Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Gran Turismo 5 krijgt ondersteuning voor head tracking. De directeur van ontwikkelaar Polyphony heeft dat in een interview bevestigd. Met de PlayStation Eye-camera kan de speler in de cockpit view rondkijken door zijn hoofd te bewegen.

Naarmate de release  van Gran Turismo 5 nadert, worden er steeds meer details duidelijk. Op de Gamescom-beurs in Keulen bleek bijvoorbeeld al dat er voor een aantal wagens in het spel een schademodel bestaat. Nu heeft ontwikkelaar Polyphony bevestigd dat het spel ondersteuning biedt voor head tracking. De geruchten willen dat het spel kort na de release van Gran Turismo PSP verschijnt. GT PSP wordt op 1 oktober uitgebracht.

Door middel van de PlayStation Eye-camera worden de beweging van het hoofd van de speler geregistreerd. Wanneer er in Gran Turismo 5 in de zogenoemde cockpit view wordt gespeeld, worden die bewegingen vertaald naar wijzigingen in het in-game blikveld. Op die manier kijkt de speler in het rond door zijn hoofd te bewegen, in plaats van de rechterknuppel van de controller te bedienen. Gran Turismo 5 wordt de eerste grote titel die head tracking ondersteunt. Sony bevestigde overigens al eerder dat ook de nieuwe motion controller van de PS Eye gebruikmaakt.

Gran Turismo 5Gran Turismo 5Gran Turismo 5Gran Turismo 5Gran Turismo 5

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

En als je je hoofd draait, zie je niet veel van de TV. Of het moet best gevoelig zijn.
Zie hier een demo van TrackIr5 in Arma2, werkt wel mooi http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ
Die opmerking lees ik vaker rond headtracking, maar vind dat zo'n onzin?

Ik kan behoorlijk ver mijn hoofd naar links en rechts draaien terwijl ik mijn ogen op hetzelfde punt gefocust hou, zo moeilijk is dat toch niet? Okay, over je schouder kijken e.d. gaat dan natuurlijk niet, maar het is een kwestie van kalibreren in hoeverre de camera naar links gaat als je je hoofd zover naar links draait als mogelijk is terwijl je je scherm in beeld houdt.
bovendien moet je nagaan hoe je dat in de auto doet, dan draai je je hoofd ook niet 90graden maar misschien 20graden om dan uit je ooghoeken te kijken. Je gebruikt het in princiepe alleen om te kijken in je spiegel als die dan buiten beeld valt en om te kijken hoever je tegenstander naast je zit.

Je hoeft meestal in een racespel (wichever) niet over je schouder te kijken of er een fietser aankomt :D


Ik gebruik headtracking al een tijdje op de PC en dat werkt prima (al zit ik waarschijnlijk dichter op mijn monitor dan dat je normaal gesproken achter de TV zit)
ja, maar de hele tijd in je ooghoeken kijken is erg vermoeiend
Het werkt zo dat als je naar de linkerkant van je scherm kijkt hij tot bijna volledige links kijkt.

Anders zou het zoals hier onder vermeld lekker werken, links kijken = geen TV zien.

@Faust:
Wat je daar laat zien is een andere techniek volgens mij, dit gaat enkel om een klein beetje camera draaien die andere techniek echt voor een volledige 3D ervaring.
Zoals je hier http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw kunt zien hoef je niet als een gek je hoofd te draaien. :)

Dit is een ruwe versie, draaiend op een PS3 (en 1.5 jaar oud) http://www.youtube.com/wa...N8cW1mSVY&feature=related

Met deze 'feature' heeft Sony tevens een mooie voorsprong op de natal, en in mijn ogen laten ze zien dat de daadwerkelijke toepassing van de natal niet veel meer is dan een veredelde eye-toy. Zo is de PSeye slechts een lichtgevoeligere, meer fps en iets hogere resolutie eye-toy.
De voorsprong zit dan in het feit dat mensen weten dat er een echte, volledige game bestaat die gebruik maakt van 'camera-besturing'. En ook nog eens op een nuttige manier, waarbij je geen controle over het 'echte spelconcept' verliest; je kan gewoon je controller of stuurwiel blijven gebruiken. Een GT spel heeft altijd letterlijk een publiek van miljoenen, dus een betere game om deze functionele technische voorsprong te tonen zou ik niet weten :)

edit: deze video geeft een beter idee van headtracking in toepassing bij een racegame: http://www.youtube.com/watch?v=SBQhyqhuLxw Ik wist niet dat dit al kon, dat maakt het imo wel iets minder indrukwekkend. Maar toch.

@ refried noodle, zoals ik al aangaf gaat GT5 voor iedereen te koop zijn, terwijl natal op dat moment slechts belooft dat zulke functies ooit mogelijk worden.
"wij kunnen dat binnenkort ook, en je kan zelfs doen alsof je het stuur vasthebt!" gaat dan een stuk minder impact hebben. En Natal is wel al te zien geweest, ik verwijs je naar de MS E3 keynote.
En over de PSeye, deze bezit een geavanceerde microfoon-array waarmee ook in 3d de postie van geluid bepaald kan worden.

[Reactie gewijzigd door Faust op 9 september 2009 18:27]

Ok, je hebt nog niets gezien van GT5 in combinatie met headtracking, je hebt nog niets gezien van Project Natal... Maar je weet nu al welke de betere is van de twee.

Headtracking is nou ook niet echt rocket science, hoor. Het is niet zo geweldig lastig om een verandering in richting van een hoofd in een plaatje van een camera te detecteren, en elke hippe spelcomputer heeft genoeg power om dat uit te rekenen. Gewoon een paar referentiepuntjes in de gaten houden, en wat goniometrie toepassen.

En for the record... ALS ik m'n geld moet zetten op welke van de twee technieken *op papier* beter is, dan denk ik dat Natal een voorsprong heeft omdat die meer sensoren heeft (camera, depth-sensor, en meerdere microfoons plus een dedicated processor om de locatie van geluid te pinpointen), terwijl de PSeye niet meer is dan een 2D-cameraatje met iets hogere resolutie en gevoeligheid.

Maar in tegenstelling tot jij wil ik het eerst zien voor ik een oordeel vel.

En GT5 heeft idd veel fans (inclusief mezelf)... Maar om nou te zeggen dat ik hiervoor een PSeye ga aanschaffen, nou nee. (Natal moet ook eerst met een killerapp komen voor ik het ga aanschaffen, trouwens...)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 9 september 2009 18:19]

Ter info: een PSEye heeft ook 4 microfoons die de richting van geluid te kunnen bepalen.
(vandaar die brede balk die boven de camera zit).
Volgens mij heb je geen idee wat Natal is en waar het toe in staat is vergeleken met een camera'tje. Op diverse plaatsen ehbben ze publiek het laten zien en testen en inclusief Tweakers waren onder de indruk van een early versie. Daarnaast heeft Natal een redelijke vaste release datum terwijl GT5 wel eens één van de grote tegenvallers van 2015 kan zijn :/
Begrijp ik het nu goed dat niet alle auto's een schademodel hebben? Dat zou wel heel erg schraal zijn zeg, zeker na 8 jaar ontwikkeling ofzo. Naast FM3 ga ik deze game zeker in huis halen maar ik krijg toch steeds meer de indruk dat alle mooie woorden en de gigantische ontwikkeltijd niet gaan resulteren in the race game to end all race games.
Jup dat begrijp je inderdaad goed.. Maar een beetje ervaren racer rijdt een race op een normaal circuit vlekkeloos (1 botsing en je tijd is naar de maan) en schade mis je dan niet heel erg lijkt me..

Heb in die trailer gezien dat een rally-achtige auto (en dus ook de rally's in het algemeen?) wel een schademodel had, maar met een dure Ferrari 599 GTB Fiorano ga jij niet onvoorzichtig rijden lijkt me (het blijft een simulator)
Dus in een als extreem realistisch gebrachte race simulatie is schade niet nodig omdat je toch niet onvoorzichtig wilt rijden :?

Dat moet haast wel een van de vreemdste redenaties zijn die ik ooit gehoord heb om gebrek aan realistische schade in een racegame te relativeren. Ten eerste gaat het 100% zeker gebeuren dat je in zo'n game hard gaat crashen als je het langer dan een paar rondjes time trial speelt, en ten tweede kunnen de AI drivers natuurlijk ook crashen. En als ik in een ultieme poging eens probeer in de time trial mijn tijd te verbeteren en de kerb stones net iets te hard raak, wil ik toch wel graag zien dat er stukken van mijn onderspoiler af komen zetten en dat soort dingen.

Misschien moet je iets vaker echte races kijken op TV. F1, DTM, Nascar, Champ Cars, GT series, Le Mans series, het maakt niet uit wat het is, maar in elke race komen fikse crashes voor, dus een realistische race simulatie zou dat gewoon zo goed mogelijk moeten modelleren, en anders liever nog helemaal niet dan alleen voor een paar auto's.
Ik heb meer het idee dat ze nu een aantal auto's hebben die een schade model hebben en dat ze nu met de rest bezig zijn. Maarja, niemand weet het zeker hé, zoals altijd bij Polyphony.
"al dat er voor een aantal wagens in het spel een schademodel bestaat."

Delays delays delays, en nu is een major feature "een schademodel" voor een paar auto's en een gimmick dat je in je auto rond kan kijken. Als dit spel ook nog eens de physics en online functionaliteit van Prologue krijgt dan gaat het er wel erg mager uitzien voor een spel dat 8 jaar in ontwikkeling is.
Vergeet de framerate niet, Prologue zag er prachtig uit maar het racegevoel werd totaal verpest door de lage framerate die ook nog eens inkakte als er veel auto's op het scherm waren en er 1tje door het zand ging.
Nu nog een mooie head mounted display met headtracking...
Ze kunnen GT5 mss iets 3D like meegeven

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

als ze dan toch headtracking gebruiken.. 3
Ik gebruik al sinds 2004 trackIR3 op de pc. Uit ervaring kan ik zeggen dat headtracking iets onmisbaar is geworden in flightsimulators. Zeker in combat flightsims. Je kunt op elk ogenblik je vijand in beeld houden. Ik gebruik het ook in racegames, maar hier is het voordeel minder groot. Recent ben ik overgestapt op trackIR5 en deze werkt preciezer en sneller (geen lag merkbaar).
Ik heb het altijd een beetje spijtig gevonden dat dit nog niet beschikbaar was voor consoles.

Headtracking is zeker de moeite waart! Ben blij om te horen dat PS3 er ook eindelijk mee gaat beginnen. :)
Ben ik een enorme zeurpiet als ik zeg dat die sshots er helemaal niet zo goed uitzien? Ik heb de laatste maanden een paar racegames de revue zien passeren die er qua modellen stukken beter uitzagen. Ik vind de Nissan in de sshots erg hoekig, slechte belichting, het oogt erg onrealistisch. Ben al sinds deeltje 1 een enorme GT fan, imao nog steeds de beste racetitel ever, maar wat ik er tot nu toe van zien valt mij toch echt een beetje tegen.

OVerigens headtracking zou echt super zijn, dat zal het maken van bepaalde bochten stukken beter maken, daardoor gaat 'de bocht inkijken' op een natuurlijke manier. Ik heb altijd al een hekel aan die rechter stick gehad, altijd moeilijk om goed te kijken als je ook nog moet sturen/remmen/gasgeven tegelijk, ik schud dan vaak snel van links naar rechts met het gezichtsveld.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 9 september 2009 19:38]

Nee hoor, ik denk voornamelijk dat het komt omdat er in de meeste PC games veel bloom effecten en blur word toegepast.
In zowel Gran Turismo 5 en Forza Motorsport 3 voor de consoles is het in aanzienlijk mindere mate toegepast.
Duidelijk een kwestie van slechte belichting. Heeft niks met bloom te maken.
Of het praktischer is dan de tweede analoge stick gebruiken weet ik niet, maar een grappige/leuke feature is het wel. Wat me bijvoorbeeld handiger lijkt is om net als bij TrackIR (zo heet dat toch, voor de PC?) gewoon shooters als ArmA II te spelen waarbij je rechtdoor kan blijven lopen als je naast je kijkt. Daar is de soort van 3e joystick niet op een andere manier te mappen, maar bij een racespel heb je die tweede stick toch al vrij.
Bij GT is de rechterstick standaard ook een gas- en rempedaal, ik rij er altijd mee, vind ik makkelijker (de sticks zijn een stuk preciezer dan de triggers imo) :)
Ik ben van de oude stempel, X gas en vierkantje remmen :P Ook sturen gewoon nog met D-pad, analoog wil me nog niet echt lukken. Gelukkig zijn de knoppen iets gevoelig, dus kan je ook iets beter gedoseerd gas geven.

maar met GTA4 en BO:P reed ik altijd met die triggers, mischien toch eens kijken hoe dat in GT rijd. (dan met L1/R1 schakelen).

Andere kant, als ik flink wil racen heb ik mijn G25 nog, die perfect werkt bij GT5.
Die head tracking zou geniaal zijn als GT5 ook triple-monitor support zou hebben ala Forza2 en 3. Toegegeven, het kost een bak geld om zoiets op te zetten (3x console, 3x scherm, 3x spel) maar dan heb je ook wat...
Was er geen sprake op een zeker moment van het kunnen gebruiken van een PSP als achteruitkijkspiegel?

Ik hoop dat de headtracking instelbaar wordt qua gevoeligheid. Ik zou niet willen dat elke kleine hoofdbeweging meteen een grote uitslag heeft op het scherm, anders heb ik binnen de kortste keren een stijve nek van het krampachtig strak houden van mijn blik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True