Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: bobwarley

Sony Computer Entertainment heeft verschillende ontwikkelaars meer informatie gegeven over de eigenschappen van de op de E3 getoonde motion controller, die het bedrijf in 2010 op de markt zal brengen voor de PS3.

PS3 Motion controllerDe bewegingsgevoelige controller van Sony moet in de lente van 2010 op de markt komen en zal bij de lancering ondersteund worden door zowel casual- als 'core'-content, afkomstig van studio's van Sony zelf en van zelfstandige ontwikkelaars. De nieuwe technologie werkt volgens Sony in combinatie met bestaande features van de PlayStation 3, zoals het PlayStation Eye en de DualShock 3-controllers, zo meldt Kotaku.

De nieuwe controller, die van force feedback rumble voorzien wordt, zal in combinatie met de spraakherkenning van het PlayStation Eye kunnen werken. Ook kan er gebruik gemaakt worden van de face-tracking- en head-tracking-features van het apparaat. De PlayStation 3 zal vier exemplaren van de bewegingscontroller tegelijk kunnen volgen. Het toevoegen van ondersteuning voor de controller aan een game zorgt voor extra belasting van de processor van de PS3. Ook het geheugen van het apparaat zal extra worden aangesproken, al is die belasting volgens Sony te verwaarlozen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Augmented reality zoals ze op de persconferentie demonstreerden is erg cool om te zien. Wie er al mee gewerkt heeft weet echter dat er een vrij groot nadeel is: AR toepassingen zijn heel kieskeurig wat belichting betreft, waardoor je hetzelfde zeer krijgt als met de originele eye-toy: Je moet je huiskamer goed zien te verlichten om ermee aan de slag te gaan.
Dat is toch geen probleem? Bij de bouwmarkt zijn bouwlampen niet zo heel erg duur...

De meeste camera's hebben problemen in matig verlichte ruimtes, een cheap ass cameratje zoals deze zal daar dus helemaal last van hebben.
Daarnaast hebben deze motion controllers van Sony ook een verlichte bol aan het uiteinde. Ik denk dat deze daarom misschien nog wel in een totaal verduisterde kamer gebruikt zouden kunnen worden.
Daar hoop ik wel op; anders is het niet leuk gamen op de beamer :D
Lol, het zou moeten werken zoals het is, en je niet moeten aanzetten om een lamp te kopen.
Gamen doe ik liever wanneer het donker is of overdag (kan je niet anders) in het zonlicht :P
Wanneer ik een lamp doe branden om iets te verlichten, kan ik dat niet verdragen. Ik vind het slecht voor mijn ogen + je verbruikt nog eens extra elektriciteit.

Mijn webcam van 75 euro (logitech) heeft altijd al heel goed gewerkt in slecht verlichte ruimtes, zeker aangezien ik meestal 's nachts achter de PC zit, en ik haat het om een licht te moeten doen branden (en hij is al een jaar of 3-5 oud dacht ik)
Die heeft genoeg met het licht van mijn TFT schermen.


Het verschil met de Wii is:
- Je koopt een Wiimote en het werkt
- Je koopt de motion controller van sony, en je moet sowieso al een PS Eye kopen (denk ik toch) wanneer je dat niet hebt (om nog maar te zwijgen over de irritatie bij mensen die een motion controller kopen dan maar niet weten dat je een PS Eye nodig hebt door bijvoorbeeld slechte aanduiding op de doos)

[Reactie gewijzigd door Ali3nSt0rmz op 22 juni 2009 12:32]

Begun the Motion Control war has

Het was natuurlijk ook maar een kwestie van tijd voordat de concurrentie Nintendo achterna zou gaan. Het is te hopen dat deze techniek niet net zo eindigt als de EyeToy en Sixaxis. Sony zal vooral goede marketing en een goede prijs nodig hebben, maar ik denk toch dat de NATAL en Microsofts marketing machine gaat winnen.

Al verwacht ik dat beiden de markt en Nintendo onderschatten. Je kunt niet verwachten dat halverwege de console cycle alles ineens overslaat en qua third party support en mogelijkheden zal het ook best tegenvallen. Het gaat echt aankomen op first party software en ik zie persoonlijk niet zo graag een motion controlled God of War III.
Zelfde als de Wii dus? Dan doet XBOX het iets beter door het hele lichaam te gebruiken, maar ik weet niet of het wel zo geweldig werkt. Ben benieuwd.
Niet hetzelfde, kijk maar eens naar de E3 presentatie. Het werkt veel nauwkeuriger en in het spel wordt die stick vervangen (bijv.) in zijn geheel door een wapen. Ook kan er met meerdere sticks tegelijk worden gewerkt om weer iets moois te creeeren, het is allemaal erg snel en nauwkeurig, wat een enorm verschil maakt. Microsoft gebruikt herkenning van gezicht, positie van handen e.d., ook mooi, maar wat ik veel lees is dat mensen dat minder prettig vinden als spel-ervaring. Je wilt iets in je handen hebben, dus bijv. sturen in de lucht werkt niet echt voor veel mensen.
Hetzelfde als de Wii dus. Het enige verschil is dat bij de Wii-mote de camera in de controller zit en bij deze controller wordt de Eye-toy gebruikt. De Wii-mote heeft als voordeel dat er nog een nunchuck bij zit. Bij de PS3 wordt dit opgelost door nog een controller... maar dat beperkt het aantal spelers weer tot max 2. Het voordeel van de Sony oplossing is de face- en headtracking. Maar dat zit tegenwoordig ook al in webcam software.

Persoonlijk vind ik het maar weinig innoverend van Sony en waarschijnlijk is het alleen geen exacte kopie vanwege eventuele pattenten op de werking van de Wii-mote.

Microsoft heeft hier duidelijk het meest belovende en meest innoverende product, net als dat Nintendo dat een aantal jaar geleden had.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 22 juni 2009 11:32]

Het idee is natuurlijk hetzelfde, maar heb je de uitwerking en toepassingen die men heeft bedacht al gezien? Dat is weldegelijk innoverend. Ik eg ook niet dat het gebeuren van MS slecht is oid, ik vind het gewoon minder voor in een spel, wel schitterend voor interactie op allerlei andere gebieden.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juni 2009 11:52]

De uitwerking en toepassing valt voor de beurt van de ontwikkelaars en uit een paar tech demo's kun je dus weinig concluderen.
Waarom zou volledige herkenning minder werken voor een spel dan alleen herkenning van een stick? Als je alles herkent kun je je ook focussen op een klein deel (zoals een stick als bij de PS3) maar als je alleen de stick herkent kan je nooit alles herkennen (als je begrijpt wat ik bedoel ;))
Het zal allebei staan of vallen bij de ondersteuning en de aantrekkelijkheid van de toepassingen. To early to judge!
Omdat je als je een stick in je handen hebt die bij het apparaat hoort je daar ook meet apparatuur in kunt stoppen en zodoende nog betere gegevens krijgen. (laat jij via natal voor de xbox maar eens weten als je net een (ronde) stok hebt ingescant dat je die dan aan het draaien bent)
Ik heb idd verschillende videos gezien, en kan dus niet zeggen dat het innoverend is. Voor mij blijft het een kopie en natuurlijke doorontwikkeling van de Wii-mote. En waarom is de oplossing van MS minder voor in een spel? Het is anders. Maar dat was de Wii-mote ook, en Nintendo kreeg toen ook te horen dat dat niet geschikt was voor in een spel. Nu een paar jaar later kopieeren zowel Sony als Microsoft het idee, waarbij Sony de Wii-mote op de kopieermachine gelegd heeft.
En wie zegt dat het onmogelijk wordt dat de 360 iets kan herkennen wat je in je handen hebt?
Dat is niet het punt, punt is dat softwarematige herkenning van bewegingen door sensoren opgepikt ALTIJD een vertraging en onmogelijk de zelfde precisie kunnen leveren. Zoals hieronder gezegd wordt, draai maar eens een gummi knuppel rond voor sensoren, en kijk of je xbox dat kan registreren. Van een controller kan identiek de beweging overgenomen worden in het spel, en combineert dus precisie met snelheid van registratie.

Daarnaast is natal eigenlijk eye toy next gen, dus zo vernieuwend wil ik het ook weer niet noemen... Maar ik sta open voor verrassingen =)

[Reactie gewijzigd door Reflian op 22 juni 2009 19:13]

Dan haal je toch een stuur op de sloop?
Ik vraag mezelf hardop af "waar blijft de Wii dan"? De meerwaarde zat in de innovatieve besturing en dat was dan ook het enige. XBOX en PS3 hebben betere graphics, innovatieve besturing een breder bereik van spellen (fun en hardcore) en veel meer media opties.

[Reactie gewijzigd door olafvs op 22 juni 2009 11:42]

Prijs is ook iets he.. PS3 is een stuk duurder dan een Wii
Ja, en de XBox is weer goedkoper dan de WII (al weet ik niet of Natal goedkoop zal zijn maar bij de WII moet je ook allerlij controllers kopen)
De Wii is heel anders gepositioneerd. Meer kids, familie en party spellen. Heeft een hele hoge fun factor. En al is de Wii besturing vernieuwend. Je moet het Nintendo na geven. Ze hebben een heel indrukwekkend spel aanbod. En juist in die combinatie zit het succes.
Dat spel-aanbod is juist wat ik vind tegenvallen. Ja ze hebben veel, maar alleen maar party-games, af en toe een (erg leuke dat wel) Mario game, dat soort dingen. Natuurlijk is het een console voor de hele familie, maar in die familie zit ook een vgroenewold die gewoon eens wat meer actie wilt zien of minder avatars. Ze laten het daar gewoon helemaal liggen en missen dus heel wat extra inkomen. Verder wordt de Wii zo af en toe gebruikt en de xbox en ps3 veel regelmatiger.
Hij bedoelt spellen die gebruik maken van de besturing (vermoed ik).

En dat heeft Nintendo wel goed aangepakt. Het apparaat heel duidelijk zo positioneren, vanaf dag één controllers meeleveren en meteen een spel dat er optimaal gebruik van maakt. Bij de XBox360 en PS3 is het meer toegevoegd als after-thought.

Bij consoles geldt als vuistregel dat alles wat vanaf dag één bij elke console wordt meegeleverd op goede ondersteuning in spellen kan rekenen. Zaken die er later of optioneel bij komen geldt dat veel minder voor. Wat natuurlijk logisch is want als ontwikkelaar weet je dan nooit zeker of de klanten die feature wel echt hebben en moet je alsnog support leveren voor een normale controller.
lichaam is leuk, maar hoe groot is jouw kamer?
en hoe schiet je? je heb geen controller met 1 knopje er op.
en met de eyetoy kun je ook je gehele lichaam gebruiken.

en ook zijn de productie kosten van natal ontzettend hoog, doordat er iets van 3cpu's hitte sensor en van alles inzit (microsoft moet verlies maken, om hiermee te kunnen concurreren)

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 juni 2009 14:07]

Inderdaad, al jou punten ben ik het mee eens. Daarbij ook nog eens de vraag hoe de xbox werkt als er niet zoveel licht is, werkt het dan nog wel?
en ook zijn de productie kosten van natal ontzettend hoog, doordat er iets van 3cpu's hitte sensor en van alles inzit (microsoft moet verlies maken, om hiermee te kunnen concurreren)
Waar heb je die informatie vandaan als ik vragen mag?

Ik vraag me alleen wel af hoe dit gaat zijn... Het ziet er best stom uit namelijk. Ik denk alleen wel dat het erg leuk is om met vrienden hier gebruik van te maken, ligt natuurlijk wel een beetje aan de prijs :)
ik weet niet precies hoeveel chips maar ze zeiden tijdens hun keynote dat de natal hardware alles zelf berekend en dus een soort nieuwe console is.
http://www.engadget.com/2...-controller-for-xbox-360/

gezichts herkenning, 3d spacial plane, audio, daar heb je heel veel CPU kracht voor nodig (en volgens Microsoft doet Natal all die berekeningen zelf).
dat gaat veel geld kosten.
En het ontbreken van feedback bij natal vind ik het grootste minpunt. Je kan wel tenissen met je handen maar als je de raket niet voelt of de kracht waar mee je de bal slaagt dan blijft het toch maar een nep ervaring.
Wow rumble al in de eerste versie direct! Ik dacht dat er later een nieuwe versie zou komen met rumble.

Klinkt toch nog steeds redelijk onorigineel. En de precisie moet je vergelijken met de wiimotion plus en is redelijk gelijkaardig meen ik.
Sixaxis-controller had gewoon geen rumble omdat Sony te gierig was om de licensie te betalen. Nu ze dan toch betalen voor de Dualshock 3 (die daarvoor overtraden ze dus eigenlijk een patent), kunnen ze net zo goed betalen voor deze.
Ja als ze het dan toch kopieren van de Wii-mote moeten ze natuurlijk de rumble ook gelijk mee kopieren. Vraag me af of er ook een speaker in zit.
Mooie toevoeging! Ben benieuwd of hier wel veel games en content voor uitkomt, want de hoeveelheid games en software die met de Playstation® Eye-camera werkt is nog altijd bedroevend weinig.
Een van de weinige games die (optimaal) gebruik maakt van de Playstation Eye is; EyePet Virtual PS3 Pet

De motion sensor schijnt meer in de trant te vallen van die (advanced) Wii motion controller.

Zo'n controller is natuurlijk wel heel erg bruud met spellen als; Ninja Gaiden

//edit
volledig off-topic:
nieuwe kleuren ps3 controller

//edit2
volgens gamer trilt het beestje ook

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juni 2009 13:11]

Eindelijk wat goede marketing:

-Sterke punt ps3 Mighty Cell=====in mijn ogen niet

-Slechte punt te weinig ramgeheugen

Het toevoegen van ondersteuning voor de controller aan een game zorgt voor extra belasting van de processor van de PS3. Ook het geheugen van het apparaat zal extra worden aangesproken, al is die belasting volgens Sony te verwaarlozen.

Ik heb ydl6.1 geinstalleerd om s te kijken. Waar ik achter ben gekomen is dat we er niet al te lang achter moeten zitten. Vrij traag al beweren ze dat versie 6.1 de rammgeheugen aanspreekt van de rsx.

K denk dat ze daardoor blijven zeggen dat het een top apparaat is en veel "potentie" heeft.

Blijkbaar heeft het ook een minpunt.
Hmm... en op veel fora lees je nu ineens dingen als 'zie je wel dat de wii niets voorstelt, dit is al een stuk beter!!'. Joh, als ik nu met een ontwerp voor een nieuwe gameconsole kom kan ik die grafisch ook beter maken dan een 360, het doet er toch niets aan af dat nintendo veruit de eerste was die een andere controler als de traditionele gamepad populair wist te maken. Sony en MS miepte toen nog dat het een fad was waar ze zich totaal geen zorgen om maakte, dus ergens lopen ze nu evengoed achter de feiten aan.
Ik vind het dan ook zeker een groot verdienste van Nintendo, maar Nintendo laat duidelijk een enorm gat liggen voor de type gamers die normaal gesproken op de Xbox en PS spelen, ze innoveren ook totaal niet meer, behalve als je de wii-hartslagmeter zo geweldig vindt.
Ik zag eergisteren een filmpje op engadget namelijk deze http://www.engadget.com/2...tracking-optional-mullet/ en daarin zie je een man die een bewegings controller zoiets als deze van sony op een speeltje heeft gezet en daarop ook nog eens een kleine tv waardoor je dus echt in een game kunt gaan zitten. (dit zou je ook door middel van een bril kunnen doen, alleen zie je dan niet meer waar je loopt :+ )
van die dingen om je hoofd zuigen!
virtual reality met zo'n ding om je hoofd wordt nooit wat! ook 3D displays niet, aangezien iedereen met oog problemen dat soort 3d niet kunnen waarnemen.

zolang het niet massief is "dus aanraakbaar" zullen 3d displays nooits meer dan een fad zijn.

maar die van endgadget is wel geinig, die man is een beetje een shabby figuur.

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 juni 2009 20:15]

Hehehe, grappig, Force Feedback Rumble? Is dat niet een combinatie van de 2 'termen' die worden gebruikt voor het schokeffect in een gamepad? Force Feedback, of Rumble Pack wordt het toch genoemd?
Ik snap niet waarom deze extra peripheral überhaupt nodig is, dit zou toch ook gewoon mogelijk moeten zijn met de combo PS-EYE - SIXAXIS? meer dan een gekleurd stickertje of een LED-lampje voor in het miniUSB-poortje zou je niet nodig hebben, en in je eentje kan het helemaal zonder. Sterker nog, de PS-EYE alléén zou al bijna hetzelfde kunnen als dat hele project natal.
Op zich een leuke ontwikkeling, kan ik weer eens wat met mijn PS-EYE, maar ik vind het toch weinig innovatief om daar helemaal een wii-mote-achtige controller met een lampje voor te maken.
Nou het is wel zo dat de x360 en de ps3 de graphics hadden.
en de wii de alternatieve besturing. straks hebben de x360 en de ps3 allebei die dingen en de wii maar een daarvan. en omdat de x360 nu goedkoper is dan de wii (want ik denk niet dat huismoeders een hardeschijf nodig hebben). Is het denk ik vroeg of laat gedaan met de wii. en moeten ze zich weer gan richten op mario en zelda (wat ze op de e3 ook deden).
Nintendo is van plan om een HD-Wii te maken, dus de graphics doen er wel toe (zelfs volgens nintendo)

2011 HD-Wii.
http://www.engadget.com/2...prepping-wii-hd-for-2011/

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 juni 2009 16:02]