Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Android en Symbian zullen in de komende jaren het sterkst groeien op de smartphonemarkt. Dat voorspelt ABI Research. Volgens het onderzoeksbureau zit de meeste groei in goedkope toestellen voor landen buiten de westerse wereld.

Omdat toestellen met Symbian en Android nu al de goedkoopste smartphones zijn, zijn zij de meest logische kandidaten voor sterke groei in de komende jaren, meldt EETimes op basis van een webinar van ABI. De markt zou in de komende jaren verdubbelen. Terwijl dit jaar ongeveer 200 miljoen smartphones worden verkocht, zullen dat er volgens de voorspellingen van ABI in 2014 ongeveer 400 miljoen zijn.

De expansie zit vooral in goedkopere toestellen voor opkomende markten, zegt ABI-onderzoeker Kevin Burden. "Over de high-end toestellen wordt het meest gepraat, maar de snelheid waarmee smartphones goedkoper kunnen worden, bepaalt de volgende ronde van grote groei." Het aandeel van smartphones in grote landen als India en China is nu nog laag, maar zal sterk groeien.

Zowel Symbian als Android groeiden stevig in het afgelopen kwartaal. Het aantal Android-toestellen nam volgens marktvorser Nielsen met 886 procent toe ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Weliswaar komt dat grotendeels doordat in het tweede kwartaal van 2009 nog maar twee modellen met Android verkrijgbaar waren, die bovendien beide aan een provider waren gebonden: de T-Mobile G1 en de Vodafone Magic, beide gemaakt door HTC. Symbian groeide in het afgelopen kwartaal volgens marktonderzoeker Canalys naar 27 miljoen verkochte exemplaren, een groei van ongeveer 22 procent.

Smartphones met Symbian en Android zijn nu het goedkoopst. De Vodafone 845 is met 99 euro het goedkoopste toestel met Android op de Nederlandse markt, al is dat in combinatie met een prepaidpakket. Het goedkoopste Symbian-toestel is de Nokia 5230, die rond 140 euro kost. De HP iPaq Voice Messenger is met 196 euro de meest betaalbare Windows Mobile-smartphone, terwijl de meeste betaalbare BlackBerry los 229 euro moet opbrengen. De goedkoopste iPhone kost in de losse verkoop in België 530 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument let op de prijs van de smartphone maar meer op de functionaliteit. Consumenten hebben al snel het idee dat het mobieltje "gratis" is bij een abbonement.
Laat Symbian nou een ontzettend uitgebreide functionaliteit hebben out-of-the-box. Méér dan Android en iOS.
Ja, daarom wordt het juist traag en onoverzichtelijk. Gellukkig zijn Anroid en iOS zelf alleen uitgerust mt de ‘basis functionaliteiten’ (al is dit natuurlijk ook niet helemaal waar) en kan de gebruiker zelf apps downloaden die zij/hij graag wilt gebruiken.

Naar mijn mening moet een toestel ‘out-of-the-box’ zo schoon mogelijk zijn. Mijn huidige HTC-android zit vol met rommel van HTC en Vodafone, wat alleen maar in de weg zit, niet te verwijderen is en nooit gebruikt zal worden.
Traag? Welnee. Onoverzichtelijk? Wellicht. Maar toch heb ik liever dingen die "native" ingebouwd zijn, en dan ook goed geïntegreerd in het systeem. Symbian heeft bijvoorbeeld UPnP/DLNA, bluetooth en SIP VoIP standaard. Bi Android en iOS kun je met apps wat van die ontbrekende functionaliteit toevoegen, maar het komt daarmee niet op het niveau en mate van integratie die Symbian biedt.

Dat je met "out-of-the-box" Android 2.1 niet eens een visitekaartje kunt ontvangen over verzenden via bluetooth is imo te bizar voor woorden. En het is geen functionaliteit die je "even" met een app toevoegt.
Dat je met "out-of-the-box" Android 2.1 niet eens een visitekaartje kunt ontvangen over verzenden via bluetooth is imo te bizar voor woorden. En het is geen functionaliteit die je "even" met een app toevoegt.
dat kan wel hoor, alleen niet als er allemaal sense prul overheen zit. (dan mis je de 'delen' knop bij contacten(uit m'n hoofd)). En dat soort functionaliteit kan je JUIST inbouwen met android via een app. Android is gebouwd op intents, en daardoor kan je alle soorten functies inbouwen met een app. Zo verschijnt er dankzij de app "Barcode Scanner" ook de mogelijkheid om een contact 'versturen' door er een 2d barcode van te maken.
Toch wel heel knap dat die functie dan toch in me Android 2.1 device zit... Ik kan contacten delen via: Barcodes (dat is niet out of the box), BT, Mail, SMS (en ook ontvangen op diezelfde manieren).

Dat kon ik ook al met me Nexus One (op 2.1) trouwens als je dacht dat de telefoonmaker (op dit moment Samsung) het er in had gebakken!

Nu heeft de fabrikant toevallig DLNA ingebouwd dus dat kon ik wel degelijk out of the box :) Dat dat standaard niet kan is jammer maar wel een mooi punt voor de fabrikanten om uniek te zijn door het wel te bieden!
Ik heb voor mijn HTC Desire de N97 gehad, ik ik vond dat de N97 gewoon goed presteerde. Todat ik de Desire in mijn handen kreeg.. dan kom je er gewoon achter dat Symbian + zijn toestellen erg traag zijn.

Daarnaast werkt Symbian uitstekend hoor, alleen het is in mijn mening zwaar verouderd.
Dat is in Belgie zeker niet zo, het was tot niet lang geleden bij wet verboden om een GSM met een abbo te verkopen als één pakket, koppel verkoop dus.
In België koopt zo goed als niemand een gsm in koppelverkoop. Daarom dat we meestal een goedkopere gsm hebben:p
In Nederland ja.
In landen als India (1,3miljard inwoners) zal iemand niet zo snel 30 euro/maand (1/3 van het inkomen van de gemiddelde inwoner) neerleggen voor een abonement.
Daar zijn goedkope (pre-paid) telefoons dus een heel stuk populairder
Met de economische ontwikkelingen in India zal dat niet lang meer duren hoor. En met de economische toekomst die nederland ws te wachten staat zullen de goedkope (pre-paid) telefoons juist hier hun op,mars maken
Ik heb niet het idee dat de gemiddelde consument let op de prijs van de smartphone maar meer op de functionaliteit
Volgens mij let 'de gemiddelde consument' (als die al bestaat) maar op 2 dingen, en dat is ten eerste of het toestel een beetje leuk/hip/praktisch overkomt, en ten tweede hoeveel ze bij moeten betalen bij hun abbo.

Het is voor tweakers misschien moeilijk te begrijpen, maar veruit de meeste mensen heeft weinig interesse in de specs en functies die smartphones hebben. Bellen, SMS-en en e-mailen kan elke telefoon, en alles wat daarbij komt is mooi meegenomen. Vandaar dat simpele toestellen als die van LG het nog steeds vrij goed doen, goedkoop, simpel, makkelijk te verkrijgen en vaak met een opvallend design.
Het nadeel met goedkope toestellen is dat je er zo weinig marge op maakt. Vraag maar aan Nokia.
Android is een gratis OS, hier maakt Google dus direct 0 winst op. Ze maken wel indirect winst op andere manieren, zoals advertisement.
Ik gok dat ze ook wel geld binnenharken in de vorm van support-contracten. Natuurlijk verdient Google geld aan Android, anders deden ze het niet.
Dat Google geld verdient aan Android hoeft niet zo te zijn. Kijk maar, ander voorbeeld, naar Microsoft met de Xbox. Zij maakte heel veel verlies om marktaandeel te krijgen. Ik gok dat Google ook veel geld steekt in het verkrijgen van marktaandeel en dat het verdienen erop secundair is.
Een percentage van AdMob advertenties in apps en 30% van de verkoopprijs van een app.
En laatst waren er berichten dat ze wel wat zien in betaalde services op Android toestellen. Een krantenabo voor $1 per maand ofzo. Gezien de hoeveelheid toestellen leverd dat best veel op!
Nokia is smarphone producer, geen os-ontwerper.
En van wie is Symbian dan? En wie ontwikkelt er ook aan Meego?
Symbian is open-source. Ze ontwikkelen ook mee aan Meego maar veel minder sinds samenwerking met Intel.
En wie heeft Symbian open-source gemaakt, want dat is het niet altijd geweest..
Voor je 2de statement zou een bron ook prettig zijn, wie weet hebben ze precies hetzelfde team met precies dezelfde uren aan het werk gezet op Meego waar ze eerste aan Maemo hebben gewerkt. Krijgen ze het 'eindproduct' alleen eerder in handen doordat Intel ook een zijn steentje bijdraagt.
Supremo, lees de post van Keypunchie.
Het nadeel met goedkope toestellen
dus hij heeft het over de toestellen, terwijl het artikel over de verschillende OS'en spreekt.

OT plz.

[Reactie gewijzigd door shishdem op 6 augustus 2010 11:34]

Nou nou nou, gedurfde uitspraak hoor.
Valt in het rijtje onderzoeken "2 stuks fruit per dag is gezond".
Windows mobile en IOS zijn al langer op de markt en hebben natuurlijk gewoon minder groeipotentie over als redelijke nieuwekomers als Android.
Tel daarbij op dat Android op het ogenblik vreselijk hip is en daar heb je je voorspelling.
Wegggegooid geld dit onderzoekje.
En hoe past Symbian in jouw verhaaltje? Symbian (incl zijn voorouder EPOC32) is ouder dan de andere platforms.
Symbian word vooral gebruikt door nokia en nokia heeft de smartphones voor consumenten altijd een beetje wantrouwend aangekeken.
Die markt is vooral door Apple en HTC opengebroken.
Nu het hele smartphone gedoe echt een vlucht neemt gaat ook nokia er wat meer mee doen.
Daardoor zal ook Symbian als OS voor smartphones meer groeien als Apple en HT|C`s winmo die al veel langer op die markt nadrukkelijk aanwezig zijn.
In deze sector is symbian eigenlijk een nieuwkomer ondanks dat het op non smartphones al veel langer aanwezig is.
Nokia had eerder smartphones dan Apple of HTC hoor :)

Dus er klopt niet heel veel van je verhaaltje. Symbian is volgens mij op het moment zelfs groter dan Android en iOS samen.

Als er iets nadrukkelijk op de markt aanwezig is, dan is het nokia met z'n 50 modellen.
50 modellen smartphone van nokia?
Misschien in totaal als je de oude meerekent, maar dan heeft htc ook veel meer als de Desire, HD2 en touch pro 2.
Toch is het niet Nokia die de smartphone markt heeft opengebroken.
Ook HP heeft wat WinMo toestellen geprobeert en sloeg niet echt aan.

Zelfde zie je nu met de Ipad, zeker niet de eerste tablet, wel de eerste die grootschalig aanslaat.

(En nee ik ben geen Applehoofd, alles met appel erop komt erbij niet eens in)
N95?

Volgens mij is sinds de N95 de smartphone hype in een stroomversnelling geraakt. Dat toestel werd en word best veel gebruikt. En laat de N95 nou een smartphone zijn wat heel veel features al had terwijl een iphone/android bepaalde functies nog niet bezit.

Symbian soms wat traag maar qua features geweldig. Ik heb nu een android alleen ik heb heimwee naar mijn n97/n900 kon daar toch meer mee. Die apps zijn leuk hoor enhet navigeren met google maps is heel mooi geintegreerd maar ik heb ik er niks mee.
Logische keus. Symbian voor de goedkope budget 'pre-paid' toestellen. En Android voor de duurdere smartphone varianten.
Zowel Symbian als Android bieden de low end als de high end markt toestellen ;) Door je enkel op high end te richten behoor je bij de 'verliezers' (in de zin van marktaandeel van de totale markt).

Edit:
Wat ik versta onder 'verliezers' staat 5 pixels verder uitgelegd :D

Inderdaad bij Apple is de klant eigenlijk de verliezer van ze geld, je zegt het zelf al met veel te hoge marges :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 augustus 2010 14:31]

Tsja, wat versta je onder verliezers, Apple verdient meer met zijn telefoontje dan Nokia (De grootste mobieltjes-maker die er is). Dat komt omdat Nokia veel goedkope toestellen verkoopt waar vrijwel geen marge op zit.

http://www.telegraph.co.u...rofitable-than-Nokia.html

Momenteel hoort Nokia dus zelfs nog eerder bij de verliezers dan Apple, qua verdiensten althans, en dat is waar het bij bedrijven over gaat.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 6 augustus 2010 14:07]

Ja dat is zo, maar bij bedrijven gaat het ook om het aantal klanten natuurlijk.

Als je bijvoorbeeld 10 klanten hebt en er gaan er 5 weg, dan heb je nog 5 klanten. Als je 6 klanten hebt en er gaan er 5 weg, dan heb je nog maar 1 klant.

Ik snap trouwens niet waarom iedereen over verliezers praat bij Nokia, Apple en Google? Alledrie de bedrijven doen het hardstikke goed.
Met de recente berichten over de groei van Android vind ik het een nogal open deur om te voorspellen dat Android hard gaat groeien: dat doet het al en het lijkt er totaal niet op dat de rek er al uit zou zijn 8)7

@hieronder: en ik heb het over Android, waar dit artikel ook over gaat.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 6 augustus 2010 11:32]

Mja, ik had ergens gelezen dat android een groei van 800% ofzo ten opzichte van vorig jaar had?
Lijkt me duidelijk dat dat niet zomaar stopt :p

Maar ik dacht symbian het niet zo heel goed deed :/
tenminste... in een paar artiekelen zeiden ze dat, geen idee waar ik die nog kan terugvinden, maar het was dit jaar nog gemeld :P

Erg mooi in ieder geval dat linux eindelijk een beetje (hard) begint door te breken in de consumenten markt :)
Het gaat hier naast android ook over Symbian.

@hierboven: je hebt gelijk.

[Reactie gewijzigd door shishdem op 6 augustus 2010 11:40]

Android heeft tot nu toe laten zien dat het het snelst kan inspelen op de markt. Dat is een kracht, al moeten ze wel uitkijken dat het snel achter elkaar updaten niet tot een onoverzichtelijke situatie gaat leiden. Ik ben bang dat dat de flexibiliteit op termijn niet ten goede komt.

Meerdere actieve besturingssystemen op de markt betekent namelijk ook meer energie steken in onderhoud. Bij eventuele veiligheidslekken bijvoorbeeld kunnen ze niet oudere versies (op apparaten die niet de laatste versies kunnen draaien) laten stikken. Dat speelt nu misschien nog niet zo, maar als Android straks echt besturingssysteem 1 is voor de mobiele markt...

Verder heb ik sinds kort mijn eerste Android (Galaxy S) en er moet veel geks gebeuren wil ik ooit nog overstappen op iets anders dan Android. Wat een absoluut topsysteem en wat een fantastisch toestel (mits je een handmatige firmware-upgrade doet, want out of the box hapert ie nogal eens en is de verbinding met de meegeleverde computersoftware zwaar klote.)
Oh man praat niet over Kies :D Dat kut-programma kan ik missen als kiespijn...

Verder ben ik het helemaal met je eens, gelukkig (voor de massa dan, ik heb het liefst dagelijks updates) zou Android met/na 3.0 niet meer zo vaak geupdate worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 augustus 2010 12:06]

de 'verliezers' zouden RIM , iOS en Windows Mobile zijn...
twee fabrikanten die dus zelf zowel hardware en eigen proprietaire OS leveren...
met Symbian juist een beetje als 'grijs' schaap... enerzijds wel sterk afhankelijk van Nokia (alhoewel een aantal andere producten ook Symbian phones ontwikkelen, zijn dat duidelijk de 'kleinere', Sony Ericsson, Samsung, Siemens, Fuijitsu en Sharp, die veelal ook een 'meerdere OSen ondersteunen/aanbieden' aanhouden en dus Symbian ook gebruiken om niet in een 'afhankelijkheidspositie' te komen)


RIM loopt wel enigszins en risico de slag te misen imho, terwijl apple er minder bang voor zal zijn, aangezien die niet afhankelijk zijn van en al te groot marktaandeel en risico's ook 'spreiden' kunen met andere producten (pda's, tablet, laptop of desktops)...

Voor Windows Mobile/Phone zal het heel belangrijk worden wel een duidelijke voet in de markt te krijgen, om niet op een nog grotere achterstand te komen ... imho is het ook zeer gevaarlijk als MS tezeer ermee speelt Windows Phone 7 enkel in te zetten op de 'top-markt' en duiurdere modellen en met het verouderde WM6.5 denkt te kunnen concurereren op de 'goedkope phones'... dat kan imho wel eens een catastrophe worden en wm6.5 daar verschrikkelijk eenvoudig door zeker Android, maar ook Symbian compleet weggeconcurreerd zal worden.

laat MS dan desnoods een Windows Phone 7 'Home' op de markt brengen, alhoewel ik die neiging naar 'verschillende flavours van één OS niet echt handig vind, is het imho beter dan én Windows Phone 7 én Windows Mobile 6.5 phones door elkaar heen uit te laten brengen, waarbij WM6.5 al snel een uitslraing kreeg als 'windows ME' dat in de markt was toen windows 2000 ook al uit was, maar wi2K duidelijk op alle punten beter en nieuwer, terwijl ME een 'uitloop-OS was... met veel missende functionaliteiten en weinig verderontwikkeling.
Oh ja Win Mobile is er ook nog. Die zou ik bijna vergeten. :)
Ja en Samsung Bada ( ik heb geen idee wat ze hier mee willen bereiken ), maar Samsung gaat ook de strijd aan. :Y)

OT
Ik denk dat je zonder onderzoek er ook wel achter zou zijn gekomen dat Android en Symbian het sterkst zullen gaan groeien, maar ik ben ook benieuwd wat Windows er van gaat bakken. ;)

[Reactie gewijzigd door ChevyVan79 op 6 augustus 2010 15:32]

Weliswaar komt dat grotendeels doordat in het tweede kwartaal van 2009 nog maar twee modellen met Android verkrijgbaar waren, die bovendien beide aan een provider waren gebonden: de T-Mobile G1 en de Vodafone Magic, beide gemaakt door HTC.
Uhm het gaa thier toch niet over NL? De G1 was er in 2008 al in andere landen (US), en onder andere bij Google zelf zonder provider! Beetje rare stellingen dus voor bij een bericht wat over wereldwijd gaat ;)

De Magic had toen ook een US variant dacht ik!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 augustus 2010 11:56]

Windows mobile is uitgerangeerd en met windows 7 phone zullen we de laatste stuiptrekkingen van deze variant zien... En ik denk niet dat er veel mensen zullen rouwen...
Kan je dat ook onderbouwen? Als ik zie hoeveel developers er nu al mee bezig zijn, hoe de interface vernieuwd is en hoeveel Microsoft aan het pushen is:
- gratis WP7 smartphones voor al zijn 90.000 werknemers,
- gerelaxte voorwaarden om zelf geld te verdienen aan WP7 apps voor deze werknemers,
- gratis WP7 (leen)smartphones voor developers,
- mobile app match-website om mensen met ideeën en developers samen te brengen
- OTA updates (dus niet afhankelijk van HTC voor updates zoals bij Android)
- XBox live integratie
- Zune integratie...
- apps programmeren met C# en silverlight, vooral C# is zeer bekend bij een grote groep developers

Zou ik juist zeggen, dat kan eigenlijk niet mis gaan en Microsoft zal mijns inziens met Windows Phone 7 zeker een deel van de markt kunnen pakken.
Aan de toon van je post te zien is het duidelijk dat jij thuis een Apple product hebt.

Ik denk eerder dat iOS aan het kortste eind trekt en dat Windows 7 wat moois gaat laten zien.

Anyways :) Gogo Android!
Waarop baseer jij dit? Lees even dit artikel:
http://www.mt.nl/91/16995...t-van-de-troon-stoot.html
En deze:
http://www.techbusiness.n...agie-google-verdampt.html
Apple is meer waard dan beide bedrijven. Bovendien wordt op Android opzich niks verdiend omdat het gratis aangeboden wordt in ruil voor opbrengsten uit zoekresultaten.

Windows 7 zal de echt laatste stuiptrekking zijn van Microsoft op Smartphone OS gebied.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 7 augustus 2010 13:27]

oh ik heb wel een apple (daarnaast ook een linux en een windows smaak) maar geen iphone....

We zullen zien wat MS uit zijn hoge hoed tovert, al komen ze veel te laat en waarschijnlijk met een volledig dichtgetimmerd OS.
Ik dacht eerst iets van "Huh? Symbian ook?" maar natuurlijk is Nokia daar voor het grootste deel voor verantwoordelijk. Van Android denk ik niet dat veel mensen opzien, het ligt in de verwachtingen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True