatig opstarten of automatisch laten starten na een bepaalde tijd inactiviteit.

Het doel is meer te weten te komen over eiwitten en met name wat ze doen en hoe ze vouwen (Folding).
Hierdoor hopen de aangesloten wetenschappers meer te weten te komen over bepaalde ziektes, en mogelijk een geneesmiddel te ontdekken.
Folding @ Home is puur op vrijwillige basis en voegt verder niks toe aan je PS3, ze hebben het wat opgeleukt met Life with Playstation, waarbij je ondertussen het weer etc kan bekijken, maar dat is het dan ook wel.
Wil je ook gaan Folden? Fold dan met ons mee!!!
Team Dutch Power Cows, Team nummer: 92

Playstation Store

De Playstation Store is net als de XBOX Marketplace een soort van online winkel waar je zowel gratis demo's als betaalde games en extra content vandaan kan halen.

Nadeel van vooral de EU Playstation Store is, er is veel te weinig aanbod, en de store is onoverzichtelijk.

Playstation Home

Playstation Home verkeerd op het moment van schrijven, nog in de Beta fase.
Het heeft heel lang geduurd voor deze beta openbaar werd. (lange ontwikkelingsperiode)
Ik heb Home een paar keer gebruikt/gespeeld, in het begin is het even leuk, vooral omdat het nieuw is, maar na een tijdje gaat het toch al snel vervelen.
Eigenlijk is het een soort Second Life, waar je tegen betaling van echte euro's virtuele kleding en meubels kunt kopen. Je kunt minigames spelen met andere spelers, en je kunt text en voice chatten.
Origineel? Voor een console wel.
Maar echt een meerwaarde is het niet, wat dat betreft is het een verspilling van tijd die ze erin gestoken hebben. Al verkeert het nog in een Beta, misschien wordt het nog beter.

Thermografische opnamen
Om te kijken hoe het zit met de warmteproductie, heb ik een aantal thermografische opnamen gemaakt.
De opnamen zijn gemaakt met een industriŽle iR camera van NEC, de TH7800 om precies te zijn.

De thermografische camera: NEC TH7800

Voorkant Playstation 3

Zijkant Playstation 3

Bovenkant Playstation 3

Onderkant Playstation 3

De temperaturen zijn naar mijn mening best netjes, niks op aan te merken.

Energiemetingen

Ook bij dit product heb ik weer energiemetingen gedaan.
Eerst een kleine beschrijving van de door mij toegepaste termen.

Idle wil zeggen, staat gewoon te wachten in het hoofdmenu
Gamen, daarbij heb ik Heavely Sword gespeeld en het verbruik gemeten, het verbruik schommelt heel erg bij het gamen, afhankelijk van de scene, maar het gemiddelde staat hieronder weergegeven.

Meetresultaten
Stanby: U = 225V~ I = 0,07A Cos φ = 0,02 Ps = 15,75VA PW = 0,315W
Idle: U = 225V~ I = 0,75A Cos φ = -0,90 Ps = 168,75VA PW = 151,875W
DVD Kijken: U = 225V~ I = 0,95A Cos φ = -0,92 Ps = 213,75VA PW = 196,65W
Blu-Ray Kijken: U = 215V~ I = 0,89A Cos φ = -0,91 Ps = 191,35VA PW = 176,042W
HD Film vanaf HDD: U = 218V~ I = 0,96A Cos φ = -0,92 Ps = 209,28VA PW = 192,5376W
Muziek Luisteren: U = 221V~ I = 0,99A Cos φ = -0,91 Ps = 218,79VA PW = 199,0989W
Folding @ Home: U = 222V~ I = 0,98A Cos φ = -0,91 Ps = 217,56VA PW = 197,97962W
HD Film Streamen: U = 222V~ I = 0,96A Cos φ = -0,91 Ps = 213,12VA PW = 193,9392W
Gamen: U = 222V~ I = 1,03A Cos φ = -0,92 Ps = 228,66VA PW = 210,3672W

Ik moet zeggen dat Sony qua faseverschuiving het heel netjes heeft gedaan met de PS3, alleen tijdens Standby zakt deze onderuit.

Het energieverbruik valt me wel enorm tegen, vooral als je kijkt naar een DVDtje, neemt hij veel te veel energie op. Kijk naar een normale DVD speler met upscalingstechniek, dan ben je met 20W al klaar.
Kortom als je dit apparaat constant ook als DVD speler gebruikt, zal je je energie rekening zeker wel zien stijgen.

Defecten
Ik heb sinds de release mijn PS3, 3 keer kapot gehad, waarbij mij is opgevallen dat de serviceverlening van Sony vele malen beroerder is dan die van Microsoft bij de XBOX360, al was Microsoft in het begin ook een ramp.

Ik heb 2 keer een kapotte Blu-Ray diode gehad, zie afbeelding hierboven. Hier las je op diverse fora's heel veel klachten over. 1 keer (de 2e keer) kwam de PS3 doa aan, ze hadden hem gewoon los opgestuurd in een veel te grote doos, zodat hij tijdens het transport vrolijk kon rondstuiteren in de doos.

De oorzaak is dus bekend, de symptomen van een defecte laser zijn heel simpel, hij leest gewoon zeer moeilijk spellen, meestal herkent hij geen eens schijven meer.

Dan de service van Sony, het beroerde transport had ik dan al genoemd. Verder is er voor zover ik weet een wettelijke fabrieksgarantie van 24 maanden, maar Sony probeert zich daaronder uit te draaien met hun beleid van 12 maanden, daarnaast zit je na opsturen, rustig 2 maanden zonder PS3. Bij Microsoft duurde dit de laatste keer een week. Dat is toch een groot verschil. Daarnaast hanteert Microsoft een langere garantieperiode, nogmaals Microsoft was in het begin ook niet zo netjes, met die krasaffaire ed., maar als je kijkt naar nu, zijn ze veel klantvriendelijker.

De Playstation 3 is in mijn ogen een geweldig apparaat, met veel mogelijkheden, helaas wordt lang niet alles goed benut door een verkeerde strategie van Sony.
In plaats van goede exclusive titles uit te brengen, komen ze met Playstation Home aanzetten, waar de meesten toch echt niet op zitten te wachten.

Daarnaast is de Release van het apparaat ook niet zonder problemen verlopen waardoor het apparaat al een slechte start had, en de prijs van het apparaat is volgens mij niet te hoog, maar kan me voorstellen dat veel mensen zeggen, dan heb ik liever de XBOX360, die is veel goedkoper.

De service van Sony is niet goed, wellicht had ik gewoon pech, maar die pech heeft wel mijn mening gevormd.

Wijzigingen
30-07-2009, 23:59 - Thermografische opnamen toegevoegd
31-07-2009, 00:03 - Dode link gefixed
01-08-2009, 18:15 - Thermografische opnamen vervangen door hogere resolutie
10-08-2009, 02:08 - Opmaak
29-08-2009, 00:39 - Kleine update
29-08-2009, 21:31 - Defecten toegevoegd
09-10-2009, 11:05 - Mening herzien gameaanbod, beoordeling opgeschroefd

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader?

Reviews door de redactie

Mooie uitgebreide review.

Over je energiemetingen: Denk er aan dat je die niet kan doen met alleen U / I / Cosφ metingen. Je krijgt dan foute resultaten omdat de stroom niet sinusvormig is.

Je meetfout kan gemakkelijk oplopen tot tientallen %.
Weet ik, gebruik ook een industriŽle Energy Analyzer.
vooral Gran Turismo dan, die benut heel goed de kracht van de ps3
Qua graphics doet een Forza 3 niet onder voor een GT. Dus ik zie de kracht van de ps3 nog steeds niet met dat spel.
Emiel1984 heeft Forza 3 nog niet gespeelt op de PS3 maar hoort hier steeds vaker goede verhalen over. Gaat dus op zoek naar een demo in de PS3 store volgend weekend aankomende week :) .
Knappe jongen als je dat lukt, Forza komt van Microsoft studio's, dus die ga je ook niet spelen op PS3, omdat die niet uitkomt voor dat platform, net als voorgaande delen.
Hoe zit het met de geluidsproductie?? Ik wil toch weer een ps3 en ik twijfel een beetje tussen een 60GB of 80GB versie. De slim wordt het niet want die vind ik minder mooi.
Dat de 60GB ps1/2 games kan afspelen is voor mij zeker een pluspunt maar ik vind stilte + zuiniger ook wel wat waard..
De 60GB is niet meer nieuw verkrijgbaar voor zover ik weet.

De geluidsproductie valt mee zolang hij de ruimte heeft voor een goede airflow, anders hoor je hem wel loeien. Ik heb geen meetapparatuur hiervoor, dus concrete cijfers kan ik niet geven.
hoe zit het met het stroomgebruik van andere mensen?

ik wil de 60gb versie kopen omdat deze een cardreader heeft en usb aansluiting (heeft tv namelijk niet). maar 200watt om te gamen is wel erg veel, mijn plasma tv verbruikt gem. 175watt..
en nee ga niet voor de slim, veel te lelijk die matte kant en het ps3 logo er in(A) ( mijn mening).

en og een vraagje, hoe moet je de ps3 op de pc aansluiten? via internetkabel naar je pc waardoor je ook bestanden hebt en het internet via je pc naar de ps3 gaat, of werkt dat niet? wil hem graag als een mediacenter gebruiken :)
Je kan hem via UPnP verbinden met je pc, maar dit gaat gewoon via het netwerk, aansluiten op een switch of router. of eventueel draadloos, maar dat is af te raden i.v.m. haperen bij streamen van HD Content.
UPnP wil, indien draadloos, nogal eens problemen geven. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat een pc uit het wireless netwerk werd gegooid, omdat ik de PS3 aanzette. UPnP is dus niet aan te raden op een wireless netwerk.
Erg uitgebreide review! Veel dingen zijn echter out-of-date geraakt in de review. Misschien dat je nog een keer de tijd kunt vinden om hier een daar een aantal dingen te updaten, waaronder je ervaringen etc. ;)

De 5 sterren heeft hij al te pakken in ieder geval!
Er zijn naar mijn mening nog 2 exclusieve ps3 game titels vergeten.
- Drake's Fortune: Uncharted en Gran Turismo 5: Prologue.
Dit zijn namelijk (ook) exclusieve titels die de 'kracht' van de PS3 goed weergeven en daarom eigenlijk zelfs als voorbeeld niet vergeten moeten worden naar mijn mening.
In je review noem je een huidige prijs van 399 echter deze prijs is sinds kort verlaagd naar een adviesprijs van 299. Voor de huidige generatie en voor de volgende generatie PS3.
Keigoede review!

zit al ee hele tijd te denken aan het kopen van 1 van de spelconsoles, maar die moet dan wel veel meer aankunnen als alleen spelletjes. Minimaal ook films kunnen streamen! PS3 komt hiervoor wel in aanmerking, xbox ook, en die is goedkoper. PS3 heeft weer Blu-ray, maar dat gebruik ik (nog) niet. En dan het nieuws dat je straks ook video on demand kan bestellen via PS3..
word steeds intressanter! ;-)

edit:
en steeds goedkoper inderdaad.. :9

[Reactie gewijzigd door mariusjr op 30 augustus 2009 10:35]

Ik heb zelf een 60GB met ps2 ondersteuning en dat is, in elk geval bij mij, een echte herrie schopper.
Voor mij absoluut niet geschikt om Blu-ray in alle rust af te spelen.
Eerst 10 a 20 minuten gaat het nog wel, daarna gewoon een stofzuiger.
Daarnaast heb ik ook nog een 40GB uitvoering (amerikaans). Deze is stukken rustiger en gebruik ik daarom ook als mijn BR speler.
De service van Sony is inderdaad kwalitatief uitermate treurig.
Mijn eerste defecte 60GB stond volgens het RMA center "vast in stand-by", wat op internet bekend staat als Red-blinking-led-of-death.
Opsturen, 4,5 weken wachten en een gereviseerde 60GB ontvangen. Helaas, ook deze stond "Vast in stand-by", bij levering. ERG SLORDIG!
Inmiddels 6 weken verder, nog steeds geen vervangende PS3 terug gekregen.

Het gamen e.d. algemeen: Prima.
Ik denk dat hier je hier wel 2 dingen in je achterhoofd moet houden.

Ten eerste MS heeft een erg sterke service met name door een uitval van 30+% door de RoD's. Vooral in de US hebben ze hier veel problemen mee gehad met diverse rechtzaken waardoor MS dus genoodzaakt is om extreem goede service te verlenen. Eveneens de verlengde garantie periode is het gevolg van de RoD. Het is natuurlijk lastig te stellen echter vermoedelijk was MS's zijn service tentijde van de eerste Xbox niet beter tov Sony. Maar goed.. hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Daarnaast problemen met de PS3 kun je op 2 manieren oplossen. Zelf of waar je 'm gekocht hebt. Ik heb m'n PS3 via de levancier terug laten sturen waar men aangaf dat dit tot 2 maanden kon duren. Iets waar ik me niet in kon vinden maar ik had dus geen zin om zelf de boel op te sturen. Echter na iets meer dan een maand had ik wel m'n PS3 terug.
Neemt niet weg als je een PS3 of wat dan ook terug krijgt dat het dient te werken, zowieso met een revisie zou ik niet zo gecharmeerd zijn.