Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Polyphony Digital heeft samen met Denso een 'gps-track day unit' ontwikkeld die de prestaties van een auto op een bestaand circuit vastlegt. De gelogde gegevens kunnen vervolgens geladen en gebruikt worden in de racegame Gran Turismo 5.

In Japan vindt van vrijdag tot zondag de Tokyo Auto Salon 2010 plaats, waar Toyota zijn FT-86G toont. In de auto is een 'gps-track day unit' ingebouwd van Denso, een fabrikant van auto-elektronica. Het apparaat kan de locatie en snelheid van de auto vastleggen. Bij de ontwikkeling van de bijbehorende software is de Japanse gamesontwikkelaar Polyphony Digital betrokken, die de laatste hand legt aan de PlayStation 3-racegame Gran Turismo 5. Mocht het de bestuurder lukken om in het echt met de Toyota over een van de circuits te rijden die in het racespel zijn opgenomen, dan kunnen de prestaties die met het apparaat van Denso op een geheugenkaart zijn gezet, na de rit door de PlayStation 3 uitgelezen worden. De bestuurder kan daarna zijn race over het echte circuit terugkijken in het spel, of zelfs tegen zichzelf racen, waarbij een ghost car de race over het echte circuit nabootst.

Toyota heeft de gps-unit in oktober op de Nurburgring getest, in een tot racewagen omgebouwde Lexus IS F. De FT-86 wordt het eerste model dat met het systeem wordt uitgerust. Geïnteresseerden zullen dus nog even geduld moeten hebben, want de FT-86 staat pas in 2012 in de showroom.

Medewerkers van Polyphony Digital bevestigden op de autobeurs dat het spel ook in 3d bekeken kan worden. De onwikkelaars zouden een speciale versie van het spel op de markt willen brengen, zodra de eerste 3d-tv's van Sony op de markt verschijnen, wat in de zomer van 2010 het geval zou moeten zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Eigenlijk wilde ik zeggen: Er wordt in het artikel helemaal niet gezegd dat het implementeren van deze functionaliteit heeft gezorgd voor welk uitstel dan ook.

Aan de andere kant, ik vind het erg onnodig om functionaliteit in het spel te hebben, terwijl de eerste auto die deze functionaliteit ook echt functioneel kan maken, pas in 2012 in de showroom staat.

De vraag is natuurlijk, waarom besteed Polyphony Digital niet pas aandacht aan dit soort dingen als het ook daadwerkelijk op de markt is. Aangezien ook de 3D versie van Gran Turismo afzonderlijk beschikbaar zal komen, moet dit toch ook zeker mogelijk zijn met deze gps-functionaliteit, door simpelweg een update op PSN te gooien.

Om terug te komen op het 'uitstel' waar iedereen het over heeft: Niet iedereen heeft internet. Als een game perfectie benadert bij de release, is dat alleen maar beter voor de mensen die op het moment van spelen niet over een internetverbinding beschikken. Natuurlijk is dit voor de Tweakers een non-argument, maar reken maar dat het grootste deel van de kopers van GT5 singeplayer spelen, of offline multiplayer.

[Reactie gewijzigd door AdnanKananda op 15 januari 2010 15:51]

Het is natuurlijk altijd beter om een zo goed mogelijk product te lanceren en Playstation 3 eigenaars zijn inderdaad niet echt de online spelers, maar er is toch een grens. Na 5 jaar moet het mogelijk zijn om een spel te maken wat helemaal af is, gepolished. Je mag ook hopen dat na 5 jaar ontwikkelen het ook een stuk beter zal zijn als Forza 3.
Werkelijkheid en virtuele werkelijkheid zouden daarvoor wel behoorlijk synchroon moeten zijn. Ik kan me nog herinneren aan Rock'n Roll racing waar plotseling auto's naast de track reden. Kan me dat met GPS (nauwkeurigheid) en een render naar gaming console ook een asynchroniteit kunnen geven.

Verder vind ik ook dat PD die game eindelijk eens een keer op de markt zou moeten brengen in plaats van telkens weer neiuwe gadgets te willen implementeren zoals 3D, GPS synchronisering (voor een auto die pas in 2012 uitkomt, hoe lang zou de game mee moeten gaan voor deel 6 komt?) etc.

Track days zijn niet echt duur (4 rondjes ring waren vorig jaar nog EUR 70, helaas mag m'n aktuele auto niet op de ring omdat ie meer dan 90 decibel produceert) en is de nurburgring niet ver weg, een echte auto op een echte track is niet iets dat naar mijn mening in een computerspel geintegreerd dient te worden. Het nadeel aan trackdays is namelijk dat je de track deelt met iedereen die ook een ticket voor die dag heeft en ik weet hoe vaak ik gevloekt heb omdat degeen voor mij te langzaam onderweg was of omdat iemand aan me voorbij schoot en me de lijn sneed. Dat zijn dingen die voor mij niet echt een bruikbaare vergelijking geven met een rondetijd in een racegame (hotlappers anyone?).

Ik zou graag een vergelijking met Forza willen vermijden maar wil toch nog even kwijt dat iedere game die op de markt is stukken beter is dan de games die niet op de markt zijn... omdat ik ze kan spelen.
Hoop gedoe om iets wat maar een héééél klein deel van de gamers ooit gaat gebruiken.
Dit soort trackday's zijn niet te betalen
hoezo niet te betalen... valt best mee..

tuurlijk een hele dag met een Porsche GT3 is duur...

maar een paar uurtjes met je 106je is best te doen
Ja alleen zit je 106je niet in het spel dus vergelijken wordt dan lastig ;)
Want dat lijkt me dan toch de bedoeling. Het terug zien, met dat autootje
je tijden verbeteren en dat dan weer in de praktijk proberen...
Zo doen de pro's dat toch ook als ze in een sim rijden...

[Reactie gewijzigd door bonus op 15 januari 2010 14:30]

Zeg dat maar niet te hard... er zit echt veel zotte bakkies in :P (in GT4 altans wel :D)
Ja dass ook weer waar. Zou misschien wel eens leuk zijn als ze dat eens deden.
Dus betaalbare auto's (lees burgerbakken) erin. Gewoon voor het idee, iedereen weet dat je met een Kia Rio geen ronde record gaat rijden, maar het wordt er weer wat realitischer / bereikbaarder door en dat is toch wat ze nastreven...
Zie je jezelf al rond gaan in je 1.2 Astra, of beter in de VW T4 transporter van de baas ;)
Zet 'm op in je Prius :+

Toen ik op de Nordsleife zat met de motor heb ik ze echt zien rondracen in huur busjes :) :) Tussen de GTi en porsches...
En op Zandvoort heb ik gereden met me toenmalige Mercedes 190E (standaard 1.8)
Super leuk en goed om de grenzen te leren kennen...

[Reactie gewijzigd door bonus op 15 januari 2010 15:24]

D'r zaten anders een goede hoeveelheid 'burgerbakken' (leuk woord btw) in GT4, met cups die daaromheen draaiden en alles. Schiet voor geen meter op, maar in die races leer je wel het verschil tussen goed rijden of niet (daar de anderen dezelfde auto hebben, afhankelijk van de race).
Zo las ik het artikel ook. Maar waarom zou het type auto moeten matchen? Dat een 106 er in het spel uit ziet als een Porsche maakt toch niet uit?
uhm, dat is juist leuk! Vergelijk de echte auto met de gesimuleerde versie :)

Ik vraag me af wat de verhouding tussen die twee is :)
Een peug. 106 zit afaik al sinds GT3 in het spel. Dat is ook het mooie aan de GranTourismo games, je vind er ook 'normale' auto's in. (Golf, Leon, 206, 307 etc)
http://www.nuerburgring.d...ets-touristenfahrten.html

22 euro voor een rondje...
75 voor 4, en dan heb je een flinke baan tot je beschikking ;)
Bedenk wel dat je dat GPS systeem nodig hebt ;) Komt dus wel iets meer bij dan die 22 of 75 euro, daarbij heb je verwacht ik wel meer dan 4 rondjes nodig wilt je echt een goede tijd kunnen neerzetten als "normale" bestuurder die weinig tot nooit op een circuit scheuren.
Voor de Nürburgring heb je duizenden rondjes nodig. 23 kilometer-parcours leer je niet zomaar uit je hoofd.
En die 1 op 4 tikt ook aan evenals de bandjes als je serieus wat rondjes gaan rijden.

Overigens kan geen enkele hollandse file-rijder na 4 rondjes ring (als z'n remmen al 2 rondjes achter elkaar overleven) een fatsoenlijke tijd neerzetten. Zelfs niet na 40 en misschien na 100. Daartussenin zit je je leven op 't spel te zetten of je moet iets rijden met maar 60 pk in 't vooronder. In de middensecties gaat 't snel richting de 150 per uur en als je dan niet weet wat voor bocht eraan komt dan zit je zo in de vangrails naar huis te bellen en je af te vragen wat de consequenties voor je verzekering ook alweer zijn :)
15-200 euro voor een dagje Assen met de motor. En Assen is een duur circuit.
Ik vind het prijs/kwaliteit wel goed aangepakt hoor. Goedkope reclame!
Valt mee hoor, rijd al 6 jaar trackdays, heb het zelfs als student gedaan. Bij vrijrijden.nl betaal je bv 20 euro per 20 minuten. Das voor iedereen wel te betalen lijkt me.
Ach, rondje Nürbrugring is niet zo duur.
En illegaal de Stelvio opracen kan ook.

Maar ik hoop dat ze van een open formaat gebruik maken, zodat men ook andere loggers kan gebruiken (Bijvoorbeeld Garmin of een Iphone)
@yzf1kr "En illegaal de Stelvio opracen kan ook."
Wel even heel erg goed opletten want de eerste website die ik vond via google gaat over wielrenners die deze weg gebruiken. Daarnaast is het in italie, volgens mij is de Nürburgring daarom ook een stuk dichterbij.
Elke maand is er wel een bericht dat GT5 iets leuks bevat, gevolgd door een week en daarna een bericht dat het uitgesteld wordt. STOP IT ! Zo kan je wel aan de slag blijven als je elke keer nieuwe features inbouwt.
Er is niet eens een release datum voor Europa, hoe kan het dan uitgesteld worden? :S

Al deze extra functionaliteit is nu juist hetgene dat GT uniek maakt. En de verkoopcijfers wijzen uit dat mensen er geen problemen mee hebben.

[Reactie gewijzigd door Eglaerinion op 15 januari 2010 14:44]

Breng het spel een keer uit.
Bij dit soort trajecten word er toch van te voeren bepaald wie wat gaat doen, hoe het eruit komt te zien... stick to the plan.

Stappenplan... heet zoiets

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 15 januari 2010 14:49]

Dus jij wilt je vijf jaar lang vasthouden aan een plan dat je in een tijdperk voordat de huidige generatie consoles (inclusief alle toevoegingen en mogelijkheden) geschreven hebt? Leuk voor je, maar zo werkt het niet.

Idealiter maak je een idee, en zorg je ervoor dat er om de zoveel tijd wijzigingen en toevoegingen (binnen redelijke limieten natuurlijk) in gedaan kunnen worden, om je aan te passen aan de veranderende wereld om je heen.

Ik bedoel, neem een iPod, een Mac en de API's en ga eens twee jaar jezelf in een kelder afsluiten om De Perfecte App te maken. Na twee jaar kom je er weer uit, je kijkt om je heen, en je komt erachter dat er al vijf anderen De Perfecte App geschreven hebben, dat die beter zijn dan die van jou, en je vindt ineens handenvol nieuwe dingen om je Perfecte App te verbeteren. Dan heb je effectief twee jaar weggegooid (bijna), omdat als je op de hoogte bleef en wat flexibel was, die aanpassingen gelijk kon invoeren, een voorsprong kon nemen op je concurrentie, en een beter product kon afleveren.

Jezelf vastzetten is een dom idee.
Denken vanuit de techniek is leuk (mooie feature hier en daar), maar dat zijn details. Europeanen en Amerikanen zijn hier beter in. Er komt een plan, een ontwerp, een reclame campagne en de benodigde medewerkers voor de uitvoering. Het word uitgevoerd, opleveren en klaar.

In Azië houdt men een comité waar iedereen zijn ideeën los laat, als je dus tussentijds dit weer doet, en nogmaals gaat aanpassen en dat nog een keer of wat doet... komt er geen eind aan. Project management zorgt ervoor dat men zich houdt aan een time line , roadmap, hoe je het ook wil noemen. Als dit niet gebeurt loopt je project vertraaging op en kan hierdoor falen, conclusie zonde van het geld.

Zie Ubisoft met uitstel Max Payne 3, kost miljoenen omzet.

Overigens word de kwaliteit van een game bepaald door het budget wat beschikbaar word gesteld en de kennis en kwaliteit van het team...

[Reactie gewijzigd door pancake82 op 16 januari 2010 00:52]

Je doet echt alsof project management de heilige graal is. Dit terwijl de meest recente bestuur & managementopleidingen zich er juist op richten dat er gegarandeerd vertragingen komen en dat je de werkelijkheid nooit kan plannen, wegens de grote hoeveelheid onzekerheden. Kijk maar naar ieder groot infrastructuur of ICT project. Fantastische gantt-charts en work-breakdown-structuren betekenen niet dat de wereld ophoudt met draaien. Timelines en roadmaps zijn leuk, maar die oogkleppen werken niet op zichzelf- zeker niet in de softwarewereld.

Los daarvan heb je ook altijd wel slack in je planning. Wie zegt dat dit geen geplande slack of ruimte voor uitwijking is? Daarnaast heb je ook nog het stuk proces management dat je negeert- de buitenwereld en belanghebbenden krijgen nieuwe eisen of veranderen van mening naarmate de tijd vordert, dit negeren is jezelf in de vingers snijden.

Overigens zijn veel van zulke monstertitels jaren in ontwikkeling met constante aanpassingen aan de inhoud- vervolgens verkopen ze als een tierelier. Je conclusie over dat het niets oplevert klopt dus niet, zeker omdat je kosten-baten erachter niet kan inschatten. Dat projecten zoals Duke Nukem en Max Payne falen ligt eerder aan de kwaliteit van het werk dat werd opgeleverd dan aan de nauwkeurigheid van de planning. De screenshots van Max Payne 3 werden bijvoorbeeld overal ontvangen als te zeer afwijkend vergelijking met deel 1 en 2.

[Reactie gewijzigd door Soepster op 16 januari 2010 10:23]

nee je wilt een plan hebben dat pakweg 1.5-4 jaar duurt.
en niet veel langer.

er worden steeds nieuwe features in dit spel gestopt.
leuk, maar dat genereerd geen/weinig extra inkomsten.
dit kan ook als downloadable content gedaan worden

(dit is zelfs dlc waarvoor mensn wel willen betalen)

het spel is al te lang in ontwikkeling en het wordt tijd dat hij eens in de winkels komt te liggen
Hoe lang is GT4 in ontwikkeling geweest? Was het een mega verkoophit? Dit is gewoon geen probleem voor een fantastisch spel als Grand Tourismo. Als Grand Tourismo 5 uitkomt, koop ik mij een PS3, alleen al voor dat spel.
leuk, maar dat genereerd geen/weinig extra inkomsten.
Dat kan je helemaal niet weten, dat ligt er helemaal aan hoeveel tijd en geld een nieuwe optie kost, wat de optie doet etc etc... Wie weet brengt deze optie juist weer wat geld in het laatje, want alle gt5/racegame freaks met een paar centen teveel willen nu ook hun tijden op een echt circuit vergelijken etc.

Plus wat jantijtgat ook al zegt, GT5 is ook weer een echte consolepusher, grote kans dat er bij mij ook een ps3 in huis komt als de game released is.
Kleine veranderingen kan ook wel. Maar sinds de aankondiging is er schade bij gekomen, cockpit view, een track editor, tracken van je hoofdbewegingen dmv PS eye, nu dit weer.. en dan nog een berg spullen die ik vergeet. Dat is niet het aanpassen van je plannen. Dat is je hele game opnieuw ontwerpen zo langzamerhand :+
Beter een goed afgewerkte game met genoeg originele dingen erin dan een 12 in een dozijn game . Die vergeten de mensen toch heel snel en dan loopt de GT franchise dus wel een deuk op.

Snap dat het niet leuk is maar ze zullen echt welhun redenen voor hebben om de game uit te stellen en denk niet dat dit de reden is eerlijk gezegd. Want dat hebben ze volgens mij allang klaar.
En de verkoopcijfers wijzen uit dat mensen er geen problemen mee hebben.
Zijn er al verkoopcijfers van GT5 dan?
die zijn er niet maar zullen hoog zijn, dat weet iedereen
inderdaad zoals bij Oblivion, MW2, ... Dat is al 1 reden om dit spel NIET te kopen, neem daar de 'gadgetry'' zoals in dit artikel bij en je weet gewoon dat dit overgehypte rommel wordt
Nee maar ik ken wel tal van mensen die een PS3 speciaal hadden aangeschaft voor GT5. Je kan de "hype" rond GT5 dus wel in kaart proberen brengen bij de PS3 verkoop...
De verkoopcijfers wijzen alleen maar uit dat er geen andere serieuze racegames zijn op de playstation. Sowieso valt er eigenlijk niet echt meer over verkoopcijfers te praten, de laatste Gran Turismo game op een playstation (de PSP even niet meegerekend) was in 2005 op de PS2. Een Gran Turismo game op de PS3 is tot nu toe dus letterlijk 0x verkocht.

Daarbij is het helemaal niet dit soort extra functionaliteit die GT ooit uniek gemaakt heeft, want vorige versies hadden helemaal niks van dit alles, alleen veel auto's, veel upgrades en dat was het wel. Nu er geduchte concurrentie is van Forza Motorsport (al 2 versies uit in de tijd dat GT5 ontwikkeld wordt, en daar is idd nog niet eens een release date voor maar oorspronkelijk had het spel al vlak na de introductie van de PS3 gereleased moeten worden) zijn dit soort gimmicks echt niet meer voldoende vrees ik.

Laat ze liever het spel eens afmaken en zorgen dat er een goed schademodel inzit, de framerate niet zo belabberd is als GT5:Prologue, en de snelste manier om een rondje te rijden niet meer is door tegen alle andere auto's en de vangrail aan te rijden.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 15 januari 2010 14:53]

de laatste Gran Turismo game op een playstation (de PSP even niet meegerekend) was in 2005 op de PS2. Een Gran Turismo game op de PS3 is tot nu toe dus letterlijk 0x verkocht.
euh, GT5: Prologue is anders toch een GT game, op de PS3, en is 2.23 miljoen keer verkocht (cijfers van April 2008, dus meer). Dus, fout.
GT5 Prologue is geen racegame, het is een veredelde demo waar je voor moet betalen.
Maar wel 2,23 miljoen keer verkocht! En dat voor een veredelde demo ;) dat beloofd wat voor het echte spel ;) :>
Commercieel wel, maar kwalitatief?
GT5 Prologue was ik niet vergeten hoor, ik heb hem zelf ook. Maar als je dat serieus een volwaardig spel wilt noemen dan heb je echt al veel en veel te lang op GT5 zitten wachten, met een minuut of 20 heb je het wel gezien met die 2 banen en 6 auto's ofzo. Ik mag ook hopen dat Prologue niet representatief is voor de gameplay van GT5, want ik vond het werkelijk waar geen reet aan om te spelen, neppe, stroperige besturing, slechte AI van de tegenstanders, overal tegenaan botsen levert de snelste rondes op en de framerate kakt continu in tot 10fps ofzo.

Dat er nog 2.23 miljoen mensen voor betaald hebben (inclusief ikzelf dus ik ben er ook ingetrapt) geeft alleen maar extra aan dat er op de PS3 momenteel gewoon geen enkele fatsoenlijke racegames zijn.
Mensen die een echte race game willen hebben toch allang een Xbox gekocht toen Forza 2 uitkwam in 2007 of zo ?
Yeah right, heb je de laatste Forza gezien? Dat is toch gewoon een ramp. 2 DVD's en dan nog ziet het spel er niet uit en blijft het een arcade game. Amper 400 auto's en een handvol parcours |:( Echter racefans weten dat er geen enkel racegame kan tippen aan GT.
Beter in een oud barrel rijden dan moeten lopen.

Oftewel Forza 3 is er, is te spelen, bevat autos en circuits en GT is de titel die bij launch bij de PS3 zou zitten. Dus staat er hier nog geen PS3 en wel een Xbox met Forza (2 en 3 nu). GT loopt maar 2 games achter. 't Zal allemaal onderdeel zijn van een groot masterplan dat niemand kent en ik hoop serieus dat 't zo goed is en zo goed eruit ziet dat ik d'r apart een PS3 voor wil kopen.
Wel de demo die nu op PSN staat laat zien dat er zelfs geen masterplan nodig is. Het ziet er gewoon overdreven goed uit.
Haha, kansloze reactie van iemand die nog nooit Forza heeft gespeeld. 400 auto`s is meer dan genoeg. ik weet niet hoeveel parcours, ik ben gestopt met tellen. Ziet er prachtig uit en is een geloofwaardige simulatieracer. 2e dvd kan je simpel op de HDD installeren.
Echte racefans zijn blij met Forza want die hoeven niet te wachten op weer eens een lekkere racegame met de nieuwste auto`s.
Echte racefans spelen race-sims op de pc :Y) LFS, R-factor, GTR, GP Legends etc. Om van de community nog maar te zwijgen --> Mods competities etc.
Forza3 gebruikers hebben blijkbaar nog nooit van next gen graphics gehoord ;)
GT gebruikers hebben er alleen van gehoord, ze zijn er namelijk nog niet. Forza 3 wel overigens, die zien er prima uit (en speelbaar ook).

[Reactie gewijzigd door Kura op 15 januari 2010 23:57]

grappenmaker. Forza is retegoed. Schademodel iemand ?

Heb ik in GT nog steeds niet gezien.

Jij hebt alleen een playstation ?
amper 400 auto's :D een mens raakt verwend...
@Soepster
Ik snap niet dat jij nog steeds een modiratiescore : 0 hebt. Ik dacht echt precies hetzelfde. Zou het heel erg knap vinden als een echte gamer met 'normaal' gebruik alle 400 auto's gaat gebruiken in de game. In NFS gebruik ik eigenlijk altijd dezelfde auto's en dat zijn er bij elkaar niet meer dan 6. Een keuzelijst voor de gebruiker zou met 100 verschillende auto's naar mijn mening al genoeg zijn om iets leuks te kunnen vinden in de shop binnen het spel. Vrienden van me maken vaak daarbij dezelfde keuzes in het spel met de keuze van de wagen.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 16 januari 2010 20:13]

Heb me zeer goed vermaakt met Forza 2 en heb er nu echt spijt van dat ik de Xbox heb verkocht, want GT begint echt een uitzichtloze zaak te worden.

Over de graphics wat iemand hierboven stelt... Zag Forza er niet goed uit? Moet zeggen dat het verschil mij een beetje ontgaat. De fun die ik aan een game beleef weegt niet op tegen 'hoe het eruit ziet'.
De Japan versie is laatst wel uitgesteld, ik denk dat dat is wat JohnKimble bedoelt.
Euhm volgens een aantal sites komt ie in maart op markt.
Volgens mij wil je ook niet weten hoe lang ze over GT6 gaan doen :P
GT5 implementeerd dit, dam dat, dan zus en zo ......
ZUCHT ...

Maak eerst eens een game af en release die ! Ipv van een half decennia over een game doen met 128x vertragingen.
Echt, ze kunnen doen wat ze willen maar op deze manier gaat het spel NOOIT voldoen aan het beeld wat men ervan heeft.
Hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt om het beeld te evenaren, zeker als de concurentie steeds beter wordt en wel wat op de markt zet (Forza 3).

Ik houd me adem al tijden niet meer in.
Ik snap het niet zo goed.
Mensen kunnen altijd zo mauwen en zeiken.
Komt het zo snel mogelijk dan roepen veel bugs, afgeraffelde game, hadden ze dit zus en zo er maar ingedaan.

Ik wacht gewoon liever op een bijna perfecte game.

Ik bedoel jullie doen of dit de enige game is die dit jaar uit is.
Er komen elke maand games uit.

En GT blijft altijd de beste serie daar kan Forza niet tegen op.
Ik snap het niet zo goed.
Mensen kunnen altijd zo mauwen en zeiken.
Komt het zo snel mogelijk dan roepen veel bugs, afgeraffelde game, hadden ze dit zus en zo er maar ingedaan.

Ik wacht gewoon liever op een bijna perfecte game.
Hoe perfect vind jij de toevoeging van deze GPs-unit dan? De kans dat jij in een niet-Europese Toyota kan rijden op een circuit wat in GT5 is ingebouwd is zo goed als 0. Dus, als je het niet erg vindt; beargumenteer dan maar waarom jij wel vindt dat deze toevoeging wederom een uitstel rechtvaardigt en wat jij er persoonlijk aan hebt.

Er zijn weinig mensen die EN regelmatig een trackday bezoeken EN dat vastleggen met redelijke high-end GPS-apparatuur EN dit op hun spelcomputer willen terugzien.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 15 januari 2010 14:54]

Dat is waar, maar er zijn gigantisch veel GT-fanaten, gigantisch veel auto's in GT en waarschijnlijk wordt alles downloadbaar, dus stel je eens voor: Michael Shumacher doet een rondje met een Mercedes met GPS-apparatuur, zet dit online en jij mag de échte Michael proberen te beaten...
Ehmm denk dat het niet zo heel moeilijk is hoor.. ik rijd zelf ook trackdays, en heb een GPS laptimer die de GPS coordinaten opslaat. Zullen vast wel converters komen zodat de PS3 dat kan inlezen.

Je hebt zelfs GPS laptimers voor mobieltjes, en een track zoals de nurburgring zit ook in GT5. Dus ik vind het wel een leuke future.
Ik wacht gewoon liever op een bijna perfecte game.

En GT blijft altijd de beste serie daar kan Forza niet tegen op.
Welke GT? Er is sinds GT4 er is er geen serieus spel meer op de markt gekomen naast een betaalde demo. En ik hoop niet dat je GT4 arcade botswagen feest beter vind als Forza 2?
De Forza 2 en Forza 3 community die serieus online spelen (dus met voice aan) raken elkaar amper aan en dan nog hoor je de verontschuldigingen heen en weer vliegen vooral tijdens races waar 't er om gaan. Die paar kiddos die perse halverwege 'n race mensen eruit willen botsen worden dan ook "Playstation-kids" genoemd en uit de game verwijderd en op de ignore list gezet. Werkt goed.

Natuurlijk kun je botsen uitzetten maar uiteindelijk is de game 't leukste om te spelen met alle hulpmiddelen uit (ABS, TCS, shifting, tire & fuel-wear, real dmg etc). Maar dat wist je natuurlijk wel als goed geinformeerde Forza3-criticus ;)
GT5 zou met de aangekondigde features wellicht beter zijn dan Forza3. Maar ik heb beide games gespeeld en ik vind Forza3 een stuk beter dan GT4. Sony moet gewoon GT5 een keer uitbrengen. De features die ze nu steeds aankondigen zijn nice-to-have, maar laten ze eerst de basisgame maar een keer uitbrengen.
Of Gt beter is dan Forza is een kwestie van smaak. Feit is wel dat de liefhebbers van Forza wel kunnen spelen en de liefhebbers van GT5 niet.
Elke keer weer is er vertraging bij de ontwikkeling en van afraffelen is geen sprake in ieder geval als je na 5 jaar nog steeds niet weet wanneer het uitkomt. Als je ziet hoelang ze over een Forza game doen en wat het resultaat is dan moet GT5 een kwaliteit leveren die ze pas in 2016 verwacht hadden.
@ MAX3400
Ik zie nergens staan dat GT5 word uitgesteld doordat deze feature erin gebouwd moet worden.

@ BugBoy
Ik heb ook beide games gespeeld en daarom kan ik ook verkondigen dat ik GT4 nog altijd beter vind dan Forza 3.
Alleen GT prologue vind ik minder dan Forza. Maar dat komt meer omdat deze zo beperkt is.

@ Kohaku
Het is inderdaad een kwestie van smaak. Alhoewel ik denk dat de meeste auto fanaten toch voor GT zullen kiezen. Qua graphics, auto keuze en simulatie is het gewoon beter dan de Forza serie.
Maar liefhebbers van GT5 zullen dan ook nog steeds GT4 en Prologue spelen.
GPS is gemiddeld ongeveer op 10 meter nauwkeurig. Dat is veelte onnauwkeurig om de precieze afgelegde weg op een parcours te meten? Juist bij auto racen is elke centimeter belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat hier betrouwbare resultaten uitkomen.
Dit is een ingebouwde unit in de auto, geen standalone GPS unit.

Het systeem zal ongetwijfeld ook informatie ontvangen van de drivetrain, en misschien iets met accelerometer/gyroscopen.

Kortom, leuk speelgoed, maar alleen als je een FT 86 koopt (of wat voor dure auto's hier dan ook aan gaan meedoen). Je krijgt dit echt niet voor je Fiat Punto.
De fout van een enkele GPS meting is soms wel 10 meter, maar meestal veel kleiner (2m) en voor een serie metingen (aka een circuit) is het verschil tussen opvolgende metingen cq. de afgelegde weg nog veel kleiner.
Onzin, ik gebruik al jaren een GPS unit van een paar tientjes om mijn lapjes te loggen. Is tegenwoordig al behoorlijk normaal tijdens trackdays.
GRANdioos speelgoed! Lijkt mij geweldig om je eigen rondjes op de N'burg ring terug te zien. Dit zou de verkoop van sportauto's wellicht kunnen stuwen, in tegenstelling tot de klachten van enkele autofabrikanten dat racesims zo levensecht zijn, dat echte sportauto's minder interessant worden...
waar heb je dat in godsnaam vandaan... sportauto's worden per definitie niet veel verkocht omdat het een achterlijk dure hobby is.. verder zal dit in een recessie nog wel verder dalen.

Als ik het geld zou hebben ga ik liever naar het circuit hoor... never nooit dat een console game in de buurt komt van echt racen
http://jalopnik.com/53878...es-for-slow-vehicle-sales

Dit is de link naar een artikel over een Toyota Exec die dat beweert. En okee niet alleen over sportauto's , maar auto's in het algemeen.

Bedenk dat er in GT5 erg veel auto's staan. Als jij met een GPS-tracker die compatible is met GT5 in je Golf GTI een rondje (voor enkele tientallen euro's) rijdt over de Ring is dit leuk om thuis terug te zien. Dan komt het ineens voor meer mensen in hun bereik. Ik zie Femme al gaan in zijn Porsche GT3 of BMW Alpina roadster.
Dat gaat je handen vol geld kosten om een rondje in zo'n auto te mogen rijden op de N'burg. Of je moet het systeem in je eigen auto gaan bouwen, maar dit lijkt mij ook een kostbare grap.
Het spel zal veelal door jongeren en jongvolwassen gespeeld worden over het algemeen, op enkele uitzondering na. Dat dit dan de verkoop van sportauto's zou gaan stuwen omdat deze feature erin zit lijkt me niet. Als je Need For Speed speelt zie je ook leuke sportauto's en denk je ook van wow die wil ik ook wel, helaas hangt hier dan weer een leuk prijskaartje aan.
Net als wat Prulleman zegt, je mag denk ik blij wezen als 3% tot 5% van deze optie gebruik gaat maken, dan klinkt het mij als een zinloze investering..
Schrap het en breng die game nou maar eens uit.. Gaap!
Daarintegen is het wel een leuke ontwikkeling!
Respect voor Sony/ Polyphony. Alleen al op naam zou een GT miljoenen kunnen verkopen.
En dat is nog zonder beste graphics van een generatie, meeste auto's ooit, meeste tracks, beste physics.

Sony staat Polyphony toe eraan te werken totdat ze 100% tevreden zijn.

Dit is geen forza spelletje waar er elke 20 maanden wel een van uitkomt, om krap een maand na release geld te vragen voor enkele extra auto's.
"Forza spelletje"? Als je Forza 3 niet als een serieus racespel ziet ben je gewoon een domme fanboy.

GT5 is een een rij beloften zonder ook maar iets van waar te maken, uitstel uitstel uitstel. Tenzij je GT5 Prologue een goed racespel vind natuurlijk dan kan je die blijven spelen. Dit soort aankondigingen zijn allemaal om het nieuw uitstel goed te praten en mensen als jij trappen er nog gewoon in ook. En physics? In alle GT spellen is dat altijd al een lachertje geweest, waarom zou het nu beter zijn? Ik hoop dat ze met iets beters aan gaan komen als die 4 polygronen meer op de achterlamp, en dit is niet een feature waar mensen op zitten te wachten.

Eerst zien dan geloven. Tot die tijd is Forza 3 het beste op de markt, wat nu in de winkel te koop is, gepolished, uitstekende online features en een spel waar mensen nu ook echt mee bezig zijn. Polyphony heeft een slap excuus van een racegame op PSN gezet om even makkelijk te cashen op fanboys en zo nu en dan eens wat in de media gooien om mensen tevreden te houden.

[Reactie gewijzigd door Kura op 15 januari 2010 17:20]

Sony staat Polyphony toe eraan te werken totdat ze 100% tevreden zijn.
Dat is geen meetbaar resultaat. Een projectleider die deze eis stelt, weet niet waar hij mee bezig is. Dan kun je er geld in blijven pompen en krijg je nooit resultaat.
Dit is geen forza spelletje waar er elke 20 maanden wel een van uitkomt, om krap een maand na release geld te vragen voor enkele extra auto's.
Klopt. Dit is een GT spelletje wat nu al 50 maanden in ontwikkeling is, en onlangs voor onbepaalde tijd is uitgesteld.

Doe mij dan toch maar een ander spelletje wat er al is.

Waar haal je trouwens vandaan dat er geen DLC voor GT5 uitkomt? Als Sony goeie zaken wil doen, lijkt een dergelijke cashcow me zeker niet ondenkbaar.
Het zal wel aan mij leggen maar van de week de demo gedaan van GT5 op de PS3 en moet zeggen dat het mij een behoorlijk matige game leek.

De graphics zijn echt achterhaald (niet replay screenshots) maar gewoon in game rijden. Ook de besturing viel mij wat tegen. Ik vind persoonlijk Forza 3 een stuk beter te bedienen.

Oorspronkelijk de PS3 gekocht om GT5 te kunnen spelen maar na deze demo loop ik er maar met een grote chicane omheen.
Het zal wel aan mij leggen maar van de week de demo gedaan van GT5 op de PS3 en moet zeggen dat het mij een behoorlijk matige game leek.
Grappig ... er is helemaal geen demo van GT5.
Je bedoeld waarschijnlijk de time trial.
De time trial is anders dan GT5.
Oh dat wist ik niet het was een redelijk nieuwe demo, aangezien PS3 verder nog geen GT heeft zou je zeggen dat het ge-ent zou zijn op GT5. Ik moet toegeven de kwalititeit was zo laag dat ik het eerst ook niet kon geloven dat dit nou GT was waar we zolang op hebben moeten wachten.

Wat is time trial dan precies ?
Time trail is net zoals Prologue een zoethoudertje voor de fans.
omg ga jij je eens meer in GT5 verdiepen. Forza fanboy!
Uitstellen kan balen zijn, maar oh wat zit iedereen te watertanden als het beloofde er werkelijk zal zijn.

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee, soms duurt het even om kwaliteit of iets extra's te leveren.

[Reactie gewijzigd door ParadoXygen op 15 januari 2010 14:50]

Let op, het gaat tegenvallen omdat door de verstreken tijd de sfeer wordt gemaakt zo van "het moet wel echt gaaf worden !"

Al vaker gezien, releases uit het niets zorgen voor MEGA successen en lang verwachte titels vallen soms weleens tegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True